Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:585 ·
Visa register
Förordning (2022:585) om elnätsverksamhet
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet RSE
Utfärdad: 2022-05-25
Ändring införd: t.o.m. SFS 2023:764
Ikraft: 2022-07-01
Förordningens innehåll
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om nätverksamhet
i anslutning till ellagen (1997:857).
2 § Förordningen är meddelad med stöd av
- 3 kap. 10 § ellagen (1997:857) i fråga om 5-8 §§,
- 3 kap. 11 § ellagen i fråga om 9 och 9 a §§,
- 3 kap. 15 § ellagen i fråga om 10-12 §§,
- 3 kap. 17 § ellagen i fråga om 13-15 §§,
- 3 kap. 28 § ellagen i fråga om 17 §,
- 3 kap. 40 § ellagen i fråga om 18-22 §§,
- 3 kap. 47 § ellagen i fråga om 25 och 26 §§,
- 4 kap. 19 § ellagen i fråga om 28 §,
- 4 kap. 21 § ellagen i fråga om 29 §,
- 4 kap. 27 § ellagen i fråga om 31 §,
- 4 kap. 42 § ellagen i fråga om 31 a §,
- 4 kap. 43 § ellagen i fråga om 32-33 §§,
- 12 kap. 16 § ellagen i fråga om 33 b §,
- 12 kap. 17 § ellagen i fråga om 34-36 §§,
- 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 16, 27 och 30 §§,
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Förordning (2023:244).
Ord och uttryck
3 § Ord och uttryck som används i denna förordning har samma
betydelse som i ellagen (1997:857).
Nätmyndighet
4 § Av 4 § förordningen (2023:241) om det nationella
elsystemet framgår att Energimarknadsinspektionen är
nätmyndighet enligt 1 kap. 5 § ellagen (1997:857).
Förordning (2023:244).
Stödtjänster
5 § Transmissionsnätsföretag ska
1. efter att ha inhämtat synpunkter från
distributionsnätsföretag och andra berörda marknadsaktörer ta
fram specifikationer för de icke frekvensrelaterade
stödtjänster som företaget anskaffar och standardiserade
marknadsprodukter för sådana tjänster, och
2. lämna specifikationerna och marknadsprodukterna till
Energimarknadsinspektionen för godkännande.
6 § Energimarknadsinspektionen ska godkänna sådana
specifikationer och marknadsprodukter som avses i 5 §, om de
säkerställer ett faktiskt och icke-diskriminerande deltagande
av berörda marknadsaktörer.
7 § Riktlinjer som ett distributionsnätsföretag tar fram för
att upphandla produkter och tjänster som behövs för
distributionsnätets effektiva, tillförlitliga och säkra drift
ska vara objektiva, icke-diskriminerande och öppna för insyn.
Distributionsnätsföretaget ska inhämta synpunkter från
transmissionsnätsföretag och andra berörda marknadsaktörer när
det tar fram sådana riktlinjer.
8 § Energimarknadsinspektionen får meddela ytterligare
föreskrifter om ett distributionsnätsföretags skyldigheter
enligt 7 §.
Samarbete och informationsutbyte
9 § Distributionsnätsföretag ska utbyta och samordna
information med transmissionsnätsföretag i syfte att
1. säkerställa ett optimalt utnyttjande av resurser,
2. säkerställa en säker och effektiv drift av systemet,
3. underlätta marknadsutvecklingen, och
4. säkerställa att den som är ansluten till elnätet kan delta
på slutkunds-, grossist- och balansmarknaden.
Transmissionsnätsföretag ska utbyta och samordna information
med distributionsnätsföretag för att nå de syften som anges i
första stycket.
9 a § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter om
skyldighet för nätföretag att sända underrättelser med
anledning av att en elleverantör påbörjar eller övertar
leveranserna av el i en uttagspunkt. Förordning (2023:244).
Flexibilitet i distributionsnät
10 § Ett distributionsnätsföretag ska
1. efter att ha inhämtat synpunkter från
transmissionsnätsföretag och andra berörda marknadsaktörer ta
fram specifikationer för de flexibilitetstjänster som
företaget anskaffar och standardiserade marknadsprodukter för
sådana tjänster,
2. lämna specifikationerna och marknadsprodukterna till
Energimarknadsinspektionen för godkännande, och
3. offentliggöra en förteckning över marknadsprodukterna efter
det att Energimarknadsinspektionen har godkänt dem.
11 § Energimarknadsinspektionen ska godkänna sådana
specifikationer och marknadsprodukter som avses i 10 §, om de
säkerställer ett faktiskt och icke-diskriminerande deltagande
av berörda marknadsaktörer.
12 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter om
hur en förteckning över marknadsprodukter ska offentliggöras
enligt 10 § 3.
Nätutvecklingsplan för distributionsnätsföretag
13 § En nätutvecklingsplan som ett distributionsnätsföretag
tar fram enligt 3 kap. 16 § ellagen (1997:857) ska
1. redogöra för behovet av flexibilitetstjänster på medellång
och lång sikt,
2. ange planerade investeringar under de kommande fem till tio
åren med betoning på den huvudsakliga
distributionsinfrastruktur som krävs för att ansluta ny
produktionskapacitet och ny last, och
3. redogöra för de resurser som ska användas som ett
alternativ till en utbyggnad av elnätet.
14 § Ett distributionsnätsföretag ska samråda med
transmissionsnätsföretag och berörda systemanvändare när det
tar fram en nätutvecklingsplan enligt 3 kap. 16 § ellagen
(1997:857). Resultatet av samrådet ska offentliggöras
tillsammans med nätutvecklingsplanen och överlämnas till
Energimarknadsinspektionen.
15 § Energimarknadsinspektionen får meddela ytterligare
föreskrifter om
1. vad en nätutvecklingsplan ska innehålla och hur den ska tas
fram, och
2. offentliggörandet av nätutvecklingsplanen och vilka
uppgifter som ska offentliggöras tillsammans med planen.
Åtskillnad av distribution
16 § Energimarknadsinspektionen får meddela närmare
föreskrifter om
1. innehållet i övervakningsplanen enligt 3 kap. 25 § ellagen
(1997:857),
2. att utse en övervakningsansvarig och hans eller hennes
uppgifter enligt 3 kap. 26 § 1 ellagen, och
3. offentliggörandet av den årliga rapporten enligt 3 kap.
26 § 2 ellagen.
17 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter om
undantag från kraven i 3 kap. 24-27 §§ ellagen (1997:857) i
fråga om distributionsnätsföretag vars ledningar i huvudsak
matar in el från anläggningar för produktion av förnybar el.
Undantag får dock inte göras för distributionsnätsföretag som
avses i 3 kap. 21 § ellagen.
Energilagringsanläggningar
18 § Energimarknadsinspektionen får i det enskilda fallet
bevilja dispens från förbudet för nätföretag att äga,
utveckla, förvalta eller driva en energilagringsanläggning
enligt 3 kap. 39 § ellagen (1997:857) om anläggningen är en
helt integrerad nätkomponent eller om
1. andra aktörer än nätföretaget, efter ett icke-
diskriminerande anbudsförfarande som är öppet för insyn och
som har granskats och godkänts av Energimarknadsinspektionen,
inte har
a) medgetts rätt att äga, utveckla, förvalta eller driva en
sådan anläggning, eller
b) kunnat tillhandahålla motsvarande energilagringstjänst till
en rimlig kostnad eller inom en rimlig tid,
2. anläggningen är nödvändig för att nätföretaget ska kunna
fullgöra sina skyldigheter enligt 3 kap. 1 § ellagen,
3. anläggningen inte används för att köpa eller sälja el på
slutkunds-, grossist- och balansmarknader, och
4. Energimarknadsinspektionen har bedömt behovet av ett sådant
undantag och gjort en bedömning av anbudsförfarandet.
Förordning (2022:1543).
19 § Om Energimarknadsinspektionen beviljar dispens enligt
18 §, ska den hålla ett offentligt samråd om befintliga
energilagringsanläggningar för att bedöma tillgängligheten och
intresset av att investera i sådana anläggningar. Samråd ska
ske minst vart femte år, dock tidigast två år efter det att en
dispens har beviljats eller ett samråd har avslutats.
20 § Om samrådet enligt 19 § visar att tredje part kan äga
eller driva en energilagringsanläggning på ett
kostnadseffektivt sätt, ska Energimarknadsinspektionen besluta
att dispensen ska upphöra att gälla 18 månader efter det att
samrådet avslutats.
21 § Det som anges i 19 och 20 §§ gäller inte i fråga om
energilagringsanläggningar som är helt integrerade
nätkomponenter eller som
1. ägs eller drivs av ett
a) distributionsnätsföretag som har tagit ett slutgiltigt
investeringsbeslut före den 4 juli 2019, om anläggningen har
anslutits till elnätet senast den 3 juli 2021, eller
b) transmissionsnätsföretag som har tagit ett slutgiltigt
investeringsbeslut före den 1 januari 2025, om anläggningen
har anslutits till elnätet senast den 31 december 2026,
2. har integrerats i elnätet,
3. används endast för omedelbart återställande av
nätsäkerheten vid oplanerade händelser i elnätet, och
4. inte används för att köpa eller sälja el på slutkunds-,
grossist- och balansmarknader. Förordning (2022:1543).
22 § Om Energimarknadsinspektionen beviljar ett
transmissionsnätsföretag dispens enligt 18 §, ska myndigheten
anmäla beslutet till Europeiska kommissionen och Acer
tillsammans med relevant information om ansökan och om skälen
för att bevilja undantag.
Efterfrågeflexibilitet
23 § Energimarknadsinspektionen ska årligen sammanställa och
offentliggöra de tekniska krav och andra villkor som finns för
tillhandahållandet av efterfrågeflexibilitet.
Förordning (2023:244).
Ersättning vid inmatning av el
24 § Ersättning enligt 3 kap. 43 § ellagen (1997:857) ska
beräknas enligt följande.
Det värde som avses i 3 kap. 43 § andra stycket 1 ellagen ska
beräknas utifrån den minskning av energiförlusterna i
nätföretagets ledningsnät som uppstår på grund av att
anläggningen matar in el på nätet och ersättas i förhållande
till mängden inmatad el samt till när denna inmatning sker.
Vid beräkning av det värde som avses i 3 kap. 43 § andra
stycket 2 ellagen ska följande bedömningsgrunder beaktas:
1. produktionsanläggningens effektleveransförmåga,
2. produktionsanläggningens driftsäkerhet och den
överenskommelse som kan finnas mellan nätföretaget och
anläggningshavaren om när produktionsanläggningen planeras
vara i drift, och
3. mängden inmatad el och när denna inmatning sker.
Underlag och information om leveranssäkerheten i
distributionsnäten
25 § Rapportering av elavbrott enligt 3 kap. 47 § 3 ellagen
(1997:857) ska göras till Energimarknadsinspektionen.
26 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter om
1. innehållet i samt redovisning och offentliggörande av
analyser och åtgärdsplaner enligt 3 kap. 45 § ellagen
(1997:857),
2. information till elanvändarna enligt 3 kap. 46 § ellagen,
3. skyldighet att rapportera elavbrott till
Energimarknadsinspektionen, och
4. undantag från kraven i 3 kap. 45 och 46 §§ ellagen i fråga
om ledningar som i huvudsak matar in el från anläggningar för
produktion av förnybar el.
Tidsplaner för anslutning
27 § Energimarknadsinspektionen får meddela närmare
föreskrifter om tidsplaner för anslutning enligt 4 kap. 8 §
ellagen (1997:857).
God kvalitet på överföringen av el
28 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter om
innebörden av att överföringen av el har god kvalitet enligt
4 kap. 18 § ellagen (1997:857).
Undantag från funktionskravet vid överföring av el
29 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter om
undantag från kravet i 4 kap. 20 § ellagen (1997:857) om att
avbrott i överföringen av el till en elanvändare inte får
överstiga en viss tid.
Uppgifter om villkor för överföring
30 § Energimarknadsinspektionen får meddela närmare
föreskrifter om
1. nätföretagets skyldighet att offentliggöra uppgifter om
avgifter och övriga villkor för överföring av el enligt 4 kap.
23 § 2 ellagen (1997:857), och
2. nätföretagets skyldighet enligt 4 kap. 25 § ellagen att
informera elanvändarna om
a) hur avgifterna för överföring av el är utformade, och
b) vilka möjligheter elanvändarna har att påverka sina
kostnader för överföring av el genom att välja andra
avtalsvillkor eller ändra förbrukningsmönster.
Utformning av avgifter för överföring av el
31 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter om
hur avgifterna för överföring av el ska utformas för att
främja ett effektivt utnyttjande av elnätet eller en effektiv
elproduktion och elanvändning.
Konsumentrelaterad information
31 a § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter om
vilken konsumentrelaterad information ett nätföretag ska
tillhandahålla och hur informationen ska tillhandahållas.
Förordning (2023:244).
Nätföretagets faktura
32 § Ett nätföretags faktura till en elanvändare ska vara
tydlig.
Nätföretaget ska på ett lättbegripligt sätt förklara fakturans
innehåll, om elanvändaren begär det. Förordning (2023:244).
32 a § Nätföretaget ska erbjuda elanvändaren fakturor i
elektronisk form. Förordning (2023:244).
32 b § I ett nätföretags faktura till en elanvändare ska det
anges
1. vilket belopp som ska betalas,
2. en uppdelning av beloppet i komponenter, varav en komponent
ska avse skatt,
3. förfallodag,
4. vilka aktuella priser som fakturan grundas på, och
5. i förekommande fall, om avtalet föreskriver en framtida
ändring av produkten eller priset tillsammans med det datum då
ändringen träder i kraft. Förordning (2023:244).
33 § Energimarknadsinspektionen får meddela ytterligare
föreskrifter om nätföretags fakturering av elanvändare och om
skyldighet för nätföretag att lämna viss information till
elanvändaren i samband med fakturering. Förordning (2023:244).
Underrättelse till en konsument och meddelande till
socialnämnden
33 a § Information som ett nätföretag lämnar till en konsument
enligt 11 kap. 3 § 3 ellagen (1997:857) ska utformas i
enlighet med bilaga 1 till denna förordning.
Ett meddelande till socialnämnden enligt 11 kap. 3 § 4 ellagen
ska utformas i enlighet med bilaga 2 till denna förordning.
Förordning (2023:764).
Skyldighet att informera om avbrytande av överföringen av el
33 b § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter om
skyldighet för nätföretag att informera
Energimarknadsinspektionen om avbrytande av överföringen av el
till elanvändare och om skälen till avbrytandet.
Förordning (2023:244).
Information som nätmyndigheten behöver enligt
elmarknadsdirektivet
34 § Ett nätföretag ska lämna uppgifter till
Energimarknadsinspektionen om utvecklingen av smarta elnät.
Med smarta elnät avses
1. elnät som möjliggör kostnadseffektiv integrering och aktiv
kontroll av beteendet och åtgärderna hos den som är ansluten
till elnätet och där nätföretaget digitalt kan få information
om användarnas förbrukning och produktion av el, och
2. informations- och kommunikationsteknik för kommunikation
med nätföretag, producenter, elanvändare och
energilagringsanläggningar i syfte att överföra el på ett
hållbart, kostnadseffektivt och säkert sätt.
35 § Ett nätföretag ska lämna uppgifter till
Energimarknadsinspektionen om den tid som det har tagit att
reparera en anläggning efter ett oplanerat elavbrott.
36 § Energimarknadsinspektionen får meddela ytterligare
föreskrifter om skyldigheten att lämna uppgifter enligt 34 och
35 §§.
Överklagande
37 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om
överklagande till allmän förvaltningsdomstol.
Bilaga 1
Underrättelse till en konsument vid bristande betalning för el
Eftersom du inte har betalat elnätsavgiften i tid kan
överföringen av din el komma att stängas av. Enligt
bestämmelser i ellagen kan du hindra avstängningen genom att
betala skulden inom tre veckor från det att du har fått del av
detta meddelande.
Socialnämnden i din kommun kommer att få ett meddelande om den
uteblivna betalningen. Förordning (2023:244).
Bilaga 2
Meddelande till socialnämnden om en konsument som riskerar att
få överföringen av el avbruten
1. Nätföretagets namn, postadress och telefonnummer:
2. Konsumentens namn och postadress:
3. Belopp, med angivande av förfallodag, som konsumenten ska
betala för att förhindra att överföringen av el avbryts:
4. Nätföretagets postgiro- eller bankgirokonto eller annan
anvisning om sättet för betalning:
Förordning (2023:244).