Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2018:1175 ·
Visa register
Förordning (2018:1175) om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster
Departement: Försvarsdepartementet
Utfärdad: 2018-06-20
Ändring införd: t.o.m. SFS 2022:521
Ikraft: 2018-08-01
Inledande bestämmelse
1 § Denna förordning kompletterar lagen (2018:1174) om
informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala
tjänster och kommissionens genomförandeförordning (EU)
2018/151 av den 30 januari 2018 om tillämpningsföreskrifter
för Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/1148 om
åtgärder för en hög gemensam nivå på säkerhet i nätverks- och
informationssystem i hela unionen vad gäller närmare
specificering av de aspekter som ska beaktas av leverantörer
av digitala tjänster när de hanterar risker som hotar
säkerheten i deras nät- och informationssystem samt
parametrarna för fastställande av om en incident har avsevärd
inverkan, här kallad kommissionens genomförandeförordning om
leverantörer av digitala tjänster.
Uttryck i förordningen
2 § Uttryck som används i förordningen har samma innebörd
som i lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för
samhällsviktiga och digitala tjänster.
I denna förordning avses med
1. standard: en standard i den mening som avses i artikel 2.1
i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1025/2012
av den 25 oktober 2012 om europeisk standardisering och om
ändring av rådets direktiv 89/686/EEG och 93/15/EEG samt av
Europaparlamentets och rådets direktiv 94/9/EG, 94/25/EG,
95/16/EG, 97/23/EG, 98/34/EG, 2004/22/EG, 2007/23/EG,
2009/23/EG och 2009/105/EG samt om upphävande av rådets
beslut 87/95/EEG och Europaparlamentets och rådets beslut
1673/2006/EG,
2. specifikation: en teknisk specifikation i den mening som
avses i artikel 2.4 i Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 1025/2012, och
3. CSIRT-enhet: Sveriges enhet för hantering av incidenter
som rapporteras enligt Europaparlamentets och rådets direktiv
(EU) 2016/1148 av den 6 juli 2016 om åtgärder för en hög
gemensam nivå på säkerhet i nätverks- och informationssystem
i hela unionen (NIS-direktivet).
Tjänster som är samhällsviktiga
3 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får, efter
att ha gett tillsynsmyndigheterna och Socialstyrelsen
tillfälle att yttra sig, meddela föreskrifter om vilka
tjänster som är samhällsviktiga tjänster enligt lagen
(2018:1174) om informationssäkerhet för samhällsviktiga och
digitala tjänster. Föreskrifterna ska uppdateras minst
vartannat år.
Betydande störning i kontinuiteten i en samhällsviktig tjänst
4 § Vid bedömningen av vad som avses med en betydande
störning enligt 3 § första stycket 1 lagen (2018:1174) om
informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala
tjänster ska följande sektorsöverskridande faktorer
beaktas:
1. antalet användare som är beroende av den tjänst
som den berörda leverantören tillhandahåller,
2. hur beroende andra sektorer som omfattas av NIS-direktivet
är av den tjänst som leverantören tillhandahåller,
3. vilken inverkan incidenter skulle kunna ha på ekonomisk
och samhällelig verksamhet eller allmän säkerhet, uttryckt i
grad och varaktighet,
4. leverantörens marknadsandel,
5. hur stort geografiskt område som skulle kunna påverkas av
en incident, och
6. leverantörens betydelse för upprätthållandet av en
tillräcklig tjänstenivå, med hänsyn tagen till alternativa
sätt för att tillhandahålla tjänsten.
När det är lämpligt ska även sektorsspecifika faktorer
beaktas.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får, efter att ha
gett tillsynsmyndigheterna och Socialstyrelsen tillfälle att
yttra sig, meddela ytterligare föreskrifter om vad som avses
med en betydande störning.
Säkerhetsåtgärder
Standarder och specifikationer
5 § Vid utformningen av säkerhetsåtgärder ska leverantörer
av samhällsviktiga tjänster och leverantörer av digitala
tjänster beakta europeiska och internationellt accepterade
standarder och specifikationer.
Tekniska och organisatoriska åtgärder
6 § Vid bedömningen av om säkerhetsåtgärder enligt 15 §
lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för samhällsviktiga
och digitala tjänster säkerställer en nivå på säkerheten i
nätverk och informationssystem som är lämplig i förhållande
till risken, ska följande beaktas:
1. säkerheten i system och anläggningar,
2. incidenthantering,
3. hantering av driftskontinuitet,
4. övervakning, revision och testning, och
5. efterlevnad av internationella standarder.
I artikel 2 i kommissionens genomförandeförordning om
leverantörer av digitala tjänster finns bestämmelser som
närmare anger vad som avses med första stycket punkt 1–5.
Ytterligare föreskrifter om säkerhetsåtgärder
7 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får, efter
att ha gett tillsynsmyndigheterna och Socialstyrelsen
tillfälle att yttra sig, meddela föreskrifter om systematiskt
och riskbaserat informationssäkerhetsarbete enligt 11 § lagen
(2018:1174) om informationssäkerhet för samhällsviktiga och
digitala tjänster.
8 § Statens energimyndighet, Transportstyrelsen,
Finansinspektionen, Livsmedelsverket och Post- och
telestyrelsen får meddela föreskrifter om säkerhetsåtgärder
enligt 12–14 §§ lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för
samhällsviktiga och digitala tjänster för sina respektive
tillsynsområden. Socialstyrelsen får meddela sådana
föreskrifter för Inspektionen för vård och omsorgs
tillsynsområde. Innan föreskrifterna meddelas ska Myndigheten
för samhällsskydd och beredskap ges tillfälle att yttra
sig.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska lämna
råd och stöd till tillsynsmyndigheterna och Socialstyrelsen
när de tar fram föreskrifterna.
Incidentrapportering
Betydande inverkan på kontinuiteten i en samhällsviktig
tjänst
9 § Vid bedömningen av om en incident har en betydande
inverkan på kontinuiteten i en samhällsviktig tjänst enligt
18 § lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för
samhällsviktiga och digitala tjänster ska följande särskilt
beaktas:
1. det antal användare som påverkas av störningen i den
samhällsviktiga tjänsten,
2. hur länge incidenten varar, och
3. hur stort geografiskt område som påverkas av incidenten.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får, efter att ha
gett tillsynsmyndigheterna och Socialstyrelsen tillfälle att
yttra sig, meddela ytterligare föreskrifter om vad som avses
med en betydande inverkan.
Avsevärd inverkan på tillhandahållandet av en digital
tjänst
10 § Vid bedömningen av om en incident har en
avsevärd inverkan på tillhandahållandet av en digital tjänst
enligt 19 § lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för
samhällsviktiga och digitala tjänster ska följande särskilt
beaktas:
1. det antal användare som påverkas av incidenten, framför
allt användare som är beroende av tjänsten för att kunna
tillhandahålla sina egna tjänster,
2. hur länge incidenten varar,
3. hur stort geografiskt område som påverkas av incidenten,
4. i vilken utsträckning incidenten stör tjänstens funktion,
och
5. i vilken utsträckning incidenten påverkar den ekonomiska
och samhälleliga verksamheten.
I artiklarna 3 och 4 i kommissionens genomförandeförordning
om leverantörer av digitala tjänster finns ytterligare
bestämmelser om vad som anses utgöra en avsevärd inverkan.
Leverantörer av digitala tjänster är endast skyldiga att
rapportera incidenter om de har tillgång till sådan
information som behövs för att bedöma om en incident har en
avsevärd inverkan.
Till vilken myndighet incidentrapportering ska göras
11 § Incidentrapportering enligt lagen (2018:1174) om
informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala
tjänster ska göras till CSIRT-enheten.
CSIRT-enhet
12 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är CSIRT-
enhet.
CSIRT-enheten ska
1. ta emot incidentrapporter som lämnas enligt lagen
(2018:1174) om informationssäkerhet för samhällsviktiga och
digitala tjänster eller enligt föreskrifter som har meddelats
i anslutning till den lagen,
2. utan dröjsmål tillgängliggöra informationen i
incidentrapporter för tillsynsmyndigheterna och
Socialstyrelsen, och
3. skyndsamt uppmana leverantörer att till Polismyndigheten
anmäla incidenter som kan antas ha sin grund i en brottslig
gärning.
CSIRT-enheten ska även
1. uppfylla de krav och fullgöra de uppgifter som framgår av
bilaga 1 till NIS-direktivet,
2. i vissa fall informera rapporterande leverantörer, andra
medlemsstater och allmänheten om incidenter enligt artiklarna
14.5, 14.6, 16.6 och 16.7 i NIS-direktivet, och
3. på begäran av Post- och telestyrelsen bistå myndigheten i
frågor om hantering av säkerhetsincidenter enligt lagen
(2022:482) om elektronisk kommunikation när det gäller frågor
som ingår i CSIRT-enhetens uppgifter enligt punkt 2 i bilaga 1
till NIS-direktivet. Förordning (2022:521).
Innehållet i en incidentrapport
13 § En incidentrapport ska innehålla information som gör
det möjligt för CSIRT-enheten att fastställa omfattningen av
incidentens gränsöverskridande verkningar.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får, efter att ha
gett tillsynsmyndigheterna och Socialstyrelsen tillfälle att
yttra sig, meddela ytterligare föreskrifter om vilken
information en incidentrapport ska innehålla.
Verkställighetsföreskrifter om incidentrapportering
14 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får
meddela närmare föreskrifter om inom vilken tid
incidentrapportering ska göras och de närmare formerna för
rapporteringen enligt 18 och 19 §§ lagen (2018:1174) om
informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala
tjänster.
Frivillig rapportering av incidenter
15 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får,
efter att ha gett tillsynsmyndigheterna och Socialstyrelsen
tillfälle att yttra sig, meddela föreskrifter om frivillig
rapportering av incidenter enligt artikel 20 i NIS-direktivet
för leverantörer som inte är leverantörer av samhällsviktiga
tjänster eller leverantörer av digitala tjänster.
Anmälningsskyldighet för leverantörer av samhällsviktiga
tjänster
16 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får,
efter att ha gett tillsynsmyndigheterna tillfälle att yttra
sig, meddela närmare föreskrifter om anmälningsskyldigheten
enligt 23 § lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för
samhällsviktiga och digitala tjänster. Föreskrifterna får
avse när i tiden en anmälan ska ske, vilken information en
anmälan ska innehålla och de närmare formerna för
fullgörandet av anmälningsskyldigheten.
Tillsyn
Tillsynsmyndigheter
17 § Följande myndigheter är, för angivna sektorer,
tillsynsmyndigheter för leverantörer av samhällsviktiga
tjänster enligt lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för
samhällsviktiga och digitala tjänster:
Tillsynsmyndighet Sektor
Statens energimyndighet Energi
Transportstyrelsen Transport
Finansinspektionen Bankverksamhet
Finansinspektionen Finansmarknadsinfrastruktur
Inspektionen för vård och
omsorg Hälso- och sjukvård
Livsmedelsverket Leverans och distribution av
dricksvatten
Post- och telestyrelsen Digital infrastruktur
18 § Post- och telestyrelsen är tillsynsmyndighet för
leverantörer av digitala tjänster enligt lagen (2018:1174) om
informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala
tjänster.
Tillsynsmyndigheternas uppgifter
19 § Tillsynsmyndigheterna ska, för sina respektive
tillsynsområden,
1. utan dröjsmål lämna uppgifter till Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap om innehållet i anmälningar som
har gjorts enligt 23 § lagen (2018:1174) om
informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala
tjänster,
2. senast den 20 september vartannat år med start 2020 ge
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap uppgifter om de
leverantörer av samhällsviktiga tjänster som myndigheten har
tillsyn över, fördelat på de sektorer och delsektorer som
anges i bilaga 2 till NIS-direktivet, samt uppgifter om
leverantörernas betydelse för dessa sektorer,
3. inom ramen för sin tillsyn ge allmän vägledning vid
tillämpningen av lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för
samhällsviktiga och digitala tjänster och av föreskrifter som
har meddelats i anslutning till den lagen,
4. samarbeta med Integritetsskyddsmyndigheten vid hantering av
incidenter som även utgör personuppgiftsincidenter,
5. lämna stöd till Sveriges representant i den samarbetsgrupp
som har inrättats genom artikel 11 i NIS-direktivet, och
6. samarbeta med och bistå tillsynsmyndigheter i andra
medlemsstater inom Europeiska unionen när det gäller juridiska
personer som tillhandahåller digitala tjänster och som har
sitt huvudsakliga etableringsställe eller har utsett
företrädare i andra medlemsstater. Förordning (2020:1142).
Begäran om information
20 § När en tillsynsmyndighet begär information enligt
24 § lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för
samhällsviktiga och digitala tjänster ska tillsynsmyndigheten
ange syftet med begäran och precisera vilken information som
krävs.
Samarbetsforum för en effektiv och likvärdig tillsyn
21 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska leda
ett samarbetsforum där tillsynsmyndigheterna och
Socialstyrelsen ingår. Syftet med forumet ska vara att
underlätta samordning och åstadkomma en effektiv och
likvärdig tillsyn.
Nationell kontaktpunkt
22 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är
gemensam nationell kontaktpunkt enligt NIS-direktivet.
Den nationella kontaktpunkten ska fullgöra de uppgifter som
framgår av artiklarna 8.4, 10.3 andra stycket och 14.5 tredje
stycket i NIS-direktivet.
Den nationella kontaktpunkten ska även fullgöra Sveriges
skyldighet enligt artikel 5.4 i NIS-direktivet att samråda
med andra medlemsstater samt rapportera resultatet av
samrådet till berörd tillsynsmyndighet.
Grupp för samarbete mellan medlemsstaterna
23 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är
Sveriges representant i den samarbetsgrupp som har inrättats
genom artikel 11 i NIS-direktivet.
Information till kommissionen
24 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska fullgöra
Sveriges skyldighet enligt artikel 5.7 i NIS-direktivet att
tillhandahålla information om genomförandet av NIS-direktivet
till kommissionen.