Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2018:675 ·
Visa register
Förordning (2018:675) om miljökompensation för godstransporter på järnväg
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSIB TP
Utfärdad: 2018-05-31
Ändring införd: t.o.m. SFS 2022:427
Ikraft: 2018-07-01 överg.best.
Inledande bestämmelser
1 § För att stärka järnvägens konkurrenskraft och bidra till
en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg får
Trafikverket, om det finns medel för ändamålet och i enlighet
med bestämmelserna i denna förordning, ge miljökompensation
för godstransporter som utförs på järnväg i Sverige.
Miljökompensation får dock inte ges för transporter av
järnmalm. Förordning (2021:215).
2 § Denna förordning är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
Mottagare, fördelningsgrunder och villkor
3 § Miljökompensation får ges till fysiska eller juridiska
personer som enligt 6 kap. 1 § järnvägsmarknadslagen
(2022:365) har rätt att utföra eller organisera trafik på
svenska järnvägsnät. Förordning (2022:427).
4 § Miljökompensation ges som bidrag för redan utfört
godstransportarbete på svenska järnvägsnät.
5 § Miljökompensation ges till en mottagare för dennes
andel av det totala utförda transportarbetet på järnväg som
samtliga stödberättigade har redovisat till Trafikverket
enligt 8 § för en viss angiven period. Transportarbete
beräknas som mängden av transporterat gods mätt i ton
multiplicerat med sträckan i kilometer som godset
transporterats i Sverige.
6 § Miljökompensation får aldrig, enskilt eller
tillsammans med annat statligt stöd, ges med ett belopp som
överskrider det gränsvärde som framgår av punkt 107 b i
Europeiska kommissionens meddelande Gemenskapens riktlinjer
för statligt stöd till järnvägsföretag (2008/C 184/07).
7 § För att syftet med miljökompensation enligt 1 § ska
uppnås, ska beviljad kompensation avspeglas i det pris som
köparen av godstransporttjänsten betalar, genom att priset
blir lägre än det hade varit om kompensation inte hade
beviljats. Förordning (2021:215).
Ansökningsförfarandet
8 § En ansökan om miljökompensation ska ges in till
Trafikverket, som prövar ansökan. Ansökan ska innehålla de
uppgifter som Trafikverket bestämmer. Den som undertecknar
ansökan ska försäkra att de uppgifter som lämnas är riktiga.
Förordning (2021:215).
9 § Ansökan om miljökompensation ska ha kommit in till
Trafikverket senast den 30 april, 15 augusti, 31 oktober och
31 januari och avse förhållandena under det närmast föregående
kalenderkvartalet.
En ansökan som lämnas in för sent får prövas om sökanden visar
att ansökan inte har kunnat lämnas in i tid och det finns
synnerliga skäl. Förordning (2021:215).
10 § Den som ansöker om miljökompensation är skyldig att
på begäran av Trafikverket lämna de uppgifter som behövs för
prövningen av frågan om miljökompensation. Ansökan får avslås
om sökanden inte har lämnat de begärda uppgifterna.
11 § En ansökan om miljökompensation får inte beviljas en
sökande som har skulder för svenska skatter eller avgifter
hos Kronofogdemyndigheten eller som är i likvidation eller
försatt i konkurs.
Hinder mot utbetalning
12 § Miljökompensation får inte betalas ut till den som är
föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av
Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och
oförenligt med den inre marknaden.
13 § Trafikverket får besluta att miljökompensation helt
eller delvis inte ska betalas ut om
1. mottagaren har fått miljökompensation genom att lämna
oriktiga eller ofullständiga uppgifter och på så sätt
förorsakat att kompensationen har bestämts felaktigt eller
med för högt belopp, eller
2. miljökompensation av något annat skäl har beslutats
felaktigt eller med för högt belopp och mottagaren borde ha
insett detta.
Återbetalning
14 § Den som har mottagit miljökompensation är
återbetalningsskyldig om det finns grund för det enligt 13 §.
Trafikverket får i dessa fall helt eller delvis kräva
tillbaka miljökompensationen tillsammans med ränta enligt
räntelagen (1975:635).
Om ett belopp som har krävts tillbaka med stöd av första
stycket inte betalas i rätt tid, ska dröjsmålsränta enligt
6 § räntelagen tas ut på beloppet. Om det finns särskilda
skäl får dock Trafikverket besluta att helt eller delvis
befria den betalningsskyldige från kravet på ränta.
Uppföljning
15 § Trafikverket ska vid två tillfällen, före utgången av
2023 och före utgången av 2026, följa upp att syftet med
miljökompensationen tillgodoses.
Den som beviljats miljökompensation är skyldig att på begäran
av Trafikverket lämna de uppgifter som behövs för
uppföljningen. Förordning (2021:215).
Rapporteringsskyldighet m.m.
16 § Bestämmelser om offentliggörande, rapportering och
registerföring finns i 12 a § lagen (2013:388) om tillämpning
av Europeiska unionens statsstödsregler och i förordningen
(2016:605) om tillämpning av Europeiska unionens
statsstödsregler.
Bemyndigande
17 § Trafikverket får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning.
Överklagande
18 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns
bestämmelser om överklagande till allmän förvaltningsdomstol.
Andra beslut än beslut enligt 12 och 13 §§ får dock inte
överklagas.
Övergångsbestämmelser
2018:675
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2018.
2. Miljökompensation lämnas dock för tid från och med den 1
januari 2018.
2021:215
1. Denna förordning träder i kraft den 1 april 2021.
2. Förordningen tillämpas dock på godstransporter som utförts
efter utgången av 2020.
3. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för ärenden som avser
miljökompensation för godstransporter som utförts före den 1
januari 2021.