Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:739 ·
Visa register
Lag (2022:739) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om återhämtning och resolution av centrala motparter
Departement: Finansdepartementet
Utfärdad: 2022-06-02
Ikraft: 2022-08-12
1 kap. Inledande bestämmelser
1 § Denna lag kompletterar Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2021/23 av den 16 december 2020 om en ram för
återhämtning och resolution av centrala motparter och om
ändring av förordningarna (EU) nr 1095/2010, (EU) nr 648/2012,
(EU) nr 600/2014, (EU) nr 806/2014 och (EU) 2015/2365 samt
direktiven 2002/47/EG, 2004/25/EG, 2007/36/EG, 2014/59/EU och
(EU) 2017/1132, i denna lag kallad EU-förordningen.
Termer och uttryck i denna lag har samma betydelse som i EU-
förordningen.
Ansvariga myndigheter
Riksgäldskontoret
2 § Riksgäldskontoret är resolutionsmyndighet enligt EU-
förordningen.
Frågor om åtgärder enligt denna lag prövas av
Riksgäldskontoret (resolutionsmyndigheten), om inte annat
följer av 4 § fjärde stycket eller 5 §.
Om Riksgäldskontoret överväger att besluta om statligt stöd
under resolution enligt 4 kap. 5 §, ska Riksgäldskontoret med
ett eget yttrande i saken, till regeringen överlämna frågan om
huruvida åtgärden kan godtas med hänsyn till risken för
direkta budgeteffekter eller för systemeffekter som sannolikt
kommer att leda till direkta budgeteffekter.
Finansinspektionen
3 § Av artikel 2.7 i EU-förordningen följer att
Finansinspektionen är behörig myndighet enligt förordningen.
Finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av
ansökningar, anmälningar och underrättelser enligt EU-
förordningen.
Regeringen
4 § Regeringen beslutar i frågor om tillämpningen av de
statliga stabiliseringsverktygen enligt artiklarna 45-47 i EU-
förordningen.
Regeringen fastställer, efter att Riksgäldskontoret fått
tillfälle att lämna synpunkter, huruvida villkoren i
artikel 45.3 a och b i EU-förordningen för tillämpning av de
statliga stabiliseringsverktygen är uppfyllda. I
artikel 45.3 a i EU-förordningen finns bestämmelser om
ytterligare samrådsskyldighet.
Regeringen ska utöva det behöriga ministeriets funktioner
enligt artiklarna 3.9, 8.3 och 14.7 i EU-förordningen.
En fråga som överlämnas till regeringen enligt 2 § tredje
stycket ska prövas skyndsamt.
Stödmyndigheten
5 § Beslut om förebyggande statligt stöd till centrala
motparter enligt 4 kap. 1 § fattas av regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer (stödmyndigheten).
2 kap. Tillämpningsprinciper
Verkställighet, handräckning, kvarstad och betalningssäkring
1 § Under den tid resolution pågår får utmätning eller annan
verkställighet enligt utsökningsbalken inte äga rum mot den
centrala motparten. Handräckning enligt lagen (1978:599) om
avbetalningsköp mellan näringsidkare m.fl. får inte ske.
Under den tid resolution pågår, får inte heller beslut om
kvarstad eller betalningssäkring meddelas mot den centrala
motparten.
Avtal om finansiering
2 § Riksgäldskontoret får, för stabilitetsfondens räkning,
ingå avtal om finansiering för att tillgodose tillfälliga
behov av likviditet och i syfte att säkerställa en
ändamålsenlig användning av resolutionsverktygen med en
resolutionsmyndighet, ansvarig offentlig
förvaltningsmyndighet, myndighet med förvaltningsbefogenheter
eller ett finansieringsarrangemang för krishantering av
centrala motparter i ett annat land.
Riksgäldskontoret får, för stabilitetsfondens räkning, ingå
avtal om finansiering av en resolutionsåtgärd, eller en åtgärd
som bedöms vara likvärdig, i ett annat land med en
resolutionsmyndighet, ansvarig offentlig
förvaltningsmyndighet, myndighet med förvaltningsbefogenheter
eller ett finansieringsarrangemang för krishantering av
centrala motparter i det andra landet. Ett sådant avtal får
ingås först efter regeringens godkännande.
Bestämmelser om stabilitetsfonden finns i lagen (2015:1017) om
förebyggande statligt stöd till kreditinstitut och om
stabilitetsfonden.
Särskilda bestämmelser för aktiebolag
3 § När resolutionsverktyg, resolutionsbefogenheter och
resolutionsmekanismer tillämpas ska aktiebolagslagen
(2005:551) och lagen (2006:451) om offentliga
uppköpserbjudanden på aktiemarknaden inte tillämpas i de delar
som motsvarar
- artikel 5.1 i Europaparlamentets och rådets direktiv
2004/25/EG av den 21 april 2004 om uppköpserbjudanden, i
lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
2021/23,
- Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/36/EG av den
11 juli 2007 om utnyttjande av vissa av aktieägares
rättigheter i börsnoterade företag, i lydelsen enligt
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/23,
- artiklarna 49, 58.1, 68.1-68.3, 70.2 första stycket, 72-75
och 79-81 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU)
2017/1132 av den 14 juni 2017 om vissa aspekter av bolagsrätt,
i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) 2021/23, eller
- avdelning II, kapitlen -I-II och IV om gränsöverskridande
ombildningar i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU)
2017/1132, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2021/23.
4 § Om Riksgäldskontoret har förelagt en central motpart att
emittera nya aktier i syfte att kunna använda
förlustfördelningsverktyget i EU-förordningen, får kallelse
till extra bolagsstämma för att pröva en fråga om ökning av
aktiekapitalet utfärdas senare än som anges i 7 kap. 20 §
första stycket eller 55 a § första stycket aktiebolagslagen
(2005:551). Kallelsen får dock inte utfärdas senare än
tio dagar före stämman. Bestämmelserna i 7 kap. 16 § andra
stycket aktiebolagslagen om aktieägares initiativrätt och i
7 kap. 28 § tredje stycket samma lag om tillhandahållande av
aktiebok gäller inte när kallelse sker enligt denna paragraf.
5 § Om styrelsen i en central motpart tar emot eller upprättar
ett förslag till stämmobeslut om likvidation enligt 25 kap. 3
eller 4 § aktiebolagslagen (2005:551), ska den underrätta
Riksgäldskontoret och Finansinspektionen om förslaget.
Om den centrala motparten är försatt i resolution eller om
Riksgäldskontoret inom sju dagar från det att myndigheten tog
emot en sådan underrättelse meddelar styrelsen att den
centrala motparten ska försättas i resolution, får kallelse
inte utfärdas till en bolagsstämma där frågan om likvidation
av den centrala motparten ska prövas.
6 § Om ett ärende eller mål enligt 25 kap. 11, 12, 17 eller
21 § aktiebolagslagen (2005:551) avser en central motpart, ska
Bolagsverket eller domstolen fullgöra
underrättelseskyldigheten enligt artikel 75.2 i EU-
förordningen. Detsamma gäller om ett ärende inletts på annat
sätt än genom en ansökan.
Särskilda bestämmelser för ekonomiska föreningar
7 § Om styrelsen i en central motpart bedömer att frågan om
likvidation bör läggas fram för föreningsstämmans prövning
enligt 17 kap. 3 § lagen (2018:672) om ekonomiska föreningar,
ska den underrätta Riksgäldskontoret och Finansinspektionen om
detta.
Om den centrala motparten är försatt i resolution eller om
Riksgäldskontoret inom sju dagar från det att myndigheten tog
emot en sådan underrättelse meddelar styrelsen att den
centrala motparten ska försättas i resolution, får någon
kallelse till stämman inte utfärdas.
8 § Om ett ärende enligt 17 kap. 11 eller 16 § lagen
(2018:672) om ekonomiska föreningar avser en central motpart,
ska Bolagsverket eller domstolen fullgöra
underrättelseskyldigheten enligt artikel 75.2 i EU-
förordningen. Detsamma gäller om ett ärende inletts på annat
sätt än genom en ansökan.
3 kap. Avslutande av resolution, konkurs och likvidation
Avslutande av resolution
1 § När det inte längre finns behov av att vidta några
ytterligare åtgärder för att uppnå resolutionsmålen, ska
Riksgäldskontoret avsluta resolutionen.
Riksgäldskontoret ska inom rimlig tid efter att resolutionen
har avslutats ansöka om att den centrala motparten ska
försättas i konkurs eller gå i likvidation. Detta gäller dock
inte om syftet med resolutionsåtgärderna är att den centrala
motparten ska drivas vidare.
En konkursansökan av Riksgäldskontoret enligt andra stycket
ska vid prövningen behandlas som en ansökan av gäldenären
enligt 2 kap. konkurslagen (1987:672).
I EU-förordningen finns bestämmelser om att Riksgäldskontorets
befogenheter i vissa fall kvarstår även efter att resolutionen
har avslutats.
Konkurs och likvidation
2 § Bestämmelser om insolvensförfaranden mot en central
motpart finns i artikel 75 i EU-förordningen.
Om Riksgäldskontoret inom sju dagar från det att myndigheten
tog emot en underrättelse enligt artikel 75.2 i EU-
förordningen meddelar tingsrätten att den centrala motparten
är försatt eller ska försättas i resolution, ska
konkursansökan avvisas.
4 kap. Statligt stöd
Förebyggande statligt stöd
1 § Om det behövs för att motverka en allvarlig störning i det
finansiella systemet i Sverige, får förebyggande statligt stöd
lämnas genom garantier till en central motpart som är
auktoriserad i Sverige enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 648/2012 av den 4 juli 2012 om OTC-derivat,
centrala motparter och transaktionsregister.
Förebyggande statligt stöd får även lämnas genom garantier
till Riksbanken för återbetalning av likviditetsstöd som
banken lämnar till en central motpart.
2 § Förebyggande statligt stöd till en central motpart enligt
1 § lämnas efter att avtal om stöd har ingåtts mellan staten
och stödmottagaren eller dess ägare.
Garantier enligt 1 § andra stycket får lämnas efter
överenskommelse mellan Riksbanken och regeringen eller
stödmyndigheten.
3 § Förebyggande statligt stöd enligt 1 § får bara lämnas för
fortsatt verksamhet i en central motpart som är livskraftig.
Stödet ska vara tillfälligt och stå i proportion till
omfattningen av den allvarliga störningen. Stödmyndigheten ska
inför ett beslut om förebyggande statligt stöd låta göra en
värdering av den centrala motparten motsvarande den värdering
som ska göras enligt artiklarna 24.2, 25 och 26 i EU-
förordningen.
4 § Stödet enligt 1 § ska så långt som möjligt utformas på ett
affärsmässigt sätt och så att en snedvridning av konkurrensen
förhindras. Statens långsiktiga kostnader för stödet ska
hållas så låga som möjligt. Stödet ska utformas så att statens
insatser i möjligaste mån kan återfås.
Staten ska tillförsäkras ersättning eller annan kompensation
för sitt risktagande, om inte synnerliga skäl talar emot det.
Om det finns synnerliga skäl får avsteg göras från
bestämmelserna om avgifter i 6 kap. 4 § budgetlagen
(2011:203).
Statligt stöd under resolution
5 § Om det behövs för att motverka allvarliga negativa
effekter på stabiliteten i det finansiella systemet och för
att resolutionsverktygen ska kunna tillämpas mer effektivt,
får Riksgäldskontoret i likviditetsstödjande syfte besluta att
1. ge lån till en central motpart i resolution eller ett
broinstitut, eller
2. utfärda garantier avseende tillgångar och förpliktelser för
en central motpart i resolution eller ett broinstitut.
Särskild hänsyn ska tas till om åtgärden behövs för att
förhindra eller begränsa spridningseffekter.
Åtgärderna får även beslutas i förhållande till en köpare vid
tillämpning av försäljningsverktyget.
6 § Statligt stöd under resolution enligt 5 § lämnas efter att
avtal om stöd har ingåtts mellan staten och stödmottagaren
eller dess ägare.
7 § Statligt stöd under resolution enligt 5 § får lämnas bara
om Riksgäldskontoret fastställer att det finns ett allvarligt
hot mot den finansiella stabiliteten.
Riksgäldskontoret ska
1. inhämta Finansinspektionens bedömning av om det finns ett
allvarligt hot mot den finansiella stabiliteten, och
2. ge Riksbanken möjlighet att lämna sin bedömning av om det
finns ett allvarligt hot mot den finansiella stabiliteten.
Riksgäldskontoret ska underrätta regeringen om att myndigheten
har fastställt att det finns ett allvarligt hot mot den
finansiella stabiliteten och även ange grunderna för detta.
8 § Stödet enligt 5 § ska så långt som möjligt utformas på ett
affärsmässigt sätt och så att en snedvridning av konkurrensen
förhindras. Statens långsiktiga kostnader för stödet ska
hållas så låga som möjligt. Stödet ska utformas så att statens
insatser i möjligaste mån kan återfås.
Staten ska tillförsäkras ersättning eller annan kompensation
för sitt risktagande, om inte synnerliga skäl talar emot det.
Om det finns synnerliga skäl får avsteg göras från
bestämmelserna om ränta och avgifter i 6 kap. 4 § budgetlagen
(2011:203).
Ersättning till stödmyndigheten och Riksgäldskontoret
9 § Stödmyndigheten har rätt till ersättning för
förvaltningskostnader som uppkommit i samband med stöd enligt
1 §.
10 § Riksgäldskontoret har rätt till skälig ersättning för
kostnader och utlägg som uppkommit i samband med
resolutionsåtgärder enligt EU-förordningen och för sådana
kostnader och utlägg som uppkommit i samband med beslut om
stöd under resolution enligt 5 § och åtgärder för att lämna
sådant stöd.
Bestämmelser om finansiering
11 § I lagen (2015:1017) om förebyggande statligt stöd till
kreditinstitut och om stabilitetsfonden finns bestämmelser om
finansiering av åtgärder och ersättning som avses i 1, 5, 9
och 10 §§ och i EU-förordningen.
5 kap. Samarbete och informationsutbyte
Uppgiftsskyldighet för en central motpart
1 § En central motpart ska lämna de uppgifter till regeringen,
Riksgäldskontoret och stödmyndigheten som de behöver för sin
verksamhet enligt denna lag.
Tystnadsplikt
2 § Den som deltar eller har deltagit i verksamhet som rör
statligt stöd till en central motpart enligt 4 kap. får inte
obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon genom sitt
deltagande fått veta om en enskilds affärs- eller
driftförhållanden, ekonomiska eller personliga förhållanden
eller om planering och förberedelser för eller hantering av
fredstida krissituationer.
I det allmännas verksamhet tillämpas i stället offentlighets-
och sekretesslagen (2009:400).
Samarbete och informationsutbyte mellan myndigheter och inom
Riksgäldskontoret
3 § Riksbanken och Finansinspektionen ska på
Riksgäldskontorets eller stödmyndighetens begäran lämna de
uppgifter som respektive myndighet behöver för sin verksamhet
som rör statligt stöd till en central motpart enligt 4 kap.
Inom Riksgäldskontoret gäller motsvarande uppgiftsskyldighet
för den del av myndigheten som inte bedriver verksamhet enligt
denna lag, gentemot den del av myndigheten som bedriver den
verksamheten.
4 § Riksbanken, Riksgäldskontoret, stödmyndigheten och
Finansinspektionen ska samarbeta och utbyta information med
varandra i frågor som rör statligt stöd till en central
motpart enligt 4 kap. Riksgäldskontoret, stödmyndigheten och
Finansinspektionen ska också samarbeta och utbyta information
med varandra och med motsvarande myndigheter inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet i frågor som rör finansiering
enligt 2 kap. 2 §.
Riksgäldskontoret ska lämna regeringen de uppgifter som
regeringen behöver i fråga om finansiering enligt 2 kap. 2 §.
5 § Stödmyndigheten ska underrätta Finansinspektionen ifall en
central motpart inte fullgör sina skyldigheter enligt avtal
ingångna med stöd av 4 kap. 2 §.
Upplysningar till konkursförvaltare och likvidator
6 § Om en central motpart som har varit föremål för resolution
försätts i konkurs, ska Riksgäldskontoret på begäran av
konkursförvaltaren för den centrala motparten lämna de
upplysningar som konkursförvaltaren behöver för att upprätta
konkursbouppteckningen enligt 7 kap. 13 § konkurslagen
(1987:672) och förvaltarberättelsen enligt 7 kap. 15 § samma
lag.
Om en central motpart som har varit föremål för resolution går
i likvidation, ska Riksgäldskontoret på begäran av likvidatorn
för den centrala motparten lämna de upplysningar som
likvidatorn behöver för att genomföra likvidationen.
6 kap. Rätt att meddela föreskrifter
1 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela ytterligare
föreskrifter om villkor för stöd enligt 4 kap. och
föreskrifter om sådana avtal som avses i 4 kap. 2 och 6 §§.
2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om sådan uppgiftsskyldighet som avses
i 5 kap. 1 §.
3 § Regeringen får meddela föreskrifter om sådana avgifter som
avses i 1 kap. 3 § andra stycket.
7 kap. Överklagande och beslut som ska gälla omedelbart
1 § Riksgäldskontorets beslut enligt denna lag får överklagas
till allmän förvaltningsdomstol. Riksgäldskontorets beslut
enligt 2 kap. 2 § får dock inte överklagas.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Regeringens och stödmyndighetens beslut enligt denna lag får
inte överklagas.
2 § Riksgäldskontoret och Finansinspektionen får bestämma att
ett beslut om krisförebyggande åtgärder enligt EU-förordningen
eller förelägganden som meddelats med stöd av förordningen ska
gälla omedelbart.