Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:368 ·
Visa register
Lag (2022:368) om nationella järnvägssystem
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSIB TM
Utfärdad: 2022-04-28
Ikraft: 2022-06-01 överg.best.
1 kap. Inledande bestämmelser
Lagens syfte och innehåll
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om järnvägssäkerhet och
tekniska krav i fråga om nationella järnvägssystem. Syftet med
lagen är att upprätthålla och utveckla järnvägssäkerheten.
2 § Bestämmelserna i lagen avser
- inledande bestämmelser (1 kap.),
- säkerhetsansvar och säkerhetskrav (2 kap.),
- godkännande av järnvägsinfrastruktur och fordon (3 kap.),
- tillstånd för järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare
(4 kap.),
- tillsyn (5 kap.),
- ordning (6 kap.),
- sanktionsavgift (7 kap.),
- straff (8 kap.), och
- överklagande (9 kap.).
Lagens tillämpningsområde
3 § Denna lag ska tillämpas på järnvägssystem i den
utsträckning de inte omfattas av järnvägstekniklagen
(2022:366) eller järnvägssäkerhetslagen (2022:367).
Lagen ska inte tillämpas på tunnelbana och spårväg. I lagen
(1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg finns
bestämmelser om tunnelbana och spårväg.
Tillsynsmyndighet
4 § Den myndighet som regeringen bestämmer
(tillsynsmyndigheten) ska utöva tillsyn, pröva ansökningar om
godkännande och tillstånd och utföra andra uppgifter enligt
vad som framgår av denna lag.
Ord och uttryck i lagen
5 § I lagen avses med
EES: Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
fordon: ett järnvägsfordon som är utformat för trafikering av
järnvägsnät,
infrastrukturförvaltare: den som förvaltar
järnvägsinfrastruktur och driver anläggningar som hör till
infrastrukturen,
järnvägsföretag: den som tillhandahåller dragkraft och utför
järnvägstrafik,
järnvägsinfrastruktur: spår-, signal- och
säkerhetsanläggningar avsedda för järnvägstrafik,
trafikledningsanläggningar, anordningar för elförsörjning av
trafiken samt övriga fasta anordningar som behövs för
anläggningarnas bestånd, drift eller brukande.
Bemyndiganden
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om undantag från lagens
tillämpningsområde.
7 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om avgifter för tillsyn, registrering
och ärendehandläggning enligt denna lag och föreskrifter som
har meddelats i anslutning till lagen.
2 kap. Säkerhetsansvar och säkerhetskrav
Säkerhetsansvar
1 § Infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ansvarar för
en säker drift i ett järnvägssystem.
Säkerhetsstyrningssystem
2 § Infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska ha ett
säkerhetsstyrningssystem. Ett sådant system utgörs av den
organisation som införts och de åtgärder och förfaranden som
fastställts för att säkerställa en säker drift.
Säkerhetsstyrningssystemet ska dokumenteras.
3 § Ett säkerhetsstyrningssystem ska utformas så att
infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag kan hantera de
risker som deras verksamhet kan ge upphov till. I
säkerhetsstyrningssystemet ska också de risker som uppstår i
samband med verksamhet som bedrivs av andra beaktas.
Riskkontroll
4 § Infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska genomföra
riskkontroll. Om en risk avser flera infrastrukturförvaltare
eller järnvägsföretag, ska de genomföra riskkontroll i
samarbete med varandra.
Krav på järnvägsmateriel
5 § Järnvägsinfrastruktur, fordon och annan materiel i ett
järnvägssystem ska vara av sådan beskaffenhet att skador till
följd av verksamhet som bedrivs i järnvägssystemet förebyggs.
Krav på anställda och andra som anlitas i en
infrastrukturförvaltares eller ett järnvägsföretags verksamhet
6 § Anställda i en infrastrukturförvaltares eller ett
järnvägsföretags verksamhet ska ha god kännedom om de
förhållanden, föreskrifter och villkor som gäller för
verksamheten och som berör deras arbetsuppgifter.
Säkerhetskritiska arbetsuppgifter får utföras endast av den
som med hänsyn till yrkeskunnande, hälsotillstånd och
personliga förhållanden i övrigt är lämplig.
Infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska ställa krav på
att de som anlitas av infrastrukturförvaltaren eller
järnvägsföretaget, i andra fall än som avses i första stycket,
uppfyller kraven enligt första och andra styckena. Den som
anlitas ska ställa motsvarande krav på någon som denne anlitar
i sin tur.
7 § En infrastrukturförvaltare eller ett järnvägsföretag får
inte tilldela någon säkerhetskritiska arbetsuppgifter utan att
denne har genomgått en läkarundersökning som visar att
hälsoskäl inte utgör hinder mot att utföra arbetsuppgifterna.
Den som har säkerhetskritiska arbetsuppgifter ska regelbundet
och i övrigt vid behov genomgå läkarundersökning.
Den som inte följer skyldigheten att genomgå läkarundersökning
får av en infrastrukturförvaltare eller ett järnvägsföretag
fråntas säkerhetskritiska arbetsuppgifter.
Rapportering av olyckor
8 § Infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska rapportera
till tillsynsmyndigheten om det vid användningen av ett fordon
inträffar en olycka som medför att minst en person avlider
eller att minst fem personer blir allvarligt skadade. Detsamma
gäller om fordonet, järnvägsinfrastrukturen, egendom som inte
transporteras med fordonet eller miljön får omfattande skador.
Infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska även
rapportera till tillsynsmyndigheten om det uppkommit allvarlig
fara för en olycka enligt första stycket. Detsamma gäller när
något annat har hänt som kan bero på ett väsentligt fel hos
ett fordon eller infrastrukturen eller på någon annan
väsentlig brist i säkerhetshänseende.
Årlig säkerhetsrapport
9 § Infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska årligen
till tillsynsmyndigheten ge in en säkerhetsrapport om det
närmast föregående kalenderåret.
Bemyndiganden
10 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. säkerhetsstyrningssystem,
2. riskkontroll,
3. lämplighetskrav i fråga om kunskap, hälsa och personliga
förhållanden i övrigt för att få utföra säkerhetskritiska
arbetsuppgifter,
4. att händelser som är av betydelse för järnvägssäkerheten
ska rapporteras i andra fall än de som anges i 8 §, och
5. undantag från kravet att ge in en årlig säkerhetsrapport.
3 kap. Godkännande av järnvägsinfrastruktur och fordon
Godkännande för att ta i bruk
Grundläggande krav
1 § Järnvägsinfrastruktur och fordon får tas i bruk endast
efter godkännande av tillsynsmyndigheten. Detsamma gäller när
godkänd järnvägsinfrastruktur eller ett godkänt fordon ska tas
i bruk efter en väsentlig ombyggnad.
Krav för godkännande
2 § Ett godkännande enligt 1 § ska beviljas om sökanden visar
att järnvägsinfrastrukturen eller fordonet har utformats och
byggts på ett sådant sätt att föreskrivna krav på säkerhet är
uppfyllda.
Tillfälligt godkännande
3 § Tillsynsmyndigheten får bevilja ett tillfälligt
godkännande för järnvägsinfrastruktur eller ett fordon, om
1. tillräckliga krav på säkerhet är uppfyllda med beaktande av
de villkor som kan meddelas enligt 4 §, och
2. det behövs som ett led i bedömningen av om kraven för
godkännande enligt 2 § är uppfyllda.
Villkor
4 § Ett godkännande enligt 1 eller 3 § får förenas med de
villkor som behövs.
Villkor enligt första stycket får ändras eller meddelas även
efter det att godkännandet har meddelats.
Om järnvägsinfrastruktur eller ett fordon som omfattas av ett
godkännande enligt 1 eller 3 § ändras och ändringen påverkar
förhållanden som reglerats i villkor, ska ändringen anmälas
till tillsynsmyndigheten.
Tredjepartsgranskning
En utomstående granskares bedömning
5 § Tillsynsmyndigheten får i ett ärende om godkännande enligt
detta kapitel kräva att sökanden anlitar en utomstående
granskare som är godkänd av tillsynsmyndigheten. Den
utomstående granskaren ska granska ansökan i de avseenden och
i den utsträckning som tillsynsmyndigheten bestämmer.
Tystnadsplikt
6 § En utomstående granskare och dess personal får inte
obehörigen föra vidare eller utnyttja uppgifter som den
sökande i samband med ansökan om godkännande tillhandahåller
om affärs- eller driftsförhållanden eller tekniska
förhållanden. Tystnadsplikten gäller dock inte i förhållande
till tillsynsmyndigheten.
I det allmännas verksamhet tillämpas i stället offentlighets-
och sekretesslagen (2009:400).
Återkallelse av godkännande
7 § Tillsynsmyndigheten får återkalla ett godkännande enligt
detta kapitel om förutsättningarna för godkännandet inte
längre uppfylls.
Skyldigheter innan ett fordon används
Registrering i fordonsregister
8 § Innan ett fordon får tas i bruk ska det registreras i ett
fordonsregister som förs av tillsynsmyndigheten eller i ett
annat register som tillsynsmyndigheten bestämmer. Registrering
sker på begäran av fordonsinnehavaren.
Fordonsnummer och märkning av fordon
9 § I samband med registrering enligt 8 § ska
tillsynsmyndigheten tilldela fordonet ett fordonsnummer eller
en annan beteckning och föra in numret och beteckningen i
registret. Fordonsinnehavaren ska märka fordonet med numret
eller beteckningen.
Bemyndiganden
10 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. vad som utgör en väsentlig ombyggnad enligt 1 §,
2. de krav som anges i 2 §,
3. tillsynsmyndighetens möjligheter att bevilja tillfälliga
godkännanden i andra fall än de som anges i 3 §,
4. krav för godkännande av en utomstående granskare enligt
5 §,
5. undantag från krav på registrering enligt 8 §, och
6. undantag från krav på märkning enligt 9 §.
4 kap. Tillstånd för järnvägsföretag och
infrastrukturförvaltare
Nationellt trafiksäkerhetstillstånd för järnvägsföretag
Krav på nationellt trafiksäkerhetstillstånd
1 § Ett järnvägsföretag ska ha ett nationellt
trafiksäkerhetstillstånd. Ett sådant tillstånd utfärdas av
tillsynsmyndigheten.
Första stycket tillämpas inte i fråga om järnvägsföretag som
har ett gemensamt säkerhetsintyg enligt 3 kap.
järnvägssäkerhetslagen (2022:367). Ett nationellt
trafiksäkerhetstillstånd krävs dock för verksamhet på
järnvägsnät som avses i 1 kap. 4 § 2 järnvägssäkerhetslagen.
Krav för utfärdande av ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd
2 § Ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd ska beviljas ett
järnvägsföretag som
1. har sin hemvist eller sitt säte inom EES eller i Schweiz,
2. uppfyller kraven i 2 kap. 2-7 §§ och föreskrifter som har
meddelats i anslutning till dessa paragrafer, och
3. har en försäkring eller motsvarande som täcker den
skadeståndsskyldighet som kan uppkomma till följd av
järnvägsverksamheten.
Tillsynsmyndigheten får anpassa kraven i första stycket 2 och
3 till arten och omfattningen av järnvägsföretagets
verksamhet. I tillståndet ska tillsynsmyndigheten ange hur
kraven har anpassats och för vilken verksamhet tillståndet
gäller.
Villkor
3 § Ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd får förenas med de
villkor som behövs.
Ett sådant villkor får meddelas även under tillståndets
giltighetstid.
Nationellt infrastrukturtillstånd för infrastrukturförvaltare
Krav på nationellt infrastrukturtillstånd
4 § En infrastrukturförvaltare ska ha ett nationellt
infrastrukturtillstånd. Ett sådant tillstånd utfärdas av
tillsynsmyndigheten.
Krav för utfärdande av ett nationellt infrastrukturtillstånd
5 § Ett nationellt infrastrukturtillstånd ska beviljas en
infrastrukturförvaltare som
1. har sin hemvist eller sitt säte inom EES eller i Schweiz,
2. uppfyller kraven i 2 kap. 2-7 §§ och föreskrifter som har
meddelats i anslutning till dessa paragrafer, och
3. har tillräckliga ekonomiska förutsättningar att förvalta
infrastrukturen och driva de anläggningar som hör till
infrastrukturen.
Tillsynsmyndigheten får anpassa kraven i första stycket 2 och
3 till arten och omfattningen av infrastrukturförvaltarens
verksamhet. I tillståndet ska tillsynsmyndigheten ange hur
kraven har anpassats och för vilken verksamhet tillståndet
gäller.
Villkor
6 § Ett nationellt infrastrukturtillstånd får förenas med de
villkor som behövs.
Ett sådant villkor får meddelas även under tillståndets
giltighetstid.
Uppdatering och anmälningsskyldighet
Uppdatering
7 § En uppdatering av ett tillstånd enligt detta kapitel krävs
om ett järnvägsföretags eller en infrastrukturförvaltares
verksamhet förändras på ett väsentligt sätt.
Tillsynsmyndigheten får kräva att ett tillstånd uppdateras med
anledning av väsentliga förändringar i föreskrifter om
järnvägssäkerhet.
Anmälningsskyldighet
8 § En innehavare av tillstånd enligt detta kapitel är skyldig
att till tillsynsmyndigheten anmäla förändringar som kan
föranleda en uppdatering enligt 7 § första stycket.
Återkallelse av tillstånd
9 § Tillsynsmyndigheten får återkalla ett beslut enligt detta
kapitel, om
1. förutsättningarna för tillståndet inte längre uppfylls,
2. tillståndshavaren inte fullgör sina skyldigheter enligt
denna lag eller föreskrifter som har meddelats i anslutning
till lagen, eller
3. tillståndshavaren inte har bedrivit verksamhet som omfattas
av tillståndet under minst ett år.
Bemyndiganden
10 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. försäkring eller motsvarande enligt 2 § första stycket 3,
2. vad som avses med tillräckliga ekonomiska förutsättningar
enligt 5 § första stycket 3, och
3. uppdatering av ett tillstånd enligt 7 § första stycket.
5 kap. Tillsyn
Allmänna bestämmelser om tillsyn
1 § Tillsynsmyndigheten ska utöva tillsyn över att
infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag följer denna lag
och de föreskrifter och beslut som har meddelats i anslutning
till lagen.
För tillsyn över elektriska anläggningar finns särskilda
bestämmelser i elsäkerhetslagen (2016:732).
2 § Tillsynsmyndigheten har rätt att av den som bedriver
verksamhet som omfattas av lagen på begäran få
1. sådana upplysningar och ta del av sådana handlingar som
behövs för tillsynen och för bedömning av ansökningar om
godkännanden eller tillstånd och för klart definierade
statistiska ändamål,
2. tillträde till anläggningar, fordon och annan materiel,
områden, lokaler och andra utrymmen, dock inte bostäder, som
har anknytning till den verksamhet som berörs, och
3. tillgång till nödvändig personal, materiel eller liknande
utan kostnad vid prov av materiel.
Polismyndigheten ska lämna den hjälp som behövs för tillsynen.
Tillsynsmyndigheten får begära verkställighet hos
Kronofogdemyndigheten av ett beslut som gäller åtgärder enligt
första stycket. Då gäller bestämmelserna i utsökningsbalken om
verkställighet av förpliktelser som inte avser
betalningsskyldighet, avhysning eller avlägsnande.
Förelägganden
3 § Tillsynsmyndigheten får besluta de förelägganden som
behövs för att denna lag eller de föreskrifter eller beslut
som har meddelats i anslutning till lagen ska följas.
Ett föreläggande får förenas med vite.
Om någon har påförts konkurrensskadeavgift enligt 3 kap. 5 §
konkurrensskadelagen (2008:579) eller dömts att betala vite
enligt 6 kap. 2 § samma lag, får vite enligt denna lag inte
dömas ut för samma förfarande.
Rapporteringsskyldighet
4 § En fordonsinnehavare ska till tillsynsmyndigheten lämna de
uppgifter som behövs för att föra ett sådant register över
fordon som avses i 3 kap. 8 § och anmäla de förändringar som
kräver ändringar i registret.
6 kap. Ordning
Förbud mot att beträda ett spårområde
1 § Ingen får beträda ett spårområde utan
infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags
tillstånd, utom på platser som det klart framgår att
allmänheten har tillgång till.
Förbud mot intag av alkoholdrycker
2 § Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat som
avses i 1 kap. 5 och 10 a §§ alkohollagen (2010:1622) får inte
intas inom ett järnvägssystem som omfattas av denna lag.
Förbudet gäller inte intag av drycker eller preparat vid
tillåten servering och inte heller om ett järnvägsföretag
eller en infrastrukturförvaltare för ett särskilt fall har
medgett intaget.
Hur ordning och säkerhet upprätthålls
3 § En befattningshavare i säkerhets- eller ordningstjänst hos
en infrastrukturförvaltare eller ett järnvägsföretag får från
järnvägsinfrastrukturen eller ett fordon avlägsna den som
överträder förbudet i 1 §, den som uppträder berusad eller
stör ordningen och den som genom sitt uppträdande utgör en
risk för säkerheten i järnvägsdriften. Om det är absolut
nödvändigt, får befattningshavaren omhänderta en sådan person.
Vid ett omhändertagande ska Polismyndigheten omedelbart
underrättas. En omhändertagen person får hållas kvar till dess
att personen har överlämnats till en polisman eller det inte
längre finns skäl för omhändertagandet, dock längst sex
timmar.
En sådan befattningshavare som avses i första stycket får
avlägsna den som överträder förbudet i 2 § från
järnvägsinfrastrukturen.
4 § För att verkställa en åtgärd enligt 3 § får
befattningshavaren inte använda strängare medel än
förhållandena kräver.
Våld får användas i den mån andra medel är otillräckliga och
det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt för att
uppnå det avsedda resultatet. Våld får inte användas längre än
vad som är absolut nödvändigt.
7 kap. Sanktionsavgift
Beslut om sanktionsavgift
1 § Tillsynsmyndigheten får besluta att ta ut en
sanktionsavgift av en infrastrukturförvaltare eller ett
järnvägsföretag som
1. i verksamhet som omfattas av denna lag använder
järnvägsinfrastruktur respektive fordon som inte har godkänts
enligt 3 kap.,
2. bedriver tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd enligt
4 kap. eller bedriver verksamhet utan en försäkring eller
motsvarande enligt 4 kap. 2 § första stycket 3,
3. i verksamheten anställer eller på annat sätt anlitar någon
som inte uppfyller kraven för att utföra säkerhetskritiska
arbetsuppgifter i 2 kap. 6 § eller tilldelar någon sådana
uppgifter utan att denne har genomgått läkarundersökning
enligt 2 kap. 7 §, eller
4. försummar sin rapporteringsskyldighet enligt 2 kap. 8 §
eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 2 kap.
10 § 4.
2 § Tillsynsmyndigheten får besluta att ta ut en
sanktionsavgift endast av den som inom fem år från det att
överträdelsen skett har delgetts en underrättelse om att
myndigheten överväger att fatta ett sådant beslut.
3 § En sanktionsavgift enligt 1 § får inte beslutas för en
överträdelse
1. som omfattas av ett föreläggande om vite om överträdelsen
ligger till grund för en ansökan om utdömande av vitet,
2. för vilken straff eller en annan sanktion har beslutats
enligt någon annan författning, eller
3. som omfattas av ett väckt åtal, utfärdat strafföreläggande
eller beslut om åtalsunderlåtelse enligt någon annan
författning.
Belopp
4 § En sanktionsavgift får tas ut med ett belopp som bestäms
med hänsyn till överträdelsens art och omfattning, vad som är
känt om den avgiftsskyldiges ekonomiska förhållanden och
omständigheterna i övrigt.
Nedsättning av sanktionsavgift
5 § Om en överträdelse är ursäktlig eller det av någon annan
anledning skulle vara oskäligt att ta ut en sanktionsavgift,
ska avgiftsskyldigheten helt eller delvis sättas ner.
Första stycket gäller även om det inte har framställts något
yrkande om nedsättning av sanktionsavgiften.
Betalning av sanktionsavgift
6 § En sanktionsavgift ska betalas till tillsynsmyndigheten
och tillfaller staten. Betalning ska ske inom två månader från
det att beslutet om sanktionsavgift fick laga kraft. En
upplysning om detta ska tas in i beslutet.
Tillsynsmyndighetens beslut om sanktionsavgift får verkställas
enligt utsökningsbalken, om avgiften inte har betalats inom
den tid som anges i första stycket.
Om sanktionsavgiften inte betalas inom den tid som anges i
första stycket, ska tillsynsmyndigheten ta ut en
dröjsmålsavgift enligt lagen (1997:484) om dröjsmålsavgift och
begära indrivning av sanktionsavgiften och dröjsmålsavgiften.
7 § Skyldigheten att betala en sanktionsavgift faller bort om
verkställighet inte har skett inom fem år från det att
beslutet fick laga kraft.
Bemyndigande
8 § Regeringen får meddela föreskrifter om hur
sanktionsavgiften ska bestämmas.
8 kap. Straff
Allmänt
1 § Åtal får inte väckas enligt denna lag för en gärning som
omfattas av ett föreläggande om vite, om gärningen ligger till
grund för en ansökan om utdömande av vitet.
Ingen får heller dömas till ansvar enligt denna lag om
gärningen är belagd med straff i brottsbalken eller i lagen
(1951:649) om straff för vissa trafikbrott.
Förare av ett maskindrivet fordon på järnväg
2 § Den som för ett maskindrivet fordon på järnväg inom ett
järnvägssystem som omfattas av denna lag efter att ha intagit
alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller
efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller
0,10 milligram per liter i utandningsluften döms till böter
eller fängelse i högst sex månader.
Till samma straff döms också den som för ett maskindrivet
fordon på järnväg inom ett järnvägssystem som omfattas av
denna lag efter att ha intagit narkotika som avses i 8 §
narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under
eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet.
Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med
läkares eller någon annan behörig receptutfärdares ordination.
Till samma straff döms också den som för ett maskindrivet
fordon på järnväg inom ett järnvägssystem som omfattas av
denna lag och då är så påverkad av alkohol att det kan antas
att han eller hon inte kan framföra fordonet på ett
betryggande sätt. Detsamma gäller om föraren är lika påverkad
av något annat medel.
3 § Om ett brott som avses i 2 § är att anse som grovt, ska
föraren dömas till fängelse i högst två år. När det bedöms om
brottet är grovt ska det särskilt beaktas om
1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till
minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i
utandningsluften,
2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller
något annat medel, eller
3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för
trafiksäkerheten.
Andra som utför säkerhetskritiska arbetsuppgifter
4 § Den som utan att föra ett maskindrivet fordon på järnväg
fullgör en tjänst där det ingår säkerhetskritiska
arbetsuppgifter och då är så påverkad av alkohol eller något
annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan
utföra dessa uppgifter på ett betryggande sätt döms till böter
eller fängelse i högst två år.
Överträdelse av förbudet mot att beträda ett spårområde
5 § Den som bryter mot förbudet i 6 kap. 1 § döms till
penningböter.
Beslag och förverkande
6 § I fråga om beslag och förverkande av alkoholdrycker eller
alkoholdrycksliknande preparat enligt alkohollagen (2010:1622)
hos den som intar sådana drycker i strid med 6 kap. 2 § finns
bestämmelser i lagen (1958:205) om förverkande av alkohol m.m.
9 kap. Överklagande
1 § Tillsynsmyndighetens beslut i ett enskilt fall enligt
denna lag eller föreskrifter som har meddelats i anslutning
till lagen får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
2 § Ett beslut enligt denna lag eller föreskrifter som har
meddelats i anslutning till lagen gäller omedelbart, om inte
något annat anges i beslutet. Ett beslut om återkallelse av
tillstånd enligt 4 kap. 9 § gäller dock inte förrän det har
fått laga kraft, om inte något annat anges i beslutet.
För beslut om sanktionsavgift finns bestämmelser i 7 kap. 6 §.
Övergångsbestämmelser
2022:368
1. Denna lag träder i kraft den 1 juni 2022.
2. Ett godkännande enligt 2 kap. 13 § den upphävda
järnvägslagen (2004:519) att ta i bruk sådana delsystem som
järnvägsinfrastruktur består av gäller fortfarande. Detsamma
gäller i fråga om ett godkännande av en spåranläggning som har
beviljats före den 1 juli 2004. Ett godkännande att ta i bruk
järnvägsinfrastruktur enligt 3 kap. krävs dock efter en
väsentlig ombyggnad av järnvägsinfrastrukturen.
3. Ett godkännande enligt 2 kap. 13 § den upphävda
järnvägslagen (2004:519) att ta i bruk ett delsystem som ingår
i ett fordon eller ett godkännande att ta i bruk ett fordon
enligt 2 kap. 15-17 §§ samma lag gäller fortfarande. Detsamma
gäller för fordon som har godkänts i ett annat land inom EES
eller i Schweiz och där godkännandet gällt i Sverige enligt
2 kap. 18 § den upphävda järnvägslagen samt för fordon som har
godkänts före den 1 juli 2004. Ett godkännande att ta i bruk
ett fordon enligt 3 kap. krävs dock efter en väsentlig
ombyggnad av fordonet.
4. Ett säkerhetsintyg som har meddelats med stöd av 3 kap. 3 §
den upphävda järnvägslagen (2004:519) ska fortsätta att gälla
under intygets beslutade giltighetstid, dock som längst till
och med den 31 oktober 2025. Ett nationellt
trafiksäkerhetstillstånd enligt 4 kap. krävs dock om en
uppdatering krävs enligt 4 kap. 7 §.
5. Ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd enligt 3 kap. 4 §
den upphävda järnvägslagen (2004:519) fortsätter att gälla som
ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd enligt 4 kap. Ett
nationellt trafiksäkerhetstillstånd krävs dock om en
uppdatering krävs enligt 4 kap. 7 §.
6. Ett säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 8 § den upphävda
järnvägslagen (2004:519) fortsätter att gälla till dess
tillståndet skulle ha omprövats enligt 3 kap. 9 § samma lag,
dock som längst till och med den 31 oktober 2025. Ett
nationellt infrastrukturtillstånd enligt 4 kap. krävs dock om
en uppdatering krävs enligt 4 kap. 7 §.
7. Bestämmelserna i 3 kap. 7 § och 4 kap. 9 § ska tillämpas
även i fråga om godkännanden, intyg och tillstånd som
fortsätter att gälla enligt punkt 2, 3, 4, 5 eller 6.
8. Bestämmelserna i 5 kap. tillämpas även i fråga om sådana
delsystem, spåranläggningar och fordon för vilka godkännanden
fortsätter att gälla enligt punkt 2 och 3. Detsamma gäller i
fråga om sådan verksamhet som omfattas av intyg och tillstånd
som fortsätter att gälla enligt punkt 4, 5 och 6.
9. En sanktionsavgift får endast tas ut för en överträdelse
som har ägt rum efter ikraftträdandet.
10. Äldre föreskrifter gäller för mål och ärenden som har
inletts före ikraftträdandet.