Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:1274 ·
Visa register
Förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2022-06-30
Ändring införd: t.o.m. SFS 2023:567
Ikraft: 2023-01-01 överg.best.
1 kap. Ordförklaringar och tillämpningsområde
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om utformning av
förpackningar och om ett system för utökat producentansvar för
avfallshantering av förpackningar.
Förordningen syftar till att
1. minska mängden förpackningar och förpackningsavfall genom
att förpackningar
a) framställs på ett sådant sätt att deras volym och vikt
begränsas till den nivå som krävs för att upprätthålla en god
säkerhets- och hygiennivå,
b) endast används när det är nödvändigt, och
c) återanvänds,
2. begränsa skadligheten för miljön av material och ämnen i
förpackningar,
3. producenterna ska ta ett operativt eller finansiellt ansvar
för att samla in och behandla förpackningsavfall,
4. förpackningsavfall ska tas om hand på ett hälso- och
miljömässigt godtagbart sätt,
5. nå materialåtervinningsmålen i 2 kap., och
6. minska nedskräpningen.
2 § Denna förordning är meddelad med stöd av
- 15 kap. 12 § miljöbalken i fråga om 2 kap. 11 och 13 §§,
9 kap. 8 §, 10 kap. 14 och 15 §§ och 11 kap. 4 §,
- 15 kap. 13 § miljöbalken i fråga om 3 kap. 2-10 och 12 §§,
4 kap. 5 och 9 §§ och 11 kap. 1-3, 14 och 15 §§,
- 15 kap. 14 § miljöbalken i fråga om 4 kap. 6-9 §§,
- 15 kap. 15 § miljöbalken i fråga om 3 kap. 11 §, 4 kap. 1-4
§§, 5 kap. 2-16, 18-20, 22 och 24-30 §§, 6 kap. 12, 14 och
15 §§, 7 kap. 1-4, 8 och 9 §§, 8 kap. 3 §, 10 kap. 1-3 §§ och
11 kap. 5-7 och 14 §§,
- 15 kap. 16 § miljöbalken i fråga om 11 kap. 9 §,
- 15 kap. 17 § miljöbalken i fråga om 7 kap. 12-16 §§,
- 15 kap. 21 § miljöbalken i fråga om 6 kap. 11 § och 7 kap.
17 §,
- 15 kap. 22 § miljöbalken i fråga om 6 kap. 3 § tredje
stycket, 4 § 2, 6 och 17 §§ och 7 kap. 10 och 11 §§,
- 15 kap. 31 § miljöbalken i fråga om 11 kap. 8, 10 och 14 §§,
- 15 kap. 38 § miljöbalken i fråga om 6 kap. 9 §,
- 15 kap. 39 § miljöbalken i fråga om 6 kap. 2 § och 3 §
första och andra styckena, 4 § 1 och 6-8 och 10 §§,
- 15 kap. 45 § miljöbalken i fråga om 6 kap. 13 och 16 §§ och
9 kap. 2 och 7 §§,
- 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 8 kap. 8 § och
12 kap. 3 §, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Ordförklaringar
3 § I denna förordning avses med
- direktiv 94/62/EG: Europaparlamentets och rådets direktiv
94/62/EG av den 20 december 1994 om förpackningar och
förpackningsavfall, i lydelsen enligt Europaparlamentets och
rådets direktiv (EU) 2018/852,
- direktiv 2008/98/EG: Europaparlamentets och rådets direktiv
2008/98/EG av den 19 november 2008 om avfall och om upphävande
av vissa direktiv, i lydelsen enligt Europaparlamentets och
rådets direktiv (EU) 2018/851,
- förordning nr 609/2013: Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 609/2013 av den 12 juni 2013 om livsmedel
avsedda för spädbarn och småbarn, livsmedel för speciella
medicinska ändamål och komplett kostersättning för
viktkontroll och om upphävande av rådets direktiv 92/52/EEG,
kommissionens direktiv 96/8/EG, 1999/21/EG, 2006/125/EG och
2006/141/EG, Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/39/EG
och kommissionens förordningar (EG) nr 41/2009 och (EG)
nr 953/2009, och
- direktiv 2019/904: Europaparlamentets och rådets direktiv
(EU) 2019/904 av den 5 juni 2019 om minskning av vissa
plastprodukters inverkan på miljön, i den ursprungliga
lydelsen.
4 § Med förpackning avses i denna förordning en engångsartikel
eller en annan produkt som har framställts för att innehålla,
skydda eller presentera en vara eller för att användas för att
leverera eller på annat sätt hantera en vara, från råmaterial
till slutlig produkt och från producent till användare, om
produkten
1. är en konsumentförpackning, det vill säga på
försäljningsstället utgör en säljenhet för den slutliga
användaren eller konsumenten av varan,
2. är en gruppförpackning, det vill säga på
försäljningsstället omfattar en grupp av ett visst antal
säljenheter och kan tas bort utan att det påverkar varan eller
varorna, oavsett om säljenheterna säljs som en sådan grupp
till den slutliga användaren eller konsumenten eller om
produkten endast används som komplement till hyllorna på
försäljningsstället,
3. är en transportförpackning, det vill säga underlättar
hantering och transport av ett antal säljenheter eller
gruppförpackningar för att förhindra skador vid fysisk
hantering eller transportskador, eller
4. är en serviceförpackning, det vill säga fylls vid
försäljningstillfället eller används för obearbetade produkter
från jordbruk eller trädgårdsnäring.
5 § Med förpackningsavfall avses i denna förordning
förpackningar eller förpackningsmaterial som är avfall enligt
15 kap. 1 § miljöbalken.
6 § Med producent avses i denna förordning den som
yrkesmässigt
1. fyller eller på annat sätt använder en förpackning som inte
är en serviceförpackning i syfte att skydda, presentera eller
underlätta hanteringen av en vara,
2. för in en förpackad vara till Sverige,
3. tillverkar en förpackning i Sverige,
4. för in en förpackning till Sverige, eller
5. från ett annat land än Sverige säljer en förpackning eller
en förpackad vara till en slutlig användare i Sverige.
7 § I denna förordning avses med
- tillhandahålla på den svenska marknaden: att mot betalning
eller gratis göra en förpackning tillgänglig för distribution,
förbrukning eller användning på den svenska marknaden i
samband med yrkesmässig verksamhet,
- släppa ut på den svenska marknaden: att för första gången
tillhandahålla en förpackning på den svenska marknaden, och
- vara etablerad i Sverige: att ha hemvist eller säte i
Sverige och bedriva en yrkesmässig verksamhet här.
8 § I denna förordning avses med
- fastighetsnära insamling: insamling från en fastighet där
ett hushåll har avfall eller, om sådan insamling inte är
möjlig med hänsyn till fastighetens utformning och belägenhet,
trafiksäkerhet eller andra omständigheter, insamling från en
plats i nära anslutning till en fastighet där ett hushåll har
avfall,
- marknadsdrivet system för materialåtervinning:
organisatoriska, tekniska eller finansiella arrangemang som
drivs på marknadsmässig grund och som säkerställer att
förpackningsavfall från verksamheter återvinns,
- marknadsdrivet system för återanvändning: organisatoriska,
tekniska eller finansiella arrangemang som drivs på
marknadsmässig grund och som säkerställer dels att
återanvändbara förpackningar från verksamheter gör flera
rotationer, dels att förpackningarna återvinns när de blir
avfall,
- producentansvarsorganisations marknadsandel: den andel
förpackningar som de producenter som har anlitat
producentansvarsorganisationen har släppt ut på marknaden i
förhållande till den totala mängden förpackningar som har
släppts ut på marknaden,
- retursystem: system för insamling av plastflaskor och
metallburkar för dryck som innebär att en pant eller premie
betalas ut i syfte att uppmuntra att förpackningarna lämnas
till systemet när de har blivit avfall,
- rotation: den resa som en återanvändbar förpackning gör från
det att den släpps ut på marknaden tillsammans med den vara
som den är avsedd att innehålla, skydda, leverera eller
presentera, till dess att den lämnas till ett system för
återanvändning av förpackningar i syfte att på nytt släppas ut
på marknaden tillsammans med en vara som den är avsedd för,
- skrymmande förpackningsavfall: förpackningsavfall av papper
och kartong eller plast som på grund av sin stora storlek
kräver särskild insamling,
- system för återanvändning av förpackningar: organisatoriska,
tekniska eller finansiella arrangemang som säkerställer att
återanvändbara förpackningar gör flera rotationer, och
- verksamhet vars avfallshantering är samlokaliserad med
hushållens: verksamhet som tillsammans med hushåll använder
behållare och andra anordningar för hantering av avfall på
eller i anslutning till en fastighet.
9 § Med polymer avses i denna förordning detsamma som i
artikel 3.5 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG)
nr 1907/2006 av den 18 december 2006 om registrering,
utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier
(Reach), inrättande av en europeisk kemikaliemyndighet,
ändring av direktiv 1999/45/EG och upphävande av rådets
förordning (EEG) nr 793/93 och kommissionens förordning (EG)
nr 1488/94 samt rådets direktiv 76/769/EEG och kommissionens
direktiv 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG och 2000/21/EG.
10 § Med plast avses i denna förordning en polymer som kan
användas som huvudsaklig strukturkomponent i slutprodukter,
oavsett om polymeren har tillförts tillsatser eller andra
ämnen.
Med plast avses inte en polymer som förekommer naturligt i
miljön och som inte har modifierats på kemisk väg.
11 § I denna förordning avses med
- metallburk: burk som är en förpackning och som huvudsakligen
är tillverkad av metall,
- plastflaska: flaska som är en förpackning och som
huvudsakligen är tillverkad av plast, med undantag för flaskor
som är avsedda för och används för speciella medicinska
ändamål enligt definitionen i artikel 2 g i förordning
nr 609/2013,
- tjock plastbärkasse: plastbärkasse vars vägg är
50 mikrometer eller tjockare, och
- återanvändbar förpackning: förpackning som har utformats,
konstruerats och släppts ut på marknaden för att under sin
livscykel återanvändas flera gånger genom att återfyllas eller
återanvändas för samma ändamål som den utformades för.
12 § Med flexibelt omslag avses i denna förordning en
förpackning som
1. är en engångsplastprodukt,
2. är böjbar, och
3. används till ett livsmedel som är avsett att ätas direkt ur
förpackningen utan ytterligare beredning.
13 § Med energiutvinning avses i denna förordning återvinning
av avfall genom en användning av brännbart förpackningsavfall
för att generera energi genom direkt förbränning, med eller
utan annat avfall men med utnyttjande av värme.
14 § Med biologisk behandling avses i denna förordning en
aerob (syrekrävande) eller anaerob (inte syrekrävande)
behandling av de biologiskt nedbrytbara delarna av ett
förpackningsavfall, om behandlingen
1. sker under kontrollerade förhållanden och med användning av
mikroorganismer, och
2. innebär att stabiliserade organiska restprodukter eller
metan produceras.
Deponering av avfallet ska inte anses vara en biologisk
behandling.
15 § I denna förordning avses med engångsprodukt,
engångsplastprodukt, mugg, engångsmugg, dryckesbehållare,
matlåda, bärkasse, plastbärkasse och tunn plastbärkasse
detsamma som i förordningen (2021:996) om engångsprodukter.
16 § I övrigt har ord och uttryck i denna förordning samma
betydelse som i 15 kap. miljöbalken och avfallsförordningen
(2020:614).
Olika slags förpackningar
17 § En produkt ska anses vara en förpackning enligt denna
förordning, om produkten har de funktioner som anges i 4 §
även om produkten också har andra funktioner.
En produkt ska dock inte anses vara en förpackning om
1. produkten är en fast del av den vara som produkten
omsluter, skyddar eller presenterar,
2. produkten behövs för att omfatta, stödja eller bevara varan
under hela dess livslängd, och
3. alla delar är avsedda att användas, konsumeras eller
bortskaffas tillsammans.
18 § Vid tillämpningen av 17 § ska följande slag av produkter
anses vara förpackningar:
1. blomkrukor som är avsedda endast för försäljning och
transport av växter och inte är avsedda att följa med växten
under hela dess livstid,
2. cd-spindlar som saluförs med cd-skivor och inte är avsedda
för förvaring,
3. glasflaskor för injektionslösningar,
4. kapslar som används i kaffe-, kakao- eller
mjölkdryckessystem eller andra dryckessystem och som lämnas
tomma efter användning,
5. klädhängare som saluförs med ett klädesplagg,
6. konfektaskar,
7. plastfolier kring cd-fodral,
8. postpåsar som är avsedda för kataloger och tidskrifter och
som innehåller en tidskrift,
9. rullar, tuber och cylindrar som böjligt material är
upprullat på, dock inte rullar, tuber eller cylindrar som är
avsedda som delar i en tillverkningsutrustning och som inte
används för att presentera en vara som en säljenhet,
10. sterilbarriärsystem i form av påsar, brickor eller annat
material som krävs för att bevara varans sterilitet,
11. tårtpapper som saluförs med ett bakverk,
12. tändsticksaskar,
13. återfyllbara stålcylindrar för gas, dock inte
brandsläckare, och
14. andra produkter än de som anges i 1-13, om produkterna
uppfyller kriterierna för att anses som förpackningar.
19 § Vid tillämpningen av 17 § ska följande slag av produkter
inte anses vara förpackningar:
1. blomkrukor som är avsedda att följa med växten under hela
dess livstid,
2. cd-, dvd- och videofilmfodral som saluförs innehållande cd-
skivor, dvd-skivor eller videofilmer,
3. cd-spindlar som saluförs tomma och är avsedda för
förvaring,
4. kaffekapslar för dryckessystem, foliepåsar för kaffe och
kaffekuddar av filterpapper som slängs tillsammans med den
använda kaffeprodukten,
5. klädhängare som saluförs separat,
6. gravlyktor som är behållare för ljus,
7. korvskinn,
8. mekaniska kvarnsystem som är integrerade i återfyllbara
pepparkvarnar eller i andra återfyllbara behållare,
9. skrivarpatroner,
10. tepåsar,
11. vattenlösliga påsar för rengöringsmedel,
12. vaxskikt som exempelvis finns runt ost,
13. verktygslådor, och
14. andra produkter än de som anges i 1-13, om produkterna
inte uppfyller kriterierna för att anses som förpackningar.
20 § En produkt ska anses vara en förpackning enligt denna
förordning, om produkten är utformad för och avsedd att fyllas
vid försäljningsstället och fyller en förpackningsfunktion.
Om en engångsprodukt är fylld när den säljs vid
försäljningsstället, ska även den anses vara en förpackning
enligt denna förordning.
En engångsmugg ska anses vara en förpackning enligt denna
förordning även om den inte är avsedd att fyllas vid ett
försäljningsställe.
21 § Vid tillämpningen av 20 § ska följande slag av produkter
anses vara förpackningar:
1. aluminiumfolier,
2. bärkassar av papper eller plast,
3. engångstallrikar och engångskoppar,
4. plastfolier,
5. plastfolier för tvättade kläder i tvätterier,
6. smörgåspåsar, och
7. andra produkter än de som anges i 1-6, om produkterna
uppfyller kriterierna för att anses som förpackningar.
22 § Vid tillämpningen av 20 § ska följande slag av produkter
inte anses vara förpackningar:
1. bakformar av papper som saluförs utan innehåll,
2. engångsbestick,
3. omrörare,
4. omslagspapper som saluförs separat,
5. tårtpapper som saluförs utan bakverk, och
6. andra produkter än de som anges i 1-5, om produkterna inte
uppfyller kriterierna för att anses som förpackningar.
23 § Förpackningskomponenter och underordnade element som är
integrerade i förpackningar ska räknas som en del av den
förpackning som de är integrerade i.
Underordnade element som är hängda på eller fästa vid en
produkt och som fyller en förpackningsfunktion ska anses vara
förpackningar enligt denna förordning om de inte är en fast
del av produkten och är avsedda att samlas in tillsammans med
produkten.
24 § Vid tillämpningen av 23 § ska följande slag av produkter
anses vara del av förpackningar:
1. doseringsmått som utgör en del av tillslutningen på
förpackningen för rengöringsmedel,
2. häftklamrar,
3. mascaraborstar som utgör en del av förpackningens
tillslutning,
4. mekaniska kvarnsystem som är integrerade i pepparkvarnar
fyllda med peppar eller i andra fyllda engångsbehållare,
5. plastmanschetter,
6. självhäftande etiketter fästa på annat förpackningsföremål,
och
7. andra produkter än de som anges i 1-6, om produkterna
uppfyller kriterierna för att anses som del av förpackningar.
25 § Etiketter hängda direkt på eller fästa på en vara ska vid
tillämpningen av 23 § anses vara förpackningar.
26 § Radiofrekvensidentifieringsetiketter (RFID-taggar) ska
vid tillämpningen av 23 § inte anses vara förpackningar.
Tillämpningsområde
27 § Denna förordning ska inte tillämpas
1. på väg-, järnvägs-, fartygs- eller flygfraktcontainrar, och
2. i fråga om 6-10 kap. på producentansvarsorganisationer som
driver ett retursystem, producenter som anlitat en sådan
organisation eller plastflaskor och metallburkar som ingår i
ett retursystem.
Ytterligare bestämmelser i andra författningar
28 § Bestämmelser om skyldighet att sortera ut
förpackningsavfall från annat avfall och att skilja en
förpackning från innehållet och var man ska lämna
förpackningsavfallet finns i 3 kap. 4-4 c och 4 e §§
avfallsförordningen (2020:614).
29 § Bestämmelser om förpackningar som är engångsprodukter
finns i förordningen (2021:996) om engångsprodukter.
Bestämmelser om nedskräpningsavgifter för vissa förpackningar
finns i förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter.
30 § Bestämmelser om tungmetaller i förpackningsmaterial finns
i 12-14 §§ förordningen (1998:944) om förbud m.m. i vissa fall
i samband med hantering, införsel och utförsel av kemiska
produkter.
31 § Bestämmelser om material i kontakt med livsmedel finns i
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1935/2004
av den 27 oktober 2004 om material och produkter avsedda att
komma i kontakt med livsmedel och om upphävande av direktiven
80/590/EEG och 89/109/EEG,
2. kommissionens förordning (EG) nr 1895/2005 av den
18 november 2005 om begränsad användning av vissa epoxiderivat
i material och produkter avsedda att komma i kontakt med
livsmedel,
3. kommissionens förordning (EG) nr 2023/2006 av den
22 december 2006 om god tillverkningssed när det gäller
material och produkter avsedda att komma i kontakt med
livsmedel,
4. kommissionens förordning (EU) 2022/1616 av den 15 september
2022 om återvunna plastmaterial och plastprodukter avsedda att
komma i kontakt med livsmedel och om upphävande av förordning
(EG) nr 282/2008,
5. kommissionens förordning (EG) nr 450/2009 av den 29 maj
2009 om aktiva och intelligenta material och produkter avsedda
att komma i kontakt med livsmedel,
6. kommissionens förordning (EG) nr 10/2011 av den 14 januari
2011 om material och produkter av plast som är avsedda att
komma i kontakt med livsmedel,
7. kommissionens förordning (EU) 2018/213 av den 12 februari
2018 om användning av bisfenol A i lack och ytskikt avsedda
att komma i kontakt med livsmedel och om ändring av förordning
(EU) nr 10/2011 vad gäller användningen av det ämnet i
plastmaterial avsedda att komma i kontakt med livsmedel, och
8. livsmedelsförordningen (2006:813) och Livsmedelsverkets
föreskrifter som är meddelade med stöd av den förordningen och
förordningen (2008:245) om kemiska produkter och biotekniska
organismer. Förordning (2022:1424).
2 kap. Mål för materialåtervinning, minskad nedskräpning och
innehåll av återvunnen plast
Mål för materialåtervinning
1 § I fråga om allt förpackningsavfall är målet att
materialåtervinnings-graden ska vara minst 65 procent per år
till och med år 2029 och därefter minst 70 procent.
2 § I fråga om förpackningsavfall av papper och kartong är
målet att materialåtervinningsgraden ska vara minst 85 procent
per år.
3 § I fråga om förpackningsavfall av plast från plastflaskor
som ingår i ett retursystem är målet att
materialåtervinningsgraden ska vara minst 90 procent per år.
I fråga om övrigt förpackningsmaterial av plast är målet att
materialåtervinningsgraden ska vara minst 50 procent per år
till och med år 2029 och därefter minst 55 procent per år.
4 § I fråga om förpackningsavfall av glas är målet att
materialåtervinningsgraden ska vara minst 90 procent per år.
5 § I fråga om förpackningsavfall av järn är målet att
materialåtervinningsgraden ska vara minst 70 procent per år
till och med år 2029 och därefter minst 80 procent per år.
6 § I fråga om förpackningsavfall av aluminium från
metallburkar som ingår i ett retursystem är målet att
materialåtervinningsgraden ska vara minst 90 procent per år.
I fråga om övrigt förpackningsmaterial av aluminium är målet
att materialåtervinningsgraden ska vara minst 50 procent per
år till och med år 2029 och därefter minst 60 procent per år.
7 § I fråga om förpackningsavfall av trä är målet att
materialåtervinningsgraden ska vara
1. minst 15 procent per år till och med år 2024,
2. minst 25 procent per år från och med år 2025 till och med
år 2029, och
3. minst 30 procent per år från och med år 2030.
8 § I fråga om förpackningsavfall av andra material än de som
anges i 2-7 §§ är målet att materialåtervinningsgraden ska
vara minst 15 procent per år.
9 § Beräkning av om målen uppnås ska ske i enlighet med
artikel 6a i direktiv 94/62/EG.
Mål för minskad nedskräpning
10 § I fråga om förpackningar som är engångsplastprodukter är
målet att nedskräpningen utomhus ska ha minskat med 50 procent
från och med år 2030 jämfört med år 2023. Hur stor
nedskräpningen är ska bedömas utifrån de skräpmätningar som
Naturvårdsverket utför enligt 31 § förordningen (2021:1002) om
nedskräpningsavgifter.
11 § En producent av sådana förpackningar som är
engångsplastprodukter ska effektivt bidra till att nå målet i
10 §.
Mål för användning av återvunnen plast i plastförpackningar
12 § I fråga om förpackningar som innehåller mer än 50 procent
plast är målet att i genomsnitt minst 30 procent av
förpackningsmaterialet ska bestå av återvunnen plast senast
från och med år 2030.
13 § En producent av förpackningar som innehåller mer än
50 procent plast ska effektivt bidra till att nå målet i 12 §.
Om målen inte uppnås
14 § Om Naturvårdsverket bedömer att det finns risk för att
målen i 1-8, 10 och 12 §§ inte uppnås i tid ska myndigheten
lämna förslag till regeringen på ändamålsenliga åtgärder.
3 kap. Utformning och märkning av förpackningar
Onödiga förpackningar
1 § En producent ska utnyttja de möjligheter som finns inom
sin verksamhet för att begränsa användningen av onödiga
förpackningar i syfte att minska mängden avfall enligt 2 kap.
5 § miljöbalken.
En förpackning ska kunna återanvändas eller återvinnas
2 § En förpackning får endast tillhandahållas på den svenska
marknaden av en producent om förpackningen
1. har en volym och vikt som begränsas till det minimum som
krävs för att upprätthålla en god säkerhets- och hygiennivå,
2. kan återanvändas eller återvinnas, och
3. är framställd så att utsläppen av skadliga ämnen minimeras
och inverkan i övrigt på miljön begränsas när
förpackningsavfallet behandlas eller restprodukter från
hanteringen av förpackningsavfallet bortskaffas.
3 § En förpackning ska anses kunna återanvändas enligt 2 § 2
om förpackningens fysiska egenskaper och utformning gör det
möjligt att
1. under normalt förutsebara användningsförhållanden
återanvända förpackningen flera gånger,
2. behandla den använda förpackningen i enlighet med hygien-
och säkerhetskrav för arbetstagare, och
3. återvinna förpackningen när den inte längre används.
4 § En förpackning ska anses kunna återvinnas enligt 2 § 2
genom
1. materialåtervinning, om förpackningen är framställd på ett
sådant sätt att det är möjligt att utnyttja en viss
viktprocent av förpackningsmaterialet för framställning av
säljbara produkter,
2. energiutvinning, om förpackningsavfallet har ett lägsta
värmevärde för att ge optimal energiutvinning, eller
3. kompostering, om förpackningsavfallet är biologiskt
nedbrytbart i sådan grad att det inte hindrar separat
insamling eller hindrar den komposteringsprocess eller
komposteringsaktivitet som avfallet underkastas samt är av
sådan art att det kan underkastas fysisk, kemisk, termisk
eller biologisk nedbrytning på ett sådant sätt att det mesta
av den färdiga komposten slutligen bryts ned till koldioxid,
biomassa och vatten.
Vid tillämpningen av första stycket 3 ska plastförpackningar
som är nedbrytbara genom oxidation inte anses vara biologiskt
nedbrytbara.
5 § En förpackning ska anses uppfylla kraven i 2-4 §§ om den
överensstämmer med relevanta kriterier i de harmoniserade
standarderna
- SS-EN 13427:2004, utgåva 2,
- SS-EN 13428:2004, utgåva 2,
- SS-EN 13429:2004, utgåva 2,
- SS-EN 13430:2004, utgåva 2,
- SS-EN 13431:2004, utgåva 2, och
- SS-EN 13432:2000, utgåva 1.
Förpackningen ska också anses uppfylla kraven om producenten
på något annat sätt visar att de uppfylls.
Återvunnet material i plastflaskor
6 § /Upphör att gälla U:2030-01-01/
En engångsflaska för dryck som är tillverkad av
polyetentereftalat (PET) som huvudsaklig komponent får endast
tillhandahållas på den svenska marknaden av en producent om
flaskan innehåller minst 25 procent återvunnen plast.
Kravet gäller inte flaskor
1. med en volym av mer än tre liter, eller
2. som är avsedda för och används för speciella medicinska
ändamål enligt definitionen i artikel 2 g i förordning
nr 609/2013.
Innehållet av återvunnen plast ska beräknas som ett genomsnitt
av innehållet i de flaskor som producenten har tillhandahållit
på den svenska marknaden under ett kalenderår.
6 § /Träder i kraft I:2030-01-01/
En flaska för dryck som är en engångsplastprodukt får
endast tillhandahållas på den svenska marknaden av en
producent om minst 30 procent av plastinnehållet i flaskan
består av återvunnen plast.
Kravet gäller inte flaskor
1. med en volym av mer än tre liter, eller
2. som är avsedda för och används för livsmedel för speciella
medicinska ändamål enligt definitionen i artikel 2 g i
förordning nr 609/2013.
Innehållet av återvunnen plast ska beräknas som ett genomsnitt
av innehållet i de flaskor som producenten har tillhandahållit
på den svenska marknaden under ett kalenderår.
Förordning (2022:1275).
Utformningen av dryckesbehållare
7 § En dryckesbehållare får endast tillhandahållas på den
svenska marknaden av en producent om dryckesbehållaren är
utformad så att korkar och lock som är gjorda av plast är
fästa vid behållaren under hela användningen.
En dryckesbehållare ska anses uppfylla kravet om den
överensstämmer med relevanta kriterier i den harmoniserade
standarden SS-EN 17665:2022, utgåva 1. En dryckesbehållare ska
också anses uppfylla kravet om producenten på något annat sätt
visar att dryckesbehållaren är utformad så att korkar och lock
som är gjorda av plast är fästa vid behållaren under hela
användningen.
Kravet gäller inte dryckesbehållare
1. i glas eller metall, eller
2. som är avsedda för och används för livsmedel för speciella
medicinska ändamål enligt definitionen i artikel 2 g i
förordning nr 609/2013. Förordning (2022:1424).
Märkning av förpackningar
8 § Om en producent märker en förpackning med en uppgift om
vilket förpackningsmaterial som har använts, ska märkningen
göras enligt kommissionens beslut 97/129/EG av den 28 januari
1997 om fastställandet av ett identifieringssystem för
förpackningsmaterial i enlighet med direktiv 94/62/EG.
9 § En plastflaska eller metallburk, som ingår i ett sådant
retursystem som avses i 4 kap. 3 §, ska vara märkt med en
uppgift om detta. Av märkningen ska det framgå vilket
retursystem som flaskan eller burken ingår i samt vilket
belopp som utbetalas som pant när flaskan eller burken lämnas
tillbaka till retursystemet.
10 § En mugg som är en engångsplastprodukt får endast
tillhandahållas på den svenska marknaden av en producent om
muggen är märkt i enlighet med kommissionens
genomförandeförordning (EU) 2020/2151 av den 17 december 2020
om fastställande av harmoniserade specifikationer för märkning
av plastprodukter för engångsbruk som finns förtecknade i del
D i bilagan till direktiv (EU) 2019/904.
Märkningen ska vara framträdande, lätt att läsa och
outplånlig.
Överlåtelseförbud avseende plastflaskor och metallburkar
11 § /Upphör att gälla U:2029-01-01/
Dryck i plastflaska eller metallburk får yrkesmässigt
överlåtas eller saluföras endast om flaskan eller burken ingår
i ett sådant retursystem som avses i 4 kap. 3 §.
Drycken får dock överlåtas eller saluföras om den
huvudsakligen består av mejeriprodukter eller om
Naturvårdsverket har beslutat om dispens enligt 4 kap. 4 § i
fråga om plastflaskan eller metallburken.
11 § /Träder i kraft I:2029-01-01/
Dryck i plastflaska eller metallburk får yrkesmässigt
överlåtas eller saluföras endast om flaskan eller burken ingår
i ett sådant retursystem som avses i 4 kap. 3 §.
Drycken får dock överlåtas eller saluföras om Naturvårdsverket
har beslutat om dispens enligt 4 kap. 4 § i fråga om
plastflaskan eller metallburken. Förordning (2022:1275).
Bemyndigande att meddela föreskrifter om beräkningar
12 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om hur den
andel återvunnet innehåll som avses i 6 § ska beräknas och
verifieras.
4 kap. Producentens ansvar för hantering av förpackningsavfall
1 § Den som avser att i egenskap av producent tillhandahålla
en förpackning på den svenska marknaden ska före
tillhandahållandet anlita eller tillhandahålla en
producentansvarsorganisation som åtar sig att ta hand om
producentens förpackning när den blir avfall.
Den producentansvarsorganisation som anlitas eller
tillhandahålls ska vara godkänd av Naturvårdsverket i enlighet
med bestämmelserna i 5 kap.
Skyldigheten att anlita eller tillhandahålla en
producentansvarsorganisation gäller även om producentens
förpackning
1. lämnas till ett system för återanvändning av förpackningar,
eller
2. när den blir avfall lämnas till ett marknadsdrivet system
för materialåtervinning.
2 § Naturvårdsverket får i det enskilda fallet ge dispens från
kravet i 1 § för viss tid, om
1. producenten säkerställer att minst 90 procent av de
förpackningar som producenten tillhandahåller på marknaden
roterar i ett marknadsdrivet system för återanvändning och tas
om hand av systemet när de blir avfall, eller
2. samtliga förpackningar som producenten tillhandahåller på
marknaden ska sorteras som farligt avfall när de blir avfall.
Innan beslut meddelas ska Naturvårdsverket ge
producentansvarsorganisationerna tillfälle att yttra sig.
Retursystem
3 § /Upphör att gälla U:2029-01-01/
För en producent som yrkesmässigt tappar dryck i
plastflaska eller metallburk eller yrkesmässigt till Sverige
för in dryck i sådan flaska eller burk ska den
producentansvarsorganisation som avses i 1 § vara en
producentansvarsorganisation som driver ett retursystem som
flaskan eller burken ska ingå i.
Första stycket gäller inte i fråga om en plastflaska eller
metallburk för sådan dryck som huvudsakligen består av
mejeriprodukter. En producent av en sådan förpackning är dock
inte befriad från kravet på att anlita eller tillhandahålla en
producentansvarsorganisation.
3 § /Träder i kraft I:2029-01-01/
För en producent som yrkesmässigt tappar dryck i
plastflaska eller metallburk eller yrkesmässigt till Sverige
för in dryck i sådan flaska eller burk ska den
producentansvarsorganisation som avses i 1 § vara en
producentansvarsorganisation som driver ett retursystem som
flaskan eller burken ska ingå i. Förordning (2022:1275).
4 § Naturvårdsverket får i det enskilda fallet ge dispens från
kravet i 3 § första stycket under en begränsad tid, om det med
hänsyn till metallburkens eller plastflaskans utformning eller
material finns särskilda skäl.
En sådan dispens innebär dock inte att producenten är befriad
från kravet på att anlita eller tillhandahålla en
producentansvarsorganisation.
Skyldighet för en producent att lämna uppgifter
5 § Den som avser att i egenskap av producent tillhandahålla
en förpackning på den svenska marknaden ska före
tillhandahållandet anmäla det till Naturvårdsverket. Anmälan
ska innehålla
1. producentens namn, kontaktuppgifter och person- eller
organisationsnummer, eller om sådant inte finns,
skatteregistreringsnummer,
2. uppgift om vilken producentansvarsorganisation som
producenten har anlitat för producentens förpackning eller om
Naturvårdsverket beslutat om dispens enligt 2 eller 4 §, och
3. uppgift om på vilken grund producenten är producent enligt
1 kap. 6 §.
Producenten ska snarast underrätta Naturvårdsverket om
ändringar i fråga om de uppgifter som har lämnats.
Producentombud i ett annat EES-land
6 § En producent av förpackningar som är etablerad i Sverige
och säljer förpackningar till ett annat land i Europeiska
ekonomiska samarbets-området där producenten inte är etablerad
ska utse ett producentombud i det landet. Producentombudet ska
fullgöra det ansvar som producenten har i det landet enligt de
nationella bestämmelser som genomför direktiv 94/62/EG och
direktiv 2019/904/EU.
Producentombud i Sverige
7 § En producent som inte är etablerad i Sverige får utse ett
producentombud som är etablerat i Sverige. Producentombudet
ska utses genom skriftlig fullmakt.
Producentombudet ska i stället för producenten fullgöra
skyldigheterna i denna förordning och förordningen (2021:1002)
om nedskräpningsavgifter i fråga om de produkter som omfattas
av ombudets anmälan enligt 8 §.
8 § Ett producentombud som har utsetts enligt 7 § ska göra en
anmälan till Naturvårdsverket.
Anmälan ska innehålla
1. producentombudets namn, kontaktuppgifter och person- eller
organisationsnummer, om sådant inte finns,
skatteregistreringsnummer,
2. en kopia på fullmakten,
3. producentens namn, kontaktuppgifter och
skatteregistreringsnummer, och
4. uppgift om vilken produkt som producentombudet ska ansvara
för.
Producentombudet ska snarast underrätta Naturvårdsverket om
ändringar i fråga om de uppgifter som har lämnats.
Bemyndigande att meddela föreskrifter om uppgiftslämnande
9 § Naturvårdsverket får meddela ytterligare föreskrifter om
vilka uppgifter en producent och ett producentombud ska lämna
enligt 5 och 8 §§.
5 kap. Producentansvarsorganisationer för förpackningar
Syfte och ansvarsområde
1 § En producentansvarsorganisation för förpackningar ska ha
som syfte att förebygga och hantera förpackningsavfall.
2 § En producentansvarsorganisation ska ha ett ansvarsområde
som omfattar förpackningsavfall av alla material.
En producentansvarsorganisation ansvarar för att
1. materialåtervinna eller på annat sätt behandla
förpackningsavfall från den insamling som sker enligt 6 kap.,
2. samla in, behandla och tillgängliggöra information om
verksamheters förpackningsavfall enligt 7 kap.,
3. finansiera det kommunala insamlingssystemet enligt 9 kap.,
och
4. rapportera uppgifter enligt 11 kap. till Naturvårdsverket.
3 § En producentansvarsorganisation som driver ett retursystem
ska, i stället för det som anges i 2 § första stycket, ha ett
ansvarsområde som omfattar förpackningsavfall från
plastflaskor och metallburkar som ingår i systemet.
En sådan producentansvarsorganisation ansvarar, i stället för
det som anges i 2 § andra stycket, för separat insamling och
behandling av avfallet, information enligt 15 § och
rapportering till Naturvårdsverket enligt 11 kap. 6 §.
4 § En producentansvarsorganisation får använda sina intäkter
endast för verksamhet som har samband med organisationens
skyldigheter enligt denna förordning eller annan författning
eller för att göra en utbetalning till de producenter som har
anlitat organisationen.
Likabehandling av producenter
5 § En producentansvarsorganisation ska ge producenter oavsett
storlek och ursprung möjlighet att uppfylla kravet i 4 kap.
1 § utan villkor som diskriminerar någon producent, om
producentens förpackningar omfattas av
producentansvarsorganisationens ansvarsområde enligt 2 eller
3 §.
Förpackningsavgifter
6 § Vid beräkningen av den ersättning som en
producentansvarsorganisation tar ut från en producent
(förpackningsavgiften) ska producentansvarsorganisationen ta
hänsyn till den mängd förpackningar som producenten
tillhandahåller på den svenska marknaden.
7 § När en producentansvarsorganisation ska ta ut
förpackningsavgift från en producent och det finns en annan
producent för samma förpackning ska
producentansvarsorganisationen se till att inte båda
producenterna betalar full förpackningsavgift för den
förpackningen.
Första stycket gäller endast om producenterna har anlitat
samma producentansvarsorganisation.
Säkerhet
8 § En producentansvarsorganisation ska ställa en säkerhet som
motsvarar kostnaderna för att under en period av en månad
samla in det förpackningsavfall som
producentansvarsorganisationen ansvarar för och för att
behandla det förpackningsavfall som samlas in under fyra
månader.
Vid beräkning av säkerhetens storlek ska kostnaderna enligt
första stycket kunna minskas med hänsyn till
1. förpackningsavfallets positiva värde, och
2. om sökanden bedrivit motsvarande verksamhet under lång tid
och verksamheten varit finansiellt stabil under denna tid.
9 § En säkerhet ska godtas om den visas vara betryggande för
sitt ändamål. Säkerheten ska prövas av och ställas till
Naturvårdsverket.
Återanvändning och materialåtervinning
10 § En producentansvarsorganisation ska
1. se till att allt förpackningsavfall som har samlats in
separat
a) genomgår ett fullständigt behandlingsförfarande enligt
15 kap. 10 § miljöbalken, och
b) inte förbränns i strid med 3 kap. 19 § avfallsförordningen
(2020:614),
2. effektivt bidra till att nå materialåtervinningsmålen och
målen för minskad nedskräpning i 2 kap., och
3. verka för att de producenter som anlitar
producentansvarsorganisationen ökar andelen återanvändbara
förpackningar som släpps ut på marknaden och på annat sätt
förebygger förpackningsavfall.
Information som producentansvarsorganisationen ska göra
tillgänglig
11 § En producentansvarsorganisation ska på sin webbplats
tillgängliggöra information om
1. vilka som äger producentansvarsorganisationen,
2. vilka producenter som har anlitat
producentansvarsorganisationen,
3. hur den ersättning som tas ut från en producent ska
beräknas, angett i kronor per såld förpackning som ingår i ett
retursystem och per kilogram för övriga förpackningar,
4. på vilka grunder producentansvarsorganisationen väljer att
anlita aktörer för att hantera avfall, och
5. hur producentansvarsorganisationens verksamhet bidrar till
att nå materialåtervinningsmålen och målet för minskad
nedskräpning i 2 kap.
Rutiner för intern kontroll
12 § En producentansvarsorganisation ska ha rutiner för intern
kontroll för att säkerställa
1. att den ersättning som tas ut av producenterna uppfyller de
krav som anges i 6 § och de föreskrifter som har meddelats med
stöd av 30 §,
2. kvaliteten på de uppgifter som ska samlas in och
rapporteras till Naturvårdsverket enligt 11 kap. 5 och 6 §§,
och
3. att kraven i Europaparlamentets och rådets förordning (EG)
nr 1013/2006 av den 14 juni 2006 om transport av avfall
uppfylls.
Ytterligare krav på en producentansvarsorganisation som driver
ett retursystem
13 § En producentansvarsorganisation som driver ett
retursystem ska tillhandahålla ett rikstäckande system för
separat insamling av plastflaskor och metallburkar som ingår i
retursystemet.
14 § En producentansvarsorganisation som driver ett
retursystem ska kostnadsfritt tillhandahålla insamlingskärl
för insamling av plastflaskor och metallburkar som ingår i
retursystemet på platser där det uppkommer betydande mängder
förpackningsavfall och kommunen har renhållningsansvar enligt
2 § lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om
gaturenhållning och skyltning.
Insamlingskärlen ska
1. tillhandahållas i den omfattning som
a) är skälig utifrån omständigheterna på platsen, och
b) behövs för att motverka nedskräpning och främja
materialåtervinning, och
2. vara utformade så att de motverkar nedskräpning och främjar
materialåtervinning.
15 § En producentansvarsorganisation som driver ett
retursystem ska samråda med kommunerna om utformningen av
insamlingskärlen, lämpliga platser för placering av
insamlingskärl och hur många insamlingskärl som ska
tillhandahållas.
16 § En producentansvarsorganisation som driver ett
retursystem ska årligen ta fram lättillgänglig information
till hushållen och verksamheterna om
1. skyldigheten att sortera ut plastflaskor och metallburkar
från annat avfall,
2. hur plastflaskor och metallburkar ska lämnas i
retursystemet,
3. hur hushållen och verksamheterna kan bidra till ökad
material-återvinning,
5. hur utsortering ska ske på platser utomhus, och
4. de insamlings- och återvinningsresultat som utsorteringen
bidrar till.
Godkännande av en producentansvarsorganisation
17 § Frågor om godkännande av en producentansvarsorganisation
prövas av Naturvårdsverket.
18 § En ansökan om godkännande av en
producentansvarsorganisation ska innehålla
1. sökandens namn, kontaktuppgifter, organisationsnummer
eller, om sådant inte finns, skatteregistreringsnummer,
2. uppgifter om hur producentansvarsorganisationen avser att
uppfylla de tillämpliga kraven i 2-8, 10, 12 och 13-16 §§ och
de föreskrifter som Naturvårdsverket har meddelat med stöd av
30 §, och
3. en redogörelse för på vilket sätt
producentansvarsorganisationen har ekonomiska, tekniska och
organisatoriska förutsättningar för att genomföra de uppgifter
som en producentansvarsorganisation har enligt denna
förordning.
Ansökan ska vara inlämnad senast den 31 mars året innan
verksamheten ska påbörjas.
19 § En ansökan om godkännande av en
producentansvarsorganisation som avser att driva ett
retursystem ska, utöver det som anges i 18 §, innehålla
1. en uppgift om vilken märkning som ska användas, och
2. villkoren för att anlita retursystemet.
Beslut om godkännande
20 § Ett godkännande får endast ges till en
producentansvarsorganisation som
1. kan antas uppfylla de tillämpliga kraven i 2-8, 10, 12 och
13-16 §§ och de föreskrifter som Naturvårdsverket har meddelat
med stöd av 30 §, och
2. har de ekonomiska, tekniska och organisatoriska
förutsättningar som behövs för att genomföra de uppgifter som
en producentansvarsorganisation har enligt denna förordning.
Ett godkännandes giltighet får göras beroende av att
producentansvarsorganisationen ställer den säkerhet som anges
i 8 § och att Naturvårdsverket godtar säkerheten.
Ett godkännande får förenas med de villkor som behövs och ska
begränsas till att avse viss tid, dock längst till tio år.
21 § Naturvårdsverket ska ta emot ansökningar om godkännande
och fatta beslut inom fyra månader från den tidpunkt då all
information som anges i 18 § och, för en
producentansvarsorganisation som avser att driva ett
retursystem, 19 § har lämnats in.
Beslut om godkännande ska meddelas senast den 31 oktober för
att gälla för en producentansvarsorganisation nästkommande år.
22 § Senast en månad efter beslutet om godkännande ska
producent-ansvarsorganisationen lämna in uppgifter till
Naturvårdsverket om
1. vilka producenter som har anlitat
producentansvarsorganisationen och på vilken grund de är
producenter enligt 1 kap. 6 §,
2. den mängd förpackningar som de producenter som anlitat
producentansvarsorganisationen har tillhandahållit på den
svenska marknaden under det närmast föregående kalenderåret i
kilogram per år, specificerat i fråga om förpackningsmaterial,
och
3. hur stor andel av mängden förpackningar som redovisas
enligt 2 som varit avsedd för privat bruk.
Förordning (2023:522).
Information på Naturvårdsverkets webbplats
23 § Naturvårdsverket ska på sin webbplats informera om
1. vilka producentansvarsorganisationer som är godkända,
2. vilka av de godkända producentansvarsorganisationerna som
driver ett retursystem,
3. vilken märkning som används inom det system som avses i 2,
och
4. vilka dispenser som beviljats enligt 4 kap. 2 och 4 §§.
Motsvarande godkännanden i andra länder
24 § Den som i ett annat land inom Europeiska unionen eller
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet yrkesmässigt driver en
producentansvarsorganisation med de skyldigheter som motsvarar
skyldigheterna enligt denna förordning och bedriver verksamhet
enligt ett godkännande som getts i det landet får begära att
Naturvårdsverket prövar om det utländska godkännandet
motsvarar ett godkännande enligt 20 § och uppfyller kraven i
denna förordning.
25 § Om ett utländskt godkännande motsvarar ett godkännande
enligt 20 § och uppfyller kraven i denna förordning, ska
Naturvårdsverket besluta att det utländska godkännandet gäller
som ett godkännande enligt 20 §.
Omprövning av villkor och återkallelse av godkännande
26 § Naturvårdsverket får, på eget initiativ, ompröva ett
villkor som ett godkännande är förenat med, om det behövs för
att producentansvars-organisationen ska uppfylla kraven i
denna förordning.
Naturvårdsverket får även ompröva ett villkor om en
producentansvarsorganisation har ansökt om det.
27 § Naturvårdsverket får, på eget initiativ, återkalla ett
beslut om att godkänna en producentansvarsorganisation, om
organisationen inte uppfyller kraven i denna förordning och
bristerna är av väsentlig betydelse.
28 § En producentansvarsorganisation ska underrätta
Naturvårdsverket senast ett år innan verksamheten avvecklas om
organisationen inte längre avser att driva verksamhet enligt
denna förordning.
29 § Naturvårdsverket ska återkalla ett beslut om att godkänna
en producentansvarsorganisation, om organisationen inte längre
avser att driva verksamhet enligt denna förordning.
Bemyndigande om att meddela föreskrifter om förpackningsavgift
30 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om att en
producentansvarsorganisation, när den bestämmer
förpackningsavgiften, ska ta hänsyn till
1. förpackningens återanvändbarhet,
2. förpackningens materialåtervinningsbarhet,
3. förpackningens innehåll av återvunnet material, eller
4. omständigheter utöver de som anges i 1-3 och som innebär
att en förpacknings miljöpåverkan under dess livscykel
beaktas.
6 kap. Insamling av förpackningsavfall från hushåll och vissa
verksamheter
1 § Bestämmelser om att kommunen ska ansvara för att
transportera bort och behandla avfall finns i 15 kap. 20 och
20 a §§ miljöbalken. I denna förordning
1. preciseras kommunens ansvar när det gäller
förpackningsavfall
a) från hushåll,
b) från verksamheter vars avfallshantering är samlokaliserad
med hushållens, och
c) som uppkommer på torg, i parker och på andra populära
platser,
2. utvidgas kommunens ansvar när det gäller förpackningsavfall
från verksamheter vars avfallshantering är samlokaliserad med
hushållens i fråga om förpackningsavfall som inte är kommunalt
avfall, och
3. begränsas kommunens ansvar genom det producentansvar som
föreskrivs i förordningen.
Separat insamling
2 § När kommunen samlar in förpackningsavfall enligt detta
kapitel ska följande material samlas in separat:
1. papper och kartong,
2. plast,
3. metall,
4. färgat glas,
5. ofärgat glas,
6. trä, och
7. material som inte avses i 1-6 (övrigt
förpackningsmaterial).
I 3 kap. 13 och 14 a §§ avfallsförordningen (2020:614) finns
bestämmelser om att Naturvårdsverket får meddela föreskrifter
om undantag och besluta om dispens från kravet på separat
insamling. Förordning (2023:522).
Utbyggnad av fastighetsnära insamling
3 § Kommunen ska från och med den 1 januari 2024 till och med
utgången av december 2026 samla in hushållens avfall som
består av pappers-, plast, glas- och metallförpackningar
1. genom en fastighetsnära insamling, eller
2. via lättillgängliga insamlingsplatser.
Antalet och placeringen av de lättillgängliga
insamlingsplatserna ska anpassas efter hur utbyggd den
fastighetsnära insamlingen är.
Kommunen får under samma tid samla in förpackningsavfall
enligt första stycket 1 från verksamheter vars
avfallshantering är samlokaliserad med hushållens, om
verksamheten har valt kommunal insamling enligt 7 kap. 10 §.
Fastighetsnära insamling
4 § Kommunen ska från och med den 1 januari 2027
tillhandahålla en fastighetsnära insamling av avfall som
består av pappers-, plast-, glas- och metallförpackningar
1. från hushållen, och
2. från verksamheter vars avfallshantering är samlokaliserad
med hushållens, om verksamheten har valt kommunal insamling
enligt 7 kap. 10 §.
5 § I 9 kap. avfallsförordningen (2020:614) finns bestämmelser
om att kommunen får meddela föreskrifter om
1. hur utrymmen, behållare och andra anordningar som används
för hantering av avfall ska vara beskaffade och skötas (1 § 1
avfallsförordningen), och
2. hanteringen av det avfall som kommunen ansvarar för enligt
15 kap. 20 och 20 a §§ miljöbalken (2 § avfallsförordningen).
Lättillgängliga insamlingsplatser
6 § I fråga om skrymmande förpackningsavfall ska kommunen från
och med den 1 januari 2027 i stället för fastighetsnära
insamling enligt 4 § tillhandahålla ett system med
lättillgängliga insamlingsplatser för att samla in avfallet
från hushåll och från sådana verksamheter som valt kommunal
insamling enligt 7 kap. 10 §.
Återvinningscentraler
7 § På de stationära bemannade insamlingsplatser där
kommunerna tar emot avfall direkt från hushåll
(återvinningscentraler) ska kommunen från och med den
1 januari 2024 tillhandahålla insamling av alla
förpackningsmaterial som avses i 2 §.
Återvinningscentralerna får utgöra en del av systemet med
lättillgängliga insamlingsplatser.
Insamling vid populära platser
8 § Kommunen ska från och med den 1 januari 2026 samla in
avfall som består av pappers-, plast-, glas- och
metallförpackningar på torg och i parker
1. som har en yta som överstiger 2 000 kvadratmeter,
2. där det uppkommer betydande mängder förpackningsavfall, och
3. där kommunen har renhållningsansvar enligt 2 § lagen
(1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och
skyltning.
Avfall som består av plastförpackningar ska dessutom samlas in
på andra populära platser där
1. det uppkommer betydande mängder sådant förpackningsavfall,
och
2. kommunen har renhållningsansvar enligt 2 § lagen med
särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning.
9 § En kommun ska, på de platser och i den omfattning som
avses i 5 kap. 14 §,
1. underlätta för en producentansvarsorganisation som driver
ett retur-system att placera ut insamlingskärl för de
plastflaskor och metallburkar som ingår i systemet, eller
2. själv placera ut insamlingskärlen.
Pågående ärenden enligt plan- och bygglagen
10 § Om det finns ett pågående bygglovs- eller
detaljplaneärende enligt plan- och bygglagen (2010:900) som
behöver avgöras för att en fastighetsnära insamling enligt 4 §
ska kunna införas, får kommunen samla in förpackningsavfall
från berörda fastigheter genom lättillgängliga
insamlingsplatser till dess att ärendet har avgjorts och den
fastighetsnära insamlingen kan påbörjas.
Överlämning av förpackningsavfallet till
producentansvarsorganisationer
11 § Kommunen ska till respektive producentansvarsorganisation
överlämna förpackningsavfall i en mängd av respektive material
som, så långt som möjligt, motsvarar
producentansvarsorganisationens marknadsandel enligt 8 kap.
4 § andra stycket 1.
Kommunen ska
1. tillhandahålla de omlastningsstationer som behövs för att
överlämna förpackningsavfallet eller efter överenskommelse med
en producentansvarsorganisation överlämna avfallet på en annan
plats, och
2. ha rutiner för att på ett skäligt sätt beräkna och
kontrollera att rätt avfallsmängd överlämnas till
producentansvarsorganisationerna.
När kommunen överlämnat förpackningsavfallet till
producentansvarsorganisationerna upphör kommunens ansvar för
avfallet.
En producentansvarsorganisations skyldighet att ta emot
förpackningsavfall
12 § En producentansvarsorganisation ska ta emot det
förpackningsavfall som kommunen samlat in i en mängd av
respektive material som motsvarar organisationens
marknadsandel enligt 8 kap. 4 § andra stycket 1.
Uppgifter från kommunerna till Naturvårdsverket
13 § En kommun ska till Naturvårdsverket lämna uppgifter om
hur mycket avfall av respektive material som kommunen har
samlat in. Uppgifter ska också lämnas om de mängder som
lämnats till producentansvarsorganisationerna enligt 11 §.
Uppgifterna ska lämnas kvartalsvis senast tre veckor efter
utgången av varje kalenderkvartal.
Uppgifter från producentansvarsorganisationerna till
Naturvårdsverket
14 § Producentansvarsorganisationerna ska till
Naturvårdsverket lämna uppgifter om hur mycket avfall av
respektive material som organisationen har tagit hand om från
varje kommun.
Uppgifterna ska lämnas kvartalsvis senast tre veckor efter
utgången av varje kalenderkvartal.
Om en producentansvarsorganisation har tagit emot fel mängd
förpackningsavfall
15 § Naturvårdsverket ska besluta att
producentansvarsorganisationerna i stället för sin
marknadsandel ska ta emot en annan andel förpackningsavfall,
om de mängder som har rapporterats enligt 13 och 14 §§ efter
kalenderårets utgång inte överensstämmer med den fördelning
som ska gälla mellan producentansvarsorganisationerna enligt
8 kap. 4 § andra stycket 1.
Kommunens informationsansvar
16 § Kommunen ska årligen, från och med den 1 januari 2024, ta
fram lättillgänglig information till hushållen och till de
verksamheter som har valt kommunal insamling enligt 7 kap.
10 § om
1. hushållens och verksamheternas skyldighet att sortera ut
förpacknings-avfall och hur sorteringen ska gå till,
2. hur hushållen och verksamheterna ska lämna sitt
förpackningsavfall i kommunens insamlingssystem,
3. hur hushållen och verksamheterna kan förebygga
förpackningsavfall,
4. hur hushållen och verksamheterna kan bidra till ökad
materialåtervinning, och
5. de insamlingsresultat som utsorteringen bidrar till,
angivet i kilogram per invånare.
Kommunen ska ta fram lättillgänglig information till
allmänheten om hur utsortering ska gå till på sådana platser
som avses i 8-10 §§.
Godkända producentansvarsorganisationer ska ges möjlighet att
lämna synpunkter på informationen innan den görs tillgänglig
för hushållen, verksamheterna och allmänheten.
Kommunalt ansvar om det inte finns någon
producentansvarsorganisation
17 § Om det inte finns någon godkänd
producentansvarsorganisation ska kommunen se till att det
förpackningsavfall som samlas in enligt detta kapitel
behandlas.
7 kap. Insamling av förpackningsavfall från verksamheter
Ansvarig producentansvarsorganisations skyldigheter
1 § Den producentansvarsorganisation som har den största
sammanvägda marknadsandelen enligt 8 kap. 5 § andra stycket 2
ska benämnas ansvarig producentansvarsorganisation. Den
organisationen ska ordna och driva mottagningsplatser för
utsorterat förpackningsavfall som producerats i samband med en
verksamhet.
Verksamheterna ska få lämna sitt förpackningsavfall på
mottagnings-platserna utan kostnad och utan begränsningar i
avfallsmängder.
2 § Från och med den 1 januari 2024 ska den ansvariga
producentansvarsorganisationen ordna mottagningsplatser i hela
landet.
Senast den 1 januari 2026 ska antalet mottagningsplatser vara
minst en per kommun och i övrigt bestämmas utifrån att
insamlingen ska vara lättillgänglig. Mottagningsplatserna ska
dimensioneras utifrån antalet verksamheter och det
förpackningsavfall som produceras i de olika kommunerna.
3 § När den ansvariga producentansvarsorganisationen samlar in
förpackningsavfall enligt detta kapitel ska följande material
samlas in separat:
1. papper och kartong,
2. plast,
3. metall,
4. färgat glas,
5. ofärgat glas,
6. trä, och
7. material som inte avses i 1-6 (övrigt
förpackningsmaterial).
I 3 kap. 14 a § avfallsförordningen (2020:614) finns
bestämmelser om att Naturvårdsverket får besluta om dispens
från kravet på separat insamling.
4 § Den ansvariga producentansvarsorganisationen ska årligen
tillgängliggöra lättillgänglig information till verksamheterna
om
1. verksamheters skyldighet att sortera ut förpackningsavfall
och hur sorteringen ska gå till,
2. hur verksamheterna lämnar sitt förpackningsavfall till
mottagningsplatserna,
3. hur verksamheterna kan förebygga förpackningsavfall,
4. hur verksamheter kan bidra till ökad materialåtervinning,
och
5. de återvinningsresultat som sorteringen bidrar till.
Informationen ska tas fram per kommun. Kommunen och övriga
producentansvarsorganisationer ska ges möjlighet att lämna
synpunkter på den framtagna informationen innan den görs
tillgänglig för verksamheterna.
5 § Naturvårdsverket ska senast den 31 december 2023 besluta
om vilken producentansvarsorganisation som ska ansvara för att
ordna och driva mottagningsplatser enligt detta kapitel.
Beslutet ska begränsas till att avse viss tid, dock längst
till tio år.
Naturvårdsverket får ompröva beslutet på eget initiativ eller
efter att den ansvariga producentansvarsorganisationen har
ansökt om det.
Naturvårdsverket ska senast ett år innan beslutet upphör
meddela ett nytt beslut.
Producentansvarsorganisationernas skyldigheter gentemot
varandra
6 § Av 15 kap. 16 b § miljöbalken följer att
producentansvarsorganisationer som inte har utsetts som
ansvariga av Naturvårdsverket ska betala skälig ersättning
till den ansvariga producentansvarsorganisationen för dess
kostnader för den verksamhet som avses i 1-4 §§.
7 § Den marknadsandel som ska användas för beräkning av en
producentansvarsorganisations ersättningsskyldighet enligt
15 kap. 16 b § miljöbalken ska vara organisationens
sammanvägda marknadsandel enligt 8 kap. 5 § andra stycket 2.
Förordning (2023:522).
8 § En producentansvarsorganisation ska hämta det
förpackningsavfall som samlats in vid mottagningsplatserna i
en mängd av respektive förpackningsmaterial som motsvarar
organisationens marknadsandel enligt 8 kap. 4 § andra stycket
2.
9 § Den ansvariga producentansvarsorganisationen ska till
övriga producentansvarsorganisationer överlämna
förpackningsavfall i en mängd av respektive material som, så
långt som möjligt, motsvarar varje
producentansvarsorganisations marknadsandel enligt 8 kap. 4 §
andra stycket 2.
Rutiner för överlämnande ska inrättas av den ansvariga
producentansvarsorganisationen för att på ett skäligt sätt
beräkna och kontrollera att rätt avfallsmängd överlämnas till
övriga producentansvarsorganisationer.
Förpackningsavfall från verksamheter vars avfallshantering är
samlokaliserad med hushållens
10 § En verksamhet i en fastighet som har fastighetsnära
insamling och som har en avfallshantering som är
samlokaliserad med hushållens ska anmäla till kommunen om den
vill att kommunen ska samla in verksamhetens
förpackningsavfall enligt 6 kap.
11 § Kommunen får meddela föreskrifter om vid vilken tidpunkt
en anmälan enligt 10 § ska göras för att kommunen ska samla in
förpackningsavfallet.
Anmälningsplikt för marknadsdrivna system för återanvändning
och marknadsdrivna återvinningssystem
12 § Den som driver ett marknadsdrivet system för
återanvändning får samla in avfall från de förpackningar från
verksamheter som roterar i systemet om
1. det insamlade avfallet behandlas på ett sätt som ger en
materialåtervinning eller annan återvinning som är åtminstone
likvärdig med producentansvarsorganisationernas,
2. verksamheten har anmälts enligt 13 §, och
3. Naturvårdsverket har beslutat att anmälningsplikten är
uppfylld.
13 § Den som avser att driva ett marknadsdrivet system för
återanvändning ska anmäla detta till Naturvårdsverket. Anmälan
ska innehålla
1. namn, kontaktuppgifter och person- eller
organisationsnummer eller, om sådant inte finns,
skatteregistreringsnummer på den som avser att driva systemet,
2. en redogörelse av i vilka kommuner systemet ska drivas,
3. uppgift om de organisatoriska, tekniska eller finansiella
arrangemang som säkerställer att återanvändbara förpackningar
gör flera rotationer och återvinns när de blir avfall, och
4. en beskrivning av hur kraven i 12 § 1 avses uppfyllas.
Naturvårdsverket ska snarast underrättas om ändringar i fråga
om de uppgifter som har lämnats.
14 § Den som driver ett marknadsdrivet system för
materialåtervinning får samla in utsorterat förpackningsavfall
som producerats i samband med en verksamhet om
1. insamlingen ger en materialåtervinning eller annan
återvinning av det aktuella förpackningsavfallet som är
åtminstone likvärdig med producentansvarsorganisationernas,
2. verksamheten har anmälts enligt 15 §, och
3. Naturvårdsverket har beslutat att anmälningsplikten är
uppfylld.
Den som driver systemet ska säkerställa att
materialåtervinning eller annan behandling sker genom att
själv behandla det förpackningsavfall som omfattas av
systemet. Förordning (2023:567).
15 § Den som avser att driva ett marknadsdrivet system för
materialåtervinning ska anmäla detta till Naturvårdsverket.
Anmälan ska innehålla
1. namn, kontaktuppgifter, person- eller organisationsnummer
eller, om sådant inte finns, skatteregistreringsnummer på den
som avser att driva systemet,
2. uppgift om i vilka kommuner systemet ska drivas,
3. uppgift om de organisatoriska, tekniska eller finansiella
arrangemang som säkerställer att förpackningsavfall från
verksamheter återvinns,
4. uppgift om vilka förpackningsmaterial som systemet ska
omfatta, och
5. uppgift om hur kravet i 14 § första stycket 1 och andra
stycket avses uppfyllas.
Naturvårdsverket ska snarast underrättas om ändringar i fråga
om de uppgifter som har lämnats. Förordning (2023:567).
16 § Naturvårdsverket prövar om anmälningsplikten enligt 13
och 15 §§ är uppfylld.
Innan beslut meddelas ska Naturvårdsverket ge
producentansvars-organisationerna tillfälle att yttra sig.
Verksamheternas ansvar i andra hand
17 § Om det inte finns någon godkänd
producentansvarsorganisation ska en verksamhet se till att
dess avfall behandlas enligt 5 kap. 10 § 1 och 2.
8 kap. Beräkning av en producentansvarsorganisations
marknadsandelar
1 § Beräkningen av en producentansvarsorganisations
marknadsandelar per material och dess sammanvägda
marknadsandel ska bestämmas enligt detta kapitel.
2 § Med förpackningar som är avsedda för privat bruk avses i
detta kapitel förpackningar som normalt används av
privatpersoner eller som är avsedda att användas av både
privatpersoner och verksamheter.
Uppgifter från en producentansvarsorganisation till
Naturvårdsverket
3 § En producentansvarsorganisation ska till Naturvårdsverket
lämna uppgift om
1. ändringar i fråga om vilka producenter som anlitat
producentansvars-organisationen och på vilken grund de är
producenter enligt 1 kap. 6 §,
2. den mängd förpackningar som de producenter som anlitat
producent-ansvarsorganisationen har släppt ut på marknaden,
angett i kilogram per material, och
3. hur stor andel av den mängd som redovisas enligt 2 som är
avsedd för privat bruk enligt 2 §.
Uppgifterna ska lämnas kvartalsvis senast en vecka efter
utgången av varje kalenderkvartal.
Marknadsandelar
4 § Naturvårdsverket ska fastställa varje
producentansvarsorganisations marknadsandelar för vart och ett
av följande material:
1. papper och kartong,
2. plast,
3. metall,
4. glas,
5. trä, och
6. material som inte avses i 1-5 (övrigt
förpackningsmaterial).
Marknadsandelarna ska fastställas för förpackningar enligt
första stycket 1-6 som
1. är avsedda för privat bruk, och
2. inte är sådana som avses i 1.
5 § Naturvårdsverket ska fastställa varje
producentansvarsorganisations sammanvägda marknadsandel
utifrån alla de material som anges i 4 §.
Den sammanvägda marknadsandelen ska fastställas för
förpackningar som
1. är avsedda för privat bruk, och
2. inte är sådana som avses i 1.
Naturvårdsverkets beslut
6 § Naturvårdsverket ska i beslut fastställa de
marknadsandelar som avses i 4 och 5 §§ efter utgången av varje
kalenderkvartal. Första gången som Naturvårdsverket
fastställer marknadsandelar för en producentansvars-
organisation ska dock beslutet fattas efter det att producent-
ansvarsorganisationen har fullgjort sin uppgiftsskyldighet
enligt 5 kap. 22 §.
Beräkningen av marknadsandelar ska baseras på de uppgifter som
producentansvarsorganisationerna har lämnat till
Naturvårdsverket enligt 3 §. Första gången som marknadsandelar
fastställs för en producentansvarsorganisation ska dock
beräkningen baseras på de uppgifter som producent-
ansvarsorganisationen har lämnat enligt 5 kap. 22 §.
Om uppgifter som redan lämnats in ändras eller det finns behov
av justeringar i beräkningen av marknadsandelarna får
Naturvårdsverket genom omprövning ändra ett beslut till
nackdel för en producentansvarsorganisation.
Förordning (2023:522).
7 § Ett beslut om marknadsandelar ska skickas till
producentansvarsorganisationerna och publiceras på
Naturvårdsverkets webbplats.
Beslutet gäller omedelbart även om det överklagas.
Förordning (2023:522).
Bemyndigande att meddela föreskrifter om förpackningar avsedda
för privatpersoner
8 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om kriterier
utöver de som anges i 2 § i fråga om vad som avses med
förpackningar som är avsedda för privat bruk.
9 kap. Ersättning till kommunerna
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om en kommuns rätt
till ersättning för verksamhet enligt denna förordning.
Kommunernas uppgifter om insamlingen
2 § En kommun ska senast den 30 september 2023 lämna uppgifter
till Naturvårdsverket om
1. antalet hushåll i kommunen, uppdelat på
a) en- och tvåbostadshus, fördelat på permanent- och
fritidsboende,
b) flerbostadshus, fördelat på permanent- och fritidsboende,
2. antalet hushåll i kommunen som har fastighetsnära
insamling, uppdelat på
a) en- och tvåbostadshus, fördelat på permanent- och
fritidsboende,
b) flerbostadshus, fördelat på permanent- och fritidsboende,
3. antalet samlokaliserade verksamheter i kommunen som har
valt kommunal insamling enligt 7 kap. 10 §,
4. antalet lättillgängliga insamlingsplatser i kommunen,
5. antalet insamlingsplatser på torg och i parker i kommunen
enligt 6 kap. 8 § första stycket,
6. antalet insamlingsplatser på andra populära platser i
kommunen enligt 6 kap. 8 § andra stycket,
7. antalet permanentboende invånare i kommunen,
8. antalet återvinningscentraler i kommunen, och
9. en utbyggnadsplan som beskriver i vilken takt kommunen
planerar att den kommunala insamlingen ska utökas fram till
den 1 januari 2027.
Ändringar i uppgifterna ska därefter redovisas kvartalsvis
senast tre veckor efter utgången av varje kalenderkvartal.
Förordning (2023:522).
Beräkning av ersättningen
3 § Naturvårdsverket beslutar om kommunernas ersättning.
Ersättningens storlek ska bestämmas utifrån att
1. den endast ska omfatta den verksamhet som kommunen är
skyldig att bedriva enligt denna förordning,
2. lättillgängliga insamlingsplatser ska ersättas per
insamlingsplats,
3. återvinningscentraler ska ersättas per insamlingsplats,
4. insamling från torg och parker ska ersättas per
insamlingsplats, och
5. insamling från andra populära platser ska ersättas per
insamlingsplats.
Vid bestämmande av ersättningen för fastighetsnära insamling
ska ersättningen bestämmas med hänsyn tagen till om
insamlingen sker från hushåll eller samlokaliserad verksamhet
eller permanent- eller fritidsboende. Ersättningen ska också
beräknas med hänsyn till mängden insamlat avfall av varje
material.
Kommunens kostnad för information enligt 6 kap. 16 § ska
ersättas per antal permanentboende invånare.
Beslut om ersättning
4 § Naturvårdsverket beslutar om kommunernas ersättning.
Ersättningen ska beslutas och betalas ut kvartalsvis.
Naturvårdsverket får endast besluta om ersättning om en kommun
lämnat in uppgifter enligt 2 § och 6 kap. 13 §.
Förordning (2022:1424).
Utbetalning av ersättning från Kammarkollegiet
5 § Kammarkollegiet ska betala ut ersättning till kommunerna
kvartalsvis utifrån Naturvårdsverkets beslut enligt 4 §.
Beloppet ska tas från de producentavgifter som betalas in
enligt 10 kap.
Återbetalning
6 § Naturvårdsverket får i enskilda fall besluta att kräva
tillbaka utbetald ersättning från kommunerna, om beslutet om
ersättning har grundats på oriktiga eller ofullständiga
uppgifter eller om beräkningar eller bedömningar som
Naturvårdsverket har utfört visat sig vara felaktiga.
Ersättning till kommunerna om det inte finns någon godkänd
producentansvarsorganisation
7 § Om det inte finns någon godkänd
producentansvarsorganisation ska en kommun efter utgången av
varje kalenderkvartal lämna uppgifter till Naturvårdsverket om
vilka kostnader kommunen har haft för behandlingen av
förpackningsavfall som samlats in enligt 6 kap.
8 § Om det inte finns någon godkänd
producentansvarsorganisation ska ersättning till kommunerna
även omfatta kostnaderna för behandlingen av
förpackningsavfallet.
Bemyndigande om att meddela föreskrifter om ersättning till
kommunerna
9 § Naturvårdsverket får meddela närmare föreskrifter i fråga
om ersättningen enligt 3 §.
Naturvårdsverket får också meddela föreskrifter om
1. att ersättningen ska differentieras med hänsyn till
a) avfallets kvalitet, och
b) förhållanden i olika kommuner, och
2. ytterligare grunder, utöver de som avses i 1, för beräkning
av ersättningen.
10 kap. Producentavgifter och årsavgifter
Avgiftsskyldighet
1 § En producentansvarsorganisation ska betala avgifter för
att finansiera
1. den verksamhet som kommunerna bedriver enligt denna
förordning, och
2. Naturvårdsverkets verksamhet enligt denna förordning, utom
den del som avser prövning enligt 5 kap. och tillsyn som avses
i 12 kap. 1 §.
Avgifter för kommunernas verksamhet tas ut som en
producentavgift och avgifter för Naturvårdsverkets verksamhet
som en årsavgift.
Producentavgiftens storlek
2 § Producentavgiftens storlek bestäms av den ersättning som
kommunerna ska få enligt 9 kap.
Kostnaden för ersättningen för insamlingen ska fördelas mellan
producentansvarsorganisationerna utifrån organisationernas
marknadsandelar enligt 8 kap. 4 § andra stycket 1.
Kostnaden för ersättningen för kommunens information enligt
6 kap. 16 § ska fördelas mellan
producentansvarsorganisationerna utifrån organisationernas
sammanvägda marknadsandelar enligt 8 kap. 5 § andra stycket 1.
Årsavgiftens storlek
3 § Årsavgift ska tas ut med sammanlagt 2,5 miljoner kronor,
fördelat mellan producentansvarsorganisationerna utifrån deras
sammanvägda marknadsandelar under året enligt 8 kap. 5 § andra
stycket 1.
Betalning av avgifterna
4 § Naturvårdsverket beslutar kvartalsvis om de
producentavgifter som producentansvarsorganisationerna ska
betala.
Naturvårdsverket får genom omprövning ändra ett beslut om
producentavgift till nackdel för en
producentansvarsorganisation, om avgiften felaktigt bestämts
till ett för lågt belopp.
5 § Naturvårdsverket beslutar efter utgången av varje
kalenderår om de årsavgifter som
producentansvarsorganisationerna ska betala.
6 § Av besluten enligt 4 och 5 §§ ska det framgå när betalning
ska ske.
Kammarkollegiet
7 § De avgiftsmedel som Naturvårdsverket beslutar om ska
sättas in av producentansvarsorganisationerna på ett konto som
Kammarkollegiet disponerar (förpackningsproducenternas konto).
8 § Kammarkollegiet ska snarast underrätta Naturvårdsverket om
en producentansvarsorganisation är försenad med betalningen.
9 § Kammarkollegiet ska disponera avgiftsmedlen på
förpackningsproducenternas konto.
10 § Kammarkollegiet ska betala ut årsavgiften till
Naturvårdsverket efter varje kalenderårs utgång.
11 § Kammarkollegiet ska senast den 1 mars varje år lämna en
redogörelse till Naturvårdsverket över in- och utbetalningar
på förpackningsproducenternas konto under föregående år.
Naturvårdsverket ska publicera Kammarkollegiets redogörelse på
sin webbplats.
Indrivning och verkställighet
12 § Naturvårdsverkets beslut om producentavgifter enligt 4 §
gäller omedelbart och får verkställas enligt utsökningsbalken
trots att beslutet inte har fått laga kraft.
Om avgiften inte betalas inom den tid som anges i beslutet ska
dröjsmålsavgift utgå enligt lagen (1997:484) om
dröjsmålsavgift.
Om avgiften inte betalas inom den tid som anges i beslutet,
ska den obetalda avgiften lämnas för indrivning. Bestämmelser
om indrivning finns i lagen (1993:891) om indrivning av
statliga fordringar m.m.
Producentavgifter som inte betalats ut till kommunerna
13 § Om den ersättning som har betalats ut till kommunerna är
lägre än de producentavgifter som har betalats in ska
Naturvårdsverket räkna av det kvarvarande beloppet mot
nästkommande års producentavgifter.
Producenternas kostnadsansvar om det inte finns någon
producentansvarsorganisation
14 § Om det inte finns någon godkänd
producentansvarsorganisation ska producenterna betala
producentavgifter och årsavgifter.
15 § Om det inte finns någon godkänd
producentansvarsorganisation ska Naturvårdsverket fördela
kostnaderna för kommunernas ersättning mellan producenterna
utifrån deras marknadsandelar.
En producents marknadsandel avser den andel förpackningar som
en producent har tillhandahållit på marknaden i förhållande
till den totala mängden förpackningar som har tillhandahållits
på marknaden.
11 kap. Rapportering
Skyldighet för producenter att rapportera till
Naturvårdsverket
1 § En producent ska senast den 31 mars varje år lämna en
rapport till Naturvårdsverket, om producenten
1. fyller eller på annat sätt använder en förpackning som inte
är en serviceförpackning, i syfte att skydda, presentera eller
underlätta hanteringen av en vara,
2. för in en förpackad vara till Sverige,
3. tillverkar en serviceförpackning i Sverige,
4. för in en serviceförpackning till Sverige,
5. från ett annat land än Sverige säljer en förpackning eller
en förpackad vara till en slutlig användare i Sverige, eller
6. i Sverige tillverkar eller till Sverige för in en sådan
engångsmugg som avses i 1 kap. 20 §.
Rapporten ska innehålla uppgifter om den mängd förpackningar
som producenten har tillhandahållit på den svenska marknaden
under det närmast föregående kalenderåret. Av uppgifterna ska
det framgå hur stor mängd av förpackningarna som är
1. konsumentförpackningar,
2. återanvändbara förpackningar,
3. återanvändbara konsumentförpackningar,
4. flaskor för dryck som är engångsplastprodukter, och
5. sådana plastflaskor och metallburkar som ingår i ett
retursystem.
Uppgifterna om mängd enligt andra stycket ska anges i vikt och
specificeras i varje ingående förpackningsmaterial.
Uppgifterna enligt andra stycket 5 ska även anges i antal.
2 § Rapporten i 1 § ska innehålla uppgifter om
1. det antal förpackningar som en producent har
tillhandahållit på den svenska marknaden under det närmast
föregående kalenderåret som är
a) matlådor som är engångsplastprodukter,
b) muggar som är engångsplastprodukter,
c) engångsplastlock till muggar,
d) flexibla omslag,
e) plastflaskor för dryck som rymmer mindre än 0,6 liter,
f) andra dryckesbehållare än plastflaskor som rymmer mindre än
0,6 liter,
g) tunna plastbärkassar, och
h) tjocka plastbärkassar, och
2. mängden plast som använts i matlådor och muggar som är
engångsplastprodukter.
Av uppgifterna ska det framgå hur många av de tunna
plastbärkassarna som utgör bärkassar vars vägg är tunnare än
15 mikrometer och
1. behövs av hygienskäl, eller
2. tillhandahålls som primära förpackningar för livsmedel som
säljs i lösvikt.
Uppgifterna ska specificeras i varje produktkategori.
3 § /Upphör att gälla U:2030-01-01/
En producent som på den svenska marknaden tillhandahåller
en engångsflaska för dryck som tillverkats av PET som
huvudsaklig komponent ska senast den 31 mars varje år lämna
uppgifter till Naturvårdsverket om hur mycket återvunnen plast
som har använts i flaskorna under det närmast föregående
kalenderåret.
3 § /Träder i kraft I:2030-01-01/
En producent som på den svenska marknaden tillhandahåller
en flaska för dryck som är en engångsplastprodukt ska senast
den 31 mars varje år lämna uppgifter till Naturvårdsverket om
hur mycket återvunnen plast som har använts i flaskorna under
det närmast föregående kalenderåret. Förordning (2022:1275).
Rutiner för internkontroll
4 § En producent ska ha rutiner för internkontroll för att
säkerställa kvaliteten på de uppgifter som ska samlas in och
rapporteras till Naturvårdsverket enligt 1-3 §§.
Skyldighet för producentansvarsorganisationer att rapportera
till Naturvårdsverket
5 § En producentansvarsorganisation för förpackningar ska
senast den 31 mars varje år till Naturvårdsverket lämna
1. uppgifter om vilka producenter som har anlitat
organisationen med uppgift om varje producents person- eller
organisationsnummer eller, om sådant inte finns, producentens
skatteregistreringsnummer,
2. uppgifter i fråga om det förpackningsavfall som hanteras av
producentansvarsorganisationen, specificerat i
förpackningsmaterial, om den mängd avfall som under det
närmast föregående kalenderåret har
a) samlats in och behandlats i Sverige,
b) samlats in utanför Sverige och behandlats i Sverige,
c) samlats in i varje kommun,
d) samlats in i Sverige och transporterats till ett annat land
inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) för
behandling, och
e) samlas in i Sverige och exporterats till ett land utanför
EES för behandling, och
3. uppgifter, i enlighet med föreskrifter som har meddelats
med stöd av 14 §, som Naturvårdsverket behöver
a) för att rapportera till Europeiska kommissionen enligt
11 §, och
b) för det digitala system för uppgifter om förpackningar och
förpackningsavfall som avses i 13 §.
Uppgifter om mängder enligt första stycket ska anges i vikt.
Uppgifter enligt första stycket 2 a, b, d och e ska
specificeras i fråga om hur mycket som har
materialåtervunnits, återvunnits genom energiutvinning,
återvunnits på annat sätt eller bortskaffats.
Förordning (2022:1424).
6 § En producentansvarsorganisation som driver ett retursystem
ska, förutom uppgifterna i 5 §, på begäran av Naturvårdsverket
lämna uppgifter om hur många plastflaskor och metallburkar som
1. ingår i retursystemet och har förts ut ur Sverige, eller
2. inte omfattas av retursystemet men som ändå tagits om hand
av retursystemet när de har blivit avfall.
7 § När det gäller uppfyllelse av målen i denna förordning för
sådant förpackningsavfall som förs ut från Sverige till ett
land utanför Europeiska unionen ska
producentansvarsorganisationen kunna visa att materialen har
återvunnits på det sätt som anges i denna förordning.
Skyldighet för marknadsdrivna system att rapportera till
Naturvårdsverket
8 § Den som samlar in verksamheters avfall i ett
marknadsdrivet system för materialåtervinning eller ett
marknadsdrivet system för återanvändning enligt 7 kap. ska
senast den 31 mars varje år till Naturvårdsverket lämna sådana
uppgifter som avses i 5 §.
Anmälningsplikt för system för återanvändning av förpackningar
9 § Den som yrkesmässigt driver ett system för återanvändning
av förpackningar, men som inte omfattas av anmälningsplikt
enligt 7 kap. 13 §, ska göra en anmälan till Naturvårdsverket.
Anmälan ska innehålla
1. namn och kontaktuppgifter och person- eller
organisationsnummer eller, om sådant inte finns,
skatteregistreringsnummer, och
2. uppgift om vilka förpackningar som roterar i systemet.
Den som driver systemet ska snarast underrätta
Naturvårdsverket om ändringar i fråga om de uppgifter som har
lämnats.
Skyldighet att lämna uppgifter på begäran till
Naturvårdsverket
10 § På Naturvårdsverkets begäran ska de uppgifter som
myndigheten behöver för att rapportera i enlighet med direktiv
94/62/EG lämnas av
1. en producent,
2. en producentansvarsorganisation, och
3. den som driver ett
a) marknadsdrivet system för materialåtervinning,
b) marknadsdrivet system för återanvändning, och
c) annat system för återanvändning av förpackningar.
Uppgifterna ska lämnas inom den tid och på det sätt som
Naturvårdsverket bestämmer.
Rapportering till Europeiska kommissionen
11 § Naturvårdsverket ska rapportera till Europeiska
kommissionen i enlighet med direktiv 94/62/EG.
Digitalt system för uppgifter om förpackningar
12 § Naturvårdsverket ska se till att det finns ett sådant
digitalt system för uppgifter om förpackningar och
förpackningsavfall som uppfyller kraven i artikel 12 i
direktiv 94/62/EG.
Statistik
13 § Uppgifter som lämnas till Naturvårdsverket enligt denna
förordning får användas av Naturvårdsverket för att ta fram
statistik.
Bemyndiganden att meddela föreskrifter om uppgiftslämnande
14 § Naturvårdsverket får meddela
1. ytterligare föreskrifter om vilka uppgifter som ska lämnas
enligt 1-3, 5, 6 och 8 §§ av dem som omfattas av dessa
bestämmelser, och
2. föreskrifter om skyldighet att lämna sådana uppgifter om
avfall, avfallshantering och avfallsförebyggande åtgärder som
behövs för att uppfylla skyldigheter enligt direktiv 94/62/EG
och direktiv 2008/98/EG.
15 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om undantag
från rapporteringsplikten i 1 § för producenter av sådana
förpackningar som inte
1. omfattas av avgiftsskyldigheten enligt 8 § förordningen
(2021:1002) om nedskräpningsavgifter, eller
2. utgörs av plastflaskor eller metallburkar som ingår i ett
retursystem.
12 kap. Övriga bestämmelser
Tillsyn
1 § Bestämmelser om tillsyn finns i 26 kap. miljöbalken,
miljötillsyns-förordningen (2011:13) och Europaparlamentets
och rådets förordning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om
marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om
ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG)
nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011.
Bestämmelser om det tillsynsansvar som hör samman med denna
förordning finns i 26 kap. 3 § tredje stycket miljöbalken samt
2 kap. 4, 24, 29 och 30 §§ miljötillsynsförordningen.
Forum för dialog
2 § Naturvårdsverket ska se till att
producentansvarsorganisationer, kommuner, marknadsdrivna
system, fastighetsägare, miljöorganisationer och övriga
berörda kan föra en löpande dialog i frågor som har betydelse
för producentansvaret.
Producentansvarsorganisationerna och kommunerna ska ges
möjlighet att föra särskild dialog med varandra och med
Naturvårdsverket.
Verkställighetsföreskrifter
3 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning.
Avgifter
4 § I förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och
tillsyn enligt miljöbalken finns bestämmelser om avgifter.
Sanktioner
5 § Bestämmelser om miljösanktionsavgifter finns i
förordningen (2012:259) om miljösanktionsavgifter.
Överklagande
6 § I 19 kap. 1 § miljöbalken finns bestämmelser om
överklagande till mark- och miljödomstolen av beslut enligt
denna förordning. Beslut enligt 9 kap. 4 § får dock inte
överklagas.
Övergångsbestämmelser
2022:1274
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2023.
2. Genom förordningen upphävs
a) förordningen (2018:1462) om producentansvar för
förpackningar, och
b) förordningen (2005:220) om retursystem för plastflaskor och
metallburkar.
3. Bestämmelserna i 3 kap. 6 § tillämpas första gången i fråga
om engångsflaskor för dryck som tillhandahålls på den svenska
marknaden efter utgången av 2024.
4. Bestämmelserna i 3 kap. 7 § tillämpas första gången i fråga
om dryckesbehållare som tillhandahålls på den svenska
marknaden efter den 2 juli 2024.
5. Bestämmelserna i 4 kap. 1 § och 5 § 2 tillämpas första
gången i fråga om förpackningar som tillhandahålls på den
svenska marknaden efter utgången av oktober 2023.
6. Bestämmelserna i 6 kap. 11-15 och 17 §§ tillämpas första
gången i fråga om förpackningsavfall som samlas in i en kommun
efter utgången av 2023.
7. Bestämmelserna i 7 kap. 1, 4, 12, 14 och 17 §§ tillämpas
första gången i fråga om förpackningsavfall som samlas in
eller produceras efter utgången av 2023.
8. Bestämmelserna i 7 kap. 13, 15 och 16 §§ tillämpas på
anmälningar av marknadsdrivna system som lämnas in till
Naturvårdsverket efter den 1 november 2023 och som avser tid
efter den 1 januari 2024.
9. Bestämmelserna i 8 kap. 1-7 §§ tillämpas första gången i
fråga om producentansvarsorganisationer som avses att drivas
efter utgången av 2023.
10. Bestämmelserna i 9 kap. 3-8 §§ tillämpas första gången i
fråga om ersättning för förpackningsavfall som samlas in efter
utgången av 2023 och för information om sådan insamling.
11. Bestämmelserna i 10 kap. tillämpas första gången i fråga
om avgifter som ska betalas för kommunernas och
Naturvårdsverkets verksamhet efter utgången av 2023.
12. Bestämmelserna i 11 kap. 3 § tillämpas första gången i
fråga om engångsflaskor för dryck som tillhandahålls på den
svenska marknaden efter utgången av 2023.
13. Bestämmelserna i 11 kap. 5 och 8 §§ tillämpas första
gången i fråga om uppgifter som avser kalenderåret 2024.
14. Bestämmelserna i 25-30 §§ i den upphävda förordningen
(2006:1273) om producentansvar för förpackningar gäller
fortfarande för förpackningsavfall som samlas in före utgången
av 2023. Vid tillämpning av dessa bestämmelser ska med
producent avses det som anges i 1 kap. 6 § i denna förordning.
15. Bestämmelsen i 31 § 1 i den upphävda förordningen
(2006:1273) om producentansvar för förpackningar gäller
fortfarande för uppgifter som avser tiden till och med den
31 december 2023. Vid tillämpning av den bestämmelsen ska med
producent avses det som anges i 1 kap. 6 § i denna förordning.
16. Bestämmelsen i 2 § i den upphävda förordningen (2005:220)
om retursystem gäller fortfarande den som yrkesmässigt tappar
konsumtionsfärdig dryck i plastflaska eller metallburk eller
yrkesmässigt till Sverige för in konsumtionsfärdig dryck i
plastflaska eller metallburk före utgången av 2023.
17. Bestämmelsen i 10 a § i den upphävda förordningen
(2005:220) om retursystem gäller fortfarande för uppgifter som
ett retursystem ska lämna för tiden till och med den 31
december 2023.
18. Godkännanden som har meddelats enligt den upphävda
förordningen (2005:220) om retursystem för plastflaskor och
metallburkar gäller fortfarande, dock längst till och med den
31 december 2026. Godkännandena ska anses meddelade med stöd
av 5 kap. 20 § i denna förordning. Förordning (2022:1424).
19. Beslut om dispens som har meddelats enligt 7 § i den
upphävda förordningen (2005:220) om retursystem för
plastflaskor och metallburkar ska anses meddelade med stöd av
4 kap. 4 § i denna förordning.
2022:1275
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2029 i fråga om
3 kap. 11 § och 4 kap. 3 § och i övrigt den 1 januari 2030.