Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:722 ·
Visa register
Förordning (2022:722) om statsbidrag för visst våldsförebyggande arbete
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet JÄM
Utfärdad: 2022-06-02
Ikraft: 2022-09-01 överg.best.
Inledande bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om statsbidrag
för förebyggande arbete mot
1. mäns våld mot kvinnor,
2. våld i nära relationer,
3. sexuellt våld,
4. hedersrelaterat våld och förtryck, och
5. prostitution och människohandel för sexuella ändamål.
Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
2 § Jämställdhetsmyndigheten prövar frågor om bidrag enligt
denna förordning.
Syftet med bidraget
3 § Syftet med bidraget är att, inom de områden som anges i
1 §, stärka det våldsförebyggande arbetet och främja
utvecklingen av evidensbaserade insatser.
Bidragsformer
4 § Bidrag lämnas i form av projektbidrag eller
verksamhetsbidrag.
Bidragsmottagare
5 § Bidrag får lämnas till en ideell organisation som
1. är självständig och demokratiskt uppbyggd,
2. bedriver verksamhet i Sverige utan vinstsyfte sedan minst
två år före ansökan om bidrag, och
3. i sin verksamhet respekterar demokratins idéer, inklusive
jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Bidrag får även lämnas till en stiftelse som inte är statlig
eller kommunal och som uppfyller kraven i första stycket 2 och
3.
Projektbidrag får också lämnas till kommuner och regioner.
6 § Bidrag får inte lämnas till en organisation som har
skulder för svenska skatter eller avgifter hos
Kronofogdemyndigheten eller som är i likvidation eller försatt
i konkurs.
Förutsättningar för bidrag
7 § Projektbidrag får lämnas för projekt som syftar till att
förstärka, utveckla eller utvärdera våldsförebyggande insatser
inom ett eller flera av de områden som anges i 1 §.
Bidraget får inte ersätta befintlig finansiering.
8 § Verksamhetsbidrag får lämnas till en ideell organisation
för våldsförebyggande verksamhet som bedrivs inom ett eller
flera av de områden som anges i 1 §.
Bidraget får inte användas för verksamhet som bedrivs på
uppdrag av en kommun eller en region eller för ekonomisk
verksamhet som bedrivs av den egna organisationen.
9 § Bidrag får lämnas för att anlita en extern aktör för
utvärdering av de insatser eller den verksamhet som bidrag
lämnas för. Bidrag får även lämnas för vissa kostnader för
administration av den verksamhet som bidrag lämnas för och för
kostnader som kravet på revisors granskning av
bidragsanvändningen enligt 20 § medför.
10 § Bidrag lämnas i mån av tillgång på medel.
Ansökan
11 § Ansökan om bidrag ska ha kommit in till
Jämställdhetsmyndigheten senast vid den tidpunkt som
myndigheten bestämmer. Ansökan ska innehålla
1. en beskrivning av vad bidraget ska användas till, en
övergripande plan inklusive tidsram för arbetet och uppgift om
beräknade kostnader,
2. en plan för hur arbetet ska utvärderas och hur resultatet
ska tas tillvara i den ordinarie verksamheten,
3. i förekommande fall, uppgifter om vilka aktörer sökanden
ska samverka med, och
4. uppgifter om andra sökta eller beviljade statliga bidrag av
liknande slag och i sådant fall för vilket ändamål och med
vilket belopp.
12 § Den som ansöker om bidrag ska lämna de ytterligare
handlingar eller uppgifter som Jämställdhetsmyndigheten
behöver för att kunna pröva ansökan.
13 § Om den som ansöker om bidrag inte lämnar in de handlingar
och uppgifter som följer av 11 och 12 §§, ska
Jämställdhetsmyndigheten ge sökanden möjlighet att komplettera
ansökan inom en viss tid.
Fördelningen av bidraget
14 § Jämställdhetsmyndigheten får, utifrån tillgängliga medel,
prioritera mellan inkomna ansökningar och ge företräde till de
ansökningar som bedöms ha bäst förutsättningar att uppfylla
syftet med bidraget.
Vid bedömningen får Jämställdhetsmyndigheten särskilt beakta
1. om utvärderingen planeras att genomföras i samverkan med
ett lärosäte,
2. förutsättningarna för god spridning av resultaten, och
3. möjligheten till samverkan med andra aktörer.
15 § Om den som ansöker om bidrag har lämnat en sådan
redovisning som avses i 19 § för tidigare beviljade bidrag,
ska det som framgår av den redovisningen beaktas när ansökan
bedöms.
16 § En ansökan får avslås om den som ansöker om bidrag får
annat statligt bidrag för samma projekt eller verksamhet som
en ansökan enligt denna förordning avser.
Beslut
17 § Ett beslut om bidrag ska avse ett eller flera bidragsår.
Ett bidragsår omfattar ett kalenderår.
18 § I ett beslut om bidrag ska det anges
1. vilket projekt eller vilken verksamhet samt vilket syfte
bidraget beviljas för,
2. vilket eller vilka bidragsår bidraget beviljas för, och
3. sista dag för redovisning enligt 19 §.
Beslutet får förenas med villkor. Villkoren ska framgå av
beslutet.
Redovisning
19 § En mottagare av bidrag ska senast vid den tidpunkt som
har angetts i beslutet årligen lämna en ekonomisk redovisning
av de mottagna medlen och en redogörelse för hur de har
använts till Jämställdhetsmyndigheten. Redovisningen ska även
innehålla en redogörelse för vilka resultat som har uppnåtts
och hur resultaten förhåller sig till syftet med bidraget.
20 § Om den som har tagit emot bidrag enligt denna förordning
är en ideell organisation, ska en revisor granska
redovisningen enligt 19 §. Revisorns rapport över granskningen
ska bifogas redovisningen.
Om det bidrag som har tagits emot uppgår till minst fem
prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§
socialförsäkringsbalken, ska granskningen göras av en
auktoriserad eller godkänd revisor.
21 § Den som har beviljats bidrag ska på begäran av
Jämställdhetsmyndigheten lämna det underlag som myndigheten
behöver för att granska redovisningen.
22 § Jämställdhetsmyndigheten ska i sin årsredovisning
redogöra för vilka som har fått bidrag, med vilka belopp och
för vilka ändamål. Myndigheten ska dessutom senast den 1 juni
varje år till regeringen lämna en sammanfattande redogörelse
för vad bidragen har använts till och, om möjligt, en
bedömning av bidragets effekter i förhållande till dess syfte.
Hinder mot utbetalning
23 § Jämställdhetsmyndigheten får besluta att ett beviljat
bidrag helt eller delvis inte ska betalas ut om det finns
grund för återbetalning enligt 24 §.
Återbetalning och återkrav
24 § En mottagare av bidrag är återbetalningsskyldig om
1. mottagaren genom att lämna oriktiga uppgifter eller på
något annat sätt har orsakat att bidraget har lämnats
felaktigt eller med för högt belopp,
2. bidraget av något annat skäl har lämnats felaktigt eller
med för högt belopp och mottagaren borde ha insett detta,
3. bidraget helt eller delvis inte har utnyttjats eller
använts för de ändamål som det har beviljats för,
4. mottagaren inte har lämnat en sådan redovisning som avses i
19 § eller ett sådant underlag som avses i 21 §, eller
5. villkoren i beslutet inte har följts.
25 § Jämställdhetsmyndigheten ska besluta att helt eller
delvis kräva tillbaka bidraget, om bidragsmottagaren är
återbetalningsskyldig enligt 24 §.
Om ett belopp som har återkrävts inte betalas i rätt tid, ska
dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) tas ut på
beloppet.
Om det finns särskilda skäl för det, får myndigheten besluta
att helt eller delvis avstå från ett krav på återbetalning
eller ränta.
Överklagande
26 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om
överklagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än
beslut om hinder mot utbetalning enligt 23 § och beslut om
återkrav enligt 25 § får dock inte överklagas.
Bemyndigande
27 § Jämställdhetsmyndigheten får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning.
Övergångsbestämmelser
2022:722
1. Denna förordning träder i kraft den 1 september 2022.
2. Förordningen tillämpas första gången i fråga om statsbidrag
för bidragsåret 2023.