Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2021:996 ·
Visa register
Förordning (2021:996) om engångsprodukter
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2021-11-03
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:35
Ikraft: 2022-01-01 överg.best.
1 § Syftet med denna förordning är att minska nedskräpning och
främja en cirkulär ekonomi.
Förordningen är meddelad med stöd av
- 15 kap. 40 § miljöbalken i fråga om 12-23 och 25-28 §§,
- 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 34 §, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Ytterligare bestämmelser i andra förordningar
2 § Ytterligare bestämmelser om engångsprodukter finns i
- förordningen (1998:944) om förbud m.m. i vissa fall i
samband med hantering, införsel och utförsel av kemiska
produkter,
- förordningen (2022:1274) om producentansvar för
förpackningar,
- förordningen (2021:998) om producentansvar för vissa
tobaksvaror
och filter,
- förordningen (2021:999) om producentansvar för ballonger,
- förordningen (2021:1000) om producentansvar för
våtservetter, och
- förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter.
Förordning (2022:1426).
Ordförklaringar
3 § Med polymer avses i denna förordning detsamma som i
artikel 3.5 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG)
nr 1907/2006 av den 18 december 2006 om registrering,
utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier
(Reach), inrättande av en europeisk kemikaliemyndighet,
ändring av direktiv 1999/45/EG och upphävande av rådets
förordning (EEG) nr 793/93 och kommissionens förordning (EG)
nr 1488/94 samt rådets direktiv 76/769/EEG och kommissionens
direktiv 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG och 2000/21/EG.
4 § Med plast avses i denna förordning en polymer som kan
användas som huvudsaklig strukturkomponent i slutprodukter,
oavsett om polymeren har tillförts tillsatser eller andra
ämnen.
Med plast avses inte en polymer som förekommer naturligt i
miljön och som inte har modifierats på kemisk väg.
5 § I denna förordning avses med
tillhandahålla på den svenska marknaden: att mot betalning
eller gratis göra en produkt tillgänglig för distribution,
förbrukning eller användning på den svenska marknaden i
samband med yrkesmässig verksamhet, och
släppa ut på den svenska marknaden: att för första gången
tillhandahålla en produkt på den svenska marknaden.
6 § I denna förordning avses med
engångsprodukt: en produkt som inte utformats, konstruerats
eller släppts ut på den svenska marknaden för att under sin
livscykel användas flera gånger genom att återanvändas för
samma ändamål som den utformades för eller sändas tillbaka
till en producent för att återfyllas, och
engångsplastprodukt: en engångsprodukt som helt eller delvis
består av plast.
7 § I denna förordning avses med
mugg: ett glas, en kopp eller en mugg, med eller utan lock,
som är avsedd för kall eller varm dryck som vanligtvis dricks
direkt ur kärlet,
engångsmugg: en mugg som är en engångsprodukt, och
dryckesbehållare: en plastflaska, en kompositförpackning eller
ett annat kärl som
1. är en engångsplastprodukt,
2. har en kapacitet på högst tre liter,
3. är avsedd för dryck, och
4. inte är en mugg.
8 § I denna förordning avses med
mat: livsmedel som inte är dryck,
snabbmat: mat som
1. är avsedd att ätas direkt på försäljningsstället eller tas
med för att kort efter försäljningen ätas på annan plats,
2. är avsedd att ätas ur förpackningen, och
3. är färdig att ätas utan ytterligare tillagning, uppvärmning
eller annan beredning som utförs av konsumenten,
matlåda: en förpackning, med eller utan lock, som
1. är formgjuten eller förblir väsentligen oförändrad i formen
efter det att innehållet läggs till eller tas bort, och
2. används till snabbmat, och
engångsmatlåda: en matlåda som är en engångsprodukt.
9 § Med rotation avses i denna förordning den resa som en
återanvändbar mugg eller matlåda gör från det att den släpps
ut på den svenska marknaden tillsammans med den dryck eller
den mat som den är avsedd att innehålla, skydda, leverera
eller presentera, till dess att den lämnas till ett system för
återanvändning av muggar eller matlådor i syfte att på nytt
tillhandahållas på den svenska marknaden tillsammans med den
dryck eller den mat som den är avsedd för.
10 § I denna förordning avses med
bärkasse: en påse som tillhandahålls för att konsumenter ska
kunna packa och bära varor från den plats där varorna
tillhandahålls och som inte är avsedd för varaktigt bruk,
plastbärkasse: en bärkasse som består av plast, och
tunn plastbärkasse: en plastbärkasse vars vägg är tunnare än
50 mikrometer.
11 § Ord och uttryck i denna förordning har i övrigt samma
betydelse som i 15 kap. miljöbalken.
Förbud mot att släppa ut vissa engångsplastprodukter på den
svenska marknaden
12 § Det är förbjudet att släppa ut följande
engångsplastprodukter på den svenska marknaden:
1. bomullspinnar (tops),
2. dryckesbehållare som innehåller polystyren som har
expanderats,
3. engångsmuggar och engångsmatlådor som innehåller polystyren
som har expanderats,
4. gafflar, knivar, skedar, ätpinnar och andra bestick,
5. korkar och lock som innehåller polystyren som har
expanderats, och som används till
a) engångsmatlådor,
b) dryckesbehållare, eller
c) engångsmuggar,
6. omrörare för drycker,
7. pinnar som ska fästas vid och bära upp ballonger,
8. sugrör, och
9. tallrikar. Förordning (2024:35).
13 § Förbuden i 12 § 1 och 8 gäller inte bomullspinnar och
sugrör som omfattas av bestämmelserna om medicintekniska
produkter i Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
2017/745 av den 5 april 2017 om medicintekniska produkter, om
ändring av direktiv 2001/83/EG, förordning (EG) nr 178/2002
och förordning (EG) nr 1223/2009 och om upphävande av rådets
direktiv 90/385/EEG och 93/42/EEG.
Förbudet i 12 § 7 gäller inte pinnar som är avsedda för
industriell eller annan yrkesmässig användning och som inte
distribueras till konsumenter.
14 § Det är förbjudet att på den svenska marknaden släppa ut
engångsmuggar som innehåller mer än 15 procent plast.
15 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om undantag
från förbudet i 14 § om det finns särskilda skäl för att
släppa ut engångsmuggarna på den svenska marknaden.
Förbud mot att använda konfetti
16 § Konfetti som innehåller plast får inte användas utomhus.
Krav på att erbjuda servering i återanvändbara muggar och
matlådor
17 § Den som på den svenska marknaden tillhandahåller dryck i
en engångsmugg ska
1. erbjuda en möjlighet att få drycken serverad i en
återanvändbar mugg, och
2. vidta effektiva åtgärder så att de återanvändbara muggarna
och deras lock roterar flera gånger.
Den återanvändbara muggen ska tillhandahållas av den som
tillhandahåller drycken oavsett om drycken ska tas med eller
drickas på försäljningsstället.
18 § Den som på den svenska marknaden tillhandahåller snabbmat
i en engångsmatlåda ska
1. erbjuda en möjlighet att få snabbmaten serverad i en
återanvändbar matlåda, och
2. vidta effektiva åtgärder så att de återanvändbara
matlådorna och deras lock roterar flera gånger.
Den återanvändbara matlådan ska tillhandahållas av den som
tillhandahåller maten oavsett om maten ska tas med eller ätas
på försäljningsstället.
19 § Den som ska tillhandahålla en återanvändbar mugg eller
matlåda enligt 17 eller 18 § ska välja en mugg eller matlåda
som har så liten negativ effekt som möjligt på människors
hälsa och miljön.
20 § Den som på den svenska marknaden tillhandahåller dryck i
en engångsmugg eller snabbmat i en engångsmatlåda ska på
försäljningsstället informera konsumenter om
1. möjligheten att få drycken eller snabbmaten serverad i en
återanvändbar mugg eller matlåda,
2. den miljöpåverkan som användningen av engångsmuggar och
engångsmatlådor ger upphov till, och
3. fördelarna med en minskad förbrukning av engångsmuggar och
engångsmatlådor.
Informationen ska lämnas väl synlig på försäljningsstället och
vara lättillgänglig för konsumenten.
21 § Kraven i 17-20 §§ gäller inte den som på den svenska
marknaden tillhandahåller dryck i en engångsmugg eller
snabbmat i en engångsmatlåda om muggen eller matlådan helt
består av papper eller kartong som inte har modifierats
kemiskt på ett sätt som fördröjer nedbrytningen.
22 § Kraven i 17-20 §§ gäller inte den som på den svenska
marknaden tillhandahåller dryck eller snabbmat i färre än
150 engångsmuggar och engångsmatlådor per dag som
försäljningsstället är öppet.
Antalet engångsmuggar och engångsmatlådor som tillhandahålls
ska beräknas som ett genomsnitt under de dagar som
försäljningsstället är öppet under ett kalenderår.
Den som omfattas av undantaget och som inte väljer att ändå
tillhandahålla återanvändbara muggar och matlådor ska ha
rutiner för att säkerställa att inte fler än 150 engångsmuggar
och engångsmatlådor tillhandahålls per dag i genomsnitt.
22 § /Träder i kraft I:2026-01-01/
Kraven i 17-20 §§ gäller inte den som på den svenska
marknaden tillhandahåller dryck eller snabbmat i färre än
75 engångsmuggar och engångsmatlådor per dag som
försäljningsstället är öppet.
Antalet engångsmuggar och engångsmatlådor som tillhandahålls
ska beräknas som ett genomsnitt under de dagar som
försäljningsstället är öppet under ett kalenderår.
Den som omfattas av undantaget och som inte väljer att ändå
tillhandahålla återanvändbara muggar och matlådor ska ha
rutiner för att säkerställa att inte fler än 75 engångsmuggar
och engångsmatlådor tillhandahålls per dag i genomsnitt.
Förordning (2021:997).
23 § Naturvårdsverket får meddela ytterligare föreskrifter om
undantag från kraven i 17-20 §§ där det är oskäligt att kräva
att den som tillhandahåller dryck i en engångsmugg eller
snabbmat i en engångsmatlåda ska tillhandahålla ett
återanvändbart alternativ.
Föreskrifter om undantag får inte meddelas i fråga om
engångsmuggar eller engångsmatlådor om ett undantag kan antas
medföra en risk för betydande nedskräpning eller medföra att
Sverige inte uppfyller målet i 24 §.
Mål för minskad förbrukning
24 § I fråga om muggar och matlådor som är
engångsplastprodukter ska förbrukningen ha minskat med
50 procent från och med 2026 jämfört med förbrukningen 2022.
25 § Den som tillhandahåller eller använder muggar och
matlådor som är engångsplastprodukter i en yrkesmässig
verksamhet ska effektivt bidra till att nå målet.
Märkning och annan information till konsumenter
26 § Sanitetsbindor, tamponger och tampongapplikatorer som är
engångsplastprodukter får släppas ut på den svenska marknaden
endast om de är märkta i enlighet med kommissionens
genomförandeförordning (EU) 2020/2151 av den 17 december 2020
om fastställande av harmoniserade specifikationer för märkning
av plastprodukter för engångsbruk som finns förtecknade i
del D i bilagan till Europaparlamentets och rådets direktiv
(EU) 2019/904 om minskning av vissa plastprodukters inverkan
på miljön.
Märkningen ska vara framträdande, lätt att läsa och
outplånlig.
27 § Den som på den svenska marknaden släpper ut tuggummi,
portionssnus, sanitetsbindor, tamponger eller
tampongapplikatorer som är engångsplastprodukter ska informera
konsumenter om
1. hur produkten ska hanteras när den blir avfall,
2. de negativa miljöeffekter som nedskräpning eller annat
olämpligt bortskaffande av produkten ger upphov till, och
3. de negativa effekter det får på avloppsnätet att spola ner
produkten i avloppet.
Informationen ska bidra till att avfallet från
engångsplastprodukter hanteras på ett lämpligt sätt och mindre
nedskräpning.
Informationen ska vara lättillgänglig, uppmuntra till ett
ansvarsfullt konsumentbeteende och lämnas återkommande.
28 § Den som i en yrkesmässig verksamhet tillhandahåller
plastbärkassar till konsumenter ska informera om
1. plastbärkassars miljöpåverkan och fördelarna med en minskad
förbrukning av plastbärkassar, och
2. åtgärder som kan vidtas av konsumenten för att minska
förbrukningen.
Informationsskyldigheten gäller inte plastbärkassar
1. som tillhandahålls på distans, eller
2. vars vägg är tunnare än 15 mikrometer och behövs av
hygienskäl eller tillhandahålls som primära förpackningar för
livsmedel som säljs i lösvikt.
Informationen ska vara lättillgänglig, uppmuntra till ett
ansvarsfullt konsumentbeteende och lämnas återkommande.
29 § Naturvårdsverket ska i fråga om engångsplastprodukter som
avses i 8 § förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter
informera konsumenter om
1. hur engångsplastprodukter ska hanteras när de blir avfall,
2. de negativa miljöeffekter som nedskräpning eller annat
olämpligt bortskaffande av engångsplastprodukter ger upphov
till, och
3. de negativa effekter det får på avloppsnätet att spola ner
engångsplastprodukter i avloppet.
Informationen ska bidra till att avfallet från
engångsplastprodukter hanteras på ett lämpligt sätt och mindre
nedskräpning.
Informationen ska vara lättillgänglig, uppmuntra till ett
ansvarsfullt kon-sumentbeteende och lämnas återkommande.
Bevakning av att förbrukningen minskar
30 § Naturvårdsverket ska med utgångspunkt i de uppgifter som
lämnas enligt 11 kap. 2 § förordningen (2022:1274) om
producentansvar för förpackningar bevaka att förbrukningen av
1. plastbärkassar minskar och att förbrukningen av tunna
plastbärkassar inte överskrider 90 kassar per person och år
från den 31 december 2019 och 40 kassar per person och år från
den 31 december 2025, och
2. muggar och matlådor som är engångsplastprodukter har
minskat med 50 procent under kalenderåret 2026 jämfört med
förbrukningen under kalenderåret 2022.
Beräkningen av förbrukningen av tunna plastbärkassar ska inte
omfatta bärkassar vars vägg är tunnare än 15 mikrometer och
1. behövs av hygienskäl, eller
2. tillhandahålls som primära förpackningar för livsmedel som
säljs i lösvikt.
Om Naturvårdsverket bedömer att förbrukningen av
plastbärkassar och muggar och matlådor som är
engångsplastprodukter inte minskar eller att förbrukningen av
tunna plastbärkassar kommer att överskrida de nivåer som anges
i första stycket, ska Naturvårdsverket lämna förslag till
regeringen på ändamålsenliga åtgärder. Förordning (2022:1426).
Rapportering
31 § Naturvårdsverket ska rapportera till Europeiska
kommissionen i enlighet med Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2019/904 av den 5 juni 2019 om minskning av
vissa plastprodukters inverkan på miljön, i den ursprungliga
lydelsen.
Tillsyn
32 § I 2 kap. 24 och 31 §§ miljötillsynsförordningen (2011:13)
finns bestämmelser om tillsyn.
Sanktioner
33 § I förordningen (2012:259) om miljösanktionsavgifter finns
bestämmelser om miljösanktionsavgifter.
Bemyndigande att meddela föreskrifter om verkställighet
34 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning.
Övergångsbestämmelser
2021:996
1. Denna förordning träder i kraft den 30 april 2022 i fråga
om 16 §, den 1 januari 2024 i fråga om 14, 17-22 och 25 §§,
och i övrigt den 1 januari 2022.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2016:1041) om
plastbärkassar.