Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2021:1335 ·
Visa register
Förordning (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare
Departement: Utbildningsdepartementet
Utfärdad: 2021-12-22
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:164
Ikraft: 2022-07-01
1 kap. Inledande bestämmelser
Inledning
1 § Denna förordning reglerar hur utbildning till lärare och
förskollärare ska utformas.
Med utbildning till lärare avses i denna förordning
utbildningsprogram som leder till grundlärar-, ämneslärar-
eller yrkeslärarexamen och utbildning enligt
- förordningen (2011:686) om kompletterande pedagogisk
utbildning som leder till ämneslärarexamen,
- förordningen (2016:705) om kompletterande pedagogisk
utbildning som leder till ämneslärarexamen för personer som
har en examen på forskarnivå, och
- förordningen (2021:1336) om försöksverksamhet med
kompletterande pedagogisk utbildning som leder till
grundlärarexamen eller ämneslärarexamen.
Med utbildning till förskollärare avses i denna förordning
utbildningsprogram som leder till förskollärarexamen.
2 § I denna förordning finns bestämmelser om
- grundläggande krav på utbildningen (2 kap.),
- särskilda krav på utbildningen (3 kap.),
- kombinationer av undervisningsämnen i utbildning som leder
till ämneslärarexamen (4 kap.), och
- samverkan och anställningar inom utbildningen (5 kap.).
De grundläggande kraven på utbildningen i 2 kap. är gemensamma
för utbildning som leder till förskollärar-, grundlärar-,
ämneslärar- och yrkeslärarexamen.
De särskilda kraven på utbildningen i 3 kap. är
programspecifika och gäller enbart för utbildning som leder
till förskollärar-, grundlärar- eller ämneslärarexamen.
Förordning (2024:164).
3 § Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
Uttryck i förordningen
4 § I förordningen avses med
- högskolor: universitet och högskolor som omfattas av
högskolelagen (1992:1434) och enskilda utbildningsanordnare
som har tillstånd enligt lagen (1993:792) om tillstånd att
utfärda vissa examina,
- praktiknära forskning: forskning i samverkan med
förskollärar- och lärarprofessionen utifrån förskolans och
skolans behov av kunskap för att förbättra verksamheten,
- undervisningsämne: ett ämne som ska ingå i en lärares examen
och som motsvaras av ett av skolväsendets ämnen som det finns
en fastlagd kurs- eller ämnesplan för eller, i vissa fall när
utbildningen inriktar sig mot arbete i gymnasieskolan, flera
ämnen i skolväsendet som det finns fastlagda ämnesplaner för.
Förordning (2024:164).
5 § Av 6 kap. 4 § första och andra styckena
högskoleförordningen (1993:100) framgår dels att inom
högskoleutbildning får bara de examina avläggas som anges i
bilaga 2 till den förordningen (examensordningen), dels att
det i examensordningen anges på vilken nivå en viss examen ska
avläggas och vilka krav som ska uppfyllas för en viss examen
(examensbeskrivning).
Av 6 kap. 4 § tredje stycket samma förordning framgår att det
i bland annat följande förordningar finns avvikande
bestämmelser om vilka krav som ska uppfyllas för förskollärar-,
grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen och på vilken
nivå sådana examina ska avläggas:
- förordningen (2011:686) om kompletterande pedagogisk
utbildning som leder till ämneslärarexamen,
- förordningen (2016:705) om kompletterande pedagogisk
utbildning som leder till ämneslärarexamen för personer som
har en examen på forskarnivå, och
- förordningen (2021:1336) om försöksverksamhet med
kompletterande pedagogisk utbildning som leder till
grundlärarexamen eller ämneslärarexamen.
Av 6 kap. 5 § högskoleförordningen framgår att det i denna
förordning finns krav på den utbildning som ska leda fram till
förskollärar-, grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen.
I bland annat de förordningar som anges i andra stycket finns
det bestämmelser som avviker från denna förordning.
Förordning (2024:164).
5 a § Av 2 kap. 13-19 §§ skollagen (2010:800) och förordningen
(2011:326) om behörighet och legitimation för lärare och
förskollärare framgår vad som krävs för att få bedriva
undervisning i skolväsendet.
Av 2 kap. 22 a § förordningen om behörighet och legitimation
för lärare och förskollärare framgår vilka ämnen i
gymnasieskolan som motsvaras av de undervisningsämnen som
anges i 4 kap. 4 §. Förordning (2024:164).
2 kap. Grundläggande krav på utbildningen
1 § Ett grundläggande krav på utbildning till lärare och
förskollärare är att den ska innefatta
- utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng, och
- verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng.
Utbildningsvetenskaplig kärna
2 § Innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan ska ge en
grund inom de kunskapsområden som är centrala för
yrkesutövningen.
3 § Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska
anknyta till den kommande yrkesutövningen och omfatta
följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt
värdegrunden i förskolan och skolan, innefattande de
grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga
rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling och lärande, som ska ha ett tvärvetenskapligt
perspektiv där kognitionsvetenskap ingår, samt
specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- uppföljning och analys av lärande och utveckling för arbete
som förskollärare eller bedömning och betygssättning för
arbete som lärare, och
- utvärdering och utvecklingsarbete.
Verksamhetsförlagd utbildning
Allmänna bestämmelser
4 § Den verksamhetsförlagda utbildningen ska syfta till att ge
praktiska färdigheter i yrkesutövningen och möjlighet att
tillämpa teoretiska kunskaper. Detta ska ske genom deltagande
i skol- och förskoleverksamhet under handledning.
I den verksamhetsförlagda utbildningen ska högskolorna använda
sig av övningsskolor och övningsförskolor enligt 10-12 §§.
5 § För utbildning till lärare och förskollärare ska den
verksamhetsförlagda utbildningen vara förlagd inom relevant
verksamhet och, för utbildning till lärare, även inom relevant
ämne.
Att en del av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna
ska utgöras av verksamhetsförlagd utbildning framgår av 3 kap.
4 § andra stycket, 5 § tredje stycket, 7 § tredje stycket och
8 § tredje stycket.
6 § Högskolorna ska, i den utsträckning det är möjligt,
förlägga den verksamhetsförlagda utbildningen inom
verksamheter med olika förutsättningar.
I det fall utbildningen sker på distans ska högskolan se till
att den verksamhetsförlagda utbildningen förläggs så nära
studentens bostadsort som möjligt.
7 § För en helt eller delvis verksamhetsförlagd kurs ska fler
än ett betygssteg användas för ett godkänt resultat, om den
verksamhetsförlagda delen av kursen omfattar mer än tre
högskolepoäng.
Av 6 kap. 18 § tredje stycket högskoleförordningen (1993:100)
framgår att betyget beslutas av en examinator.
8 § Högskolorna ska sträva efter att särskilt yrkesskickliga
lärare och förskollärare används i den verksamhetsförlagda
utbildningen.
Högskolorna ska anordna utbildning (handledarutbildning) av de
lärare och förskollärare som handleder studenter under deras
verksamhetsförlagda utbildning, om det inte finns tillräckligt
många utbildade handledare i den verksamhet där studenterna
genomför sin utbildning.
9 § Vid högskolan ska det finnas lärare som har till uppgift
att följa och bidra till studenternas utveckling under den
verksamhetsförlagda delen av utbildningen. Sådana lärare ska
ge handledarna stöd i deras arbete med studenterna under den
verksamhetsförlagda utbildningen.
Särskilda bestämmelser om övningsskolor och övningsförskolor
10 § En övningsskola eller övningsförskola är en eller flera
skol- eller förskoleenheter inom grundskolan, gymnasieskolan,
den kommunala vuxenutbildningen eller förskolan där
1. ledning, organisation och undervisning såväl som kvalitets-
och utvecklingsarbete håller god kvalitet,
2. det finns så många lärare eller förskollärare som är
handledare att var och en av dem handleder endast ett fåtal
lärar- eller förskollärarstudenter, och
3. handledarna har
a) nödvändig lärar- eller förskollärarutbildning,
b) minst 7,5 högskolepoäng inom området handledarskap eller
motsvarande, och
c) bedömts vara särskilt yrkesskickliga lärare eller
förskollärare.
11 § Övningsskolor och övningsförskolor ska ge studenterna en
inblick i praktiknära forskning.
12 § Vid högskolorna ska alla studenter fullgöra en så stor
del som möjligt av sin verksamhetsförlagda utbildning vid en
övningsskola eller övningsförskola.
Högskolan ska eftersträva en hög koncentration av studenter
vid varje övningsskola eller övningsförskola.
Kraven enligt första stycket eller i 10 och 11 §§ gäller inte
om det finns särskilda skäl.
3 kap. Särskilda krav på utbildningen
Särskilda krav på utbildning till förskollärare
1 § En utbildning till förskollärare ska innefatta studier
inom det förskolepedagogiska området om 120 högskolepoäng.
Särskilda krav på utbildning till lärare
Grundlärarexamen
2 § En utbildning till lärare som leder till en
grundlärarexamen ska ges med inriktning mot arbete i
fritidshem, med inriktning mot arbete i förskoleklass och
grundskolans årskurs 1-3 eller med inriktning mot arbete i
grundskolans årskurs 4-6.
En sådan utbildning ska innefatta ämnesstudier och
ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något
av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd
kursplan.
3 § I utbildning med inriktning mot arbete i fritidshem ska
ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna omfatta
90 högskolepoäng, varav 60 högskolepoäng inom det
fritidspedagogiska området och 30 högskolepoäng i ett eller
två praktiska eller estetiska ämnen.
4 § I utbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och
grundskolans årskurs 1-3 ska ämnesstudierna och de
ämnesdidaktiska studierna omfatta totalt 165 högskolepoäng i
svenska, matematik, engelska, samhällsorienterande ämnen,
naturorienterande ämnen och teknik. Svenska som andraspråk
eller modersmål kan ingå i ämnesstudierna och de
ämnesdidaktiska studierna. För svenska och matematik krävs
minst 30 högskolepoäng i vardera ämnet och för engelska krävs
minst 15 högskolepoäng.
Av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska
15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd
utbildning.
5 § I utbildning med inriktning mot arbete i grundskolans
årskurs 4-6 ska ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska
studierna omfatta totalt 165 högskolepoäng i svenska,
matematik, engelska och ett valbart fördjupningsområde. För
svenska, engelska och matematik krävs minst 30 högskolepoäng i
vardera ämnet. Därutöver krävs 30 högskolepoäng i något av de
för studenten valbara områdena:
1. naturorienterande ämnen och teknik,
2. samhällsorienterande ämnen,
3. ett eller två praktiska eller estetiska ämnen,
4. modersmål,
5. svenska som andraspråk, eller
6. svenska som andraspråk och ett praktiskt eller estetiskt
ämne.
Om det valbara området består av svenska som andraspråk och
ett praktiskt eller estetiskt ämne enligt första stycket 6
krävs minst 15 högskolepoäng i svenska som andraspråk.
Av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska
15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd
utbildning.
Ämneslärarexamen
6 § En utbildning till lärare som leder till ämneslärarexamen
ska ges med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
eller med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
En sådan utbildning ska innefatta ämnesstudier och
ämnesdidaktiska studier med relevans för ett
undervisningsämne.
Att utbildningen för var och en av inriktningarna ska ges med
ett begränsat antal kombinationer av undervisningsämnen
framgår av 4 kap. Förordning (2024:164).
7 § I utbildning med inriktning mot arbete i grundskolans
årskurs 7-9 ska ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska
studierna omfatta totalt 165 högskolepoäng i två
undervisningsämnen eller totalt 195 högskolepoäng i tre
undervisningsämnen. Utbildningen ska dock omfatta ämnesstudier
och ämnesdidaktiska studier om totalt 195 högskolepoäng i två
undervisningsämnen när två av undervisningsämnena svenska,
samhällskunskap eller musik ingår i utbildningen. Utbildningen
får vidare omfatta ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier om
totalt 195 högskolepoäng i två undervisningsämnen om
undervisningsämnet bild eller musik ingår i utbildningen.
Utbildningen ska omfatta minst en fördjupning om
90 högskolepoäng i relevant ämne eller ämnesområde. För varje
övrigt ämne som ingår i utbildningen krävs minst
45 högskolepoäng om utbildningen omfattar tre
undervisningsämnen och minst 60 högskolepoäng om utbildningen
omfattar två undervisningsämnen. När svenska, samhällskunskap
eller musik ingår krävs dock alltid 90 högskolepoäng inom de
ämnesområden som är relevanta för dessa undervisningsämnen.
Av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska
15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd
utbildning. Förordning (2024:164).
8 § I utbildning med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
ska ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna omfatta
totalt 225 högskolepoäng i två undervisningsämnen.
Utbildningen ska dock omfatta ämnesstudier och ämnesdidaktiska
studier om totalt 255 högskolepoäng i två undervisningsämnen
om undervisningsämnet svenska, samhällskunskap eller musik
ingår.
Utbildningen ska omfatta en fördjupning om 120 högskolepoäng i
relevant ämne eller ämnesområde och en fördjupning om
90 högskolepoäng i ett annat relevant ämne eller ämnesområde.
När svenska, samhällskunskap eller musik ingår krävs dock
alltid 120 högskolepoäng inom de ämnesområden som är relevanta
för dessa undervisningsämnen.
Av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska
15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd
utbildning. Förordning (2024:164).
4 kap. Kombinationer av undervisningsämnen i utbildning som
leder till ämneslärarexamen
Innehåll
1 § I detta kapitel finns bestämmelser om vilka
undervisningsämnen som får kombineras i en utbildning som
leder till ämneslärarexamen enligt högskoleförordningen
(1993:100). Förordning (2024:164).
Kombinationer av undervisningsämnen för inriktning mot
grundskolans årskurs 7-9
Grupper av undervisningsämnen
2 § Undervisningsämnen för inriktning mot arbete i
grundskolans årskurs 7-9 delas in i följande grupper:
1. engelska, matematik, modersmål, moderna språk, svenska,
svenska som andraspråk och teckenspråk,
2. geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap,
3. biologi, fysik, kemi och teknik,
4. hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa och slöjd, och
5. bild och musik. Förordning (2024:164).
Tillåtna kombinationer av undervisningsämnen
3 § För inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 får
undervisningsämnena kombineras enligt följande:
1. två undervisningsämnen ur någon av grupperna i 2 § 1-3,
2. ett undervisningsämne ur gruppen i 2 § 1 och ett
undervisningsämne ur någon av grupperna i 2 § 2-5,
3. ett undervisningsämne ur grupperna i 2 § 2 eller 3 och ett
undervisningsämne ur någon av grupperna i 2 § 4 eller 5,
4. två olika språk inom undervisningsämnet moderna språk,
eller
5. undervisningsämnena bild och slöjd.
Om examen omfattar ytterligare ett undervisningsämne utöver
vad som anges i
1. första stycket 1-3 eller 5 ska detta ämne vara ett annat
undervisningsämne ur någon av grupperna i 2 § 1-5, eller
2. första stycket 4 ska detta ämne vara ett tredje språk inom
undervisningsämnet moderna språk eller ett annat ämne ur någon
av grupperna i 2 § 1-5. Förordning (2024:164).
Kombinationer av undervisningsämnen för inriktning mot
gymnasieskolan
Grupper av undervisningsämnen
4 § Undervisningsämnen för inriktning mot arbete i
gymnasieskolan delas in i följande grupper:
1. engelska, matematik, modersmål, svenska och svenska som
andraspråk,
2. grekiska, latin, moderna språk och teckenspråk,
3. filosofi, företagsekonomi, geografi, historia, juridik,
psykologi, religionskunskap och samhällskunskap,
4. biologi, fysik, kemi, naturkunskap och teknik,
5. idrott och hälsa, och
6. bild, dans, musik och teater. Förordning (2024:164).
Tillåtna kombinationer av undervisningsämnen
5 § För inriktning mot arbete i gymnasieskolan får
undervisningsämnena kombineras enligt följande:
1. två undervisningsämnen ur någon av grupperna i 4 § 1-4,
2. ett undervisningsämne ur gruppen i 4 § 1 och ett annat
undervisningsämne ur någon av grupperna i 4 § 2-4,
3. två olika språk inom undervisningsämnet moderna språk,
4. undervisningsämnet idrott och hälsa och ett
undervisningsämne ur någon av grupperna i 4 § 1-4,
5. ett undervisningsämne ur gruppen i 4 § 6 och ett
undervisningsämne ur någon av grupperna i 4 § 1-4, eller
6. ett undervisningsämne ur gruppen i 4 § 6 och ytterligare
90 högskolepoäng inom det i gruppen i 4 § 6 valda
undervisningsämnet. Förordning (2024:164).
5 kap. Samverkan och anställningar inom utbildningen
Samverkan
1 § Högskolan ska ha en struktur för samverkan om utbildningen
till lärare och förskollärare. Samverkan ska ske inom
högskolan, med andra högskolor och med huvudmän inom
skolväsendet. Samverkan ska ske om utbildningen och om
forskning med anknytning till utbildningen.
Anställningar inom utbildningen
2 § Högskolan ska sträva efter att inkludera särskilt
yrkesskickliga lärare och förskollärare från skolväsendet i
utbildning till lärare och förskollärare. Sådana lärare och
förskollärare kan anställas för en begränsad tid enligt 4 kap.
9 § högskoleförordningen (1993:100).
Inom utbildningen ska högskolan också sträva efter att
anställa lärare med examen på forskarnivå.