Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:1057 ·
Visa register
Lag (2022:1057) med kompletterande bestämmelser till EU:s gräns- och kustbevakningsförordning
Departement: Justitiedepartementet L4
Utfärdad: 2022-06-22
Ikraft: 2022-08-01
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag innehåller kompletterande bestämmelser till
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1896 av den
13 november 2019 om den europeiska gräns- och kustbevakningen
och om upphävande av förordningarna (EU) nr 1052/2013 och (EU)
2016/1624 (EU:s gräns- och kustbevakningsförordning).
2 § Termer och uttryck i denna lag har samma betydelse som i
EU:s gräns- och kustbevakningsförordning.
Befogenheter som utgör myndighetsutövning
3 § Utländska tjänstemän som ska tjänstgöra i Sverige enligt
EU:s gräns- och kustbevakningsförordning får, för uppgifter
som avser gränskontroll och återvändande, ges tillstånd att i
Sverige utöva befogenheter som utgör myndighetsutövning.
Sådant tillstånd får ges även för uppgifter som krävs för att
uppnå målen med
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 656/2014
av den 15 maj 2014 om fastställande av regler för
övervakningen av de yttre sjögränserna inom ramen för det
operativa samarbete som samordnas av Europeiska byrån för
förvaltningen av det operativa samarbetet vid Europeiska
unionens medlemsstaters yttre gränser,
2. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/399 av
den 9 mars 2016 om en unionskodex om gränspassage för personer
(kodex om Schengengränserna), och
3. Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/115/EG av den
16 december 2008 om gemensamma normer och förfaranden för
återvändande av tredjelandsmedborgare som vistas olagligt i
medlemsstaterna.
Tjänstemännen får ges tillstånd att utöva endast sådana
befogenheter som svenska polismän, kustbevakningstjänstemän,
tulltjänstemän, kriminalvårdstjänstemän respektive tjänstemän
vid Migrationsverket har för uppgifter som framgår av första
stycket. En utländsk tjänsteman som ska tjänstgöra i en viss
verksamhet kan dock inte ges tillstånd att utöva andra
befogenheter än de som en svensk tjänsteman i motsvarande
verksamhet har.
Beslut om att neka inresa enligt artikel 14 i förordning (EU)
2016/399 och beslut om att neka visum vid gränsen enligt
artikel 35 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr
810/2009 av den 13 juli 2009 om införande av en
gemenskapskodex om viseringar (viseringskodex) får fattas
endast av svenska tjänstemän eller av utländska tjänstemän om
de fått ett särskilt tillstånd att agera för svensk räkning.
4 § Utländska tjänstemän ska ges tillstånd att utöva de
befogenheter som omfattas av 3 § första och andra stycket och
som bedöms nödvändiga för att tjänstemännen ska kunna utföra
uppgifterna.
Användning av vapen och annan särskild utrustning
5 § Utländska tjänstemän som har getts tillstånd att utöva
befogenheter enligt 4 § har vid tjänstgöringen i Sverige rätt
att använda skjutvapen endast i den utsträckning som reglerna
om nödvärn medger. I övrigt har de samma rätt som motsvarande
svenska tjänstemän har enligt lag eller annan författning.
För att särskild utrustning ska få användas vid
våldsanvändning ska dock utrustningen motsvara den som svenska
polismän, kustbevakningstjänstemän, tulltjänstemän eller
kriminalvårdstjänstemän använder i motsvarande verksamhet.
Straffrättsligt skydd och ansvar
6 § Utländska tjänstemän som utövar myndighet i Sverige med
stöd av denna lag ska vara skyddade enligt 17 kap. 1, 2 och
4 §§ brottsbalken på motsvarande sätt som om det varit fråga
om svensk myndighetsutövning.
7 § Utländska tjänstemän som utför uppgifter i Sverige enligt
EU:s gräns- och kustbevakningsförordning ska vara ansvariga
för olaga diskriminering enligt 16 kap. 9 § brottsbalken på
motsvarande sätt som den som är anställd i svensk allmän
tjänst. Innefattar uppgifterna myndighetsutövning ska
tjänstemännen vara ansvariga även för tjänstefel enligt
20 kap. 1 § brottsbalken på motsvarande sätt som om det varit
fråga om svensk myndighetsutövning.