Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2021:1002 ·
Visa register
Förordning (2021:1002) om nedskräpningsavgifter
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2021-11-03
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:71
Ikraft: 2023-01-01
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om ett system för
utökat producentansvar för avfallshantering av
engångsprodukter.
Syftet med denna förordning är att minska negativ påverkan på
miljön från nedskräpning av engångsprodukter i utomhusmiljöer
genom att producenterna tar det ekonomiska ansvaret för
hantering av avfall som skräpats ned och för spridning av
information om nedskräpning.
2 § Förordningen är meddelad med stöd av
- 15 kap. 12 § miljöbalken i fråga om 8-23 och 30 §§,
- 15 kap. 45 § miljöbalken i fråga om 28 §,
- 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 34 §, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Ytterligare bestämmelser i andra författningar
3 § Ytterligare bestämmelser om engångsprodukter finns i
- förordningen (2022:1274) om producentansvar för
förpackningar,
- förordningen (2021:996) om engångsprodukter,
- förordningen (2021:998) om producentansvar för vissa
tobaksvaror och filter,
- förordningen (2021:999) om producentansvar för ballonger,
och
- förordningen (2021:1000) om producentansvar för
våtservetter. Förordning (2022:1425).
4 § Bestämmelser om anmälnings- och tillståndsplikt för att
hantera avfall finns i avfallsförordningen (2020:614) och
miljöprövningsförordningen (2013:251).
Ordförklaringar
5 § I denna förordning avses med
plast, släppa ut på den svenska marknaden, engångsprodukt,
engångsplastprodukt, mugg, dryckesbehållare, matlåda och tunn
plastbärkasse: detsamma som i förordningen (2021:996) om
engångsprodukter,
plastflaska, flexibelt omslag och producent av förpackningar:
detsamma som i förordningen (2022:1274) om producentansvar för
förpackningar,
tobaksvaror, filter, fimpar och producent av filter eller
tobaksvaror med filter: detsamma som i förordningen (2021:998)
om producentansvar för vissa tobaksvaror och filter,
ballong och producent av ballonger: detsamma som i
förordningen (2021:999) om producentansvar för ballonger, och
våtservetter och producent av våtservetter: detsamma som i
förordningen (2021:1000) om producentansvar för våtservetter.
Förordning (2022:1425).
6 § Ord och uttryck i denna förordning har i övrigt samma
betydelse som i 15 kap. miljöbalken.
Ombud i Sverige
7 § Bestämmelser om att en producent som inte är etablerad i
Sverige får utse ett ombud som ska fullgöra de skyldigheter
som en producent har enligt denna förordning finns i
- 17 § förordningen (2021:998) om producentansvar för vissa
tobaksvaror och filter,
- 15 § förordningen (2021:999) om producentansvar för
ballonger,
- 15 § förordningen (2021:1000) om producentansvar för
våtservetter, och
- 4 kap. 7 § förordningen (2022:1274) om producentansvar för
förpackningar. Förordning (2022:1425).
Avgiftsskyldighet
8 § En producent ska varje år till Naturvårdsverket betala
nedskräpningsavgifter, om producenten på den svenska marknaden
släpper ut
1. engångsplastlock till muggar,
2. flexibla omslag,
3. matlådor som är engångsplastprodukter,
4. muggar som är engångsplastprodukter,
5. plastflaskor för dryck som rymmer mindre än 0,6 liter,
6. andra dryckesbehållare än plastflaskor för dryck som rymmer
mindre än 0,6 liter,
7. tobaksvaror med filter,
8. filter,
9. tunna plastbärkassar,
10. ballonger, eller
11. våtservetter. Förordning (2024:71).
9 § Nedskräpningsavgifter tas ut som en rörlig produktavgift
och en fast årsavgift:
1. Produktavgiften ska betalas
a) från 2024 av producenter av de produkter som avses i 8 § 1-
4 och 6-8, och
b) från 2025 av producenter av de produkter som avses i 8 § 10
och 11.
2. Årsavgiften ska betalas
a) från 2023 av producenter av de produkter som avses i 8 § 1-
9, och
b) från 2025 av producenter av de produkter som avses i 8 § 10
och 11.
Produktavgifterna ska betalas i enlighet med de föreskrifter
som Naturvårdsverket meddelar med stöd av 14 §. Årsavgifterna
ska betalas i enlighet med 16-18 §§. Förordning (2024:71).
10 § Produktavgiften ska täcka kostnaderna för att
1. städa upp de engångsprodukter som avses i 8 § 1-4, 6-8, 10
och 11 som skräpats ned på de platser som kommunen har
renhållningsansvar för enligt lagen (1998:814) med särskilda
bestämmelser om gaturenhållning och skyltning,
2. administrera och planera den verksamhet som avses i 1,
3. samla in och rapportera uppgifter som ska lämnas enligt
denna förordning eller föreskrifter som har meddelats med stöd
av förordningen, och
4. sprida information för att minska negativ påverkan på
miljön från nedskräpning av engångsplastprodukter.
Produktavgiften ska inte täcka kostnaderna för att städa upp
avfall som har flutit i land på havsstränder.
Förordning (2024:71).
11 § Årsavgifterna ska täcka kostnaderna för
1. Naturvårdsverkets handläggning för att fastställa
nedskräpningsavgifterna, administrera avgifterna och betala ut
dessa till kommunerna,
2. den skräpmätning som ska utföras enligt 31 §, och
3. att lämna information till konsumenter enligt 29 §
förordningen (2021:996) om engångsprodukter.
Produktavgiftens storlek
12 § Produktavgiftens storlek bestäms av Naturvårdsverket i
föreskrifter som meddelas med stöd av 14 §.
Produktavgiftens storlek ska bestämmas genom att kommunernas
kostnader enligt 13 § fördelas mellan de produktkategorier som
omfattas av produktavgiften enligt 9 §. Kostnaderna ska
fördelas utifrån den andel varje produktkategori utgör av
totalt antal föremål som uppmätts i den skräpmätning som ska
göras enligt 31 §. Därefter ska kostnaden per produktkategori
fördelas på varje enskild produkt inom produktkategorin genom
att kostnaden delas med det totala antalet produkter i
produktkategorin som släppts ut på den svenska marknaden under
föregående kalenderår. Förordning (2024:71).
13 § Kommunernas kostnader ska fastställas utifrån
1. den andel av de kostnader som kommunerna har redovisat
enligt 28 § 1 och 2 som utgörs av kostnader för de
engångsprodukter som avses i 8 § 1-4, 6-8, 10 och 11, beräknat
utifrån dessa produktkategoriers andel av antalet föremål som
totalt skräpats ned enligt den skräpmätning som ska utföras
enligt 31 §, och
2. Naturvårdsverkets bedömning av om de kostnader som en
kommun har redovisat enligt 28 § 1 och 2 är för höga med
hänsyn till folkmängden, befolkningstätheten, turismen och
andra faktorer som kan påverka kommunens kostnader för
nedskräpning. Förordning (2024:71).
13 a § Naturvårdsverket ska på sin webbplats beskriva den
metod som används för att göra den bedömning av kommunernas
kostnader som avses i 13 § 2. Förordning (2024:71).
13 b § Innan kommunernas kostnader fastställs enligt 13 § ska
kommuner och producenter ges möjlighet att lämna synpunkter på
Naturvårdsverkets beräkning av kostnaderna.
Förordning (2024:71).
14 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter som fastställer
produktavgiftens storlek, beräknad enligt 12 och 13 §§.
Beräkning av hur mycket varje producent ska betala i
produktavgift
15 § Hur mycket varje producent ska betala i produktavgift ska
beräknas på grundval av de uppgifter som har lämnats om hur
många produkter som en producent under det närmast föregående
kalenderåret har släppt ut på den svenska marknaden
1. enligt 11 kap. 1 och 2 §§ förordningen (2022:1274) om
producentansvar för förpackningar,
2. enligt 36 § förordningen (2021:998) om producentansvar för
vissa tobaksvaror och filter,
3. enligt 18 § förordningen (2021:999) om producentansvar för
ballonger, och
4. enligt 19 § förordningen (2021:1000) om producentansvar för
våtservetter. Förordning (2024:71).
Årsavgiftens storlek
16 § En producent som på den svenska marknaden släpper ut
tobaksvaror med filter ska för varje kalenderår betala en
årsavgift med 6 000 kronor. Förordning (2024:36).
17 § En producent ska för varje kalenderår betala en årsavgift
med 3 000 kronor per produktkategori, om den på den svenska
marknaden släpper ut produkter i produktkategorierna
1. engångsplastlock till muggar,
2. flexibla omslag,
3. matlådor som är engångsplastprodukter,
4. muggar som är engångsplastprodukter,
5. andra dryckesbehållare än plastflaskor för dryck som rymmer
mindre än 0,6 liter,
6. filter,
7. ballonger, eller
8. våtservetter. Förordning (2024:36).
18 § En producent ska för varje kalenderår betala en årsavgift
med 1 800 kronor per produktkategori, om den på den svenska
marknaden släpper ut produkter i produktkategorierna
1. plastflaskor för dryck som rymmer mindre än 0,6 liter,
eller
2. tunna plastbärkassar. Förordning (2024:36).
Skyldighet för producenter att lämna uppgifter
19 § Den som är skyldig att betala nedskräpningsavgifter
enligt denna förordning ska till Naturvårdsverket lämna de
uppgifter som behövs för att avgifterna ska kunna bestämmas.
20 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om vilka
uppgifter som ska lämnas enligt 19 §.
Betalning av avgifterna
21 § Nedskräpningsavgifterna ska betalas efter beslut av
Naturvårdsverket.
22 § Om nedskräpningsavgifterna inte betalas inom den tid som
anges i Naturvårdsverkets beslut ska dröjsmålsavgift tas ut
enligt lagen (1997:484) om dröjsmålsavgift. Bestämmelser om
betalningsanstånd finns i förordningen (1993:1138) om
hantering av statliga fordringar.
23 § Om en nedskräpningsavgift enligt denna förordning har
satts ned efter ett överklagande ska ränta enligt 5 §
räntelagen (1975:635) betalas för tiden från den dag avgiften
betalades till och med den dag avgiften återbetalas.
Ersättning till kommuner
24 § De produktavgifter som har betalats in ska fördelas
mellan kommunerna. Produktavgifterna ska betalas ut som
ersättning för verksamhet som avses i 10 § utifrån hur många
invånare som var folkbokförda i respektive kommun den
1 november året innan ersättningen betalas ut till kommunen.
25 § Produktavgifterna ska fördelas mellan och betalas ut till
kommunerna en gång per kalenderår.
26 § Naturvårdsverket ska i enskilda fall besluta om
1. hur stor del av intäkterna från produktavgifterna som ska
fördelas till en kommun och utbetalningen till den, och
2. under vilken tidsperiod ersättningen till kommunen ska
användas.
Vad ersättningen får användas till
27 § Ersättningen till en kommun får endast användas till
verksamhet som avses i 10 §.
Redovisning av uppgifter från kommunerna
28 § En kommun ska senast den 31 mars varje år till
Naturvårdsverket redovisa
1. de kostnader som kommunen har haft föregående år för att
städa upp avfall som skräpats ned på de platser som kommunen
har renhållningsansvar för enligt lagen (1998:814) med
särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning,
2. de kostnader som kommunen har haft föregående år för att
a) administrera och planera den verksamhet som avses i 1,
b) samla in och rapportera uppgifter som ska lämnas enligt
denna förordning eller föreskrifter som har meddelats med stöd
av förordningen, och
c) sprida information för att minska negativ påverkan på
miljön från nedskräpning av engångsplastprodukter, och
3. en uppskattning av vikten i kilogram på de fimpar som
städats upp. Förordning (2024:71).
Avgifter som inte tas i anspråk för Naturvårdsverkets eller
kommunernas verksamhet
29 § Om en kommun inte använt ersättningen som betalas ut till
kommunen för verksamhet som avses i 10 § under den tidsperiod
som framgår av Naturvårdsverkets beslut enligt 26 § ska
kommunen betala tillbaka överskottet till Naturvårdsverket.
30 § De intäkter från nedskräpningsavgifterna som inte tas i
anspråk för Naturvårdsverkets eller kommunernas verksamhet ska
räknas av mot den nedskräpningsavgift som ska betalas av en
producent nästkommande år. Om avräkning mot nästa års
nedskräpningsavgift inte är möjlig ska avgiften betalas
tillbaka till producenten.
Skräpmätning
31 § Naturvårdsverket ska under 2023 och därefter vart annat
år göra en nationell mätning av det skräp som förekommer på de
platser som kommunen har renhållningsansvar för enligt 2 och
4 §§ lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om
gaturenhållning och skyltning. Mätningen ska ske vid två olika
tillfällen det år mätningen utförs.
Naturvårdsverket ska redovisa antalet föremål som totalt
skräpats ned. Varje produktkategori ska även redovisas i vikt.
Antalet föremål som skräpats ned ska redovisas individuellt i
åtminstone följande produktkategorier:
1. engångsplastlock till muggar,
2. engångsplastlock till matlådor,
3. flexibla omslag,
4. matlådor som är engångsplastprodukter,
5. muggar som är engångsplastprodukter,
6. plastflaskor för dryck som rymmer mindre än 0,6 liter,
7. plastflaskor för dryck som rymmer mer än 0,6 liter,
8. andra dryckesbehållare än plastflaskor som rymmer mindre än
0,6 liter,
9. andra dryckesbehållare än plastflaskor som rymmer mer än
0,6 liter,
10. fimpar,
11. tunna plastbärkassar,
12. ballonger, och
13. våtservetter.
Översyn
32 § Naturvårdsverket ska senast den 31 december 2023 och
därefter vart annat år till regeringen
1. redovisa huruvida dryckesbehållare, tunna plastbärkassar
och produkter som inte omfattas av avgiftsskyldigheten enligt
8 § är vanligt förekommande vid nedskräpning och därför bör
omfattas av avgiftsskyldigheten,
2. redovisa hur summan av kommunernas kostnader och
fördelningen mellan olika produkter har förändrats sedan förra
rapporten, och
3. vid behov lämna förslag på hur årsavgifterna bör justeras.
Statistik
33 § Uppgifter som lämnas till Naturvårdsverket enligt denna
förordning får användas av Naturvårdsverket för att ta fram
statistik.
Bemyndigande att meddela föreskrifter om verkställighet
34 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning.
Överklagande
35 § I 19 kap. 1 § miljöbalken finns bestämmelser om
överklagande till mark- och miljödomstol.
Andra beslut än beslut enligt 21 § får inte överklagas.