Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:416 ·
Visa register
Järnvägsmarknadsförordning (2022:416)
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSIB TM
Utfärdad: 2022-05-12
Ändring införd: t.o.m. SFS 2023:269
Ikraft: 2022-06-01 överg.best.
1 kap. Inledande bestämmelser
Förordningens innehåll
1 § Denna förordning innehåller föreskrifter i anslutning till
järnvägsmarknadslagen (2022:365).
I förordningen finns därutöver särskilda bestämmelser om
nedläggning, upphörande av underhåll, upplåtelse och
överlåtelse av en del av det järnvägsnät eller de andra
järnvägsspåranläggningar som ägs och förvaltas av staten.
2 § Bestämmelserna i förordningen avser
- inledande bestämmelser (1 kap.),
- licens (2 kap.),
- krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares oberoende
(3 kap.),
- krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares oberoende
i vertikalt integrerade företag (4 kap.),
- infrastrukturkapacitet, avgifter, tjänster m.m. (5 kap.),
- särskilda bestämmelser för Trafikverket som
infrastrukturförvaltare för det statliga järnvägsnätet m.m.
(6 kap.),
- övriga bestämmelser (7 kap.).
3 § För ett järnvägsföretag ska 2-4 kap. tillämpas endast om
företaget i egenskap av järnvägsföretag har som huvudsaklig
verksamhet, eller som en av flera huvudsakliga verksamheter,
att tillhandahålla gods- eller persontrafik eller dragkraft
för sådan trafik.
4 § Förordningen är meddelad med stöd av
- 1 kap. 12 och 13 §§ järnvägsmarknadslagen (2022:365) i fråga
om 1 kap. 7 och 8 §§,
- 2 kap. 6 § i samma lag i fråga om 2 kap. 12-15 §§,
- 3 kap. 6 § i samma lag i fråga om 5 kap. 9 § 1,
- 4 kap. 10 § i samma lag i fråga om 3 kap. 1-6 §§,
- 5 kap. 11 § i samma lag i fråga om 4 kap.1-5 §§,
- 6 kap. 4 § i samma lag i fråga om 5 kap. 8 §,
- 7 kap. 31 § i samma lag i fråga om 5 kap. 1-4 och 7 §§ och
9 § 2-4,
- 8 kap. 11 § i samma lag i fråga om 5 kap. 9 § 5 och 6,
- 9 kap. 8 och 9 §§ i samma lag i fråga om 5 kap. 9 § 7-9 §§,
- 10 kap. 10 § i samma lag i fråga om 7 kap. 7 §,
- 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 1 kap. 5 § andra
stycket och 6 kap. 13 §, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Tillsynsmyndighet
5 § Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet enligt
järnvägsmarknadslagen (2022:365).
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
verkställigheten av järnvägsmarknadslagen och 1-5 och 7 kap. i
denna förordning.
Ord och uttryck
6 § De ord och uttryck som används i denna förordning har
samma betydelse som i järnvägsmarknadslagen (2022:365).
Därutöver betyder
ERA: Europeiska unionens järnvägsbyrå,
regional kollektivtrafikmyndighet: den som är regional
kollektivtrafikmyndighet enligt lagen (2010:1065) om
kollektivtrafik.
Bemyndiganden
7 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
skyldigheter för infrastrukturförvaltare att föra register
över sin järnvägsinfrastruktur och andra liknande anläggningar
och anordningar.
8 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om avgifter
för tillsyn, registrering och ärendehandläggning enligt
1. järnvägsmarknadslagen (2022:365), denna förordning och
föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen, och
2. sådana direkt tillämpliga EU-rättsakter som har utfärdats
med stöd av Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/34/EU
av den 21 november 2012 om inrättande av ett gemensamt
europeiskt järnvägsområde och av Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 913/2010 av den 22 september 2010 om ett
europeiskt järnvägsnät för konkurrenskraftig godstrafik.
Avgifter för kulturhistorisk verksamhet på järnväg som bedrivs
i begränsad omfattning och utan vinstsyfte får bestämmas upp
till full kostnadstäckning.
2 kap. Licens
Tidsfrist för prövning av en ansökan om licens
1 § Transportstyrelsen ska på ansökan fatta ett beslut om
licens enligt 2 kap. 2 § järnvägsmarknadslagen (2022:365)
senast tre månader efter det att en fullständig ansökan har
getts in till Transportstyrelsen.
Offentliggörande av en beskrivning av förfarandet för att
beviljas en licens
2 § Transportstyrelsen ska på sin webbplats offentliggöra en
beskrivning av förfarandet för att beviljas en licens.
Transportstyrelsen ska informera Europeiska kommissionen om
var beskrivningen finns tillgänglig.
Underrättelser om licens
3 § När Transportstyrelsen har utfärdat, ändrat eller
återkallat en licens ska Transportstyrelsen omedelbart
underrätta ERA om detta.
4 § Om Transportstyrelsen konstaterar att ett järnvägsföretag
som har beviljats en licens i ett annat land inom EES eller i
Schweiz inte uppfyller uppställda krav, ska Transportstyrelsen
genast underrätta tillståndsmyndigheten i det land som har
beviljat licensen.
Krav för att beviljas en licens
Kravet på yrkeskunnande
5 § Kravet på yrkeskunnande i 2 kap. 2 § första stycket 2
järnvägsmarknadslagen (2022:365) ska anses uppfyllt av den som
förfogar över en ledningsorganisation som har den kunskap och
erfarenhet som krävs för att utöva en säker och pålitlig
operativ kontroll över den typ av verksamhet som ansökan
gäller.
Kravet på ekonomisk förmåga
6 § Kravet på ekonomisk förmåga i 2 kap. 2 § första stycket 2
järnvägsmarknadslagen (2022:365) ska anses uppfyllt av den som
kan visa att denne enligt realistiska antaganden kan uppfylla
sina ekonomiska skyldigheter under 12 månader från det att en
fullständig ansökan om licens har getts in till
Transportstyrelsen.
7 § Den som ansöker om en licens enligt 2 kap. 2 §
järnvägsmarknadslagen (2022:365) ska i ansökan lämna uppgifter
om sin ekonomiska förmåga.
Uppgifter ska lämnas om åtminstone
1. tillgängliga medel, inklusive beviljade
checkräkningskrediter och lån,
2. medel och tillgångar som kan användas som säkerhet,
3. rörelsekapital,
4. fasta och rörliga kostnader, inklusive inköpskostnader
eller förskottsbetalningar för fordon och annan rullande
materiel, mark, byggnader och anläggningar, och
5. skatter och sociala avgifter.
8 § Transportstyrelsen ska kontrollera den ekonomiska förmågan
enligt 6 § genom en granskning av årsredovisningen eller, i de
fall en årsredovisning inte finns, årets balansräkning.
9 § Kravet på ekonomisk förmåga enligt 2 kap. 2 § första
stycket 2 järnvägsmarknadslagen (2022:365) ska inte anses
uppfyllt av den som har betydande skulder för skatter och
sociala avgifter.
10 § Transportstyrelsen får, för att kunna kontrollera den
ekonomiska förmågan enligt 2 kap. 2 § första
stycket 2 järnvägsmarknadslagen (2022:365), begära att den
sökande lämnar en revisionsberättelse eller andra handlingar
som innehåller de uppgifter som avses i 7 § och som har
upprättats av en bank, en bokföringsbyrå eller en auktoriserad
revisor.
Kravet på gott anseende
11 § Kravet på gott anseende enligt 2 kap. 2 § första
stycket 2 järnvägsmarknadslagen (2022:365) ska inte anses
uppfyllt av den som är försatt i konkurs. Det ska inte heller
anses uppfyllt om någon som ingår i företagets ledning är
försatt i konkurs eller har dömts för
1. allvarliga brott, inklusive ekonomiska brott,
2. allvarliga överträdelser av lagstiftning som gäller
transporter, eller
3. allvarlig eller upprepad underlåtenhet att uppfylla
skyldigheter enligt sociallagstiftning, arbetsrättslig
lagstiftning eller arbetsmiljölagstiftning eller, när det
gäller företag som avser att bedriva gränsöverskridande
godstransporter, tullagstiftning.
Tillfällig licens
12 § Om Transportstyrelsen har återkallat en licens med stöd
av 2 kap. 4 § järnvägsmarknadslagen (2022:365) på grund av att
järnvägsföretaget inte har uppfyllt kravet på ekonomisk
förmåga, får en tillfällig licens utfärdas under den tid som
järnvägsföretaget omorganiseras. Detta gäller dock endast om
Transportstyrelsen bedömer att säkerheten inte äventyras.
En tillfällig licens får vara giltig i högst sex månader från
den dag då den beviljades.
Förnyad prövning av licens
13 § Om ett järnvägsföretag inte har bedrivit sin verksamhet
under sex månader eller inte har påbörjat verksamheten inom
sex månader efter det att licensen beviljades, får
Transportstyrelsen besluta att järnvägsföretaget ska ansöka om
förnyad prövning av licensen eller att licensen tillfälligt
ska återkallas.
Transportstyrelsen får på begäran av järnvägsföretaget besluta
att tidsfristen för påbörjande av verksamheten ska förlängas.
Transportstyrelsen ska vid bedömningen särskilt beakta om de
transporttjänster som järnvägsföretaget avser att bedriva
kräver längre tid än sex månader för att kunna påbörjas.
Förändring av ett järnvägsföretags ägarförhållanden m.m.
14 § Om ett järnvägsföretag byter ägare eller slås samman med
ett annat företag, får Transportstyrelsen besluta att
järnvägsföretaget ska ansöka om förnyad prövning av licensen.
Järnvägsföretaget får dock fortsätta att bedriva verksamheten
medan den förnyade prövningen pågår, om inte
Transportstyrelsen på grund av säkerhetsskäl beslutar något
annat.
Bemyndiganden
15 § Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter
om
1. omprövning av licenser,
2. tillfälliga licenser, och
3. tillfällig indragning av licenser.
3 kap. Krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares
oberoende
Särskilt om krav på opartiskhet vid trafikledning och
planering av underhåll
1 § En infrastrukturförvaltare som ger ett järnvägsföretag
tillgång till ytterligare information om
trafikledningsprocessen än vad som framgår av 5 kap. 1 §
första stycket är skyldig att göra det på ett opartiskt och
icke-diskriminerande sätt i förhållande till övriga
järnvägsföretag och andra som ansöker om
infrastrukturkapacitet.
2 § En infrastrukturförvaltare ska vid den långsiktiga
planeringen av mer omfattande underhåll eller modernisering av
järnvägsinfrastrukturen samråda med berörda järnvägsföretag
och andra som ansöker om infrastrukturkapacitet.
Infrastrukturförvaltaren ska så långt det är möjligt ta hänsyn
till de synpunkter som framförs i sådana samråd.
Uppdrag åt någon annan att sköta infrastrukturförvaltarens
uppgifter
3 § En infrastrukturförvaltare som uppdrar åt någon annan att
utföra drift, underhåll eller modernisering av
järnvägsinfrastrukturen ska se till att ändå bära det yttersta
ansvaret för verksamheten. Infrastrukturförvaltaren ska
behålla sin rätt att kontrollera hur uppdraget utförs.
4 § Infrastrukturförvaltaren ska se till att den som av
infrastrukturförvaltaren har uppdragits att utföra väsentliga
uppgifter uppfyller kraven i fråga om sådana uppgifter i 4 och
5 kap. järnvägsmarknadslagen (2022:365).
Infrastrukturförvaltares finansiering av verksamheten
5 § I en infrastrukturförvaltares finansiering av den egna
verksamheten enligt 4 kap. 8 § järnvägsmarknadslagen
(2022:365) ska det ingå avbetalning på egna lån och utdelning
av vinst till ägare.
Bemyndigande
6 § Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om
krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares oberoende.
4 kap. Krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares
oberoende i vertikalt integrerade företag
Särskilda krav på oberoende i fråga om väsentliga uppgifter
1 § Om ett informationssystem delas av olika enheter i ett
vertikalt integrerat företag, ska infrastrukturförvaltaren
säkerställa att endast behörig personal hos förvaltaren ges
tillgång till känslig information om väsentliga uppgifter.
2 § En infrastrukturförvaltare i ett vertikalt integrerat
företag får inte låta andra enheter inom företaget ha ett
avgörande inflytande över vilka befattningshavare som
tilldelas eller fråntas ansvar för väsentliga uppgifter hos
förvaltaren.
Finansiella krav
3 § En infrastrukturförvaltare i ett vertikalt integrerat
företag ska betala av sina skulder separat från andra enheter
i företaget. Slutbetalningen av skulden får dock göras via en
annan enhet i företaget.
4 § En infrastrukturförvaltare i ett vertikalt integrerat
företag ska för varje räkenskapsår bevara detaljerade
uppgifter om alla kommersiella och finansiella förbindelser
med andra enheter i det vertikalt integrerade företaget till
och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då
räkenskapsåret avslutades.
Bemyndiganden
5 § Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om
1. krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares oberoende
i ett vertikalt integrerat företag,
2. överlåtelse av infrastrukturförvaltares uppgifter till en
annan enhet i samma vertikalt integrerade företag, och
3. gemensamma informationssystem och hur känslig information
ska hanteras i vertikalt integrerade företag.
5 kap. Infrastrukturkapacitet, avgifter, tjänster m.m.
Åtgärder vid störningar i trafiken
1 § En infrastrukturförvaltare ska vid störningar i
järnvägstrafiken så snart som möjligt ge berörda
järnvägsföretag tillgång till all tillgänglig relevant
information om störningen.
Om en störning i järnvägstrafiken kan få påverkan på
internationell trafik, ska infrastrukturförvaltaren informera
andra berörda infrastrukturförvaltare.
Infrastrukturförvaltarna ska samarbeta för att återställa
trafiken till normala förhållanden.
2 § En beredskapsplan enligt 7 kap. 21 § första stycket
järnvägsmarknadslagen (2022:365) ska innehålla en förteckning
över de myndigheter och andra aktörer som ska informeras i
händelse av en allvarlig olycka eller en allvarlig störning i
järnvägstrafiken.
3 § En infrastrukturförvaltare ska så snart som möjligt
informera berörda parter om att infrastrukturkapacitet inte
finns att tillgå till följd av ett oplanerat banarbete som
beror på en sådan störning i järnvägstrafiken som avses i
7 kap. 21 § järnvägsmarknadslagen (2022:365).
4 § Ett järnvägsföretag ska ha en beredskapsplan för att vid
avbrott i trafiken kunna ge sina passagerare sådan assistans
som avses i artikel 20 i Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter
och skyldigheter för tågresenärer.
Ett järnvägsföretag ska, om det bedöms lämpligt och i den
utsträckning det bedöms möjligt med hänsyn till behovet av att
skydda känslig information, samordna sin beredskapsplan med
andra järnvägsföretags beredskapsplaner. Förordning (2023:269).
Verksamhetsstyrning med kvalitetsavgifter
5 § Den verksamhetsstyrning med kvalitetsavgifter som avses i
7 kap. 28 § järnvägsmarknadslagen (2022:365) ska utformas i
enlighet med de grundprinciper som framgår av bilaga VI
punkt 2 a, b och d-h till direktiv 2012/34/EU, i lydelsen
enligt direktiv (EU) 2016/2370.
6 § En infrastrukturförvaltare ska registrera och rapportera
avvikelser från sådant utnyttjande av infrastrukturen enligt
7 kap. 7 § järnvägsmarknadslagen (2022:00) som är fastställt i
tågplan och trafikeringsavtal, i enlighet med en kodstruktur
som motsvarar bilaga VI punkt 2 c i direktiv 2012/34/EU, i
lydelsen enligt direktiv (EU) 2016/2370.
Samordning vid intressekonflikter i kapacitetstilldelningen
7 § Vid samråd och samordning av ansökningar i
kapacitetstilldelningen enligt 7 kap. 12 § tredje stycket och
13 §§ järnvägsmarknadslagen (2022:365) ska
infrastrukturförvaltaren se till att de sökande kostnadsfritt
inom rimlig tid skriftligen får tillgång till åtminstone
1. uppgifter om tåglägen som har begärts av andra sökande på
samma linjer,
2. uppgifter om föreslagna tåglägen som har tilldelats andra
sökande på samma linjer,
3. föreslagna alternativa tåglägen för den sökande, och
4. fullständig information om de kriterier som används i
kapacitetstilldelningsförfarandet.
Om uppgifterna enligt första stycket 1-4 framgår av
beskrivningen av järnvägsnätet enligt 7 kap. 8 §
järnvägsmarknadslagen eller av förslaget till tågplan enligt
7 kap. 12 § första stycket i samma lag, behöver inte
infrastrukturförvaltaren upprätta något särskilt dokument.
8 § Endast det järnvägsföretag som Arlandabanan Infrastructure
AB har godkänt har rätt att ta upp och lämna av passagerare
som reser till eller från Arlanda flygplats på linjen mellan
Stockholms centralstation och Arlanda flygplats. Godkännandet
får lämnas endast efter regeringens medgivande.
Ett godkännande behövs inte för den som utför annan trafik om
det företag som enligt första stycket har trafikeringsrätten
gett sitt samtycke till trafiken.
Bemyndiganden
9 § Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om
1. redovisning och bokföring enligt 3 kap. 1 och 2 §§
järnvägsmarknadslagen (2022:365),
2. kapacitetstilldelning,
3. beskrivning av järnvägsnät,
4. beredskapsplaner,
5. avgiftssamarbete enligt 8 kap. 2 § järnvägsmarknadslagen,
6. analyser av marknadssegment enligt 8 kap. 6 § i samma lag
och krav på offentliggörande av sådana analyser,
7. tillhandahållande, redovisning och bokföring av tjänster
enligt 9 kap. i samma lag,
8. skyldigheter för tjänsteleverantörer att tillhandahålla
information om sina tillträdesvillkor och avgifter, och
9. i vilken utsträckning genomförandeakter om tillträde till
tjänster i enlighet med artikel 13.9 i direktiv 2012/34/EU ska
tillämpas på andra än järnvägsföretag som ansöker om tillträde
till en tjänst.
6 kap. Särskilda bestämmelser för Trafikverket som
infrastrukturförvaltare för det statliga järnvägsnätet m.m.
Avgifter
1 § Trafikverket får ta ut avgifter enligt 8 kap. och 9 kap.
6 § järnvägsmarknadslagen (2022:365). Förordning (2022:1423).
Incitament att sänka kostnaderna för att tillhandahålla
infrastruktur
2 § Trafikverket ska genom en effektiv förvaltning av
infrastrukturen, och utan att göra avkall på säkerhet och
kvalitet på infrastrukturtjänsten, verka för att sänka sina
kostnader för att tillhandahålla infrastruktur och till följd
av detta sänka nivån på tillträdesavgifter.
Trafikverkets ansvar för inrättande av en samordningsmekanism
3 § Trafikverket ska inrätta och upprätthålla en mekanism för
att säkerställa samordningen mellan Trafikverket och berörda
järnvägsföretag och andra som ansöker om
infrastrukturkapacitet. Om det är lämpligt ska företrädare för
användare av järnvägstjänster för godstransport och
persontrafik på järnväg samt nationella, lokala eller
regionala myndigheter inbjudas att delta. Transportstyrelsen
får delta som observatör.
Samordningen ska omfatta åtminstone
1. de sökandes behov när det gäller underhåll och utveckling
av infrastrukturkapaciteten,
2. innehållet i och genomförandet av beskrivningen av
järnvägsnätet enligt 7 kap. 8 § järnvägsmarknadslagen
(2022:365),
3. intermodalitets- och driftskompatibilitetsfrågor, och
4. övriga frågor som rör villkoren för tillträde till och
användningen av infrastrukturen samt kvaliteten på
Trafikverkets tjänster.
Trafikverket ska efter det att berörda parter har getts
tillfälle att yttra sig utarbeta och offentliggöra riktlinjer
för samordningen. Samordningen ska ske minst en gång per år.
Trafikverket ska på sin webbplats offentliggöra en översikt
över verksamhet som genomförs med anledning av samordningen.
Om samråd erbjuds berörda parter i de frågor som anges i andra
stycket enligt andra bestämmelser i järnvägsmarknadslagen
eller föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen,
behöver inget särskilt samråd i sådana frågor genomföras
enligt denna paragraf.
Trafikverkets deltagande i det europeiska nätverket för
infrastrukturförvaltare
4 § I syfte att underlätta tillhandahållandet av en effektiv
och ändamålsenlig järnvägstrafik inom unionen ska Trafikverket
delta och samarbeta i ett nätverk som håller regelbundna möten
för att
1. utveckla unionens järnvägsinfrastruktur,
2. främja ett snabbt och effektivt genomförande av det
gemensamma europeiska järnvägsområdet,
3. utbyta bästa praxis,
4. övervaka och jämföra prestandan på järnvägsnätet,
5. bidra till Europeiska kommissionens
marknadsövervakningsverksamhet,
6. hantera gränsöverskridande flaskhalsar, och
7. diskutera tillämpningen av artiklarna 37 och 40 i
direktiv 2012/34/EU.
Vid tillämpningen av första stycket 4 ska Trafikverket bidra
till att nätverket identifierar gemensamma principer och
metoder för enhetlig övervakning och jämförelse av prestandan.
Skyldighet att lämna uppgifter till Trafikverket
5 § Den som bedriver verksamhet som omfattas av
järnvägsmarknadslagen (2022:365) ska till Trafikverket lämna
sådana uppgifter som behövs för förvaltningen och utvecklingen
av det statliga järnvägsnätet enligt 10 kap. 4 § i samma lag.
Nedläggning, upphörande av underhåll, upplåtelse m.m. av delar
av järnvägsnät eller andra järnvägsspåranläggningar som ägs
och förvaltas av staten
Överföring
6 § Trafikverket får besluta att en järnvägsspåranläggning
eller en del av den ska förvaltas av staten genom
Trafikverket, om ägaren till anläggningen begär det.
Innan Trafikverket beslutar om sådan förvaltning, ska verket
ge berörda länsstyrelser, regionala kollektivtrafikmyndigheter
och andra spårinnehavare som berörs tillfälle att yttra sig.
Upphörande av underhåll
7 § Trafikverket får besluta att upphöra med underhåll av en
del av det järnvägsnät eller av en annan
järnvägsspåranläggning som ägs och förvaltas av staten, om
trafiken på denna del av nätet eller anläggningen är av endast
obetydlig omfattning.
Innan Trafikverket beslutar om att underhållet ska upphöra ska
verket höra Försvarsmakten och övriga berörda
totalförsvarsmyndigheter, berörda länsstyrelser, regioner,
kommuner, regionala kollektivtrafikmyndigheter och
järnvägsföretag samt andra som är berörda.
8 § Trafikverket får besluta att återuppta underhållet av en
del av det järnvägsnät eller av en annan
järnvägsspåranläggning som ägs och förvaltas av staten, om det
kan antas att trafik i tillräcklig omfattning kommer att
drivas på denna del av nätet eller anläggningen.
När Trafikverket har beslutat att underhållet ska återupptas
ska verket underrätta dem som anges i 7 § andra stycket om
återupptagandet.
Nedläggning
9 § Trafikverket får besluta att en del av det järnvägsnät
eller en annan järnvägsspåranläggning som ägs och förvaltas av
staten och som inte underhålls ska läggas ner. Ett beslut om
nedläggning får fattas först tre år efter beslutet om att
Trafikverkets underhåll ska upphöra.
Innan Trafikverket beslutar om nedläggning ska verket ge dem
som anges i 7 § andra stycket tillfälle att yttra sig.
10 § Trafikverket får besluta att en del av det järnvägsnät
eller en annan järnvägsspåranläggning som ägs och förvaltas av
staten ska läggas ner och ersättas på annan plats i eller i
anslutning till det statliga järnvägsnätet, under
förutsättning att den alternativa lokaliseringen medför att
motsvarande funktioner upprätthålls. I sådana fall gäller inte
7-9 §§.
Innan Trafikverket beslutar enligt första stycket ska verket
ge dem som anges i 7 § andra stycket tillfälle att yttra sig.
Upplåtelse
11 § Trafikverket får med nyttjanderätt upplåta en del av det
järnvägsnät eller en annan järnvägsspåranläggning som ägs och
förvaltas av staten. Inför en upplåtelse ska Trafikverket,
utöver det som framgår av förordningen (1993:527) om
förvaltning av statliga fastigheter, m.m., höra dem som anges
i 7 § andra stycket.
En upplåtelse får ske endast om nyttjanderättshavaren övertar
ansvaret för underhållet av den upplåtna delen och för de
investeringar som behövs för nyttjandet samt övertar ansvaret
som infrastrukturförvaltare enligt järnvägstrafiklagen
(2018:181).
För att utföra uppgifter som infrastrukturförvaltare krävs
säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 6 § järnvägssäkerhetslagen
(2022:367).
Överlåtelse
12 § En sådan del av det järnvägsnät eller en annan
järnvägsspåranläggning som ägs och förvaltas av staten och som
Trafikverket har beslutat att lägga ner enligt 9 eller 10 §
får överlåtas. För överlåtelse av fast egendom gäller
förordningen (1996:1190) om överlåtelse av statens fasta
egendom, m.m.
Bemyndigande
13 § Trafikverket får meddela föreskrifter om verkställigheten
av 3-12 §§.
7 kap. Övriga bestämmelser
Särskilda uppgifter för Transportstyrelsen i egenskap av
regleringsorgan
Marknadsövervakning
1 § Transportstyrelsen ska utöver sin tillsyn enligt
järnvägsmarknadslagen (2022:365) övervaka att marknaderna för
järnvägstjänster, inklusive marknaderna för
järnvägstransporter, fungerar effektivt ur ett
konkurrensperspektiv.
Transportstyrelsen ska regelbundet, åtminstone vartannat år,
inhämta information från företrädare för användare av tjänster
för godstransport och persontrafik om deras syn på hur
järnvägsmarknaden fungerar.
Särskilda krav för att säkerställa oberoende
2 § Myndighetschefen vid Transportstyrelsen är den
befattningshavare som avses i 10 kap. 5 och 6 §§
järnvägsmarknadslagen (2022:365).
Offentliggörande av beslut
3 § Transportstyrelsen ska på sin webbplats offentliggöra de
beslut som styrelsen i egenskap av regleringsorgan fattar med
stöd av järnvägsmarknadslagen (2022:365), föreskrifter som har
meddelats i anslutning till lagen eller sådana direkt
tillämpliga EU-rättsakter som avses i 10 kap. 1 § andra
stycket i samma lag.
Samarbete med övriga regleringsorgan
4 § Transportstyrelsen ska samarbeta nära med övriga
regleringsorgan inom EES och i Schweiz och utbyta information
om arbetet och om principer och rutiner för beslut, framför
allt i fråga om att tolka införlivad unionslagstiftning.
5 § Om Transportstyrelsens tillsyn eller prövning av en tvist
enligt 10 kap. 8 § järnvägsmarknadslagen (2022:365) omfattar
trafik som också kräver beslut av ett annat regleringsorgan
inom EES eller i Schweiz, ska Transportstyrelsen samarbeta med
det andra regleringsorganet för att nå en lösning i frågan
innan beslut fattas.
Informationsutbyte om tåglägen för internationell trafik
6 § Transportstyrelsen ska på begäran av ett regleringsorgan
inom EES eller i Schweiz lämna sådana uppgifter om tåglägen
för internationell trafik som det regleringsorganet behöver
för sin tillsyn.
Bemyndigande
7 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om prövning av
tvister enligt 10 kap. 8 § järnvägsmarknadslagen (2022:365).
Överklagande
8 § Trafikverkets beslut i frågor som avses i 6 kap.
9 och 10 §§ får överklagas till regeringen. Andra beslut av
Trafikverket enligt denna förordning och järnvägsmarknadslagen
(2022:365) får inte överklagas.
I 11 kap. 1 § järnvägsmarknadslagen finns bestämmelser om
överklagande av Transportstyrelsens beslut.
Övergångsbestämmelser
2022:416
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juni 2022.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för prövning av mål
eller ärenden som har inletts före ikraftträdandet.