Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2013:948 ·
Visa register
Lag (2013:948) om stöd vid korttidsarbete
Departement: Finansdepartementet S1
Utfärdad: 2013-11-28
Ändring införd: t.o.m. SFS 2022:997
Ikraft: 2014-01-01
Lagens tillämpningsområde
1 § Arbetsgivare har rätt till stöd vid korttidsarbete enligt
bestämmelserna i denna lag.
Lagens innehåll
2 § I denna lag finns bestämmelser om
- vilka arbetsgivare som omfattas av lagen (3 §),
- innebörden av vissa uttryck i denna lag (4 §),
- när stöd vid korttidsarbete får lämnas (5-8 §§),
- förutsättningar för preliminärt stöd (9-16 §§),
- beräkning av preliminärt stöd (17-17 a §§),
- ansökan om preliminärt stöd (18 §),
- avstämning av preliminärt stöd (19-27 §§),
- anmälan om avstämning (28-30 §§),
- återbetalningsskyldighet för felaktiga utbetalningar (31 §),
- kreditering av skattekonto och återbetalning av stöd
(32-34 §§),
- kontroll (35 och 36 §§),
- handläggande myndighet (37 §), och
- överklagande (38 §).
Lag (2022:138).
Vilka arbetsgivare som omfattas av lagen
3 § Lagen gäller arbetsgivare som är juridiska personer eller
som är fysiska personer och bedriver näringsverksamhet.
Lagen gäller dock inte
1. staten, regioner, kommuner, kommunalförbund och
samverkansorgan,
2. juridiska personer över vilka staten, regioner, kommuner,
kommunalförbund och samverkansorgan, var för sig eller
tillsammans, har ett direkt eller indirekt rättsligt
bestämmande inflytande, såvida inte verksamheten avser
affärsverksamhet, och
3. arbetsgivare i fråga om verksamhet som huvudsakligen är
finansierad av allmänna medel och där det enligt en
offentligrättslig reglering ankommer på det allmänna att
tillhandahålla verksamheten. Lag (2019:963).
Innebörden av vissa uttryck i denna lag
4 § Vid tillämpning av denna lag ska följande gälla:
1. Ordinarie arbetstid är den tid som en arbetstagare skulle
ha arbetat, om han eller hon inte hade deltagit i
korttidsarbete. Vid beräkning av den ordinarie arbetstiden ska
det bortses från frånvaro.
2. Ordinarie lön är den regelmässigt utgående kontanta lön som
arbetstagaren skulle ha haft under stödmånaden om han eller
hon inte hade deltagit i korttidsarbete. I den ordinarie lönen
ingår dock inte löneökningar som avser tid efter
jämförelsemånaden. Inte heller ingår lön till den del som den
överstiger det belopp som regeringen bestämmer. Vid beräkning
av den ordinarie lönen ska det bortses från frånvaro. Om
arbetstagaren har deltagit i korttidsarbete under endast en
del av stödmånaden, utgör den ordinarie lönen motsvarande del.
3. Korttidsarbete är arbete där arbetstiden är kortare än den
ordinarie arbetstiden, eller där partiell arbetsbefrielse
införs med stöd av ett centralt kollektivavtal, under en
begränsad period och lönen därför är lägre än den ordinarie
lönen.
4. Stödperiod är den tidsperiod när stöd vid korttidsarbete
ska lämnas enligt 5-8 a §§.
5. Stödmånad är den kalendermånad som arbetsgivaren begär
preliminärt stöd för.
6. Jämförelsemånad är den kalendermånad som infaller tre
månader före den månad då regeringen föreskriver att stöd vid
korttidsarbete ska lämnas enligt 5 § eller, när Skatteverket
fattat beslut om godkännande enligt 5 a §, den kalendermånad
som infaller tre månader före den månad då beslutet fattades.
7. Avstämningstidpunkt är den tidpunkt då skyldigheten att
göra en avstämning har uppkommit.
8. Avstämningsperiod är en stödperiod eller den kortare period
som skyldigheten att göra en avstämning avser.
9. Kompetensinsats är en insats som syftar till att höja eller
validera kompetensen hos en arbetstagare. Lag (2022:154).
När stöd vid korttidsarbete får lämnas
Stöd vid synnerligen djup lågkonjunktur
5 § Regeringen får meddela föreskrifter om att stöd vid
korttidsarbete ska lämnas.
Sådana föreskrifter får meddelas endast om
1. det råder en synnerligen djup lågkonjunktur eller är
sannolikt att en sådan är nära förestående, och
2. stödet bedöms inte i beaktansvärd omfattning hindra en
samhällsekonomiskt önskvärd strukturomvandling eller medföra
andra betydande samhällsekonomiska nackdelar.
Stöd vid tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter
5 a § Stöd ska lämnas till en enskild arbetsgivare efter
godkännande av Skatteverket.
Ett sådant godkännande får bara lämnas om
1. arbetsgivaren har fått tillfälliga och allvarliga
ekonomiska svårigheter,
2. de ekonomiska svårigheterna har orsakats av något
förhållande utom arbetsgivarens kontroll,
3. de ekonomiska svårigheterna inte rimligen hade kunnat
förutses eller undvikas, och
4. arbetsgivaren har använt sig av andra tillgängliga åtgärder
för att minska kostnaden för arbetskraft. Lag (2022:138).
5 b § Ett godkännande enligt 5 a § får inte lämnas om
arbetsgivaren vid tidpunkten för ansökan om godkännande
1. är skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning enligt
25 kap. 13 § aktiebolagslagen (2005:551),
2. genomgår företagsrekonstruktion, eller
3. är på obestånd. Lag (2022:997).
Tidsperiod
6 § Föreskrifter enligt 5 § ska avse en tid av tolv
kalendermånader.
6 a § En arbetsgivare som fått ett godkännande enligt 5 a §
får beviljas preliminärt stöd enligt 18 § för högst sex
kalendermånader i följd. Lag (2020:207).
Förlängning av tidsperiod
7 § Om förutsättningarna i 5 § andra stycket är uppfyllda får
den tidsperiod som anges i 6 § förlängas en gång med tolv
kalendermånader.
Föreskrifter om förlängning får meddelas tidigast sex
kalendermånader efter det att föreskrifter enligt 5 §
meddelades.
7 a § Om de ekonomiska svårigheter som avses i 5 a § andra
stycket förväntas kvarstå när den tidsperiod som anges i 6 a §
löper ut får den förlängas en gång med tre kalendermånader.
En ansökan om förlängning ska ha kommit in till Skatteverket
inom fyra kalendermånader från det att den tidsperiod som
anges i 6 a § inletts. I annat fall får förlängning inte
medges. Lag (2022:154).
Sammanlagd tidsperiod
7 b § Den sammanlagda tiden för stöd enligt 5 och 5 a §§ får
inte överstiga 24 kalendermånader under en period om 36
kalendermånader. Lag (2020:207).
Ny tidsperiod
8 § När en sådan tidsperiod som avses i 6 eller 7 § har löpt
ut, får föreskrifter enligt 5 § avse en tidsperiod som
infaller tidigast 24 kalendermånader från den tidpunkt när
tidsperioden löpt ut.
8 a § När en sådan tidsperiod som avses i 6, 6 a, 7 eller 7
a § har löpt ut, får ett beslut om godkännande enligt 5 a §
fattas tidigast 24 kalendermånader efter den tidpunkten.
Lag (2022:154).
Förutsättningar för preliminärt stöd – gemensamma
bestämmelser
Registrering hos Skatteverket
9 § Preliminärt stöd får lämnas endast till arbetsgivare som
var registrerad som arbetsgivare hos Skatteverket under
jämförelsemånaden och som även är registrerad som sådan när
ansökan om preliminärt stöd prövas.
Näringsförbud eller skatte- och avgiftsskulder
10 § Preliminärt stöd får inte lämnas till arbetsgivare som
har näringsförbud eller skatte- och avgiftsskulder som har
överlämnats till Kronofogdemyndigheten för indrivning, när
ansökan om sådant stöd prövas. Är arbetsgivaren en juridisk
person, får den eller de fysiska personer som har ett
betydande inflytande i verksamheten inte ha näringsförbud.
Krav hänförliga till arbetstagare
11 § Preliminärt stöd får lämnas endast för arbetstagare
1. som var anställda hos arbetsgivaren under hela eller en
del av jämförelsemånaden med samma eller högre
sysselsättningsgrad som under stödmånaden,
2. för vilka arbetsgivaren för stödmånaden var skyldig att
betala arbetsgivaravgifter enligt socialavgiftslagen
(2000:980), och
3. som inte tillhör arbetsgivarens familj.
Nivåer för arbetstids- och löneminskning
12 § För att ge rätt till preliminärt stöd ska en
arbetstagares arbetstids-minskning vid deltagande i
korttidsarbete under en avtalsperiod uppgå till
1. 20 procent av ordinarie arbetstid,
2. 40 procent av ordinarie arbetstid, eller
3. 60 procent av ordinarie arbetstid.
Har ett centralt kollektivavtal om partiell arbetsbefrielse
ingåtts, ska arbetsbefrielsen motsvara arbetstidsminskningen
enligt första stycket.
13 § För att ge rätt till preliminärt stöd ska en
arbetstagares löneminskning vid deltagande i korttidsarbete
under en avtalsperiod uppgå till
1. 12 procent av ordinarie lön, om arbetstidsminskningen är
20 procent,
2. 16 procent av ordinarie lön, om arbetstidsminskningen är
40 procent, eller
3. 20 procent av ordinarie lön, om arbetstidsminskningen är
60 procent.
Stöd lämnas inte för uppsägningstid
14 § Stöd får inte lämnas för korttidsarbete som är
hänförligt till en arbetstagares uppsägningstid.
Förutsättningar för preliminärt stöd när det finns
kollektivavtal
15 § För att en arbetsgivare ska ha rätt till preliminärt stöd
ska, om inte annat följer av 16 §, följande förutsättningar
vara uppfyllda:
1. Arbetsgivaren ska vara bunden av ett kollektivavtal om
korttidsarbete som har slutits eller godkänts av en central
arbetstagarorganisation.
2. De närmare förutsättningarna för tillämpningen av
korttidsarbete och vilka arbetstagare som ska omfattas ska
regleras i ett lokalt kollektivavtal. Om arbetsgivaren
anordnar kompetensinsatser under den arbetsbefriade tiden och
vill ha ersättning för kostnader för insatserna enligt 17 a §
ska även de närmare förutsättningarna för insatserna regleras
i ett lokalt kollektivavtal.
3. Den arbetstids- och löneminskning som avtalats ska vara
förenlig med 12 och 13 §§.
Om det inte finns någon lokal part på arbetstagarsidan, får
ett avtal enligt första stycket 2 i stället ingås mellan
arbetsgivaren och den centrala arbetstagarorganisationen.
Lag (2020:1248).
Förutsättningar för preliminärt stöd när det inte finns
kollektivavtal
16 § För att en arbetsgivare som inte är bunden av ett sådant
kollektivavtal som avses i 15 § ska ha rätt till preliminärt
stöd ska följande förutsättningar vara uppfyllda:
1. Arbetstagarens deltagande i korttidsarbete ska ha stöd i
skriftligt avtal mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Om
arbetsgivaren anordnar kompetensinsatser under den
arbetsbefriade tiden och vill ha ersättning för kostnader för
insatserna enligt 17 a § ska även de närmare förutsättningarna
för insatserna regleras i ett skriftligt avtal mellan
arbetsgivaren och arbetstagaren. Ett sådant avtal ska ha
ingåtts efter det att korttidsarbete aktualiserats hos
arbetsgivaren.
2. Minst 70 procent av de arbetstagare inom en driftsenhet som
uppfyller kraven enligt 11 § ska delta i stödberättigat
korttidsarbete under stödmånaden.
3. Den arbetstids- och löneminskning som har avtalats ska vara
densamma för alla deltagande arbetstagare inom driftsenheten.
4. Den arbetstids- och löneminskning som har avtalats ska vara
förenlig med 12 och 13 §§. Lag (2020:1248).
Beräkning av preliminärt stöd
17 § Underlaget för preliminärt stöd för en arbetstagare
avseende en stödmånad ska beräknas på följande sätt.
Arbetstagarens ordinarie lön ska multipliceras med den
avtalade arbetstidsminskningen enligt 12 § för
avtalsperioden. Detta resultat ska minskas i proportion till
det antal hela dagar arbetstagaren har varit frånvarande från
arbetet under den del av stödmånaden som arbetstagaren
deltagit i korttidsarbete.
Preliminärt stöd betalas med ett belopp som motsvarar 43
procent av underlaget enligt första stycket.
17 a § I den utsträckning arbetsgivare och arbetstagare enligt
15 eller 16 § reglerat att tid som frigörs i samband med
korttidsarbete ska användas till kompetensinsatser, ska
ersättning lämnas till arbetsgivaren för kostnader för
enskilda kompetensinsatser efter prövning av Skatteverket.
Preliminär ersättning för kompetensinsatser ska betalas med
ett belopp som motsvarar 60 procent av kostnaden för enskilda
kompetensinsatser som planeras eller har genomförts under den
tid som frigörs eller har frigjorts under perioden med stöd
vid korttidsarbete. Ersättningen får dock uppgå till högst det
belopp som följer av föreskrifter som avses i tredje stycket 2.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan
med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter om
1. underlaget för preliminär ersättning för kompetensinsatser,
2. ett högsta belopp för ersättning för kompetensinsatser per
arbetstagare,
3. vilka typer av kostnader som får ingå vid beräkning av
ersättning för kompetensinsatser som genomförs av arbetsgivare
internt eller av företag i samma koncern, och
4. ansökan om preliminär ersättning för kompetensinsatser,
avstämning av preliminär ersättning för sådana insatser,
anmälan om avstämning, återbetalningsskyldighet för felaktiga
utbetalningar och kontroll. Lag (2022:138).
Ansökan om preliminärt stöd
18 § En ansökan om preliminärt stöd ska ha kommit in till
Skatteverket inom två kalendermånader från utgången av
stödmånaden. I annat fall får stöd inte lämnas för
stödmånaden.
Vid stöd efter godkännande enligt 5 a § ska den första
stödmånaden i stödperioden infalla senast 45 dagar efter
godkännandet. I annat fall får stöd inte lämnas.
Lag (2022:154).
Avstämning av preliminärt stöd
Arbetsgivarens skyldighet att göra en avstämning
19 § En arbetsgivare som har fått preliminärt stöd ska göra en
avstämning enligt 20 §.
När preliminärt stöd har lämnats enligt 5 § ska avstämning
göras vid utgången av tredje kalendermånaden från den tidpunkt
då en stödperiod löpt ut. Om arbetsgivaren före denna tidpunkt
under tre på varandra följande kalendermånader inte har ansökt
om preliminärt stöd, uppkommer dock skyldigheten att göra en
avstämning vid utgången av den tremånadersperioden.
När preliminärt stöd har lämnats enligt 5 a § ska avstämning
göras vid utgången av den tredje kalendermånaden från den
tidpunkt då en stödperiod inleddes och därefter senast var
tredje månad. Lag (2022:154).
Vad avstämning innebär
20 § En avstämning innebär att arbetsgivaren ska, för varje
arbetstagare som det preliminära stödet har avsett, bedöma om
den genomsnittliga arbetstids- och löneminskningen som har
tillämpats under respektive avtalsperiod som
avstämningsperioden består av
1. motsvarar en och samma nivå enligt 12 och 13 §§, och
2. har stöd i avtal enligt 15 eller 16 §.
Tillämpad genomsnittlig arbetstidsminskning
21 § Den tillämpade genomsnittliga arbetstidsminskningen
under en avtalsperiod är den minskning av arbetstiden som en
arbetstagare har haft eller, om han eller hon har varit
frånvarande, skulle ha haft under avtalsperioden.
Den tillämpade genomsnittliga arbetstidsminskningen anges i
procent av ordinarie arbetstid.
22 § När den tillämpade genomsnittliga arbetstidsminskningen
enligt 21 § fastställs för en arbetstagare, ska hänsyn tas
endast till månader eller delar av månader under
avtalsperioden för vilka preliminärt stöd har lämnats för
honom eller henne.
Den tillämpade genomsnittliga arbetstidsminskningen ska anses
motsvara en nivå enligt 12 § om den är minst lika stor som
det procenttal som anges där för respektive nivå.
Tillämpad genomsnittlig löneminskning
23 § Den tillämpade genomsnittliga löneminskningen under en
avtalsperiod är den minskning av lönen som en arbetstagare
har haft eller, om han eller hon har varit frånvarande,
skulle ha haft under avtalsperioden.
Den tillämpade genomsnittliga löneminskningen anges i procent
av summan av ordinarie lön under avtalsperioden avrundat till
närmaste heltal.
24 § När den tillämpade genomsnittliga löneminskningen enligt
23 § fastställs för en arbetstagare, ska hänsyn tas endast
till månader eller delar av månader under avtalsperioden för
vilka preliminärt stöd lämnats för honom eller henne.
Den tillämpade genomsnittliga löneminskningen ska anses
motsvara en nivå enligt 13 § om den är lika stor som det
procenttal som anges där för respektive nivå.
Återbetalningsskyldighet för allt preliminärt stöd i vissa
fall
25 § Arbetsgivaren är skyldig att betala tillbaka allt
preliminärt stöd som har betalats ut för en arbetstagare
under en avtalsperiod, om tillämpad genomsnittlig arbetstids-
och löneminskning beräknat på de månader eller delar av
månader under avtalsperioden för vilka preliminärt stöd
lämnats för arbetstagarens deltagande i korttidsarbete inte
motsvarar en och samma nivå enligt 12 och 13 §§. Detsamma
gäller om något av angivna förhållanden inte har stöd i avtal
enligt 15 eller 16 §.
Beräkning av slutligt stöd om avtal justerats under
avtalsperioden
26 § En arbetsgivare som har fått preliminärt stöd är skyldig
att betala tillbaka skillnaden mellan preliminärt stöd och
slutligt stöd, om det preliminära stödet för en stödmånad har
beräknats på en större arbetstidsminskning än den som följer
av det avtal som vid avstämningstidpunkten gäller för
stödmånaden.
Slutligt stöd beräknas på motsvarande sätt som preliminärt
stöd men baserat på den mindre arbetstidsminskningen.
27 § En arbetsgivare som har fått preliminärt stöd har rätt
till ytterligare stöd motsvarande skillnaden mellan
preliminärt stöd och slutligt stöd, om preliminärt stöd för
en stödmånad har beräknats på en mindre arbetstidsminskning
än den som följer av det avtal som vid avstämningstidpunkten
gäller för stödmånaden.
Slutligt stöd beräknas på motsvarande sätt som preliminärt
stöd men baserat på den större arbetstidsminskningen.
Ytterligare stöd får inte lämnas till en arbetsgivare som har
näringsförbud eller skatte- och avgiftsskulder som har
överlämnats till Kronofogdemyndigheten för indrivning, när
frågan om sådant stöd prövas. Är arbetsgivaren en juridisk
person, får den eller de fysiska personer som har ett
betydande inflytande i verksamheten inte ha näringsförbud.
Anmälan om avstämning
28 § Arbetsgivaren ska ställa samman belopp som arbetsgivaren
i förekommande fall är skyldig att betala tillbaka enligt 25
och 26 §§ och har rätt till enligt 27 § till ett
nettobelopp.
29 § En arbetsgivare som är skyldig att göra en avstämning ska
ge in en anmälan om avstämning. När preliminärt stöd har
lämnats enligt 5 § ska anmälan ha kommit in till Skatteverket
inom två kalendermånader från avstämningstidpunkten. När
preliminärt stöd har lämnats enligt 5 a § ska anmälan ha
kommit in till Skatteverket inom fyra veckor från
avstämningstidpunkten. I anmälan ska det anges om
arbetsgivaren är skyldig att betala tillbaka ett belopp efter
sammanställning enligt 28 §.
En arbetsgivare som efter sammanställning enligt 28 § har rätt
till ytterligare stöd ska begära detta i anmälan om
avstämning. I annat fall betalas inte något ytterligare stöd
ut för avstämningsperioden.
Om det finns särskilda skäl, ska anstånd med att ge in anmälan
om avstämning medges. Om förhållandena har ändrats så att det
inte längre finns förutsättningar för anståndet, ska anståndet
återkallas. Lag (2022:138).
29 a § Om en anmälan om avstämning inte ges in i rätt tid, ska
Skatteverket förelägga arbetsgivaren att inom en viss tid ge
in en sådan anmälan. Lag (2022:138).
30 § Om en anmälan om avstämning inte ges in efter
föreläggande enligt 29 a §, är arbetsgivaren skyldig att
betala tillbaka allt preliminärt stöd. Detsamma gäller en
arbetsgivare som i anmälan inte anger återbetalningsskyldighet
enligt 25 eller 26 § eller anger återbetalningsskyldighet med
för lågt belopp.
Arbetsgivaren ska helt eller delvis befrias från sin
återbetalningsskyldighet, om det är uppenbart oskäligt att
arbetsgivaren ska betala tillbaka allt preliminärt stöd.
Lag (2021:938).
Återbetalningsskyldighet för felaktiga utbetalningar
31 § En arbetsgivare som genom att lämna oriktiga uppgifter
eller på något annat sätt har förorsakat att stöd lämnats på
felaktig grund eller med ett för högt belopp, är
återbetalningsskyldig för det som har betalats ut för
mycket.
Om stöd i annat fall lämnats på felaktig grund eller med ett
för högt belopp, är arbetsgivaren återbetalningsskyldig
endast om denne har insett eller skäligen borde ha insett
felet.
Kreditering av skattekonto och återbetalning av stöd
32 § Stöd enligt denna lag ska tillgodoföras arbetsgivaren
genom kreditering på ett sådant skattekonto som avses i
61 kap. 1 § skatteförfarandelagen (2011:1244).
Om en avstämning av skattekontot visar att det finns ett
överskott på kontot efter kreditering av stödet, ska
utbetalning ske om det inte finns hinder mot detta enligt 64
kap. 4 § skatteförfarandelagen. Lag (2022:138).
33 § Om en arbetsgivare är återbetalningsskyldig för stöd
enligt denna lag, ska Skatteverket besluta att återkräva
beloppet. Ett sådant beslut ska innehålla uppgift om det
belopp som arbetsgivaren ska betala tillbaka och när beloppet
senast ska betalas.
Återbetalningen ska göras senast den sista dagen i månaden
efter den månad då Skatteverket beslutat om återkrav. Om det
finns särskilda skäl får Skatteverket besluta att
återbetalning ska göras senast en annan dag.
Det belopp som arbetsgivaren är skyldig att betala tillbaka
ska återbetalas genom att sättas in på ett särskilt konto för
återbetalning. Återbetalningen ska anses ha gjorts den dag då
betalningen har bokförts på det särskilda kontot.
Lag (2022:138).
33 a § Om ett belopp som har återkrävts inte betalas i rätt
tid, ska dröjsmålsränta tas ut på det obetalda beloppet från
och med dagen efter att stöd vid korttidsarbete tillgodoförts
till och med den dag betalning sker. Dröjsmålsränta beräknas
efter en räntesats som motsvarar basräntan enligt 65 kap. 3 §
skatteförfarandelagen (2011:1244).
Om det finns särskilda skäl, får Skatteverket helt eller
delvis avstå från kravet på ränta. Lag (2022:138).
34 § I fråga om stöd enligt denna lag gäller vad som sägs i
skatteförfarandelagen (2011:1244) om
1. avräkning i 62 kap. 11-14 §§,
2. inbetalda belopp som inte har kunnat tillgodoräknas någon i
62 kap. 19 §,
3. anstånd med betalning av skatter och avgifter i 63 kap. 2,
4-6, 8-10, 13, 15, 16, 22 och 23 §§,
4. återbetalning av skatter och avgifter i 64 kap. 9 och
10 §§,
5. ränta i 65 kap. 2-4, 7, 8 och 16 §§,
6. besluts verkställbarhet i 68 kap. 1 §,
7. indrivning i 70 kap., och
8. övriga bestämmelser om verkställighet i 71 kap.
En fordran enligt denna lag ska vid tillämpningen av lagen
(1982:188) om preskription av skattefordringar m.m. anses vara
en sådan fordran som har påförts enligt skatteförfarandelagen.
Lag (2022:138).
Kontroll
35 § En arbetsgivare som har ansökt om eller fått stöd ska ge
Skatteverket tillfälle att granska verksamheten med avseende
på arbetsgivarens rätt till stöd och lämna de uppgifter som
behövs för granskningen. Lag (2022:138).
36 § Skatteverket får förelägga en arbetsgivare att fullgöra
sina skyldigheter enligt 35 §.
Ett föreläggande får förenas med vite. Ett föreläggande får
dock inte förenas med vite om det finns anledning att anta att
den som ska föreläggas har begått en gärning som är
straffbelagd, och föreläggandet avser utredning av en fråga
som har samband med den misstänkta gärningen. Lag (2022:138).
36 a § Skatteverket får besluta om kontrollbesök för att
kontrollera att en arbetsgivare som har ansökt om eller fått
stöd är berättigad till stöd. Kontrollbesök får bara
genomföras i verksamhetslokaler och på annan plats där
arbetsgivaren bedriver verksamhet. Kontrollbesök får dock inte
genomföras i en lägenhet som är avsedd att helt eller till en
inte oväsentlig del användas som bostad.
Skatteverket får vid kontrollbesöket begära att en person som
utför eller kan antas utföra arbetsuppgifter i verksamheten
styrker sin identitet. Skatteverket får vid besöket även
ställa frågor om verksamheten. De uppgifter som lämnas får
kontrolleras mot uppgifterna i ansökan om preliminärt stöd och
anmälan om avstämning.
Den som ska kontrolleras behöver inte underrättas om beslutet
före kontrollbesöket. Kontrollbesöket ska genomföras på ett
sådant sätt att verksamheten inte hindras i onödan.
Lag (2022:138).
Handläggande myndighet
37 § Frågor enligt denna lag, utom frågor som avses i 5, 6, 7
och 8 §§, prövas av Skatteverket.
Skatteverket ska handlägga en ansökan om godkännande enligt
5 a § skyndsamt. Lag (2022:138).
Överklagande
38 § Beslut enligt denna lag överklagas till allmän
förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid överklagande
till kammarrätten. Beslut enligt 5, 6, 7, 8 och 36 a §§ samt
beslut om sådant anstånd som avses i 63 kap. 23 §
skatteförfarandelagen (2011:1244) får dock inte överklagas.
Lag (2020:378).
Övergångsbestämmelser
2020:207
1. Denna lag träder i kraft den 7 april 2020.
2. De nya bestämmelserna ska dock tillämpas för tid från och
med den 16 mars 2020.
3. För stöd som lämnas enligt 5 a § ska följande gälla för
stödmånader som infaller under perioden den 16 mars 2020 till
och med den 31 december 2020:
- Vid tillämpning av 13 § ska löneminskningen uppgå till 4, 6
respektive 7,5 procent om arbetstidsminskningen är 20, 40
respektive 60 procent.
- Vid tillämpning av 17 § andra stycket ska preliminärt stöd
lämnas med ett belopp som motsvarar 98,6 procent av underlaget
i 17 § första stycket.
- Bestämmelserna i 14 § ska inte tillämpas. För stöd som
lämnas under uppsägningstid ska vid tillämpning av 13 §
bortses från sådan ersättning som utgår till arbetstagaren för
att arbetsgivaren ska uppfylla 12 § lagen (1982:80) om
anställningsskydd.
- Bestämmelserna i 3 § andra stycket 3 ska inte tillämpas.
- Bestämmelserna i 11 § 3 ska inte tillämpas.
2020:1248
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2021.
2. Bestämmelserna i den nya 17 a § tillämpas inte på
kompetensinsatser som genomförts före ikraftträdandet.
2022:138
1. Denna lag träder i kraft den 1 april 2022.
2. Ärenden som har inletts hos Tillväxtverket genom en ansökan
om godkännande som lämnats före ikraftträdandet handläggs
enligt äldre föreskrifter.
2022:150
1. Denna lag träder i kraft den 1 april 2022.
2. Ärenden som har inletts hos Tillväxtverket före
ikraftträdandet handläggs enligt äldre föreskrifter.
2022:154
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2024.
2. Äldre bestämmelser gäller dock fortfarande för stöd som
avser stödmånader till och med den 31 december 2023.