Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2021:998 ·
Visa register
Förordning (2021:998) om producentansvar för vissa tobaksvaror och filter
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2021-11-03
Ikraft: 2022-01-01 överg.best.
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om ett system för
utökat producentansvar för avfallshantering av vissa
tobaksvaror och filter.
Syftet med förordningen är att minska nedskräpningen av
fimpar.
2 § Förordningen är meddelad med stöd av
- 15 kap. 12 § miljöbalken i fråga om 33 §§,
- 15 kap. 13 § miljöbalken i fråga om 14, 35-37 och 39 §§,
- 15 kap. 14 § miljöbalken i fråga om 16-18 och 37 §§,
- 15 kap. 15 § miljöbalken i fråga om 19-29, 31, 32 och 37 §§,
- 15 kap. 21 § miljöbalken i fråga om 4 §,
- 15 kap. 38 § miljöbalken i fråga om 34 §,
- 15 kap. 45 § miljöbalken i fråga om 30 §,
- 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 44 §, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Ytterligare bestämmelser i andra författningar
3 § Ytterligare bestämmelser om tobaksvaror finns i lagen
(2018:2088) om tobak och liknande produkter.
4 § Bestämmelser om att en kommun ska hantera avfall som är
kommunalt avfall finns i 15 kap. 20 och 20 a §§ miljöbalken.
Detta ansvar begränsas av denna förordning endast i fråga om
avfall som med stöd av förordningen har lämnats till någon som
enligt förordningen har skyldighet att ta emot avfallet.
5 § Bestämmelser om anmälnings- och tillståndsplikt för
hantering av avfall finns i avfallsförordningen (2020:614) och
miljöprövningsförordningen (2013:251).
Bestämmelser om nedskräpningsavgifter finns i förordningen
(2021:1002) om nedskräpningsavgifter.
Ordförklaringar
6 § Med polymer avses i denna förordning detsamma som i
artikel 3.5 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr
1907/2006 av den 18 december 2006 om registrering,
utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier
(Reach), inrättande av en europeisk kemikaliemyndighet,
ändring av direktiv 1999/45/EG och upphävande av rådets
förordning (EEG) nr 793/93 och kommissionens förordning (EG)
nr 1488/94 samt rådets direktiv 76/769/EEG och kommissionens
direktiv 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG och 2000/21/EG.
7 § Med plast avses i denna förordning en polymer som kan
användas som huvudsaklig strukturkomponent i slutprodukter,
oavsett om polymeren har tillförts tillsatser eller andra
ämnen.
Med plast avses inte en polymer som förekommer naturligt i
miljön och som inte har modifierats på kemisk väg.
8 § Med engångsplastprodukt avses i denna förordning en
produkt som helt eller delvis består av plast och som inte
utformats, konstruerats eller släppts ut på den svenska
marknaden för att under sin livscykel användas flera gånger
genom att återanvändas för samma ändamål som den utformades
för.
9 § I denna förordning avses med
tobaksvaror: produkter som kan förbrukas och som helt eller
delvis består av blad och andra naturliga, bearbetade eller
obearbetade delar av tobaksväxter,
filter: filter som är engångsplastprodukter och marknadsförs
för användning med tobaksvaror eller används i kombination med
tobaksvaror, och
fimpar: avfall som utgörs av använda tobaksvaror med filter.
10 § Med producent avses i denna förordning den som
yrkesmässigt
1. för in filter eller tobaksvaror med filter till Sverige,
2. tillverkar filter eller tobaksvaror med filter i Sverige,
eller
3. från ett annat land än Sverige säljer filter eller
tobaksvaror med filter till en slutlig användare i Sverige.
11 § I denna förordning avses med
tillhandahålla på den svenska marknaden: att mot betalning
eller gratis göra en produkt tillgänglig för distribution,
förbrukning eller användning på den svenska marknaden i
samband med yrkesmässig verksamhet,
släppa ut på den svenska marknaden: att för första gången
tillhandahålla en produkt på den svenska marknaden, och
vara etablerad i Sverige: att ha hemvist eller säte i Sverige
och bedriva en yrkesmässig verksamhet här.
12 § Ord och uttryck i denna förordning har i övrigt samma
betydelse som i 15 kap. miljöbalken.
Mål för minskad nedskräpning
13 § I fråga om fimpar är målet att nedskräpningen utomhus ska
ha minskat med 50 procent 2030 jämfört med 2023. Hur stor
nedskräpningen är ska bedömas utifrån de skräpmätningar som
Naturvårdsverket utför enligt 31 § förordningen (2021:1002) om
nedskräpningsavgifter.
14 § En producent ska effektivt bidra till att nå målet.
Om målet inte uppnås
15 § Om Naturvårdsverket bedömer att det finns risk för att
målet för minskad nedskräpning inte uppnås i tid ska
myndigheten lämna förslag till regeringen på ändamålsenliga
åtgärder.
Ombud
16 § En producent som är etablerad i Sverige och säljer filter
eller tobaksvaror med filter till ett annat land i Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet (EES) där producenten inte är
etablerad ska utse ett ombud i det landet. Ombudet ska
fullgöra det ansvar som producenten har i det landet enligt de
nationella bestämmelser som genomför Europaparlamentets och
rådets direktiv (EU) 2019/904 av den 5 juni 2019 om minskning
av vissa plastprodukters inverkan på miljön.
17 § En producent som inte är etablerad i Sverige får utse ett
ombud som är etablerat i Sverige. Ombudet ska utses genom en
skriftlig fullmakt.
Ombudet ska i stället för producenten fullgöra skyldigheterna
i denna förordning och förordningen (2021:1002) om
nedskräpningsavgifter i fråga om de produkter som omfattas av
ombudets anmälan enligt 18 §.
18 § Ett ombud som har utsetts enligt 17 § ska göra en anmälan
till Naturvårdsverket.
Anmälan ska innehålla
1. ombudets namn, kontaktuppgifter och person- eller
organisationsnummer,
2. en kopia på fullmakten,
3. producentens namn, kontaktuppgifter och
skatteregistreringsnummer, och
4. uppgift om vilken produkt som ombudet ska ansvara för.
Ombudet ska snarast underrätta Naturvårdsverket om ändringar i
fråga om de uppgifter som har lämnats.
En producent ska anlita en producentansvarsorganisation
19 § En producent som på den svenska marknaden släpper ut
filter eller tobaksvaror med filter ska anlita eller själv
tillhandahålla en producentansvarsorganisation som uppfyller
kraven i denna förordning.
Insamling och avfallshantering av fimpar
20 § En producentansvarsorganisation ska samla in fimpar på
platser utomhus, om
1. många människor normalt vistas där, och
2. kommunen har renhållningsansvar på platsen enligt 2 och
4 §§ lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om
gaturenhållning och skyltning.
Fimparna ska samlas in i den omfattning som behövs för att
motverka nedskräpning och som är skälig utifrån
omständigheterna på platsen.
21 § En producentansvarsorganisation får inte samla in fimpar
på platser där rökning är förbjuden enligt lagen (2018:2088)
om tobak och liknande produkter.
22 § En producentansvarsorganisation ska
1. samla in fimpar i hela landet,
2. se till att den som vill lämna en fimp till organisationen
kan göra det enkelt och utan att betala något,
3. effektivt bidra till att nå det mål för minskad
nedskräpning av fimpar som anges i 13 §,
4. samverka med andra producentansvarsorganisationer för
filter och tobaksvaror med filter om hur kostnaderna för att
samla in och hantera avfallet ska fördelas,
5. samordna insamlingen av fimpar och placeringen och
utformningen av insamlingskärlen med andra
producentansvarsorganisationer för filter och tobaksvaror med
filter,
6. ha de ekonomiska och organisatoriska resurser som krävs för
att fullgöra skyldigheterna enligt denna förordning,
7. ansvara för att det insamlade avfallet genomgår ett
fullständigt behandlingsförfarande i enlighet med 15 kap. 10 §
miljöbalken, och
8. drivas på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt.
23 § En producentansvarsorganisation får komma överens med en
kommun om att den i stället för producentansvarsorganisationen
ska fullgöra skyldigheterna i denna förordning i fråga om
insamling och behandling av fimpar i kommunen.
Om en överenskommelse träffats ska
producentansvarsorganisationen snarast underrätta
Naturvårdsverket om innehållet i överenskommelsen.
Samråd med kommunerna
24 § En producentansvarsorganisation ska samråda med
kommunerna om insamlingen av fimpar. Samrådet ska åtminstone
omfatta lämpliga platser för placering av insamlingskärl, hur
många kärl som ska tillhandahållas, utformningen av
insamlingskärlen och hur ofta kärlen ska tömmas.
Producentansvarsorganisationen ska underrätta Naturvårdsverket
om vad som kommer fram vid samrådet.
Likabehandling
25 § En producentansvarsorganisation ska ge producenter
oavsett storlek och ursprung möjlighet att uppfylla kravet i
19 §, utan villkor som diskriminerar någon producent.
Ersättning från producenter till en
producentansvarsorganisation
26 § Vid beräkningen av den ersättning som en
producentansvarsorganisation tar ut från en enskild producent
ska producentansvarsorganisationen ta hänsyn till mängden
filter eller tobaksvaror med filter som producenten släpper ut
på den svenska marknaden.
Anmälan av en producentansvarsorganisation
27 § En producentansvarsorganisation för filter och
tobaksvaror med filter får bedrivas endast om den har anmälts
till Naturvårdsverket.
Anmälan ska göras av producentansvarsorganisationen innan
verksamheten börjar bedrivas.
28 § En anmälan enligt 27 § ska innehålla
1. producentansvarsorganisationens namn och adress,
2. producentansvarsorganisationens organisationsnummer eller,
om sådant inte finns, skatteregistreringsnummer, och
3. en kortfattad beskrivning av verksamheten och hur kraven i
20-22, 25, och 26 §§ ska uppfyllas.
Om det inträffar väsentliga förändringar som rör
producentansvarsorganisationen ska den snarast anmäla dessa
till Naturvårdsverket.
Information som en producentansvarsorganisation ska göra
tillgänglig
29 § En producentansvarsorganisation ska på sin webbplats
tillgängliggöra information om
1. vilka som är producentansvarsorganisationens ägare,
2. vilka producenter som har anlitat
producentansvarsorganisationen,
3. hur den ersättning som producenterna ska betala till
producentansvarsorganisationen ska beräknas, angett i kronor
per såld produkt eller per ton produkter som släpps ut på den
svenska marknaden,
4. på vilka grunder producentansvarsorganisationen väljer att
anlita aktörer för att hantera avfall, och
5. hur producentansvarsorganisationens verksamhet bidrar till
att nå målet för minskad nedskräpning enligt 13 §.
Skyldighet för kommuner att lämna uppgifter
30 § Om en överenskommelse enligt 23 § träffats ska kommunen
senast den 15 februari varje år till
producentansvarsorganisationen lämna uppgifter om uppskattad
vikt i kilogram på de fimpar som samlats in under det närmast
föregående kalenderåret.
Skyldighet för en producentansvarsorganisation att lämna
uppgifter
31 § En producentansvarsorganisation ska senast den 31 mars
varje år till Naturvårdsverket lämna uppgifter om uppskattad
vikt i kilogram på de fimpar som samlats in under det närmast
föregående kalenderåret.
Rutiner för internkontroll
32 § En producentansvarsorganisation ska ha rutiner för
internkontroll för att säkerställa
1. att den ersättning som tas ut av producenterna uppfyller de
krav som anges i 26 §,
2. kvaliteten på de uppgifter som
producentansvarsorganisationen ska lämna enligt 31 §, och
3. att kraven i Europaparlamentets och rådets förordning (EG)
nr 1013/2006 av den 14 juni 2006 om transport av avfall
uppfylls.
33 § En producent ska ha rutiner för internkontroll för att
säkerställa kvaliteten på de uppgifter som den ska lämna
enligt 36 §.
Skyldighet för kommuner att underlätta insamling
34 § En kommun ska underlätta för en
producentansvarsorganisation för filter och tobaksvaror med
filter att placera insamlingskärl på de platser och i den
omfattning som avses i 20 §.
Skyldighet för producenter att lämna uppgifter
35 § Den som avser att i egenskap av producent släppa ut
filter eller tobaksvaror med filter på den svenska marknaden
ska före utsläppandet anmäla det till Naturvårdsverket.
Anmälan ska innehålla
1. producentens namn, kontaktuppgifter, person- eller
organisationsnummer, och
2. uppgifter om hur producenten avser att uppfylla kravet på
att anlita eller själv tillhandahålla en
producentansvarsorganisation i 19 §.
Producenten ska snarast underrätta Naturvårdsverket om
ändringar i fråga om de uppgifter som har lämnats.
36 § En producent ska senast den 31 mars varje år lämna
uppgifter till Naturvårdsverket om hur många filter och
tobaksvaror med filter som producenten har släppt ut på den
svenska marknaden under det närmast föregående kalenderåret.
Uppgifterna ska specificeras i varje produktkategori.
På begäran av Naturvårdsverket ska uppgifterna anges i vikt.
Bemyndigande att meddela föreskrifter om att lämna uppgifter
37 § Naturvårdsverket får meddela ytterligare föreskrifter om
vilka uppgifter som ska lämnas av producenter, producentombud
och producentansvarsorganisationer enligt 18, 31, 35 och
36 §§.
Statistik
38 § Uppgifter som lämnas till Naturvårdsverket enligt denna
förordning får användas av Naturvårdsverket för att ta fram
statistik.
Skyldighet för producenter att märka produkter
39 § Filter och tobaksvaror med filter får släppas ut på den
svenska marknaden av en producent endast om de är märkta i
enlighet med kommissionens genomförandeförordning (EU)
2020/2151 av den 17 december 2020 om fastställande av
harmoniserade specifikationer för märkning av plastprodukter
för engångsbruk som finns förtecknade i del D i bilagan till
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/904 om
minskning av vissa plastprodukters inverkan på miljön.
Märkningen ska vara framträdande, lätt att läsa och
outplånlig.
Dialog med aktörer
40 § Naturvårdsverket ska se till att relevanta aktörer ges
möjlighet att föra en löpande dialog i frågor som har
betydelse för producentansvaret.
Tillsyn
41 § I 26 kap. miljöbalken och 2 kap. 24 §
miljötillsynsförordningen (2011:13) finns bestämmelser om
tillsyn.
Avgifter
42 § I förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och
tillsyn enligt miljöbalken finns bestämmelser om
tillsynsavgifter.
Sanktioner
43 § I förordningen (2012:259) om miljösanktionsavgifter finns
bestämmelser om miljösanktionsavgifter.
Bemyndigande att meddela föreskrifter om verkställighet
44 § Naturvårdsverket får meddela
1. närmare föreskrifter om hur de uppgifter som avses i 18,
31, 35 och 36 §§ ska lämnas, och
2. andra föreskrifter om verkställigheten av denna förordning.
Övergångsbestämmelser
2021:998
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2023 i fråga
om 19-36 §§ och i övrigt den 1 januari 2022.
2. Bestämmelserna i 30 och 31 §§ tillämpas första gången i
fråga om fimpar som samlats in under kalenderåret 2023.
3. Bestämmelsen i 35 § tillämpas från den 1 november 2022 i
fråga om produkter som ska släppas ut på marknaden 2023.
4. Bestämmelsen i 27 § tillämpas före ikraftträdandet på
anmälningar av en producentansvarsorganisation som lämnas in
till Naturvårdsverket efter den 1 juli 2022 och som avser tid
efter den 1 januari 2023.