Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:725 ·
Visa register
Växtskyddslag (2022:725)
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSL
Utfärdad: 2022-06-02
Ikraft: 2022-07-01 överg.best.
Lagens syfte och tillämpningsområde
1 § Denna lag innehåller bestämmelser som syftar till att
begränsa de risker som växtskadegörare innebär för växter och
växtprodukter till en acceptabel nivå.
2 § Denna lag kompletterar
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/2031 av
den 26 oktober 2016 om skyddsåtgärder mot växtskadegörare,
ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EU) nr
228/2013, (EU) nr 652/2014 och (EU) nr 1143/2014 samt om
upphävande av rådets direktiv 69/464/EEG, 74/647/EEG,
93/85/EEG, 98/57/EG, 2000/29/EG, 2006/91/EG och 2007/33/EG,
och
2. genomförandeakter och delegerade akter till förordning (EU)
2016/2031.
Lagen kompletterar även, i de delar de innehåller bestämmelser
som rör skyddsåtgärder mot växtskadegörare,
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/625 av
den 15 mars 2017 om offentlig kontroll och annan offentlig
verksamhet för att säkerställa tillämpningen av livsmedels-
och foderlagstiftningen och av bestämmelser om djurs hälsa och
djurskydd, växtskydd och växtskyddsmedel samt om ändring av
Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 999/2001,
(EG) nr 396/2005, (EG) nr 1069/2009, (EG) nr 1107/2009, (EU)
nr 1151/2012, (EU) nr 652/2014, (EU) 2016/429 och (EU)
2016/2031, rådets förordningar (EG) nr 1/2005 och (EG) nr
1099/2009 och rådets direktiv 98/58/EG, 1999/74/EG,
2007/43/EG, 2008/119/EG och 2008/120/EG och om upphävande av
Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 854/2004
och (EG) nr 882/2004, rådets direktiv 89/608/EEG, 89/662/EEG,
90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG och 97/78/EG samt
rådets beslut 92/438/EEG (förordningen om offentlig kontroll),
och
2. genomförandeakter och delegerade akter till förordning (EU)
2017/625.
Uttryck i lagen
3 § I denna lag betyder
1. följande uttryck samma sak som i förordning (EU) 2016/2031:
- andra föremål,
- karantänskadegörare,
- växter, och
- växter för plantering,
2. följande uttryck samma sak som i förordning (EU) 2017/625:
- officiell växtskyddsinspektör, och
- organ med delegerade uppgifter,
3. uttrycket offentlig kontroll:
a) offentlig kontroll enligt förordning (EU) 2017/625, och
b) kontroll i övrigt av att denna lag och föreskrifter och
beslut som har meddelats med stöd av lagen följs,
4. uttrycket annan offentlig verksamhet:
a) annan offentlig verksamhet enligt förordning (EU) 2017/625,
och
b) motsvarande offentlig verksamhet som utförs med stöd av
lagen eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med
stöd av lagen,
5. uttrycket växtprodukt: växtprodukt enligt förordning (EU)
2016/2031 och genomförandeakter som har antagits med stöd av
förordning (EU) 2016/2031,
6. uttrycket växtskadegörare: skadegörare enligt förordning
(EU) 2016/2031,
7. uttrycket fristående officiell växtskyddsinspektör: en
officiell växt-skyddsinspektör som inte har en anställning vid
en statlig kontroll-myndighet,
8. uttrycket Europeiska unionens territorium: det geografiska
område som ska anses som unionens territorium enligt artikel
1.3 i förordning (EU) 2016/2031, och
9. uttrycket medlemsstat inom Europeiska unionen: ett
geografiskt område inom en stat som omfattas av Europeiska
unionens territorium.
I denna lag avser följande uttryck skadegörare som är
förtecknade som sådana i genomförandeakter som har antagits
med stöd av förordningen (EU) 2016/2031:
- EU-karantänskadegörare,
- karantänskadegörare för skyddad zon, och
- reglerad EU-icke-karantänskadegörare.
Tillämpning av förordning (EU) 2017/625
4 § Förordning (EU) 2017/625 ska tillämpas även i fråga om
offentlig kontroll och annan offentlig verksamhet som faller
utanför förordningens tillämpningsområde och som gäller
karantänskadegörare och reglerade EU-icke-karantänskadegörare.
Bemyndiganden i fråga om förbud och åtgärder som avser
växtskadegörare
Bemyndiganden i fråga om karantänskadegörare
5 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om förbud, begränsningar eller
åtgärder som behövs för att förhindra introduktion, etablering
och spridning av karantänskadegörare.
Den myndighet som regeringen bestämmer får också, utöver vad
som följer av de EU-bestämmelser som lagen kompletterar, i det
enskilda fallet besluta om sådana förbud, begränsningar eller
åtgärder som avses i första stycket.
Föreskrifter enligt första stycket och beslut enligt andra
stycket som avser införsel till eller förflyttning inom
Sverige ska vara tidsbegränsade om inte något annat följer med
anledning av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen.
Om det är nödvändigt för att utrota eller innesluta
karantänskadegörare får den myndighet som regeringen bestämmer
själv vidta åtgärder som följer av ett sådant beslut som avses
i andra stycket.
Bemyndiganden i fråga om reglerade EU-icke-karantänskadegörare
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om förbud, begränsningar eller
åtgärder vid yrkesmässig odling av växter för plantering för
att begränsa förekomsten av reglerade EU-icke-
karantänskadegörare på sådana växter.
Den myndighet som regeringen bestämmer får också i det
enskilda fallet besluta om sådana förbud, begränsningar eller
åtgärder som avses i första stycket.
Bemyndiganden i fråga om andra växtskadegörare för skydd av
skog
7 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får i andra fall än som avses i 6 § meddela föreskrifter om
förbud, begränsningar eller åtgärder för att begränsa
förekomsten av andra växtskadegörare än karantänskadegörare
som kan medföra oacceptabla ekonomiska, miljömässiga eller
sociala konsekvenser genom angrepp på trädslag som används i
virkesproduktion.
Sådana föreskrifter får avse den som
1. äger trädbevuxen mark, bedriver skogsbruk eller odlar
växter,
2. lagrar växter, växtprodukter eller andra föremål, eller
3. bedriver handel med växter, växtprodukter eller andra
föremål.
Den myndighet som regeringen bestämmer får också i det
enskilda fallet besluta om sådana förbud, begränsningar eller
åtgärder som avses i första stycket. Beslutet får riktas mot
den som omfattas av andra stycket.
Föreskrifter enligt första stycket och beslut enligt tredje
stycket får inte förbjuda eller begränsa införsel till Sverige
från ett land utanför Europeiska unionen eller en annan
medlemsstat inom unionen. De får inte heller avse
växtskadegörare som är förtecknade som invasiva främmande
arter av unionsbetydelse i genomförandeakter som har antagits
enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr
1143/2014 av den 22 oktober 2014 om förebyggande och hantering
av introduktion och spridning av invasiva främmande arter.
Bemyndiganden i fråga om egenkontroll, dokumentation,
uppgiftslämnande och anmälan
8 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. skyldighet för den som yrkesmässigt odlar, handlar med
eller på annat sätt yrkesmässigt hanterar växter,
växtprodukter eller andra föremål att
a) utöva en egenkontroll av verksamheten som är lämplig
utifrån verksamhetens art,
b) dokumentera uppgifter som har betydelse för risken för
spridning av växtskadegörare,
c) lämna uppgifter om sin verksamhet till en
kontrollmyndighet, ett organ med delegerade uppgifter, en
fysisk person som har delegerats vissa uppgifter eller en
fristående officiell växtskyddsinspektör,
2. skyldighet för den som icke yrkesmässigt odlar, handlar med
eller på annat sätt hanterar växter, växtprodukter eller andra
föremål att dokumentera uppgifter som har betydelse för risken
för spridning av karantänskadegörare,
3. skyldighet för den som förflyttar eller på annat sätt
hanterar växtskadegörare att till en kontrollmyndighet, ett
organ med delegerade uppgifter, en fysisk person som har
delegerats vissa uppgifter eller en fristående officiell
växtskyddsinspektör lämna uppgifter som har betydelse för
risken för spridning av växtskadegörare,
4. skyldighet för den som odlar, handlar med eller på annat
sätt hanterar växter, växtprodukter eller andra föremål att
till en kontrollmyndighet, ett organ med delegerade uppgifter,
en fysisk person som har delegerats vissa uppgifter eller en
fristående officiell växtskyddsinspektör lämna uppgifter som
har betydelse för risken för spridning av växtskadegörare,
5. skyldighet för den som till Sverige för in växter,
växtprodukter, andra föremål eller växtskadegörare från ett
land utanför Europeiska unionen eller en annan medlemsstat
inom unionen att anmäla införseln,
6. undantag från skyldigheten i förordning (EU) 2016/2031 att
anmäla misstänkt eller konstaterad förekomst av
karantänskadegörare.
Sundhetsintyg
9 § I förordning (EU) 2016/2031 finns bestämmelser om
sundhetscertifikat och andra sundhetsintyg. Regeringen eller
den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om andra sundhetsintyg än de som är reglerade i
EU-förordningen.
Offentlig kontroll och annan offentlig verksamhet
10 § Offentlig kontroll utövas av Statens jordbruksverk
(Jordbruksverket) och andra statliga myndigheter
(kontrollmyndigheterna) enligt föreskrifter som regeringen
meddelar.
Annan offentlig verksamhet utförs av kontrollmyndigheterna och
andra statliga myndigheter enligt vad som anges i denna lag
och i föreskrifter som regeringen meddelar.
Delegering av vissa uppgifter
11 § I förordning (EU) 2017/625 finns bestämmelser om att
vissa uppgifter som ingår i den offentliga kontrollen och
vissa uppgifter i samband med annan offentlig verksamhet får
delegeras till ett organ eller till en fysisk person. I
förordningen finns också bestämmelser om att en behörig
myndighet får utse en officiell växtskyddsinspektör.
Samordnande myndighet
12 § Jordbruksverket samordnar övriga kontrollmyndigheters
verksamhet och lämnar råd och hjälp i denna verksamhet, om
inte regeringen föreskriver något annat.
Rådgivning och information
13 § Den myndighet som utövar offentlig kontroll ska genom
rådgivning, information och på annat sätt underlätta för den
enskilde att fullgöra sina skyldigheter enligt lagen, de
föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av lagen,
de EU-bestämmelser som lagen kompletterar och de beslut som
har meddelats med stöd av EU-bestämmelserna.
Skyldighet att beivra överträdelser
14 § Den myndighet som utövar offentlig kontroll ska verka för
att överträdelser av lagen, av de föreskrifter eller beslut
som har meddelats med stöd av lagen, av de EU-bestämmelser som
lagen kompletterar eller av de beslut som har meddelats med
stöd av EU-bestämmelserna, beivras.
Förvaltningslagens tillämpning
15 § Vid offentlig kontroll eller annan offentlig verksamhet
som utförs av ett organ med delegerade uppgifter, en fysisk
person som har delegerats vissa uppgifter eller en fristående
officiell växtskyddsinspektör ska följande bestämmelser i
förvaltningslagen (2017:900) tillämpas:
- 5 § om legalitet, objektivitet och proportionalitet,
- 10 § om partsinsyn,
- 16-18 §§ om jäv,
- 23 § om utredningsansvaret,
- 24 § om när man får lämna uppgifter muntligt,
- 25 § om kommunikation,
- 27 § om dokumentation av uppgifter,
- 31 § om dokumentation av beslut,
- 32 § om motivering av beslut,
- 33 och 34 §§ om underrättelse om innehållet i beslut och hur
ett överklagande går till,
- 36 § om rättelse av skrivfel och liknande, och
- 42 § om vem som får överklaga ett beslut.
Tystnadsplikt
16 § Den som i enskild verksamhet utför eller har utfört
offentlig kontroll eller annan offentlig verksamhet får inte
obehörigen röja eller utnyttja det som han eller hon har fått
kännedom om medan uppgifterna utfördes. Detsamma ska gälla den
som i enskild verksamhet utför eller har utfört
laboratorieanalyser, laboratorietester eller
laboratoriediagnostik på prover som tas vid offentlig kontroll
och annan offentlig verksamhet.
I det allmännas verksamhet tillämpas offentlighets- och
sekretesslagen (2009:400) i stället för första stycket.
Bemyndiganden i fråga om offentlig kontroll och annan
offentlig verksamhet
17 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. hur ett organ med delegerade uppgifter, en fysisk person
som har delegerats vissa uppgifter eller en fristående
officiell växtskyddsinspektör ska bedriva offentlig kontroll
och annan offentlig verksamhet, och
2. skyldighet för ett organ med delegerade uppgifter, en
fysisk person som har delegerats vissa uppgifter eller en
fristående officiell växtskydds-inspektör att
a) lämna information till en sådan samordnande
kontrollmyndighet som avses i 12 §, och
b) lämna information och ge in handlingar till den myndighet
som har delegerat uppgiften eller utsett inspektören.
Rätt till upplysningar och tillträde
18 § En kontrollmyndighet, ett organ med delegerade uppgifter,
en fysisk person som har delegerats vissa uppgifter eller en
fristående officiell växtskyddsinspektör har, i den
utsträckning det behövs för offentlig kontroll och annan
offentlig verksamhet, rätt att
1. på begäran få upplysningar och ta del av handlingar, och
2. få tillträde till områden, lokaler och andra utrymmen som
har anknytning till verksamheten eller där växter,
växtprodukter och andra föremål kan finnas och där göra
undersökningar och ta prover.
19 § Bestämmelserna i 18 § om rätt till upplysningar och
tillträde gäller också för Europeiska kommissionen, Europeiska
revisionsrätten och för inspektörer och experter som utsetts
av dessa institutioner i den utsträckning det behövs för att
kontrollera att Sverige följer
1. de EU-bestämmelser som lagen kompletterar, och
2. EU-bestämmelser om unionens medfinansiering av åtgärder
inom lagens tillämpningsområde.
Bestämmelserna i 18 § och första stycket ska inte tillämpas
vid kontroller och inspektioner på plats som genomförs enligt
lagen (2017:244) om kontroller och inspektioner på plats av
Europeiska byrån för bedrägeribekämpning.
Skyldighet att lämna hjälp
20 § Den som är föremål för offentlig kontroll eller annan
offentlig verksamhet ska, utöver vad som följer av artikel
15.2 och 15.6 i förordning (EU) 2017/625, lämna den hjälp som
behövs för att kontrollen eller verksamheten ska kunna
utföras.
Inköp under dold identitet
21 § En kontrollmyndighet får köpa in växter, växtprodukter
och andra föremål under dold identitet om det är nödvändigt
för att kontrollera att de uppfyller krav i fråga om
karantänskadegörare i
1. föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av
lagen, eller
2. de EU-bestämmelser som lagen kompletterar och de beslut som
har meddelats med stöd av EU-bestämmelserna.
Verksamhetsutövaren ska underrättas om det inköp som har skett
under dold identitet och om resultatet av det så snart det kan
ske utan att åtgärden förlorar sin betydelse.
Förelägganden
22 § Utöver vad som följer av de EU-bestämmelser som lagen
kompletterar, får en kontrollmyndighet besluta de
förelägganden som behövs för att lagen, de föreskrifter och
beslut som har meddelats med stöd av lagen, de EU-bestämmelser
som lagen kompletterar och de beslut som har meddelats med
stöd av EU-bestämmelserna ska följas.
Vite
23 § Förelägganden enligt 22 § eller enligt de EU-bestämmelser
som lagen kompletterar får förenas med vite.
Kontrollmyndigheten får dock inte förelägga någon vid vite att
medverka i en utredning av en gärning som kan leda till straff
eller sanktionsavgift för honom eller henne.
Rättelse på den enskildes bekostnad
24 § Utöver vad som följer av de EU-bestämmelser som lagen
kompletterar, får en kontrollmyndighet besluta att åtgärder
som behövs för att åstadkomma rättelse ska vidtas på den
enskildes bekostnad om den enskilde
1. inte har följt ett föreläggande enligt de EU-bestämmelser
som lagen kompletterar eller enligt 22 §, eller
2. inte fullgör sina skyldigheter enligt de EU-bestämmelser
som lagen kompletterar eller de föreskrifter eller beslut som
meddelats med stöd av 5 § och rättelsen måste göras genast med
hänsyn till risken för introduktion, etablering och spridning
av en karantänskadegörare.
Hjälp av Polismyndigheten
25 § Polismyndigheten ska på begäran av en kontrollmyndighet
lämna den hjälp som behövs för att
1. utöva offentlig kontroll, eller
2. verkställa beslut enligt denna lag, enligt de föreskrifter
som har meddelats med stöd av lagen eller enligt de EU-
bestämmelser som lagen kompletterar.
Hjälp får begäras endast om
1. det på grund av särskilda omständigheter kan befaras att
åtgärden inte kan utföras utan att en polismans särskilda
befogenheter enligt 10 § polislagen (1984:387) behöver
tillgripas, eller
2. det annars finns synnerliga skäl.
Första stycket gäller dock inte offentlig kontroll eller
verkställighet av beslut som gäller sådana växtskadegörare som
avses i 7 §.
Avgifter
26 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om avgifter för offentlig kontroll
och annan offentlig verksamhet.
Ersättning vid utrotning eller inneslutning av
karantänskadegörare
Rätt till ersättning
27 § Staten ska ersätta den som på grund av föreskrifter eller
beslut i det enskilda fallet om utrotning eller inneslutning
av karantänskadegörare drabbas av
1. kostnader för behandling, avlägsnande eller destruktion av
växter, växtprodukter och andra föremål samt rengöring och
desinfektion av lokaler, mark, vatten, jord, odlingsmedier,
anläggningar, maskiner och utrustning,
2. förlust i form av förlorat värde på de växter,
växtprodukter eller andra föremål som är föremål för
bekämpningsåtgärder, eller
3. produktionsbortfall, när bekämpningsåtgärder vidtas i andra
miljöer än skog.
28 § Ersättning får endast lämnas om den är förenlig med
Europeiska unionens regler om statligt stöd.
För kostnader enligt 27 § 1 lämnas full ersättning. För
förlorat värde enligt 27 § 2 ska avdrag göras för eventuellt
restvärde samt för kostnader som den enskilde skulle ha haft
om inte bekämpningsåtgärden hade utförts.
Ersättning för produktionsbortfall enligt 27 § 3 lämnas för
sådant bortfall som uppkommer under tiden som
bekämpningsåtgärderna pågår, dock längst för en sammanhängande
period om två år. Ersättningen får uppgå till högst 75 procent
av produktionsbortfallet.
Annan ersättning
29 § Om den ersättningsberättigade har rätt till annan
ersättning för sådana kostnader eller förluster som avses i
27 § får den totala ersättningen inte uppgå till mer än 100
procent av kostnaden, värdet eller produktionsbortfallet.
Jämkning av ersättning
30 § Ersättning enligt 27 § får jämkas om den
ersättningsberättigade uppsåtligen eller genom vårdslöshet har
medverkat till kostnaden eller förlusten. Detsamma gäller om
den ersättningsberättigade inte rättar sig efter en föreskrift
eller efter ett beslut i det enskilda fallet som har meddelats
med stöd av lagen eller ett beslut som har meddelats med stöd
av de EU-bestämmelser som lagen kompletterar.
Beslutande myndighet
31 § Frågor om ersättning prövas av den myndighet som
regeringen bestämmer.
Bemyndiganden i fråga om ersättning
32 § Regeringen får meddela föreskrifter om att bestämmelserna
om ersättning i 27 § inte ska gälla om Europeiska kommissionen
i enlighet med artikel 28.2 eller 30.3 i förordning (EU)
2016/2031 har beslutat om åtgärder för inneslutning av
karantänskadegörare.
33 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. beräkningen av förlorat värde enligt 27 § 2 för växter,
växtprodukter eller andra föremål,
2. att ett visst högsta värde ska läggas till grund för
ersättning för sådan förlust som anges i 27 § 2,
3. vilken typ av produktionsbortfall som ska berättiga till
ersättning,
4. i vilka fall ersättning inte ska beviljas om en växtsort
har odlats som inte är resistent mot en viss växtskadegörare,
och
5. att ränta enligt räntelagen (1975:635) ska betalas på
belopp som en mottagare är återbetalningsskyldig för.
Straff
Straff för hantering av karantänskadegörare
34 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med
uppsåt eller av grov oaktsamhet utan tillstånd, eller i strid
med villkoren i ett tillstånd,
1. för in en karantänskadegörare till Sverige eller till en
skyddad zon inom Sverige,
2. inom Sverige eller inom en skyddad zon inom Sverige
förflyttar, innehar, uppförökar eller frisläpper en
karantänskadegörare, eller
3. för ut en karantänskadegörare från Sverige till en annan
medlemsstat inom Europeiska unionen.
Detsamma gäller den som i näringsverksamhet av oaktsamhet
begår en sådan gärning som anges i första stycket.
Straff för viss hantering av växter, växtprodukter och andra
föremål
35 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med
uppsåt eller av grov oaktsamhet
1. för in växter, växtprodukter eller andra föremål till
Sverige eller till en skyddad zon inom Sverige på ett sätt som
kan medföra risk för introduktion, etablering eller spridning
av karantänskadegörare,
2. inom Sverige eller inom en skyddad zon inom Sverige
förflyttar växter, växtprodukter eller andra föremål på ett
sätt som kan medföra risk för introduktion, etablering eller
spridning av karantänskadegörare,
3. från Sverige till en annan medlemsstat inom Europeiska
unionen för ut växter, växtprodukter eller andra föremål på
ett sätt som kan medföra risk för introduktion, etablering
eller spridning av karantänskadegörare, eller
4. i andra fall än som avses i 1-3 hanterar växter,
växtprodukter eller andra föremål på ett sätt som kan medföra
risk för introduktion, etablering eller spridning av
karantänskadegörare.
Detsamma gäller den som i näringsverksamhet av oaktsamhet
begår en sådan gärning som anges i första stycket.
Straff för underlåtenhet att vidta nödvändiga åtgärder
36 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med
uppsåt eller av grov oaktsamhet inte vidtar nödvändiga
åtgärder för att förhindra introduktion, etablering eller
spridning av karantänskadegörare.
Detsamma gäller den som i näringsverksamhet av oaktsamhet
begår en sådan gärning som anges i första stycket.
Straff för införsel, utförsel och förflyttning av reglerade
EU-icke-karantänskadegörare på växter för plantering
37 § Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet i
strid med artikel 37 i förordning (EU) 2016/2031
1. för in reglerade EU-icke-karantänskadegörare på växter för
plantering till Sverige,
2. för ut reglerade EU-icke-karantänskadegörare på växter för
plantering till en annan medlemsstat inom Europeiska unionen,
eller
3. inom Sverige förflyttar reglerade EU-icke-
karantänskadegörare på växter för plantering.
Straff för att försvåra spårning och att lämna vilseledande
eller felaktiga uppgifter i ansökan om sundhetscertifikat
38 § Till böter döms den som med uppsåt eller av grov
oaktsamhet
1. orsakar att möjligheten att spåra en karantänskadegörare
försvåras eller kan komma att försvåras, om gärningen inte ska
leda till ansvar enligt 34, 35 eller 36 §, eller
2. lämnar vilseledande eller felaktiga uppgifter i en ansökan
om sundhetscertifikat för export.
Detsamma gäller den som i näringsverksamhet av oaktsamhet
begår en sådan gärning som anges i första stycket.
Straff för överträdelser av anmälningsskyldighet
39 § Till böter döms den som i näringsverksamhet med uppsåt
eller av oaktsamhet bryter mot artikel 14.1 eller artiklarna
14.1 och 33.1 i förordning (EU) 2016/2031 genom att inte
anmäla förekomst eller misstanke om förekomst av en EU-
karantänskadegörare, en skadegörare som omfattas av åtgärder
enligt artikel 30.1 i förordning (EU) 2016/2031 eller en
karantänskadegörare för skyddad zon.
Till böter döms även den som, om gärningen inte begås i
näringsverksamhet, med uppsåt bryter mot artikel 15.1 eller
artiklarna 15.1 och 33.1 i förordning (EU) 2016/2031 genom att
inte anmäla förekomst eller misstanke om förekomst av en EU-
karantänskadegörare eller karantänskadegörare för skyddad zon.
Straff för överträdelser av föreskrifter och beslut som har
meddelats med stöd av lagen
40 § Till böter döms den som med uppsåt eller av grov
oaktsamhet bryter mot föreskrifter eller beslut som har
meddelats med stöd av 5, 6 eller 7 §, om gärningen inte ska
leda till ansvar enligt 34, 35 eller 36 §.
Detsamma gäller den som i näringsverksamhet av oaktsamhet
begår en sådan gärning som anges i första stycket.
Ringa gärningar
41 § Om en gärning som avses i 34-40 §§ är att anse som ringa
ska det inte dömas till ansvar. En gärning är att anse som
ringa om den framstår som obetydlig med hänsyn till det
intresse som straffbestämmelsen är avsedd att skydda.
Straffbestämmelsernas förhållande till vite och
sanktionsavgifter
42 § Det får inte dömas till ansvar enligt denna lag för en
gärning som omfattas av ett föreläggande om vite, om gärningen
ligger till grund för en ansökan om utdömande av vitet.
Det får inte dömas till ansvar enligt 38 § första stycket 1
eller 40 § om gärningen kan leda till en sanktionsavgift
enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 44 §.
Straffbestämmelsernas förhållande till brottsbalken
43 § Om en gärning är belagd med straff i brottsbalken får det
inte dömas till ansvar enligt 34-40 §§.
Sanktionsavgifter
Bemyndigande i fråga om sanktionsavgift
44 § Regeringen får meddela föreskrifter om att en
sanktionsavgift ska betalas av den som
1. driver en verksamhet utan att uppfylla krav i fråga om
registrering,
2. inte har den dokumentation som krävs,
3. inte anbringar ett växtpass på växter, växtprodukter och
andra föremål som omfattas av krav på växtpass innan de
förflyttas inom Europeiska unionens territorium eller till
eller inom en skyddad zon,
4. för in växter, växtprodukter eller andra föremål utan att
uppfylla krav på anmälan vid införsel, eller
5. inte uppfyller krav på märkning av träemballage i
importsändningar enligt den internationella standarden för
växtskyddsåtgärder nr 15 om reglering av träemballage inom den
internationella handeln (ISPM 15).
Sanktionsavgifterna ska uppgå till minst 1 000 kronor och
högst 100 000 kronor. I de föreskrifter som avses i första
stycket ska avgifternas storlek framgå. När regeringen
meddelar föreskrifter om avgiftens storlek ska hänsyn tas till
hur allvarlig överträdelsen är och till betydelsen av den
bestämmelse som överträdelsen avser.
Befrielse från skyldigheten att betala en sanktionsavgift
45 § Sanktionsavgift ska inte tas ut om det är oskäligt. Vid
denna prövning ska det särskilt beaktas
1. om överträdelsen berott på sjukdom som medfört att den
avgiftsskyldige inte förmått att på egen hand göra det som han
eller hon varit skyldig att göra och inte heller förmått att
ge någon annan i uppdrag att göra det,
2. om överträdelsen annars berott på en omständighet som den
avgiftsskyldige varken kunnat förutse eller borde ha förutsett
och inte heller kunnat påverka, eller
3. vad den avgiftsskyldige gjort för att undvika
överträdelsen.
Ansvarig myndighet
46 § Kontrollmyndigheten prövar frågor om sanktionsavgifter.
Tillfälle att yttra sig och preskription
47 § Innan kontrollmyndigheten beslutar om sanktionsavgift ska
den som avgiften ska tas ut av få tillfälle att yttra sig. Om
så inte har skett inom två år från det att överträdelsen ägde
rum får någon sanktionsavgift inte beslutas.
Förhållandet mellan sanktionsavgift och vite
48 § Det får inte beslutas om sanktionsavgift för en
överträdelse som omfattas av ett föreläggande om vite om
överträdelsen ligger till grund för en ansökan om utdömande av
vitet.
Verkställighet av beslut om sanktionsavgift
49 § Ett beslut om sanktionsavgift får verkställas enligt
utsökningsbalken när det har fått laga kraft.
Sanktionsavgiften ska tillfalla staten.
50 § En beslutad sanktionsavgift faller bort till den del
beslutet inte har verkställts inom fem år från det att
beslutet har fått laga kraft.
Överklagande
51 § Beslut enligt denna lag, enligt de föreskrifter som har
meddelats med stöd av lagen eller enligt de EU-bestämmelser
som lagen kompletterar, får överklagas till allmän
förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
52 § Lagen (1986:1142) om överklagande av beslut av enskilda
organ med offentliga förvaltningsuppgifter ska gälla även för
överklagande av beslut som har meddelats av en fysisk person
som har delegerats vissa uppgifter eller av en fristående
officiell växtskyddsinspektör.
53 § Den myndighet som har delegerat uppgiften att utöva
offentlig kontroll eller annan offentlig verksamhet till ett
organ eller till en fysisk person eller som har utsett en
fristående officiell växtskyddsinspektör ska föra det
allmännas talan i allmän förvaltningsdomstol, om det
överklagade beslutet har meddelats av ett sådant organ, en
sådan fysisk person eller en sådan växtskyddsinspektör.
Övergångsbestämmelser
2022:725
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2022.
2. Genom lagen upphävs växtskyddslagen (1972:318).
3. Förelägganden, förbud och andra beslut som har meddelats
enligt den upphävda lagen gäller fortfarande.
4. Äldre föreskrifter om straff gäller fortfarande för
överträdelser som enligt den nya lagen kan leda till
sanktionsavgift om överträdelsen har skett före
ikraftträdandet.
5. Äldre föreskrifter om ersättning gäller fortfarande för
ersättningsanspråk som har uppkommit före ikraftträdandet.