Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:1719 ·
Visa register
Förordning (2022:1719) med instruktion för Säkerhetspolisen
Departement: Justitiedepartementet L4
Utfärdad: 2022-12-08
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:781
Ikraft: 2023-01-01
Uppgifter
Ansvarsområde
1 § Säkerhetspolisen bedriver i egenskap av säkerhetstjänst
underrättelse- och säkerhetsarbete. Myndighetens huvudsakliga
uppgifter och ansvar framgår av 3 § polislagen (1984:387).
Myndighetens övriga uppgifter och ansvar framgår av
polisförordningen (2014:1104), andra författningar och
särskilda beslut.
2 § Myndigheten ska
1. bedriva verksamheten rättssäkert och enhetligt,
2. tillämpa ett jämställdhetsperspektiv i sin verksamhet,
3. följa händelseutvecklingen i omvärlden och ha förmåga att
snabbt anpassa inriktningen av verksamheten när det behövs,
och
4. delta i det myndighetsgemensamma arbetet mot den grova och
organiserade brottsligheten.
3 § Myndigheten ansvarar för att förebygga, förhindra och
upptäcka brottslig verksamhet samt utreda och beivra brott av
följande slag:
1. brott mot 18 eller 19 kap. brottsbalken eller annat brott
mot Sveriges säkerhet, i fråga om brott mot medborgerlig
frihet dock endast om det finns särskilda skäl för det,
2. brott mot terroristbrottslagen (2022:666),
3. sådana brott mot 13 kap. brottsbalken som har syftat till
att framkalla fara för Sveriges säkerhet eller att allvarligt
hota eller skada centrala samhällsfunktioner,
4. företagsspioneri eller olovlig befattning med en
företagshemlighet, om det finns anledning att anta att
gärningen har begåtts på uppdrag av eller har understötts av
en främmande makt eller av någon som har agerat för en
främmande makts räkning,
5. brott där våld, hot eller tvång har använts för politiska
syften, om brottet har riktat sig mot någon för vars
personskydd myndigheten ansvarar eller om gärningen har
riktats mot ett särskilt viktigt samhällsintresse,
6. brott som rör sanktionslagstiftning, krigsmateriel eller
produkter med dubbla användningsområden, dock endast brott som
har anknytning till verksamhet som myndigheten har till
uppgift att förebygga och förhindra, och
7. brott mot lagen (2022:700) om särskild kontroll av vissa
utlänningar.
Om myndigheten i samband med verksamhet som anges i första
stycket 1-4 eller 6 upptäcker något annat brott får
myndigheten utreda även det brottet.
Myndigheten får i ett enskilt fall även utreda brott som
riktats mot någon för vars personskydd myndigheten ansvarar
eller någon närstående till honom eller henne.
Beredskapsmyndighet
4 § Myndigheten är beredskapsmyndighet enligt förordningen
(2022:524) om statliga myndigheters beredskap.
Personskydd
5 § Av 3 § polislagen (1984:387) framgår att myndigheten
ansvarar för personskyddet för den centrala statsledningen.
Med centrala statsledningen avses statschefen, tronföljaren,
talmannen, riksdagsledamöterna, statsministern, statsråden,
statssekreterarna och kabinettssekreteraren.
Myndigheten ansvarar för sådant personskydd och annat
säkerhetsarbete som har samband med statsbesök och liknande
händelser.
Myndigheten får också i ett enskilt fall besluta om
personskydd.
Säkerhetsskydd och annat säkerhetsarbete
6 § Myndigheten får ge tekniskt stöd inom säkerhetsskydd.
Myndigheten får dessutom ge råd för att förebygga brott mot
Sveriges säkerhet eller andra särskilt viktiga
samhällsintressen.
7 § Myndigheten får efter medgivande av regeringen i ett
särskilt fall bedriva uppdragsverksamhet när det gäller
säkerhetsskydd och annat säkerhetsarbete.
Information till regeringen
8 § Underrättelser som kan ha betydelse för Sveriges säkerhet
eller som av någon annan anledning bör komma till regeringens
kännedom ska myndigheten snarast möjligt informera
Regeringskansliet (Justitiedepartementet) om.
9 § Myndigheten ska senast den 31 augusti varje år i en
skrivelse till Regeringskansliet (Justitiedepartementet)
redogöra för tillämpningen av lagen (2022:700) om särskild
kontroll av vissa utlänningar under perioden 1 juli föregående
år-30 juni innevarande år.
Samverkan
Samverkan med andra myndigheter och organ
10 § I 6 § polislagen (1984:387) finns grundläggande
bestämmelser om Säkerhetspolisens samarbete med andra
myndigheter och organ. Förordning (2024:781).
Särskilt om samverkan med Polismyndigheten
11 § Säkerhetspolisen ska samarbeta med Polismyndigheten i den
utsträckning som behövs för att polisverksamheten ska kunna
bedrivas effektivt.
Säkerhetspolisen och Polismyndigheten ska i samråd bestämma
och fortlöpande utveckla formerna för samverkan och
samordning mellan myndigheterna.
Säkerhetspolischefen ansvarar tillsammans med rikspolischefen
för att det finns fungerande rutiner för att lösa samverkans-
och samordningsfrågor mellan myndigheterna.
12 § Säkerhetspolisen bör, i den utsträckning sekretess inte
hindrar det, upplysa Polismyndigheten om förhållanden som kan
ha betydelse för dess verksamhet.
13 § Säkerhetspolisen ska bistå vid polisverksamhet som leds
av Polismyndigheten
1. om Polismyndigheten i ett enskilt fall begär det och det
inte finns särskilda skäl mot det, eller
2. om Säkerhetspolisen och Polismyndigheten kommer överens om
det.
14 § Säkerhetspolischefen ska omedelbart delge rikspolischefen
information av synnerlig vikt.
15 § Biträdande säkerhetspolischefen får i samråd med chefen
för nationella operativa avdelningen, trots den
ansvarsfördelning som annars gäller mellan myndigheterna, i
ett enskilt fall bestämma att en förundersökning eller annan
uppgift i den brottsbekämpande verksamheten ska lämnas över
till Polismyndigheten för fortsatt handläggning.
Internationellt samarbete
16 § Säkerhetspolisen ska samarbeta med utländska myndigheter
eller organ och mellanfolkliga organisationer i den
utsträckning som behövs för Säkerhetspolisens verksamhet och
som regeringen närmare bestämmer.
17 § Myndigheten får ingå en internationell överenskommelse om
samarbete med en utländsk brottsbekämpande myndighet,
underrättelse- eller säkerhetstjänst eller annat motsvarande
organ i en stat som är medlem i Europeiska unionen eller som
har slutit avtal enligt konventionen om tillämpning av
Schengenavtalet av den 14 juni 1985 om samarbete med
konventionsstaterna. Det gäller dock inte om överenskommelsen
kräver riksdagens eller Utrikesnämndens medverkan.
En internationell överenskommelse ska ingås av
säkerhetspolischefen eller biträdande säkerhetspolischefen.
Innan en sådan överenskommelse ingås ska Regeringskansliet
(Justitiedepartementet) underrättas.
Stöd till Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden
18 § Myndigheten ska ge Säkerhets- och
integritetsskyddsnämnden det stöd som anges i 11 §
förordningen (2007:1141) med instruktion för Säkerhets- och
integritetsskyddsnämnden.
Ledning
19 § Myndigheten leds av en myndighetschef.
20 § Vid myndigheten ska det finnas ett insynsråd som består
av högst nio ledamöter.
Insynsrådets uppgifter framgår av 9 § myndighetsförordningen
(2007:515).
Insynen ska dock inte avse sådana uppgifter som kan äventyra
myndighetens samarbete med någon annan underrättelse- eller
säkerhetstjänst eller som rör ledning av polisverksamhet i ett
enskilt fall.
Anställningar och uppdrag
21 § Säkerhetspolischefen är myndighetschef.
Vid myndigheten ska det finnas en biträdande
säkerhetspolischef som är ställföreträdande myndighetschef och
vars anställning beslutas av regeringen.
22 § Regeringen förordnar för en bestämd tid de ledamöter i
personalansvarsnämnden som ska förordnas särskilt.
23 § Om det krävs med hänsyn till arbetsuppgifterna får
Säkerhetspolisen besluta att för bestämd tid eller tills
vidare, dock längst till en viss tidpunkt, anställa en
polisman som har en anställning tills vidare vid
Polismyndigheten.
Förflyttning av arbetstagare
24 § Myndigheten beslutar om förflyttning enligt 5 §
polislagen (1984:387) av en arbetstagare som är anställd vid
myndigheten.
Anställning vid Polismyndigheten eller någon annan myndighet
som ett led i sådan förflyttningsskyldighet beslutas av den
mottagande myndigheten. Det gäller dock inte för en
anställning som beslutas av regeringen.
Förflyttningsskyldigheten gäller endast vid förflyttning till
en anställning tills vidare.
Personalansvarsnämnd
25 § Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd.
Nämnden prövar frågor som anges i 25 § första stycket
myndighetsförordningen (2007:515) för anställda vid
myndigheten, om inte annat anges.
Nämnden består av säkerhetspolischefen, som är ordförande,
personalföreträdare, tre företrädare för myndigheten som
säkerhetspolischefen bestämmer och två av regeringen särskilt
förordnade ledamöter. Ersättare kan utses för företrädarna för
myndigheten.
Säkerhetspolischefen bestämmer vem som ska vara vice
ordförande i nämnden.
26 § I ärenden som gäller disciplinansvar, avstängning,
avskedande eller uppsägning bestämmer ordföranden om ett
förfarande inför nämnden ska inledas. Ordföranden får avskriva
ett ärende om det är uppenbart att ärendet inte ska leda till
någon åtgärd från nämndens sida.
Har nämnden beslutat att avstänga någon från arbetet och är
det på grund av ändrade förhållanden uppenbart att beslutet
inte längre bör gälla, får ordföranden ensam besluta i frågan.
Beslut som har fattats av ordföranden ska anmälas vid nästa
sammanträde med nämnden.
27 § Nämnden är beslutsför när ordföranden och minst fyra
andra ledamöter är närvarande.
När ärenden som är av principiell natur eller av annan större
vikt handläggs bör minst sju ledamöter vara närvarande.
Tillämpligheten av vissa förordningar
28 § Myndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen
(1987:1101) och internrevisionsförordningen (2006:1228).
29 § Myndigheten ska inte tillämpa
1. 6 § anställningsförordningen (1994:373) i fråga om
anställning vid Säkerhetspolisen,
2. 6 § förordningen (2001:100) om den officiella statistiken,
3. förordningen (1998:796) om statlig inköpssamordning,
4. förordningen (2016:1023) med instruktion för
Ekonomistyrningsverket,
5. förordningen (1995:1300) om statliga myndigheters
riskhantering, och
6. förordningen (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav
för myndigheters bilar.
Rätt att meddela föreskrifter
30 § Säkerhetspolisen får i samråd med Polismyndigheten
meddela föreskrifter om vilka typer av brott och företeelser,
utöver de som framgår av 24 § andra stycket förordningen
(2022:1718) med instruktion för Polismyndigheten, som kan
beröra Säkerhetspolisens ansvarsområde och som
Säkerhetspolisen ska underrättas om.
31 § Säkerhetspolisen får, efter att Polismyndigheten har
hörts, meddela föreskrifter om Polismyndighetens medverkan i
skyddet av en person för vars personskydd Säkerhetspolisen
ansvarar.
32 § Myndigheten ska genom sådana allmänna råd som avses i 1 §
författningssamlingsförordningen (1976:725) och uttalanden
verka för lagenlighet och följdriktighet vid
rättstillämpningen inom sitt ansvarsområde.
Undantag från myndighetsförordningen
33 § Följande bestämmelser i myndighetsförordningen (2007:515)
ska enbart tillämpas i administrativa ärenden:
- 20 § om föredragning,
- 21 § om myndighetens beslut, och
- 27 § om myndighetens rätt att företräda staten vid domstol.
34 § Myndigheten ska inte tillämpa 29 § myndighetsförordningen
(2007:515) om ärendeförteckning.