Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2018:1696 ·
Visa register
Lag (2018:1696) om Skatteverkets behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område
Departement: Finansdepartementet S3
Utfärdad: 2018-11-15
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:654
Ikraft: 2019-01-01 överg.best.
1 kap. Allmänna bestämmelser
Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller utöver brottsdatalagen (2018:1177)
när Skatteverket i egenskap av behörig myndighet behandlar
personuppgifter i syfte att förebygga, förhindra eller
upptäcka brottslig verksamhet eller utreda brott.
1 a § I lagen (2022:613) om finansiell information i
brottsbekämpningen samt i föreskrifter som regeringen har
meddelat i anslutning till den lagen finns det särskilda
bestämmelser om behandling av personuppgifter. Om det i dessa
författningar finns avvikande bestämmelser, ska de tillämpas i
stället för bestämmelserna i denna lag. Lag (2022:617).
Personuppgiftsansvar
2 § Skatteverket är personuppgiftsansvarigt för den
behandling av personuppgifter som myndigheten utför.
Behandling av uppgifter om juridiska personer
3 § Bestämmelserna om personuppgifter i följande paragrafer
gäller också vid behandling av uppgifter om juridiska
personer:
1. 2 § om personuppgiftsansvar,
2. 2 kap. 1 § om rättsliga grunder för behandling av
personuppgifter,
3. 2 kap. 7 § om utlämnande av personuppgifter,
4. 3 kap. 2 § om gemensamt tillgängliga uppgifter, och
5. 4 kap. 1-4, 7 och 8 §§ om längsta tid som personuppgifter
får behandlas.
Bestämmelserna om personuppgifter i följande paragrafer i
brottsdatalagen (2018:1177) gäller också vid sådan behandling:
1. 2 kap. 2 § om diarieföring och handläggning i vissa fall,
2. 2 kap. 3 § andra stycket om ändamålet med behandlingen,
3. 2 kap. 17 § om längsta tid som personuppgifter får
behandlas,
4. 2 kap. 4 och 22 §§ om behandling för nya ändamål, och
5. 3 kap. 6 § om tillgången till personuppgifter.
Lag (2023:451).
2 kap. Grundläggande bestämmelser om behandling
Rättsliga grunder
1 § Skatteverket får behandla personuppgifter om det är
nödvändigt för att myndigheten ska kunna utföra följande
uppgifter:
1. förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig
verksamhet,
2. utreda brott, eller
3. fullgöra förpliktelser som följer av internationella
åtaganden.
Behandling för nya ändamål
2 § Förutsättningarna för att behandla personuppgifter som
behandlas med stöd av 1 § för nya ändamål regleras i 2 kap.
4 och 22 §§ brottsdatalagen (2018:1177).
Särskilda upplysningar
3 § Bestämmelserna om särskilda upplysningar i 2 kap. 3 §
andra stycket, 9 och 10 §§ brottsdatalagen (2018:1177) gäller
endast vid behandling av personuppgifter som har gjorts
gemensamt tillgängliga med stöd av 3 kap. 2 §.
Sökning
Känsliga personuppgifter
4 § Sökförbudet i 2 kap. 14 § brottsdatalagen (2018:1177)
hindrar inte att uppgifter som beskriver en persons utseende
används som sökbegrepp.
5 § Sökförbudet i 2 kap. 14 § brottsdatalagen (2018:1177)
hindrar inte sökning i syfte att få fram ett urval av
personer grundat på etniskt ursprung, om sökningen görs i
personuppgifter som inte har gjorts gemensamt tillgängliga.
Beskattningsdatabasen
6 § I lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i
Skatteverkets beskattningsverksamhet finns bestämmelser om
beskattningsdatabasen. Vid sökning i beskattningsdatabasen
som görs för att utföra en uppgift som anges i 1 § får endast
uppgift om namn, personnummer eller samordningsnummer
användas.
Utlämnande av personuppgifter
7 § Om det är förenligt med svenska intressen får
personuppgifter lämnas ut till
1. Interpol,
2. Europol,
3. en polismyndighet eller åklagarmyndighet i en stat som är
ansluten till Interpol, eller
4. en tullmyndighet eller skattemyndighet inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet (EES).
Personuppgifter får lämnas ut enligt första stycket endast om
mottagaren behöver uppgifterna för att utföra en uppgift som
avses i 1 §.
Personuppgifter får vidare lämnas ut till en utländsk
myndighet eller mellanfolklig organisation, om utlämnandet
följer av en internationell överenskommelse som Sverige har
tillträtt efter riksdagens godkännande. Lag (2023:451).
8 § Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Ekobrottsmyndigheten,
Åklagarmyndigheten, Kustbevakningen och Tullverket har, trots
sekretess enligt 21 kap. 3 § första stycket och 35 kap. 1 §
offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), rätt att ta del
av personuppgifter som har gjorts gemensamt tillgängliga med
stöd av 3 kap. 2 §, om den mottagande myndigheten behöver
uppgifterna för ett syfte som anges i 1 kap. 2 §
brottsdatalagen (2018:1177).
Europeiska åklagarmyndigheten har enligt 4 § lagen (2024:461)
om Sveriges deltagande i Europeiska åklagarmyndigheten rätt
att ta del av uppgifterna enligt första stycket. Denna rätt
inskränks inte av vad som anges i 18 kap. 1 och 17 §§
offentlighets- och sekretesslagen. Lag (2024:469).
9 § Personuppgifter får lämnas ut elektroniskt på annat
sätt än genom direktåtkomst om det inte är olämpligt.
Elektroniskt utlämnande genom direktåtkomst är tillåtet bara
i den utsträckning som anges i 3 kap. 6 §.
Rätt att meddela föreskrifter
10 § Regeringen kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen
meddela föreskrifter om
1. att personuppgifter får lämnas ut i andra fall än som
anges i 7 och 8 §§, och
2. begränsning av möjligheten att lämna ut personuppgifter
elektroniskt enligt 9 § första stycket.
3 kap. Gemensamt tillgängliga uppgifter
Allmän bestämmelse
1 § Detta kapitel innehåller särskilda bestämmelser för
behandling av personuppgifter som görs eller har gjorts
gemensamt tillgängliga med stöd av 2 §. Uppgifter som endast
ett fåtal personer har rätt att ta del av anses inte som
gemensamt tillgängliga.
Detta kapitel gäller inte när personuppgifter behandlas med
stöd av 2 kap. 2 § brottsdatalagen (2018:1177).
Personuppgifter som får göras gemensamt tillgängliga
2 § Följande personuppgifter får göras gemensamt
tillgängliga:
1. Uppgifter som kan antas ha samband med misstänkt brottslig
verksamhet, om den misstänkta verksamheten
a) innefattar brott för vilket det är föreskrivet fängelse i
ett år eller mer, eller
b) sker systematiskt.
2. Uppgifter som förekommer i ett ärende om utredning av
brott.
3. Uppgifter som behandlas i syfte att fullgöra
internationella åtaganden, om det krävs för att den aktuella
förpliktelsen ska kunna fullgöras.
Särskilda upplysningar
3 § Om uppgifter som har gjorts gemensamt tillgängliga
direkt kan hänföras till en person som inte är misstänkt för
att ha utövat eller komma att utöva sådan brottslig
verksamhet som avses i 2 § 1, ska det genom en särskild
upplysning eller på något annat sätt framgå att personen inte
är misstänkt.
Uppgifter om en person som kan antas ha direkt samband med
sådan brottslig verksamhet som avses i 2 § 1 ska förses med
en upplysning om uppgiftslämnarens trovärdighet och
uppgifternas riktighet i sak, om det inte på grund av
omständigheterna är onödigt.
Sökning
4 § Vid sökning i automatiserade behandlingssystem på
namn, personnummer, samordningsnummer eller andra liknande
identitetsbeteckningar i uppgifter som har gjorts gemensamt
tillgängliga får endast sådana uppgifter tas fram som anger
att den sökta personen
1. är anmäld för brott,
2. är eller har varit misstänkt för brott,
3. är misstänkt för att ha utövat eller komma att utöva sådan
brottslig verksamhet som avses i 2 § 1,
4. har anmält ett brott,
5. är målsägande i ett ärende som rör ansvar för brott,
6. förekommer i ett ärende som vittne eller annan som lämnar
eller har lämnat uppgifter eller yttrande,
7. har gett in eller tillhandahållits en handling,
8. har bedömts kunna komma att möta ett ingripande med grovt
våld, eller
9. är eller har varit registrerad som funktionär i en eller
flera juridiska personer vilka kan antas ha samband med
brottslig verksamhet.
5 § Bestämmelserna i 4 § gäller inte vid sökning i en viss
handling eller i ett visst ärende.
Bestämmelserna i 4 § gäller inte heller vid sökning som görs
av särskilt angivna tjänstemän
1. när de utför beredningsuppgifter i underrättelseverksamhet
och arbetet befinner sig i ett inledande skede,
2. i syfte att i underrättelseverksamhet bearbeta och
analysera personuppgifter som har gjorts gemensamt
tillgängliga med stöd av 2 § 1 eller 2 och som enbart dessa
tjänstemän har tillgång till, eller
3. i syfte att utreda brott för vilket det är föreskrivet
fängelse i fyra år eller mer.
Direktåtkomst
6 § Polismyndigheten, Säkerhetspolisen,
Ekobrottsmyndigheten, Åklagarmyndigheten, Tullverket och
Kustbevakningen får för ett syfte som anges i 1 kap. 2 §
brottsdatalagen (2018:1177) medges direktåtkomst till
personuppgifter som har gjorts gemensamt tillgängliga med
stöd av 2 §.
Rätt att meddela föreskrifter
7 § Regeringen kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen
meddela föreskrifter om ytterligare undantag från 4 §, utöver
vad som framgår av 5 §.
8 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela
föreskrifter om
1. begränsning av tillgången till sådana personuppgifter som
avses i 4 §,
2. under vilka förutsättningar sökning får utföras med stöd
av 5 §, och
3. omfattningen av direktåtkomst enligt 6 § och om behörighet
och säkerhet vid sådan åtkomst.
4 kap. Längsta tid som personuppgifter får behandlas
Allmän bestämmelse
1 § Detta kapitel gäller bara för automatiserad
behandling.
Av 2 kap. 17 § första stycket brottsdatalagen (2018:1177)
framgår det att personuppgifter inte får behandlas under
längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet
med behandlingen.
Personuppgifter som inte har gjorts gemensamt tillgängliga
2 § Personuppgifter som inte har gjorts gemensamt
tillgängliga får inte behandlas längre än
1. ett år efter det att ärendet avslutades, om de behandlas i
ett ärende, eller
2. ett år efter det att de behandlades automatiserat första
gången, om de inte kan hänföras till ett ärende.
Bestämmelsen i 2 kap. 17 § andra stycket brottsdatalagen
(2018:1177) gäller inte vid tillämpningen av denna paragraf.
Första stycket gäller inte personuppgifter i ärenden om
utredning av brott.
Gemensamt tillgängliga uppgifter i ärenden om utredning av
brott
3 § Om en brottsanmälan avskrivs på grund av att den
påstådda gärningen inte utgör ett brott, får personuppgifter
som finns i anmälan och som har gjorts gemensamt tillgängliga
inte längre behandlas för ändamål inom denna lags
tillämpningsområde. Om en brottsanmälan i annat fall inte har
lett till förundersökning eller annan motsvarande utredning,
får personuppgifterna inte behandlas för ändamål inom denna
lags tillämpningsområde när åtal inte längre får väckas för
brottet.
4 § Om en förundersökning har lett till åtal eller annan
domstolsprövning, får personuppgifter som finns i
förundersökningen och som har gjorts gemensamt tillgängliga
inte behandlas för ändamål inom denna lags tillämpningsområde
längre än fem år efter utgången av det kalenderår då
domstolens avgörande fick laga kraft.
Om en förundersökning har lagts ner eller avslutats på annat
sätt än genom åtal, får personuppgifterna i förundersökningen
inte behandlas för ändamål inom denna lags tillämpningsområde
längre än fem år efter utgången av det kalenderår då
åklagarens eller förundersökningsledarens beslut
meddelades.
Första och andra styckena gäller även
personuppgifter i andra utredningar som handläggs enligt
bestämmelser i 23 kap. rättegångsbalken.
5 § Om en förundersökning mot en person har lagts ned, om
ett åtal har lagts ned eller om en frikännande dom har fått
laga kraft, får personen inte längre vara sökbar som
misstänkt.
Övriga gemensamt tillgängliga uppgifter
6 § Personuppgifter som har gjorts gemensamt tillgängliga
med stöd av 3 kap. 2 § 1 eller 3 får som längst behandlas
under den tid som anges i 7 och 8 §§.
Bestämmelsen i 2 kap. 17 § andra stycket brottsdatalagen
(2018:1177) gäller inte vid tillämpningen av 7 och 8 §§.
7 § Personuppgifter som kan antas ha samband med sådan
brottslig verksamhet som anges i 3 kap. 2 § 1 får inte
behandlas längre än tre år efter utgången av det kalenderår
då registreringen avseende personen gjordes. Personuppgifter
som kan antas ha samband med brottslig verksamhet som
innefattar brott för vilket det är föreskrivet fängelse i två
år eller mer får inte behandlas längre än fem år efter
utgången av det kalenderår då registreringen gjordes. Om en
ny registrering beträffande personens anknytning till
brottslig verksamhet görs före utgången av de tidsfristerna,
får de uppgifter som redan finns om personen fortsätta att
behandlas så länge någon av uppgifterna får behandlas.
8 § Personuppgifter som behandlas med stöd av 3 kap. 2 § 3
får inte behandlas längre än ett år efter utgången av det
kalenderår då ärendet som uppgifterna behandlades i
avslutades.
Rätt att meddela föreskrifter
9 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela
föreskrifter om
1. att vissa kategorier av personuppgifter får fortsätta
behandlas för ändamål inom denna lags tillämpningsområde
under längre tid än vad som anges i 3, 4, 7 och 8 §§,
2. att personuppgifter får behandlas för arkivändamål av
allmänt intresse eller vetenskapliga, statistiska eller
historiska ändamål under längre tid än vad som anges i 2 §
första stycket, 7 och 8 §§, och
3. begränsning av behandlingen av personuppgifter för ändamål
inom denna lags tillämpningsområde vid digital arkivering.
5 kap. Övriga bestämmelser
Administrativa sanktionsavgifter
1 § En sanktionsavgift får tas ut av den
personuppgiftsansvarige vid överträdelse av bestämmelserna i
1. 2 kap. 1 § om rättsliga grunder för behandling av
personuppgifter,
2. 3 kap. 3 § om särskilda upplysningar, eller
3. 4 kap. 2–4, 7 eller 8 § om längsta tid som personuppgifter
får behandlas.
Sanktionsavgiften ska bestämmas till högst 10 000 000
kronor.
Skadestånd
2 § Bestämmelsen om skadestånd i 7 kap. 1 §
brottsdatalagen (2018:1177) ska tillämpas vid behandling av
personuppgifter i strid med denna lag eller föreskrifter som
har meddelats i anslutning till den.
Överklagande
3 § Bestämmelser om överklagande finns i 7 kap.
brottsdatalagen (2018:1177).
Övergångsbestämmelser
2018:1696
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2019.
2. Genom lagen upphävs skattebrottsdatalagen (2017:452).
3. En sanktionsavgift enligt 5 kap. 1 § får beslutas endast
för överträdelser som har skett efter ikraftträdandet.