Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2019:1288 ·
Visa register
Förordning (2019:1288) om statsbidrag till skolhuvudmän som inrättar karriärsteg för lärare
Departement: Utbildningsdepartementet
Utfärdad: 2019-12-19
Ändring införd: t.o.m. SFS 2022:1646
Ikraft: 2020-02-01 överg.best.
Förutsättningar för statsbidrag
1 § Statsbidrag enligt denna förordning får lämnas till
huvudmän inom skolväsendet som inrättar karriärsteg som
förstelärare eller lektor för särskilt yrkesskickliga lärare i
- förskoleklassen,
- grundskolan,
- anpassade grundskolan,
- specialskolan,
- sameskolan,
- gymnasieskolan,
- anpassade gymnasieskolan, eller
- kommunal vuxenutbildning.
Förordning (2022:1646).
2 § För att statsbidrag ska lämnas för en lärare ska villkoren
i 3-12 §§ vara uppfyllda.
Hur förstelärare och lektorer ska utses
3 § Läraren ska ha utsetts till förstelärare eller lektor
efter ett öppet ansökningsförfarande.
Arbetsuppgifter
4 § Lärarens arbetsuppgifter ska huvudsakligen bestå av
undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
Vem får utses till förstelärare
5 § Till förstelärare får en lärare utses som
1. har legitimation enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800),
enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 2 kap.
16 b § första stycket skollagen eller enligt 27 kap. 4 §
skollagen,
2. genom dokumentation kan redovisa minst fyra års väl
vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller
flera anställningar inom skolväsendet,
3. har visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas
studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla
undervisningen, och
4. även i övrigt av huvudmannen bedöms som särskilt
kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till
undervisningen.
Vem får utses till lektor
6 § Till lektor får en lärare utses som
1. har legitimation enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800),
enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 2 kap.
16 b § första stycket skollagen eller enligt 27 kap. 4 §
skollagen,
2. har avlagt en sådan examen på forskarnivå enligt bilaga 2
till högskoleförordningen (1993:100) som avses i 7 § eller en
motsvarande utländsk examen, och
3. under minst fyra års tjänstgöring som lärare inom
skolväsendet har visat pedagogisk skicklighet.
En lärare som har undervisat på universitet eller högskola
behöver inte uppfylla villkoret i första stycket 3.
7 § Den forskarexamen som krävs enligt 6 § första stycket 2
ska avse ämnesdidaktik eller ett ämne som helt eller
huvudsakligen kan hänföras till ett undervisningsämne inom
skolväsendet.
En sådan examen som avses i första stycket kan även ha
utfärdats inom det specialpedagogiska ämnesområdet med nära
anknytning till undervisningen i den skolform som läraren är
verksam inom när det gäller
1. lärare som har en speciallärarexamen enligt bilaga 2 till
högskoleförordningen (1993:100), och
2. lärare som har en examen enligt 1 kap. 5 § förordningen
(2011:326) om behörighet och legitimation för lärare och
förskollärare.
Vissa olegitimerade lärare jämställs med legitimerade lärare
8 § Vid tillämpning av 5 och 6 §§ jämställs en lärare utan
legitimation som bedriver undervisning med stöd av 2 kap. 17 §
första stycket 1 skollagen (2010:800) med en legitimerad
lärare.
Krav på lönesättning när en förstelärare utses
9 § En lärare som samtidigt anställs och utses till
förstelärare ska ges en lön som överstiger medianlönen för
samma kategori lärare hos huvudmannen med minst 10 000 kronor
per månad, om läraren arbetar vid en sådan skolenhet som avses
i 17 §, och i annat fall med minst 5 000 kronor per månad.
En lärare som sedan tidigare var anställd hos huvudmannen och
utses till förstelärare ska ges en lön som innebär en
löneökning om minst 10 000 kronor per månad, om läraren
arbetar vid en sådan skolenhet som avses i 17 §, och i annat
fall om minst 5 000 kronor per månad.
Om en lärare som tidigare har utsetts till förstelärare och
har arbetat vid en skolenhet som avses i 16 § och då fick en
löneökning om minst 5 000 kronor per månad, senare ska arbeta
som förstelärare vid en skolenhet som avses i 17 § hos samma
huvudman ska den sammanlagda löneökningen uppgå till minst
10 000 kronor per månad.
Krav på lönesättning när en lektor utses
10 § En lärare som samtidigt anställs och utses till lektor
ska ges en lön som överstiger medianlönen för samma kategori
lärare hos huvudmannen med minst 15 000 kronor per månad, om
läraren arbetar vid en sådan skolenhet som avses i 17 §, och i
annat fall med minst 10 000 kronor per månad.
En lärare som sedan tidigare var anställd hos huvudmannen och
utses till lektor ska ges en lön som innebär en löneökning om
minst 15 000 kronor per månad, om läraren arbetar vid en sådan
skolenhet som avses i 17 §, och i annat fall om minst
10 000 kronor per månad.
Om en lärare som utses till lektor tidigare har utsetts till
förstelärare och då fick en sådan löneökning som avses i 9 §
andra stycket ska den sammanlagda löneökningen uppgå till
minst 15 000 kronor per månad, om läraren arbetar vid en sådan
skolenhet som avses i 17 §, och i annat fall till minst 10 000
kronor.
Om en lärare som tidigare har utsetts till lektor och har
arbetat vid en skolenhet som avses i 16 § och då fick en
löneökning om minst 10 000 kronor per månad, senare ska arbeta
som lektor vid en skolenhet som avses i 17 § hos samma
huvudman ska den sammanlagda löneökningen uppgå till minst
15 000 kronor per månad.
Krav på lönesättning när flera utsetts till förstelärare eller
lektorer
11 § Om flera lärare som sedan tidigare var anställda hos
samma huvudman har utsetts till förstelärare eller lektorer
och huvudmannen har ansökt om statsbidrag för dessa, gäller i
stället för 9 § andra stycket och 10 § andra stycket, att den
sammantagna löneökningen per månad för dessa, när de utsågs
till förstelärare eller lektorer, uppgick till minst summan av
beloppen 10 000 kronor per månad för varje förstelärare vid en
sådan skolenhet som avses i 17 §, 5 000 kronor per månad för
varje annan förstelärare, 15 000 kronor per månad för varje
lektor vid en sådan skolenhet som avses i 17 §, och 10 000
kronor per månad för varje annan lektor.
Beräkning av lönebelopp i vissa fall
12 § För en lärare som arbetar mindre än heltid ska beloppen i
9-11 §§ reduceras i motsvarande grad. För en lärare som
arbetar delvis vid en sådan skolenhet som avses i 17 § och
delvis vid en annan skolenhet ska beloppen i 9-11 §§ bestämmas
i förhållande till hur lärarens arbetstid är fördelad mellan
skolenheterna.
Jämförelsekategorier vid lönesättning
13 § De kategorier av lärare som avses i 9 och 10 §§ är lärare
i
- förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6,
- grundskolans årskurs 7-9,
- andra ämnen än yrkesämnen i gymnasieskolan, och
- yrkesämnen i gymnasieskolan.
Lärare i övriga skolformer ska hänföras till någon av
kategorierna i första stycket med beaktande av deras
grundläggande lärarexamen.
Beräkning och utbetalning av statsbidrag
Bidragsår
14 § Statsbidrag lämnas för ett år i sänder (bidragsår) i den
mån det finns tillgång på medel. Bidragsåret börjar den 1
juli.
Bidragsramar
15 § Inför varje bidragsår ska Statens skolverk fastställa
bidragsramar enligt 16 och 17 §§.
Statsbidrag från en bidragsram som har fastställts enligt 16 §
får användas för förstelärare och lektorer vid sådana
skolenheter som avses i 16 § eller 17 §. Statsbidrag från en
bidragsram som har fastställts enligt 17 § får endast användas
till förstelärare och lektorer vid sådana skolenheter som
avses i den paragrafen.
16 § För varje huvudman ska en bidragsram fastställas till ett
belopp som motsvarar samma andel av tillgängliga medel som
antalet elever hos huvudmannen utgör av det sammanlagda
antalet elever hos samtliga huvudmän. Beloppet ska vara lägst
85 000 kronor och ska, om det är högre, avrundas till närmaste
tal som är jämnt delbart med 85 000.
I underlaget för beräkningen enligt första stycket ska elever
i förskoleklassen, grundskolan, anpassade grundskolan,
specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och anpassade
gymnasieskolan ingå. Elever vid skolenheter som avses i 17 §
ska dock inte ingå. Förordning (2022:1646).
17 § En bidragsram ska fastställas för varje huvudman som har
minst en skolenhet med förskoleklass, grundskola eller
gymnasieskola som har
1. särskilt svåra förutsättningar med beaktande av elevernas
socioekonomiska bakgrund, och
2. minst 50 elever.
Statens skolverk ska vid bedömningen av vilka skolenheter som
har särskilt svåra förutsättningar beakta att tillgängliga
medel ska räcka till bidrag till fler förstelärare i
förhållande till antalet elever vid en sådan skolenhet än vid
en skolenhet som avses i 16 §.
Bidragsramen ska fastställas till ett belopp som motsvarar
samma andel av tillgängliga medel som antalet elever vid de av
huvudmannens skolenheter som omfattas av första stycket utgör
av det sammanlagda antalet elever vid sådana skolenheter hos
samtliga huvudmän. Beloppet ska vara lägst 170 000 kronor och
ska, om det är högre, avrundas till närmaste tal som är jämnt
delbart med 170 000.
18 § När bidragsramar fastställs enligt 16 eller 17 § ska
elevantalet hos en huvudman beräknas som ett genomsnitt av
antalet elever hos huvudmannen under de tre läsåren närmast
före bidragsåret. Om huvudmannen har haft elever under kortare
tid än tre läsår närmast före bidragsåret, beräknas antalet
elever utifrån det eller de läsår närmast före bidragsåret som
huvudmannen har haft elever. Har huvudmannen inte haft några
elever under läsåret närmast före bidragsåret, ska någon
bidragsram inte fastställas.
Bidragsbelopp
19 § Statsbidrag för en förstelärare eller en lektor uppgår
för
1. en förstelärare vid en skolenhet som avses i 17 § till
170 000 kronor per bidragsår,
2. en annan förstelärare till 85 000 kronor per bidragsår,
3. en lektor vid en skolenhet som avses i 17 § till
255 000 kronor per bidragsår,
4. en annan lektor till 170 000 kronor per bidragsår.
För en lärare som arbetar mindre än heltid eller inte arbetat
som förstelärare eller lektor hela bidragsåret ska beloppen
enligt första stycket reduceras i motsvarande grad. För en
lärare som arbetar delvis vid en skolenhet som avses i första
stycket 1 och delvis vid en annan skolenhet ska
bidragsbeloppen enligt första stycket bestämmas i förhållande
till hur lärarens arbetstid är fördelad mellan skolenheterna.
Utbetalning
20 § Statsbidrag betalas ut av Statens skolverk efter
rekvisition två gånger per bidragsår.
Uppföljning och redovisning
21 § En huvudman som har tagit emot statsbidrag är skyldig att
medverka i den uppföljning och utvärdering av verksamheten som
bestäms av Statens skolverk.
22 § En huvudman som har tagit emot statsbidrag är skyldig att
lämna sådan ekonomisk och annan redovisning till Statens
skolverk som verket begär.
Återbetalning och återkrav
23 § En huvudman som har tagit emot statsbidrag enligt denna
förordning är återbetalningsskyldig om
1. huvudmannen har använt statsbidraget på något annat sätt än
som följer av denna förordning,
2. huvudmannen genom att lämna oriktiga eller ofullständiga
uppgifter eller på något annat sätt har orsakat att
statsbidraget har lämnats felaktigt eller med för högt belopp,
3. statsbidraget av något annat skäl har lämnats felaktigt
eller med för högt belopp och huvudmannen borde ha insett
detta, eller
4. huvudmannen inte lämnar sådana uppgifter som avses i 22 §.
Om huvudmannen är återbetalningsskyldig enligt första stycket
ska Statens skolverk besluta att helt eller delvis kräva
tillbaka statsbidraget. Om det finns särskilda skäl för det,
får Skolverket besluta att helt eller delvis avstå från
återkrav.
24 § På statsbidrag som krävs tillbaka ska ränta tas ut från
och med den dag som infaller en månad efter det att beslut om
återkrav har fattats och efter en räntesats som vid varje
tidpunkt överstiger statens utlåningsränta med två
procentenheter.
Om det finns särskilda skäl för det, får Statens skolverk
besluta att helt eller delvis avstå från krav på ränta.
Bemyndigande
25 § Statens skolverk får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning.
Överklagande
26 § Statens skolverks beslut enligt denna förordning får inte
överklagas.
Övergångsbestämmelser
2019:1288
1. Denna förordning träder i kraft den 1 februari 2020.
2. Genom förordningen upphävs
a) förordningen (2013:70) om statsbidrag till skolhuvudmän som
inrättar karriärsteg för lärare,
b) förordningen (2014:145) om statsbidrag till skolhuvudmän
som inrättar karriärsteg för lärare i förskoleklasser och
grundskolor i utanförskapsområden.
3. De upphävda förordningarna gäller dock fortfarande för
statsbidrag som har beviljats före ikraftträdandet.
4. När Statens skolverk fastställer bidragsramar för det
bidragsår som börjar den 1 juli 2020 ska i stället för 18 §
första meningen gälla att elevantalet hos en huvudman ska
beräknas som ett genomsnitt av antalet elever hos huvudmannen
under de två läsåren närmast före bidragsåret.
2020:473
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2020.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för statsbidrag som
avser tid före ikraftträdandet.