Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2010:1101 ·
Visa register
Förordning (2010:1101) med instruktion för Inspektionen för strategiska produkter
Departement: Utrikesdepartementet
Utfärdad: 2010-08-26
Ändring införd: t.o.m. SFS 2023:628
Ikraft: 2010-10-01
Uppgifter
Kontroll av krigsmateriel, produkter med dubbla
användningsområden och tekniskt bistånd
1 § Inspektionen för strategiska produkter är
förvaltningsmyndighet för ärenden och tillsyn enligt lagen
(1992:1300) om krigsmateriel samt lagen (2000:1064) om
kontroll av produkter med dubbla användningsområden och av
tekniskt bistånd, om inte någon annan myndighet har detta
till uppgift.
1 a § Inspektionen ska när det gäller utförsel och annan
utlandssamverkan som avser krigsmateriel, på det sätt som
myndigheten finner lämpligt, tydliggöra beslutens förenlighet
med de strikta svenska riktlinjerna för krigsmaterielexport
och annan utlandssamverkan, samt de internationella åtaganden
som gäller inom verksamhetsområdet, inklusive kriterierna i
rådets gemensamma ståndpunkt 2008/944/Gusp av den 8 december
2008 om fastställande av gemensamma regler för kontrollen av
export av militär teknik och krigsmateriel samt FN:s
vapenhandelsfördrag. Förordning (2014:1557).
2 § Inspektionen ska
1. förmedla sådan information om kontroll av krigsmateriel,
produkter med dubbla användningsområden och tekniskt bistånd
som Sverige har åtagit sig att tillhandahålla som medlem i
Europeiska unionen och de multilaterala
exportkontrollregimerna,
2. delta i informations- och erfarenhetsutbyte och annat
samarbete inom ramen för internationella överenskommelser om
exportkontroll och i det europeiska samarbetet, och i detta
arbete
a) bevaka andra länders avslag på tillståndsansökningar,
b) informera Europeiska kommissionen, Europeiska unionens råd
och övriga medlemsstater i Europeiska unionen samt berörda
internationella organ om avslag på svenska ansökningar om
tillstånd, och
c) genomföra konsultationer enligt rådets gemensamma
ståndpunkt 2008/944/Gusp av den 8 december 2008 om
fastställande av gemensamma regler för kontrollen av export av
militär teknik och krigsmateriel,
3. uppfylla de åtaganden inom sitt verksamhetsområde som i
övrigt följer av Sveriges samarbete inom Europeiska unionen
och följa de tillämpningsbestämmelser som Europeiska unionens
medlemsstater kommit överens om, och
4. ge stöd till Regeringskansliets deltagande, och på uppdrag
av Regeringskansliet delta, i Europeiska unionens
rådsarbetsgrupper, Europeiska kommissionens arbetsgrupper, de
internationella exportkontrollregimernas arbete och annat
bilateralt och internationellt samarbete på
exportkontrollområdet. Förordning (2020:1100).
2 a § Inspektionen ska genomföra verifikationsbesök i utlandet
för att kontrollera att krigsmateriel, som har tillverkats i
och levererats från Sverige, inte har avletts till någon annan
mottagare än den som anges i slutanvändarintyget.
Verifikationsbesök får utföras i ett land som
1. har tagit emot sådan krigsmateriel i egenskap av slutlig
mottagare, och
2. i ett slutanvändarintyg har gett svensk myndighet
tillåtelse att på plats i landet utöva kontroll genom
verifikation av materielen i fråga.
Verifikationsbesöken ska avse följande krigsmateriel, som
anges i bilagan till förordningen (1992:1303) om
krigsmateriel:
1. pansarvärnsvapen och rekyllösa gevär (ML2 a),
2. ammunition till vapen enligt 1 (ML3 a),
3. robotar som kan bäras och användas av en grupp om högst tre
personer (ML4 a), och
4. vapensikten och eldledningsutrustning till robotar enligt 3
(ML5 a).
Verifikationsbesöken ska utföras vid en tidpunkt och i en
omfattning som inspektionen anser är lämplig.
Förordning (2021:1054).
3 § Inspektionen ska varje år senast den 15 februari till
regeringen lämna dels en redogörelse för den svenska exporten
av krigsmateriel och andra strategiska produkter under det
föregående kalenderåret, dels en beskrivning av viktiga
tendenser inom svensk och internationell exportkontroll.
Inspektionen ska vidare årligen lämna underlag till
Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) om den svenska
exporten av krigsmateriel för rapportering till Förenta
nationerna, Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa
och sekretariatet för FN:s vapenhandelsfördrag.
Förordning (2020:1100).
3 a § Sekretess enligt 15 kap. 1 § och 30 kap. 23 § första
stycket offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) hindrar
inte att inspektionen lämnar en uppgift till en behörig
myndighet i ett annat land inom Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet (EES), om det behövs för fullgörandet av
Sveriges internationella åtaganden om samarbete och
informationsutbyte mellan EES-länderna.
Förordning (2011:851).
Förbud mot kemiska vapen
4 § Inspektionen är nationell myndighet med de uppgifter som
följer av lagen (1994:118) om inspektioner enligt Förenta
nationernas konvention om förbud mot kemiska vapen och
förordningen (1997:121) om inspektioner enligt Förenta
nationernas konvention om förbud mot kemiska vapen m.m.
Utländska direktinvesteringar
4 a § Inspektionen ska vara nationell kontaktpunkt enligt
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/452 av den
19 mars 2019 om upprättande av en ram för granskning av
utländska direktinvesteringar i unionen samt lämna en årlig
rapport enligt artikel 5 i den förordningen.
Förordning (2020:828).
4 b § Inspektionen ska vara granskningsmyndighet enligt lagen
(2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar.
Förordning (2023:628).
4 c § Inspektionen ska regelbundet analysera och bedöma vilka
framväxande teknologier och vilken annan strategiskt
skyddsvärd teknologi som bör anges i bilaga 2 till
förordningen (2023:624) om granskning av utländska
direktinvesteringar. Inspektionen ska när det till följd av
ändrade förhållanden finns anledning till det informera
Regeringskansliet (Justitiedepartementet) om huruvida det
finns behov av att ändra bilagan och vid behov lämna förslag
på ändringar. Inspektionen ska dessförinnan ha gett
Försvarsmakten, Försvarets materielverk och Totalförsvarets
forskningsinstitut tillfälle att yttra sig.
Förordning (2023:628).
Internationella sanktioner
5 § Inspektionen ska fullgöra de uppgifter som myndigheten
tilldelas enligt;
1) förordningar om ekonomiska sanktioner som beslutas av
Europeiska unionen,
2) beslut som regeringen meddelar med anledning av sådana
förordningar, eller
3) föreskrifter som regeringen beslutar med stöd av lagen
(1996:95) om vissa internationella sanktioner.
Tjänsteexport
6 § Inspektionen får bedriva tjänsteexport som är direkt
kopplad till inspektionens kärnverksamhet inom ramen för de
uppgifter och verksamhetsområden som anges i denna instruktion
eller i annan förordning. Förordning (2020:1100).
Samverkan
7 § Inspektionen ska samverka med berörda myndigheter om
materielsäkerhet, känsliga teknologier och utländska
direktinvesteringar. Förordning (2020:1100).
Informationsverksamhet
8 § Inspektionen ska
1. informera allmänheten, universitet och högskolor samt andra
forskningsinstitutioner om sin verksamhet och om det gällande
regelverket för verksamheten, och
2. upprätthålla kontakter med relevanta företag, universitet
och högskolor i syfte att informera om riskerna med spridning
av känsliga teknologier. Förordning (2020:1100).
Ledning
9 § Inspektionen leds av en myndighetschef.
Särskilda organ
Exportkontrollrådet
10 § Ett råd för samråd i exportkontrollfrågor
(Exportkontrollrådet) är knutet till inspektionen. Rådet
består av generaldirektören och de andra ledamöter som
regeringen utser för en bestämd tid. Generaldirektören är
rådets ordförande och han eller hon ska hålla rådet
informerat om inspektionens verksamhet på
exportkontrollområdet.
11 § Generaldirektören ska samråda med rådet innan
inspektionen lämnar över ett ärende till regeringen för
prövning enligt 1 a § lagen (1992:1300) om krigsmateriel, 4 §
lagen (2000:1064) om kontroll av produkter med dubbla
användningsområden och av tekniskt bistånd, 6 § förordningen
(2000:1217) om kontroll av produkter med dubbla
användningsområden och av tekniskt bistånd eller enligt de
föreskrifter som har meddelats med stöd av dessa paragrafer.
Generaldirektören bestämmer vilka andra ärenden som före
avgörandet ska läggas fram för rådet för samråd.
12 § Inspektionen ska inför varje sammanträde i god tid till
rådet lämna det skriftliga underlag som rådets ledamöter
behöver för att ta ställning till de frågor som behandlas.
13 § Rådets sakkunniga i utrikes-, säkerhets- och
försvarspolitiska frågor är den statssekreterare som svarar
för exportkontrollfrågor, det utrikesråd i
Utrikesdepartementet som Regeringskansliet bestämmer och
statssekreteraren i Försvarsdepartementet eller den som någon
av dem sätter i sitt ställe. Generaldirektören får kalla även
andra sakkunniga och experter till sammanträden för att lämna
den information som behövs.
14 § Inspektionen ska tillsammans med rådets ledamöter verka
för att upprätthålla och utveckla ledamöternas kompetens på
området för kontroll av krigsmateriel och produkter med
dubbla användningsområden.
Teknisk-vetenskapliga rådet
15 § Ett teknisk-vetenskapligt råd (Teknisk-vetenskapliga
rådet) är knutet till inspektionen för att lämna råd till
myndigheten i frågor om klassificeringen av produkter och i
andra väsentliga teknisk-vetenskapliga ämnen. Rådet består av
generaldirektören och de andra ledamöter som inspektionen
utser. Generaldirektören leder rådets arbete.
Samverkansrådet
16 § Ett råd för samverkan mellan myndigheter i icke-
spridningsfrågor (Samverkansrådet) är knutet till
inspektionen. Rådet ska verka för en effektiv
myndighetssamordning när det gäller åtgärder mot spridning av
massförstörelsevapen. Rådet består av generaldirektören och
de andra ledamöter från samverkande myndigheter som
inspektionen utser. Generaldirektören leder rådets arbete.
Anställningar och uppdrag
17 § Generaldirektören är myndighetschef.
18 § I fråga om anställning vid inspektionen av en militär
tjänsteman i Försvarsmakten tillämpas inte 6 §
anställningsförordningen (1994:373).