Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2018:1939 ·
Visa register
Förordning (2018:1939) om invasiva främmande arter
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2018-11-22
Ikraft: 2019-01-01
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om invasiva
främmande arter. Den kompletterar Europaparlamentets och
rådets förordning (EU) nr 1143/2014 av den 22 oktober 2014 om
förebyggande och hantering av introduktion och spridning av
invasiva främmande arter.
Förordningen är meddelad med stöd av
– 8 kap. 4 § miljöbalken i fråga om 10 och 19 §§, 22 § första
stycket, 26 §, 27 § första stycket, 28 § första stycket, 35 §
första stycket, 39 §, 46 § första stycket, 48 §, 49 § första
stycket, 50 § och 51 § första stycket,
– 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 9 § första stycket
och 55 §, och
– 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga
bestämmelser.
Ordförklaringar
2 § Ord och uttryck i denna förordning har samma betydelse
som i förordning (EU) nr 1143/2014.
3 § Med den ansvariga myndigheten avses i denna
förordning
1. Naturvårdsverket i fråga om arter som lever på land, och
2. Havs- och vattenmyndigheten i fråga om arter som lever i
vatten.
4 § I denna förordning avses med
unionsförteckningen: den förteckning över invasiva främmande
arter av unionsbetydelse som avses i artikel 4 i förordning
(EU) nr 1143/2014, och
den nationella förteckningen: den förteckning över invasiva
främmande arter av medlemsstatsbetydelse för Sverige som
bestäms enligt denna förordning.
Riskbedömning
5 § Den ansvariga myndigheten ska göra de riskbedömningar
som behövs enligt artikel 5.2 andra stycket i förordning (EU)
nr 1143/2014.
När en riskbedömning görs ska den ansvariga myndigheten ge
berörda myndigheter tillfälle att yttra sig.
6 § Om en riskbedömning visar att en art bör tas upp i
unionsförteckningen, ska den ansvariga myndigheten lämna
riskbedömningen till regeringen tillsammans med uppgifter om
1. hur kriterierna i artikel 4.3 i förordning (EU) nr
1143/2014 uppfylls, och
2. hur ett upptagande i unionsförteckningen är förenligt med
Världshandelsorganisationens (WTO:s) avtal om sanitära och
fytosanitära åtgärder (SPS-avtalet).
Innan uppgifter enligt första stycket 2 lämnas till
regeringen ska den ansvariga myndigheten ge Kommerskollegium
tillfälle att yttra sig.
Förbud och undantag för arter i unionsförteckningen
7 § Bestämmelser om förbud som avser invasiva främmande
arter i unionsförteckningen finns i artikel 7.1 i förordning
(EU) nr 1143/2014.
I samma förordning finns det bestämmelser om att det trots
förbuden är möjligt att
1. ge tillstånd till viss hantering av sådana arter
(artiklarna 8 och 9),
2. i enlighet med beslutade hanteringsåtgärder hantera sådana
arter som omfattas av ett beslut om att avstå från utrotning
och sådana arter som konstaterats ha stor spridning
(artiklarna 18 och 19), och
3. under särskilda förutsättningar ha sådana arter som
sällskapsdjur eller kommersiellt hantera sådana arter
(artiklarna 31 och 32).
Tillstånd till viss hantering av arter i
unionsförteckningen
8 § Den ansvariga myndigheten
1. får ge tillstånd som avses i artiklarna 8.1 och 9.1 i
förordning (EU) nr 1143/2014,
2. får återkalla ett sådant tillstånd enligt artikel 8.5 i
förordningen, och
3. ska offentliggöra information om givna tillstånd enligt
artikel 8.7 i förordningen.
9 § Den ansvariga myndigheten får inom sitt ansvarsområde
meddela föreskrifter om verkställigheten av 8 §.
Myndigheten ska ge Tullverket tillfälle att yttra sig innan
föreskrifterna meddelas.
10 § Om ett tillstånd enligt 8 § 1 har återkallats eller
löpt ut eller om verksamhetsutövaren bryter mot ett villkor i
tillståndet, får länsstyrelsen besluta att delar av eller
hela exemplar av ett djur, en växt eller en organism som
omfattas av tillståndet ska avlivas, förstöras eller hanteras
på något annat sätt som förhindrar introduktion eller
begränsar spridning av arten.
Om beslutet inte följs, får länsstyrelsen se till att det
verkställs på verksamhetsutövarens bekostnad.
Nödåtgärder i fråga om arter som inte finns i
unionsförteckningen
11 § Om det i fråga om en art som inte finns i
unionsförteckningen uppkommer en sådan situation som avses i
artikel 10.1 i förordning (EU) nr 1143/2014, ska den
ansvariga myndigheten underrätta regeringen och föreslå vilka
nödåtgärder i form av förbud enligt artikel 7 i samma
förordning som bör gälla för arten.
12 § Den ansvariga myndigheten ska underrätta Europeiska
kommissionen och Europeiska unionens medlemsstater enligt
artikel 10.2 och göra den riskbedömning som krävs enligt
artikel 10.3 i förordning (EU) nr 1143/2014.
13 § Om en art som avses i 11 § inte kan tas upp i
unionsförteckningen men situationen i övrigt är sådan att
nödåtgärder bör vidtas, ska den ansvariga myndigheten
1. i underrättelsen till regeringen informera om detta, och
2. vidta de åtgärder som behövs för att arten ska kunna tas
upp i den nationella förteckningen.
Arter som bör tas upp i den nationella förteckningen
14 § Den ansvariga myndigheten ska till regeringen föreslå
1. de arter som bör tas upp i den nationella förteckningen
och vad som bör gälla för dem, och
2. de arter i den nationella förteckningen som bör omfattas
av ett utökat regionalt samarbete enligt artikel 11 i
förordning (EU) nr 1143/2014.
För varje art som föreslås enligt första stycket 1 ska den
ansvariga myndigheten göra en riskbedömning motsvarande den
som avses i artikel 5.1 i förordning (EU) nr 1143/2014.
Myndigheten ska redovisa skälen för att bedöma arten som en
invasiv främmande art och för att ta upp den i den nationella
förteckningen.
För förslag om vad som ska gälla för en art ska det finnas en
konsekvensutredning och en bedömning av förslagets
förenlighet med Världshandelsorganisationens (WTO:s) avtal om
sanitära och fytosanitära åtgärder (SPS-avtalet).
15 § Innan den ansvariga myndigheten föreslår vad som ska
gälla för en art som bör tas upp i den nationella
förteckningen ska myndigheten ge
1. Skogsstyrelsen, Statens jordbruksverk och andra berörda
myndigheter tillfälle att yttra sig, och
2. Sametinget tillfälle att yttra sig, om förslaget kan antas
ha betydelse för rennäringen eller samisk kultur.
I 5 § förordningen (1994:2029) om tekniska regler finns
bestämmelser om skyldighet att samråda med Kommerskollegium
om utformningen av en teknisk regel, när det kan finnas risk
för att regeln får handelshindrande verkningar.
16 § Om en skogsträdart som används för virkesproduktion
bör tas upp i den nationella förteckningen eller omfattas av
ett utökat regionalt samarbete, ska
1. Skogsstyrelsen ta fram ett förslag om vad som ska gälla
för den arten på mark som omfattas av skogsvårdslagen
(1979:429) och lämna förslaget till den ansvariga
myndigheten, och
2. den ansvariga myndigheten i sitt förslag till regeringen
också redovisa Skogsstyrelsens förslag, eventuella skillnader
mellan myndigheternas förslag och skälen för förslagen.
Arters spridningsvägar
17 § Den ansvariga myndigheten ska vidta de åtgärder i
fråga om arters spridningsvägar som krävs enligt artikel 13 i
förordning (EU) nr 1143/2014.
Innan myndigheten beslutar att anta eller ändra en
handlingsplan för en arts spridningsvägar ska myndigheten ge
1. Skogsstyrelsen, Statens jordbruksverk och andra berörda
myndigheter tillfälle att yttra sig, och
2. Sametinget tillfälle att yttra sig, om handlingsplanen kan
antas ha betydelse för rennäringen eller samisk kultur.
Bestämmelser om allmänhetens deltagande finns i artikel 26 i
förordning (EU) nr 1143/2014. Bestämmelser om strategiska
miljöbedömningar finns i 6 kap. miljöbalken och i
miljöbedömningsförordningen (2017:966).
Övervakningssystem
18 § Den ansvariga myndigheten ska se till att det för
arter i unionsförteckningen finns ett sådant
övervakningssystem som avses i artikel 14 i förordning (EU)
nr 1143/2014.
19 § Om en statlig förvaltningsmyndighet eller kommun som
ansvarar för eller utför miljöövervakning får kännedom om att
en art i unionsförteckningen finns i miljön, ska myndigheten
eller kommunen skyndsamt underrätta den ansvariga
myndigheten.
Offentliga kontroller
20 § Livsmedelsverket ska utföra de kontroller som avses i
artikel 15.2 i förordning (EU) nr 1143/2014 i fråga om de
kategorier av varor som
1. är levande animaliska livsmedel för omedelbar konsumtion,
eller
2. ska anmälas till Livsmedelsverket enligt föreskrifter
meddelade med stöd av denna förordning eller enligt
nödåtgärder som regeringen har beslutat om enligt artikel
10.1 i förordning (EU) nr 1143/2014.
21 § Statens jordbruksverk ska utföra de kontroller som
avses i artikel 15.2 i förordning (EU) nr 1143/2014 i fråga
om de kategorier av varor som
1. är föremål för växtskyddskontroll eller veterinär
gränskontroll inför import, eller
2. ska anmälas till Jordbruksverket enligt föreskrifter
meddelade med stöd av denna förordning eller enligt
nödåtgärder som regeringen har beslutat om enligt artikel
10.1 i förordning (EU) nr 1143/2014.
22 § Livsmedelsverket och Statens jordbruksverk får i
samband med kontroll enligt artikel 15 i förordning (EU) nr
1143/2014 hålla kvar en art som
1. finns i unionsförteckningen, eller
2. omfattas av nödåtgärder som regeringen beslutat.
När Livsmedelsverket eller Jordbruksverket håller kvar en art
ska myndigheten utan dröjsmål underrätta den ansvariga
myndigheten.
23 § När oförtullade arter som omfattas av införselförbud
enligt artikel 7 i förordning (EU) nr 1143/2014 hålls kvar,
ska Tullverket utan dröjsmål underrätta
1. Livsmedelverket och Statens jordbruksverk enligt den
fördelning av kontrollansvar som följer av 20 och 21 §§,
och
2. den ansvariga myndigheten.
24 § Oförtullade levande djur som hålls kvar på grund av
att de omfattas av införselförbud enligt artikel 7 i
förordning (EU) nr 1143/2014 ska förvaras i en anläggning som
är godtagbar från djurskyddssynpunkt och som är utformad och
hålls i sådant skick att djuret inte kan slippa ut eller
reproducera sig.
25 § Oförtullade växter och organismer som hålls kvar på
grund av att de omfattas av införselförbud enligt artikel 7 i
förordning (EU) nr 1143/2014 ska förvaras på en plats som är
lämplig för växten eller organismen och som är inrättad så
att frö, sporer eller livskraftiga delar inte kan slippa ut
eller reproducera sig.
26 § Livsmedelsverket och Statens jordbruksverk får i
samband med kontroll eller kvarhållande på ägarens bekostnad
besluta om och verkställa åtgärder för att förhindra
introduktion eller begränsa spridning av en art som
1. finns i unionsförteckningen, eller
2. omfattas av nödåtgärder som regeringen beslutat.
Åtgärderna kan avse förstöring, avlivning, avvisning eller
annat som behövs för att förhindra introduktion eller
begränsa spridning.
27 § Livsmedelsverket får i fråga om de kategorier av
varor som är levande animaliska livsmedel för omedelbar
konsumtion meddela föreskrifter för genomförande av offentlig
kontroll enligt artikel 15 i förordning (EU) nr 1143/2014
samt om avgifter för dessa kontroller.
Livsmedelsverket ska ge de ansvariga myndigheterna, Statens
jordbruksverk och Tullverket tillfälle att yttra sig innan
föreskrifterna meddelas.
28 § Statens jordbruksverk får i fråga om andra kategorier
av varor än levande animaliska livsmedel för omedelbar
konsumtion meddela föreskrifter för genomförande av offentlig
kontroll enligt artikel 15 i förordning (EU) nr 1143/2014
samt om avgifter för dessa kontroller.
Jordbruksverket ska ge de ansvariga myndigheterna,
Livsmedelsverket och Tullverket tillfälle att yttra sig innan
föreskrifterna meddelas.
Anmälan och information när en invasiv främmande art
upptäcks
29 § När en invasiv främmande art som finns i
unionsförteckningen upptäcks, ska den ansvariga myndigheten
fullgöra den anmälnings- och informationsskyldighet som
följer av artikel 16.2 i förordning (EU) nr 1143/2014.
Utrotningsåtgärder
30 § Länsstyrelsen ska besluta om utrotningsåtgärder som
avses i artikel 17.1 i förordning (EU) nr 1143/2014 för arter
som
1. finns i unionsförteckningen, eller
2. omfattas av nödåtgärder som regeringen beslutat enligt
artikel 10.1 i den förordningen.
Länsstyrelsen får överlåta åt en kommun som begär det att
besluta om sådana åtgärder inom kommunen.
31 § Länsstyrelsen ska ansvara för att
utrotningsåtgärderna verkställs och underrätta den ansvariga
myndigheten om åtgärderna.
Länsstyrelsen får överlåta åt en kommun som begär det att
ansvara för verkställighet inom kommunen och underrätta den
ansvariga myndigheten om åtgärderna.
32 § Den ansvariga myndigheten ska övervaka att
utrotningen är effektiv enligt artikel 17.3 i förordning (EU)
nr 1143/2014 och vid behov se till att åtgärderna samordnas
nationellt.
33 § Om det behövs för effektiv utrotning på nationell
nivå, får den ansvariga myndigheten besluta att överta
länsstyrelsens ansvar enligt 30 och 31 §§.
34 § Den ansvariga myndigheten ska fullgöra den
anmälnings- och informationsskyldighet som följer av artikel
17.1 och 17.4 i förordning (EU) nr 1143/2014.
35 § Den ansvariga myndigheten får inom sitt ansvarsområde
meddela föreskrifter om metoder för att utrota invasiva
främmande arter.
Myndigheten ska ge Statens jordbruksverk tillfälle att yttra
sig innan föreskrifterna meddelas.
Möjlighet att inte utrota arter som finns i
unionsförteckningen
36 § Om den ansvariga myndigheten bedömer att en art som
finns i unionsförteckningen inte bör utrotas på grund av
sådana förhållanden som avses i artikel 18.1 i förordning
(EU) nr 1143/2014, ska myndigheten underrätta regeringen om
detta och i övrigt vidta de åtgärder och fatta de beslut som
krävs enligt artikeln.
Arter i unionsförteckningen med stor spridning i Sverige
37 § Den ansvariga myndigheten ska identifiera vilka arter
i unionsförteckningen som har stor spridning i Sverige i
enlighet med artikel 19.1 i förordning (EU) nr 1143/2014.
Hanteringsåtgärder för arter i unionsförteckningen
38 § Om en art i unionsförteckningen inte ska utrotas
enligt 36 § eller har stor spridning i Sverige, ska den
ansvariga myndigheten
1. utreda vilka hanteringsåtgärder som krävs enligt artikel
18.4 eller 19.1–19.3 i förordning (EU) nr 1143/2014,
2. lämna motiverade och konsekvensutredda författningsförslag
till regeringen i fråga om hanteringsåtgärder som förutsätter
ny eller ändrad reglering i lag eller förordning, och
3. besluta om de hanteringsåtgärder som inte förutsätter ny
eller ändrad reglering i lag eller förordning.
39 § Den ansvariga myndigheten får inom sitt ansvarsområde
meddela föreskrifter om
1. inneslutningsåtgärder som ska vidtas i fall som avses i
artikel 18.4 i förordning (EU) nr 1143/2014, och
2. hanteringsområden och hanteringsåtgärder enligt artikel 19
i samma förordning för arter som finns i unionsförteckningen
och har stor spridning i Sverige.
40 § Innan den ansvariga myndigheten lämnar förslag eller
beslutar enligt 38 § eller meddelar föreskrifter enligt 39 §
ska myndigheten ge
1. Skogsstyrelsen, Statens jordbruksverk och andra berörda
myndigheter tillfälle att yttra sig, och
2. Sametinget tillfälle att yttra sig, om beslutet eller
förslaget kan antas ha betydelse för rennäringen eller samisk
kultur.
Bestämmelser om allmänhetens deltagande finns i artikel 26 i
förordning (EU) nr 1143/2014. Bestämmelser om strategiska
miljöbedömningar finns i 6 kap. miljöbalken och i
miljöbedömningsförordningen (2017:966).
41 § Den ansvariga myndigheten ska i ett hanteringsprogram
redovisa de hanteringsåtgärder som till följd av 38 och 39 §§
gäller för en art. Programmet ska hållas aktuellt.
42 § Länsstyrelsen ska se till att beslutade
hanteringsåtgärder vidtas, om inte annat anges i beslutet
eller i föreskrifter som gäller hanteringen.
Länsstyrelsen får överlåta åt en kommun som begär det att se
till att beslutade hanteringsåtgärder vidtas inom kommunen.
43 § I fråga om hanteringsåtgärder på mark som omfattas av
skogsvårdslagen (1979:429) och som gäller skogsträdarter som
används för virkesproduktion ska
1. det som sägs i 38–41 §§ om den ansvariga myndigheten och
det som sägs i 42 § om länsstyrelsen i stället gälla
Skogsstyrelsen, och
2. det som sägs i 40 § första stycket 1 om Skogsstyrelsen i
stället gälla den ansvariga myndigheten.
Information om spridningsrisk
44 § Den ansvariga myndigheten ska fullgöra de
skyldigheter i fråga om underrättelser och information som
följer av artikel 19.5 i förordning (EU) nr 1143/2014. Om det
finns en betydande risk att spridningen av en art påverkar
Norge, ska Norge underrättas.
Återställandeåtgärder
45 § Länsstyrelsen ska vidta de återställandeåtgärder som
krävs enligt artikel 20 i förordning (EU) nr 1143/2014.
Länsstyrelsen får överlåta åt en kommun som begär det att
vidta återställandeåtgärder inom kommunen.
46 § Den ansvariga myndigheten får inom sitt ansvarsområde
meddela föreskrifter om åtgärder för att återställa skadade
ekosystem enligt artikel 20 i förordning (EU) nr 1143/2014.
Myndigheten ska ge Statens jordbruksverk tillfälle att yttra
sig innan föreskrifterna meddelas.
Sällskapsdjur som finns i unionsförteckningen
47 § I fråga om ett sällskapsdjur av en art som finns i
unionsförteckningen, ska den ansvariga myndigheten fullgöra
den informationsskyldighet som följer av artikel 31.2 i
förordning (EU) nr 1143/2014. Informationen ska också riktas
till den som utan att vara ägare är djurhållare.
48 § Länsstyrelsen ska besluta att ett sällskapsdjur av en
art som finns i unionsförteckningen ska avlivas eller
hanteras på något annat sätt som förhindrar introduktion
eller begränsar spridning, om ägaren inte kan
1. säkerställa att de villkor för att hålla djuret som anges
i artikel 31.1 i förordning (EU) nr 1143/2014 uppfylls, eller
2. överlämna djuret enligt artikel 31.3 och 31.4 i samma
förordning.
Om beslutet inte följs, får länsstyrelsen se till att det
verkställs på ägarens bekostnad.
49 § Den ansvariga myndigheten får inom sitt ansvarsområde
meddela föreskrifter om att hålla sällskapsdjur med anledning
av artikel 31 i förordning (EU) nr 1143/2014.
Myndigheten ska ge Statens jordbruksverk tillfälle att yttra
sig innan föreskrifterna meddelas.
Kommersiella lager av arter som finns i unionsförteckningen
50 § Om ett exemplar eller en del av ett exemplar av en
art i unionsförteckningen har reproduktionsförmåga och lagras
kommersiellt med stöd av artikel 32 i förordning (EU) nr
1143/2014 och den som lagrar inte kan säkerställa att kraven
i den artikeln följs, ska länsstyrelsen besluta att
exemplaret eller delen ska avlivas, förstöras eller hanteras
på något annat sätt som förhindrar introduktion eller
begränsar spridning.
Om beslutet inte följs, får länsstyrelsen se till att det
verkställs på lagerinnehavarens bekostnad.
51 § Den ansvariga myndigheten får inom sitt ansvarsområde
meddela föreskrifter om att hålla lager med anledning av
artikel 32 i förordning (EU) nr 1143/2014.
Myndigheten ska ge Statens jordbruksverk tillfälle att yttra
sig innan föreskrifterna meddelas.
Rapportering till Europeiska kommissionen
52 § Naturvårdsverket ska rapportera till Europeiska
kommissionen enligt artikel 24.1 i förordning (EU) nr
1143/2014 och de genomförandeakter som kommissionen antar
enligt artikel 24.4 samma förordning.
53 § Havs- och vattenmyndigheten ska i fråga om arter inom
myndighetens ansvarsområde förse Naturvårdsverket med den
information som verket behöver för att fullgöra
rapporteringen enligt 52 §.
54 § Länsstyrelsen ska bistå med de uppgifter som behövs
för att den ansvariga myndigheten ska kunna fullgöra sitt
ansvar enligt 52 och 53 §§.
55 § Den ansvariga myndigheten får inom sitt ansvarsområde
meddela föreskrifter för verkställigheten av 52–54 §§.
De ansvariga myndigheternas föreskrifter
56 § Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten ska
ge varandra tillfälle att yttra sig innan de meddelar
föreskrifter enligt denna förordning.
Tillsyn
57 § Bestämmelser om tillsyn finns i 26 kap. miljöbalken
och 2 kap. 6, 8 och 10 §§ miljötillsynsförordningen
(2011:13).
Tillsynsmyndigheten ska utföra de inspektioner som avses i
artikel 8.8 i förordning (EU) nr 1143/2014.
Avgifter
58 § Bestämmelser om avgifter finns i förordningen
(1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt
miljöbalken.
Straff och förverkande
59 § Bestämmelser om straff och förverkande finns i 29
kap. miljöbalken.
Överklagande
60 § Bestämmelser om överklagande finns i 19 kap. 1 §
miljöbalken.