Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:1746 ·
Visa register
Lag (2022:1746) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om en paneuropeisk privat pensionsprodukt (PEPP-produkt)
Departement: Finansdepartementet FMA FPM
Utfärdad: 2022-12-08
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:898
Ikraft: 2023-01-01
1 kap. Inledande bestämmelser
Lagens syfte
1 § Denna lag kompletterar Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/1238 av den 20 juni 2019 om en
paneuropeisk privat pensionsprodukt (PEPP-produkt), i denna
lag kallad EU-förordningen.
Termer och uttryck i denna lag har samma betydelse som i EU-
förordningen.
Behörig myndighet
2 § Finansinspektionen är behörig myndighet enligt EU-
förordningen.
Avgifter
3 § För att bekosta Finansinspektionens verksamhet enligt
denna lag och EU-förordningen ska de företag som står under
inspektionens tillsyn betala årliga avgifter.
Finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av
ansökningar och anmälningar enligt EU-förordningen.
Beslut om AIF-förvaltares möjligheter att tillhandahålla en
PEPP-produkt i ett annat land inom EES
4 § Om Finansinspektionen anser att det inte finns
förutsättningar för att till behörig myndighet i ett annat
land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) lämna
över de uppgifter som en svensk AIF-förvaltare har gett in
enligt artikel 15.1 i EU-förordningen för att få
tillhandahålla en PEPP-produkt i det landet, ska inspektionen
meddela beslut om det inom den tidsfrist som anges i artikel
15.2 andra stycket i förordningen.
Tystnadsplikt
5 § Den som är eller har varit knuten till ett svenskt PEPP-
sparinstitut, en svensk PEPP-distributör eller ett svenskt
förvaringsinstitut som anställd eller uppdragstagare, får inte
obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon i
anställningen eller under uppdraget har fått veta om någon
annans personliga förhållanden.
Inte heller får han eller hon obehörigen röja uppgifter i en
anmälan eller en utsaga om en misstänkt överträdelse av en
bestämmelse som Finansinspektionen utövar tillsyn över enligt
denna lag, om uppgiften kan avslöja anmälarens eller den
utpekade personens identitet.
I det allmännas verksamhet tillämpas i stället bestämmelserna
i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Uppgiftsskyldighet
6 § Ett PEPP-sparinstitut, en PEPP-distributör och ett
förvaringsinstitut som avses i 5 § är skyldiga att lämna ut
uppgifter om enskildas förhållanden till företaget om det
1. under en utredning enligt bestämmelserna om förundersökning
i brottmål begärs av undersökningsledaren,
2. under en utredning om självständigt förverkande begärs av
åklagaren,
3. i ett ärende om rättslig hjälp i brottmål begärs av
åklagaren på framställning av en annan stat eller en
mellanfolklig domstol, eller
4. i ett ärende om erkännande och verkställighet av en
europeisk utredningsorder begärs av åklagaren.
Uppgifterna ska lämnas ut utan dröjsmål och i elektronisk
form. Lag (2024:898).
Meddelandeförbud
7 § Den undersökningsledare eller åklagare som begär uppgifter
enligt 6 § får besluta att PEPP-sparinstitutet, PEPP-
distributören eller förvaringsinstitutet samt dess
styrelseledamöter och anställda inte får röja för kunden eller
för någon utomstående att uppgifter har lämnats enligt 6 §
eller att det pågår en förundersökning, en utredning om
självständigt förverkande, ett ärende om rättslig hjälp i
brottmål eller ett ärende om erkännande och verkställighet av
en europeisk utredningsorder.
Ett sådant förbud får meddelas om det krävs för att en
utredning om brott eller självständigt förverkande inte ska
äventyras eller för att uppfylla en internationell
överenskommelse som är bindande för Sverige.
Förbudet ska vara tidsbegränsat, med möjlighet till
förlängning, och får inte avse längre tid än vad som är
motiverat med hänsyn till syftet med förbudet. I ett ärende om
rättslig hjälp i brottmål eller om erkännande och
verkställighet av en europeisk utredningsorder får dock
förbudet tidsbegränsas bara om den stat eller mellanfolkliga
domstol som ansökt om rättslig hjälp eller den utländska
myndighet som har utfärdat utredningsordern samtycker till
detta.
Om ett förbud inte längre är motiverat med hänsyn till syftet
med förbudet, ska undersökningsledaren eller åklagaren besluta
att förbudet ska upphöra. Lag (2024:898).
Straff
8 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av grov
oaktsamhet bryter mot ett meddelandeförbud enligt 7 §.
Bemyndiganden
9 § Regeringen får meddela föreskrifter om sådana avgifter som
avses i 3 §.
10 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om kraven för bedömning av kunskap
och kompetens enligt artikel 34.6 i EU-förordningen.
2 kap. Information till PEPP-kunder
Bestämmelser i EU-förordningen
1 § I EU-förordningen finns det bestämmelser om information
som PEPP-sparinstitut och PEPP-distributörer ska lämna till
PEPP-kunder.
Påföljd vid utebliven information
2 § Om information som enligt EU-förordningen ska framgå av
PEPP-faktablad och marknadsföringsmaterial inte tillhandahålls
på det sätt och i den form som följer av förordningen ska även
marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas, med undantag för
bestämmelserna i 29-36 §§ om marknadsstörningsavgift. Sådan
information ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje
stycket den lagen.
Skadestånd
3 § Ett PEPP-sparinstitut ska ersätta ren förmögenhetsskada
som institutet uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar en
PEPP-sparare genom att ett PEPP-faktablad innehåller uppgifter
som är felaktiga, vilseledande eller står i strid med
avtalshandlingarna. Detsamma gäller om faktabladet inte har
den form eller det innehåll som krävs enligt artikel 28 i EU-
förordningen.
Reklamation och preskription
4 § Den som vill göra anspråk på skadestånd enligt 3 § ska
underrätta PEPP-sparinstitutet om detta inom skälig tid efter
det att han eller hon märkt eller borde ha märkt att skada har
uppkommit.
Om underrättelse inte görs inom skälig tid, faller rätten till
skadestånd enligt denna lag bort. Detsamma gäller om talan
inte väcks inom tio år från det att PEPP-spararen har fått del
av PEPP-faktabladet.
Bemyndiganden
5 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. att PEPP-sparinstitut ska förse PEPP-sparare med
ytterligare prognoser för pensionsförmåner och om innehållet i
sådana prognoser, och
2. på vilket språk ett PEPP-faktablad enligt artikel 26 i EU-
förordningen ska upprättas.
3 kap. Ingående av ett avtal om och inbetalningar till ett
PEPP-sparande
När ett avtal om PEPP-sparande får ingås
1 § Ett avtal om sparande i en PEPP-produkt får inte ingås
före 18 års ålder. Ett avtal får inte heller ingås efter
59 års ålder.
Inbetalningar till ett PEPP-sparande
2 § Inbetalningar till ett PEPP-sparande ska göras under en
period om minst fem år. Under de första fem åren får de årliga
inbetalningarna inte understiga 0,05 prisbasbelopp enligt
2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken.
De sammanlagda inbetalningarna under ett år får inte överstiga
tre prisbasbelopp.
Dröjsmål med inbetalningar
3 § Om inbetalningar till ett PEPP-sparande inte sker i rätt
tid och ett sådant dröjsmål inte är av ringa betydelse, får
PEPP-sparinstitutet säga upp sparandet för upphörande eller
begränsning av ansvaret i enlighet med villkoren i PEPP-
avtalet.
4 kap. Utbetalningar från och inlösen av ett PEPP-sparande
Utbetalning av PEPP-pensionsförmåner
1 § PEPP-pensionsförmåner får inte betalas ut före den månad
då PEPP-spararen fyller 65 år.
Inlösen av ett PEPP-sparande
2 § En PEPP-sparare får lösa in sitt PEPP-sparande, om det
totala värdet av sparandet inte överstiger ett prisbasbelopp
enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken.
En PEPP-sparare får även i andra fall lösa in sitt PEPP-
sparande, om han eller hon är på obestånd och de ekonomiska
problemen kan avhjälpas varaktigt genom inlösen eller om det
finns andra synnerliga skäl.
Inlösen ska avse hela sparandet.
En begäran om inlösen ska prövas av PEPP-sparinstitutet.
Återbetalning vid bodelning
3 § Bestämmelserna i detta kapitel hindrar inte att spararens
tillgodohavande återbetalas enligt 13 kap. 4 §
äktenskapsbalken.
5 kap. Byte av PEPP-sparinstitut
Rätt till byte
1 § En PEPP-sparare får byta PEPP-sparinstitut på de sätt som
anges i artiklarna 52-55 i EU-förordningen.
Formkrav vid byte
2 § En begäran om byte av PEPP-sparinstitut ska vara
egenhändigt undertecknad av PEPP-spararen. Om begäran ges in
elektroniskt ska den skrivas under med en sådan avancerad
elektronisk underskrift som avses i artikel 3 i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 910/2014 av
den 23 juli 2014 om elektronisk identifiering och betrodda
tjänster för elektroniska transaktioner på den inre marknaden
och om upphävande av direktiv 1999/93/EG, i den ursprungliga
lydelsen.
Det mottagande PEPP-sparinstitutet ska ge spararen en kopia av
en godtagen begäran om byte.
6 kap. En PEPP-sparares förfoganden över sparandet
Rätten att göra, ändra och återkalla ett
förmånstagarförordnande
1 § En PEPP-sparare har rätt att själv förfoga över sitt PEPP-
sparande genom ett förmånstagarförordnande. Ett sådant
förordnande gäller för sparandet vid spararens död.
Det som sägs i 13 kap. 2 och 3 §§ ärvdabalken om ett
testamentes ogiltighet gäller också i fråga om ett
förmånstagarförordnande.
För ett förmånstagarförordnande till den som inte är född
eller avlad när förordnandet ska tillämpas första gången
gäller lagen (1930:106) om vissa rättshandlingar till förmån
för ofödda.
2 § En PEPP-sparare får ändra eller återkalla ett
förmånstagarförordnande. Detta gäller dock inte om spararen
gentemot förmånstagaren har utlovat att förordnandet ska stå
fast (oåterkalleligt förmånstagarförordnande).
Formkrav för ett förmånstagarförordnande
3 § Ett förmånstagarförordnande och en återkallelse eller
ändring av ett sådant förordnande ska för att vara gällande
göras genom ett egenhändigt undertecknat meddelande till PEPP-
sparinstitutet.
Ett förmånstagarförordnande kan också göras genom att det tas
in i PEPP-avtalet. Ett sådant förordnande förlorar sin verkan
om ett nytt förordnande görs enligt första stycket.
Första och andra styckena gäller också ett villkor enligt
7 kap. 2 § 5 äktenskapsbalken om att PEPP-förmåner ska vara
förmånstagarens enskilda egendom och en återkallelse eller
ändring av sådant villkor.
Tolkning av ett förmånstagarförordnande
4 § Vid tolkning av ett förmånstagarförordnande gäller 5 och
6 §§ om inte annat med hänsyn till omständigheterna får anses
framgå av förordnandet.
5 § Kan ett förmånstagarförordnande inte verkställas i fråga
om en viss förmånstagare, gäller förordnandet till förmån för
dennes avkomlingar, om de i fråga om arv efter PEPP-spararen
hade haft rätt att träda i förmånstagarens ställe. Om sådana
avkomlingar saknas men det finns andra förmånstagare,
tillfaller hela PEPP-sparandet dem.
6 § Om en PEPP-sparare utan att namnge förmånstagaren använt
någon av nedan angivna beteckningar, anses detta innebära
följande:
1. Med make avses den som är gift med PEPP-spararen när
förordnandet tillämpas. Om det pågår mål om äktenskapsskillnad
mellan makarna, gäller inte förordnandet.
2. Med registrerad partner avses den som är registrerad
partner med PEPP-spararen när förordnandet tillämpas. Om det
pågår mål om upplösning av partnerskapet, gäller inte
förordnandet.
3. Med sambo avses den som är sambo med PEPP-spararen när
förordnandet tillämpas.
4. Med barn avses PEPP-spararens bröstarvingar, med fördelning
av PEPP-sparandet efter vad som gäller i fråga om arvsrätt
efter spararen.
5. Med make och barn avses att PEPP-spararens make är
förmånstagare till halva PEPP-sparandet och spararens
bröstarvingar till återstoden. Om spararen efterlämnar bara
make eller bara bröstarvingar, tillfaller hela sparandet maken
eller bröstarvingarna.
6. Med arvingar avses de som har arvsrätt efter PEPP-spararen,
med fördelning av PEPP-sparandet efter vad som gäller för
arvsrätten.
Ett förmånstagarförordnandes verkan mot dödsbodelägare
7 § Om en förmånstagare är insatt, ska PEPP-förmåner som
utfaller efter en PEPP-sparares död inte ingå i spararens
kvarlåtenskap.
I 7 kap. finns bestämmelser om ett förmånstagarförordnandes
verkan mot PEPP-spararens borgenärer.
Jämkning av ett förmånstagarförordnande
8 § Om tillämpningen av ett förmånstagarförordnande skulle
leda till ett resultat som är oskäligt mot en make eller
bröstarvinge efter PEPP-spararen, kan förordnandet jämkas så
att PEPP-förmånerna helt eller delvis tillfaller maken eller
bröstarvingen. Vid prövningen ska man särskilt beakta skälen
för förordnandet samt förmånstagarens och makens eller
bröstarvingens ekonomiska förhållanden.
Om en PEPP-sparares dödsfall har inträffat sedan det har dömts
till äktenskapsskillnad mellan PEPP-spararen och spararens
make eller sedan talan om äktenskapsskillnad väckts men innan
bodelning har förrättats, gäller i stället följande. Om maken
vid bodelningen inte kan få ut sin andel därför att PEPP-
förmånerna tillfaller någon annan som förmånstagare, är
förmånstagaren skyldig att avstå det som fattas.
Den som vill begära jämkning ska väcka talan mot
förmånstagaren inom ett år från det att bouppteckning efter
PEPP-spararen avslutades eller dödsboanmälan gjordes. Väcks
inte talan inom denna tid, är rätten till jämkning förlorad.
En förmånstagares förfoganderätt
9 § Innan förmånstagarens rätt har inträtt får han eller hon
inte genom överlåtelse, pantsättning eller på annat sätt
förfoga över den rätt som förordnandet medför.
Efter en PEPP-sparares dödsfall får en förmånstagare inte göra
inbetalningar till PEPP-kontot, ändra vad som bestämts i PEPP-
avtalet om utbetalningarnas storlek och utbetalningstid eller
själv förordna förmånstagare.
Om flera samtidigt är förmånstagare får ändring av
investeringsalternativ eller byte av PEPP-sparinstitut göras
bara med samtliga förmånstagares samtycke.
En PEPP-sparares rätt att förfoga över PEPP-sparandet på annat
sätt än genom ett förmånstagarförordnande
10 § En PEPP-sparare har rätt att förfoga över PEPP-sparandet
genom överlåtelse, pantsättning eller på annat sätt än genom
förmånstagarförordnande.
Om ett oåterkalleligt förmånstagarförordnande gäller för
sparandet, ska spararen anses ha utfäst sig att inte utan
förmånstagarens samtycke förfoga över sparandet på ett sätt
som inskränker dennes rätt.
Verkan av ett förfogande till förmån för flera
11 § Om en PEPP-sparare genom överlåtelse, pantsättning eller
oåterkalleligt förmånstagarförordnande förfogar över PEPP-
sparandet till förmån för flera, gäller ett tidigare
förfogande framför ett senare. Ett senare förfogande gäller
dock framför ett tidigare, om meddelande om det senare
förfogandet kommer in till PEPP-sparinstitutet först och den
till vars förmån förfogandet skett då är i god tro.
När ett förmånstagarförordnande förfaller vid en överlåtelse
12 § Om PEPP-sparandet överlåts förfaller ett tidigare
förmånstagarförordnande som inte är oåterkalleligt, om inte
annat har avtalats eller får anses förutsatt vid överlåtelsen.
En pantsättning av sparandet medför inte att ett
förmånstagarförordnande förfaller.
En panthavares rätt
13 § Om PEPP-sparandet pantsätts får panthavaren rätt att få
så mycket av utfallande PEPP-förmåner som svarar mot
pantfordringen. Detta gäller även om pantfordringen inte är
förfallen till betalning.
En panthavare får under de förutsättningar som anges i 4 kap.
2 § första stycket också kräva inlösen av ett PEPP-sparande.
Inlösen får dock ske bara om panthavaren har underrättat PEPP-
spararen och denne inte inom två månader har återlöst panten
genom att betala det belopp som panthavaren kan få ut från
PEPP-sparinstitutet.
Ett förbehåll om rätt att göra panträtten gällande på annat
sätt är ogiltigt mot PEPP-spararen.
Förlust av rätten till ett PEPP-sparande
14 § Om någon genom brott som avses i 15 kap. ärvdabalken har
dödat PEPP-spararen eller en förmånstagare, eller medverkat
till sådant brott, gäller det som föreskrivs där om förlust av
rätt att ta arv eller testamente beträffande rätten till PEPP-
sparandet och PEPP-förmånerna.
En makes rätt till ett PEPP-sparande till följd av bodelning
15 § Om rätten till ett PEPP-sparande vid bodelning har
fördelats till en PEPP-sparares make, gäller bestämmelserna i
9 § andra stycket om förmånstagare för maken.
7 kap. Förhållandet till PEPP-spararens borgenärer
1 § Ett PEPP-sparande och förmåner som betalas ut från det får
tas i anspråk för PEPP-spararens och någon annan berättigads
skulder i enlighet med detta kapitel och lagstiftningen i
övrigt.
Verkan av förmånstagarförordnande m.m.
2 § Ett PEPP-sparande eller PEPP-förmåner som tillfaller en
förmånstagare till följd av ett förordnande som har kunnat
återkallas får tas i anspråk för PEPP-spararens skulder, om
fordringen har uppkommit innan förmåner har börjat betalas ut
och inte kan betalas ur spararens förmögenhet eller
kvarlåtenskap.
Ett PEPP-sparande eller PEPP-förmåner som tillfaller en
förvärvare, panthavare eller en förmånstagare till följd av
ett oåterkalleligt förordnande får inte tas i anspråk för
PEPP-spararens skulder efter det att ett meddelande om
förfogandet har kommit in till PEPP-sparinstitutet.
Ett PEPP-sparande eller PEPP-förmåner som tillfaller en
förmånstagare får aldrig tas i anspråk för PEPP-spararens
skulder, om ansökan görs mer än tre år från det att
förmånstagarens rätt inträdde.
Utmätning av ett PEPP-sparande för spararens skulder
3 § Innan PEPP-pensionsförmåner har börjat betalas ut får ett
PEPP-sparande utmätas för PEPP-spararens skulder bara i den
mån det under något av de senaste tio åren har betalats in
belopp som är mer än dubbelt så stort som genomsnittet av de
årliga inbetalningar som har gjorts under den tiden eller den
kortare tid under vilken sparandet pågått.
Om prisbasbeloppet enligt 2 kap. 6 och 7 §§
socialförsäkringsbalken har ändrats efter inbetalningen,
ändras det belopp som får utmätas i proportion till ändringen
av prisbasbeloppet.
4 § Sedan PEPP-pensionsförmåner har börjat betalas ut får ett
PEPP-sparande och PEPP-förmåner som utfaller från det inte
utmätas för PEPP-spararens skulder i den mån förmånerna
tillfaller någon som själv behöver dessa för sin försörjning
eller för en underhållsskyldighet. Om PEPP-förmånerna
tillfaller någon annan än PEPP-spararen, gäller dock detta
förbud bara om spararen har försörjt eller varit skyldig att
försörja den berättigade. När PEPP-förmånerna betalas ut i
form av livränta, gäller förbudet bara rätten till livräntan.
Ett sammanlagt belopp som motsvarar sex gånger det
prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken
som gäller för dödsåret ska, från vad som efter en PEPP-
sparares död på grund av förmånstagarförordnande tillfaller
spararens make eller spararens eller makens barn som vid
dödsfallet inte fyllt 25 år, för varje berättigad alltid
undantas från utmätning. Detta gäller även för en sparares
sambo eller sådan sambos barn.
Återkrav vid en PEPP-sparares konkurs m.m.
5 § Om PEPP-spararen eller dödsboet efter denne försätts i
konkurs och spararen senare än tre år före den fristdag som
anges i 4 kap. 2 § konkurslagen (1987:672) har gjort
inbetalningar till PEPP-sparandet med belopp som vid
betalningstillfället inte stod i skäligt förhållande till
spararens villkor, får konkursboet av tillgodohavandet hos
PEPP-sparinstitutet kräva åter vad spararen har betalat för
mycket. Om spararen eller en panthavare inte har lämnat sitt
samtycke till återbetalningen, ska konkursboet för prövning av
dess rätt väcka talan mot denne. Vid en sådan talan tillämpas
4 kap. 19 och 20 §§ konkurslagen.
Om PEPP-förmånerna har betalats ut, är den som har tagit emot
beloppet skyldig att till konkursboet betala tillbaka det
belopp som konkursboet annars hade kunnat kräva av PEPP-
sparinstitutet. Om beloppet har mottagits av en förmånstagare,
gäller detta dock bara om utbetalningen har skett senare än
sex månader före fristdagen. Återbetalningsskyldigheten kan
jämkas om det finns synnerliga skäl. Också vid en talan mot
den som har uppburit PEPP-förmånerna tillämpas 4 kap. 19 och
20 §§ konkurslagen.
Första och andra styckena tillämpas också i fråga om
planförhandling vid företagsrekonstruktion. Vid en talan med
anledning av planförhandling tillämpas 5 kap. 2 och 3 §§ lagen
(2022:964) om företagsrekonstruktion.
Krav enligt denna paragraf får inte göras gällande till
nackdel för förmånstagare med oåterkalleligt förordnande.
Utmätning av ett PEPP-sparande för den berättigades skulder
6 § Sedan PEPP-pensionsförmåner har börjat betalas ut får ett
PEPP-sparande och PEPP-förmåner som utfaller från det inte
utmätas för den berättigades skulder utom i de fall som
framgår av 4 §.
Trots det som sägs i 4 § får PEPP-förmåner som inte hålls
avskilda efter utbetalningen utmätas för den berättigades
skulder. När två år har gått från det att beloppet skulle
betalas, får också det som hålls avskilt utmätas till den del
beloppet inte behövs för den berättigades försörjning eller
för att fullgöra en underhållsskyldighet som denne har.
Om det har skett ett byte av PEPP-sparinstitut
7 § Vid tillämpning av bestämmelserna i 1-6 §§ ska, om det har
skett ett byte av PEPP-sparinstitut enligt artikel 53 i EU-
förordningen, en överföring av motsvarande belopp eller
faktiska tillgångar från ett PEPP-konto hos det överförande
sparinstitutet till ett PEPP-konto hos det mottagande
sparinstitutet inte anses som en inbetalning.
Prövningen av tidpunkten för PEPP-avtalets ingående och den
tid som sparandet har pågått ska ske utifrån det ursprungliga
avtalet.
8 kap. Tillsyn
Tillsynens omfattning
1 § Finansinspektionen har tillsyn över att PEPP-sparinstitut,
PEPP-distributörer och förvaringsinstitut följer
bestämmelserna i
1. EU-förordningen, och
2. denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.
Finansinspektionens tillsyn över svenska PEPP-sparinstitut,
PEPP-distributörer och förvaringsinstitut ska inte omfatta
underkonton för andra länder inom EES.
Finansinspektionens tillsyn över utländska PEPP-sparinstitut,
PEPP-distributörer och förvaringsinstitut gäller bara
underkonton för Sverige.
Begäran om att lämna uppgifter
2 § För tillsynen enligt 1 § får Finansinspektionen begära
1. att en fysisk eller juridisk person ska tillhandahålla
uppgifter, handlingar eller annat, och
2. att den som förväntas kunna lämna upplysningar i saken ska
inställa sig till förhör på tid och plats som inspektionen
bestämmer.
Första stycket gäller inte i den utsträckning
uppgiftslämnandet skulle strida mot den i lag reglerade
tystnadsplikten för advokater.
Platsundersökning
3 § Finansinspektionen får när det är nödvändigt för tillsynen
enligt 1 § genomföra en undersökning i verksamhetslokalerna
hos ett PEPP-sparinstitut, en PEPP-distributör eller ett
förvaringsinstitut.
Produktingripanden
4 § Bestämmelser om Finansinspektionens rätt att förbjuda
eller begränsa marknadsföringen eller distributionen av en
PEPP-produkt finns i artikel 63 i EU-förordningen.
Bemyndiganden
5 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. produktingripanden enligt artikel 63 i EU-förordningen, och
2. information som ett PEPP-sparinstitut ska lämna enligt
artikel 40.1 i EU-förordningen.
9 kap. Ingripanden
Ingripanden mot PEPP-sparinstitut, PEPP-distributörer och
förvaringsinstitut
1 § Finansinspektionen ska ingripa mot ett PEPP-sparinstitut
som
1. har åsidosatt sina skyldigheter enligt någon av artiklarna
18-48, 50,
52-56, 59 och 60 i EU-förordningen,
2. inte har
- följt villkoren för in- och utbetalningar i 3 och 4 kap.,
- uppfyllt formkraven för byte i 5 kap.,
- följt en begäran enligt 8 kap. 2 §, eller
- gett tillträde till verksamhetslokaler enligt 8 kap. 3 §,
3. har åsidosatt sina skyldigheter enligt föreskrifter som
meddelats med stöd av lagen, eller
4. har tillhandahållit eller distribuerat en PEPP-produkt som
inte är registrerad enligt artikel 5.1 i EU-förordningen eller
har erhållit en sådan registrering genom att lämna falska
uppgifter eller på annat otillbörligt sätt.
2 § Finansinspektionen ska ingripa mot en PEPP-distributör som
1. har åsidosatt sina skyldigheter enligt någon av
artiklarna 22-26, 29, 33, 34 och 50 i EU-förordningen,
2. inte har följt en begäran enligt 8 kap. 2 § eller inte har
gett tillträde till verksamhetslokaler enligt 8 kap. 3 §,
3. har åsidosatt sina skyldigheter enligt föreskrifter som
meddelats med stöd av lagen, eller
4. har distribuerat en PEPP-produkt som inte är registrerad
enligt artikel 5.1 i EU-förordningen.
3 § Finansinspektionen ska ingripa mot ett förvaringsinstitut
som
1. inte har fullgjort sina övervakningsplikter enligt
artikel 48 i
EU-förordningen, eller
2. inte har följt en begäran enligt 8 kap. 2 § eller inte har
gett tillträde till verksamhetslokaler enligt 8 kap. 3 §.
4 § Ett ingripande enligt 1, 2 eller 3 § mot ett svenskt PEPP-
sparinstitut, en svensk PEPP-distributör eller ett svenskt
förvaringsinstitut sker genom beslut om
1. föreläggande att inom viss tid vidta en viss åtgärd eller
upphöra med ett visst agerande, eller
2. anmärkning.
Ett ingripande får inte ske om överträdelsen omfattas av ett
föreläggande som har förenats med vite och en ansökan om
utdömande av vitet har gjorts.
I 22 § finns bestämmelser om ingripanden mot utländska PEPP-
sparinstitut, PEPP-distributörer och förvaringsinstitut.
5 § Om ett beslut om anmärkning enligt 4 § första stycket 2
har meddelats, får Finansinspektionen besluta att den som har
gjort sig skyldig till överträdelsen ska betala en
sanktionsavgift.
6 § I artikel 8 i EU-förordningen finns bestämmelser om
avregistrering av en PEPP-produkt vid bland annat allvarliga
eller systematiska överträdelser av förordningen.
Vid andra överträdelser av EU-förordningen gäller
bestämmelserna om ingripanden i denna lag.
Ingripanden mot vissa företrädare för svenska PEPP-
sparinstitut,
PEPP-distributörer och förvaringsinstitut
7 § Om ett svenskt PEPP-sparinstitut, en svensk PEPP-
distributör eller ett svenskt förvaringsinstitut har åsidosatt
sina skyldigheter i ett fall som anges i 1, 2 eller 3 §, ska
Finansinspektionen ingripa mot den som ingår i dess styrelse
eller är dess verkställande direktör, eller ersättare för
någon av dem. Ett sådant ingripande sker genom en eller båda
av följande sanktioner:
1. beslut att den fysiska personen under en viss tid, lägst
tre och högst tio år, inte får vara styrelseledamot eller
verkställande direktör, eller ersättare för någon av dem, i
ett PEPP-sparinstitut, en PEPP-distributör eller ett
förvaringsinstitut, eller
2. beslut om sanktionsavgift.
Ett ingripande enligt första stycket får ske bara om
överträdelsen är allvarlig och den fysiska personen i fråga
uppsåtligen eller av grov oaktsamhet orsakat överträdelsen.
Sanktionsföreläggande
8 § Frågor om ingripande mot fysiska personer enligt 7 § tas
upp av Finansinspektionen genom ett sanktionsföreläggande.
Ett sanktionsföreläggande innebär att den fysiska personen
föreläggs att inom en viss tid godkänna en sanktion som är
bestämd till tid eller belopp.
När ett sanktionsföreläggande har godkänts, gäller det som ett
domstolsavgörande som fått laga kraft. Ett godkännande som
görs efter den tid som angetts i sanktionsföreläggandet är
utan verkan.
9 § Ett sanktionsföreläggande ska innehålla uppgift om
1. den fysiska person som föreläggandet avser,
2. överträdelsen och de omständigheter som behövs för att
känneteckna den,
3. de bestämmelser som är tillämpliga på överträdelsen, och
4. den sanktion som föreläggs personen.
Sanktionsföreläggandet ska också innehålla en upplysning om
att ansökan om sanktion kan komma att ges in till domstol, om
sanktionsföreläggandet inte godkänns inom den tid som
Finansinspektionen anger.
10 § Om ett sanktionsföreläggande inte har godkänts inom
angiven tid, får Finansinspektionen ansöka hos domstol om att
en sanktion ska beslutas. En sådan ansökan ska göras hos den
förvaltningsrätt som är behörig att pröva ett överklagande av
Finansinspektionens beslut om ingripande mot PEPP-
sparinstitutet, PEPP-distributören eller förvaringsinstitutet
för samma överträdelse.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
11 § Ett sanktionsföreläggande enligt 8 § är utan verkan, om
föreläggandet inte har delgetts den som det riktas mot inom
två år från den tidpunkt då överträdelsen ägde rum. I ett
sådant fall får inte heller någon sanktion enligt 10 § första
stycket beslutas. Lag (2023:836).
Sanktionsavgifter
12 § Sanktionsavgiften för ett PEPP-sparinstitut, en PEPP-
distributör som är en juridisk person eller ett
förvaringsinstitut ska som högst fastställas till det högsta
av
1. ett belopp som per den 14 augusti 2019 i svenska kronor
motsvarade fem miljoner euro,
2. tio procent av PEPP-sparinstitutets, PEPP-distributörens
eller förvaringsinstitutets omsättning närmast föregående
räkenskapsår eller, i förekommande fall, motsvarande
omsättning på koncernnivå, eller
3. två gånger den vinst som PEPP-sparinstitutet, PEPP-
distributören eller förvaringsinstitutet gjort till följd av
regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa.
Sanktionsavgiften får inte bestämmas till ett lägre belopp än
5 000 kronor. Avgiften får inte bestämmas till ett belopp som
är så stort att PEPP-sparinstitutet därefter inte kan fullgöra
sina åtaganden mot PEPP-spararna.
Om en överträdelse har skett under PEPP-sparinstitutets, PEPP-
distributörens eller förvaringsinstitutets första
verksamhetsår eller om uppgifter om omsättningen annars saknas
eller är bristfälliga, får omsättningen uppskattas när den
högsta sanktionsavgiften ska beräknas.
13 § Sanktionsavgiften för en fysisk person ska som högst
fastställas till det högsta av
1. ett belopp som per den 14 augusti 2019 i svenska kronor
motsvarade 700 000 euro, eller
2. två gånger den vinst som den fysiska personen gjort till
följd av regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa.
14 § Sanktionsavgifterna tillfaller staten.
Val av ingripande
15 § Vid valet av ingripande ska Finansinspektionen ta hänsyn
till hur allvarlig överträdelsen är och hur länge den har
pågått. Särskild hänsyn ska tas till överträdelsens konkreta
och potentiella effekter på det finansiella systemet,
överträdelsens inverkan på PEPP-spararnas intressen, skador
som uppstått och graden av ansvar hos den som har begått
överträdelsen.
16 § Utöver det som anges i 15 § ska det i försvårande
riktning beaktas om den som har begått överträdelsen tidigare
har begått en överträdelse. Vid denna bedömning ska särskild
vikt fästas vid om överträdelserna är likartade och den tid
som har gått mellan de olika överträdelserna.
I förmildrande riktning ska det beaktas om den som har begått
överträdelsen
1. i väsentlig utsträckning genom ett aktivt samarbete har
underlättat Finansinspektionens utredning, och
2. snabbt upphört med överträdelsen eller snabbt verkat för
att överträdelsen ska upphöra, sedan den anmälts till eller
påtalats av Finansinspektionen.
17 § När sanktionsavgiftens storlek ska bestämmas, ska
särskild hänsyn tas till sådana omständigheter som anges i 15
och 16 §§ samt till den juridiska eller fysiska personens
finansiella ställning och, om det går att bestämma, den vinst
som gjorts till följd av överträdelsen.
18 § Finansinspektionen får avstå från ingripande, om
1. överträdelsen är ringa eller ursäktlig,
2. den juridiska eller fysiska personen i fråga gör rättelse,
3. den fysiska personen har verkat för att den juridiska
personen gör rättelse, eller
4. någon annan myndighet eller något annat organ har vidtagit
åtgärder mot den juridiska eller fysiska personen och dessa
åtgärder bedöms tillräckliga.
Verkställighet av beslut om sanktionsavgift
19 § En sanktionsavgift ska betalas till Finansinspektionen
inom 30 dagar efter det att ett beslut eller en dom om att ta
ut avgiften har fått laga kraft eller ett
sanktionsföreläggande har godkänts, eller efter den längre tid
som anges i beslutet eller föreläggandet.
20 § Om sanktionsavgiften inte har betalats inom den tid som
anges i 19 §, ska Finansinspektionen lämna avgiften för
indrivning.
Bestämmelser om indrivning finns i lagen (1993:891) om
indrivning av statliga fordringar m.m.
21 § En sanktionsavgift faller bort i den utsträckning
verkställighet inte har skett inom fem år från det att
beslutet eller domen om att ta ut avgiften fick laga kraft
eller sanktionsföreläggandet godkändes.
Ingripanden mot utländska PEPP-sparinstitut, PEPP-
distributörer och förvaringsinstitut
22 § Ett ingripande enligt 1, 2 eller 3 § mot ett utländskt
PEPP-sparinstitut, en utländsk PEPP-distributör eller ett
utländskt förvaringsinstitut sker genom beslut om föreläggande
att inom viss tid vidta en viss åtgärd eller upphöra med ett
visst agerande.
Finansinspektionen får under de förutsättningar som anges i
artikel 16.3 och 16.4 i EU-förordningen förbjuda ett utländskt
PEPP-sparinstitut eller en utländsk PEPP-distributör att
bedriva PEPP-verksamhet i Sverige.
Vite
23 § Ett beslut om föreläggande eller förbud får förenas med
vite.
10 kap. Överklagande, beslut som ska gälla omedelbart och
åtgärder om handläggningen försenas
Rätt att överklaga
1 § Finansinspektionens beslut om sanktionsföreläggande enligt
denna lag får inte överklagas.
Andra beslut som Finansinspektionen meddelar enligt denna lag
får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Beslut som kan gälla omedelbart
2 § Finansinspektionen får bestämma att följande beslut ska
gälla omedelbart:
1. beslut om föreläggande eller förbud enligt 9 kap. 4 §
första stycket 1, 7 § första stycket 1 eller 22 § första
stycket,
2. beslut om avregistrering av en PEPP-produkt enligt artikel
8.1 i
EU-förordningen, eller
3. beslut om förbud att bedriva PEPP-verksamhet i Sverige
enligt 9 kap. 22 § andra stycket.
Åtgärder om handläggningen försenas
3 § Om Finansinspektionen i ett ärende om ansökan om
registrering av en PEPP-produkt inte meddelar beslut inom tre
månader från det att en fullständig ansökan gavs in, ska
inspektionen underrätta sökanden om skälen för detta. Sökanden
får därefter begära förklaring av domstol att ärendet onödigt
uppehålls.
4 § Om Finansinspektionen inte lämnar över de uppgifter som en
AIF-förvaltare har lämnat enligt artikel 15.1 i EU-
förordningen för att få tillhandahålla en PEPP-produkt i ett
annat land inom EES inom den tidsfrist som anges i artikel
15.2 andra stycket i förordningen och inte heller inom samma
tid meddelar beslut enligt 1 kap. 4 §, ska inspektionen
underrätta sökanden om skälen för detta. Sökanden får därefter
begära förklaring av domstol att ärendet onödigt uppehålls.
5 § En begäran om en förklaring som avses i 3 eller 4 § ska
göras hos allmän förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs
vid överklagande till kammarrätten.
6 § Om Finansinspektionen inte har meddelat ett beslut som
avses i 3 § inom tre månader från det att en förklaring har
lämnats, ska ansökan anses ha avslagits.
Om de uppgifter som avses i 4 § inte har lämnats över inom en
månad från det att en förklaring har lämnats, ska beslut
enligt 1 kap. 4 § anses ha meddelats.