Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:1257 ·
Visa register
Lag (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter
Departement: Socialdepartementet
Utfärdad: 2022-06-30
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:897
Ikraft: 2022-08-01 överg.best.
Lagens syfte och innehåll
1 § Denna lag syftar till att begränsa de hälsorisker och
olägenheter som är förenade med bruk av tobaksfria
nikotinprodukter.
2 § Denna lag innehåller bestämmelser om produktanmälan,
produktkrav, försäljning och marknadsföring av tobaksfria
nikotinprodukter.
Uttryck i lagen
3 § I denna lag avses med
1. tobaksfri nikotinprodukt: en produkt utan tobak som
innehåller nikotin för konsumtion,
2. detaljhandel: försäljning till konsumenter,
3. försäljningsställe: ett fysiskt försäljningsställe eller en
webbplats för detaljhandel,
4. fysiskt försäljningsställe: en viss lokal eller ett annat
avgränsat utrymme för detaljhandel.
Förhållandet till andra lagar
4 § Denna lag ska inte tillämpas på
1. produkter som omfattas av lagen (2018:2088) om tobak och
liknande produkter,
2. produkter som är klassificerade som narkotika enligt
narkotikastrafflagen (1968:64) eller som hälsofarliga varor
enligt lagen (1999:42) om förbud mot vissa hälsofarliga varor,
eller
3. läkemedel eller medicintekniska produkter som omfattas av
läkemedelslagen (2015:315) eller lagen (2021:600) med
kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om
medicintekniska produkter.
Produktanmälan
5 § Tillverkare och importörer ska till Folkhälsomyndigheten
anmäla alla tobaksfria nikotinprodukter som de avser att
tillhandahålla konsumenter på marknaden. En ny anmälan ska
lämnas in för varje väsentlig ändring av produkten. Anmälan
ska lämnas in senast sex månader innan produkten är avsedd att
tillhandahållas konsumenter på marknaden. Anmälan ska även
göras när produkten återkallas från marknaden av tillverkaren
eller importören.
Tobaksfria nikotinprodukter får inte tillhandahållas
konsumenter på marknaden om en sådan anmälan inte har gjorts.
Detsamma gäller om anmälan inte uppfyller de föreskrifter om
produktanmälan som har meddelats med stöd av 48 § 1.
Produktkrav
6 § Tillverkare och importörer av tobaksfria nikotinprodukter
ansvarar för att produkterna uppfyller de krav som följer av
föreskrifter om innehåll och utformning som har meddelats med
stöd av 48 § 2.
Tobaksfria nikotinprodukter som inte uppfyller kraven får inte
tillhandahållas konsumenter på marknaden.
Märkning
7 § Förpackningar till tobaksfria nikotinprodukter ska förses
med en innehållsdeklaration och en text som upplyser om
nikotinets skadeverkningar (hälsovarning).
Tillverkare och importörer av tobaksfria nikotinprodukter
ansvarar för att förpackningarna uppfyller kraven i första
stycket.
Om en förpackning inte uppfyller kraven, får produkten inte
tillhandahållas konsumenter på marknaden. Detsamma gäller om
innehållsdeklarationen eller hälsovarningen inte uppfyller de
föreskrifter om innehåll och utformning som har meddelats med
stöd av 48 § 3 och 4.
8 § Märkningen på tobaksfria nikotinprodukter eller på sådana
produkters förpackningar får inte
1. antyda att en viss tobaksfri nikotinprodukt är mindre
skadlig än andra sådana produkter, eller
2. likna ett livsmedel eller en kosmetisk produkt.
Marknadsföring
9 § Vid marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter till
konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam eller
andra marknadsföringsåtgärder får inte vara påträngande,
uppsökande eller uppmana till bruk av tobaksfria
nikotinprodukter.
Hänvisning till produktens smak får endast göras om det är
motiverat av konsumentens behov av produktinformation.
Marknadsföringen får inte riktas särskilt till eller skildra
barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.
10 § En hälsovarning ska på ett tydligt sätt återges vid
marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter till konsumenter
genom kommersiella annonser i
1. periodiska skrifter eller andra jämförbara skrifter på
vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig,
2. andra tryckta skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen är
tillämplig, eller
3. informationssamhällets tjänster.
Om det finns flera hälsovarningar, ska minst en av dem
återges. Vid upprepad annonsering ska de olika
hälsovarningarna användas omväxlande och om möjligt i lika
stor omfattning.
Första stycket 2 gäller inte marknadsföring inne på fysiska
försäljningsställen.
11 § Det är förbjudet att marknadsföra tobaksfria
nikotinprodukter till konsumenter genom kommersiell reklam i
tv-sändningar, beställ-tv eller ljudradiosändningar.
En leverantör av en videodelningsplattform får inte
tillhandahålla sådan reklam som avses i första stycket före,
under eller efter användargenererade videor eller tv-program
på plattformen.
12 § Tillverkare, partihandlare och importörer får inte
sponsra evenemang eller verksamheter dit allmänheten har
tillträde om sponsringen främjar tobaksfria nikotinprodukter.
Bestämmelser om förbud mot sponsring i tv, radio och på
videodelningsplattformar och produktplacering i tv och på
videodelningsplattformar finns i radio och tv-lagen
(2010:696).
13 § En marknadsföringsåtgärd som strider mot någon av 8-11 §§
och 12 § första stycket ska, vid tillämpningen av 5, 23 och
26 §§ marknadsföringslagen (2008:486), anses vara otillbörlig
mot konsumenter. En marknadsföringsåtgärd som strider mot 11 §
kan medföra marknadsstörningsavgift enligt bestämmelserna i
29-36 §§ marknadsföringslagen.
Rapporteringsskyldighet
14 § Tillverkare och importörer av tobaksfria nikotinprodukter
ska varje år till Folkhälsomyndigheten lämna in
1. fullständiga uppgifter om försäljningsvolymer, och
2. uppgifter om preferenserna hos olika konsumentgrupper,
inbegripet barn eller ungdomar som inte fyllt 25 år.
Tobaksfria nikotinprodukter får inte tillhandahållas
konsumenter på marknaden om den rapporteringsskyldighet som
följer av första stycket eller av föreskrifter som har
meddelats med stöd av 48 § 5 inte har uppfyllts.
Produktkontroll
15 § Tillverkare, importörer och distributörer av tobaksfria
nikotinprodukter ska upprätta och upprätthålla ett system för
att samla in information om alla misstänkta skadliga effekter
som dessa produkter har på människors hälsa.
Informationen ska på begäran lämnas till Folkhälsomyndigheten.
16 § Om en tillverkare, importör eller distributör av
tobaksfria nikotinprodukter anser, eller har skäl att anta,
att en sådan produkt inte är säker eller av god kvalitet eller
att den på annat sätt inte är förenlig med denna lag eller
anslutande föreskrifter, ska denne omedelbart
1. vidta de korrigerande åtgärder som är nödvändiga för att
den berörda produkten ska bli förenlig med denna lag,
2. dra tillbaka produkten, eller
3. återkalla produkten.
När en åtgärd enligt första stycket vidtas, ska
Folkhälsomyndigheten omedelbart underrättas om produktens
brister, vilken åtgärd som vidtagits och resultaten av
åtgärden.
Anmälan om försäljning
17 § En näringsidkare får inte bedriva detaljhandel med
tobaksfria nikotinprodukter utan att först ha gjort en anmälan
om försäljningen.
En näringsidkare som har säte eller fast driftställe för
näringsverksamhet i Sverige ska göra en anmälan till den
kommun där det fysiska försäljningsstället är beläget. Om ett
fysiskt försäljningsställe saknas, ska anmälan göras till den
kommun där företaget har sitt säte eller, om företaget saknar
säte inom landet, till den kommun där företaget har ett fast
driftställe.
Saknar näringsidkaren säte eller fast driftställe för
näringsverksamhet i Sverige ska anmälan göras till
Folkhälsomyndigheten.
Egenkontroll
18 § Den som bedriver detaljhandel med tobaksfria
nikotinprodukter ska utöva egenkontroll över försäljningen och
hanteringen i övrigt av tobaksfria nikotinprodukter och se
till att det finns ett för verksamheten lämpligt
egenkontrollprogram.
Till anmälan om försäljning enligt 17 § ska
egenkontrollprogrammet och de övriga uppgifter som behövs för
kommunens och Folkhälsomyndighetens tillsyn bifogas. Ändrade
uppgifter ska utan dröjsmål anmälas till kommunen respektive
Folkhälsomyndigheten.
Ålderskrav
19 § Tobaksfria nikotinprodukter får inte säljas eller på
annat sätt lämnas ut i näringsverksamhet till den som inte har
fyllt 18 år. Den som lämnar ut en sådan produkt ska förvissa
sig om att mottagaren har uppnått den åldern.
Om det finns särskild anledning att anta att produkten är
avsedd att lämnas över till någon som inte har fyllt 18 år,
får den inte lämnas ut.
På försäljningsställen ska det finnas ett tydligt och klart
synbart meddelande med information om förbudet mot att sälja
eller lämna ut tobaksfria nikotinprodukter till den som inte
har fyllt 18 år.
20 § Tobaksfria nikotinprodukter som säljs till konsumenter
ska tillhandahållas på ett sådant sätt att det går att
kontrollera mottagarens ålder. Detta gäller även när
försäljningen sker genom automat eller distansförsäljning
eller på liknande sätt.
21 § Tobaksfria nikotinprodukter får föras in i landet endast
av den som har fyllt 18 år.
Tillsyn
22 § Folkhälsomyndigheten ansvarar för tillsynsvägledning när
det gäller kommunens tillsyn enligt 24 § första stycket 1-4
och kommunens och Polismyndighetens tillsyn enligt 25 §.
Konsumentverket ansvarar för tillsynsvägledning när det gäller
kommunens tillsyn enligt 24 § andra stycket.
23 § Länsstyrelsen utövar tillsyn inom länet enligt 24 och
25 §§. I tillsynen ingår att
1. följa kommunernas verksamhet och biträda kommunerna med
information och råd, och
2. främja samarbete mellan olika tillsynsmyndigheter och
mellan tillsynsmyndigheter och andra.
24 § Kommunen utövar tillsyn på fysiska försäljningsställen
över att denna lag och anslutande föreskrifter följs när det
gäller
1. produktanmälan enligt 5 §,
2. produktkrav enligt 6 §,
3. innehållsdeklaration, hälsovarning och märkning enligt 7
och 8 §§, och
4. rapporteringsskyldighet enligt 14 §.
Kommunen utövar även tillsyn på eller i anslutning till
fysiska försäljningsställen över att denna lag och anslutande
föreskrifter följs när det gäller marknadsföring enligt 9 och
10 §§.
25 § Kommunen och Polismyndigheten utövar tillsyn över att
denna lag och anslutande föreskrifter följs när det gäller
1. anmälan om försäljning och egenkontroll enligt 17 och 18 §§
när näringsidkaren har säte eller fast försäljningsställe för
näringsverksamhet i Sverige, och
2. ålderskrav enligt 19 och 20 §§.
26 § Folkhälsomyndigheten utövar tillsyn över att denna lag
och anslutande föreskrifter följs när det gäller
1. produktanmälan, produktkrav, rapporteringsskyldighet och
produktkontroll enligt 5, 6 och 14-16 §§, i andra fall än som
avses i 24 § första stycket,
2. innehållsdeklaration, hälsovarning och märkning enligt 7
och 8 §§, i andra fall än som avses i 24 § första stycket, och
3. anmälan om försäljning och egenkontroll enligt 17 och 18 §§
när näringsidkaren saknar säte eller fast driftställe för
näringsverksamhet i Sverige.
27 § Konsumentverket utövar tillsyn över att denna lag och
anslutande föreskrifter följs när det gäller marknadsföring
enligt 9-11 §§ och 12 § första stycket, i andra fall än som
avses i 24 § andra stycket.
Vid Konsumentverkets tillsyn tillämpas bestämmelserna i
marknadsföringslagen (2008:486).
Befogenheter
28 § En tillsynsmyndighet som anges i 24-26 §§ får i sin
tillsynsverksamhet meddela de förelägganden eller förbud som
behövs för att denna lag och anslutande föreskrifter ska
följas.
29 § Vid allvarliga eller upprepade överträdelser av denna lag
får kommunen förbjuda den som bedriver detaljhandel med
tobaksfria nikotinprodukter att fortsätta försäljningen eller,
om förbud får anses vara en alltför ingripande åtgärd, meddela
varning. Kommunens beslut gäller omedelbart, om inte något
annat anges i beslutet.
Ett förbud får meddelas för en tid av högst sex månader.
30 § Om Folkhälsomyndigheten konstaterar eller har rimliga
skäl att anta att en typ av eller specifika tobaksfria
nikotinprodukter kan utgöra en allvarlig risk för människors
hälsa, trots att produkten uppfyller kraven i denna lag, får
myndigheten förbjuda att produkterna tillhandahålls
konsumenter på marknaden.
Om sådana produkter har tillhandahållits konsumenter på
marknaden, får Folkhälsomyndigheten förelägga tillverkaren,
importören eller distributören av produkterna att dra tillbaka
eller återkalla dessa.
31 § Beslut enligt 28 och 30 §§ får förenas med vite. Vitet
får inte omvandlas till fängelse.
Rätt till upplysningar och tillträde
32 § En tillsynsmyndighet har rätt att på begäran få de
upplysningar, handlingar, varuprover och liknande som behövs
för myndighetens tillsyn enligt denna lag.
33 § För att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag har en
tillsynsmyndighet rätt att få tillträde till områden, lokaler
och andra utrymmen som berörs av denna lag eller anslutande
föreskrifter och får där göra undersökningar och ta prover.
För uttagna prover betalas inte ersättning.
34 § Polismyndigheten ska på begäran av en annan
tillsynsmyndighet lämna den hjälp som behövs vid tillämpningen
av 33 §.
En begäran enligt första stycket får göras endast om
1. det på grund av särskilda omständigheter kan befaras att
åtgärden inte kan utföras utan att en polismans särskilda
befogenheter enligt 10 § polislagen (1984:387) behöver
tillgripas, eller
2. det annars finns synnerliga skäl.
Underrättelser
35 § Kommunen och Polismyndigheten ska underrätta varandra om
förhållanden som de i sin verksamhet får kännedom om och som
är av betydelse för tillsynen.
En kommun som har fattat beslut i ett ärende enligt denna lag
ska skicka en kopia av beslutet till Folkhälsomyndigheten,
Polismyndigheten och den länsstyrelse som berörs av beslutet.
36 § Kommunen ska underrätta Folkhälsomyndigheten om den i sin
verksamhet får kännedom om något som kan ha betydelse för
Folkhälsomyndighetens tillsyn.
Kontrollköp
37 § Kommunen får genomföra kontrollköp i syfte att ge
underlag för en dialog mellan kommunen och den som lämnar ut
tobaksfria nikotinprodukter om skyldigheten att förvissa sig
om att mottagaren har fyllt 18 år. Vid ett sådant köp får
kommunen endast anlita en person som har fyllt 18 år.
Ett kontrollköp får genomföras utan att näringsidkaren
underrättas i förväg om kontrollköpet. Kommunen ska snarast
efter ett genomfört kontrollköp underrätta näringsidkaren om
kontrollköpet.
38 § Vad som framkommit genom kontrollköp får inte utgöra
grund för kommunen att meddela föreläggande, förbud eller
varning enligt 28 eller 29 §.
Tystnadsplikt
39 § Den som har tagit befattning med något ärende enligt
denna lag får inte obehörigen röja eller på annat sätt
utnyttja vad han eller hon då har fått veta om
yrkeshemligheter eller affärsförhållanden.
I det allmännas verksamhet tillämpas bestämmelserna i
offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Avgifter
40 § En kommun får ta ut avgifter för sin tillsyn av den som
bedriver anmälningspliktig försäljning enligt 17 §.
41 § Folkhälsomyndigheten får ta ut avgifter av tillverkare
och importörer av tobaksfria nikotinprodukter för att ta emot,
lagra, hantera, analysera och offentliggöra de uppgifter som
enligt 5 § lämnas till myndigheten.
Folkhälsomyndigheten får ta ut avgifter av tillverkare och
importörer för att ta emot, lagra, hantera och analysera de
uppgifter som enligt 14 § lämnas till myndigheten samt för att
offentliggöra att rapporteringsskyldigheten har uppfyllts.
Folkhälsomyndigheten får ta ut avgifter för sin tillsyn av den
som bedriver anmälningspliktig försäljning enligt 17 §.
Överklagande
42 § Beslut enligt denna lag eller anslutande föreskrifter får
överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Straffbestämmelser
43 § Den som uppsåtligen i strid med 7 § tredje stycket
tillhandahåller konsumenter tobaksfria nikotinprodukter som
inte uppfyller kraven på innehållsdeklaration eller
hälsovarning, ska dömas för olovlig hantering av tobaksfria
nikotinprodukter till böter eller fängelse i högst sex
månader.
Om gärningen är ringa, ska den inte medföra ansvar.
44 § Den som uppsåtligen säljer tobaksfria nikotinprodukter i
strid med ett förbud som har meddelats med stöd av 29 §, ska
dömas för olovlig försäljning av tobaksfria nikotinprodukter
till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om gärningen är ringa, ska den inte medföra ansvar.
45 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bedriver
detaljhandel med tobaksfria nikotinprodukter i strid med 17 §
eller säljer eller lämnar ut tobaksfria nikotinprodukter i
strid med 19 § första eller andra stycket, ska dömas till
böter eller fängelse i högst sex månader.
Om gärningen är ringa, ska den inte medföra ansvar.
46 § Den som har överträtt ett vitesföreläggande eller ett
vitesförbud ska inte dömas till ansvar enligt denna lag för
den eller de gärningar som omfattas av föreläggandet eller
förbudet.
47 § Har upphävts genom lag (2024:897).
Bemyndiganden
48 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. produktanmälan enligt 5 §,
2. produktinnehåll och utformning av tobaksfria
nikotinprodukter enligt 6 §,
3. innehållet i och utformningen av en innehållsdeklaration
enligt 7 §,
4. hur en hälsovarning ska utformas och återges enligt 7 och
10 §§,
5. fullgörandet av rapporteringsskyldigheten enligt 14 §,
6. systemet för informationssamling enligt 15 §,
7. underrättelseskyldigheten enligt 16 § andra stycket,
8. utformningen av egenkontrollprogram enligt 18 §,
9. genomförandet av kontrollköp enligt 37 §, och
10. storleken på avgifterna enligt 41 §.
Övergångsbestämmelser
2022:1257
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023 i fråga om 6-8,
10, 15 och 43 §§, den 1 januari 2024 i fråga om 5 och 14 §§,
samt i övrigt den 1 augusti 2022.
2. Tobaksfria nikotinprodukter som har tillverkats eller
övergått till fri omsättning före den 1 januari 2023 och som
inte uppfyller produktkraven enligt 6 § eller kraven på
märkning enligt 7 och 8 §§ får fortsätta att tillhandahållas
konsumenter på marknaden efter den 1 januari 2023 om de inte
utgör en allvarlig risk för människors hälsa, dock längst till
och med den 1 juli 2023.
3. För tobaksfria nikotinprodukter som har tillhandahållits
konsumenter på marknaden före den 1 januari 2024 ska en
produktanmälan enligt 5 § göras senast den 1 februari 2024.