Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2021:579 ·
Visa register
Lag (2021:579) om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSL
Utfärdad: 2021-06-17
Övrigt: Rättelsesida 2021:579 har iakttagits.
Ikraft: 2021-11-01
Lagens syfte och tillämpningsområde
1 § Denna lag syftar till att skydda leverantörer av
jordbruks- och livsmedelsprodukter mot vissa otillbörliga
handelsmetoder.
2 § Lagen gäller vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter
om köparen eller leverantören är etablerad i Sverige och
köparen
1. har en årsomsättning som motsvarar mer än två miljoner
euro, eller
2. är en myndighet som är etablerad i Europeiska unionen.
Lagen gäller inte om köparen är en konsument.
Ord och uttryck
3 § I denna lag betyder
1. jordbruks- och livsmedelsprodukter: produkter som
förtecknas i bilaga I till fördraget om Europeiska unionens
funktionssätt samt produkter som inte förtecknas i den bilagan
men som framställs för användning som livsmedel genom
användning av produkter som förtecknas i den bilagan,
2. köpare: en fysisk eller juridisk person, en grupp av
fysiska eller juridiska personer, eller en myndighet som köper
jordbruks- och livsmedelsprodukter, och
3. leverantör: en fysisk eller juridisk person som säljer
jordbruks- och livsmedelsprodukter.
4 § Vid tillämpning av denna lag ska med myndighet jämställas
1. en beslutande församling i en kommun eller en region, eller
en motsvarande beslutande församling i en annan medlemsstat i
Europeiska unionen,
2. ett sådant offentligt styrt organ som avses i 1 kap. 18 §
lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, och
3. en sammanslutning av
a) en eller flera myndigheter eller beslutande församlingar,
eller
b) flera offentligt styrda organ.
Förbud mot otillbörliga handelsmetoder
5 § Följande metoder som tillämpas av en köpare av jordbruks-
och livsmedelsprodukter är förbjudna:
1. att betala senare än 30 dagar efter den tidpunkt som anges
i 6 eller 7 §,
2. att annullera en order med kortare varsel än 30 dagar, om
inte något annat följer av föreskrifter som meddelats med stöd
av 10 §,
3. att ensidigt genomdriva en ändring av villkoren i ett avtal
i fråga om intervall, metod, plats, tid eller volym för en
leverans, kvalitetskrav, betalning eller pris,
4. att ensidigt genomdriva en ändring av villkoren i ett avtal
i fråga om de tjänster som anges i 12 § första stycket 3-5
eller andra stycket,
5. att kräva betalning av leverantören för sådant som inte är
kopplat till leverantörens försäljning,
6. att begära att leverantören ska betala kostnaderna för
försämring som sker eller förlust som uppkommer i köparens
lokaler eller efter det att den köprättsliga risken har
övergått till köparen, när sådan försämring eller förlust inte
beror på leverantörens försumlighet eller fel,
7. att inte tillmötesgå leverantörens begäran att få en
skriftlig bekräftelse av villkoren i ett avtal,
8. att vidta eller hota med att vidta kommersiella
repressalier mot en leverantör som utövar sina avtalsenliga
eller juridiska rättigheter, och
9. att kräva ersättning av leverantören för kostnaden för att
hantera klagomål från kunder i samband med försäljningen av
leverantörens jordbruks- och livsmedelsprodukter när det inte
förekommit försumlighet eller fel från leverantörens sida.
Bestämmelser om obehöriga angrepp på företagshemligheter finns
i lagen (2018:558) om företagshemligheter.
6 § För ett avtal som innebär att jordbruks- och
livsmedelsprodukter ska levereras regelbundet börjar
betalningsperioden om 30 dagar löpa från
1. dagen då leveransperioden löper ut, om leveranser har
gjorts under den avtalade leveransperioden, eller
2. dagen då det belopp som ska betalas för leveransperioden
fastställs, om den dagen infaller senare än den dag då
leveransperioden löper ut.
Om det är köparen som fastställer det belopp som ska betalas
tillämpas första stycket 1.
Vid tillämpningen av första stycket ska den avtalade
leveransperioden anses omfatta högst 30 dagar.
7 § För ett avtal som inte innebär att jordbruks- och
livsmedelsprodukter ska levereras regelbundet börjar
betalningsperioden om 30 dagar löpa från
1. leveransdagen, eller
2. dagen då det belopp som ska betalas fastställs, om denna
dag infaller senare än leveransdagen.
Om det är köparen som fastställer det belopp som ska betalas
tillämpas första stycket 1.
8 § Förbudet i 5 § första stycket 1 gäller inte en köpare som
har kommit överens med en leverantör om en
värdefördelningsklausul i den mening som avses i artikel 172 a
i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013
av den 17 december 2013 om upprättande av en samlad
marknadsordning för jordbruksprodukter och om upphävande av
rådets förordningar (EEG) nr 922/72, (EEG) nr 234/79, (EG) nr
1037/2001 och (EG) nr 1234/2007.
9 § Förbudet i 5 § första stycket 1 gäller inte en betalning
som görs
1. inom ramen för skolprogrammet i enlighet med artikel 23 i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013,
2. av ett offentligt organ som tillhandahåller hälso- och
sjukvård i den mening som avses i artikel 4.4 b i
Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/7/EU av den 16
februari 2011 om bekämpande av sena betalningar vid
handelstransaktioner,
3. enligt ett avtal med en leverantör av druvor eller must för
vinframställning, förutsatt att
a) de specifika betalningsvillkoren ingår i ett standardavtal
som före den 1 januari 2019 har förklarats bindande av
medlemsstaten i enlighet med artikel 164 i Europaparlamentets
och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 och att denna
utvidgning av standardavtalet förnyas av medlemsstaten från
och med den dagen utan några betydande förändringar av
betalningsvillkoren som är till nackdel för leverantörer av
druvor eller must, och
b) avtalet gäller i flera år.
10 § Regeringen får meddela föreskrifter om att en kortare
period än vad som anges i 5 § första stycket 2 ska gälla i
särskilda sektorer.
11 § Förbudet i 5 § första stycket 7 gäller inte om avtalet
avser jordbruks- och livsmedelsprodukter som en medlem av en
producentorganisation levererar till organisationen, om
organisationens stadgar eller de regler och beslut som
fastställs i eller följer av stadgarna innehåller bestämmelser
med liknande effekt på villkoren i avtalet.
12 § Följande metoder som tillämpas av en köpare av jordbruks-
och livsmedelsprodukter är förbjudna, om köparen och
leverantören inte klart och tydligt har avtalat om dem i
förväg:
1. att returnera osålda jordbruks- och livsmedelsprodukter
till leverantören utan att betala för dem,
2. att returnera osålda jordbruks- och livsmedelsprodukter
utan att betala för bortskaffandet av dem,
3. att kräva betalning som ett villkor för att leverantörens
jordbruks- och livsmedelsprodukter ska lagras, skyltas med
eller listas, eller för att tillhandahålla sådana produkter på
marknaden,
4. att kräva att leverantören ska betala för köparens
marknadsföring av jordbruks- och livsmedelsprodukter, och
5. att kräva att leverantören ska betala personalkostnader för
att inreda lokaler som används vid försäljning av
leverantörens jordbruks- och livsmedelsprodukter.
En handelsmetod som innebär att leverantören ska bära hela
eller en del av kostnaden för rabatter på jordbruks- och
livsmedelsprodukter som köparen säljer som en del av en
marknadsföringskampanj är förbjuden
1. om köparen och leverantören inte klart och tydligt har
avtalat om den i förväg, och
2. om köparen inte innan kampanjen inleds anger under vilken
tidsperiod som åtgärderna ska genomföras och den förväntade
mängd produkter som kommer att beställas.
13 § Om en metod som avses i 12 § första stycket 3-5 eller
andra stycket är tillåten och tillämpas i ett visst fall ska
köparen på leverantörens begäran lämna en skriftlig beräkning
av betalningen per enhet eller av den sammanlagda betalningen.
Om en metod som avses i 12 § första stycket 3-5 är tillåten
ska köparen också på leverantörens begäran lämna en skriftlig
kostnadsberäkning och underlaget för denna beräkning.
Tillsyn
14 § Den myndighet som regeringen bestämmer
(tillsynsmyndigheten) utövar tillsyn över att denna lag och
föreskrifter som meddelats med stöd av lagen följs.
15 § Om det behövs för att tillsynsmyndigheten ska kunna utöva
tillsyn får myndigheten förelägga
1. en köpare, leverantör eller någon annan att tillhandahålla
uppgifter, handlingar eller annat, och
2. den som förväntas kunna lämna upplysningar i saken att
inställa sig till förhör på tid och plats som myndigheten
beslutar.
Tillsynsmyndigheten får besluta att ett föreläggande enligt
första stycket ska gälla omedelbart.
16 § Den som ett föreläggande enligt 15 § första stycket 1
riktas mot är inte skyldig att tillhandahålla en skriftlig
handling
1. vars innehåll kan antas vara sådant att en advokat eller en
advokats biträde inte får höras som vittne om innehållet, och
2. som innehas av advokaten eller biträdet eller av den som
tystnads-plikten gäller till förmån för.
17 § Om det behövs för att tillsynsmyndigheten ska kunna utöva
tillsyn har myndigheten rätt att få tillträde till områden,
lokaler och andra utrymmen där köparen bedriver verksamhet,
dock inte bostäder.
18 § Tillsynsmyndigheten får begära handräckning av
Kronofogde-myndigheten för att genomföra en sådan åtgärd som
anges i 17 §. Vid handräckning gäller bestämmelserna i
utsökningsbalken om verkställighet av förpliktelser som inte
avser betalningsskyldighet, avhysning eller avlägsnande.
Kronofogdemyndigheten ska dock inte underrätta den som
åtgärden ska genomföras hos innan verkställighet sker.
Åtgärder mot otillbörliga handelsmetoder
Förelägganden
19 § Tillsynsmyndigheten får förelägga en köpare att upphöra
med
1. att tillämpa en sådan handelsmetod som är förbjuden enligt
5 § första stycket eller 12 §, och
2. att obehörigen angripa leverantörens företagshemligheter
enligt lagen (2018:558) om företagshemligheter.
Tillsynsmyndigheten får även förelägga en köpare att lämna en
sådan skriftlig beräkning som avses i 13 §.
Ett föreläggande enligt första stycket gäller omedelbart, om
något annat inte beslutas.
Sanktionsavgift
20 § Tillsynsmyndigheten får besluta att en köpare som har
tillämpat en sådan handelsmetod som är förbjuden enligt 5 §
första stycket eller 12 § ska betala en sanktionsavgift. En
sanktionsavgift får även beslutas om en köpare obehörigen har
angripit leverantörens företagshemligheter enligt lagen
(2018:558) om företagshemligheter.
En sanktionsavgift ska inte beslutas i ringa fall.
Sanktionsavgiften ska tillfalla staten.
21 § En sanktionsavgift får inte beslutas för en överträdelse
som omfattas av ett föreläggande vid vite enligt denna lag om
överträdelsen ligger till grund för en ansökan om utdömande av
vitet.
22 § Sanktionsavgiften får inte överstiga en procent av
omsättningen föregående räkenskapsår för den som beslutet
riktas mot.
När sanktionsavgiftens storlek fastställs ska särskild hänsyn
tas till överträdelsens art, varaktighet och omfattning.
Hänsyn ska också tas till om den som beslutet riktar sig mot
tidigare har överträtt förbudet och vilka förutsättningar som
finns för att betala avgiften.
23 § Ett beslut om sanktionsavgift enligt 20 § ska meddelas
inom fem år från det att överträdelsen upphörde.
24 § En sanktionsavgift ska betalas till tillsynsmyndigheten
inom 30 dagar från det att beslutet om att ta ut avgiften har
fått laga kraft eller inom den längre tid som anges i
beslutet.
Om sanktionsavgiften inte betalas inom den tid som anges i
första stycket, ska tillsynsmyndigheten lämna den obetalda
avgiften för indrivning. Bestämmelser om indrivning av
statliga fordringar finns i lagen (1993:891) om indrivning av
statliga fordringar m.m. Verkställighet får ske enligt
utsökningsbalkens bestämmelser.
25 § Sanktionsavgiften faller bort till den del beslutet om
avgift inte har verkställts inom fem år från det att beslutet
fick laga kraft.
Vite
26 § Ett föreläggande enligt 15 eller 19 § får förenas med
vite.
Överklagande
27 § Tillsynsmyndighetens beslut enligt denna lag får
överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.