Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2018:1699 ·
Visa register
Lag (2018:1699) om kriminalvårdens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område
Departement: Justitiedepartementet L5
Utfärdad: 2018-11-15
Ikraft: 2019-01-01 överg.best.
1 kap. Allmänna bestämmelser
Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller utöver brottsdatalagen (2018:1177)
när någon av myndigheterna inom kriminalvården i egenskap av
behörig myndighet enligt den lagen behandlar personuppgifter
i syfte att verkställa häktning eller straffrättsliga
påföljder eller biträda en annan behörig myndighet när den
utför uppgifter för ett syfte som anges i 1 kap. 2 §
brottsdatalagen.
Personuppgiftsansvar
2 § Kriminalvården är personuppgiftsansvarig för den
behandling av personuppgifter som myndigheten utför.
En övervakningsnämnd är personuppgiftsansvarig för den
behandling av personuppgifter som nämnden utför.
2 kap. Grundläggande bestämmelser om behandling av
personuppgifter
Rättsliga grunder
1 § Personuppgifter får behandlas om det är nödvändigt för
att en myndighet som nämns i 1 kap. 1 § ska kunna utföra
följande uppgifter:
1. verkställa häktning eller straffrättsliga påföljder,
2. förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet i
samband med sådan verkställighet som anges i 1,
3. biträda andra myndigheter när de fullgör uppgifter för ett
syfte som anges i 1 kap. 2 § brottsdatalagen (2018:1177),
eller
4. fullgöra förpliktelser som följer av internationella
åtaganden.
Behandling för nya ändamål
2 § Förutsättningarna för att behandla personuppgifter som
behandlas med stöd av 1 § för nya ändamål regleras i 2 kap.
4 och 22 §§ brottsdatalagen (2018:1177).
Känsliga personuppgifter
3 § Kriminalvården får behandla biometriska uppgifter om
det är absolut nödvändigt för ändamålet med behandlingen.
Utlämnande av personuppgifter
4 § Kriminalvården får till en utländsk myndighet eller
internationell organisation lämna ut de personuppgifter som
behövs för
1. prövning och genomförande av överflyttning av
straffverkställighet,
2. transitering och förvaring av en person som är
frihetsberövad för utredning av eller lagföring för brott
eller straffverkställighet, eller
3. tillfällig överflyttning av en frihetsberövad person för
utredning av eller lagföring för brott eller
straffverkställighet.
Längsta tid som personuppgifter får behandlas
5 § Personuppgifter som behandlas automatiserat får inte
behandlas längre än tio år efter det att den senaste
påföljden eller åtgärden avseende den registrerade helt har
verkställts eller upphört.
Bestämmelsen i 2 kap. 17 § andra stycket brottsdatalagen
(2018:1177) gäller inte vid tillämpningen av denna
paragraf.
I 3 kap. 7 § finns bestämmelser om hur länge
personuppgifter i säkerhetsregistret får behandlas.
Rätt att meddela föreskrifter
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela
föreskrifter om
1. vilka personuppgifter som får behandlas enligt 1 §,
2. utlämnande av personuppgifter i andra fall än som anges i
4 §,
3. frågor som rör elektroniskt utlämnande genom
direktåtkomst,
4. längsta tid som personuppgifter får behandlas, och
5. att personuppgifter får behandlas för arkivändamål av
allmänt intresse eller vetenskapliga, statistiska eller
historiska ändamål under längre tid än vad som anges i 5 §.
3 kap. Säkerhetsregistret
Rätten att föra register
1 § Kriminalvården får föra ett säkerhetsregister. I
säkerhetsregistret får personuppgifter behandlas i syfte
att
1. förebygga, förhindra eller upptäcka brott eller
brottslig verksamhet på häkten och i kriminalvårdsanstalter
eller i samband med annan straffverkställighet, och
2. säkerställa ordning och säkerhet på häkten, i
kriminalvårdsanstalter och i annan verksamhet som
Kriminalvården bedriver.
Säkerhetsregistrets innehåll
2 § I säkerhetsregistret får uppgifter behandlas om en
person som är häktad eller verkställer ett fängelsestraff och
som är eller har varit placerad på en säkerhetsavdelning.
I registret får även uppgifter behandlas om en person som är
häktad eller verkställer ett fängelsestraff, om det finns
risk för att han eller hon
1. under häktning eller verkställighet av fängelsestraff
begår brott som inte är ringa eller utövar brottslig
verksamhet som innefattar brott för vilket det är föreskrivet
fängelse i två år eller mer,
2. förbereder rymning eller försöker rymma,
3. blir föremål för fritagning,
4. bidrar till att allvarligt störa ordningen eller
säkerheten på ett häkte eller i en kriminalvårdsanstalt,
eller
5. under häktning eller verkställighet av ett fängelsestraff
utsätts för våld eller hot.
3 § I säkerhetsregistret får även uppgifter behandlas om
en person som verkställer en påföljd inom kriminalvården, om
det finns risk för att han eller hon utövar våld eller hot
mot eller otillbörlig påverkan på personal eller andra
personer som uppehåller sig i kriminalvårdens lokaler.
4 § Om det är absolut nödvändigt för ändamålet med
behandlingen enligt 1 §, får Kriminalvården i
säkerhetsregistret behandla uppgifter om en person som har
personlig anknytning till eller annan nära förbindelse med en
person som anges i 2 §. Om den personen inte är häktad eller
verkställer fängelsestraff ska det framgå genom en särskild
upplysning.
Känsliga personuppgifter
5 § Sökförbudet i 2 kap. 14 § brottsdatalagen (2018:1177)
hindrar inte sökning i personuppgifter i säkerhetsregistret i
syfte att få fram ett urval av personer grundat på etniskt
ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk
övertygelse eller uppgifter som rör hälsa, sexualliv eller
sexuell läggning.
Direktåtkomst
6 § Polismyndigheten, Säkerhetspolisen,
Ekobrottsmyndigheten och Åklagarmyndigheten får för ett syfte
som anges i 1 kap. 2 § brottsdatalagen (2018:1177) medges
direktåtkomst till personuppgifter i säkerhetsregistret.
Längsta tid som personuppgifter får behandlas
7 § Personuppgifter i säkerhetsregistret får inte
behandlas längre än fem år efter det att
1. den registrerade blivit villkorligt frigiven från ett
fängelsestraff eller annars helt har verkställt straffet
eller, utan att ha dömts till sådan påföljd, har frigetts
från häkte,
2. den registrerade helt har verkställt en sådan påföljd som
avses i 3 §, eller
3. den person som en registrerad har personlig anknytning
till eller annan nära förbindelse med enligt 4 §, har blivit
villkorligt frigiven från ett fängelsestraff eller annars
helt har verkställt straffet eller, utan att ha dömts till
sådan påföljd, har frigetts från häkte.
Bestämmelsen i 2 kap. 17 § andra stycket brottsdatalagen
(2018:1177) gäller inte vid tillämpningen av denna
paragraf.
Rätt att meddela föreskrifter
8 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela
föreskrifter om innehållet i säkerhetsregistret och om
utlämnande av personuppgifter ur registret.
4 kap. Övriga bestämmelser
Administrativa sanktionsavgifter
1 § En sanktionsavgift får tas ut av den
personuppgiftsansvarige vid överträdelse av bestämmelserna
i
1. 2 kap. 1 § om rättsliga grunder för behandling av
personuppgifter,
2. 3 kap. 4 § om särskild upplysning, eller
3. 2 kap. 5 § eller 3 kap. 7 § om den längsta tid som
personuppgifter får behandlas.
En sanktionsavgift får också tas ut vid överträdelse av
föreskrifter som har meddelats i anslutning till denna lag om
särskild upplysning eller om längsta tid som personuppgifter
får behandlas.
Sanktionsavgiften ska bestämmas till högst 10 000 000
kronor.
Skadestånd
2 § Bestämmelsen om skadestånd i 7 kap. 1 §
brottsdatalagen (2018:1177) ska tillämpas vid behandling av
personuppgifter i strid med denna lag eller föreskrifter som
har meddelats i anslutning till den.
Överklagande
3 § Bestämmelser om överklagande finns i 7 kap.
brottsdatalagen (2018:1177).
Övergångsbestämmelser
2018:1699
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2019.
2. Genom lagen upphävs lagen (2001:617) om behandling av
personuppgifter inom kriminalvården.
3. En sanktionsavgift enligt 4 kap. 1 § får beslutas endast
för överträdelser som har skett efter ikraftträdandet.
4. Den upphävda lagen gäller fortfarande för överträdelser
som har skett före ikraftträdandet.
5. Den upphävda lagen gäller fortfarande för överklagande av
beslut som meddelats före ikraftträdandet och som rör
behandling av personuppgifter vid verkställighet av häktning
eller straffrättsliga påföljder eller biträde till andra
behöriga myndigheter.