Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:524 ·
Visa register
Förordning (2022:524) om statliga myndigheters beredskap
Departement: Försvarsdepartementet
Utfärdad: 2022-05-19
Ändring införd: t.o.m. SFS 2023:473
Ikraft: 2022-10-01
Tillämpningsområde
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om uppgifter som
statliga myndigheter under regeringen har inför och vid
fredstida krissituationer och höjd beredskap.
Syftet med förordningen är att statliga myndigheter under
regeringen genom sin verksamhet ska minska sårbarheten i
samhället och utveckla en god förmåga att hantera sina
uppgifter vid fredstida krissituationer och höjd beredskap.
Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
2 § Bestämmelserna i denna förordning ska tillämpas bara om
något annat inte följer av lag eller annan förordning.
Undantag från förordningens tillämpningsområde
3 § För Regeringskansliet, kommittéväsendet och Försvarsmakten
gäller endast bestämmelsen i 13 § om
informationshanteringssystem.
För Bokföringsnämnden och Finanspolitiska rådet gäller inte
bestämmelsen i 7 § om risk- och sårbarhetsanalys.
För Klimatpolitiska rådet gäller inte bestämmelserna i 7 § om
risk- och sårbarhetsanalys och 8 § om utbildning och övning.
För Säkerhetspolisen gäller inte bestämmelserna i 12 § andra
stycket och 22 § andra, tredje och femte styckena om
informationsskyldighet, 14 § om it-incidentrapportering och
19 § om risk- och sårbarhetsbedömning.
För Fortifikationsverket, Försvarets materielverk, Försvarets
radioanstalt, Försvarshögskolan,
Försvarsunderrättelsedomstolen, Statens inspektion för
försvarsunderrättelseverksamheten, Totalförsvarets
forskningsinstitut och Totalförsvarets plikt- och
prövningsverk gäller inte bestämmelserna i 12 § andra stycket
om informationsskyldighet, 14 § om it-incidentrapportering och
17 § om risk- och sårbarhetsbedömning.
För utlandsmyndigheterna tillämpas denna förordning endast i
den utsträckning som bestäms i föreskrifter som meddelas av
Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
Bestämmelser om statliga myndigheters beredskap i andra
författningar
4 § I lagen (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap
samt förordningen (2015:1053) om totalförsvar och höjd
beredskap finns allmänna bestämmelser om totalförsvar och höjd
beredskap.
I lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför
och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap
och förordningen (2006:637) om kommuners och regioners
åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och
höjd beredskap finns bestämmelser om kommuners och regioners
uppgifter.
I förordningen (2017:870) om länsstyrelsernas krisberedskap
och uppgifter inför och vid höjd beredskap finns ytterligare
bestämmelser om länsstyrelsers uppgifter.
I förordningen (2022:525) om civilområdesansvariga
länsstyrelser finns bestämmelser om civilområdesansvariga
länsstyrelser och deras uppgifter.
Uttryck i förordningen
5 § Med höjd beredskap och totalförsvar avses i denna
förordning detsamma som i lagen (1992:1403) om totalförsvar
och höjd beredskap.
6 § I denna förordning avses med
1. fredstida krissituationer: situationer som
- avviker från det normala,
- drabbar många människor, stora delar av samhället eller
hotar grundläggande värden,
- innebär en allvarlig störning eller en överhängande risk för
en allvarlig störning av viktiga samhällsfunktioner, och
- kräver samordnade och skyndsamma åtgärder från flera
aktörer, och
2. samhällsviktig verksamhet: verksamhet, tjänst eller
infrastruktur som upprätthåller eller säkerställer
samhällsfunktioner som är nödvändiga för samhällets
grundläggande behov, värden eller säkerhet.
Statliga myndigheters uppgifter inför och vid fredstida
krissituationer och höjd beredskap
Risk- och sårbarhetsanalys
7 § Varje myndighet ska
1. identifiera samhällsviktig verksamhet inom myndighetens
ansvarsområde,
2. kontinuerligt analysera om det inför eller vid fredstida
krissituationer och höjd beredskap finns sårbarhet och hot
eller risker som allvarligt kan hota, skada eller försämra
förmågan till den samhällsviktiga verksamheten inom
ansvarsområdet,
3. bedriva ett systematiskt arbete för att kunna upprätthålla
den egna samhällsviktiga verksamheten (kontinuitet) och verka
för att andra aktörer inom ansvarsområdet också bedriver ett
sådant arbete, och
4. minst vartannat år värdera och sammanställa resultatet av
analysarbetet enligt 1-3 i en risk- och sårbarhetsanalys.
Risk- och sårbarhetsanalysen ska även omfatta vilka åtgärder
som myndigheten vidtagit och planerar för att minska
sårbarheten mot sådana hot och risker som identifierats samt
en övergripande bedömning av vilka övriga åtgärder inom
myndighetens ansvarsområde som bör vidtas i samma syfte.
Bestämmelser om vissa myndigheters skyldighet att lämna en
sammanfattande redovisning av risk- och sårbarhetsanalysen
(risk- och sårbarhetsbedömning) finns i 17 och 19 §§.
Uppgifter inför och vid fredstida krissituationer
8 § Varje myndighet ska ansvara för att personalen vid
myndigheten får den utbildning och övning som behövs för att
den ska kunna utföra sina uppgifter vid fredstida
krissituationer.
9 § Varje myndighet vars ansvarsområde berörs av en fredstida
krissituation ska vidta de åtgärder som behövs för att hantera
den uppkomna situationen och konsekvenserna av den.
Myndigheterna ska samverka och stödja varandra vid en sådan
krissituation.
Uppgifter inför och vid höjd beredskap
10 § Varje myndighet ska i sin verksamhet beakta
totalförsvarets krav. I detta ingår att planera för att
myndigheten vid höjd beredskap ska fortsätta sin verksamhet så
långt det är möjligt med hänsyn till tillgången på personal
och förhållandena i övrigt.
Myndigheternas planering för totalförsvaret ska ske i
samverkan med de övriga statliga myndigheter, kommuner,
regioner, sammanslutningar och näringsidkare som är berörda.
11 § Personal som är anställd hos en myndighet och som inte
tas i anspråk i totalförsvaret i övrigt får, med stöd av
anställningsavtalet, krigsplaceras vid myndigheten.
Personal som är krigsplacerad vid myndigheten med stöd av
anställningsavtalet och personal som kan komma att beordras
att tjänstgöra hos någon annan myndighet än den där den är
anställd, ska genom myndighetens försorg ges skriftligt besked
om sin krigsplacering eller avsedda tjänstgöring. Beskedet ska
innehålla uppgift om inställelseplats.
Varje myndighet ska ansvara för att personal som är
krigsplacerad vid myndigheten får den utbildning och övning
som behövs för att den ska kunna utföra sina uppgifter vid
höjd beredskap.
Informationsskyldighet
12 § Varje myndighet ska på förfrågan från Regeringskansliet
lämna den information som behövs för samlade lägesbilder.
Varje myndighet ska även på förfrågan från Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap lämna den information som behövs
för att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska kunna
fullgöra sina uppgifter enligt 7 § förordningen (2008:1002)
med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap. När det gäller det civila försvarets stöd till det
militära försvaret ska information endast lämnas i fråga om
den eventuella påverkan stödet har på möjligheterna att
tillgodose civila behov av samhällets resurser.
Informationssäkerhet
13 § Varje myndighet ansvarar för att egna
informationshanteringssystem uppfyller sådana grundläggande
och särskilda säkerhetskrav att myndighetens verksamhet kan
utföras på ett tillfredsställande sätt. I ansvaret ingår att
myndigheten särskilt ska beakta behovet av säkra
ledningssystem.
14 § Till stöd för arbetet med samhällets informationssäkerhet
ska en myndighet till Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap skyndsamt rapportera it-incidenter som inträffat i
den rapporterande myndighetens informationssystem och som
allvarligt kan påverka säkerheten i den informationshantering
som myndigheten ansvarar för, eller som inträffat i tjänster
som myndigheten tillhandahåller åt en annan organisation.
En myndighet som tillhandahåller tjänster åt en annan
organisation ska i samband med rapporteringen informera och
vid behov samråda med den eller de uppdragsgivare som berörs
av incidenten.
Rapporteringsskyldigheten omfattar inte sådana incidenter som
ska anmälas enligt 2 kap. 4 § första stycket 2
säkerhetsskyddsförordningen (2021:955).
Om det kan antas att en incident som rapporterats till
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har sin grund i en
brottslig gärning, ska Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap skyndsamt uppmana den rapporterande myndigheten att
anmäla incidenten till Polismyndigheten.
Tjänsteman i beredskap
15 § Vissa myndigheter ska enligt ett särskilt regeringsbeslut
ha en tjänsteman i beredskap med uppgift att initiera och
samordna det inledande arbetet för att upptäcka, verifiera,
larma och informera vid fredstida krissituationer. Myndigheten
för samhällsskydd och beredskap ska vid behov lämna förslag
till Regeringskansliet på förändringar av vilka myndigheter
som ska ha en sådan tjänsteman.
Ledningsfunktion
16 § Vissa myndigheter ska enligt ett särskilt regeringsbeslut
ha förmåga att, vid en fredstida krissituation som berör
myndighetens eget ansvarsområde eller medför behov av
samverkan med en annan myndighet, omgående kunna upprätta en
ledningsfunktion. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ska vid behov lämna förslag till Regeringskansliet på
förändringar av vilka myndigheter som ska ha en sådan förmåga.
Risk- och sårbarhetsbedömning
17 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får i
enskilda fall besluta att statliga myndigheter som inte är
beredskapsmyndigheter senast vid utgången av september månad
varje jämnt årtal ska lämna en sammanfattande redovisning
(risk- och sårbarhetsbedömning) baserad på den risk- och
sårbarhetsanalys som gjorts enligt 7 § till
1. Regeringskansliet, och
2. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Risk- och sårbarhetsbedömningen ska innehålla dels uppgifter
om de åtgärder som myndigheten vidtagit och planerar för att
minska sårbarheten mot sådana hot och risker som identifierats
i risk- och sårbarhetsanalysen, dels en övergripande bedömning
av vilka övriga åtgärder inom myndighetens ansvarsområde som
bör vidtas i samma syfte samt hur dessa åtgärder ska
prioriteras.
Beredskapsmyndigheters uppgifter inför och vid fredstida
krissituationer och höjd beredskap
Beredskapsmyndigheter
18 § Statliga myndigheter med ansvar inom en eller flera
viktiga samhällsfunktioner och vars verksamhet har särskild
betydelse för samhällets krisberedskap och totalförsvaret ska
vara beredskapsmyndigheter.
Av bilaga 1 till denna förordning framgår vilka myndigheter
som är beredskapsmyndigheter.
Beredskapsmyndigheternas uppgifter, utöver de uppgifter som de
har enligt 7-16 §§, följer av 19-22 §§.
Risk- och sårbarhetsbedömning
19 § Beredskapsmyndigheterna ska senast vid utgången av
september månad varje jämnt årtal lämna en sammanfattande
redovisning (risk- och sårbarhetsbedömning) baserad på den
risk- och sårbarhetsanalys som gjorts enligt 7 § till
1. Regeringskansliet, och
2. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
De beredskapsmyndigheter som ingår i en beredskapssektor ska
även lämna en risk- och sårbarhetsbedömning till den
sektorsansvariga myndigheten.
Länsstyrelser ska även lämna en risk- och sårbarhetsbedömning
till den civilområdesansvariga länsstyrelsen.
Risk- och sårbarhetsbedömningen ska innehålla dels uppgifter
om de åtgärder som myndigheten vidtagit och planerar för att
minska sårbarheten mot sådana hot och risker som identifierats
i risk- och sårbarhetsanalysen, dels en övergripande bedömning
av vilka övriga åtgärder inom myndighetens ansvarsområde som
bör vidtas i samma syfte samt hur dessa åtgärder ska
prioriteras.
Beredskapsmyndigheters uppgifter inför och vid fredstida
krissituationer och höjd beredskap
20 § Beredskapsmyndigheterna ska ha god förmåga att motstå hot
och risker, förebygga sårbarheter, hantera fredstida
krissituationer och genomföra sina uppgifter vid höjd
beredskap. De ska även verka för att de övriga statliga
myndigheter, kommuner, regioner, sammanslutningar och
näringsidkare som är berörda utvecklar sin förmåga i dessa
avseenden.
Beredskapsmyndigheterna ska särskilt
1. samverka med varandra,
2. samverka med berörda länsstyrelser och
civilområdesansvariga länsstyrelser i deras roll som
geografiskt områdesansvariga myndigheter,
3. samverka med de övriga statliga myndigheter, kommuner,
regioner, sammanslutningar och näringsidkare som är berörda,
4. samverka med Försvarsmakten avseende behovet av stöd till
det militära försvaret,
5. beakta det samarbete som sker inom Norden, Europeiska
unionen, internationella forum och organisationer i frågor som
rör samhällets krisberedskap och totalförsvar,
6. beakta behovet av forsknings- och utvecklingsinsatser och
annan kunskapsinhämtning såsom erfarenhetsåterföring av
inträffade händelser,
7. beakta behovet av säkerhet och kompatibilitet i de tekniska
system som är nödvändiga för att myndigheterna ska kunna
utföra sitt arbete,
8. beakta behovet av deltagande i det samhällsgemensamma
radiokommunikationssystemet för skydd och säkerhet som
förvaltas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap,
9. informera Myndigheten för samhällsskydd och beredskap om
sin övningsverksamhet för att den ska kunna samordnas med den
övningsverksamhet som Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap eller Försvarsmakten planerar samt delta i den
övningsverksamhet som berör beredskapsmyndighetens
ansvarsområde,
10. genomföra den omvärldsbevakning, de utvecklingsinsatser
samt de övriga förberedelser, inklusive anskaffning av
förnödenheter och utrustning, som krävs för att myndigheten
ska klara sina uppgifter vid fredstida krissituationer och
höjd beredskap,
11. planera, öva och utbilda personal och därutöver ha de
planer som i övrigt behövs för att under höjd beredskap kunna
övergå till krigsorganisation, och
12. planera för att, efter beslut av regeringen, kunna
påskynda nödvändiga åtgärder inför höjd beredskap.
21 § Beredskapsmyndigheterna ska vid höjd beredskap i första
hand inrikta sin verksamhet på uppgifter som har betydelse för
totalförsvaret.
Rapportering och annan informationsskyldighet
22 § Beredskapsmyndigheterna ska vid fredstida krissituationer
och höjd beredskap hålla regeringen informerad om
händelseutvecklingen, tillståndet, den förväntade utvecklingen
och tillgängliga resurser inom sitt ansvarsområde samt om
vidtagna och planerade åtgärder.
Beredskapsmyndigheterna ska vid fredstida krissituationer och
höjd beredskap även lämna Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap den information som behövs för att myndigheten ska
kunna fullgöra sina uppgifter enligt 7 § förordningen
(2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd
och beredskap. När det gäller det civila försvarets stöd till
det militära försvaret ska information endast lämnas i fråga
om den eventuella påverkan stödet har på möjligheterna att
tillgodose civila behov av samhällets resurser.
De beredskapsmyndigheter som ingår i en beredskapssektor ska
inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap
även lämna den sektorsansvariga myndigheten den information
som behövs för att den sektorsansvariga myndigheten ska kunna
fullgöra sina uppgifter enligt 24 och 25 §§.
I 8 § förordningen (2015:1053) om totalförsvar och höjd
beredskap finns bestämmelser om att beredskapsmyndigheterna
inför och vid höjd beredskap ska lämna underlag till
Försvarsmakten.
Beredskapsmyndigheterna ska inför och vid höjd beredskap lämna
underlag till de civilområdesansvariga länsstyrelserna för att
de ska kunna fullgöra sina uppgifter enligt förordningen
(2022:525) om civilområdesansvariga länsstyrelser.
Sektorsansvariga myndigheters uppgifter inför och vid
fredstida krissituationer och höjd beredskap
23 § Vissa beredskapsmyndigheter ska ingå i
beredskapssektorer. I varje beredskapssektor ska en av
beredskapsmyndigheterna vara sektorsansvarig myndighet. Övriga
beredskapsmyndigheter i sektorn ska delta i arbetet.
Av bilaga 2 till denna förordning framgår
beredskapssektorernas indelning och vilka
beredskapsmyndigheter som är sektorsansvariga myndigheter.
De sektorsansvariga myndigheternas uppgifter, utöver de
uppgifter som beredskapsmyndigheterna har enligt 7-16 §§ och
19-22 §§, följer av 24 och 25 §§.
24 § En sektorsansvarig myndighet ska inom sin
beredskapssektor leda arbetet med att samordna åtgärder inför
och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap. Den ska
också driva på arbetet inom beredskapssektorn, stödja
beredskapsmyndigheterna samt verka för att uppgifter och
roller inom beredskapssektorn tydliggörs.
En sektorsansvarig myndighet ska därutöver verka för att de
åtgärder som beredskapsmyndigheterna inom beredskapssektorn
vidtar är samordnade med de åtgärder som andra
beredskapsmyndigheter, inklusive länsstyrelser och
civilområdesansvariga länsstyrelser, samt Försvarsmakten
vidtar. Den ska vidare verka för att samverkan med
näringslivet sker i den utsträckning det behövs.
25 § En sektorsansvarig myndighets skyldighet att lämna
information enligt 22 § och 8 § förordningen (2015:1053) om
totalförsvar och höjd beredskap ska även omfatta läget inom
beredskapssektorns ansvarsområde.
En sektorsansvarig myndighet ska vid en fredstida
krissituation eller höjd beredskap vid behov lämna underlag
till regeringen avseende prioritering och fördelning av
resurser inom beredskapssektorn.
Bemyndiganden
26 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får meddela
ytterligare föreskrifter om sådana säkerhetskrav för
informationshanteringssystem som avses i 13 § utom i fråga om
Regeringskansliet, kommittéväsendet och Försvarsmakten.
Myndigheten ska därvid beakta nationell och internationell
standard för informationssäkerhet.
27 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får meddela
närmare föreskrifter om
1. risk- och sårbarhetsanalyser enligt 7 § och risk- och
sårbarhetsbedömningar enligt 17 och 19 §§,
2. it-incidentrapportering enligt 14 § efter att ha gett
Polismyndigheten, Säkerhetspolisen och Försvarsmakten
tillfälle att yttra sig,
3. beredskapsmyndigheternas informationsskyldighet enligt 22 §
andra stycket,
4. uppgifter inför höjd beredskap enligt 10 och 11 §§ utom i
fråga om Kustbevakningen, Försvarets materielverk, Försvarets
radioanstalt, Totalförsvarets forskningsinstitut,
Fortifikationsverket och Försvarshögskolan, och
5. uppgifter inför och vid höjd beredskap enligt 20 § 10 och
11 samt 21 § utom i fråga om Kustbevakningen.
Bilaga 1
Förteckning över beredskapsmyndigheter
Affärsverket svenska kraftnät
Arbetsförmedlingen
Bolagsverket
Domstolsverket
E-hälsomyndigheten
Energimarknadsinspektionen
Finansinspektionen
Folkhälsomyndigheten
Försäkringskassan
Kriminalvården
Kustbevakningen
Lantmäteriet
Livsmedelsverket
Luftfartsverket
Läkemedelsverket
Länsstyrelserna
Migrationsverket
Myndigheten för digital förvaltning
Myndigheten för psykologiskt försvar
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Naturvårdsverket
Pensionsmyndigheten
Polismyndigheten
Post- och telestyrelsen
Riksgäldskontoret
Sjöfartsverket
Skatteverket
Socialstyrelsen
Statens energimyndighet
Statens jordbruksverk
Statens servicecenter
Statens skolverk
Statens veterinärmedicinska anstalt
Strålsäkerhetsmyndigheten
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut
Säkerhetspolisen
Trafikverket
Transportstyrelsen
Tullverket
Utbetalningsmyndigheten
Åklagarmyndigheten
Förordning (2023:473).
Bilaga 2
Förteckning över beredskapssektorernas indelning
Beredskapssektor Sektorsansvarig Övriga
myndighet myndigheter som
ingår i
beredskapssektorn
Ekonomisk säkerhet Försäkringskassan Arbetsförmedlingen
Pensionsmyndigheten
Riksgäldskontoret
Skatteverket
Statens
servicecenter
Utbetalningsmyndigheten
Elektroniska
kommunikationer och
post Post- och Affärsverket
telestyrelsen svenska kraftnät
Myndigheten för
samhällsskydd och
beredskap
Trafikverket
Energiförsörjning Statens Affärsverket
energimyndighet svenska kraftnät
Energimarknads-
inspektionen
Strålsäkerhets-
myndigheten
Finansiella tjänster Finansinspektionen Riksgäldskontoret
Försörjning av
grunddata Skatteverket Bolagsverket
Lantmäteriet
Myndigheten för
digital
förvaltning
Hälsa, vård och omsorg Socialstyrelsen E-hälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten
Läkemedelsverket
Livsmedelsförsörjning
och dricksvatten Livsmedelsverket Länsstyrelserna
Naturvårdsverket
Statens
jordbruksverk
Statens
veterinärmedicinska
anstalt
Ordning och säkerhet Polismyndigheten Domstolsverket
Kriminalvården
Kustbevakningen
Säkerhetspolisen
Tullverket
Åklagarmyndigheten
Räddningstjänst och
skydd av
civilbefolkningen Myndigheten för Kustbevakningen
samhällsskydd och
beredskap Länsstyrelserna
Polismyndigheten
Sjöfartsverket
Strålsäkerhets-
myndigheten
Sveriges
meteorologiska
och hydrologiska
institut
Transporter Trafikverket Luftfartsverket
Sjöfartsverket
Transportstyrelsen
Förordning (2023:473).