Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2021:949 ·
Visa register
Förordning (2021:949) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet ARM
Utfärdad: 2021-10-28
Ikraft: 2021-12-17 överg.best.
1 kap. Inledande bestämmelser
Förordningens innehåll
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om myndigheter
som är behöriga att genom externa rapporteringskanaler och
förfaranden för rapportering och uppföljning ta emot, följa
upp och lämna återkoppling på rapporter om missförhållanden i
enlighet med lagen (2021:890) om skydd för personer som
rapporterar om missförhållanden.
Förordningen innehåller även bestämmelser om tillsyn över att
verksamhetsutövare uppfyller skyldigheten att ha interna
rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering och
uppföljning enligt samma lag.
Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
Myndigheter inom försvars- och säkerhetsområdet
2 § Med myndigheter inom försvars- och säkerhetsområdet enligt
1 kap. 3 § första stycket 2 lagen (2021:890) om skydd för
personer som rapporterar om missförhållanden, i vilkas
verksamhet rapportering av information som rör nationell
säkerhet undantas från lagens tillämpningsområde, avses
- Fortifikationsverket,
- Försvarsmakten,
- Försvarets materielverk,
- Försvarets radioanstalt,
- Försvarsunderrättelsedomstolen,
- Inspektionen för strategiska produkter,
- Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamheten,
- Säkerhetspolisen,
- Totalförsvarets forskningsinstitut, och
- Totalförsvarets plikt- och prövningsverk.
2 kap. Externa rapporteringskanaler och förfaranden för
rapportering och uppföljning
Bestämmelsernas förhållande till annan reglering
1 § Om en annan lag eller en förordning, som genomför eller
kompletterar en unionsrättsakt som ingår i del II av bilagan
till Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1937 av
den 23 oktober 2019 om skydd för personer som rapporterar om
överträdelser av unionsrätten, innehåller bestämmelser om
tillhandahållande av externa rapporteringskanaler och
förfaranden för rapportering och uppföljning som avviker från
bestämmelserna i detta kapitel, ska de bestämmelserna
tillämpas.
Bestämmelserna i detta kapitel ska dock komplettera de
särskilda föreskrifterna om föreskrifterna saknar motsvarande
bestämmelser.
Behöriga myndigheter och deras ansvarsområden
2 § De myndigheter som anges i bilagan till denna förordning
ska vara behöriga att genom externa rapporteringskanaler och
förfaranden för rapportering och uppföljning ta emot, följa
upp och lämna återkoppling på rapporter om missförhållanden.
I bilagan anges också inom vilka ansvarsområden myndigheterna
är behöriga att hantera rapporter om missförhållanden.
Ansvarsområdena omfattar endast sådana missförhållanden som
avses i 1 kap. 2 § andra stycket 1-3 lagen (2021:890) om skydd
för personer som rapporterar om missförhållanden.
Särskilt behörig myndighet
3 § En särskilt behörig myndighet som anges i bilagan till
denna förordning ska, utöver vad som anges i 2 §, även hantera
vissa uppgifter om information och statistik enligt 9 och
10 §§. Myndigheten har vidare rätt att på begäran få de
upplysningar som behövs för handläggningen av ett
uppföljningsärende enligt 13 §.
Skyldighet att utse behöriga personer eller enheter
4 § En behörig myndighet ska utse personer eller enheter som
är behöriga att på myndighetens vägnar
1. tillhandahålla information om förfarandet för rapportering
till myndigheten,
2. ta emot rapporter och ha kontakt med rapporterande personer
enligt 1 kap. 8 § 2 lagen (2021:890) om skydd för personer som
rapporterar om missförhållanden,
3. följa upp det som rapporteras, och
4. lämna återkoppling om uppföljningen till rapporterande
personer.
5 § De som utses som behöriga enligt 4 § ska vara oberoende
och självständiga i förhållande till övriga delar av
myndigheten och behöriga personer ska ha relevant utbildning
för att kunna hantera rapporter.
Utformning av kanaler och förfaranden
6 § En behörig myndighet ska göra de externa
rapporteringskanalerna tillgängliga för rapporterande personer
enligt 1 kap. 8 § 2 lagen (2021:890) om skydd för personer som
rapporterar om missförhållanden.
7 § En behörig myndighet ska utforma sina externa
rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering och
uppföljning så att den rapporterande personen
1. kan rapportera både skriftligt och muntligt och, om så
begärs, vid ett fysiskt möte inom en skälig tid,
2. får en bekräftelse på att rapporten är mottagen inom sju
dagar från mottagandet, om inte den rapporterande personen har
avsagt sig bekräftelse eller myndigheten har anledning att
anta att en bekräftelse skulle avslöja personens identitet,
3. får återkoppling i skälig utsträckning om åtgärder som har
vidtagits vid uppföljning av rapporten och om skälen för dessa
inom högst tre månader från mottagandet eller, om det finns
särskilda skäl, inom högst sex månader och i så fall även får
information om skälen för att förlänga tidsfristen,
4. får information om det slutliga resultatet av uppföljningen
av rapporten, om uppföljningsärendet inte har kunnat avslutas
inom tidsfristen enligt 3, och
5. i förekommande fall, får information om att en uppgift som
kan identifiera den rapporterande personen kommer att lämnas
ut och skälen för ett sådant utlämnande, om inte informationen
gör att syftet med uppföljningen eller åtgärderna hindras
eller försvåras.
Information som behöriga myndigheter ska lämna
8 § På en behörig myndighets webbplats ska det finnas tydlig
och lättillgänglig information om
1. de ansvarsområden inom vilka myndigheten är behörig,
2. hur rapportering ska göras via de externa
rapporteringskanalerna och, i förekommande fall, att
telefonsamtal kan komma att spelas in,
3. sekretess och behandling av personuppgifter,
4. förutsättningarna för att omfattas av skydd, ansvarsfrihet
och förbud mot hindrande åtgärder och repressalier samt
skadestånd enligt 2-4 kap. lagen (2021:890) om skydd för
personer som rapporterar om missförhållanden,
5. rådgivning och stöd som myndigheten kan ge till den som
överväger att rapportera och uppgifter om andra aktörer som
också erbjuder detta, och
6. meddelarfrihet och anskaffarfrihet och, i verksamheter där
det är aktuellt, om efterforskningsförbud och
repressalieförbud.
9 § Den särskilt behöriga myndigheten ska lämna tydlig och
lättillgänglig information om övriga behöriga myndigheters
ansvarsområden och kontaktuppgifter till de myndigheterna.
Statistik
10 § En behörig myndighet ska varje år lämna information till
den särskilt behöriga myndigheten om
1. antalet rapporter som myndigheten har tagit emot under det
senaste kalenderåret,
2. antalet uppföljningsärenden och andra fortsatta åtgärder
som har sin grund i ett uppföljningsärende och deras resultat,
och
3. uppskattad ekonomisk skada, om sådan har fastställts, och
indrivna belopp som en följd av de uppföljningsärenden och
fortsatta åtgärder som avser de rapporterade
missförhållandena.
Den särskilt behöriga myndigheten ska varje år sammanställa
den information som har lämnats av behöriga myndigheter enligt
första stycket och rapportera informationen till Europeiska
kommissionen.
Den särskilt behöriga myndigheten får meddela närmare
föreskrifter om när informationen ska lämnas till myndigheten
enligt första stycket.
Rutiner för att säkerställa att rapporter endast hanteras av
behöriga personer
11 § En behörig myndighet ska ha rutiner för hantering av en
rapport som har tagits emot på annat sätt än genom en extern
rapporteringskanal eller av någon som inte är behörig att
hantera en sådan rapport. Rutinerna ska säkerställa att
rapporten omedelbart vidarebefordras i oförändrat skick till
någon som är behörig att hantera den på myndighetens vägnar.
Överlämnande av rapporter
12 § Om en rapport kommer in genom en extern
rapporteringskanal hos en myndighet som saknar behörighet att
hantera rapporter inom det område som rapporten rör, ska
myndigheten lämna över rapporten till den myndighet som är
behörig.
Rapporten ska anses ha kommit in till den andra myndigheten
genom en extern rapporteringskanal samma dag som den kom in
till den myndighet som först tog emot rapporten. Den myndighet
som rapporten har lämnats över till ska underrätta den
rapporterande personen om överlämnandet.
Upplysnings- och uppgiftsskyldigheter
13 § En myndighet ska på begäran lämna de upplysningar som den
särskilt behöriga myndigheten behöver för handläggningen av
ett uppföljningsärende.
14 § En behörig myndighet som vid handläggningen av ett
uppföljningsärende bedömer att det finns skäl att inleda
tillsyn med anledning av det som har framkommit i ärendet ska,
till ansvarig tillsynsmyndighet eller ansvarig
tillsynsfunktion inom den behöriga myndigheten, lämna de
uppgifter som är nödvändiga för att tillsynen ska kunna
inledas.
15 § En behörig myndighet som vid handläggningen av ett
uppföljningsärende misstänker att brott har begåtts ska till
Polismyndigheten lämna de uppgifter som är nödvändiga för att
brottsmisstankarna ska kunna utredas.
Myndigheters översyn av kanaler och förfaranden
16 § En behörig myndighet ska minst en gång vart tredje år se
över sina externa rapporteringskanaler och förfaranden.
3 kap. Tillsyn över verksamhetsutövares skyldighet att ha
interna rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering
och uppföljning
1 § Arbetsmiljöverket ska se till att verksamhetsutövare
uppfyller sina skyldigheter att ha interna
rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering och
uppföljning enligt lagen (2021:890) om skydd för personer som
rapporterar om missförhållanden.
Arbetsmiljöverket ska dock inte utöva tillsyn enligt första
stycket om en verksamhetsutövare är skyldig att ha interna
rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering och
uppföljning enligt annan lag eller förordning och en annan
myndighet enligt den lagen eller förordningen ska utöva
tillsyn över den skyldigheten.
Övergångsbestämmelser
2021:949
Denna förordning träder i kraft den 17 juli 2022 i fråga om
2 kap. och i övrigt den 17 december 2021.
Bilaga
Förteckning över behöriga myndigheter och deras ansvarsområden
Myndighet Myndighetens ansvarsområde
Konkurrensverket Missförhållanden inom området
offentlig upphandling och som
omfattas av myndighetens
tillsynsansvar.
Fastighetsmäklarinspektionen,
Finansinspektionen,
länsstyrelserna i Stockholms,
Västra Götalands och Skåne län,
Revisorsinspektionen och
Spelinspektionen. Missförhållanden inom området
finansiella tjänster, produkter
och marknader och förhindrande
av penningtvätt och
finansiering av terrorism och
som omfattas av myndighetens
tillsynsansvar.
Arbetsmiljöverket, Boverket,
Elsäkerhetsverket,
Folkhälsomyndigheten,
Inspektionen för strategiska
produkter,
Kemikalieinspektionen,
Konsumentverket,
Livsmedelsverket,
Läkemedelsverket,
länsstyrelserna, Myndigheten
för samhällsskydd och
beredskap, Naturvårdsverket,
Post- och telestyrelsen,
Statens energimyndighet,
Statens jordbruksverk,
Styrelsen för ackreditering
och teknisk kontroll och
Transportstyrelsen. Missförhållanden inom området
produktsäkerhet och
produktöverensstämmelse och
som omfattas av myndighetens
tillsynsansvar samt, när det
gäller länsstyrelserna,
omfattas av myndighetens
ansvar för tillsynsvägledning.
Transportstyrelsen Missförhållanden inom området
transportsäkerhet och som
omfattas av myndighetens
tillsynsansvar.
Havs- och vattenmyndigheten,
Kemikalieinspektionen,
Livsmedelsverket,
länsstyrelserna,
Naturvårdsverket,
Skogsstyrelsen och Statens
jordbruksverk. Missförhållanden inom området
miljöskydd och som omfattas av
myndighetens tillsynsansvar
samt, när det gäller
länsstyrelserna, omfattas av
myndighetens ansvar för
tillsynsvägledning.
Livsmedelsverket och
Strålsäkerhetsmyndigheten. Missförhållanden inom området
strålskydd och kärnsäkerhet
och som omfattas av
myndighetens tillsynsansvar.
Livsmedelsverket och Statens
jordbruksverk. Missförhållanden inom området
livsmedels- och fodersäkerhet,
djurs hälsa och välbefinnande
och som omfattas av
myndighetens tillsynsansvar.
Folkhälsomyndigheten,
Inspektionen för vård och
omsorg, Konsumentverket och
Läkemedelsverket. Missförhållanden inom området
folkhälsa och som omfattas av
myndighetens tillsynsansvar.
Finansinspektionen och
Konsumentverket. Missförhållanden inom området
konsumentskydd och som omfattas
av myndighetens tillsynsansvar.
Finansinspektionen,
Inspektionen för vård och
omsorg,
Integritetsskyddsmyndigheten,
Livsmedelsverket, Post- och
telestyrelsen, Statens
energimyndighet och
Transportstyrelsen. Missförhållanden inom området
skydd av privatlivet och
personuppgifter samt säkerhet
i nätverks- och
informationssystem och som
omfattas av myndighetens
tillsynsansvar.
Ekobrottsmyndigheten Missförhållanden inom området
EU:s finansiella intressen
enligt artikel 2.1 b i
Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2019/1937, när
det gäller bedrägeribekämpning.
Skatteverket Missförhållanden inom området
EU:s finansiella intressen
enligt artikel 2.1 b i
Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2019/1937, när
det gäller skatteområdet.
Regeringskansliet Missförhållanden inom området
EU:s finansiella intressen
enligt artikel 2.1 b i
Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2019/1937, när
det gäller statsstödsområdet.
Konkurrensverket Missförhållanden inom området
den inre marknaden enligt
artikel 2.1 c i
Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2019/1937, när
det gäller konkurrensområdet.
Regeringskansliet Missförhållanden inom området
den inre marknaden enligt
artikel 2.1 c i
Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2019/1937, när
det gäller statsstödsområdet.
Skatteverket Missförhållanden inom området
den inre marknaden enligt
artikel 2.1 c i
Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2019/1937, när
det gäller bolagsskatteområdet.
Arbetsmiljöverket Missförhållanden som inte
omfattas av någon annan behörig
myndighets ansvarsområde.
Särskilt behörig myndighet
Arbetsmiljöverket