Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2017:868 ·
Visa register
Förordning (2017:868) med länsstyrelseinstruktion
Departement: Finansdepartementet SFÖ
Utfärdad: 2017-09-14
Ändring införd: t.o.m. SFS 2019:1125
Ikraft: 2017-11-01
Uppgifter
1 § I varje län finns en länsstyrelse som ansvarar för den
statliga förvaltningen i länet, i den utsträckning inte någon
annan myndighet har ansvaret för särskilda
förvaltningsuppgifter.
2 § Länsstyrelsen ska
1. verka för att nationella mål får genomslag i länet,
samtidigt som hänsyn ska tas till regionala förhållanden och
förutsättningar,
2. utifrån ett statligt helhetsperspektiv arbeta
sektorsövergripande samt inom myndighetens ansvarsområde
samordna olika samhällsintressen och statliga myndigheters
insatser,
3. främja länets utveckling och noga följa tillståndet i länet
samt underrätta regeringen om dels det som är särskilt viktigt
för regeringen att ha vetskap om, dels händelser som inträffat
i länet,
4. inom sin verksamhet främja samverkan mellan kommuner,
regioner, statliga myndigheter och andra relevanta aktörer i
länet, och
5. ansvara för de tillsynsuppgifter som riksdagen eller
regeringen har ålagt den. Förordning (2019:1125).
3 § Länsstyrelsen har uppgifter i fråga om
1. de allmänna valen,
2. livsmedelskontroll, djurskydd, allmänna veterinära frågor
samt ledning och samordning av åtgärder mot djursjukdomar,
3. regional tillväxt,
4. infrastrukturplanering,
5. hållbar samhällsplanering och boende,
6. energi och klimat,
7. kulturmiljö,
8. skydd mot olyckor, krisberedskap, civilt försvar och höjd
beredskap,
9. naturvård, samt miljö- och hälsoskydd,
10. lantbruk och landsbygd,
11. fiske,
12. folkhälsa,
13. jämställdhet, och
14. integration.
Länsstyrelsen har även andra uppgifter enligt vad som
föreskrivs i denna förordning eller någon annan
författning.
4 § Länsstyrelsens uppgifter omfattar också
1. tillsyn över att fastighetsinnehav avvecklas enligt 18
kap. 7 § ärvdabalken,
2. Barentssamarbetet i Västerbottens och Norrbottens län,
3. i Norrbottens, Västernorrlands och Västra Götalands län
att göra de utredningar om det allmänna fiskeintresset som
begärs av andra myndigheter i ansökningsmål enligt 22 kap.
miljöbalken,
4. i Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län att vara
förvaltande och attesterande myndighet för vissa program inom
målet Europeiskt territoriellt samarbete inom EU:s
strukturfonder enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 1303/2013 av den 17 december 2013 om
fastställande av gemensamma bestämmelser för Europeiska
regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden,
Sammanhållningsfonden, Europeiska jordbruksfonden för
landsbygdsutveckling och Europeiska havs- och fiskerifonden,
om fastställande av allmänna bestämmelser för Europeiska
regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden,
Sammanhållningsfonden och Europeiska havs- och fiskerifonden
samt om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1083/2006,
5. i Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län att vara
behörig myndighet enligt lagen (2017:244) om kontroller och
inspektioner på plats av Europeiska byrån för
bedrägeribekämpning, vid kontroller och inspektioner avseende
de program som anges i 4, och
6. i Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län att vara
ansvarig för kontroller enligt artikel 23.4 i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1299/2013 av
den 17 december 2013 om särskilda bestämmelser för stöd från
Europeiska regionala utvecklingsfonden till målet Europeiskt
territoriellt samarbete.
5 § Länsstyrelsen ska vidare
1. integrera ett jämställdhetsperspektiv i sin verksamhet
genom att belysa, analysera och beakta kvinnors och mäns samt
flickors och pojkars villkor,
2. genomgående analysera och presentera individbaserad
statistik med kön som övergripande indelningsgrund, om det
inte finns särskilda skäl mot detta,
3. vid beslut och andra åtgärder som kan röra barn analysera
konsekvenserna för dem och då ta särskild hänsyn till barns
bästa,
4. vid samråd, beslut och andra åtgärder verka för
tillgänglighet och delaktighet för personer med
funktionsnedsättning,
5. integrera de mänskliga rättigheterna i sin verksamhet
genom att belysa, analysera och beakta rättigheterna i den
egna verksamheten, särskilt skyddet mot diskriminering,
6. verka för att det av riksdagen fastställda nationella
folkhälsomålet uppnås genom att folkhälsan beaktas inom
länsstyrelsernas arbete med bl.a. regional tillväxt,
samhällsplanering, krishantering samt alkohol och tobak,
7. i sin verksamhet verka för att förenkla för företag,
8. samordna arbetet på regional nivå med anpassningen till
ett förändrat klimat, och
9. i sin verksamhet verka för att behovet av bostäder
tillgodoses.
6 § Länsstyrelsen ska verka för att det generationsmål för
miljöarbetet och de miljökvalitetsmål som riksdagen har
fastställt nås och ska vid behov föreslå åtgärder för
miljöarbetets utveckling.
Länsstyrelsen ska särskilt
1. samordna det regionala mål- och uppföljningsarbetet,
2. utveckla, samordna och genomföra regionala åtgärdsprogram
med bred förankring i länet för att nå generationsmålet och
miljökvalitetsmålen,
3. stödja kommunerna med underlag i deras arbete med
generationsmålet och miljökvalitetsmålen, och
4. verka för att generationsmålet och miljökvalitetsmålen får
genomslag i den lokala och regionala samhällsplaneringen och
i det regionala tillväxtarbetet.
Länsstyrelsen ska i fråga om sitt miljöarbete rapportera till
Naturvårdsverket och samråda med verket om vilken
rapportering som behövs.
7 § Länsstyrelsen är geografiskt områdesansvarig myndighet
enligt förordningen (2015:1052) om krisberedskap och
bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap
och den högsta civila totalförsvarsmyndigheten inom länet.
Genom sin verksamhet ska länsstyrelsen minska sårbarheten i
samhället, bevaka att risk- och beredskapshänsyn tas i
samhällsplaneringen samt utveckla en god förmåga att hantera
sina uppgifter under fredstida krissituationer och höjd
beredskap.
Samverkan
8 § Innan en statlig myndighet meddelar ett beslut som är av
väsentlig betydelse för ett län, ska myndigheten samråda med
länsstyrelsen.
9 § Länsstyrelsen ska samråda med andra statliga myndigheter
i och utanför länet i sådana frågor inom länsstyrelsens
verksamhetsområde som påverkar eller har betydelse för den
myndighetens verksamhet.
10 § Länsstyrelsen bör, i den utsträckning det inte strider
mot vad som är föreskrivet i en lag eller någon annan
författning, informera motsvarande myndighet i nordiska
länder i sådana frågor om samhällsplanering och insatser för
regional tillväxt inom länsstyrelsens verksamhetsområde som
kan antas ha betydelse för den utländska myndighetens
verksamhet.
Ledning
11 § Länsstyrelsen leds av en myndighetschef, som är
landshövding.
12 § Vid länsstyrelsen ska det finnas ett insynsråd som
består av högst åtta ledamöter.
Delegering
13 § Landshövdingen får, om det finns synnerliga skäl för
det, överlåta till en tjänsteman att avgöra ärenden som avser
föreskrifter som inte är av principiellt slag eller annars av
större vikt.
Särskilda organ
14 § Inom länsstyrelserna i Stockholms, Uppsala,
Östergötlands, Kalmar, Skåne, Hallands, Västra Götalands,
Örebro, Dalarnas, Västernorrlands, Västerbottens och
Norrbottens län ska det finnas en miljöprövningsdelegation,
som är ett särskilt beslutsorgan.
Bestämmelser om delegationen finns i förordningen (2011:1237)
om miljöprövningsdelegationer.
15 § Inom länsstyrelserna i Norrbottens, Västernorrlands,
Västmanlands, Kalmar och Västra Götalands län ska det finnas
en vattendelegation, som är ett särskilt beslutsorgan.
Bestämmelser om delegationen finns i förordningen (2017:872)
om vattendelegationer.
16 § Inom länsstyrelserna i Norrbottens, Västerbottens och
Jämtlands län ska det finnas en delegation för
rennäringsfrågor, som är ett särskilt beslutsorgan.
Bestämmelser om delegationen finns i förordningen (2017:871)
om rennäringsdelegationer.
17 § Inom Länsstyrelsen i Örebro län ska det finnas en
kampsportsdelegation, som är ett särskilt beslutsorgan.
Bestämmelser om delegationen finns i förordningen (2006:1068)
om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher.
18 § Inom varje länsstyrelse ska det finnas en
viltförvaltningsdelegation, som är ett särskilt
beslutsorgan.
Bestämmelser om delegationen finns i förordningen (2009:1474)
om viltförvaltningsdelegationer.
19 § En gemensam delegation för fjällfrågor,
Fjälldelegationen, ska finnas för länsstyrelserna i Dalarnas,
Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län.
Fjälldelegationen är ett organ för samverkan i frågor som
särskilt rör fjällområdet. Arbetsområdet ska vara fjällfrågor
med inriktning mot en hållbar utveckling i landets
fjällområden.
20 § De delegationer som avses i 14–18 §§ ansvarar för sina
beslut samt ansvarar för sin verksamhet inför
landshövdingen.
21 § Landshövdingen ansvarar inför regeringen för att de
delegationer som avses i 14–18 §§ tilldelas resurser för sin
verksamhet, för att verksamheten bedrivs författningsenligt
och effektivt samt för att den redovisas på ett
tillförlitligt sätt.
22 § För de delegationer som avses i 14, 15, 17 och 18 §§ ska
det för organisationen och verksamheten finnas en särskild
arbetsordning eller ett särskilt beslut.
Anställningar och uppdrag
23 § Vid länsstyrelserna i Stockholms, Skåne och Västra
Götalands län finns en chefstjänsteman som är
länsöverdirektör. Vid övriga länsstyrelser finns en
chefstjänsteman som är länsråd. Chefstjänstemannen är
ställföreträdare för landshövdingen.
24 § Anställningar som länsöverdirektör och länsråd beslutas
av regeringen efter anmälan av landshövdingen.
25 § En länsstyrelse får efter överenskommelse med en annan
länsstyrelse mot ersättning ställa någon av sina anställda
till den andra länsstyrelsens förfogande för att, som
föredragande eller på något annat sätt, delta i beredningen
av ett visst ärende eller en viss ärendegrupp.
En länsstyrelse får även, efter en sådan överenskommelse som
avses i första stycket, ställa någon av sina anställda till
den andra länsstyrelsens förfogande för att där avgöra ett
ärende som den senare länsstyrelsens anställda är förhindrade
att avgöra på grund av jäv eller av andra synnerliga skäl.
Landshövdingens tjänstebostad
26 § Landshövdingen är skyldig att bo i den tjänstebostad som
anvisas honom eller henne.
27 § De delar av landshövdingens tjänstebostad som är avsedda
för representation ska vara försedda med möbler och annan
inredning enligt inventarieförteckning som fastställs av
Statens fastighetsverk.
28 § En landshövding ska lämna tjänstebostaden när han eller
hon avgår från anställningen, om inte regeringen beslutar
något annat.
Om landshövdingen avlider, ska dödsboet lämna tjänstebostaden
senast tre månader därefter, om inte regeringen beslutar
något annat.
Personalansvarsnämnd
29 § Vid länsstyrelsen ska det finnas en
personalansvarsnämnd.
Tillämpligheten av vissa förordningar
30 § Länsstyrelsen ska tillämpa
personalföreträdarförordningen (1987:1101).
Länsstyrelserna i Stockholms, Skåne, Västra Götalands,
Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län ska tillämpa
internrevisionsförordningen (2006:1228).
Avgifter
31 § Avgiftsinkomster får disponeras av länsstyrelsen när det
gäller inkomster enligt
1. djurskyddslagen (2018:1192) och djurskyddsförordningen
(2019:66),
2. lagen (2006:805) om foder och animaliska biprodukter och
förordningen (2006:814) om foder och animaliska biprodukter
som avser animaliska biprodukter,
3. förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och
tillsyn enligt miljöbalken för tillsyn över dammsäkerhet, och
4. 22 § delgivningsförordningen (2011:154).
Förordning (2019:73).
32 § Begränsningarna i 4 § andra stycket avgiftsförordningen
(1992:191) ska inte tillämpas på myndigheten när det gäller
sådana avgifter för offentlig inköps- och resurssamordning som
länsstyrelsen tar ut av statliga myndigheter, kommuner och
regioner inom ett län. Samma sak gäller när en länsstyrelse
tar ut sådana avgifter av länsstyrelser i andra län.
Förordning (2019:1125).
33 § Länsstyrelserna i Norrbottens, Västernorrlands och
Västra Götalands län får ta ut avgifter för de utredningar om
det allmänna fiskeintresset som begärs av andra myndigheter
enligt 4 § 3.
Länsstyrelserna får besluta om avgifternas storlek och
disponera avgiftsinkomsterna.