Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2017:452 ·
Visa register
Skattebrottsdatalag (2017:452)
Departement: Finansdepartementet S3
Utfärdad: 2017-05-24
Ikraft: 2017-07-01 överg.best.
Författningen har upphävts genom: SFS 2018:1696
Upphävd: 2019-01-01
1 kap. Lagens syfte och tillämpningsområde
Lagens syfte
1 § Syftet med denna lag är att ge Skatteverket möjlighet att
behandla personuppgifter på ett ändamålsenligt sätt i sin
brottsbekämpande verksamhet och att skydda människor mot att
deras personliga integritet kränks vid sådan behandling.
Lagens tillämpningsområde
2 § Denna lag gäller vid Skatteverkets behandling av
personuppgifter i den brottsbekämpande verksamheten, om
behandlingen är helt eller delvis automatiserad eller om
personuppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en
strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga
för sökning eller sammanställning enligt särskilda
kriterier.
3 § I lagen (2013:329) med vissa bestämmelser om skydd för
personuppgifter vid polissamarbete och straffrättsligt
samarbete inom Europeiska unionen, och i föreskrifter som
regeringen har meddelat i anslutning till den lagen, finns
det särskilda bestämmelser om behandling av personuppgifter
som inom ramen för polissamarbete eller straffrättsligt
samarbete har överförts från eller gjorts tillgängliga av
1. en stat som är medlem i Europeiska unionen (EU),
2. Island, Norge, Schweiz eller Liechtenstein,
3. ett EU-organ, eller
4. ett EU-informationssystem.
Om det i de författningar som anges i första stycket finns
avvikande bestämmelser, ska de tillämpas i stället för
bestämmelserna i denna lag.
Lagens tillämpning på juridiska personer
4 § Bestämmelserna om personuppgifter i följande paragrafer
gäller också vid behandling av uppgifter om juridiska
personer:
1. 2 kap. 3 § om personuppgiftsansvar,
2. 2 kap. 5–7 §§ om ändamålen för behandlingen,
3. 2 kap. 10 § om tillgången till personuppgifter,
4. 3 kap. 2 och 3 §§ om gemensamt tillgängliga uppgifter,
och
5. 4 kap. om bevarande och gallring.
Lagens uppbyggnad
5 § I 2 kap. finns det allmänna bestämmelser om behandling av
personuppgifter.
För personuppgifter som görs eller har gjorts gemensamt
tillgängliga gäller även 3 kap.
I 4 kap. finns det bestämmelser om bevarande och gallring av
personuppgifter.
2 kap. Allmänna bestämmelser
Förhållandet till personuppgiftslagen
1 § Om inte annat anges i 2 §, gäller denna lag i stället för
personuppgiftslagen (1998:204).
2 § När personuppgifter behandlas enligt denna lag, eller
enligt föreskrifter som har meddelats i anslutning till
lagen, gäller följande bestämmelser i personuppgiftslagen
(1998:204):
1. 3 § om definitioner,
2. 8 § om förhållandet till offentlighetsprincipen,
3. 9 § om grundläggande krav på behandling av
personuppgifter, dock med undantag för första stycket i) och
tredje stycket,
4. 22 § om behandling av personnummer och samordningsnummer,
5. 23 och 25–27 §§ om information till den registrerade,
6. 28 § om rättelse,
7. 30 och 31 §§ samt 32 § första stycket om säkerheten vid
behandling,
8. 33–35 §§ om överföring av personuppgifter till
tredjeland,
9. 38–41 §§ om personuppgiftsombud m.m.,
10. 42 § om upplysningar till allmänheten om vissa
behandlingar,
11. 43 och 44 §§, 45 § första stycket och 47 § om
tillsynsmyndighetens befogenheter,
12. 48 § om skadestånd, och
13. 51 § första stycket, 52 § första stycket och 53 § om
överklagande.
Om personuppgifter ska gallras enligt denna lag, eller enligt
föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen,
gäller inte 8 § andra stycket personuppgiftslagen.
Information enligt 23 § personuppgiftslagen behöver inte
lämnas vid behandling som består av insamling av
personuppgifter genom bilder eller ljud.
Förbud enligt 44 eller 45 § personuppgiftslagen får inte
förenas med vite.
Personuppgiftsansvar
3 § Skatteverket är personuppgiftsansvarigt för den
behandling av personuppgifter som myndigheten utför.
Personuppgiftsombud
4 § Skatteverket ska utse ett eller flera
personuppgiftsombud.
Myndigheten ska anmäla till tillsynsmyndigheten enligt
personuppgiftslagen (1998:204) när ett personuppgiftsombud
utses eller entledigas.
Ändamål
5 § Personuppgifter får behandlas i Skatteverkets
brottsbekämpande verksamhet om det behövs för att
1. förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig
verksamhet,
2. utreda brott, eller
3. fullgöra de förpliktelser som följer av internationella
åtaganden.
6 § Personuppgifter som behandlas enligt 5 § får även
behandlas när det är nödvändigt för att tillhandahålla
information som behövs i
1. brottsbekämpande verksamhet hos Polismyndigheten,
Säkerhetspolisen, Ekobrottsmyndigheten, Åklagarmyndigheten,
Tullverket och Kustbevakningen,
2. brottsbekämpande verksamhet hos en utländsk myndighet
eller mellanfolklig organisation,
3. annan verksamhet som Skatteverket ansvarar för, om det kan
antas att informationen behövs i ett ärende i den
verksamheten,
4. en myndighets verksamhet
a) om Skatteverket enligt lag eller förordning är skyldigt
att bistå myndigheten med viss uppgift, eller
b) om informationen tillhandahålls inom ramen för
myndighetsöverskridande samverkan mot brott.
Personuppgifter som behandlas enligt 5 § får även behandlas
om det är nödvändigt för att tillhandahålla information till
riksdagen och regeringen samt, i den utsträckning skyldighet
att lämna uppgifter följer av lag eller förordning, till
andra.
I ett enskilt fall får personuppgifter som behandlas enligt 5 §
även behandlas för att tillhandahålla information för något
annat ändamål än de som anges i första och andra styckena,
under förutsättning att ändamålet inte är oförenligt med det
ändamål för vilket uppgifterna samlades in.
7 § Personuppgifter får också behandlas om
1. behandlingen är nödvändig för diarieföring, eller
2. uppgifterna har lämnats till Skatteverket i en anmälan
eller liknande och behandlingen är nödvändig för
handläggningen.
Känsliga personuppgifter
8 § Uppgifter om en person får inte behandlas enbart på grund
av vad som är känt om personens ras eller etniska ursprung,
politiska åsikter, religiösa eller filosofiska övertygelse,
medlemskap i fackförening, hälsa eller sexualliv.
Om uppgifter om en person behandlas på annan grund, får de
kompletteras med sådana uppgifter som avses i första stycket
när det är absolut nödvändigt för syftet med behandlingen.
Uppgifter som avses i första stycket får också behandlas med
stöd av 7 §.
Uppgifter som beskriver en persons utseende ska utformas på
ett objektivt sätt med respekt för människovärdet.
Sökning i beskattningsdatabasen
9 § I lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i
Skatteverkets beskattningsverksamhet finns bestämmelser om
beskattningsdatabasen. Vid sökning i beskattningsdatabasen
som görs i Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet får
endast uppgift om namn, personnummer eller samordningsnummer
användas som sökbegrepp.
Tillgången till personuppgifter
10 § Tillgången till personuppgifter ska begränsas till vad
varje tjänsteman behöver för att kunna fullgöra sina
arbetsuppgifter.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan
med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela närmare
föreskrifter om tillgången till personuppgifter.
Utlämnande av uppgifter och uppgiftsskyldighet
11 § Personuppgifter får lämnas till en utländsk myndighet
eller mellanfolklig organisation, om utlämnandet följer av en
internationell överenskommelse som Sverige har tillträtt
efter riksdagens godkännande.
12 § Polismyndigheten, Säkerhetspolisen,
Ekobrottsmyndigheten, Åklagarmyndigheten, Kustbevakningen och
Tullverket har, trots sekretess enligt 21 kap. 3 § första
stycket och 35 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen
(2009:400), rätt att ta del av personuppgifter som har gjorts
gemensamt tillgängliga, om den mottagande myndigheten behöver
uppgifterna i sin brottsbekämpande verksamhet.
13 § Regeringen kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen
meddela föreskrifter om att personuppgifter får lämnas ut
även i andra fall än som anges i 11 och 12 §§.
Bestämmelser om att uppgifter får lämnas ut finns även i
offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
14 § Personuppgifter som är nödvändiga för att framställa
rättsstatistik ska lämnas till den myndighet som ansvarar för
att framställa sådan statistik.
Elektroniskt utlämnande
15 § Enstaka personuppgifter får lämnas ut på medium för
automatiserad behandling.
Regeringen kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela
föreskrifter om att uppgifter får lämnas ut på sådant medium
även i andra fall.
16 § Utlämnande genom direktåtkomst är tillåtet bara i den
utsträckning som följer av denna lag.
Bestämmelser om direktåtkomst finns i 3 kap. 8 §.
3 kap. Gemensamt tillgängliga personuppgifter
1 § Detta kapitel innehåller särskilda bestämmelser för
behandling av personuppgifter som görs eller har gjorts
gemensamt tillgängliga i Skatteverkets brottsbekämpande
verksamhet. Uppgifter som endast ett fåtal personer har rätt
att ta del av anses inte som gemensamt tillgängliga.
Detta kapitel gäller inte när personuppgifter behandlas med
stöd av 2 kap. 7 §.
Personuppgifter som får göras gemensamt tillgängliga
2 § Följande personuppgifter får göras gemensamt
tillgängliga:
1. Uppgifter som kan antas ha samband med misstänkt brottslig
verksamhet, om den misstänkta verksamheten
a) innefattar brott för vilket det är föreskrivet fängelse i
ett år eller däröver, eller
b) sker systematiskt.
2. Uppgifter som förekommer i ett ärende om utredning av
brott.
3. Uppgifter som behövs för att fullgöra internationella
åtaganden, om det krävs för att den aktuella förpliktelsen
ska kunna fullgöras.
Särskilda upplysningar
3 § För gemensamt tillgängliga uppgifter ska det genom en
särskild upplysning eller på något annat sätt framgå för
vilket närmare ändamål personuppgifterna behandlas.
4 § Om uppgifter som är gemensamt tillgängliga direkt kan
hänföras till en person som inte är misstänkt för brott eller
för att ha utövat eller komma att utöva sådan brottslig
verksamhet som avses i 2 § första stycket 1, ska det genom en
särskild upplysning eller på annat sätt framgå att personen
inte är misstänkt.
Uppgifter om en person som kan antas ha samband med misstänkt
brottslig verksamhet ska förses med en upplysning om
uppgiftslämnarens trovärdighet och uppgifternas riktighet i
sak, om inte detta är onödigt på grund av särskilda
omständigheter.
Sökning
5 § Vid sökning i personuppgifter som har gjorts gemensamt
tillgängliga får uppgifter som avslöjar ras, etniskt
ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk
övertygelse, medlemskap i fackförening eller som rör hälsa
eller sexualliv inte användas som sökbegrepp.
Första stycket hindrar inte att uppgifter som beskriver en
persons utseende används som sökbegrepp.
6 § Vid sökning på namn, personnummer, samordningsnummer
eller andra liknande identitetsbeteckningar i uppgifter som
har gjorts gemensamt tillgängliga får endast sådana uppgifter
tas fram som anger att den sökta personen
1. är anmäld för brott,
2. är eller har varit misstänkt för brott,
3. är misstänkt för att ha utövat eller komma att utöva sådan
brottslig verksamhet som avses i 2 § första stycket 1,
4. har anmält ett brott,
5. är målsägande i ett ärende som rör ansvar för brott,
6. förekommer i ett ärende som vittne eller annan som lämnar
eller har lämnat uppgifter eller yttrande,
7. har gett in eller tillhandahållits en handling,
8. har bedömts kunna komma att möta ett ingripande med grovt
våld, eller
9. är eller har varit registrerad som funktionär i en eller
flera juridiska personer vilka kan antas ha samband med
brottslig verksamhet.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan
med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter
om begränsning av tillgången till sådana uppgifter som avses
i första stycket.
7 § Bestämmelserna i 6 § gäller inte vid
1. sökning i en viss handling eller i ett visst ärende,
eller
2. sökning i en uppgiftssamling som har skapats för att
undersöka viss brottslighet eller vissa kriminella
grupperingar och som enbart de som arbetar i undersökningen
har åtkomst till.
Bestämmelserna i 6 § gäller inte heller vid sökning som
utförs av särskilt angivna tjänstemän och som görs
1. för att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig
verksamhet som innefattar brott för vilket det är föreskrivet
fängelse i fyra år eller däröver, eller
2. för att utreda brott för vilket det är föreskrivet
fängelse i fyra år eller däröver.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan
med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter
om under vilka förutsättningar sökning får äga rum med stöd
av första och andra styckena. Regeringen kan med stöd av 8
kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter om ytterligare
undantag från 6 §.
Direktåtkomst
8 § Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Ekobrottsmyndigheten,
Åklagarmyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen får medges
direktåtkomst till personuppgifter i Skatteverkets
brottsbekämpande verksamhet. Direktåtkomsten får endast avse
personuppgifter som har gjorts gemensamt tillgängliga.
En myndighet som har medgetts direktåtkomst ansvarar för att
tillgången till personuppgifter begränsas till vad varje
tjänsteman behöver för att kunna fullgöra sina
arbetsuppgifter.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan
med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela närmare
föreskrifter om omfattningen av direktåtkomsten samt om
behörighet och säkerhet.
4 kap. Bevarande och gallring av personuppgifter
Generella bestämmelser
1 § Personuppgifter får inte bevaras under längre tid än vad
som behövs för något eller några av de ändamål som anges i
lagen.
I följande paragrafer anges hur länge uppgifter som behandlas
automatiserat längst får bevaras:
1. 3 § om uppgifter som inte har gjorts gemensamt
tillgängliga,
2. 4–6 §§ om uppgifter i ärenden om utredning av brott som
har gjorts gemensamt tillgängliga, och
3. 8 § om andra uppgifter som har gjorts gemensamt
tillgängliga än som anges i 2.
2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela
föreskrifter om
1. att vissa kategorier av personuppgifter får bevaras i den
brottsbekämpande verksamheten under längre tid än vad som
anges i 5, 6 och 8 §§,
2. att personuppgifter, med avvikelse från 3 § första stycket
och 8 §, får bevaras för historiska, statistiska eller
vetenskapliga ändamål, och
3. digital arkivering.
Personuppgifter som inte har gjorts gemensamt tillgängliga
3 § Personuppgifter som behandlas automatiserat och som inte
har gjorts gemensamt tillgängliga ska, om de behandlas i ett
ärende, gallras senast ett år efter det att ärendet
avslutades. Om de inte kan hänföras till ett ärende, ska
uppgifterna gallras senast ett år efter det att de
behandlades automatiserat första gången.
Första stycket gäller inte personuppgifter i ärenden om
utredning av brott.
Gemensamt tillgängliga uppgifter i ärenden om utredning av
brott
4 § I 5 och 6 §§ anges hur länge personuppgifter i vissa
ärenden om utredning av brott som har gjorts gemensamt
tillgängliga får bevaras i Skatteverkets brottsbekämpande
verksamhet.
5 § Om en brottsanmälan avskrivs på grund av att den påstådda
gärningen inte utgör brott, får personuppgifterna i anmälan
inte längre behandlas i Skatteverkets brottsbekämpande
verksamhet. Om en brottsanmälan i annat fall inte har lett
till förundersökning eller annan motsvarande utredning, får
personuppgifterna inte behandlas i Skatteverkets
brottsbekämpande verksamhet när åtal inte längre får väckas
för brottet.
6 § Om en förundersökning har lett till åtal eller annan
domstolsprövning, får personuppgifterna i förundersökningen
inte behandlas i Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet
när det har förflutit fem år efter utgången av det kalenderår
då domen, eller det beslut som meddelades med anledning av
talan, fick laga kraft.
Om en förundersökning har lagts ned eller avslutats på annat
sätt än genom åtal, får personuppgifterna i förundersökningen
inte behandlas i Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet
när det har förflutit fem år efter utgången av det kalenderår
då åklagarens eller förundersökningsledarens beslut
meddelades.
Första och andra styckena gäller även personuppgifter i andra
utredningar som handläggs enligt bestämmelser i 23 kap.
rättegångsbalken.
7 § Om en förundersökning mot en person har lagts ned, om ett
åtal har lagts ned eller om en frikännande dom har fått laga
kraft, får personen inte längre vara sökbar som misstänkt.
Övriga gemensamt tillgängliga uppgifter
8 § Personuppgifter som har gjorts gemensamt tillgängliga
enligt 3 kap. 2 § 1 eller 3 ska gallras enligt andra och
tredje styckena.
Uppgifter som kan antas ha samband med sådan brottslig
verksamhet som anges i 3 kap. 2 § 1 ska gallras senast tre år
efter utgången av det kalenderår då registreringen avseende
personen gjordes. Uppgifter som kan antas ha samband med
brottslig verksamhet som innefattar brott för vilket är
föreskrivet fängelse i två år eller däröver ska dock gallras
senast fem år efter utgången av det kalenderår då
registreringen gjordes. Om en ny registrering beträffande
personen görs före utgången av gallringsfristen, behöver de
uppgifter som finns om personen inte gallras så länge någon
av uppgifterna om honom eller henne får bevaras.
Uppgifter som har behandlats med stöd av 3 kap. 2 § 3 ska
gallras senast ett år efter utgången av det kalenderår då
ärendet som uppgifterna behandlades i avslutades.
Övergångsbestämmelser
2017:452
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2017.
2. Genom lagen upphävs lagen (1999:90) om behandling av
personuppgifter vid Skatteverkets medverkan i
brottsutredningar.
3. Bestämmelsen i 3 kap. 4 § andra stycket om särskilda
upplysningar behöver inte tillämpas på uppgifter som har
samlats in före ikraftträdandet av denna lag.
4. Följande bestämmelser i denna lag behöver inte tillämpas
förrän den 1 januari 2019
a) 3 kap. 4 § första stycket om särskilda upplysningar, när
det gäller annan verksamhet än sådan som bedrivs för ändamål
som anges i 2 kap. 5 § 1,
b) 3 kap. 6 och 7 §§ om sökning,
c) 4 kap. 5 och 6 §§ om behandling av personuppgifter i
brottsanmälningar, avslutade förundersökningar och andra
utredningar som handläggs enligt bestämmelserna i 23 kap.
rättegångsbalken, och
d) 4 kap. 7 § om sökning.