Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2021:319 ·
Visa register
Lag (2021:319) om Transportstyrelsens olycksdatabas
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSIB US
Utfärdad: 2021-04-29
Ikraft: 2021-07-01
Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller vid behandling av personuppgifter i
Transportstyrelsens databas över olyckor och personskador i
trafiken. Lagen gäller även vid behandling av uppgifter i
databasen som gäller avlidna personer.
Förhållandet till annan reglering
2 § Denna lag kompletterar Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för
fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter
och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande
av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), här
benämnd EU:s dataskyddsförordning.
3 § Vid behandling av personuppgifter enligt denna lag gäller
lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s
dataskyddsförordning och föreskrifter som har meddelats i
anslutning till den lagen, om inte annat följer av denna lag
eller föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen.
Uttryck i lagen
4 § Termer och uttryck i denna lag har samma betydelse som i
EU:s dataskyddsförordning, lagen (2001:559) om
vägtrafikdefinitioner och förordningen (2001:651) om
vägtrafikdefinitioner.
5 § I denna lag avses med en
1. vägtrafikolycka: en plötslig händelse eller serie av
händelser som har inträffat helt eller delvis på en väg och
involverat ett fordon i rörelse,
2. olycka i trafikmiljö: en plötslig händelse eller serie av
händelser som har involverat en trafikant och inträffat
a) helt eller delvis på en väg,
b) helt eller delvis på en gångbana som inte ligger invid en
väg,
c) på en buss- eller spårvagnshållplats, eller
d) ombord på en spårvagn,
3. olycka med terrängmotorfordon: en plötslig händelse eller
serie av händelser som har involverat ett terrängmotorfordon i
rörelse, och
4. olycka med fritidsfartyg: en plötslig händelse eller serie
av händelser som har involverat ett sjösatt fritidsfartyg.
Personuppgiftsansvar
6 § Transportstyrelsen är personuppgiftsansvarig för
behandlingen av personuppgifter i databasen.
Ändamål med behandlingen
7 § Personuppgifter får behandlas i databasen om det är
nödvändigt för
1. framställning av statistik inom trafiksäkerhetsområdet,
2. forskning som avser trafiksäkerhet, eller
3. planering, uppföljning, utvärdering eller kvalitetssäkring
av trafiksäkerhetsarbete.
Personuppgifter som behandlas enligt första stycket får
behandlas även för andra ändamål, under förutsättning att
behandlingen inte är oförenlig med det ändamål för vilket
uppgifterna samlades in.
Innehåll
8 § Databasen får innehålla uppgifter med anknytning till en
sådan olycka som avses i denna lag och om personer som varit
involverade i olyckan.
Regeringen kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela
närmare föreskrifter om vilka uppgifter enligt första stycket
som får behandlas i databasen.
Behandling av särskilda kategorier av personuppgifter
9 § Uppgifter om hälsa som avser personskador får behandlas i
databasen och får användas som sökbegrepp. Inga andra
personuppgifter som avses i artikel 9.1 i EU:s
dataskyddsförordning (känsliga personuppgifter) får behandlas.
För ändamål som avses i 7 § andra stycket får uppgifter om
hälsa och personuppgifter som avses i artikel 10 i EU:s
dataskyddsförordning behandlas endast om det är absolut
nödvändigt för syftet med behandlingen.
Uppgifter som ska lämnas till databasen
10 § Vårdgivare som ger akutsjukvård och vars verksamhet
innefattar ortopedi eller kirurgi ska till databasen lämna
uppgifter som rör samtliga personer som söker vård eller har
avlidit till följd av en olycka i trafikmiljö, en olycka med
terrängmotorfordon eller en olycka med fritidsfartyg.
11 § Polismyndigheten ska till databasen lämna uppgifter om en
sådan vägtrafikolycka, olycka med terrängmotorfordon eller
olycka med fritidsfartyg som myndigheten fått kännedom om och
som medfört personskada eller dödsfall.
12 § Kustbevakningen ska till databasen lämna uppgifter om en
sådan olycka med fritidsfartyg som myndigheten fått kännedom
om och som medfört personskada eller dödsfall.
13 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela närmare
föreskrifter om uppgiftsskyldigheterna enligt 10-12 §§.
Pseudonymisering av personuppgifter
14 § Databasen får endast innehålla pseudonymiserade
personuppgifter.
Trots första stycket får Transportstyrelsen i ett enskilt fall
vidta åtgärder för att personuppgifter åter ska bli direkt
hänförliga till enskilda registrerade, om det är absolut
nödvändigt för
1. att säkerställa att uppgifter som myndigheten lämnar som
underlag för officiell statistik är riktiga,
2. forskning som avser trafiksäkerhet, eller
3. att Transportstyrelsen ska kunna uppfylla sina skyldigheter
som personuppgiftsansvarig.
Direktåtkomst
15 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap,
Polismyndigheten, Statens väg- och
transportforskningsinstitut, Trafikanalys, Trafikverket,
kommunala myndigheter och länsstyrelser får medges
direktåtkomst till sådana personuppgifter i databasen som
respektive myndighet behöver för de ändamål som anges i 7 §
första stycket.
Universitet och högskolor som är myndigheter eller som vid
tillämpningen av offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)
ska jämställas med myndigheter får medges direktåtkomst till
personuppgifter i databasen, om uppgifterna behövs för
forskning som avser trafiksäkerhet.
16 § Om uppgifterna i databasen ska användas i sådan forskning
som omfattas av lagen (2003:460) om etikprövning av forskning
som avser människor, får direktåtkomst enligt 15 § medges
endast under förutsättning att såväl forskningen som
behandlingen av uppgifterna har godkänts vid etikprövning
enligt den lagen.
17 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela
föreskrifter om omfattningen av direktåtkomsten samt om
behörighet och säkerhet vid sådan åtkomst.
18 § Den som har medgetts direktåtkomst enligt 15 § ansvarar
för att tillgången till personuppgifter begränsas till vad var
och en behöver för att kunna fullgöra sina arbetsuppgifter.
19 § Den som har medgetts direktåtkomst enligt 15 § har vid
sådan åtkomst rätt att ta del av de uppgifter i databasen som
avses i den paragrafen.
Längsta tid som personuppgifter får behandlas
20 § Personuppgifter i databasen får inte behandlas under
längre tid än vad som är nödvändigt för de ändamål som anges i
7 § första stycket.
Regeringen kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela
föreskrifter om den längsta tid som personuppgifter får
behandlas och om gallring.