Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2017:230 ·
Visa register
Lag (2017:230) om Pensionsmyndighetens försäkringsverksamhet i premiepensionssystemet
Departement: Socialdepartementet
Utfärdad: 2017-03-30
Ikraft: 2017-05-01
1 kap. Lagens innehåll
1 § I denna lag finns bestämmelser om Pensionsmyndighetens
tillämpning av försäkringsrörelse- och redovisningsregler. I
lagen finns också bestämmelser om Finansinspektionens tillsyn
över myndigheten.
De grundläggande bestämmelserna om Pensionsmyndighetens
uppgifter finns i socialförsäkringsbalken.
2 kap. Försäkringstekniska avsättningar
Försäkringstekniska avsättningars omfattning
1 § Pensionsmyndighetens försäkringstekniska avsättningar ska
motsvara det belopp som krävs för att myndigheten vid varje
tidpunkt ska kunna uppfylla alla åtaganden som skäligen kan
förväntas uppkomma med anledning av försäkringsverksamheten i
premiepensionssystemet.
De försäkringstekniska avsättningarna ska motsvara
myndighetens ansvarighet för
1. försäkringsfall, förvaltningskostnader och andra kostnader
under resten av avtalsperioden för löpande försäkringar i
livförsäkringsrörelse (livförsäkringsavsättning),
2. inträffade oreglerade försäkringsfall, kostnader för
regleringen av dessa samt återbäring som ska betalas men inte
har betalats ut (oreglerade skador), och
3. fondförsäkringar som pensionsspararna står
placeringsrisken för (fondförsäkringsåtaganden där
pensionsspararen bär placeringsrisken).
Beräkning av livförsäkringsavsättning
2 § Livförsäkringsavsättningen utgörs av det förväntade
nuvärdet av de framtida kassaflöden som kan uppkomma med
anledning av premiepensionsåtagandena. Den ska beräknas med
en relevant riskfri räntestruktur.
3 § Beräkningen av livförsäkringsavsättningen ska grundas på
antaganden om riskmått, räntesatser och driftskostnader som
var för sig är ansvarsfulla, tillförlitliga och objektiva.
Aktuarie
4 § Den som ska utföra de försäkringstekniska utredningarna
och beräkningarna i premiepensionsverksamheten ska ha
kunskaper i försäkrings- och finansmatematik som är
tillräckliga med hänsyn till uppgifterna. Utredningarna och
beräkningarna ska göras under överinseende av en eller flera
aktuarier, som ska ha den insikt och erfarenhet som krävs med
hänsyn till omfattningen och arten av
premiepensionsverksamheten.
3 kap. Skuldtäckning och investering av tillgångar
Skuldtäckning i försäkringsrörelse
1 § Pensionsmyndigheten ska ha tillgångar för skuldtäckning
som uppgår till ett belopp som svarar mot försäkringstekniska
avsättningar.
Överskottsmål
2 § Pensionsmyndigheten ska, utöver tillgångar som krävs för
skuldtäckning enligt 1 §, ha tillgångar som uppgår minst till
ett överskottsmål.
Överskottsmålet ska beräknas med utgångspunkt i verksamhetens
omfattning och art och definieras i Pensionsmyndighetens
försäkringstekniska riktlinjer.
Aktsamhet
3 § Tillgångar ska investeras på ett aktsamt sätt enligt
4–8 §§.
Tillgångar som svarar mot försäkringstekniska avsättningar
4 § Tillgångar som svarar mot försäkringstekniska
avsättningar ska investeras på ett sätt som är lämpligt med
hänsyn till åtagandenas art och löptid.
Riskkontroll
5 § Investeringar får endast göras i sådana finansiella
instrument och andra tillgångar vars risker
Pensionsmyndigheten kan identifiera, mäta, övervaka, hantera,
kontrollera och rapportera.
Riskspridning
6 § Investeringar i finansiella instrument och andra
tillgångar ska göras så att lämplig riskspridning uppnås.
Samtliga tillgångar ska, med beaktande av
försäkringsåtagandena och förändringar i tillgångarnas
framtida värde och avkastning, investeras så att
betalningsberedskapen är tillfredsställande och den
förväntade avkastningen tillräcklig.
Derivatinstrument
7 § Derivatinstrument får endast användas för att sänka
risken eller för att i övrigt effektivisera förvaltningen av
myndighetens tillgångar och skulder.
Onoterade tillgångar
8 § Investeringar i finansiella instrument och andra
tillgångar som inte är upptagna till handel på en reglerad
marknad ska hållas på aktsamma nivåer.
Begränsning av innehav av aktier
9 § Pensionsmyndigheten får inte förvärva så många aktier i
ett svenskt aktiebolag, vars aktier är upptagna till handel
på en reglerad marknad eller en motsvarande marknad utanför
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, att röstetalet för
dem tillsammans med myndighetens övriga aktier i samma bolag
överstiger fem procent av röstetalet för samtliga aktier i
bolaget.
4 kap. Riktlinjer och beräkningsunderlag
Försäkringstekniska riktlinjer
1 § Pensionsmyndigheten ska upprätta och följa
försäkringstekniska riktlinjer. Riktlinjerna ska innehålla
principerna för hur
1. premier och förmåner bestäms,
2. försäkringstekniska avsättningar och överskottsmål
beräknas,
3. försäkringar återköps,
4. återbäring till pensionsspararna och andra
ersättningsberättigade fördelas,
5. belopp som ska utbetalas bestäms,
6. konsolideringsnivån styrs, och
7. underskott täcks.
Med konsolideringsnivå avses kvoten mellan tillgångarnas
marknadsvärden och fördelade förmånsvärden. Fördelade
förmånsvärden utgör summan av garanterade åtaganden och
preliminärt fördelad (allokerad) återbäring.
2 § Försäkringstekniska riktlinjer ska ges in till
Finansinspektionen senast den dag de börjar användas.
Tillsammans med riktlinjerna ska det lämnas en redogörelse
för de konsekvenser som riktlinjerna får för
Pensionsmyndigheten samt för pensionsspararna och andra
ersättningsberättigade på grund av försäkringar.
Första och andra styckena gäller också vid ändring av
försäkringstekniska riktlinjer.
Försäkringstekniskt beräkningsunderlag
3 § Ett försäkringstekniskt beräkningsunderlag ska
komplettera och närmare precisera de principer som anges i
försäkringstekniska riktlinjer enligt 1 §.
Beräkningsunderlaget ska åtminstone innehålla beskrivningar
av
1. de beräkningsformler och metoder som används, och
2. de beräkningsparametrar som ingår i beräkningsformlerna.
Placeringsriktlinjer
4 § Pensionsmyndigheten ska upprätta och följa
placeringsriktlinjer. Riktlinjerna ska innehålla principerna
för placering av samtliga tillgångar och särskilt redovisa
principerna för placering av de tillgångar som svarar mot
försäkringstekniska avsättningar.
5 kap. Redovisning
1 § I Pensionsmyndighetens årsredovisning ska en särskild
redovisning för premiepensionsverksamheten ingå. För denna
redovisning ska följande bestämmelser i lagen (1995:1560) om
årsredovisning i försäkringsföretag tillämpas:
– 1 kap. 2 § om hänvisningar till årsredovisningslagen
(1995:1554),
– 1 kap. 3 § om vissa definitioner,
– 2 kap. 1 § om skyldighet att ta in en resultatanalys i
årsredovisningen,
– 2 kap. 2 § om årsredovisningens innehåll m.m. när det
gäller hänvisningarna till bestämmelserna i 2 kap. 1–6 §§
årsredovisningslagen, med undantag av vad som där sägs om
balansräkning,
– 3 kap. i fråga om reglerna om resultaträkning,
– 4 kap. 1 § om värderingsregler när det gäller
hänvisningarna till bestämmelserna i 4 kap. 14 a–15 a §§
årsredovisningslagen,
– 4 kap. 2 § 12–14 om hur värderingsreglerna ska tillämpas på
ett försäkringsföretags tillgångar,
– 4 kap. 4–9 §§ om värderingsregler,
– 5 kap. 1 § om noter m.m. med undantag av hänvisningarna
till 5 kap. 3, 4, 8, 11, 12, 16, 20, 21, 25, 28–30, 34, 36–45
och 48 §§ årsredovisningslagen,
– 5 kap. 2–5 §§ om noter m.m., och
– 6 kap. 2 och 3 §§ om förvaltningsberättelse och
resultatanalys.
Om myndigheten företräder staten som ägare av ett eller flera
företag, i vilka staten har ett sådant inflytande som anges i
1 kap. 4 § första, andra eller tredje stycket
årsredovisningslagen, ska myndigheten även upprätta en
koncernredovisning med tillämpning av bestämmelserna om sådan
redovisning i 7 kap. 2–4 §§ lagen om årsredovisning i
försäkringsföretag.
Vid tillämpningen av de bestämmelser som anges i första och
andra styckena ska Pensionsmyndigheten anses som ett
livförsäkringsföretag. Det som sägs om intresseföretag ska
avse företag i vilka staten har ett sådant inflytande som
anges i 1 kap. 5 respektive 5 a § årsredovisningslagen, om
myndigheten företräder staten som ägare. Det som sägs om
företagets verkställande direktör ska avse myndighetens
chef.
2 § Den särskilda redovisningen för
premiepensionsverksamheten ska ges in till Finansinspektionen
så snart det kan ske och senast inom sex månader från
kalenderårets utgång.
6 kap. Tillsyn och ingripanden
1 § Pensionsmyndighetens försäkringsverksamhet i
premiepensionssystemet ska stå under tillsyn av
Finansinspektionen.
2 § Pensionsmyndigheten ska lämna Finansinspektionen de
upplysningar om sin premiepensionsverksamhet som inspektionen
begär.
3 § Styrelsen och myndighetens chef ska vid den tidpunkt som
Finansinspektionen bestämmer hålla Pensionsmyndighetens
tillgångar, räkenskapsmaterial och andra handlingar avseende
premiepensionsverksamheten tillgängliga för granskning av
befattningshavare hos inspektionen eller av någon annan som
inspektionen har förordnat.
4 § Finansinspektionen får sammankalla Pensionsmyndighetens
styrelse.
Företrädare för inspektionen får närvara vid ett sådant
styrelsesammanträde som inspektionen har sammankallat och
delta i överläggningarna.
5 § Pensionsmyndigheten ska med avgifter bidra till att täcka
kostnaderna för Finansinspektionens verksamhet.
6 § Finansinspektionen ska ingripa om
1. Pensionsmyndigheten har åsidosatt sina skyldigheter enligt
denna lag, eller andra författningar som reglerar
myndighetens premiepensionsverksamhet, eller enligt
myndighetens försäkringstekniska riktlinjer,
beräkningsunderlag eller placeringsriktlinjer,
2. de försäkringstekniska riktlinjerna eller
beräkningsunderlaget inte längre är tillfredsställande med
hänsyn till omfattningen och arten av myndighetens
verksamhet, eller
3. försäkringsbeståndet inte är tillräckligt för behövlig
riskutjämning.
7 § Ingripande med stöd av 6 § sker genom
1. föreläggande att göra rättelse inom viss tid,
2. förbud att verkställa beslut, eller
3. anmärkning.
8 § Finansinspektionen får avstå från ingripande om
1. en överträdelse är ringa eller ursäktlig,
2. Pensionsmyndigheten gör rättelse, eller
3. någon annan myndighet har vidtagit åtgärder mot
Pensionsmyndigheten och dessa åtgärder bedöms tillräckliga.
7 kap. Kompletterande bestämmelser för
försäkringsverksamheten i premiepensionssystemet
Hantering av överskott
1 § Överskott som uppstår i Pensionsmyndighetens
försäkringsverksamhet i premiepensionssystemet ska tillföras
pensionsspararna i form av återbäring. Överskottsmedlen får
tas i anspråk endast om det kan ske utan att det riskerar
myndighetens förmåga att betala ut de premiepensioner som
pensionsspararna har rätt till. Överskottsmedlen ska tas i
anspråk i en takt som främjar en jämn utveckling av
premiepensionerna över tiden.
Fördelningen av återbäringen mellan pensionsspararna ska
göras med hänsyn tagen till i vilken utsträckning de medel
som förvaltas för varje pensionssparares räkning har bidragit
till uppkomsten av överskottet.
Information
2 § Pensionsmyndigheten ska se till att pensionsspararna får
tillgång till den information de behöver för att ta till vara
sin rätt i premiepensionssystemet.
8 kap. Bemyndiganden
1 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. de försäkringstekniska avsättningarnas innehåll och
beräkning enligt 2 kap. 1–3 §§,
2. vad som är tillräckliga kunskaper med hänsyn till
uppgifterna för personer som utför de försäkringstekniska
utredningarna och beräkningarna och vad som avses med insikt
och erfarenhet för aktuarier enligt 2 kap. 4 §,
3. användning av derivatinstrument enligt 3 kap. 7 §,
4. vad de försäkringstekniska riktlinjerna enligt 4 kap. 1 §
ska innehålla,
5. vad en redogörelse enligt 4 kap. 2 § andra stycket ska
innehålla,
6. vad det försäkringstekniska beräkningsunderlaget enligt
4 kap. 3 § ska innehålla,
7. vad placeringsriktlinjer enligt 4 kap. 4 § ska innehålla,
och
8. vilka upplysningar Pensionsmyndigheten ska lämna till
Finansinspektionen enligt 6 kap. 2 § och när dessa ska
lämnas.
Regeringen får meddela föreskrifter om sådana avgifter som
avses i 6 kap. 5 §.
2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om avvikelser och medge undantag i
enskilda fall från de bestämmelser som anges i 2–4 kap. och
5 kap. 1 § första och andra styckena.
9 kap. Överklagande
1 § Finansinspektionens beslut enligt 6 kap. 4 § får inte
överklagas.
Andra beslut av Finansinspektionen i enskilda fall enligt
denna lag får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Pensionsmyndigheten får överklaga Finansinspektionens beslut
enligt andra stycket.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.