Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2015:1047 ·
Visa register
Förordning (2015:1047) med instruktion för Statens skolverk
Departement: Utbildningsdepartementet
Utfärdad: 2015-12-18
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:1029
Ikraft: 2016-01-26
Uppgifter
1 § Statens skolverk är förvaltningsmyndighet för skolväsendet
och för vissa särskilda utbildningsformer och annan pedagogisk
verksamhet som bedrivs i stället för utbildning inom
skolväsendet, i den utsträckning något annat inte är
föreskrivet. Myndigheten ska i sitt arbete beakta att
utbildningen enligt 1 kap. 5 § tredje stycket skollagen
(2010:800) ska vila på vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet.
Myndigheten ska genom sin verksamhet främja att alla barn och
elever får tillgång till en likvärdig utbildning och annan
verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. Myndigheten ska
bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och
lärande och till förbättrade kunskapsresultat för elever. Inom
ramen för detta ska myndigheten främja en stärkt likvärdighet
mellan skolor och mellan förskolor.
Myndigheten ska följa utvecklingen inom sitt verksamhetsområde
och kontinuerligt göra en analys av behov av åtgärder inom
området. Myndigheten ska även utarbeta och genomföra insatser
som tillgodoser dessa behov. Myndigheten ska vidare
kontinuerligt informera regeringen om analysen och arbetet.
Myndigheten har även andra uppgifter inom sitt
verksamhetsområde som följer av denna förordning eller av
andra föreskrifter eller särskilda beslut.
Förordning (2024:621).
Uppföljning, utvärdering och statistik
2 § Den uppföljning och utvärdering som myndigheten har
ansvar för enligt 26 kap. skollagen (2010:800) ska öka
kunskapen om hur utbildningarna och verksamheterna har
utvecklats i förhållande till de nationella målen.
Myndigheten ska även analysera utvecklingen av samtliga
utbildningar och verksamheter, anpassat efter respektive
verksamhet, samt vidta och lämna förslag på åtgärder för att
främja fortsatt utveckling av utbildningarnas och
verksamheternas kvalitet.
Myndigheten ska sammanfatta och publicera resultaten av sitt
arbete med uppföljning och utvärdering.
Myndigheten ska vid behov lämna statistiska underlag till
Regeringskansliet. Förordning (2017:1302).
3 § Har upphävts genom förordning (2017:1302).
4 § Myndigheten får, efter samråd med Regeringskansliet
(Utbildningsdepartementet), företräda staten vid
förhandlingar och ingående av internationella
överenskommelser om Sveriges deltagande i internationella
kunskapsmätningar och andra individbaserade mätningar inom
myndighetens verksamhetsområde, om inte annat följer av
särskilda beslut av regeringen.
Myndigheten ska ansvara för Sveriges deltagande i de
mätningar som avses i första stycket.
Styrdokument och prov
5 § Myndigheten ska kontinuerligt bedöma behovet av utveckling
av läroplaner och andra styrdokument för skolväsendet som
regeringen beslutar om. Myndigheten ska även vid behov föreslå
ändringar av dessa.
Myndigheten ska utforma och kontinuerligt utveckla de
styrdokument som myndigheten har bemyndigande att meddela
föreskrifter om.
Myndigheten ska vidare ansvara för och kontinuerligt utveckla
nationella prov samt analysera resultaten av proven.
Förordning (2019:1289).
6 § Myndigheten ska kontinuerligt bedöma behovet av och
utveckla bedömningsstöd och kartläggningsmaterial.
Myndigheten ska utforma eller anpassa dessa utifrån olika
elevgruppers behov och förutsättningar.
Förordning (2017:1302).
Stöd för planering
6 a § Myndigheten ska kontinuerligt utarbeta regionala
planeringsunderlag som behövs till stöd för huvudmännens
planering, dimensionering och erbjudande av utbildning som
avser
1. gymnasieskolans nationella program,
2. gymnasieskolans introduktionsprogram programinriktat val
och yrkesintroduktion, utformade för en grupp elever,
3. gymnasiesärskolans nationella program, och
4. yrkesinriktad kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå.
Förordning (2022:1094).
Stöd till skolutveckling
7 § Myndigheten ska i nära samarbete med kommuner och andra
huvudmän stödja dem i deras utbildningsverksamhet och andra
pedagogiska verksamheter samt bidra till att förbättra
huvudmännens förutsättningar att arbeta med utveckling av
verksamheten för ökad måluppfyllelse genom att
1. svara för nationellt prioriterade fortbildnings-,
kompetensutvecklings- och stödinsatser inom ramen för
nationella skolutvecklingsprogram,
2. sammanställa och kommunicera kunskap om resultat av
forskning, och
3. svara för riktade utvecklingsinsatser inom prioriterade
områden. Förordning (2024:621).
8 § Myndigheten ska särskilt
1. ansvara för den statliga befattningsutbildningen enligt
förordningen (2011:183) om befattningsutbildning och
fortbildning för rektorer och annan personal med motsvarande
ledningsfunktion i skola, förskola och fritidshem,
2. bedriva ett nationellt centrum för språk-, läs- och
skrivutveckling och skolbibliotek,
3. stimulera arbetet med entreprenörskap i skolväsendet, och
4. främja skolors arbete med nordiska språk.
Förordning (2022:205).
9 § Myndigheten ska bidra till och redovisa sitt arbete med
att trygga den nationella kompetensförsörjningen och
underlätta elevers etablering på arbetsmarknaden. Myndigheten
ska också följa upp och analysera kvinnors och mäns etablering
på arbetsmarknaden eller fortsatta studier, efter avslutad
utbildning. Myndigheten ska vidare stödja utvecklingen vad
gäller samverkan mellan skola och arbetsliv.
Myndigheten ska samverka med Myndigheten för yrkeshögskolan,
Universitetskanslersämbetet, Universitets- och högskolerådet,
Tillväxtverket, Rådet för Europeiska socialfonden i Sverige
(Svenska ESF-rådet) och Arbetsförmedlingen i syfte att bidra
till en väl fungerande kompetensförsörjning.
Myndigheten ska främja utvecklingen av yrkesutbildningens
kvalitet och attraktionskraft. Myndigheten ska även stödja
utvecklingen av berörda myndigheters och
branschorganisationers samarbete när det gäller gymnasial
yrkesutbildning. Förordning (2023:602).
10 § Myndigheten ska ansvara för
1. de nationella programråden för gymnasial yrkesutbildning,
och
2. Nationella rådet för vidareutbildning i form av ett fjärde
tekniskt år.
Lärare och förskollärare
11 § Myndigheten ska bidra till att alla som är verksamma som
lärare och förskollärare har goda förutsättningar att utföra
sitt arbete. Förordning (2019:1289).
12 § Myndigheten ska göra prognoser om skolans och förskolans
behov av legitimerade och behöriga lärare och förskollärare.
Förordning (2019:1289).
12 a § Myndigheten ska informera om vägar in i lärar- och
förskolläraryrkena, genomföra insatser för att attrahera fler
till yrkena och stödja huvudmännen i deras arbete med att
hantera lärarförsörjningen. Förordning (2019:1289).
Hantering av statliga stöd och bidrag
13 § Myndigheten ska administrera statliga stöd och bidrag
enligt särskilda föreskrifter eller särskilda beslut.
Myndigheten ska följa upp och utvärdera de statliga stöd och
bidrag som myndigheten administrerar. Förordning (2019:1289).
Information
14 § Myndigheten ska informera och sprida kunskap om sitt
verksamhetsområde både i och utanför Sverige.
Internationellt samarbete
15 § Myndigheten ska ansvara för uppgifter som följer av
konventionen med stadga för Europaskolorna (SÖ 2002:60).
16 § Myndigheten ska
1. ha det svenska samordningsansvaret för genomförandet av den
europeiska agendan för vuxenlärande (European Agenda for Adult
Learning),
2. ingå i det europeiska nätverket ReferNet i syfte att samla
in, analysera och sprida information om yrkesutbildning i
Sverige och internationellt, och
3. vara en nationell referenspunkt för kvalitetssäkring inom
yrkesutbildningen. Förordning (2022:205).
17 § Myndigheten ska särskilt ansvara för information om
möjligheten att genomgå gymnasial utbildning helt eller
delvis i ett annat nordiskt land i överensstämmelse med
avtalet med Danmark, Finland, Island och Norge om nordisk
utbildningsgemenskap på gymnasienivå (SÖ 2008:8).
Andra uppgifter
18 § Myndigheten ska
1. ha ett samlat ansvar (sektorsansvar) för
funktionshindersfrågor inom ramen för sitt verksamhetsområde
och - i den mån det inte är en uppgift för Specialpedagogiska
skolmyndigheten - inom ramen för detta ansvar vara samlande,
stödjande och pådrivande i förhållande till övriga berörda
parter,
2. ansvara för frågor inom ramen för sitt verksamhetsområde
som rör nyanlända personer,
3. verka för att generationsmålet och miljökvalitetsmålen nås
och vid behov föreslå åtgärder för miljöarbetets utveckling,
4. ha ett samlat ansvar (sektorsansvar) för frågor om de
nationella minoriteterna och de nationella minoritetsspråken
inom ramen för sitt verksamhetsområde vilket innefattar att
verka samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till
berörda parter,
5. främja användningen och utvecklingen av validering inom
kommunal vuxenutbildning,
6. inom ramen för sitt verksamhetsområde stödja kommuner och
andra huvudmän i arbetet med säkerhet och krisberedskap, och
7. ha ett samlat ansvar (sektorsansvar) inom ramen för sitt
verksamhetsområde när det gäller statliga insatser i frågor om
digitalisering, med särskild hänsyn till de risker och
möjligheter som digitaliseringen medför, vilket innefattar att
vara samlande och stödjande samt att samverka med övriga
berörda myndigheter och andra relevanta parter.
Myndigheten ska i fråga om sitt miljöarbete enligt första
stycket 3 rapportera till Naturvårdsverket och samråda med
myndigheten om vilken rapportering som behövs.
Förordning (2024:621).
18 a § Myndigheten är beredskapsmyndighet enligt förordningen
(2022:524) om statliga myndigheters beredskap.
Förordning (2022:562).
19 § Myndigheten ska erbjuda stöd till kommunerna i deras
arbete med aktivitetsansvar enligt 29 kap. 9 § skollagen
(2010:800).
Arbetets bedrivande
20 § Myndigheten ska främja jämställdhet och integrera ett
jämställdhetsperspektiv och perspektivet mänskliga rättigheter
i sin verksamhet. Myndigheten ska i sin verksamhet även främja
lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning,
könsidentitet eller könsuttryck.
All individbaserad information som myndigheten redovisar ska
vara uppdelad på kön, om det inte finns särskilda skäl som
talar emot detta.
Vid alla åtgärder som rör barn ska myndigheten i sin
verksamhet i första hand beakta vad som bedöms vara barnets
bästa enligt Förenta nationernas konvention om barnets
rättigheter. Förordning (2022:205).
21 § Myndigheten ska i genomförandet av sina uppgifter ta
tillvara de möjligheter som det nationella
socialfondsprogrammet erbjuder. Förordning (2019:1289).
Ledning
22 § Myndigheten leds av en myndighetschef.
23 § Vid myndigheten finns ett insynsråd som består av högst
tio ledamöter. Förordning (2019:338).
Beslutande organ
Lärarnas ansvarsnämnd
24 § Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan som
benämns Lärarnas ansvarsnämnd.
Nämnden har enligt skollagen (2010:800) till uppgift att
pröva ärenden om
1. varning,
2. återkallelse av legitimation, och
3. ny legitimation efter tidigare återkallelse.
25 § Bestämmelser om Lärarnas ansvarsnämnds sammansättning
och beslutsförhet finns i 27 kap. 5–7 §§ skollagen
(2010:800).
26 § Lärarnas ansvarsnämnd ansvarar för sina beslut.
Nämnden ansvarar för sin verksamhet inför myndighetens
ledning.
27 § Myndighetens ledning ansvarar inför regeringen för att
Lärarnas ansvarsnämnd tilldelas medel och resurser i övrigt
för sin verksamhet och för att verksamheten bedrivs
författningsenligt och effektivt och redovisas på ett
tillförlitligt sätt.
Rådet för dansarutbildning
28 § Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan som
benämns Rådet för dansarutbildning. Rådet ska för sådan
dansarutbildning som avses i förordningen (2011:7) om
dansarutbildning
1. ansvara för organisation och genomförande av antagnings-
och urvalsprocessen till utbildningen, och
2. bidra till uppföljning och utveckling av kvaliteten i
utbildningen.
29 § Rådet för dansarutbildning består av en ordförande samt
minst sex och högst tio andra ledamöter. I rådet ska det
finnas ledamöter med kunskap om dansprofessionen, grundskolan
och gymnasieskolan. Varje ledamot ska ha en ersättare.
Ordföranden och dennes ersättare ska vara eller ha varit
ordinarie domare.
Ordföranden och dennes ersättare i Rådet för dansarutbildning
utses av regeringen för en bestämd tid. Övriga ledamöter i
rådet och ersättare för dessa utses av myndigheten för en
bestämd tid.
30 § Rådet för dansarutbildning är beslutsfört när
ordföranden och minst hälften av de andra ledamöterna är
närvarande.
31 § Rådet för dansarutbildning ansvarar för sina beslut.
Rådet ansvarar för sin verksamhet inför myndighetens ledning.
32 § Myndighetens ledning ansvarar inför regeringen för att
Rådet för dansarutbildning tilldelas medel och resurser i
övrigt för sin verksamhet och för att verksamheten bedrivs
författningsenligt och effektivt och redovisas på ett
tillförlitligt sätt.
Rådgivande organ
Rådet för professioner i skolväsendet
32 a § Inom myndigheten finns ett rådgivande organ som benämns
Rådet för professioner i skolväsendet.
Rådet ska bistå myndigheten i arbetet med att
1. ta fram innehållet i en nationell struktur för
kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskollärare,
och
2. utreda frågor om ett meriteringssystem för legitimerade
lärare och legitimerade förskollärare. Förordning (2022:797).
32 b § Rådet för professioner i skolväsendet består av en
ordförande, en vice ordförande och 19 andra ledamöter.
Av ledamöterna ska
- elva företräda förskollärare, lärare och rektorer,
- tre företräda huvudmän inom skolväsendet,
- fem företräda universitet och högskolor, och
- två företräda myndigheten.
Gruppen företrädare för förskollärare, lärare och rektorer ska
innehålla företrädare som är verksamma hos såväl offentliga
som enskilda huvudmän.
De fem företrädarna för universitet och högskolor ska
tillsammans ha en bred kompetens som är relevant för
skolväsendet. Av dessa ska minst en ha kognitionsvetenskaplig
kompetens. Förordning (2023:31).
32 c § Ledamöterna i Rådet för professioner i skolväsendet
utses av regeringen för tre år. Förslag till ledamöter lämnas
av myndigheten efter samråd med
- Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare i fråga om
företrädare för förskollärare, lärare och rektorer,
- Sveriges Kommuner och Regioner, Friskolornas riksförbund och
Idéburna skolors riksförbund i fråga om företrädare för
huvudmän inom skolväsendet, och
- Sveriges universitets- och högskoleförbund i fråga om
företrädare för universitet och högskolor.
Förordning (2023:31).
32 d § Ordföranden leder rådets arbete. Ordföranden ska vara
en företrädare för myndigheten.
Vice ordföranden leder rådets arbete när ordföranden inte är
närvarande. Vice ordföranden ska vara en av företrädarna för
förskollärare, lärare eller rektorer. Förordning (2022:797).
/Rubriken träder i kraft I:2024-12-17/
Vetenskapliga rådet
32 e § /Träder i kraft I:2024-12-17/
Inom myndigheten finns ett rådgivande organ som benämns
Vetenskapliga rådet.
Rådet ska bistå myndigheten med råd och vägledning inom ramen
för myndighetens verksamhetsområde och verka för att
myndighetens arbete vilar på vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet. Förordning (2024:1029).
32 f § /Träder i kraft I:2024-12-17/
Vetenskapliga rådet består av ledamöter som tillsammans
ska ha en bred vetenskaplig kompetens som är relevant för
myndighetens verksamhet.
Ledamöterna i rådet utses av myndighetschefen för en bestämd
tid.
Myndighetschefen, eller den som myndighetschefen utser, är
ordförande i rådet och leder rådets arbete.
Förordning (2024:1029).
Anställningar och uppdrag
33 § Generaldirektören är myndighetschef.
34 § Har upphävts genom förordning (2017:1302).
34 § /Träder i kraft I:2024-12-17/
Vid myndigheten finns en överdirektör. Förordning (2024:1029).
Personalansvarsnämnd
35 § Vid myndigheten finns en personalansvarsnämnd.
Tillämpligheten av vissa förordningar
36 § Myndigheten ska tillämpa internrevisionsförordningen
(2006:1228) och personalföreträdarförordningen (1987:1101).
Avgifter
37 § Myndigheten får ta ut avgifter för sådana varor och
tjänster som avses i 4 § första stycket 1–6 och 8
avgiftsförordningen (1992:191) utan den begränsning som
föreskrivs i andra stycket samma paragraf.