Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2021:899 ·
Visa register
Lag (2021:899) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om gräsrotsfinansiering
Departement: Finansdepartementet FMA V
Utfärdad: 2021-10-15
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:893
Ikraft: 2021-11-10
1 kap. Inledande bestämmelser
Lagens syfte
1 § Denna lag kompletterar Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2020/1503 av den 7 oktober 2020 om europeiska
leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster för företag och
om ändring av förordning (EU) 2017/1129 och direktiv (EU)
2019/1937, i denna lag kallad EU-förordningen.
Termer och uttryck har samma betydelse som i EU-förordningen.
Behörig myndighet
2 § Finansinspektionen är behörig myndighet enligt EU-
förordningen.
3 § För att bekosta Finansinspektionens verksamhet enligt
denna lag ska de företag som står under inspektionens tillsyn
betala årliga avgifter.
Finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av
ansökningar och underrättelser enligt EU-förordningen.
Regeringen får meddela föreskrifter om avgifterna.
Tillämpning av marknadsföringslagen
4 § Om marknadsföringsmaterial inte tillhandahålls på det sätt
och i den form som följer av EU-förordningen, ska även
marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas, med undantag för
bestämmelserna i 29-36 §§ om marknadsstörningsavgift. Detsamma
gäller i fråga om information som ska lämnas
1. till kunder enligt artikel 19 i EU-förordningen, och
2. i investeringsfaktablad enligt artikel 23 eller 24 i EU-
förordningen.
Sådan information ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje
stycket marknadsföringslagen.
Språk i investeringsfaktablad och klagomål
5 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om på vilket språk som
investeringsfaktablad enligt artiklarna 23 och 24 och klagomål
enligt artikel 38 i EU-förordningen ska upprättas.
Tystnadsplikt
6 § Den som är eller har varit knuten till en leverantör av
gräsrotsfinansieringstjänster som anställd eller
uppdragstagare får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han
eller hon i anställningen eller under uppdraget har fått veta
om någon annans affärsförhållanden eller personliga
förhållanden.
I det allmännas verksamhet tillämpas i stället bestämmelserna
i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Uppgiftsskyldighet
7 § En leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster är skyldig
att lämna ut uppgifter om enskildas förhållanden till
företaget om det
1. under en utredning enligt bestämmelserna om förundersökning
i brottmål begärs av undersökningsledaren,
2. under en utredning om självständigt förverkande begärs av
åklagaren,
3. i ett ärende om rättslig hjälp i brottmål begärs av
åklagaren på framställning av en annan stat eller en
mellanfolklig domstol, eller
4. i ett ärende om erkännande och verkställighet av en
europeisk utredningsorder begärs av åklagaren.
Uppgifterna ska lämnas ut utan dröjsmål och i elektronisk
form. Lag (2024:893).
Meddelandeförbud
8 § Den undersökningsledare eller åklagare som begär uppgifter
enligt 7 § får besluta att leverantören av
gräsrotsfinansieringstjänster samt dess styrelseledamöter och
anställda inte får röja för kunden eller för någon utomstående
att uppgifter har lämnats enligt 7 § eller att det pågår en
förundersökning, en utredning om självständigt förverkande,
ett ärende om rättslig hjälp i brottmål eller ett ärende om
erkännande och verkställighet av en europeisk utredningsorder.
Ett sådant förbud får meddelas om det krävs för att en
utredning om brott eller självständigt förverkande inte ska
äventyras eller för att uppfylla en internationell
överenskommelse som är bindande för Sverige.
Förbudet ska vara tidsbegränsat, med möjlighet till
förlängning, och får inte avse längre tid än vad som är
motiverat med hänsyn till syftet med förbudet. I ett ärende om
rättslig hjälp i brottmål eller om erkännande och
verkställighet av en europeisk utredningsorder får dock
förbudet tidsbegränsas bara om den stat eller mellanfolkliga
domstol som ansökt om rättslig hjälp eller den utländska
myndighet som har utfärdat utredningsordern samtycker till
detta.
Om ett förbud inte längre är motiverat med hänsyn till syftet
med förbudet, ska undersökningsledaren eller åklagaren besluta
att förbudet ska upphöra. Lag (2024:893).
Ansvarsbestämmelse
9 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av grov
oaktsamhet bryter mot ett meddelandeförbud enligt 8 §.
Skadestånd
10 § En projektägare ska ersätta ren förmögenhetsskada som
denne uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar en investerare
genom att i ett sådant investeringsfaktablad som avses i
artikel 23 i EU-förordningen utelämna väsentlig information
eller lämna felaktiga eller vilseledande uppgifter. Detsamma
gäller en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster som
erbjuder individuell portföljförvaltning av lån och som har
upprättat ett sådant investeringsfaktablad som avses i
artikel 24 i EU-förordningen.
11 § Den som vill göra anspråk på skadestånd enligt 10 § ska
underrätta den som är ansvarig för investeringsfaktabladet om
detta inom skälig tid efter det att han eller hon märkt eller
borde ha märkt att skada har uppkommit.
Om underrättelse inte görs inom skälig tid, faller rätten till
skadestånd enligt denna lag bort. Detsamma gäller om talan
inte väcks inom tio år från investeringstillfället.
2 kap. Tillsyns- och utredningsbefogenheter
Tillsynens omfattning
1 § Finansinspektionen har tillsyn över att leverantörer av
gräsrotsfinansieringstjänster följer bestämmelserna i EU-
förordningen samt lagen (2017:630) om åtgärder mot
penningtvätt och finansiering av terrorism och föreskrifter
som meddelats med stöd av den lagen.
Föreläggande om att lämna uppgifter
2 § För tillsynen enligt 1 § får Finansinspektionen besluta
att förelägga
1. en fysisk eller juridisk person att tillhandahålla
uppgifter, handlingar eller annat, och
2. den som förväntas kunna lämna upplysningar i saken att
inställa sig till förhör på tid och plats som inspektionen
bestämmer.
Första stycket gäller inte i den utsträckning
uppgiftslämnandet skulle strida mot den i lag reglerade
tystnadsplikten för advokater.
Platsundersökning
3 § Finansinspektionen får när det är nödvändigt för tillsynen
enligt 1 § genomföra en undersökning i verksamhetslokalerna
hos en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster.
Förbud
4 § Finansinspektionen får tillfälligt förbjuda ett erbjudande
om gräsrotsfinansiering, om det finns skälig anledning att
anta att erbjudandet strider mot bestämmelserna i EU-
förordningen.
Finansinspektionen får tillfälligt förbjuda
marknadsföringskommunikation avseende ett erbjudande om
gräsrotsfinansiering, om det finns skälig anledning att anta
att marknadsföringskommunikationen eller erbjudandet strider
mot bestämmelserna i EU-förordningen.
Ett beslut om förbud som avses i första eller andra stycket
får gälla under högst tio arbetsdagar.
5 § Finansinspektionen får förbjuda ett erbjudande om
gräsrotsfinansiering, om erbjudandet strider mot
bestämmelserna i EU-förordningen eller om det finns skälig
anledning att anta att det skulle göra det.
Finansinspektionen får förbjuda marknadsföringskommunikation
avseende ett erbjudande om gräsrotsfinansiering, om
marknadsföringskommunikationen eller erbjudandet strider mot
bestämmelserna i EU-förordningen eller om det finns skälig
anledning att anta att erbjudandet skulle göra det.
Ett beslut om förbud som avses i första eller andra stycket
ska upphävas om erbjudandet eller
marknadsföringskommunikationen inte längre strider mot
bestämmelserna i EU-förordningen eller om det inte längre
finns skälig anledning att anta att erbjudandet skulle göra
det.
6 § Finansinspektionen får tillfälligt förbjuda en leverantör
av gräsrotsfinansieringstjänster att tillhandahålla sådana
tjänster, om
1. det finns skälig anledning att anta att bestämmelserna i
EU-förordningen har överträtts, eller
2. leverantörens ställning är sådan att tillhandahållandet av
gräsrotsfinansieringstjänster skulle skada investerares
intressen.
Ett beslut enligt första stycket 1 får gälla under högst tio
arbetsdagar.
7 § Finansinspektionen får förbjuda en leverantör av
gräsrotsfinansieringstjänster att tillhandahålla sådana
tjänster om bestämmelserna i EU-förordningen har överträtts.
Beslutet ska upphävas om överträdelsen har upphört.
Korrigering av bristfällig, felaktig eller vilseledande
information
8 § Om den information som ska lämnas till kunder enligt
artikel 19 i EU-förordningen eller framgå av ett
investeringsfaktablad enligt artikel 23 eller 24 i EU-
förordningen är bristfällig, felaktig eller vilseledande, får
Finansinspektionen offentliggöra korrekta uppgifter.
Finansinspektionen får även förelägga den ansvariga
leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster att korrigera
informationen eller se till att den korrigeras.
Utövande av tillsynsbefogenheter
9 § Vid val av åtgärd enligt 4-8 §§ tillämpas det som anges om
ingripanden i 3 kap. 13, 14 och 16 §§.
3 kap. Ingripanden
Ingripanden mot överträdelser
1 § Finansinspektionen ska ingripa mot en leverantör av
gräsrotsfinansieringstjänster som har auktoriserats enligt
artikel 12 i EU-förordningen och som
1. har åsidosatt sina skyldigheter enligt någon av artiklarna
3-5,
6.1-6.6, 7.1-7.4, 8.1-8.6, 9.1, 9.2, 10, 11, 13.2, 15.2, 15.3,
16.1, 18.1, 18.4, 19.1-19.6, 20.1, 20.2, 21.1-21.7, 22, 23.2-
23.13, 24-26 och
27.1-27.3 i EU-förordningen,
2. inte har följt ett föreläggande enligt 2 kap. 2 § eller som
inte har gett tillträde till verksamhetslokaler enligt
2 kap. 3 §, eller
3. har åsidosatt sina skyldigheter enligt lagen (2017:630) om
åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism eller
föreskrifter som meddelats med stöd av den lagen.
Finansinspektionen ska ingripa mot den som tillhandahåller
gräsrotsfinansieringstjänster utan auktorisation enligt
artikel 12 i EU-förordningen.
2 § Ett ingripande enligt 1 § sker genom beslut om
1. föreläggande att inom en viss tid vidta en viss åtgärd
eller upphöra med ett visst agerande,
2. anmärkning, eller
3. vid allvarliga överträdelser, återkallelse av
auktorisationen eller, om det är tillräckligt, varning.
Ett ingripande får inte ske om överträdelsen omfattas av ett
föreläggande som har förenats med vite och en ansökan om
utdömande av vitet har gjorts.
3 § Om beslut om anmärkning eller varning enligt 2 § har
meddelats, får Finansinspektionen besluta att den som har
gjort sig skyldig till överträdelsen ska betala en
sanktionsavgift.
4 § Om auktorisationen av en leverantör av
gräsrotsfinansieringstjänster återkallas får
Finansinspektionen besluta om hur rörelsen ska avvecklas.
Ett beslut om återkallelse får förenas med förbud att
fortsätta rörelsen.
Om auktorisationen återkallas enligt artikel 17.1 första
stycket c i EU-förordningen, får Finansinspektionen förelägga
leverantören att överlåta sina avtal med kunder till en annan
leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster som är
auktoriserad av Finansinspektionen. Av ett sådant föreläggande
ska det framgå att kunden och den mottagande leverantören ska
samtycka till överlåtelsen.
Ingripanden mot vissa företrädare för leverantörer av
gräsrotsfinansieringstjänster
5 § Om en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster har
åsidosatt sina skyldigheter i ett fall som anges i 1 § första
stycket, ska Finansinspektionen ingripa mot den som ingår i
dess styrelse eller är dess verkställande direktör, eller
ersättare för någon av dem. Ingripande får ske genom en eller
båda av följande sanktioner:
1. att den fysiska personen under en viss tid, lägst tre och
högst tio år, inte får vara styrelseledamot eller
verkställande direktör, eller ersättare för någon av dem, i en
leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster, eller
2. sanktionsavgift.
Ett ingripande enligt första stycket får ske bara om
leverantörens överträdelse är allvarlig och den fysiska
personen i fråga uppsåtligen eller av grov oaktsamhet orsakat
överträdelsen.
Sanktionsföreläggande
6 § Frågor om ingripande mot fysiska personer enligt 5 § tas
upp av Finansinspektionen genom sanktionsföreläggande.
Ett sanktionsföreläggande innebär att den fysiska personen
föreläggs att inom en viss tid godkänna en sanktion som är
bestämd till tid eller belopp.
När föreläggandet har godkänts, gäller det som ett
domstolsavgörande som fått laga kraft. Ett godkännande som
görs efter den tid som angetts i föreläggandet är utan verkan.
7 § Ett sanktionsföreläggande ska innehålla uppgift om
1. den fysiska person som föreläggandet avser,
2. överträdelsen och de omständigheter som behövs för att
känneteckna den,
3. de bestämmelser som är tillämpliga på överträdelsen, och
4. den sanktion som föreläggs personen.
Föreläggandet ska också innehålla en upplysning om att ansökan
om sanktion kan komma att ges in till domstol, om
föreläggandet inte godkänns inom den tid som
Finansinspektionen anger.
8 § Om ett sanktionsföreläggande inte har godkänts inom
angiven tid, får Finansinspektionen ansöka hos domstol om att
sanktion ska beslutas. En sådan ansökan ska göras hos den
förvaltningsrätt som är behörig att pröva ett överklagande av
Finansinspektionens beslut om ingripande mot leverantören av
gräsrotsfinansieringstjänster för samma överträdelse.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
9 § Ett sanktionsföreläggande enligt 6 § är utan verkan, om
föreläggandet inte har delgetts den som det riktas mot inom
två år från den tidpunkt då överträdelsen ägde rum. I ett
sådant fall får inte heller någon sanktion enligt 8 § första
stycket beslutas. Lag (2023:835).
Sanktionsavgifter
10 § Sanktionsavgiften för en leverantör av
gräsrotsfinansieringstjänster i ett fall som anges i 1 §
första stycket 1 eller 2 eller andra stycket ska fastställas
till högst det högsta av
1. ett belopp som per den 9 november 2020 i svenska kronor
motsvarade 500 000 euro,
2. fem procent av leverantörens omsättning närmast föregående
räkenskapsår eller, i förekommande fall, motsvarande
omsättning på koncernnivå, eller
3. två gånger den vinst som leverantören gjort till följd av
regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa.
Sanktionsavgiften för en leverantör av
gräsrotsfinansieringstjänster i ett fall som anges i 1 §
första stycket 3 ska fastställas till högst det högsta av
1. ett belopp som per den 9 november 2020 i svenska kronor
motsvarade fem miljoner euro,
2. tio procent av leverantörens omsättning närmast föregående
räkenskapsår eller, i förekommande fall, motsvarande
omsättning på koncernnivå, eller
3. två gånger den vinst som leverantören gjort till följd av
regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa.
Sanktionsavgiften får inte bestämmas till ett lägre belopp än
5 000 kronor. Avgiften får inte vara så stor att leverantören
därefter inte uppfyller kraven enligt artikel 11 i EU-
förordningen eller andra bestämmelser om soliditet och
likviditet som gäller för leverantören.
Avgiften tillfaller staten.
11 § Om en överträdelse har skett under leverantörens första
verksamhetsår eller om uppgifter om omsättningen annars saknas
eller är bristfälliga, får omsättningen uppskattas när den
högsta sanktionsavgiften ska beräknas enligt 10 §.
12 § Sanktionsavgiften för en fysisk person i ett fall som
anges i 1 § första stycket 1 eller 2 eller andra stycket ska
fastställas till högst det högsta av
1. ett belopp som per den 9 november 2020 i svenska kronor
motsvarade 500 000 euro, eller
2. två gånger den vinst som den fysiska personen gjort till
följd av regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa.
Sanktionsavgiften för en fysisk person i ett fall som anges i
1 § första stycket 3 ska fastställas till högst det högsta av
1. ett belopp som per den 9 november 2020 i svenska kronor
motsvarade fem miljoner euro, eller
2. två gånger den vinst som den fysiska personen gjort till
följd av regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa.
Avgiften tillfaller staten.
Val av ingripande
13 § Vid valet av ingripande ska Finansinspektionen ta hänsyn
till hur allvarlig överträdelsen är och hur länge den har
pågått. Särskild hänsyn ska tas till överträdelsens konkreta
och potentiella effekter på det finansiella systemet,
överträdelsens inverkan på investerares intressen, skador som
uppstått och graden av ansvar för den som har begått
överträdelsen.
14 § Utöver det som anges i 13 § ska det i försvårande
riktning beaktas om den som har begått överträdelsen tidigare
har begått en överträdelse. Vid denna bedömning ska särskild
vikt fästas vid om överträdelserna är likartade och den tid
som har gått mellan de olika överträdelserna.
I förmildrande riktning ska det beaktas om den som har begått
överträdelsen
1. i väsentlig utsträckning genom ett aktivt samarbete har
underlättat Finansinspektionens utredning, och
2. snabbt upphört med överträdelsen eller snabbt verkat för
att överträdelsen ska upphöra, sedan den anmälts till eller
påtalats av Finansinspektionen.
15 § När sanktionsavgiftens storlek ska bestämmas, ska
särskild hänsyn tas till sådana omständigheter som anges i 13
och 14 §§ samt till leverantörens eller den fysiska personens
finansiella ställning och, om det går att bestämma, den vinst
som leverantören eller den fysiska personen gjort till följd
av överträdelsen.
16 § Finansinspektionen får avstå från ingripande, om
1. överträdelsen är ringa eller ursäktlig,
2. leverantören eller den fysiska personen i fråga gör
rättelse,
3. den fysiska personen verkat för att leverantören gör
rättelse,
4. någon annan myndighet eller något annat organ har vidtagit
åtgärder mot leverantören eller den fysiska personen och dessa
åtgärder bedöms tillräckliga, eller
5. det finns andra särskilda skäl.
Verkställighet av beslut om sanktionsavgift
17 § En sanktionsavgift ska betalas till Finansinspektionen
inom 30 dagar efter det att ett beslut eller en dom om att ta
ut avgiften har fått laga kraft eller sanktionsföreläggandet
godkänts eller den längre tid som anges i beslutet eller
föreläggandet.
18 § Finansinspektionens beslut om sanktionsavgift får
verkställas enligt utsökningsbalken, om avgiften inte har
betalats inom den tid som anges i 17 §.
19 § Om sanktionsavgiften inte har betalats inom den tid som
anges i 17 §, ska Finansinspektionen lämna avgiften för
indrivning.
Bestämmelser om indrivning finns i lagen (1993:891) om
indrivning av statliga fordringar m.m.
20 § En sanktionsavgift som har beslutats faller bort i den
utsträckning verkställighet inte har skett inom fem år från
det att beslutet eller domen om att ta ut avgiften fick laga
kraft eller sanktionsföreläggandet godkändes.
Vite
21 § Ett beslut om föreläggande enligt denna lag får förenas
med vite.
4 kap. Överklagande och beslut som ska gälla omedelbart
1 § Finansinspektionens beslut om sanktionsföreläggande enligt
denna lag får inte överklagas.
Andra beslut som Finansinspektionen meddelar enligt denna lag
får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
2 § Finansinspektionen får bestämma att följande beslut av
inspektionen ska gälla omedelbart:
1. beslut om föreläggande enligt
- någon av 2 kap. 4-7 §§ eller 8 § andra stycket,
- 3 kap. 2 § första stycket 1 eller 5 § första stycket 1,
eller
2. beslut om återkallelse enligt
- 3 kap. 2 § första stycket 3, eller
- artikel 17.1 i EU-förordningen.
3 § Om Finansinspektionen i ett ärende om ansökan om
auktorisation för att bedriva verksamhet som leverantör av
gräsrotsfinansieringstjänster inte meddelar beslut inom sex
månader från det att en fullständig ansökan gavs in, ska
inspektionen underrätta sökanden om skälen för detta. Sökanden
får därefter begära förklaring av domstol att ärendet onödigt
uppehålls.
En begäran om en förklaring ska göras hos allmän
förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid överklagande
till kammarrätten.
Om Finansinspektionen inte har meddelat ett beslut som avses i
första stycket inom tre månader från det att en förklaring har
lämnats, ska ansökan anses ha avslagits.