Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2019:1282 ·
Visa register
Förordning (2019:1282) om statsbidrag för förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism
Departement: Justitiedepartementet KRIM
Utfärdad: 2019-12-17
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:1053
Ikraft: 2020-01-01
Inledande bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om statsbidrag
för före-byggande arbete mot våldsbejakande extremism.
Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
2 § Brottsförebyggande rådet prövar frågor om bidrag enligt
denna förordning.
3 § Syftet med bidraget är att stärka och utveckla det
förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism.
Bidragsformer
4 § Bidrag enligt denna förordning får lämnas i form av
projektbidrag eller verksamhetsbidrag.
Bidragsmottagare
5 § /Upphör att gälla U:2025-01-01/
Bidrag får lämnas till en ideell förening som
1. är självständig och demokratiskt uppbyggd,
2. bedriver verksamhet i Sverige utan vinstsyfte, och
3. i sin verksamhet respekterar demokratins idéer, inklusive
jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Bidrag får även lämnas till en stiftelse som inte är statlig
eller kommunal och som uppfyller kraven i första stycket 2 och
3.
Projektbidrag får också lämnas till kommuner och regioner.
5 § /Träder i kraft I:2025-01-01/
Bidrag får lämnas till en ideell förening som
1. är självständig och demokratiskt uppbyggd, och
2. bedriver verksamhet i Sverige utan vinstsyfte.
Bidrag får även lämnas till en stiftelse som inte är statlig
eller kommunal och som uppfyller kraven i första stycket 2.
Projektbidrag får också lämnas till kommuner och regioner.
Förordning (2024:1053).
5 a § /Träder i kraft I:2025-01-01/
Bidrag får inte lämnas till en ideell förening eller
stiftelse om den eller någon av dess företrädare som agerar
inom ramen för verksamheten
1. utövar våld, tvång eller hot mot en person eller på annat
sätt kränker en persons grundläggande fri- och rättigheter,
2. diskriminerar personer eller grupper av personer eller på
annat sätt bryter mot principen om alla människors lika värde,
3. försvarar, främjar eller uppmanar till sådana ageranden som
anges i 1 eller 2, eller
4. motarbetar det demokratiska styrelseskicket.
Bidrag får inte heller lämnas till en ideell förening eller
stiftelse om det framkommer att någon av dess
samarbetsorganisationer, eller en företrädare för
samarbetsorganisationen, agerar på ett sådant sätt som anges i
första stycket. Förordning (2024:1053).
5 b § /Träder i kraft I:2025-01-01/
Om en ideell förening eller en stiftelse har agerat på
ett sådant sätt som anges i 5 a §, får bidrag ändå lämnas till
den ideella föreningen eller stiftelsen, om det finns
särskilda skäl. Detsamma gäller om en företrädare för
föreningen eller stiftelsen, en samarbetsorganisation eller
samarbetsorganisationens företrädare har agerat på ett sådant
sätt. Vid denna bedömning ska det särskilt beaktas om
1. föreningen eller stiftelsen har tagit avstånd från
agerandet,
2. föreningen eller stiftelsen har vidtagit adekvata åtgärder
för att säkerställa att agerandet inte upprepas,
3. det är fråga om ett enstaka agerande, och
4. agerandet ligger långt tillbaka i tiden.
Vid allvarliga överträdelser av en samarbetsorganisation,
eller dess företrädare, ska det vid bedömningen även särskilt
beaktas om samarbetet har avbrutits. Förordning (2024:1053).
6 § Bidrag får inte lämnas till en förening eller stiftelse
som har skulder för svenska skatter eller avgifter hos
Kronofogdemyndigheten eller som är i likvidation eller försatt
i konkurs.
Förutsättningar för bidrag
7 § Bidrag i form av projektbidrag får lämnas för projekt som
syftar till att stärka och utveckla det förebyggande arbetet
mot våldsbejakande extremism.
8 § Bidrag i form av verksamhetsbidrag får lämnas till en
ideell förening eller en stiftelse som bedriver verksamhet som
ger stöd till individer för att de ska lämna våldsbejakande
extremistmiljöer eller till deras anhöriga, om
1. verksamheten har en långsiktig inriktning, och
2. sker i samverkan med en eller flera kommuner.
9 § Brottsförebyggande rådet får prioritera mellan inkomna
ansökningar och ge företräde till de ansökningar som bedöms ha
bäst förutsättningar att uppfylla de syften som anges i 3, 7
och 8 §§ samt övriga förutsättningar för statsbidrag enligt
denna förordning.
10 § Bidrag enligt denna förordning lämnas i mån av tillgång
på medel.
Ansökan
11 § En ansökan om bidrag ska vara skriftlig och lämnas in
till Brottsförebyggande rådet. Den sökande ska lämna de
handlingar och uppgifter som myndigheten behöver för att kunna
pröva ansökan. Ansökan ska innehålla
1. en beskrivning av vad bidraget ska användas till, en
övergripande plan inklusive tidsram för arbetet och uppgift om
beräknade kostnader, och
2. uppgifter om huruvida sökanden ansökt om eller beviljats
annat bidrag av liknande slag och i så fall för vilket ändamål
och med vilket belopp.
12 § Om sökanden inte lämnar in de handlingar och uppgifter
som följer av 11 § ska Brottsförebyggande rådet ge sökanden
möjlighet att komplettera ansökan.
Beslut och utbetalning
13 § I ett beslut om bidrag ska det anges för vilket projekt
eller verksamhet samt för vilket ändamål bidraget beviljas.
Beslutet om bidrag får förenas med villkor som ska framgå av
beslutet. I beslutet ska även sista dag anges för redovisning
enligt 15 §.
14 § Bidraget betalas ut vid ett tillfälle. Om bidraget
överstiger fem prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§
socialförsäkringsbalken, får det dock betalas ut vid två
tillfällen.
Redovisning
15 § Mottagaren av bidrag ska redovisa det bidragsberättigade
projektet eller verksamheten till Brottsförebyggande rådet vid
den tidpunkt som myndigheten beslutar. Av rapporten ska det
framgå vilka resultat som har uppnåtts och hur resultaten
förhåller sig till det ändamål som bidraget har beviljats för.
Den som har beviljats bidrag enligt denna förordning ska
senast vid den tidpunkt som angetts i beslutet även lämna en
ekonomisk redovisning till Brottsförebyggande rådet av de
mottagna medlen.
Om den som tagit emot bidrag enligt denna förordning är en
ideell förening eller en stiftelse, ska en revisor intyga att
den ekonomiska redovisningen är tillförlitlig och att
räkenskaperna är godkända. Revisorns intyg ska lämnas in
tillsammans med redovisningen.
Om det bidrag som har tagits emot uppgår till minst fem
prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§
socialförsäkringsbalken, ska revisorn vara auktoriserad eller
godkänd.
16 § En mottagare av bidrag ska på begäran av
Brottsförebyggande rådet lämna det underlag som myndigheten
behöver för att granska redovisningen.
17 § Brottsförebyggande rådet ska i sin årsredovisning
redogöra för vilka som har fått bidrag enligt denna
förordning, med vilka belopp och för vilka ändamål.
Återbetalning och återkrav
18 § Mottagaren av ett bidrag enligt denna förordning är
återbetalnings-skyldig, om
1. bidrag har lämnats på felaktiga grunder,
2. bidraget helt eller delvis inte har utnyttjats eller inte
har använts för det ändamål som det har beviljats för,
3. mottagaren inte har lämnat en redovisning som avses i 15 §,
eller
4. villkor i beslutet om bidraget inte har följts.
19 § Om en bidragsmottagare är återbetalningsskyldig enligt
18 §, ska Brottsförebyggande rådet besluta att helt eller
delvis kräva tillbaka bidraget. Om det finns särskilda skäl,
får Brottsförebyggande rådet besluta att helt eller delvis
avstå från att kräva tillbaka bidraget.
Bemyndigande
20 § Brottsförebyggande rådet får meddela föreskrifter om
verkställig-heten av denna förordning.
Överklagande
21 § Beslut enligt denna förordning får inte överklagas.
Övergångsbestämmelser
2024:1053
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2025.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för bidrag som avser
tid före ikraftträdandet.