Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2016:1024 ·
Visa register
Lag (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter
Departement: Finansdepartementet FMA B
Utfärdad: 2016-11-17
Ändring införd: t.o.m. SFS 2022:689
Ikraft: 2017-01-01 överg.best.
1 kap. Inledande bestämmelser
Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller yrkesmässig verksamhet med
kreditgivning, kreditförmedling och rådgivning i fråga om
bostadskrediter till konsumenter.
Bestämmelser om bostadskrediter finns också i
konsumentkreditlagen (2010:1846).
2 § För verksamhet som drivs av ett kreditinstitut enligt
lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse gäller
denna lag endast såvitt avser
1. 4 kap. 1–12 §§ samt 7 kap. 1 § 5–9, om institutet är
svenskt, och
2. 4 kap. 1, 2 och 7–10 §§ samt 7 kap. 1 § 5 och 6, om
institutet är utländskt.
3 § För utländska kreditgivares och kreditförmedlares
verksamhet i Sverige gäller denna lag i tillämpliga delar.
Beträffande 4 kap. gäller för utländska kreditförmedlare från
ett land inom EES endast 1, 2 och 7–10 §§.
Bestämmelser som gäller för filialer till utländska
kreditgivare och kreditförmedlare finns också i lagen
(1992:160) om utländska filialer m.m.
Åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
4 § Bestämmelser om skyldighet för företag som driver
verksamhet med kreditgivning, kreditförmedling och rådgivning
i fråga om bostadskrediter att medverka till att förhindra
penningtvätt och finansiering av terrorism finns i lagen
(2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av
terrorism. Lag (2017:663).
Rådgivning
5 § Kreditgivare och kreditförmedlare som driver verksamhet
enligt denna lag får tillhandahålla rådgivning om
bostadskrediter till konsumenter.
Andra än de som anges i första stycket får tillhandahålla
rådgivning om bostadskrediter till konsumenter endast om det
sker vid enstaka tillfällen i samband med annan yrkesmässig
verksamhet som regleras av bestämmelser i lag eller annan
författning eller av etiska regler som avser
yrkesverksamheten i fråga.
Uttryck i lagen
6 § Med kreditförmedlare, konsument och bostadskredit avses
detsamma som i konsumentkreditlagen (2010:1846).
7 § I denna lag avses med
1. behörig myndighet: en utländsk myndighet eller ett annat
utländskt organ som har utsetts av ett annat land enligt
bolånedirektivet,
2. bolånedirektivet: Europaparlamentets och rådets direktiv
2014/17/EU av den 4 februari 2014 om konsumentkreditavtal som
avser bostadsfastighet och om ändring av direktiven
2008/48/EG och 2013/36/EU och förordning (EU) nr 1093/2010, i
den ursprungliga lydelsen,
3. EES: Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
4. filial: ett avdelningskontor med självständig förvaltning,
varvid även en utländsk kreditgivares eller kreditförmedlares
etablering av flera driftställen ska anses som en enda
filial,
5. hemland: det land där en kreditförmedlare är upptagen i
ett register över kreditförmedlare enligt bolånedirektivet,
6. kreditgivare: den som lämnar bostadskredit,
7. kvalificerat innehav: ett direkt eller indirekt ägande i
ett företag, om innehavet, beräknat på det sätt som anges i 1
kap. 5 a § lagen (2004:297) om bank- och
finansieringsrörelse, representerar tio procent eller mer av
kapitalet eller av samtliga röster eller annars möjliggör ett
väsentligt inflytande över ledningen av företaget,
8. rådgivning: personliga rekommendationer till en konsument
om bostadskreditavtal,
9. utländsk kreditförmedlare från ett land inom EES: en
fysisk eller juridisk person som är upptagen i ett register
över kreditförmedlare i ett annat land inom EES enligt
bolånedirektivet.
8 § Ett företag som driver eller avser att driva verksamhet
enligt denna lag ska anses ha en nära förbindelse med ett
annat företag, om
1. det ena företaget direkt eller indirekt genom
dotterföretag äger minst 20 procent av kapitalet eller
disponerar över minst 20 procent av samtliga röster i det
andra företaget,
2. det ena företaget direkt eller indirekt utgör moderföretag
till det andra eller det finns en annan likartad förbindelse
mellan företagen, eller
3. båda företagen är dotterföretag till eller har en likartad
förbindelse med en och samma juridiska person eller står i
ett motsvarande förhållande till en och samma fysiska
person.
En nära förbindelse har även en fysisk person och ett företag
som driver eller avser att driva verksamhet enligt denna lag,
om
1. den fysiska personen
a) äger minst 20 procent av kapitalet i företaget,
b) disponerar över minst 20 procent av samtliga röster i
företaget, eller
c) på annat sätt har sådant inflytande över företaget att
personens ställning motsvarar den som ett moderföretag har i
förhållande till ett dotterföretag, eller
2. det finns en annan likartad förbindelse mellan denna
person och företaget.
2 kap. Förutsättningar för kreditgivare att driva verksamhet
med bostadskrediter
Svenska kreditgivare
Tillståndsplikt
1 § Ett svenskt aktiebolag, en svensk ekonomisk förening
eller ett svenskt försäkringsföretag kan få tillstånd av
Finansinspektionen att driva verksamhet med kreditgivning
enligt denna lag.
Förutsättningar för tillstånd
2 § Tillstånd enligt 1 § ska ges om
1. bolagsordningen eller stadgarna inte strider mot denna lag
eller någon annan författning av betydelse för den planerade
verksamheten och i övrigt innehåller de särskilda
bestämmelser som behövs med hänsyn till omfattningen och
arten av verksamheten,
2. det finns skäl att anta att den planerade verksamheten
kommer att drivas i enlighet med denna lag och andra
författningar som reglerar företagets verksamhet,
3. den som har eller kan förväntas komma att få ett
kvalificerat innehav i företaget bedöms som lämplig att utöva
ett väsentligt inflytande över ledningen av företaget, och
4. den som ska ingå i företagets styrelse eller vara
verkställande direktör, eller vara ersättare för någon av
dem, har tillräcklig insikt och erfarenhet för att delta i
ledningen och även i övrigt är lämplig för en sådan
uppgift.
Om företaget har eller kan förväntas komma att få
en nära förbindelse med någon annan, får dock tillstånd ges
bara om förbindelsen inte hindrar en effektiv tillsyn av
företaget.
3 § Vid bedömningen enligt 2 § första stycket 3 av om en
innehavare är lämplig ska innehavarens anseende beaktas. Det
ska också beaktas om det finns skäl att anta att
1. innehavaren kommer att motverka att företagets verksamhet
drivs på ett sätt som är förenligt med kraven i denna lag och
andra författningar som reglerar företagets verksamhet, eller
2. innehavet har samband med eller kan öka risken för
a) penningtvätt som avses i 1 kap. 6 § lagen (2017:630) om
åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, eller
b) finansiering av terrorism enligt 6 § terroristbrottslagen
(2022:666) eller försök till sådant brott, avseende
terroristbrott enligt 4 § samma lag. Lag (2022:689).
Godkännande av bolagsordning eller stadgar
4 § En svensk kreditgivares bolagsordning eller stadgar ska
godkännas av Finansinspektionen i samband med att
kreditgivaren får tillstånd att driva verksamhet enligt denna
lag.
Om kreditgivaren har beslutat att ändra sin bolagsordning
eller sina stadgar, ska kreditgivaren ansöka om godkännande
av ändringen hos Finansinspektionen. Ändringen ska godkännas
om bolagsordningen eller stadgarna inte strider mot denna lag
eller mot andra författningar av betydelse för verksamheten
och i övrigt innehåller de särskilda bestämmelser som behövs
med hänsyn till omfattningen och arten av verksamheten.
Ett beslut om ändring av bolagsordning eller stadgar får inte
registreras innan det har godkänts.
Ägarförändringar
5 § Bestämmelserna om prövning av ägarförändringar i
kreditinstitut i 14 kap. lagen (2004:297) om bank- och
finansieringsrörelse ska tillämpas även beträffande en svensk
kreditgivare som driver verksamhet enligt denna lag.
Bestämmelsen i 14 kap. 2 a § ska dock inte tillämpas.
Första stycket gäller inte företag som omfattas av
motsvarande bestämmelser om ägarprövning enligt annan lag.
Verksamhet som drivs utomlands genom filial
6 § En svensk kreditgivare som driver verksamhet enligt denna
lag får efter tillstånd av Finansinspektionen inrätta filial
i ett annat land. Ett sådant tillstånd ska ges om det finns
skäl att anta att den planerade verksamheten kommer att
drivas i enlighet med denna lag och andra författningar som
reglerar kreditgivarens verksamhet.
Utländska kreditgivare
7 § En utländsk kreditgivare får ges tillstånd av
Finansinspektionen att driva verksamhet i Sverige enligt
denna lag från en filial här i landet. Tillstånd ska ges om
1. företaget driver motsvarande verksamhet i det land där det
har sitt säte,
2. företaget står under betryggande tillsyn av en myndighet i
det land där det har sitt säte och har tillåtelse att
etablera sig i Sverige, och
3. det finns skäl att anta att verksamheten här i landet
kommer att drivas i enlighet med denna lag och andra
författningar som reglerar verksamheten.
3 kap. Förutsättningar för kreditförmedlare att driva
verksamhet med bostadskrediter
Svenska kreditförmedlare
Tillståndsplikt
1 § Ett svenskt aktiebolag, en svensk ekonomisk förening
eller ett svenskt försäkringsföretag kan få tillstånd av
Finansinspektionen att driva verksamhet med kreditförmedling
enligt denna lag.
Tillstånd behövs inte för sådan kreditförmedling som sker vid
enstaka tillfällen i samband med annan yrkesmässig verksamhet
som regleras av bestämmelser i lag eller annan författning
eller av etiska regler som avser yrkesverksamheten i fråga.
Förutsättningar för tillstånd
2 § Tillstånd enligt 1 § ska ges om
1. bolagsordningen eller stadgarna inte strider mot denna lag
eller någon annan författning av betydelse för den planerade
verksamheten och i övrigt innehåller de särskilda
bestämmelser som behövs med hänsyn till omfattningen och
arten av verksamheten,
2. det finns skäl att anta att den planerade verksamheten
kommer att drivas i enlighet med denna lag och andra
författningar som reglerar företagets verksamhet,
3. den som har eller kan förväntas komma att få ett
kvalificerat innehav i företaget bedöms som lämplig att utöva
ett väsentligt inflytande över ledningen av företaget,
4. den som ska ingå i företagets styrelse eller vara
verkställande direktör, eller vara ersättare för någon av
dem, har tillräcklig insikt och erfarenhet för att delta i
ledningen och även i övrigt är lämplig för en sådan
uppgift,
5. företaget har sitt huvudkontor i Sverige, och
6. företaget omfattas av en försäkring för
skadeståndsskyldighet på grund av fel eller försummelse i
verksamheten.
Om företaget har eller kan förväntas komma att få en nära
förbindelse med någon annan, får dock tillstånd ges bara om
förbindelsen inte hindrar en effektiv tillsyn av företaget.
Bedömningen av en innehavares lämplighet enligt första
stycket 3 ska göras i enlighet med 2 kap. 3 §.
Bolagsordning, stadgar och ägarförändringar
3 § Bestämmelserna i 2 kap. 4 och 5 §§ gäller även för
svenska kreditförmedlare.
Verksamhet som drivs utomlands
4 § En svensk kreditförmedlare som vill driva verksamhet med
kreditförmedling eller rådgivning av bostadskrediter i ett
annat land inom EES genom att där inrätta filial eller annars
erbjuda och tillhandahålla tjänster ska anmäla sin avsikt
till Finansinspektionen innan verksamheten påbörjas.
Finansinspektionen ska inom en månad från det att anmälan
togs emot underrätta den behöriga myndigheten i det andra
landet. Inspektionen ska samtidigt meddela kreditförmedlaren
att en sådan underrättelse har lämnats.
Kreditförmedlaren får påbörja sin verksamhet i det andra
landet tidigast en månad efter det att kreditförmedlaren har
tagit emot meddelandet från Finansinspektionen.
5 § En svensk kreditförmedlare som driver verksamhet enligt
denna lag får efter tillstånd av Finansinspektionen inrätta
filial i ett land utanför EES. Ett sådant tillstånd ska ges
om det finns skäl att anta att den planerade verksamheten
kommer att drivas i enlighet med denna lag och andra
författningar som reglerar kreditförmedlarens verksamhet.
Utländska kreditförmedlare från ett land inom EES
6 § En utländsk kreditförmedlare från ett land inom EES får
utan tillstånd enligt denna lag driva verksamhet med
kreditförmedling eller rådgivning av bostadskrediter i
Sverige genom att antingen inrätta filial här eller genom att
från sitt hemland erbjuda och tillhandahålla tjänster.
Verksamheten får endast avse sådant som omfattas av
tillståndet i hemlandet. En utsedd representant som avses i
artikel 4.8 i bolånedirektivet får inte driva verksamhet i
Sverige.
Verksamheten får påbörjas tidigast en månad efter det att
kreditförmedlaren har tagit emot ett meddelande från en
behörig myndighet i sitt hemland om att denna myndighet har
underrättat Finansinspektionen om kreditförmedlarens avsikt
att driva verksamhet i Sverige.
Finansinspektionen ska upplysa kreditförmedlaren om de
bestämmelser som gäller för verksamheten här, om förmedlaren
ska utöva verksamheten genom filial. Sådana upplysningar ska
lämnas inom två månader från det att Finansinspektionen från
en behörig myndighet i kreditförmedlarens hemland har tagit
emot en underrättelse om kreditförmedlarens avsikt att driva
verksamhet i Sverige. Upplysningarna ska dock alltid lämnas
innan verksamheten påbörjas.
Kreditförmedlare från ett land utanför EES
7 § En kreditförmedlare från ett land utanför EES får ges
tillstånd av Finansinspektionen att driva verksamhet i
Sverige enligt denna lag från en filial här i landet.
Tillstånd ska ges om företaget uppfyller kraven i 2 kap. 7 §
1–3 och 3 kap. 2 § första stycket 4 och 6.
4 kap. Bestämmelser om verksamheten med bostadskrediter
Övergripande krav
1 § Kreditgivare och kreditförmedlare ska handla hederligt,
rättvist, transparent och professionellt, med beaktande av
konsumentens rättigheter och intressen. Verksamheten ska
grunda sig på information om konsumentens förhållanden och
särskilda krav samt rimliga antaganden om de risker för
konsumenten som kan komma att uppstå under kreditavtalets
löptid.
Kunskap och kompetens
2 § Kreditgivare och kreditförmedlare ska ha personal,
inklusive dem som direkt leder eller ansvarar för arbetet med
bostadskrediter, som har tillräcklig kunskap och kompetens
för att sätta samman, erbjuda, bevilja eller förmedla
bostadskreditavtal eller ge råd om bostadskrediter.
Personalen ska även ha tillräcklig kunskap och kompetens om
kompletterande tjänster som tillhandahålls tillsammans med en
bostadskredit.
Ersättningssystem
3 § Kreditgivares och kreditförmedlares system för ersättning
till personal som sätter samman, erbjuder, beviljar eller
förmedlar bostadskreditavtal eller ger råd om
bostadskrediter, inklusive dem som direkt leder eller
ansvarar för detta arbete, ska vara uppbyggt på ett sätt som
inte negativt påverkar skyldigheterna enligt 1 §. Detsamma
ska gälla för ersättningar från en kreditgivare till en
kreditförmedlare.
I 7 och 10 §§ finns särskilda bestämmelser om ersättning till
oberoende kreditförmedlare och rådgivare.
4 § En kreditgivares system för ersättning till den som utför
kreditprövning av konsumenten, och till den som direkt leder
eller ansvarar för detta arbete, ska vara uppbyggt så att det
1. främjar en sund och effektiv riskhantering,
2. motverkar ett överdrivet risktagande,
3. överensstämmer med kreditgivarens affärsstrategi, mål,
värderingar och långsiktiga intressen, och
4. undviker intressekonflikter.
Ersättningen får inte vara beroende av antalet eller andelen
beviljade låneansökningar.
5 § Kreditgivares och kreditförmedlares system för ersättning
till personal som tillhandahåller rådgivning om
bostadskrediter till konsumenter, inklusive dem som direkt
leder eller ansvarar för detta arbete, ska vara uppbyggt så
att personalens förmåga att agera i konsumentens bästa
intresse inte påverkas negativt. Ersättningssystemen får inte
heller vara beroende av försäljningsmål.
6 § En kreditgivares eller kreditförmedlares
ersättningssystem enligt 3–5 §§ ska vara utformat på ett sätt
som är lämpligt med hänsyn till företagets storlek och
interna organisation samt verksamhetens art, omfattning och
komplexitet.
Oberoende kreditförmedling
7 § En kreditförmedlare av bostadskrediter får utge sig för
att vara oberoende endast om kreditförmedlaren i sin
förmedlingsverksamhet utgår från ett tillräckligt stort antal
kreditavtal från kreditgivarna på marknaden.
Den som utger sig för att vara en oberoende kreditförmedlare
får inte ta emot ersättning i samband med kreditförmedlingen
från någon annan än konsumenten.
Rådgivning
8 § Rådgivning om bostadskrediter ska ske med utgångspunkt i
aktuella upplysningar som har inhämtats om konsumentens
ekonomiska och personliga förhållanden samt önskemål och
särskilda krav.
9 § Rådgivning ska grundas på en bedömning av ett
tillräckligt stort antal bostadskreditavtal.
De bostadskreditavtal som rekommenderas ska vara lämpliga för
konsumenten med beaktande av hans eller hennes behov,
ekonomiska situation och personliga förhållanden. Rådgivaren
ska ta rimlig hänsyn till risker för konsumenten som kan
uppstå under kreditavtalets löptid.
10 § En kreditgivare får inte utge sig för att vara en
oberoende rådgivare. Detsamma gäller en kreditförmedlare som
verkar som ombud för eller har en nära förbindelse med en
kreditgivare.
Den som utger sig för att vara en oberoende rådgivare får
inte ta emot ersättning i samband med rådgivningen från någon
annan än konsumenten.
Riktlinjer för utlåning
11 § En kreditgivare ska fastställa och tillämpa riktlinjer
för sin utlåning, inbegripet vilken typ av egendom som
accepteras som säkerhet för en bostadskredit. Riktlinjerna
ska bevaras hos kreditgivaren.
Värdering av säkerheten för krediten
12 § Vid en värdering av en konsuments bostad som ställs som
säkerhet för en bostadskredit ska kreditgivaren se till att i
förväg fastställda riktlinjer tillämpas. Av riktlinjerna ska
framgå vilka tillförlitliga standarder som ska användas vid
värderingen.
Den som utför en värdering ska vara tillräckligt oberoende i
förhållande till kreditriskbedömningen och ha den kunskap och
kompetens som krävs för att fastställa ett tillförlitligt
värde.
Dokumentation av värderingen ska bevaras hos kreditgivaren.
Amorteringskrav
12 a § Kreditgivare som till konsumenter lämnar krediter som
är förenade med panträtt i fast egendom, tomträtt eller
bostadsrätt eller liknande rätt, eller som är förenade med
motsvarande rätt i byggnad som inte hör till fastighet, ska
tillämpa återbetalningsvillkor som är förenliga med en sund
amorteringskultur och motverkar alltför hög skuldsättning hos
hushållen. Lag (2017:1343).
Finansiella obalanser på kreditmarknaden
12 b § En kreditgivares verksamhet ska, utöver vad som i
övrigt följer av denna lag och andra författningar som
reglerar verksamheten, drivas på ett sådant sätt att
företaget inte bidrar till finansiella obalanser på
kreditmarknaden. Lag (2017:1343).
Erkännande av utländska krav
12 c § Krav som ställs upp i en offentlig reglering i ett
annat land inom EES och som motsvarar kravet i 12 a eller 12
b § får erkännas i Sverige. När ett sådant krav har erkänts
gäller det för den verksamhet som en svensk kreditgivare
driver i det landet. Lag (2017:1343).
Uppdragsavtal
13 § Kreditgivare och kreditförmedlare som driver verksamhet
enligt denna lag får uppdra åt någon annan att utföra ett
visst arbete eller vissa operativa funktioner som ingår i
verksamheten. En kreditförmedlare får dock ge ett sådant
uppdrag endast till en annan kreditförmedlare som har rätt
att förmedla bostadskrediter. Uppdragsgivaren ska anmäla
detta till Finansinspektionen.
Uppdrag åt någon annan att utföra sådant som är av väsentlig
betydelse för verksamheten får ges bara om uppdragsgivaren
ansvarar för att
1. verksamheten drivs av uppdragstagaren under kontrollerade
och säkerhetsmässigt betryggande former, och
2. uppdraget inte väsentligt försämrar kvaliteten på
verksamhetens internkontroll och Finansinspektionens
möjligheter att övervaka att uppdragsgivaren följer de regler
som gäller för den.
Dokumentation
14 § En kreditgivares kreditbeslut ska dokumenteras så att
beslutsunderlaget redovisas och att kreditärendets hantering
även i övrigt kan följas.
En kreditförmedlare ska dokumentera ett förmedlingsärendes
hantering.
Tystnadsplikt
15 § Enskildas förhållanden till ett företag som driver
verksamhet enligt denna lag får inte obehörigen röjas.
I det allmännas verksamhet tillämpas offentlighets- och
sekretesslagen (2009:400) i stället för första stycket.
Ansvar enligt 20 kap. 3 § brottsbalken ska inte följa för den
som bryter mot förbudet i första stycket.
I 5 a § kreditupplysningslagen (1973:1173) finns bestämmelser
om att det som gäller om tystnadsplikt enligt första stycket
inte hindrar att uppgifter i vissa fall utväxlas för
kreditupplysningsändamål.
5 kap. Tillsyn
Registreringsmyndighet
1 § Finansinspektionen ska föra ett register över
kreditgivare och kreditförmedlare som har tillstånd att driva
verksamhet enligt denna lag och över utländska
kreditförmedlare från ett land inom EES som driver verksamhet
här i landet.
Tillsynens omfattning
2 § Finansinspektionen har tillsyn över kreditgivare och
kreditförmedlare. Tillsynen omfattar att verksamheten drivs
enligt
1. denna lag,
2. andra författningar som reglerar verksamheten,
3. företagets bolagsordning eller stadgar, och
4. interna instruktioner som har sin grund i författningar
som reglerar företagets verksamhet.
För utländska kreditgivare och kreditförmedlare omfattar
tillsynen dock inte företagets bolagsordning eller stadgar.
Upplysningar och undersökningar
3 § Kreditgivare och kreditförmedlare ska lämna
Finansinspektionen de upplysningar om sin verksamhet och
därmed sammanhängande omständigheter som inspektionen begär.
4 § Finansinspektionen får, när inspektionen anser att det är
nödvändigt, genomföra en undersökning hos en kreditgivare
eller en svensk kreditförmedlare eller hos en utländsk
kreditförmedlare med filial i Sverige.
4 a § Finansinspektionen får förelägga var och en att lämna
upplysningar och tillhandahålla de handlingar som behövs i ett
ärende om tillämpningen av 1 kap. 5 § eller 4 kap. 7, 8, 9,
10, 11 eller 14 §. Lag (2020:343).
4 b § Om det är nödvändigt för tillsynen när det gäller de
bestämmelser som anges i 4 a §, får Finansinspektionen köpa
tjänster under dold identitet (testköp).
Näringsidkaren ska underrättas om testköpet så snart det kan
ske utan att åtgärden förlorar sin betydelse.
Om det inte är oskäligt, får Finansinspektionen besluta att
näringsidkaren ska ersätta inspektionen för vad som har
betalats för tjänsten vid testköpet. Lag (2020:343).
5 § Om en kreditgivare eller en kreditförmedlare ingår i en
koncern, ska de övriga företagen i koncernen lämna
Finansinspektionen de upplysningar om sin verksamhet och
därmed sammanhängande omständigheter som inspektionen behöver
för sin tillsyn över kreditgivaren eller kreditförmedlaren.
6 § Om ett företag har fått i uppdrag av en kreditgivare
eller en kreditförmedlare att utföra ett visst arbete eller
vissa funktioner, ska företaget lämna Finansinspektionen de
upplysningar om sin verksamhet och därmed sammanhängande
omständigheter som inspektionen begär.
Finansinspektionen får genomföra undersökningar hos ett
sådant företag, om det behövs för tillsynen över
uppdragsgivaren.
Samarbete och utbyte av information
7 § Finansinspektionen ska i sin tillsynsverksamhet samarbeta
och utbyta information med behöriga myndigheter i den
utsträckning som följer av bolånedirektivet.
Finansinspektionen får begära Europeiska bankmyndighetens
bistånd i de fall som anges i artiklarna 34 och 37 i
bolånedirektivet.
8 § Finansinspektionen ska inom ramen för sin befogenhet,
efter begäran från en behörig myndighet, lämna eller
kontrollera information som behövs för att den myndigheten
ska kunna utöva sin tillsyn enligt bolånedirektivet.
9 § Efter underrättelse till Finansinspektionen kan en
behörig myndighet genomföra en undersökning hos en i Sverige
inrättad filial till en utländsk kreditförmedlare från ett
land inom EES.
Avgifter till Finansinspektionen
10 § Kreditgivare och kreditförmedlare som driver verksamhet
enligt denna lag ska med årliga avgifter bekosta
Finansinspektionens verksamhet med anknytning till denna
lag.
Finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av
ansökningar om tillstånd och anmälningar enligt denna lag.
6 kap. Ingripanden
Ingripanden mot kreditgivare, svenska kreditförmedlare och
kreditförmedlare från ett land utanför EES
Finansinspektionens ingripanden
1 § Om en kreditgivare, en svensk kreditförmedlare eller en
kreditförmedlare från ett land utanför EES åsidosätter sina
skyldigheter enligt denna lag, andra författningar som
reglerar företagets verksamhet, bolagsordning, stadgar eller
interna instruktioner som har sin grund i en författning som
reglerar verksamheten, ska Finansinspektionen ingripa.
Finansinspektionen ska då utfärda ett föreläggande för
företaget att inom viss tid vidta en åtgärd för att komma
till rätta med situationen, ett förbud att verkställa beslut
eller en anmärkning. Om överträdelsen är allvarlig, ska
kreditgivarens eller kreditförmedlarens tillstånd återkallas
eller, om det är tillräckligt, varning meddelas.
Finansinspektionen får avstå från ingripande om en
överträdelse är ringa eller ursäktlig, om kreditgivaren eller
kreditförmedlaren gör rättelse eller om någon annan myndighet
har vidtagit åtgärder mot kreditgivaren eller
kreditförmedlaren och dessa åtgärder bedöms tillräckliga.
2 § Finansinspektionen ska återkalla tillståndet för en
kreditgivare, en svensk kreditförmedlare eller en
kreditförmedlare från ett land utanför EES, om kreditgivaren
eller kreditförmedlaren
1. har fått tillståndet genom att lämna oriktiga uppgifter
eller på något annat otillbörligt sätt,
2. under en sammanhängande tid av sex månader inte har drivit
sådan verksamhet som tillståndet avser,
3. inte uppfyller villkoren för tillstånd i 3 kap. 2 § första
stycket 5 eller 6,
4. har förklarat sig avstå från tillståndet,
5. har överlåtit hela sin verksamhet, eller
6. har försatts i konkurs eller om beslut har fattats om att
företaget ska gå i tvångslikvidation.
I fall som avses i första stycket 1–3 får i stället varning
meddelas, om det är tillräckligt.
3 § Om någon som ingår i styrelsen eller är verkställande
direktör för en kreditgivare, en svensk kreditförmedlare
eller en kreditförmedlare från ett land utanför EES inte
uppfyller de krav som anges i 2 kap. 2 § första stycket 4
respektive 3 kap. 2 § första stycket 4, ska
Finansinspektionen återkalla företagets tillstånd. Det får
dock bara ske om inspektionen först beslutat att anmärka på
att personen ingår i styrelsen eller är verkställande
direktör och om han eller hon, sedan en av inspektionen
bestämd tid om högst tre månader har gått, fortfarande finns
kvar i styrelsen eller är verkställande direktör.
I stället för att återkalla tillståndet får
Finansinspektionen besluta att en styrelseledamot eller
verkställande direktör inte längre får vara det. Inspektionen
får då förordna en ersättare. Ersättarens uppdrag gäller till
dess företaget har utsett en ny styrelseledamot eller
verkställande direktör.
Det som sägs i första och andra styckena om verkställande
direktör ska tillämpas även på en ställföreträdare eller
ersättare för verkställande direktör.
Ingripanden efter en underrättelse från ett annat land inom
EES
4 § Om en behörig myndighet i ett annat land inom EES
underrättar Finansinspektionen om att en svensk
kreditförmedlare har överträtt föreskrifter för förmedlarens
verksamhet som gäller i det land där den behöriga myndigheten
finns, ska inspektionen vidta åtgärd enligt 1–3 §§, om det
föreligger någon omständighet som avses där.
Inspektionen ska underrätta den behöriga myndigheten om vilka
åtgärder som vidtas.
Avveckling efter återkallelse
5 § Om tillståndet återkallas, får Finansinspektionen besluta
om hur avvecklingen av verksamheten enligt denna lag ska
ske.
Ett beslut om återkallelse får förenas med förbud att
fortsätta verksamheten.
Sanktionsavgift
6 § Om en kreditgivare, en svensk kreditförmedlare eller en
kreditförmedlare från ett land utanför EES har fått en
anmärkning eller varning enligt 1 § andra stycket, får
Finansinspektionen besluta att företaget ska betala en
sanktionsavgift.
Avgiften tillfaller staten.
7 § Sanktionsavgiften ska uppgå till lägst 5 000 kronor och
högst 50 miljoner kronor. Avgiften får inte överstiga tio
procent av kreditgivarens eller kreditförmedlarens omsättning
det närmast föregående räkenskapsåret.
Om överträdelsen har skett under företagets första
verksamhetsår eller om uppgifter om omsättningen annars
saknas eller är bristfälliga, får omsättningen uppskattas.
För ett företag som även driver annan verksamhet än den
tillståndspliktiga enligt denna lag ska omsättningen avse
endast verksamheten med bostadskrediter.
8 § När sanktionsavgiftens storlek beslutas ska särskild
hänsyn tas till hur allvarlig den överträdelse är som har
föranlett anmärkningen eller varningen och hur länge
överträdelsen har pågått.
Förseningsavgift
9 § Om en kreditgivare, en svensk kreditförmedlare eller en
kreditförmedlare från ett land utanför EES inte i tid lämnar
de upplysningar som kreditgivaren eller kreditförmedlaren är
skyldig att lämna enligt föreskrifter som meddelats med stöd
av 7 kap. 1 § 15, får Finansinspektionen besluta att
företaget ska betala en förseningsavgift på högst 100 000
kronor.
Avgiften tillfaller staten. Lag (2017:1343).
Verkställighet av beslut om sanktionsavgift och
förseningsavgift
10 § En sanktionsavgift eller förseningsavgift ska betalas
till Finansinspektionen inom trettio dagar efter det att
beslutet om att ta ut avgiften fick laga kraft eller inom den
längre tid som anges i beslutet.
11 § Finansinspektionens beslut om sanktionsavgift eller
förseningsavgift får verkställas enligt utsökningsbalken, om
avgiften inte har betalats inom den tid som avses i 10 §.
12 § Om sanktionsavgiften eller förseningsavgiften inte
betalas inom den tid som avses i 10 §, ska Finansinspektionen
lämna den obetalda avgiften för indrivning. Bestämmelser om
indrivning av statliga fordringar finns i lagen (1993:891) om
indrivning av statliga fordringar m.m.
13 § En sanktionsavgift eller förseningsavgift faller bort i
den utsträckning verkställighet inte har skett inom fem år
från det att beslutet att ta ut avgiften fick laga kraft.
Varningsmeddelande
13 a § Om en näringsidkare genom sitt agerande på internet
bryter mot 1 kap. 5 § andra stycket eller 4 kap. 7, 8, 9, 10,
11 eller 14 § och inga andra effektiva medel är tillgängliga,
får Finansinspektionen förelägga näringsidkaren, en
värdtjänstleverantör eller en internetleverantör att upprätta
ett varningsmeddelande som tydligt visas i samband med besök
på webbplatsen.
Ett föreläggande som avses i första stycket får bara meddelas
om
1. överträdelsens allvar motiverar det, och
2. webbplatsen inte omfattas av tryckfrihetsförordningens
eller yttrandefrihetsgrundlagens skydd.
Varningsmeddelandet ska ange i vilket avseende agerandet
bryter mot någon av bestämmelserna som anges i första stycket
och i övrigt vara utformat på ändamålsenligt sätt.
Lag (2020:343).
13 b § När ändrade förhållanden föranleder det, ska
Finansinspektionen besluta att en skyldighet att upprätta ett
varningsmeddelande inte längre ska gälla. Lag (2020:343).
Ingripanden mot utländska kreditförmedlare från ett land inom
EES
14 § Finansinspektionen får förelägga en utländsk
kreditförmedlare från ett land inom EES som förmedlar
bostadskrediter från en filial i Sverige att göra rättelse, om
kreditförmedlaren överträder
- 4 kap. 1, 2, 7, 8, 9 eller 10 §,
- föreskrifter som meddelats med stöd av 7 kap. 1 § 5 eller 6,
- 5 a §, 6 §, 12 a § första stycket, 13 a §, 50 § eller 54 §
konsumentkreditlagen (2010:1846), eller
- lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och
finansiering av terrorism eller föreskrifter som meddelats med
stöd av lagen.
Om kreditförmedlaren inte följer föreläggandet, ska
Finansinspektionen underrätta den behöriga myndigheten i
kreditförmedlarens hemland.
Om rättelse inte sker, får Finansinspektionen förbjuda
kreditförmedlaren att fortsätta förmedla bostadskrediter i
Sverige. Innan förbud meddelas ska inspektionen underrätta den
behöriga myndigheten i kreditförmedlarens hemland. Europeiska
kommissionen ska omedelbart informeras när ett förbud
meddelas. Lag (2019:1253).
15 § Om Finansinspektionen har skäl att anta att en utländsk
kreditförmedlare från ett land inom EES åsidosätter sina
skyldigheter enligt bestämmelser som genomför
bolånedirektivet i andra fall än som avses i 14 §, ska
Finansinspektionen underrätta den behöriga myndigheten i
kreditförmedlarens hemland.
Om den behöriga myndigheten i hemlandet inte vidtar åtgärder
inom en månad från det att den fått en sådan underrättelse,
eller om kreditförmedlaren fortsätter att åsidosätta sina
skyldigheter trots att hemlandets behöriga myndighet vidtagit
åtgärder, och åsidosättandet av skyldigheterna klart strider
mot konsumenters intressen eller en väl fungerande marknad,
får Finansinspektionen förelägga kreditförmedlaren att
fullgöra sina skyldigheter eller förbjuda kreditförmedlaren
att fortsätta förmedla bostadskrediter i Sverige. Innan ett
föreläggande eller förbud meddelas ska inspektionen
underrätta den behöriga myndigheten i kreditförmedlarens
hemland. Europeiska kommissionen och Europeiska
bankmyndigheten ska omedelbart informeras om sådana
förelägganden eller förbud.
Finansinspektionen får, i stället för att meddela ett
föreläggande eller ett förbud, hänskjuta ärendet till
Europeiska bankmyndigheten och begära bistånd i enlighet med
artikel 19 i förordning (EU) nr 1093/2010 av den 24 november
2010 om inrättande av en europeisk tillsynsmyndighet
(Europeiska bankmyndigheten), om ändring av beslut nr
716/2009/EG och om upphävande av kommissionens beslut
2009/78/EG.
Ingripanden mot den som saknar rätt att driva verksamhet
16 § Om någon driver verksamhet med kreditgivning,
kreditförmedling eller rådgivning i fråga om bostadskrediter
utan att ha rätt till det, ska Finansinspektionen förelägga
den som driver verksamheten att upphöra med den. Inspektionen
får besluta hur avvecklingen av verksamheten ska ske.
Om det är osäkert om lagen är tillämplig på en viss
verksamhet, får inspektionen förelägga den som driver
verksamheten att lämna de upplysningar om verksamheten som
inspektionen behöver för att bedöma om så är fallet.
Ett föreläggande enligt denna paragraf som avser ett
utländskt företag får riktas mot såväl företaget som den som
i Sverige är verksam för företagets räkning.
17 § Om Finansinspektionen får en underrättelse från en
behörig myndighet om att en utländsk kreditförmedlare från
ett land inom EES som förmedlar bostadskrediter i Sverige har
avförts från det register som hemlandet för över
kreditförmedlare, ska Finansinspektionen omedelbart förbjuda
kreditförmedlaren att förmedla bostadskrediter i Sverige.
Vite
18 § Finansinspektionens föreläggande eller förbud enligt
denna lag får förenas med vite.
7 kap. Bemyndiganden
1 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om
1. vilket innehåll en ansökan om tillstånd enligt denna lag
ska ha,
2. de krav på insikt och erfarenhet som ska gälla för
deltagande i ledningen av en kreditförmedlare enligt 3 kap.
2 § första stycket 4,
3. sådan försäkring för skadeståndsskyldighet som avses i
3 kap. 2 § första stycket 6,
4. vilka uppgifter som ska ingå i en anmälan enligt 3 kap.
4 §,
5. vad en kreditgivare eller kreditförmedlare ska iaktta för
att uppfylla skyldigheterna i 4 kap. 1 §,
6. vilka krav som ska gälla avseende kunskap och kompetens
enligt 4 kap. 2 §,
7. en kreditgivares eller kreditförmedlares ersättningssystem
enligt 4 kap. 3–6 §§,
8. riktlinjer för utlåning enligt 4 kap. 11 §,
9. riktlinjer för värdering av säkerhet enligt 4 kap. 12 §
och vad som ska iakttas när det gäller dokumentation av
värderingen,
10. vad en kreditgivare ska iaktta för att uppfylla
skyldigheterna i 4 kap. 12 a §,
11. vad en kreditgivare ska iaktta för att uppfylla
skyldigheterna i 4 kap. 12 b §,
12. erkännande av utländska krav enligt 4 kap. 12 c §,
13. vilka uppgifter som ska ingå i en anmälan enligt 4 kap.
13 § och vad en kreditgivare eller kreditförmedlare i övrigt
ska iaktta när det gäller uppdragsavtal,
14. vad som ska ingå i dokumentation enligt 4 kap. 14 §,
och
15. vilka upplysningar ett företag ska lämna till
Finansinspektionen för dess tillsynsverksamhet enligt 5 kap.
3 och 5 §§. Lag (2017:1343).
2 § Regeringen får meddela föreskrifter om sådana avgifter
som avses i 5 kap. 10 §.
8 kap. Överklagande
1 § Finansinspektionens beslut enligt denna lag får
överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Finansinspektionens beslut enligt 6 kap. 16 § andra stycket
får dock inte överklagas.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till
kammarrätten.
Finansinspektionen får bestämma att ett beslut om förbud,
föreläggande eller återkallelse ska gälla omedelbart.
Lag (2018:858).
Övergångsbestämmelser
2016:1024
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2017.
2. En kreditgivare, en svensk kreditförmedlare eller en
kreditförmedlare från ett land utanför EES som vid tidpunkten
för lagens ikraftträdande driver och har rätt att driva
verksamhet med kreditgivning eller kreditförmedling av
bostadskrediter får driva verksamheten utan tillstånd enligt
denna lag fram till den 1 januari 2018.
3. En kreditförmedlare från ett annat land inom EES som vid
tidpunkten för lagens ikraftträdande driver och har rätt att
driva verksamhet i Sverige med kreditförmedling av
bostadskrediter får driva verksamheten enligt denna lag fram
till den 1 januari 2018, trots att kreditförmedlaren inte har
rätt att driva verksamheten med stöd av 3 kap. 6 §.
4. Ett företag som före den 20 mars 2014 har påbörjat
verksamhet som avses i denna lag ska uppfylla kraven i 4 kap.
2 § och föreskrifter som har meddelats med stöd av 7 kap. 1 §
6 senast den 1 januari 2018.
5. Sanktionsavgift enligt 6 kap. 6 § får tas ut endast för
överträdelser som har skett efter ikraftträdandet.
2017:1343
1. Denna lag träder i kraft den 1 februari 2018.
2. Bestämmelserna i 4 kap. 12 a–12 c §§ tillämpas på krediter
som lämnas efter ikraftträdandet.
2019:1253
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2020.
2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för överträdelser av
lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering
av terrorism som inträffat före ikraftträdandet.