Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:365 ·
Visa register
Järnvägsmarknadslag (2022:365)
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSIB TM
Utfärdad: 2022-04-28
Ikraft: 2022-06-01 överg.best.
1 kap. Inledande bestämmelser
Lagens syfte och innehåll
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om förvaltning och
användning av järnvägsinfrastruktur samt tillhandahållande av
tjänster åt järnvägsföretag. Syftet med lagen är att
säkerställa en väl fungerande järnvägsmarknad.
Lagen genomför Europaparlamentets och rådets direktiv
2012/34/EU av den 21 november 2012 om inrättande av ett
gemensamt europeiskt järnvägsområde.
2 § Bestämmelserna i lagen avser
- inledande bestämmelser (1 kap.),
- licens (2 kap.),
- redovisning av järnvägsverksamhet (3 kap.),
- krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares oberoende
(4 kap.),
- krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares oberoende
i vertikalt integrerade företag (5 kap.),
- rätt att utföra och organisera trafik (6 kap.),
- infrastrukturkapacitet (7 kap.),
- infrastrukturförvaltares avgifter (8 kap.),
- tjänster (9 kap.),
- tillsyn (10 kap.),
- överklagande (11 kap.).
Lagens tillämpningsområde
3 § Denna lag ska tillämpas på
1. förvaltning av järnvägsinfrastruktur,
2. förvaltning av sådana privatägda anslutningslinjer eller
privatägda sidospår som behövs för tillträde till en
anläggning för tjänster,
3. utförande och organisation av järnvägstrafik, och
4. tillhandahållande av tjänster.
4 § Denna lag ska inte tillämpas på verksamhet vid
1. tunnelbana och spårväg,
2. lokala och regionala järnvägsnät som är fristående och
enbart avsedda för persontrafik eller museitrafik, eller
3. privatägda järnvägsnät som ägaren eller
infrastrukturförvaltaren endast använder för transporter av
eget gods.
Bestämmelserna i 3, 10 och 11 kap. ska dock tillämpas för ett
järnvägsföretag som bedriver verksamhet vid ett järnvägsnät
enligt första stycket 2 och som står under direkt eller
indirekt kontroll av ett företag eller någon annan som även
utför eller organiserar trafik på ett järnvägsnät av annat
slag.
5 § För ett järnvägsföretag ska 2-5 kap. tillämpas endast om
företaget i egenskap av järnvägsföretag har som huvudsaklig
verksamhet, eller som en av flera huvudsakliga verksamheter,
att tillhandahålla gods- eller persontrafik eller dragkraft
för sådan trafik.
6 § För den som förvaltar en privatägd anslutningslinje eller
ett privatägt sidospår som behövs för tillträde till en
anläggning för tjänster ska endast 6, 10 och 11 kap.
tillämpas.
7 § För en tjänsteleverantör ska endast 9, 10 och 11 kap.
tillämpas. Detsamma gäller för den som förvaltar spår inom en
anläggning för tjänster, när det gäller dessa spår.
Tillsynsmyndighet
8 § Den myndighet som regeringen bestämmer
(tillsynsmyndigheten) ska utöva tillsyn, pröva ansökningar om
licens och utföra andra uppgifter enligt vad som framgår av
denna lag.
Tillsynsmyndigheten är tillståndsmyndighet enligt artikel 16
och regleringsorgan enligt artikel 55 i direktiv 2012/34/EU
och fullgör de uppgifter som framgår av direkt tillämpliga EU-
rättsakter som har utfärdats med stöd av direktivet och av
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 913/2010 av
den 22 september 2010 om ett europeiskt järnvägsnät för
konkurrenskraftig godstrafik.
Ord och uttryck i lagen
9 § I lagen avses med
anläggning för tjänster: mark, spår, installationer, byggnader
och utrustning som iordningställts för att det ska gå att
utföra eller tillhandahålla en sådan tjänst som avses i 9
kap.,
drift av järnvägsinfrastruktur: beslutsfattande om tilldelning
av tåglägen och beslutsfattande om uttag av avgifter för
användning av järnvägsinfrastruktur och trafikledning,
EES: Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
infrastrukturförvaltare: den som förvaltar
järnvägsinfrastruktur och driver anläggningar som hör till
infrastrukturen,
järnvägsföretag: den som tillhandahåller dragkraft och utför
järnvägstrafik,
järnvägsinfrastruktur: spår-, signal- och
säkerhetsanläggningar avsedda för järnvägstrafik,
trafikledningsanläggningar, anordningar för elförsörjning av
trafiken samt övriga fasta anordningar som behövs för
anläggningarnas bestånd, drift eller brukande, dock inte om
anläggningarna och anordningarna utgör, eller är belägna inom,
privatägda anslutningslinjer, privatägda sidospår eller andra
anläggningar för tjänster än stationer för passagerare,
järnvägsnät: sammanhängande järnvägsinfrastruktur som
förvaltas av en och samma infrastrukturförvaltare,
tjänsteleverantör: den som ansvarar för förvaltning av en
anläggning för tjänster eller för tillhandahållande av sådana
tjänster som avses i 9 kap.,
tågläge: den infrastrukturkapacitet som enligt en tågplan får
tas i anspråk för att framföra ett tåg från en plats till en
annan under en viss tidsperiod,
tågplan: en plan över alla tåglägen under en viss angiven
period,
väsentliga uppgifter: beslutsfattande om tilldelning av
tåglägen och beslutsfattande om uttag av avgifter för
användning av järnvägsinfrastruktur.
Tillsynsmyndighetens beslut om undantag
10 § Tillsynsmyndigheten får, efter att ha informerat
Europeiska kommissionen, besluta att en
infrastrukturförvaltare för en lokal lågtrafikerad
järnvägslinje inte ska tillämpa 4 eller 5 kap. Detta gäller
dock endast under förutsättning att linjen
1. inte är en del av ett järnvägsnät som förvaltas av staten,
2. är högst 100 kilometer lång,
3. huvudsakligen används för godstrafik, och
4. används av endast ett järnvägsföretag eller att den som
utför de väsentliga uppgifterna för linjen inte är ett
järnvägsföretag eller ett företag som kontrolleras av ett
järnvägsföretag.
Om linjen används av endast ett järnvägsföretag, får
tillsynsmyndigheten besluta att infrastrukturförvaltaren inte
heller ska tillämpa 7 eller 8 kap.
11 § Tillsynsmyndigheten får besluta att en
infrastrukturförvaltare för lokal järnvägsinfrastruktur som
saknar strategisk betydelse för järnvägsmarknaden inte ska
tillämpa 4 kap. 3, 4, 6 eller 7 §, 5 kap. 2-5 §§, 7 eller
8 kap. Ett sådant beslut får, när det gäller skyldighet att
upprätta en verksamhetsplan enligt 7 kap. 5 §, även avse
infrastrukturförvaltare för regional järnvägsinfrastruktur som
saknar strategisk betydelse för järnvägsmarknaden.
Innan ett sådant beslut meddelas ska tillsynsmyndigheten
inhämta beslut från Europeiska kommissionen i frågan om
huruvida infrastrukturen kan anses sakna strategisk betydelse.
Bemyndiganden
12 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om skyldigheter för
infrastrukturförvaltare att föra register över sin
järnvägsinfrastruktur och andra liknande anläggningar och
anordningar.
13 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om avgifter för tillsyn, registrering
och ärendehandläggning enligt denna lag, föreskrifter som har
meddelats i anslutning till lagen och sådana direkt
tillämpliga EU-rättsakter som avses i 8 § andra stycket.
2 kap. Licens
Krav på järnvägsföretag
1 § Ett järnvägsföretag ska ha en licens för sin verksamhet.
Ytterligare bestämmelser om tillstånd för järnvägsföretag
finns i 3 kap. järnvägssäkerhetslagen (2022:367) och 4 kap.
lagen (2022:368) om nationella järnvägssystem.
Krav för utfärdande av licens
2 § En licens ska beviljas ett järnvägsföretag som
1. har sin hemvist eller sitt säte i Sverige,
2. med hänsyn till yrkeskunnande, ekonomisk förmåga och gott
anseende anses vara lämpligt att tillhandahålla dragkraft och
utföra järnvägstrafik, och
3. genom en försäkring eller motsvarande kan täcka den
skadeståndsskyldighet som kan uppkomma till följd av
järnvägsverksamheten.
Kraven i första stycket får anpassas till den verksamhet som
ska bedrivas. I licensen ska tillsynsmyndigheten ange hur
kraven har anpassats och vilken verksamhet som licensen gäller
för.
En licens eller ett annat motsvarande tillstånd som är
utfärdat i en annan stat inom EES eller i Schweiz gäller i
Sverige.
Omprövning av licens
3 § En licens ska omprövas om verksamheten förändras på något
väsentligt sätt.
Licensinnehavaren är skyldig att på förhand anmäla sådana
förändringar som avses i första stycket till
tillsynsmyndigheten.
Återkallelse av licens
4 § Tillsynsmyndigheten får återkalla en licens om
1. förutsättningarna för licensen inte längre uppfylls,
2. licensinnehavaren inte fullgör sina skyldigheter enligt
denna lag, föreskrifter som meddelats i anslutning till lagen
eller sådana direkt tillämpliga EU-rättsakter som avses i
1 kap. 8 § andra stycket, eller
3. licensinnehavaren under minst sex sammanhängande månader
inte har använt licensen.
5 § Om ett konkursförfarande eller ett förfarande enligt lagen
(1996:764) om företagsrekonstruktion har inletts mot
licensinnehavaren, ska tillsynsmyndigheten återkalla licensen
om det finns grundad anledning att anta att en
tillfredsställande finansiell omstrukturering inte kan
åstadkommas inom rimlig tid.
Bemyndigande
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om omprövning av licenser, om
tillfälliga licenser och om tillfällig indragning av licenser.
3 kap. Redovisning av järnvägsverksamhet
Redovisningsskyldighet och bokföring
1 § Järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare som både
tillhandahåller transporttjänster och förvaltar
järnvägsinfrastruktur ska särredovisa verksamheterna.
Allmänna medel som betalas ut till en av dessa två
verksamheter får inte föras över till den andra verksamheten.
2 § Ett järnvägsföretag som tillhandahåller både
godstransporter och helt eller delvis offentligt finansierade
persontransporter ska särredovisa verksamheterna.
Allmänna medel som betalas ut till persontransportverksamhet
får inte föras över till andra verksamheter och ska redovisas
enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr
1370/2007 av den 23 oktober 2007 om kollektivtrafik på järnväg
och väg och om upphävande av rådets förordning (EEG) nr
1191/69 och (EEG) nr 1107/70.
3 § Särskilda bestämmelser om
1. redovisning i vertikalt integrerade företag finns i 5 kap.
10 §, och
2. separata räkenskaper för tjänsteleverantörer och företag
eller organ som kontrollerar en tjänsteleverantör finns i
9 kap. 7 §.
Offentliggörande av redovisning
4 § Den som är skyldig att särredovisa en verksamhet enligt 1
eller 2 § ska offentliggöra den redovisningen.
Undantag från tillämpningsområdet
5 § Detta kapitel gäller inte för den som utför museitrafik.
Skyldigheten att särredovisa enligt 1 § gäller inte heller för
den verksamhetsutövare som, utan att ta emot allmänna medel,
bedriver järnvägstrafik och förvaltar järnvägsinfrastruktur
endast i syfte att förse den egna verksamheten med sådana
tjänster som avses i 9 kap.
Bemyndigande
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om redovisning och bokföring enligt 1
och 2 §§.
4 kap. Krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares
oberoende
Tillämpningsområde
1 § Detta kapitel gäller inte för en infrastrukturförvaltare i
ett vertikalt integrerat företag i den utsträckning som det
finns avvikande bestämmelser i 5 kap.
Grundläggande skyldighet
2 § En infrastrukturförvaltare ska behandla järnvägsföretag
och andra sökande av infrastrukturkapacitet på ett opartiskt
och icke-diskriminerande sätt.
Infrastrukturförvaltares organisation och oberoende
3 § En infrastrukturförvaltare ska vara organisatoriskt och
juridiskt åtskild från järnvägsföretag.
En infrastrukturförvaltare ska vara organiserad så att den i
fråga om de väsentliga uppgifterna är oberoende i förhållande
till järnvägsföretag och andra sökande av
infrastrukturkapacitet.
Styrelseledamöters och andra befattningshavares oberoende
4 § En ledamot i en infrastrukturförvaltares styrelse får inte
vara påverkad av någon personlig, ekonomisk eller yrkesmässig
intressekonflikt i förhållande till järnvägsföretag eller
andra sökande av infrastrukturkapacitet och ska agera på ett
opartiskt och icke-diskriminerande sätt i förhållande till
järnvägsföretag och andra sökande av infrastrukturkapacitet.
Ledamoten får inte samtidigt vara ledamot i ett
järnvägsföretags styrelse.
Infrastrukturförvaltaren ska säkerställa att de personer som
rapporterar direkt till infrastrukturförvaltarens styrelse och
de befattningshavare som ansvarar för väsentliga uppgifter
inte är påverkade av någon personlig, ekonomisk eller
yrkesmässig intressekonflikt i förhållande till
järnvägsföretag eller andra sökande av infrastrukturkapacitet
och att de agerar på ett opartiskt och icke-diskriminerande
sätt i förhållande till järnvägsföretag och andra sökande av
infrastrukturkapacitet.
Infrastrukturförvaltaren ska även säkerställa att en
befattningshavare som ansvarar för väsentliga uppgifter inte
samtidigt är ledamot i ett järnvägsföretags styrelse.
Krav på opartiskhet vid trafikledning och planering av
underhåll
5 § En infrastrukturförvaltare ska utföra trafikledning och
planering av underhåll på ett öppet, opartiskt och icke-
diskriminerande sätt i förhållande till järnvägsföretag och
andra sökande av infrastrukturkapacitet.
Infrastrukturförvaltaren ska säkerställa att de
befattningshavare som ansvarar för beslut som rör
trafikledning eller planering av underhåll inte är påverkade
av någon personlig, ekonomisk eller yrkesmässig
intressekonflikt i förhållande till järnvägsföretag eller
andra sökande av infrastrukturkapacitet och att de agerar på
ett opartiskt och icke-diskriminerande sätt i förhållande till
järnvägsföretag och andra sökande av infrastrukturkapacitet.
Uppdrag åt någon annan att sköta infrastrukturförvaltarens
uppgifter
6 § En infrastrukturförvaltare får uppdra åt någon annan att
sköta driften av järnvägsinfrastrukturen, under förutsättning
att
1. opartiskhet och icke-diskriminering i förhållande till
järnvägsföretag och andra sökande av infrastrukturkapacitet
kan säkerställas,
2. kommersiellt känslig information från järnvägsföretag och
andra sökande av infrastrukturkapacitet kan skyddas, och
3. den som ska sköta driften inte är ett järnvägsföretag eller
ett företag som kontrollerar ett järnvägsföretag eller
kontrolleras av ett järnvägsföretag.
Samarbetsavtal
7 § En infrastrukturförvaltare får ingå samarbetsavtal med
järnvägsföretag om det sker på ett icke-diskriminerande sätt.
Ett samarbetsavtal ska syfta till att skapa fördelar för
transportkunderna, såsom sänkta kostnader och förbättrad
prestanda på den del av järnvägsnätet som avtalet avser.
Infrastrukturförvaltaren och det eller de järnvägsföretag som
avser att ingå ett samarbetsavtal, ska anmäla det till
tillsynsmyndigheten.
Finansiella krav
Intäkter
8 § Intäkter från förvaltning av järnvägsinfrastruktur får
endast användas av infrastrukturförvaltaren för att finansiera
den egna verksamheten.
Lån
9 § En infrastrukturförvaltare får inte direkt eller indirekt
ge lån till ett järnvägsföretag. Infrastrukturförvaltaren får
inte heller direkt eller indirekt ta emot lån från ett
järnvägsföretag.
Bemyndigande
10 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om krav för att säkerställa
infrastrukturförvaltares oberoende.
5 kap. Krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares
oberoende i vertikalt integrerade företag
Vertikalt integrerade företag
1 § Med ett vertikalt integrerat företag avses en
organisationsstruktur där
1. en infrastrukturförvaltare kontrolleras av ett företag som
på samma gång kontrollerar ett eller flera järnvägsföretag som
bedriver järnvägstrafik på infrastrukturförvaltarens
järnvägsnät,
2. en infrastrukturförvaltare kontrolleras av ett eller flera
järnvägsföretag som bedriver järnvägstrafik på
infrastrukturförvaltarens järnvägsnät, eller
3. en infrastrukturförvaltare kontrollerar ett eller flera
järnvägsföretag som bedriver järnvägstrafik på
infrastrukturförvaltarens järnvägsnät.
Med kontroll i första stycket avses detsamma som i rådets
förordning (EG) nr 139/2004 av den 20 januari 2004 om kontroll
av företagskoncentrationer. Med kontroll avses inte sådan
kontroll som utövas av staten över järnvägsföretag och
infrastrukturförvaltare som är oberoende av varandra.
Med ett vertikalt integrerat företag avses också ett företag
som organiseras i klart avgränsade avdelningar som inte är
separata juridiska personer, där minst en avdelning utför
uppgifter som infrastrukturförvaltare och en eller flera andra
avdelningar tillhandahåller transporttjänster.
Grundläggande skyldigheter i ett vertikalt integrerat företag
Allmänt om infrastrukturförvaltares oberoende
2 § En infrastrukturförvaltare i ett vertikalt integrerat
företag ska vara en egen juridisk person. Detta krav gäller
dock inte i sådana vertikalt integrerade företag som avses i
1 § tredje stycket.
Avgörande inflytande över väsentliga uppgifter
3 § Andra enheter än infrastrukturförvaltaren i ett vertikalt
integrerat företag får inte ha ett avgörande inflytande över
de väsentliga uppgifterna.
Uppdrag åt en annan enhet att sköta de väsentliga uppgifterna
4 § I ett vertikalt integrerat företag får en annan enhet än
infrastrukturförvaltaren utföra de väsentliga uppgifterna
endast om den enheten uteslutande utför sådana uppgifter.
Särskilda krav i fråga om styrelseledamöter och vissa
befattningshavare
5 § En infrastrukturförvaltare i ett vertikalt integrerat
företag ska säkerställa att en ledamot i förvaltarens styrelse
och en befattningshavare som ansvarar för de väsentliga
uppgifterna hos förvaltaren inte får en ersättning som grundar
sig på det finansiella resultatet för andra enheter i det
vertikalt integrerade företaget.
Finansiella krav och krav på finansiell insyn i ett vertikalt
integrerat företag
Vinstutdelning
6 § En infrastrukturförvaltare som ingår i ett vertikalt
integrerat företag får inte lämna vinstutdelning i fråga om en
vinst som har genererats av förvaltningen av
järnvägsinfrastrukturen till en ägare som utövar kontroll över
både infrastrukturförvaltaren och ett järnvägsföretag i det
vertikalt integrerade företaget.
Lån
7 § Ett lån mellan infrastrukturförvaltaren och en annan enhet
i samma vertikalt integrerade företag är tillåtet endast om
låneavtalet ingås på marknadsmässiga villkor.
Tjänster
8 § Om en enhet i ett vertikalt integrerat företag
tillhandahåller en tjänst åt infrastrukturförvaltaren i det
vertikalt integrerade företaget, ska tjänsten regleras genom
ett avtal och tillhandahållas till marknadspris eller till ett
pris som motsvarar kostnaden för att utföra tjänsten och en
rimlig vinst.
Skulder
9 § En infrastrukturförvaltares skulder ska hållas faktiskt
och redovisningsmässigt åtskilda från andra enheters skulder i
samma vertikalt integrerade företag.
Redovisning
10 § Redovisningen i ett vertikalt integrerat företag ska
utformas så att kraven i 6-9 §§ och 4 kap. 8 och 9 §§ samt
föreskrifter som har meddelats i anslutning till dessa
bestämmelser kan kontrolleras.
Redovisningen ska ge möjlighet till insyn i
betalningsströmmarna mellan olika enheter i det vertikalt
integrerade företaget genom att olika verksamheter redovisas
separat.
Bemyndiganden
11 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. krav för att säkerställa infrastrukturförvaltares oberoende
i ett vertikalt integrerat företag,
2. överlåtelse av infrastrukturförvaltares uppgifter till en
annan enhet i samma vertikalt integrerade företag, och
3. gemensamma informationssystem och hur känslig information
ska hanteras i vertikalt integrerade företag.
6 kap. Rätt att utföra och organisera trafik
Trafikeringsrätt
1 § Ett järnvägsföretag som har sitt säte i en stat inom EES
eller i Schweiz har rätt att på rättvisa, icke-diskriminerande
och öppna villkor utföra och organisera trafik på svenska
järnvägsnät.
Även andra fysiska eller juridiska personer som har sin
hemvist eller sitt säte i en stat inom EES eller i Schweiz,
som har ett allmännyttigt eller kommersiellt intresse av
infrastrukturkapacitet och som uppfyller de krav som
uppställts av infrastrukturförvaltaren med stöd av 7 kap. 9 §,
har rätt att på rättvisa, icke-diskriminerande och öppna
villkor organisera trafik på svenska järnvägsnät.
Rätten att utföra eller organisera trafik enligt första och
andra styckena gäller även på privatägda anslutningslinjer och
privatägda sidospår som behövs för tillträde till en
anläggning för tjänster.
2 § Regeringen kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen
meddela föreskrifter om vem som, utöver dem som anges i 1 §,
har rätt att utföra eller organisera trafik på järnvägsnät som
förvaltas av staten.
I fråga om andra järnvägsnät bestämmer
infrastrukturförvaltaren vem som, utöver dem som anges i 1 §,
har rätt att utföra eller organisera trafik.
Undantag för viss järnvägsinfrastruktur
3 § Rätten att utföra eller organisera trafik enligt 1 §
gäller inte på järnvägsinfrastruktur som endast är avsedd för
stads- och förortstrafik.
Bemyndigande
4 § Regeringen får meddela föreskrifter om begränsningar i
rätten att ta upp och lämna av passagerare på linjen mellan
Stockholms centralstation och Arlanda flygplats.
7 kap. Infrastrukturkapacitet
Grundläggande skyldigheter
1 § En infrastrukturförvaltare ska behandla en ansökan om
infrastrukturkapacitet från den som har rätt att utföra eller
organisera trafik. Infrastrukturförvaltaren ska på ett
konkurrensneutralt och icke-diskriminerande sätt och mot en
avgift tilldela den sökande infrastrukturkapacitet i enlighet
med denna lag.
En infrastrukturförvaltare får inte obehörigen föra vidare
eller utnyttja uppgifter som en sökande i samband med ansökan
tillhandahåller om sina affärs- eller driftsförhållanden. I
det allmännas verksamhet tillämpas offentlighets- och
sekretesslagen (2009:400).
Av bilaga VII till direktiv 2012/34/EU framgår en tidsplan som
förvaltaren ska följa vid tilldelning av
infrastrukturkapacitet och planering av banarbeten.
2 § En infrastrukturförvaltare ska bedöma behovet av att
organisera tåglägen för olika typer av transporter, inklusive
behovet av reservkapacitet. Om ansökningarna om
infrastrukturkapacitet inte kan samordnas, ska förvaltaren
tilldela kapacitet med hjälp av avgifter eller i enlighet med
prioriteringskriterier som medför ett samhällsekonomiskt
effektivt utnyttjande av infrastrukturen.
Infrastrukturförvaltaren får, efter samråd med berörda parter,
reservera viss järnvägsinfrastruktur för viss järnvägstrafik
om det finns alternativ järnvägsinfrastruktur. Att
infrastrukturen har reserverats för viss järnvägstrafik får
inte hindra annan trafik på denna järnvägsinfrastruktur, om
kapacitet finns tillgänglig och järnvägsfordonen har de
tekniska egenskaper som krävs.
3 § En infrastrukturförvaltare ska samarbeta med andra
infrastrukturförvaltare för att på ett effektivt sätt kunna
tillhandahålla och tilldela infrastrukturkapacitet på mer än
ett järnvägsnät. Behovet av tåglägen för internationell trafik
ska särskilt beaktas.
Minimipaket av tillträdestjänster
4 § En infrastrukturförvaltare ska ge dem som har tilldelats
infrastrukturkapacitet rätt att använda denna kapacitet.
Vidare ska dessa på ett konkurrensneutralt och icke-
diskriminerande sätt ges tillgång till:
1. användning av järnvägsinfrastrukturen, inklusive växlar,
2. trafikledning, inklusive signalsystem, kontroll,
tågklarering samt överföring och tillhandahållande av
information om tågrörelser,
3. användning av elförsörjningsutrustning för drivmotorström
till tåg, där det finns tillgång till sådan, och
4. all övrig information som behövs för att utföra den
järnvägstrafik för vilken kapacitet har tilldelats.
Verksamhetsplan
5 § En infrastrukturförvaltare som helt eller delvis
finansieras av allmänna medel ska anta en verksamhetsplan för
sitt järnvägsnät. Verksamhetsplanen ska innehålla en
redogörelse för planerad användning och utveckling av
järnvägsnätet. Innan verksamhetsplanen antas ska
infrastrukturförvaltaren ge berörda företag, organisationer
och myndigheter möjlighet att lämna synpunkter på innehållet i
planen.
6 § Tillsynsmyndigheten får, efter att ha informerat
Europeiska kommissionen, besluta att en förvaltare av en sådan
lokal lågtrafikerad järnvägslinje som avses i 1 kap. 10 §
första stycket ska undantas från kravet i 5 § på att upprätta
en verksamhetsplan.
Rapportering av avvikelser
7 § För järnvägsnät där verksamhetsstyrning med
kvalitetsavgifter enligt 28 § tillämpas ska
infrastrukturförvaltaren tillhandahålla ett system för att
rapportera och registrera avvikelser från den användning av
infrastrukturen som har fastställts i en tågplan och i ett
trafikeringsavtal samt orsakerna till sådana avvikelser.
Beskrivning av järnvägsnät
8 § En infrastrukturförvaltare ska upprätta en beskrivning av
det järnvägsnät som förvaltaren råder över. Beskrivningen ska
innehålla uppgifter om tillgänglig infrastruktur samt
information om villkoren för tillträde till och användning av
infrastrukturen och om förfaranden och kriterier för
fördelning av infrastrukturkapacitet.
Beskrivningen ska upprättas efter samråd med berörda parter.
Beskrivningen ska offentliggöras, uppdateras regelbundet och
ändras vid behov.
9 § En infrastrukturförvaltare får i beskrivningen av
järnvägsnätet ställa krav på den som ansöker om
infrastrukturkapacitet i syfte att säkerställa framtida
avgiftsintäkter och en effektiv användning av
järnvägsinfrastrukturen. Kraven ska vara lämpliga, tydliga och
icke-diskriminerande. De får endast avse ekonomisk garanti och
förmåga att ansöka om kapacitet.
Tilldelningsförfarande
Ansökan
10 § Den som har rätt att utföra eller organisera trafik på
svenska järnvägsnät kan ansöka om infrastrukturkapacitet i
form av ett tågläge hos en infrastrukturförvaltare i enlighet
med förvaltarens beskrivning av järnvägsnätet.
Om infrastrukturkapacitet begärs på flera järnvägsnät, får
ansökan göras hos en av de berörda infrastrukturförvaltarna.
Denne ska då begära kapacitet hos övriga
infrastrukturförvaltare i enlighet med ansökan.
Infrastrukturkapacitet för banarbeten
11 § Infrastrukturförvaltaren ska senast under
tilldelningsförfarandet ange vilken infrastrukturkapacitet som
förvaltaren önskar använda för planerade banarbeten.
Förslag till tågplan
12 § Infrastrukturförvaltaren ska ta fram ett förslag till
tågplan med utgångspunkt i de ansökningar som kommit in och
med beaktande av behovet av reservkapacitet. I förslaget ska
det även anges vilka tåglägen för internationell trafik som
planerats tillsammans med andra infrastrukturförvaltare.
Infrastrukturförvaltaren ska i så stor utsträckning som
möjligt tillmötesgå alla ansökningar om infrastrukturkapacitet
samt beakta den ekonomiska effekten på de sökandes verksamhet
och andra förhållanden av betydelse för de sökande.
Berörda parter ska ges möjlighet att yttra sig över förslaget
till tågplan. Tidsfristen för att yttra sig får inte
understiga en månad för det första förslaget till tågplan.
Samordning
13 § Infrastrukturförvaltaren ska genom samordning av
ansökningarna försöka lösa de eventuella intressekonflikter
som uppstår vid kapacitetstilldelningen.
Infrastrukturförvaltaren får föreslå en sökande en annan
infrastrukturkapacitet än den begärda.
Tågplan
14 § Om ansökningarna kan samordnas, ska
infrastrukturförvaltaren fastställa kapacitetstilldelningen i
en tågplan.
Infrastrukturförvaltarens tvistlösning
15 § Om en intressekonflikt mellan två eller flera sökande
inte kan lösas, ska infrastrukturförvaltaren tillhandahålla
ett förfarande för skyndsam tvistlösning.
Överbelastad infrastruktur
16 § Om ansökningarna inte kan samordnas trots förfaranden för
samordning och tvistlösning, ska infrastrukturförvaltaren så
snart som möjligt förklara den del av infrastrukturen där
ansökningarna är oförenliga som överbelastad och ange under
vilka tider så är fallet.
Om det är uppenbart att det kommer att uppstå en betydande
kapacitetsbrist på en del av infrastrukturen inom kommande
tågplaneperiod, ska infrastrukturförvaltaren förklara denna
del av infrastrukturen som överbelastad innan ett förfarande
för samordning inleds enligt 13 §.
Kapacitetsförstärkningsplan
17 § När järnvägsinfrastruktur har förklarats överbelastad
enligt 16 § ska infrastrukturförvaltaren göra en
kapacitetsanalys och upprätta en kapacitetsförstärkningsplan.
Extra avgift
18 § Den som betalar en extra avgift enligt 8 kap. 4 § har
företräde vid tilldelningen av överbelastad infrastruktur.
Prioriteringskriterier
19 § Om möjligheten att enligt 8 kap. 4 § ta ut en extra
avgift inte används eller inte leder till att det avgörs
vilken sökande som ska tilldelas infrastrukturkapacitet, ska
infrastrukturförvaltaren tilldela kapacitet i enlighet med de
prioriteringskriterier som anges i beskrivningen av
järnvägsnätet.
Ansökan om tågläge inom gällande tågplan
20 § En infrastrukturförvaltare ska besvara en ansökan om
enstaka tåglägen inom en gällande tågplan så snart som möjligt
men senast inom fem arbetsdagar. Ansökningar som avser mer än
enstaka tåglägen ska besvaras så snart som möjligt.
Åtgärder vid störningar och liknande
21 § Vid störningar i järnvägstrafiken ska
infrastrukturförvaltaren vidta alla nödvändiga åtgärder för
att återställa trafiken till normala förhållanden.
Infrastrukturförvaltaren ska ha en beredskapsplan i detta
syfte.
Om förhållandena kräver det, får infrastrukturförvaltaren i en
röjnings- eller nödsituation utan förvarning och under den tid
som behövs för reparationer vidta åtgärder som inte är
förenliga med tidigare beslut om kapacitetstilldelning.
22 § Ett järnvägsföretag är skyldigt att vid röjnings- och
nödsituationer på infrastrukturförvaltarens begäran och i
enlighet med vad parterna kommer överens om ställa sådana
resurser till förfogande som förvaltaren anser mest lämpliga
för att återställa förhållandena till de normala.
Tåglägen
23 § Ett tågläge ska tilldelas för en tågplaneperiod i taget.
Den som har tilldelats ett tågläge får inte överlåta det. Ett
tågläge ska inte anses som överlåtet om den som inte är ett
järnvägsföretag anlitar ett järnvägsföretag för att utföra
trafiken.
Den som har överlåtit ett tågläge ska uteslutas från
tilldelning av tåglägen under innevarande eller nästkommande
tågplaneperiod.
24 § Den som har tilldelats ett tågläge och under en månad
inte har använt tågläget i den utsträckning som anges i
beskrivningen av järnvägsnätet ska på begäran av
infrastrukturförvaltaren avstå från tågläget. Detta gäller
inte om den låga användningen beror på faktorer som inte är av
ekonomisk art och som ligger utanför innehavarens kontroll.
Om ett tågläge inte har använts, kan detta beaktas vid en
senare tilldelning av tåglägen.
Ramavtal
25 § Ett avtal mellan ett järnvägsföretag eller någon annan
sökande av infrastrukturkapacitet och en
infrastrukturförvaltare om användning av infrastrukturen för
längre tid än en tågplaneperiod (ramavtal) kan inte göras
gällande mot en annan sökande i den mån det i avtalet anges
bestämda tåglägen eller avtalet på något annat sätt utformats
så att det utesluter andra sökandes rätt att använda
infrastrukturen.
Ett ramavtal ska innehålla villkor som gör att avtalet kan
ändras eller begränsas för att göra det möjligt att bättre
använda infrastrukturen.
26 § Ett ramavtal ska gälla i fem år. Infrastrukturförvaltaren
får samtycka till en kortare eller längre period, om det finns
särskilda skäl. Avtalet får förlängas för perioder av samma
längd som det ursprungliga avtalet.
Trots första stycket får ett ramavtal i fråga om
järnvägstrafik som bedrivs på sådan infrastruktur som har
reserverats för viss järnvägstrafik i enlighet med 2 § andra
stycket gälla i 15 år, om infrastrukturförvaltaren har
vidtagit omfattande investeringar i infrastrukturen för att
möta den sökandes behov. Om det finns synnerliga skäl, får ett
sådant ramavtal ingås för längre tid än 15 år och innehålla
detaljerade villkor om den infrastrukturkapacitet som ska
tillhandahållas den sökande. Sådana villkor får avse
turtäthet, volym och tåglägenas kvalitet.
Trafikeringsavtal
27 § I samband med tilldelning av ett tågläge ska
infrastrukturförvaltaren och järnvägsföretaget eller någon
annan sökande av infrastrukturkapacitet ingå de avtal av
administrativ, teknisk och ekonomisk natur som behövs för
användningen av tågläget (trafikeringsavtal). Avtalsvillkoren
ska vara konkurrensneutrala och icke-diskriminerande.
Järnvägstrafik får inte utföras utan att trafikeringsavtal har
ingåtts.
Verksamhetsstyrning med kvalitetsavgifter
28 § Ett trafikeringsavtal ska innehålla villkor om
verksamhetsstyrning med kvalitetsavgifter, som ska gälla vid
normala driftsförhållanden. Kvalitetsavgiften ska betalas av
den part som orsakar avvikelser från den användning av
infrastrukturen som fastställts i tågplanen och
trafikeringsavtalet.
I ett trafikeringsavtal får undantag göras från kravet på
verksamhetsstyrning med kvalitetsavgifter i fråga om
1. lågt trafikerade järnvägsnät,
2. sådana delar av järnvägsnät där risken för driftsstörningar
på grund av en parts avvikelser från den användning av
infrastrukturen som fastställts i tågplanen och
trafikeringsavtalet är obetydlig, och
3. tider på dygnet då risken för driftsstörningar på grund av
sådana avvikelser är obetydlig.
29 § Infrastrukturförvaltaren avgör när det inte längre råder
normala driftsförhållanden och ska genast underrätta dem med
vilka trafikeringsavtal ingåtts och som är berörda om detta.
Motsvarande gäller när det åter råder normala
driftsförhållanden.
30 § Kvalitetsavgifter ska utformas så att både
infrastrukturförvaltaren och den som använder infrastrukturen
vidtar skäliga åtgärder för att minimera driftsstörningar i
järnvägssystemet och för att förbättra järnvägsnätets
prestanda.
Bemyndigande
31 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. kapacitetstilldelning,
2. beskrivning av järnvägsnät, och
3. beredskapsplaner.
8 kap. Infrastrukturförvaltares avgifter
Avgifter för användning av järnvägsinfrastruktur
1 § En infrastrukturförvaltare ska ta ut konkurrensneutrala
och icke-diskriminerande avgifter för användning av
järnvägsinfrastrukturen.
Samarbete mellan infrastrukturförvaltare
2 § En infrastrukturförvaltare ska samarbeta med andra
infrastrukturförvaltare för att åstadkomma effektiva
avgiftssystem för järnvägsföretag och andra som bedriver
trafik på mer än ett järnvägsnät. Behovet av
konkurrenskraftiga avgifter för internationell trafik ska
särskilt beaktas.
Avgifter för minimipaketet av tillträdestjänster
3 § Avgifter för användning av de tillträdestjänster som avses
i 7 kap. 4 § ska fastställas till den kostnad som uppstår som
en direkt följd av framförandet av järnvägsfordon, om inte
något annat följer av 4-8 §§.
4 § Infrastrukturförvaltaren får ta ut en extra avgift för
användning av överbelastad infrastruktur för att åstadkomma
ett samhällsekonomiskt effektivt utnyttjande av
järnvägsinfrastrukturen.
Om infrastrukturförvaltaren inte har gjort eller genomfört en
kapacitetsförstärkningsplan enligt 7 kap. 17 §, får den extra
avgiften inte tas ut utan tillsynsmyndighetens godkännande.
Ett sådant godkännande ska lämnas om planen inte kan
genomföras på grund av omständigheter utanför förvaltarens
kontroll eller om de alternativ som står till buds för att
komma till rätta med överbelastningen inte är ekonomiskt eller
finansiellt rimliga.
5 § Infrastrukturförvaltaren får differentiera de avgifter som
avses i 3 § för att
- ta hänsyn till kostnaden för den miljöpåverkan som
framförandet av ett tåg orsakar, eller
- ge incitament till att utrusta tåg med ett europeiskt
fordonsbaserat tågskyddssystem (ETCS).
En differentiering av avgifterna får inte leda till en ökning
av infrastrukturförvaltarens totala intäkter.
6 § Infrastrukturförvaltaren får, för att uppnå
kostnadstäckning, ta ut högre avgifter än de som följer av 3
och 4 §§, om det är förenligt med ett samhällsekonomiskt
effektivt utnyttjande av infrastrukturen. Avgifterna får inte
sättas så högt att de marknadssegment som kan betala
åtminstone den kostnad som uppstår som en direkt följd av
framförandet av järnvägsfordon, med tillägg av ett vinstuttag
som marknaden kan bära, hindras från att använda
infrastrukturen.
Avgifter för särskilda infrastrukturprojekt
7 § Infrastrukturförvaltaren får, på grundval av den
långsiktiga kostnaden för ett särskilt infrastrukturprojekt
som ökar effektiviteten i järnvägssystemet och har avslutats
efter 1988, ta ut högre avgifter än de som följer av 3 och
4 §§, om projektet inte skulle ha kommit till stånd om
avgifterna hade begränsats på det sätt som följer av 3 och
4 §§.
Rabatt på avgifter
8 § Infrastrukturförvaltaren får ge rabatt på avgifter för att
främja utvecklingen av ny järnvägstrafik eller användningen av
avsevärt underutnyttjade linjer. Rabatten ska vara
tidsbegränsad.
Infrastrukturförvaltaren får även ge rabatt på avgifter som
avser ett bestämt infrastrukturavsnitt, om rabatten kan
hänföras till administrativa kostnadsbesparingar.
En rabatt på avgifter ska tillämpas på lika villkor för alla
användare i viss trafik.
Bokningsavgifter
9 § Infrastrukturförvaltaren får ta ut en lämplig avgift för
kapacitet som är tilldelad men inte har använts.
Avgifter för museitrafik
10 § En infrastrukturförvaltare behöver inte ta ut avgifter
enligt 3 § av den som bedriver museitrafik på järnväg på
ideell grund.
Bemyndiganden
11 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. undantag från avgifter,
2. avgiftssamarbete enligt 2 §, och
3. analyser av marknadssegment enligt 6 § och krav på
offentliggörande av sådana analyser.
9 kap. Tjänster
Grundläggande tjänster
1 § En tjänsteleverantör ska på ett icke-diskriminerande sätt
ge tillträde till anläggningar för tjänster och tillgång till
de tjänster som tillhandahålls i dessa anläggningar
(grundläggande tjänster) till järnvägsföretag och andra som
ansöker om det.
De anläggningar som avses i första stycket är
1. stationer för passagerare, inklusive byggnader och övriga
faciliteter, däribland faciliteter för förmedling av
reseinformation och lokaler som är lämpliga för
biljettförsäljning,
2. godsterminaler,
3. rangerbangårdar och andra anläggningar för tågbildning och
växling,
4. sidospår för uppställning,
5. underhållsanläggningar, dock inte anläggningar för tyngre
underhåll av höghastighetståg eller andra typer av rullande
materiel som kräver särskilda anläggningar,
6. andra tekniska anläggningar än de som avses i 5 samt
anläggningar för rengöring och tvätt,
7. hamnanläggningar med järnvägsanslutning, och
8. bränsledepåer.
Som en grundläggande tjänst avses också tillhandahållande av
hjälpmedel för olycksundsättning.
2 § En tjänsteleverantör som tillhandahåller en grundläggande
tjänst ska så långt som möjligt tillmötesgå samtliga
ansökningar om tillgång till tjänsten. En ansökan ska besvaras
inom rimlig tid.
Ett beslut om avslag på en ansökan om tillgång till en
grundläggande tjänst ska i förekommande fall och om möjligt
innehålla en upplysning om ett alternativ som innebär att den
sökande kan bedriva trafiken på samma linjer under ekonomiskt
godtagbara förhållanden. Avslagsbeslutet ska vara skriftligt
om tjänsteleverantören står under direkt eller indirekt
kontroll av ett företag eller organ med en dominerande
ställning på den svenska marknaden för
järnvägstransporttjänster.
3 § Om en anläggning för tjänster som avses i 1 § andra
stycket inte har varit i bruk under minst två år i följd och
ett järnvägsföretag eller någon annan sökande av tjänst har
uttryckt intresse för tillträde till anläggningen, ska ägaren
till anläggningen offentliggöra att den helt eller delvis kan
hyras eller leasas. Detta krav gäller dock inte om det kan
visas att anläggningen ska användas för ett annat ändamål.
Tilläggstjänster och extratjänster
4 § En tjänsteleverantör som tillhandahåller en tilläggstjänst
eller en extratjänst åt ett järnvägsföretag eller någon annan
som ansöker om en sådan tjänst är skyldig att göra det på ett
icke-diskriminerande sätt.
Tilläggstjänster är
1. tillhandahållande av drivmotorström,
2. uppvärmning av persontåg,
3. kontroll av farligt gods, och
4. assistans för drift av icke-standardtåg.
Extratjänster är
1. telekommunikationstjänster,
2. tillhandahållande av extra information,
3. teknisk kontroll av rullande materiel,
4. biljettförsäljning på stationer, och
5. tyngre underhåll som tillhandahålls i
underhållsanläggningar avsedda för höghastighetståg eller
andra typer av rullande materiel som kräver särskilda
anläggningar.
Tillträde för genomfartstrafik
5 § Om järnvägstrafik inom en anläggning för tjänster är
nödvändig för att nå en annan anläggning för tjänster, ska
tjänsteleverantörerna genom samarbete säkerställa icke-
diskriminerande tillträde för sådan genomfartstrafik.
Avgifter för tjänster
6 § Avgifter för tjänster enligt detta kapitel och för
användning av spår inom en anläggning för tjänster ska vara
icke-diskriminerande.
Avgiften för sådana grundläggande tjänster som avses i 1 § och
för sådan genomfartstrafik som avses i 5 § får inte överstiga
kostnaden för att tillhandahålla tjänsten med tillägg av en
rimlig vinst. Detsamma gäller avgifter för sådana
tilläggstjänster och extratjänster som avses i 4 §, om
tjänsteleverantören är ensam om att tillhandahålla dessa
tjänster.
Som rimlig vinst ska anses sådan avkastning på eget kapital
som tar hänsyn till den risk som tjänsteleverantören löper och
som ligger i linje med den genomsnittliga avkastningen för
företag i branschen under de senaste åren.
Krav på oberoende och separata räkenskaper
7 § Om en tjänsteleverantör som tillhandahåller en
grundläggande tjänst inom en sådan anläggning som avses i 1 §
andra stycket 1-4, 7 eller 8 står under direkt eller indirekt
kontroll av ett företag eller organ med en dominerande
ställning på den svenska marknaden för
järnvägstransporttjänster, ska
1. tjänsteleverantören och det dominerande företaget eller
organet ha separata räkenskaper för tjänstetillhandahållandet
respektive transporttjänsterna, och
2. tjänsteleverantören organiseras så att beslutsfattandet är
oberoende i förhållande till det dominerande företaget.
Bemyndiganden
8 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. tillhandahållande, redovisning och bokföring av tjänster,
och
2. skyldigheter för tjänsteleverantörer att tillhandahålla
information om sina tillträdesvillkor och avgifter.
9 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om i vilken utsträckning
genomförandeakter om tillträde till tjänster i enlighet med
artikel 13.9 i direktiv 2012/34/EU ska tillämpas på andra än
järnvägsföretag som ansöker om tillträde till en tjänst.
10 kap. Tillsyn
Allmänna bestämmelser
1 § Tillsynsmyndigheten ska utöva tillsyn över efterlevnaden
av denna lag och de föreskrifter som har meddelats i
anslutning till lagen.
Tillsynsmyndigheten ska också utöva tillsyn över efterlevnaden
av direkt tillämpliga EU-rättsakter som har utfärdats med stöd
av direktiv 2012/34/EU och av Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 913/2010 av den 22 september 2010 om ett
europeiskt järnvägsnät för konkurrenskraftig godstrafik.
2 § Tillsynsmyndigheten har rätt att av den som bedriver
verksamhet som omfattas av lagen på begäran få
1. sådana upplysningar och ta del av sådana handlingar som
behövs för
a) tillsynen,
b) bedömningen av ansökningar om licens,
c) prövning av tvist enligt 8 §,
d) fullgörande av Sveriges skyldighet att lämna uppgifter om
förhållanden som regleras i denna lag till Europeiska
kommissionen och Europeiska unionens järnvägsbyrå, och
e) klart definierade statistiska ändamål,
2. tillträde till anläggningar, fordon och annan materiel,
områden, lokaler och andra utrymmen, dock inte bostäder, som
har anknytning till den verksamhet som berörs, och
3. tillgång till nödvändig personal, materiel eller liknande
utan kostnad.
Polismyndigheten ska lämna den hjälp som behövs för tillsynen.
Tillsynsmyndigheten får begära verkställighet hos
Kronofogdemyndigheten av ett beslut som gäller åtgärder enligt
första stycket. Då gäller bestämmelserna i utsökningsbalken om
verkställighet av förpliktelser som inte avser
betalningsskyldighet, avhysning eller avlägsnande.
3 § Infrastrukturförvaltare samt järnvägsföretag och andra
sökande av infrastrukturkapacitet ska utan uppmaning ge
tillsynsmyndigheten full insyn i förhandlingar om avgifter.
4 § Den som bedriver verksamhet som omfattas av denna lag ska
till den myndighet som regeringen bestämmer lämna sådana
uppgifter som behövs för förvaltningen och utvecklingen av det
statliga järnvägsnätet.
Krav i syfte att garantera tillsynsmyndighetens oberoende
5 § Den befattningshavare vid tillsynsmyndigheten som ansvarar
för sådana tillsynsbeslut som avses i artikel 56 i direktiv
2012/34/EU, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2016/2370 av den 14 december 2016 om ändring av
direktiv 2012/34/EU vad gäller öppnandet av marknaden för
inrikes persontrafik på järnväg och styrningen av
järnvägsinfrastrukturen, ska årligen göra en åtagande- och
intresseförklaring. I förklaringen ska befattningshavaren
redovisa sådan eventuell anknytning till företag i
järnvägsbranschen som kan anses påverka hans eller hennes
opartiskhet vid utförande av arbetet.
6 § En befattningshavare som avses i 5 § får under ett år från
det att anställningen vid tillsynsmyndigheten upphört inte
utföra arbete eller inneha någon ansvarsställning på något av
de företag eller någon av de enheter som omfattas av den
tillsyn som avses i samma paragraf.
Förelägganden
7 § Tillsynsmyndigheten får besluta de förelägganden som
behövs för att denna lag eller de föreskrifter som har
meddelats i anslutning till lagen ska följas. Detsamma gäller
för att säkerställa efterlevnaden av sådana direkt tillämpliga
EU-rättsakter som avses i 1 § andra stycket.
Ett föreläggande får förenas med vite.
Om någon har påförts konkurrensskadeavgift enligt 3 kap. 5 §
konkurrenslagen (2008:579) eller dömts att betala vite enligt
6 kap. 2 § samma lag, får vite enligt denna lag inte dömas ut
för samma förfarande.
Prövning av tvist
8 § Ett järnvägsföretag eller den som ansökt om eller
beviljats infrastrukturkapacitet eller tillgång till en tjänst
får till tillsynsmyndigheten hänskjuta tvister om huruvida ett
beslut som fattats av en infrastrukturförvaltare, en
tjänsteleverantör eller ett vertikalt integrerat företag står
i överensstämmelse med 4-9 kap., föreskrifter som har
meddelats i anslutning till dessa kapitel eller sådana direkt
tillämpliga EU-rättsakter som avses i 1 § andra stycket.
Om det vid prövningen av en tvist om tillträde till en
grundläggande tjänst enligt 9 kap. 1 § bedöms att inget
praktiskt möjligt alternativ till tjänsten finns tillgängligt
och att det är möjligt att tilldela tjänstekapacitet i
anläggningen, ska tillsynsmyndigheten besluta att
tjänsteleverantören ska tilldela den sökande lämplig del av
tjänstekapaciteten.
Tillsynsmyndigheten ska begära in relevant information och
inleda samråd med de berörda parterna i tvisten inom en månad
från det att tvisten hänskjutits till myndigheten.
Tillsynsmyndigheten ska så snart som möjligt och senast sex
veckor från det att all relevant information i tvisten har
lämnats in, besluta i de frågor som tvisten gäller.
Övervakning av tillämpning av samarbetsavtal
9 § Tillsynsmyndigheten ska övervaka tillämpningen av
samarbetsavtal enligt 4 kap. 7 §. Myndigheten får lämna
rekommendationer om att ett avtal bör ändras eller upphävas.
Bemyndiganden
10 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. vilka uppgifter som ska lämnas enligt 4 §, och
2. prövning av tvister.
11 kap. Överklagande
1 § Tillsynsmyndighetens beslut i enskilda fall enligt denna
lag, föreskrifter som meddelats i anslutning till lagen eller
sådana direkt tillämpliga EU-rättsakter som avses i 10 kap.
1 § andra stycket får överklagas till allmän
förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
2 § Ett beslut enligt denna lag, föreskrifter som meddelats i
anslutning till lagen eller sådana direkt tillämpliga EU-
rättsakter som avses i 10 kap. 1 § andra stycket gäller
omedelbart, om inte något annat anges i beslutet. Ett beslut
om återkallelse av licens gäller dock inte förrän det har fått
laga kraft, om inte något annat anges i beslutet.
Övergångsbestämmelser
2022:365
1. Denna lag träder i kraft den 1 juni 2022.
2. Bestämmelserna i 4 kap. 3, 4, 8 och 9 §§ gäller inte för en
infrastrukturförvaltare som förvaltar järnvägsinfrastruktur
med stöd av ett avtal om offentlig-privat partnerskap som har
ingåtts före den 16 juni 2015 om den privata parten i avtalet
också är ett järnvägsföretag som tillhandahåller persontrafik
på järnvägsinfrastrukturen.
3. Bestämmelserna i 5 kap. 2, 3 och 5-10 §§ gäller inte för
ett vertikalt integrerat företag som förvaltar
järnvägsinfrastruktur med stöd av ett avtal om offentlig-
privat partnerskap som har ingåtts före den 16 juni 2015 om
det i det vertikalt integrerade företaget ingår ett
järnvägsföretag som tillhandahåller persontrafik på
järnvägsinfrastrukturen.
4. En licens som har beviljats enligt 3 kap. 2 § den upphävda
järnvägslagen (2004:519) gäller som en licens enligt 2 kap.
denna lag.
5. Ett låneavtal mellan en infrastrukturförvaltare och en
annan enhet inom ett vertikalt integrerat företag som har
ingåtts före ikraftträdandet är tillåtet trots att det inte
uppfyller kraven i 5 kap. 7 §, om lånet har ingåtts till
marknadsränta och har betalats ut och betalas av.
6. Äldre föreskrifter gäller för mål och ärenden som har
inletts före ikraftträdandet.