Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2020:115 ·
Visa register
Förordning (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta
Departement: Utbildningsdepartementet
Utfärdad: 2020-03-13
Ändring införd: t.o.m. SFS 2022:144
Ikraft: 2020-03-16
Tidsbegränsad: 2022-08-01
Inledande bestämmelser
1 § Denna förordning är meddelad med stöd av
- 29 kap. 29 § skollagen (2010:800) i fråga om 2-6, 8, 9 och
11 §§,
- 3 § lagen (2020:148) om tillfällig stängning av verksamheter
på skolområdet vid extraordinära händelser i fredstid i fråga
om 13-18 §§,
- 4 § lagen om tillfällig stängning av verksamheter på
skolområdet vid extraordinära händelser i fredstid i fråga om
19 §,
- 8 kap. 7 § första stycket 2 regeringsformen i fråga om 20 §.
Förordning (2022:144).
Stängda eller delvis stängda skolor
2 § Bestämmelserna i 3-6, 8 och 9 §§ får tillämpas om det
behövs för att elever i förskoleklassen, grundskolan,
grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och
gymnasiesärskolan ska kunna tillförsäkras sin rätt till
utbildning enligt skollagen (2010:800), om
1. en huvudman har bedömt att en så stor andel av personalen
vid en skolenhet har varit frånvarande med anledning av det
virus som orsakar covid-19 att det under viss tid inte har
gått att bedriva verksamheten och huvudmannen därför har
hållit skolenheten stängd eller delvis stängd,
2. en huvudman efter samråd med smittskyddsläkare har hållit
en skolenhet stängd eller delvis stängd som en åtgärd för att
motverka spridning av det virus som orsakar covid-19, eller
3. en huvudman, med anledning av en rekommendation från
Folkhälsomyndigheten som berör skolområdet, har hållit en
eller flera skolenheter stängda eller delvis stängda.
Med att en skolenhet är stängd avses att skolenhetens lokaler
är stängda för eleverna, men att undervisning bedrivs där
eleven och läraren är åtskilda i rum men inte i tid, eller i
både rum och tid, eller att någon verksamhet tillfälligt inte
alls bedrivs.
Med att en skolenhet är delvis stängd avses att utbildning
bedrivs med en mindre andel elever närvarande i skolenhetens
lokaler och att övrig undervisning bedrivs där eleven och
läraren är åtskilda i rum men inte i tid, eller i både rum och
tid, eller att viss verksamhet tillfälligt inte alls bedrivs.
Förordning (2022:144).
Obligatoriska skolformer
Lärotider
3 § En huvudman för förskoleklass, grundskola, grundsärskola,
specialskola eller sameskola får frångå vad som föreskrivs i
7 kap. 17 § andra stycket skollagen (2010:800) och besluta att
utbildningen ska omfatta fler skoldagar under ett läsår eller
fler timmar per dag än som anges där eller att utbildningen
ska förläggas till lördagar, söndagar eller andra helgdagar.
En huvudman för grundskola, grundsärskola, specialskola eller
sameskola får besluta att utbildningen ska omfatta färre
skoldagar eller lovdagar per läsår, att utbildningen ska
förläggas till andra dagar än måndag-fredag eller att läsåret
ska börja eller sluta annan tid än vad som föreskrivs i 3 kap.
2-4 §§ skolförordningen (2011:185).
En huvudman för grundskola får förlägga lovskola till annan
tid än vad som föreskrivs i 10 kap. 23 a-c §§ skollagen.
Eleverna ska totalt sett få den undervisningstid de har rätt
till enligt skollagen.
Undervisningstidens fördelning
4 § En huvudman för grundskola, grundsärskola, specialskola
eller sameskola får besluta att undervisningstiden i ett eller
flera ämnen ska fördelas mellan stadier på ett annat sätt än
som föreskrivs i den timplan som gäller för skolformen enligt
bilaga 1-4 till skolförordningen (2011:185).
Gymnasieskolan och gymnasiesärskolan
Lärotider
5 § En huvudman för gymnasieskola eller gymnasiesärskola får
besluta att
1. ett läsår ska omfatta fler eller färre veckor eller färre
skoldagar eller lovdagar än vad som föreskrivs i 3 kap. 1 §
gymnasieförordningen (2010:2039),
2. ett läsår ska börja eller sluta vid andra tider än vad som
föreskrivs i 3 kap. 2 § samma förordning, eller
3. skolarbetet får förläggas till andra dagar än måndag-fredag
och fördelas på annat sätt under läsåret än vad som föreskrivs
i 3 kap. 3 § samma förordning.
Eleverna ska totalt sett få den undervisningstid de har rätt
till enligt skollagen (2010:800).
6 § Om antagningen till gymnasieskolans nationella program
eller introduktionsprogram utformade för en grupp elever, till
följd av ändrade lärotider enligt 3 §, har senarelagts i en
sådan utsträckning att den inte är möjlig till ett läsår som
börjar i augusti, får en huvudman för gymnasieskolan fatta ett
beslut som avses i 5 § första stycket 2. Detta gäller även en
huvudman som inte omfattas av 2 §. Förordning (2020:188).
Gemensamma bestämmelser
7 § Har upphävts genom förordning (2022:144).
Utbildningens förläggning vid viss skolenhet
8 § Om det behövs får en huvudman för förskoleklass,
grundskola och grundsärskola besluta att elever vid en viss
skolenhet ska ges utbildning vid någon annan av huvudmannens
skolenheter även i andra fall än som anges i 9 kap. 15 §,
10 kap. 30 § och 11 kap. 29 § skollagen (2010:800).
9 § Om det behövs får en huvudman för grundskola,
grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola eller
gymnasiesärskola överlämna uppgifter som avser undervisning på
entreprenad till en annan huvudman utöver vad som är
föreskrivet i 23 kap. skollagen (2010:800).
10 § Har upphävts genom förordning (2022:144).
Information
11 § En huvudman som håller en skolenhet stängd enligt 2 §
första stycket 1-4 eller vars skolenhet omfattas av
föreskrifter om stängning enligt 2 § första stycket 5 ska
informera eleverna och vårdnadshavarna om det.
Förordning (2020:149).
11 a § Har upphävts genom förordning (2022:144).
11 b § Har upphävts genom förordning (2022:144).
11 c § Har upphävts genom förordning (2022:144).
12 § Har upphävts genom förordning (2022:144).
Omsorg för vissa barn och elever i förskolan, fritidshemmet
eller annan pedagogisk verksamhet om regeringen meddelat
föreskrifter om stängning
13 § Om regeringen med stöd av 3 § lagen (2020:148) om
tillfällig stängning av verksamheter på skolområdet vid
extraordinära händelser i fredstid meddelar föreskrifter om
att förskoleenheter, fritidshem eller annan pedagogisk
verksamhet enligt 25 kap. skollagen (2010:800) tillfälligt ska
hållas stängda ska, trots dessa föreskrifter, sådan verksamhet
fortsätta att bedrivas i den utsträckning som föreskrivs i
14 §. Förordning (2020:149).
14 § Förskola, fritidshem eller annan pedagogisk verksamhet
enligt 25 kap. skollagen (2010:800) ska bedrivas i sådan
omfattning att barn och elever som ska erbjudas förskola eller
fritidshem enligt skollagen och har en vårdnadshavare som
deltar i samhällsviktig verksamhet inom sådana
samhällssektorer som anges i 17 § kan erbjudas omsorg i den
omfattning det behövs för att sådan samhällsviktig verksamhet
ska kunna upprätthållas.
Förskola eller fritidshem ska även erbjudas barn och elever
som av fysiska, psykiska eller andra skäl är i behov av sådant
särskilt stöd i sin utveckling som endast kan erbjudas i
förskola eller fritidshem. Förordning (2020:149).
15 § Barnets eller elevens hemkommun ansvarar i egenskap av
huvudman för att verksamhet enligt 14 § anordnas. Sådan
verksamhet ska så långt som möjligt motsvara den verksamhet
som barnet eller eleven normalt skulle delta i.
Kommunen ska informera vårdnadshavarna om att verksamhet
enligt 14 § finns.
Barnets eller elevens vårdnadshavare ska anmäla behov av
omsorg till hemkommunen. Kommunen får begära att behovet
styrks med intyg från den som bedriver den samhällsviktiga
verksamheten. Behov av omsorg enligt 14 § andra stycket kan
också anmälas av socialtjänsten. Förordning (2020:149).
16 § Om det behövs får hemkommunen överlämna uppgifter på
entreprenad till en annan huvudman utöver vad som föreskrivs i
23 kap. skollagen (2010:800). Förordning (2020:149).
17 § Med samhällsviktig verksamhet avses en verksamhet som
uppfyller minst ett av följande villkor:
1. ett bortfall av eller en svår störning i verksamheten kan
ensamt eller tillsammans med motsvarande händelser i andra
verksamheter på kort tid leda till att en allvarlig kris
inträffar i samhället,
2. verksamheten är nödvändig eller mycket väsentlig för att en
redan inträffad kris i samhället ska kunna hanteras så att
skadeverkningarna blir så små som möjligt.
De samhällssektorer som avses i 14 § är:
1. energiförsörjning,
2. finansiella tjänster,
3. handel och industri,
4. hälso- och sjukvård samt omsorg,
5. information och kommunikation,
6. kommunalteknisk försörjning,
7. livsmedel,
8. militärt försvar,
9. offentlig förvaltning,
10. skydd och säkerhet,
11. socialförsäkringar, och
12. transporter.
Förordning (2020:149).
Bemyndigande
18 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får, efter
att ha gett länsstyrelserna tillfälle att yttra sig, meddela
närmare föreskrifter om tillämpningen av 14 § första stycket,
15 § tredje stycket och 17 § samt meddela föreskrifter om att
ytterligare samhällssektorer ska omfattas av 17 §.
Förordning (2020:149).
Omsorg för vissa barn och elever i förskolan, fritidshemmet
eller annan pedagogisk verksamhet om en huvudman beslutar om
tillfällig stängning
19 § Om en huvudman för en förskoleenhet, ett fritidshem eller
annan pedagogisk verksamhet enligt 25 kap. skollagen
(2010:800) med stöd av 4 § lagen (2020:148) om tillfällig
stängning av verksamheter på skolområdet vid extraordinära
händelser i fredstid beslutar att hålla verksamheten stängd
gäller det som anges i 14-17 §§ och i föreskrifter meddelade
med stöd av 18 §. Det som enligt 15 och 16 §§ gäller för
barnets eller elevens hemkommun ska i sådant fall gälla
huvudmannen.
Huvudmannen ska informera barnens eller elevernas hemkommun om
stängningen och om eventuella entreprenadavtal enligt 16 §.
Förordning (2020:149).
Överklagandeförbud
20 § Beslut enligt denna förordning får inte överklagas.
Förordning (2020:149).
Övergångsbestämmelser
2021:810
1. Denna förordning träder i kraft den 10 augusti 2021.
2. En huvudman som håller en skolenhet öppen och som har
tillämpat 7 § med stöd av 11 b eller 11 c § i den tidigare
lydelsen får tillämpa 5 och 9 §§ på utbildning i
gymnasieskolan och 3, 4 och 9 §§ på utbildning i grundskolans
högstadium, om det behövs för att tillförsäkra elever deras
rätt till utbildning enligt skollagen (2010:800).
2022:144
1. Denna förordning träder i kraft den 1 april 2022.
2. En huvudman som har tillämpat den upphävda 7 § med stöd av
11 a eller 11 b § får fortsätta att tillämpa 3-5 och 9 §§ till
och med den 31 juli 2022, om det behövs för att tillförsäkra
elever deras rätt till utbildning enligt skollagen (2010:800).