Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:1058 ·
Visa register
Förordning (2022:1058) med kompletterande bestämmelser till EU:s gräns- och kustbevakningsförordning
Departement: Justitiedepartementet L4
Utfärdad: 2022-06-22
Ikraft: 2022-08-01
Inledande bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller kompletterande bestämmelser
till
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1896 av
den 13 november 2019 om den europeiska gräns- och
kustbevakningen och om upphävande av förordningarna (EU) nr
1052/2013 och (EU) 2016/1624 (EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning), och
2. lagen (2022:1057) med kompletterande bestämmelser till EU:s
gräns- och kustbevakningsförordning.
2 § Termer och uttryck i denna förordning har samma betydelse
som i EU:s gräns- och kustbevakningsförordning.
3 § Denna förordning är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
Gränsförvaltningsmyndigheternas ansvar
4 § Polismyndigheten, Kustbevakningen, Tullverket,
Kriminalvården och Migrationsverket, här kallade
gränsförvaltningsmyndigheterna, är de nationella myndigheter
som utgör Sveriges del av den europeiska gräns- och
kustbevakningen enligt artikel 4 i EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning.
Gränsförvaltningsmyndigheterna ska tillsammans, inom ramen för
respektive myndighets verksamhetsområde, ansvara för att
Sverige uppfyller sina åligganden enligt EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning och att Sverige vid behov kan begära
och ta emot bistånd från Europeiska gräns- och
kustbevakningsbyrån (Frontex).
Polismyndigheten ska vara samordnande myndighet, om det inte
är uppenbart att någon annan myndighet bör vara ansvarig för
samordningen.
5 § Polismyndigheten ska
1. vara nationell kontaktpunkt enligt artikel 13 i EU:s gräns-
och kustbevakningsförordning,
2. vara nationell samordningscentral enligt artikel 21 i EU:s
gräns- och kustbevakningsförordning,
3. vara central nationell myndighet med ansvar för att
förvalta det ekonomiska stödet i enlighet med artikel 61 i
EU:s gräns- och kustbevakningsförordning, och
4. ansvara för att anmäla till kommissionen vilken svensk
myndighet som är ansvarig för personuppgiftsbehandling enligt
artikel 89.1 i EU:s gräns- och kustbevakningsförordning.
6 § Den samordnande myndigheten ska efter samråd med övriga
gränsförvaltningsmyndigheter bereda och till regeringen
överlämna förslag till beslut om
1. Sveriges nationella strategi för europeisk integrerad
gränsförvaltning enligt artikel 8.6 i EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning eller uppdatering av denna, och
2. indelning av Sveriges yttre gräns i gränsavsnitt enligt
artikel 30 i EU:s gräns- och kustbevakningsförordning.
Vid behov får även andra myndigheter än
gränsförvaltningsmyndigheter delta i arbetet enligt första
stycket.
7 § Om en insats enligt EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning ska genomföras i Sverige, eller
utomlands med svenskt deltagande, ska en operativ plan för
insatsen upprättas i enlighet med artikel 38 i EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning. Den samordnande myndigheten och
övriga berörda gränsförvaltningsmyndigheter ansvarar för
svenskt deltagande i utformningen av en sådan plan.
8 § Om det har beslutats att det ska genomföras en insats i
Sverige enligt EU:s gräns- och kustbevakningsförordning, ska
den samordnande myndigheten genast underrätta Försvarsmakten
om de utländska tjänstemännen kommer att använda statsfartyg
eller statsluftfartyg på svenskt territorium.
I tillträdesförordningen (1992:118) finns bestämmelser om
tillstånd för tillträde till svenskt territorium.
Gränsförvaltningsmyndigheternas befogenheter
9 § Den samordnande myndigheten får efter samråd med övriga
berörda gränsförvaltningsmyndigheter, efter regeringens
medgivande, begära bistånd från Frontex i form av snabba
gränsinsatser, utplaceringar av stödenheter för
migrationshantering och återvändandeinterventioner enligt
artikel 37.2, 40 respektive 53 i EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning.
Den samordnande myndigheten får efter samråd med övriga
berörda gränsförvaltningsmyndigheter, utan regeringens
medgivande, även begära sådana typer av bistånd från Frontex
som inte framgår av första stycket.
Den samordnande myndigheten ska underrätta Regeringskansliet
(Justitiedepartementet) innan
1. ett beslut fattas om en begäran om bistånd i form av en
gemensam insats eller en återvändandeinsats enligt
artikel 37.1 respektive 50 i EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning, och
2. ett samtycke ges till en av Frontex initierad
återvändandeinsats enligt artikel 50.1 i EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning.
10 § Den samordnande myndigheten får efter samråd med övriga
berörda myndigheter besluta om att ge utländska tjänstemän som
tjänstgör i Sverige enligt EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning tillstånd att utföra
förvaltningsuppgifter som innefattar myndighetsutövning enligt
3 § första och andra stycket och 4 § lagen (2022:1057) med
kompletterande bestämmelser till EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning.
11 § Den samordnande myndigheten får efter samråd med övriga
berörda gränsförvaltningsmyndigheter förhandla om och ingå
överenskommelser med
1. Frontex i alla frågor som föranleds av samarbetet enligt
EU:s gräns- och kustbevakningsförordning, och
2. andra stater inom ramen för insatser i tredjeland som
Sverige deltar eller ska delta i enligt EU:s gräns- och
kustbevakningsförordning.
En överenskommelse enligt första stycket får inte ingås om
överenskommelsen kräver riksdagens eller Utrikesnämndens
medverkan. Innan en överenskommelse enligt första stycket 2
ingås ska den samordnande myndigheten underrätta
Regeringskansliet (Justitiedepartementet).