Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2009:211 ·
Visa register
Fordonsförordning (2009:211)
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSIB TM
Utfärdad: 2009-03-26
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:602
Övrigt: Rättelseblad 2009:211 och 2010:386 har iakttagits.
Ikraft: 2009-04-29 överg.best.
1 kap. Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde m.m.
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om
1. fordons beskaffenhet och utrustning,
2. kontroll av fordon samt därtill hörande system,
komponenter och separata tekniska enheter, samt
3. den verksamhet som bedrivs av besiktningsorgan på
fordonsområdet.
2 § Förordningen gäller inte
1. fordon som tillhör staten och är tillverkade för särskilda
militära ändamål,
2. motordrivna fordon som är avsedda att föras av gående,
eller släpfordon som har kopplats till något sådant fordon,
3. fordon som används uteslutande inom inhägnade järnvägs-
eller industriområden eller inom inhägnade tävlingsområden
eller andra liknande inhägnade områden,
4. lekfordon, eller
5. fordon och släpfordon som tillhör en amerikansk styrka, en
medlem av en sådan styrka, en anhörig till en sådan medlem
eller en utländsk leverantör till styrkan och som finns i
landet inom ramen för avtalet den 5 december 2023 mellan
Sverige och Amerikas förenta stater om försvarssamarbete.
Förordning (2024:602).
3 § I följande författningar finns bestämmelser i nedan
angivna ämnen, nämligen
1. om undantag från denna förordning i
militärtrafikförordningen (2009:212) och vägtrafikförordningen
(1995:137) för den kommunala organisationen för
räddningstjänst under utbildning och höjd beredskap,
2. om färdskrivare i förordningen (1993:185) om
arbetsförhållanden vid vissa internationella vägtransporter
och förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt
färdskrivare, m.m.,
3. om taxameter i taxitrafikförordningen (2012:238),
4. om registrering av fordon i förordningen (2019:383) om
fordons registrering och användning, och
5. om motorfordons beskaffenhet och utrustning för begränsning
av utsläpp av avgaser och andra ämnen i
avgasreningsförordningen (2011:345). Förordning (2019:396).
Definitioner m.m.
4 § I denna förordning avses med:
- fordonstyp: fordon med en viss uppsättning utmärkande
egenskaper som innebär att de inte skiljer sig från varandra
i fråga om fordonskategori, tillverkare, tillverkarens
typbeteckning eller väsentliga konstruktions- eller
formgivningsaspekter,
- teknisk tjänst: ett organ som har utsetts för att utföra
provning och inspektion för godkännandemyndighetens räkning.
Godkännandemyndigheten kan även själv utöva denna funktion,
- provningsorgan: ett organ som utför provningar enligt
fordonslagen (2002:574) och denna förordning.
I övrigt har de beteckningar som används i denna förordning
samma betydelse som i lagen (2001:559) om
vägtrafikdefinitioner, i förordningen (2001:651) om
vägtrafikdefinitioner och i fordonslagen, om inte något annat
anges. Förordning (2010:75).
5 § Bestämmelserna i denna förordning om ägaren av ett fordon
tillämpas på innehavaren av det när det är fråga om fordon
som innehas
1. på grund av kreditköp med förbehåll om återtaganderätt,
eller
2. med nyttjanderätt för en bestämd tid om minst ett år.
6 § Om den som äger ett motordrivet fordon som är registrerat
i vägtrafikregistret, eller den som innehar det under sådana
omständigheter som sägs i 5 §, inte har fyllt 18 år och en
förmyndare för honom eller henne har registrerats i
vägtrafikregistret, tillämpas bestämmelserna om ägaren i
denna förordning på förmyndaren.
7 § Av 8 kap. 11 § framgår hur bestämmelserna i denna
förordning, eller i föreskrifter som har meddelats med stöd
av förordningen, om ansvar för ägare eller användare av
fordon ska tillämpas i vissa fall.
8 § Transportstyrelsen är godkännandemyndighet enligt
1. fordonslagen (2002:574),
2. denna förordning,
3. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 167/2013
av den 5 februari 2013 om godkännande och marknadskontroll av
jordbruks- och skogsbruksfordon,
4. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 168/2013
av den 15 januari 2013 om godkännande av och marknadskontroll
för två- och trehjuliga fordon och fyrhjulingar, och
5. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858 av
den 30 maj 2018 om godkännande av och marknadskontroll över
motorfordon och släpfordon till dessa fordon samt av system,
komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för
sådana fordon, om ändring av förordningarna (EG) nr 715/2007
och (EG) nr 595/2009 samt om upphävande av direktiv
2007/46/EG. Förordning (2020:739).
9 § Har upphävts genom förordning (2022:1169).
10 § Transportstyrelsen är marknadskontrollmyndighet och
utövar marknadskontroll enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om
marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om
ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG)
nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 över att produkter
överensstämmer med kraven i
1. rådets direktiv 70/157/EEG av den 6 februari 1970 om
tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om tillåten
ljudnivå och avgassystemet för motorfordon,
2. Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/64/EG av den
26 oktober 2005 om typgodkännande av motorfordon med avseende
på återanvändning,
3. Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/40/EG av den
17 maj 2006 om utsläpp från luftkonditioneringssystem i
motorfordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG,
4. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 78/2009 av
den 14 januari 2009 om typgodkännande av motorfordon med
avseende på skydd av fotgängare och andra oskyddade
trafikanter, om ändring av direktiv 2007/46/EG och om
upphävande av direktiven 2003/102/EG och 2005/66/EG,
5. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 79/2009 av
den 14 januari 2009 om typgodkännande av vätgasdrivna
motorfordon och om ändring av direktiv 2007/46/EG,
6. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 661/2009
av den 13 juli 2009 om krav för typgodkännande av allmän
säkerhet hos motorfordon och deras släpvagnar samt av de
system, komponenter och separata tekniska enheter som är
avsedda för dem,
7. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 167/2013,
8. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 168/2013,
9. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 540/2014
av den 16 april 2014 om motorfordons ljudnivå och om
utbytesljuddämpningssystem och om ändring av
direktiv 2007/46/EG och om upphävande av direktiv 70/157/EEG,
och
10. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858.
Bestämmelser om en marknadskontrollmyndighets befogenhet att
besluta om åtgärder enligt förordning (EU) 2019/1020 finns i
fordonslagen (2002:574). Förordning (2022:1169).
2 kap. Fordons beskaffenhet och utrustning
Allmänna förutsättningar för att fordon och fordonsutrustning
ska få användas, tas i bruk och saluföras
1 § Ett fordon får användas endast om det är tillförlitligt
från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik. I
dessa hänseenden gäller bestämmelserna i detta kapitel samt de
föreskrifter som myndigheter meddelar med stöd av
bestämmelserna i 8 kap.
Undantag från första stycket gäller om ett fordon behöver
användas för provkörning eller bogsering av det eller för
liknande ändamål och det kan ske utan fara för
trafiksäkerheten. Detsamma gäller i fall som avses i 11 § 2
lagen (2019:370) om fordons registrering och användning.
Förordning (2019:396).
2 § Mopeder klass II får tas i bruk endast om de
1. omfattas av ett i Sverige giltigt typgodkännande, är
försedda med ett typgodkännandemärke och det finns ett intyg
om överensstämmelse för dem, eller
2. har godkänts vid en mopedbesiktning.
Trots vad som anges i första stycket får en moped klass II
användas för färd kortaste lämpliga väg till eller från ett
besiktningsorgan för besiktning. Detsamma gäller om mopeden
används av en person, som yrkesmässigt eller i ett företag
med egen verkstad tillverkar eller reparerar mopeder, för
provkörning i samband med tillverkningen eller reparationen.
3 § Nya EG-motorfordon och släpvagnar till sådana fordon får
saluföras endast om de omfattas av ett i Sverige giltigt
typgodkännande eller enskilt godkännande.
Bestämmelsen i första stycket gäller inte
1. fordon som är konstruerade och tillverkade för användning
av Försvarsmakten,
2. fordon som uteslutande är avsedda för tävling på väg,
3. prototyper av fordon som används på väg för utförande av
ett särskilt provningsprogram under en tillverkares ansvar,
4. fordon som inte är färdigbyggda,
5. fordon som är avsedda för export utanför Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet,
6. fordon som omfattas av ett tillfälligt EG-typgodkännande
som godkännandemyndigheten med stöd av 3 kap. 34 § har
beslutat ska gälla i Sverige, och som har tillverkats innan
godkännandet upphörde att gälla, eller
7. typgodkända fordon i slutserier som har medgetts undantag
enligt 15 kap. 7 § 2 förordningen (2019:383) om fordons
registrering och användning. Förordning (2020:739).
3 a § En bilradiomottagare, som har byggts in i en ny
personbil eller en ny buss som släpps ut för försäljning eller
uthyrning på Europeiska unionens inre marknad, ska kunna ta
emot och återge åtminstone radiotjänster som tillhandahålls
via digital markbunden radiosändning. Förordning (2022:517).
4 § Komponenter och separata tekniska enheter till EG-
motorfordon eller släpvagnar till sådana fordon får saluföras
eller tas i bruk endast om de uppfyller föreskrivna krav och
är märkta på föreskrivet sätt.
Bestämmelsen i första stycket gäller inte komponenter eller
separata tekniska enheter som
1. är särskilt konstruerade eller avsedda för fordon som avses
i 3 § andra stycket 1, 2, 3 eller 5,
2. omfattas av ett tillfälligt typgodkännande som meddelats
utomlands som godkännandemyndigheten med stöd av 3 kap. 34 §
har beslutat ska gälla i Sverige, och som avser de nämnda
komponenterna eller separata tekniska enheterna,
3. är avsedda att monteras på fordon som omfattas av ett EG-
typgodkännande för fordon i små serier, ett nationellt
typgodkännande för fordon i små serier eller ett enskilt
godkännande, om godkännandet av fordonet inte inkluderar ett
godkännande av motsvarande komponent eller separata tekniska
enhet,
4. är avsedda att monteras i fordon som vid tidpunkten för
ibruktagandet inte behövde omfattas av ett i Sverige giltigt
typgodkännande eller enskilt godkännande, eller
5. är avsedda för export utanför Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet. Förordning (2020:739).
Grundläggande krav i fråga om fordons beskaffenhet och
utrustning
5 § Ett utrymme för den som färdas i ett motordrivet fordon
ska vara inrättat och utrustat så, att personskada vid en
trafikolycka eller en inbromsning hindras eller begränsas.
Förarplatsen i ett motorfordon eller i ett terrängmotorfordon
ska vara rymlig och anordnad så, att den medger en lämplig
körställning och en god uppsikt över omgivningen.
6 § Anordningar som är avsedda för manövreringen av ett
motordrivet fordon eller i övrigt för att användas av föraren
under färd ska vara inrättade och placerade så, att
förväxling undviks och föraren lätt kan komma åt dem utan att
trafiksäkerheten åsidosätts.
7 § Ett fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand,
explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån
undanröjs. Behållare och ledningar för gasformigt bränsle för
fordons framdrivning får inte finnas i ett utrymme som är
avsett för personbefordran.
8 § Ett motorfordon och ett släpfordon till ett sådant fordon
ska ha en yttre utformning som är godtagbar med hänsyn till
risken för skada på andra trafikanter, och som även i övrigt
uppfyller trafiksäkerhetens krav.
9 § Ett motorfordon och ett släpfordon till ett sådant fordon
ska vara inrättat och utrustat på ett sätt som är godtagbart
med hänsyn till risken för allvarlig skada på miljön, och som
även i övrigt uppfyller miljömässiga krav.
Särskilt om typgodkända och enskilt godkända fordon m.m.
10 § Ett nytt fordon ska, när det gäller beskaffenhet och
utrustning, anses stämma överens med kraven i denna
förordning och i föreskrifter som har meddelats med stöd av
förordningen, om det omfattas av ett i Sverige giltigt
typgodkännande eller enskilt godkännande.
Vad som sägs i första stycket gäller inte fordon som är
konstruerade för vänstertrafik.
11 § System, komponenter och separata tekniska enheter ska,
när det gäller beskaffenhet, anses stämma överens med kraven
i denna förordning och i föreskrifter som har meddelats med
stöd av förordningen, om de omfattas av ett i Sverige giltigt
typgodkännande.
Om en komponent eller en separat teknisk enhet ingår i ett i
Sverige giltigt typgodkännande för system avseende ett
fordon, ska även komponenten eller den separata tekniska
enheten, när det gäller beskaffenhet, anses stämma överens
med kraven i denna förordning och de föreskrifter som har
meddelats med stöd av förordningen, om inte annat är särskilt
föreskrivet.
12 § Trots vad som anges i 10 och 11 §§ gäller följande.
Godkännandemyndigheten får i ett enskilt fall besluta att
fordon, släpvagnar till fordon eller system, komponenter eller
separata tekniska enheter till sådana fordon som omfattas av
ett i Sverige giltigt typgodkännande, inte får registreras,
säljas eller tas i bruk om de
1. allvarligt äventyrar trafiksäkerheten,
2. allvarligt skadar miljön, eller
3. allvarligt skadar folkhälsan.
Ett beslut enligt andra stycket gäller i högst sex månader.
Godkännandemyndigheten ska omedelbart underrätta tillverkaren
om beslutet och skälen för det. Förordning (2020:739).
13 § Ett fordon som enligt 8 § lagen (2019:370) om fordons
registrering och användning är undantaget från
registreringsplikt ska, när det gäller beskaffenhet och
utrustning, anses uppfylla kraven i detta kapitel, om det får
användas i registreringslandet och är i trafikdugligt skick.
Förordning (2019:396).
Skyldighet för ägare m.fl. att underhålla och sköta fordon
14 § Ägaren av ett fordon som är i bruk är skyldig att
underhålla och sköta det så att det är i föreskrivet skick.
Han eller hon är också skyldig att se till att fordonet inte
används i strid med bestämmelserna i denna förordning eller
bestämmelser eller förbud som har meddelats med stöd av
förordningen.
Bestämmelserna i första stycket gäller även
1. den som använder någon annans fordon utan lov, och
2. den som innehar ett fordon med nyttjanderätt för obestämd
tid eller för en bestämd tid som understiger ett år och har
befogenhet att bestämma vem som får föra fordonet eller
anlitar någon annan förare än ägaren har utsett.
3 kap. Typgodkännande
Inledande bestämmelse
1 § Ett typgodkännande innebär att en typ av fordon, system,
komponent eller separat teknisk enhet godkänns i fråga om
beskaffenhet och utrustning.
Av 2 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) framgår att
typgodkännande kan ske i enlighet med EU-rättsakter på
området, i enlighet med överenskommelser upprättade inom
Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa
(ECE-typgodkännande) eller som nationellt typgodkännande.
Förordning (2015:933).
Tillämpningsområde
2 § Tillämpningen för typgodkännande i enlighet med EU-
rättsakter framgår av Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) nr 167/2013, Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) nr 168/2013 och Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) 2018/858. Förordning (2020:739).
3 § Förfarandet med ECE-typgodkännande tillämpas för system,
komponenter och separata tekniska enheter.
4 § Förfarandet med nationellt typgodkännande tillämpas för
1. EG-motorfordon och släpvagnar till sådana fordon som
a) tillverkas i små serier, eller
b) är avsedda för export utanför Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet,
2. terrängvagnar och motorredskap, samt
3. system, komponenter och separata tekniska enheter.
Ansökan
5 § Frågor om typgodkännande prövas av godkännandemyndigheten
efter ansökan av tillverkaren.
6 § En ansökan om typgodkännande ska avvisas, om en annan
ansökan som avser samma typ av fordon, system, komponent eller
separat teknisk enhet lämnats in tidigare.
Förordning (2020:739).
Inledande kontroll
7 § Innan godkännandemyndigheten beviljar ett typgodkännande,
ska den kontrollera att det hos tillverkaren finns
tillfredsställande rutiner och metoder som säkerställer en
effektiv kontroll av att serietillverkade fordon, system,
komponenter och separata tekniska enheter stämmer överens med
den godkända typen.
Provning
8 § Typgodkännande i enlighet med ECE-typgodkännande meddelas
på grundval av provning som har utförts av en teknisk tjänst.
Förordning (2020:739).
9 § Nationellt typgodkännande för fordon meddelas av
Transportstyrelsen på grundval av provning som utförts av
styrelsen. Förordning (2010:75).
9 a § Nationellt typgodkännande för system, komponenter och
separata tekniska enheter meddelas på grundval av provning som
har utförts av ett provningsorgan som
1. ackrediterats enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för
ackreditering och upphävande av förordning (EEG) nr 339/93 och
lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll, eller
2. ackrediterats i motsvarande ordning i något annat land inom
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Förordning (2021:688).
10 § Vid provning enligt 9 § ska Transportstyrelsen kontrollera
om fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet
och utrustning.
Vid provningen av sådana fordon som anges i 4 § 1 a ska
Transportstyrelsen även kontrollera om fordonet uppfyller
tillämpliga krav i
1. förordningen (1993:1067) om elektromagnetisk kompatibilitet,
och
2. avgasreningsförordningen (2011:345) och föreskrifter som
meddelats med stöd av den förordningen.
Vid provningen av sådana fordon som anges i 4 § 2 ska
Transportstyrelsen även kontrollera om fordonet uppfyller
tillämpliga krav i
1. förordningen om elektromagnetisk kompatibilitet,
2. förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa
förbränningsmotordrivna mobila maskiner, och
3. förordningen (2001:1084) om buller från viss
utomhusutrustning. Förordning (2011:352).
10 a § Vid provning enligt 9 a § ska provningsorganet
kontrollera om systemet, komponenten eller den separata
tekniska enheten uppfyller föreskrivna krav i fråga om
beskaffenhet och utrustning. Förordning (2010:75).
Villkor för typgodkännande
11 § Ett typgodkännande ska meddelas för typer av fordon,
system, komponenter eller separata tekniska enheter som
motsvarar uppgifterna i den tekniska information som
tillverkaren har lämnat, och som uppfyller de tillämpliga
tekniska kraven. För nationellt typgodkännande av sådana
fordon som anges i 4 § 1 a krävs dessutom att de krav som
anges i 10 § andra stycket är uppfyllda. För nationellt
typgodkännande av sådana fordon som anges i 4 § 2 krävs att de
krav som anges i 10 § tredje stycket är uppfyllda.
Förordning (2020:739).
12 § Har upphävts genom förordning (2020:739).
13 § Har upphävts genom förordning (2020:739).
14 § Har upphävts genom förordning (2020:739).
15 § I de fall en komponent eller en separat teknisk enhet
endast har avsedd funktion eller uppvisar sina särskilda
egenskaper i kombination med andra delar av fordonet, och
dess överensstämmelse med ett eller flera krav därför kan
kontrolleras endast när denna komponent eller separata
tekniska enhet fungerar tillsammans med andra delar av
fordonet, ska typgodkännandet begränsas i enlighet med den
kontroll som är möjlig.
16 § Även om de tillämpliga tekniska kraven är uppfyllda får
ett typgodkännande av fordon, system, komponenter eller
separata tekniska enheter till fordon inte meddelas om
fordonen, systemen, komponenterna eller enheterna utgör en
allvarlig fara för trafiksäkerheten, miljön eller folkhälsan.
Förordning (2020:739).
17 § Har upphävts genom förordning (2020:739).
Typgodkännandeintyg m.m.
18 § Om en ansökan om typgodkännande beviljas eller avslås
eller om ett typgodkännande återkallas ska
godkännandemyndigheten utfärda ett typgodkännandeintyg. Om en
ansökan beviljas, ska de begränsningar och krav som
typgodkännandet har förenats med anges i intyget.
Av typgodkännandeintyget ska det framgå vilket slags
typgodkännande det är fråga om. Förordning (2020:739).
19 § Har upphävts genom förordning (2020:739).
20 § I fråga om ECE-typgodkännande ska godkännandemyndigheten
lämna en kopia av typgodkännandeintyget till var och en av
godkännandemyndigheterna i de andra länder som har anslutit
sig till Förenta nationernas ekonomiska kommission för
Europas överenskommelse om antagande av enhetliga tekniska
föreskrifter för hjulförsedda fordon och för utrustning och
delar som kan monteras eller användas på hjulförsett fordon.
21 § När ett nationellt typgodkännande av sådana fordon som
anges i 4 § 1 a har meddelats ska godkännandemyndigheten, på
begäran av tillverkaren, sända en kopia av
typgodkännandeintyget, inklusive bilagor, till
godkännandemyndigheterna i de stater inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet som tillverkaren har angett.
22 § Har upphävts genom förordning (2020:739).
23 § Har upphävts genom förordning (2015:933).
Intyg om överensstämmelse
24 § En tillverkare som innehar ett nationellt typgodkännande
för fordon ska utfärda ett intyg om att fordonet
överensstämmer med en typ av fordon som har godkänts. Ett
sådant intyg om överensstämmelse ska åtfölja varje fordon som
har tillverkats i överensstämmelse med den godkända
fordonstypen. Intyg om överensstämmelse får dock inte utfärdas
för ett fordon som tidigare har tagits upp i ett intyg om
överensstämmelse eller typintyg, eller som har godkänts vid en
registreringsbesiktning. Förordning (2020:739).
25 § En tillverkare får utfärda en dubblett av intyget om
överensstämmelse. Ordet ”dubblett” ska då synas tydligt på
framsidan av dubbletten.
Typgodkännandemärke m.m.
26 § En tillverkare som innehar ett typgodkännande ska förse
samtliga fordon, system, komponenter och separata tekniska
enheter som tillverkas i överensstämmelse med en godkänd typ
med ett typgodkännandemärke eller med någon annan märkning
enligt det som är särskilt föreskrivet.
Ändrade förhållanden
27 § Utöver vad som anges i 2 kap. 5 och 5 a §§ fordonslagen
(2002:574) upphör ett nationellt typgodkännande av fordon att
gälla när nya krav som är tillämpliga på den godkända
fordonstypen blir obligatoriska.
Om bestämmelserna i första stycket endast är tillämpliga på en
variant eller en version av en fordonstyp, upphör
typgodkännandet att gälla bara i fråga om denna variant eller
version. Förordning (2020:739).
28 § Om tillverkningen upphör, om tillverkaren beslutar att
återkalla fordon som sålts, registrerats eller tagits i bruk,
eller om uppgifterna i det tekniska underlaget eller
informationsdokumentet ändras, ska tillverkaren anmäla detta
till godkännandemyndigheten.
Tillverkaren ska även anmäla till godkännandemyndigheten om
ett nationellt typgodkännande upphör att gälla enligt 2 kap.
5 a § fordonslagen (2002:574) eller enligt 27 §.
Förordning (2020:739).
29 § Efter en anmälan om återkallelse, ändring eller
upphörande enligt 28 § ska godkännandemyndigheten underrätta
tillverkaren om de åtgärder som detta föranleder. Myndigheten
får då besluta om ny kontroll eller provning.
30 § Har upphävts genom förordning (2020:739).
Fortlöpande kontroll
31 § Godkännandemyndigheten ska se till att en fortlöpande
kontroll sker av att serietillverkade fordon, system,
komponenter och separata tekniska enheter stämmer överens med
den typ som myndigheten har godkänt.
32 § Om godkännandemyndigheten finner att fordon, system,
komponenter eller separata tekniska enheter med intyg om
överensstämmelse eller typgodkännandemärke inte längre
stämmer överens med den typ som den har godkänt, ska
myndigheten vidta de åtgärder som behövs för att säkerställa
att serietillverkade fordon, system, komponenter eller
separata tekniska enheter på nytt tillverkas i
överensstämmelse med den godkända typen.
Utländska typgodkännanden
33 § Följande typgodkännanden som har meddelats av en
godkännandemyndighet i någon annan medlemsstat inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet är giltiga i Sverige i samma
utsträckning som om godkännandet hade meddelats här.
1. EG-typgodkännanden som har meddelats med stöd av rådets
direktiv 70/156/EEG av den 6 februari 1970 om tillnärmning av
medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon
och släpvagnar till dessa fordon, upphävt genom
Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/46/EG.
2. EG-typgodkännanden som har meddelats med stöd av rådets
direktiv 74/150/EEG av den 4 mars 1974 om tillnärmning av
medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av jordbruks-
eller skogsbrukstraktorer med hjul, upphävt genom
Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/37/EG.
3. EG-typgodkännanden som har meddelats med stöd av
Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/24/EG av den
18 mars 2002 om typgodkännande av två- och trehjuliga
motorfordon och om upphävande av rådets direktiv 92/61/EEG,
senast ändrat genom rådets direktiv 2013/15/EU.
4. EG-typgodkännanden som har meddelats med stöd av
Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/37/EG av den
26 maj 2003 om typgodkännande av jordbruks- och
skogsbrukstraktorer, av släpvagnar och utbytbara dragna
maskiner till sådana traktorer samt av system, komponenter och
separata tekniska enheter till dessa fordon och om upphävande
av direktiv 74/150/EEG, senast ändrat genom rådets direktiv
2013/15/EU.
5. EG-typgodkännanden som har meddelats med stöd av
Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/46/EG av den
5 september 2007 om fastställande av en ram för godkännande av
motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt av system,
komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för
sådana fordon, senast ändrat genom rådets direktiv 2013/15/EU.
6. EU-typgodkännanden som har meddelats med stöd av
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 167/2013 av
den 5 februari 2013 om godkännande och marknadskontroll av
jordbruks- och skogsbruks-fordon, med stöd av
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 168/2013 av
den 15 januari 2013 om godkännande av och marknadskontroll för
två- och trehjuliga fordon och fyrhjulingar och med stöd av
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858 av den
30 maj 2018 om godkännande av och marknadskontroll över
motorfordon och släpfordon till dessa fordon samt av system,
komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för
sådana fordon, om ändring av förordningarna (EG) nr 715/2007
och (EG) nr 595/2009 samt om upphävande av direktiv
2007/46/EG.
7. ECE-typgodkännanden.
Bestämmelserna i första stycket gäller inte tillfälliga
typgodkännanden som har meddelats i avvaktan på tillstånd från
Europeiska kommissionen att få meddela ett typgodkännande i
enlighet med EU-rättsakter på området med utnyttjande av
teknik eller principer som är oförenliga med bestämmelserna i
en eller flera rättsakter.
Bestämmelserna i första stycket 1 och 4 gäller inte EG-
typgodkännanden som avser fordon som tillverkas i små serier.
Förordning (2020:739).
34 § I fråga om typgodkännanden som inte är giltiga i Sverige
på samma sätt som om godkännandet hade meddelats här gäller
följande. Om en kopia av ett sådant typgodkännandeintyg
översänds till godkännandemyndigheten från en annan
medlemsstat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, ska
godkännandemyndigheten besluta om det godkännandet ska gälla
i Sverige eller inte. Godkännandemyndigheten får besluta att
godkännandet inte ska gälla i Sverige endast om de tekniska
bestämmelser enligt vilka fordonet har godkänts inte
motsvarar de krav som gäller här.
4 kap. Godkännande av enstaka fordon
Inledande bestämmelse
1 § Enstaka fordon godkänns i fråga om beskaffenhet och
utrustning genom enskilt godkännande, registreringsbesiktning
eller mopedbesiktning.
Tillämpningsområde
2 § Förfarandet med enskilt godkännande tillämpas för nya EG-
motorfordon och släpvagnar till sådana fordon som inte
omfattas av ett i Sverige giltigt typgodkännande eller
enskilt godkännande.
Förfarandet med enskilt godkännande kan tillämpas på ett
enskilt fordon under de olika etapperna i tillverkningen i
enlighet med ett etappvist typgodkännande. Förfarandet får
dock inte ersätta någon mellanliggande etapp i det normala
förfarandet för ett etappvist typgodkännande och får inte
tillämpas för godkännande av den första tillverkningsetappen
för ett fordon.
3 § Förfarandet med registreringsbesiktning tillämpas för
1. andra nya fordon som ska registreras i vägtrafikregistret
än sådana som anges i 2 § första stycket,
2. fordon som inte är nya som ska registreras i
vägtrafikregistret,
3. registrerade fordon som tidigare har godkänts och som
därefter har ändrats på sätt som anges i 20 § första stycket,
samt
4. fordon som ägaren med stöd av 21 eller 22 § har förelagts
att låta genomgå en registreringsbesiktning.
4 § Tillverkaren eller ägaren får välja om förfarandet med
enskilt godkännande eller registreringsbesiktning ska
tillämpas när det gäller nya EG-motorfordon och släpvagnar
till sådana fordon som
1. är konstruerade och tillverkade för användning av
Försvarsmakten,
2. uteslutande är avsedda för tävling på väg,
3. används på väg för utförande av ett särskilt
provningsprogram under en tillverkares ansvar, under
förutsättning att fordonen särskilt har konstruerats och
tillverkats för detta ändamål, eller
4. är avsedda för export utanför Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet.
5 § Förfarandet med mopedbesiktning tillämpas för
1. nya mopeder klass II som inte omfattas av ett i Sverige
giltigt typgodkännande, och
2. mopeder klass II som tidigare har godkänts och som
därefter har ändrats på sätt som anges i 35 § första stycket.
Enskilt godkännande
Ansökan
6 § Frågor om enskilt godkännande prövas av
godkännandemyndigheten efter ansökan av tillverkaren, av
fordonets ägare eller av någon som agerar för tillverkarens
eller ägarens räkning och som är etablerad inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet.
Provning
7 § Enskilt godkännande meddelas på grundval av provning som
har utförts av
1. ett besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 och 2 a §§
fordonslagen (2002:574) vars ackreditering omfattar fordonet,
2. ett provningsorgan som ackrediterats enligt
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 och
lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll, eller
3. ett provningsorgan som är ackrediterat inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet och som uppfyller motsvarande
krav. Förordning (2011:812).
8 § Ett fordon ska vara registrerat innan det genomgår en
provning för enskilt godkännande. Detta gäller dock inte
fordon som registreras efter anmälan enligt 2 kap. 4 §
förordningen (2019:383) om fordons registrering och
användning. Ett sådant fordon ska ha godkänts vid en
ursprungskontroll enligt 2 kap. 5 och 6 §§ samma förordning
innan provningen utförs.
Ansökan om enskilt godkännande ska ha lämnats in innan
provningen utförs. Förordning (2019:396).
9 § Den som ställer in ett fordon för provning för ett
enskilt godkännande ska lämna de uppgifter om fordonet som
behövs för provningen. På begäran ska han eller hon styrka
uppgifterna.
10 § Vid provningen ska provningsorganet kontrollera om
fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och
utrustning. Provningsorganet ska även kontrollera om fordonet
uppfyller tillämpliga krav i
1. förordningen (1993:1067) om elektromagnetisk kompabilitet,
och
2. avgasreningsförordningen (2011:345) och föreskrifter som har
meddelats med stöd av förordningen. Förordning (2011:352).
11 § Utöver vad som anges i 10 § ska provningsorganet lämna
det underlag som behövs för att de uppgifter om fordonet som
ska föras in i vägtrafikregistret ska kunna fastställas.
Villkor för enskilt godkännande
12 § Enskilt godkännande ska meddelas för ett fordon om
1. fordonets tekniska identitet kan fastställas,
2. fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om
beskaffenhet och utrustning samt de krav som anges i 10 §
andra meningen, och
3. de uppgifter om fordonet som ska föras in i
vägtrafikregistret kan fastställas.
13 § Godkännandemyndigheten får i ett enskilt fall besluta
om undantag från ett eller flera av de tillämpliga tekniska
kraven, om det finns godtagbara skäl.
14 § Även om de tillämpliga tekniska kraven är uppfyllda får
enskilt godkännande inte meddelas, om fordonet utgör en
allvarlig fara för trafiksäkerheten, miljön, eller
folkhälsan.
Intyg om enskilt godkännande
15 § Om en ansökan om enskilt godkännande beviljas ska
godkännandemyndigheten på begäran av sökanden utfärda ett
intyg om enskilt godkännande.
Utländska enskilda godkännanden
16 § På begäran av en tillverkare eller en fordonsägare ska
godkännandemyndigheten besluta om ett enskilt godkännande som
har meddelats i en annan medlemsstat inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet ska gälla i Sverige eller inte.
Godkännandemyndigheten får besluta att godkännandet inte ska
gälla i Sverige endast om de tekniska bestämmelser enligt
vilka fordonet har godkänts inte motsvarar de krav som gäller
här.
Registreringsbesiktning
Ansökan
17 § Registreringsbesiktning utförs av ett besiktningsorgan
enligt 4 kap. 2 och 2 a §§ fordonslagen (2002:574) vars
ackreditering omfattar fordonet, efter ansökan av fordonets
ägare eller av någon som agerar för ägarens räkning.
Förordning (2010:75).
18 § Ett fordon ska vara registrerat innan det
registreringsbesiktigas. Detta gäller dock inte fordon som
registreras efter anmälan enligt 2 kap. 4 § förordningen
(2019:383) om fordons registrering och användning. Ett sådant
fordon ska ha godkänts vid en ursprungskontroll enligt
2 kap. 5 och 6 §§ samma förordning innan det
registreringsbesiktigas. Förordning (2019:396).
19 § Den som ställer in ett fordon till
registreringsbesiktning ska lämna de uppgifter om fordonet
som behövs för besiktningen. På begäran ska han eller hon
styrka uppgifterna.
I fall som avses i 20 § första stycket ska den som ställer in
fordonet till registreringsbesiktning uppge vilka ändringar
som har gjorts på det.
Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon
20 § Om ett fordon har godkänts vid en
registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i
ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt
godkännande och det därefter har ändrats så att det inte
längre stämmer överens med utförandet när det besiktades
eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om
enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt
har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska
ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning.
Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes
eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att
avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls
för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.
Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring
som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte
påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess
säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer
överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar,
motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda
att dras av bilar.
Registreringsbesiktning efter föreläggande av
Transportstyrelsen
21 § Transportstyrelsen får, om det saknas tillräckliga
uppgifter om ett fordon för att det säkert ska kunna
identifieras och beskrivas i de avseenden som följer av
förordningen (2019:383) om fordons registrering och
användning, förelägga fordonsägaren att inom viss tid låta
fordonet genomgå en registreringsbesiktning.
Transportstyrelsen får i föreläggandet ange vilka uppgifter
som saknas.
I fråga om fordon som har tagits i bruk inträder körförbud om
föreläggandet inte följs. Förordning (2019:396).
22 § Transportstyrelsen får förelägga fordonsägaren att inom
viss tid låta ett fordon, för vilket styrelsen har meddelat
ett tidsbegränsat undantag från gällande föreskrifter om
fordons beskaffenhet och utrustning, genomgå en
registreringsbesiktning.
Om föreläggandet inte följs inträder körförbud för fordonet.
Besiktningens omfattning
23 § Vid registreringsbesiktning ska besiktningsorganet, med
de undantag och begränsningar som framgår av 24–26 §§, vidta
de åtgärder som anges i
2 kap. 6 § fordonslagen (2002:574).
24 § I fråga om fordon som enligt 2 kap. 10 § ska anses
stämma överens med föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet
och utrustning, ska besiktningen omfatta endast vad som anges
i 2 kap. 6 § 1 och 3 fordonslagen (2002:574).
25 § I fråga om fordon som avses i 2 kap. 4 § förordningen
(2019:383) om fordons registrering och användning får
registreringsbesiktningen, utan att slutlig prövning sker,
begränsas till vad som anges i 2 kap. 6 § 1 fordonslagen
(2002:574). Förordning (2019:396).
26 § Om Transportstyrelsen i ett föreläggande enligt 21 § har
angett vilka uppgifter om fordonet som saknas, ska
registreringsbesiktningen begränsas till att fastställa dessa
uppgifter.
26 a § Om ett fordon har godkänts vid en obligatorisk
trafiksäkerhetsprovning enligt Europaparlamentets och rådets
direktiv 2014/45/EU om periodisk provning av motorfordons och
tillhörande släpvagnars trafiksäkerhet och om upphävande av
direktiv 2009/40/EG, i den ursprungliga lydelsen, i en annan
medlemsstat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet under
tid då fordonet var registrerat där, ska besiktningsorganet,
på begäran av fordonsägaren och med tillämpning av 6 kap.
11 a § fastställa tidpunkten för den senaste
trafiksäkerhetsprovning då fordonet blev godkänt.
Förordning (2016:1217).
Villkor för godkännande vid registreringsbesiktning
27 § Ett fordon ska godkännas vid registreringsbesiktningen
om
1. fordonets tekniska identitet kan fastställas,
2. fordonet, utom i de fall som anges i 24–26 §§, uppfyller
föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning, och
3. de uppgifter om fordonet som ska föras in i
vägtrafikregistret kan fastställas.
28 § Ett fordon som inte omfattas av ett i Sverige giltigt
typgodkännande eller enskilt godkännande får godkännas endast
om det, utöver vad som anges i 27 § 2, uppfyller tillämpliga
krav i
1. förordningen (1993:1067) om elektromagnetisk kompatibilitet,
2. förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa
förbränningsmotordrivna mobila maskiner,
3. förordningen (2001:1084) om buller från viss
utomhusutrustning, och
4. avgasreningsförordningen (2011:345) och föreskrifter som
meddelats med stöd av den förordningen. Förordning (2011:352).
Körförbud samt förelägganden i övrigt
29 § Om ett fordon som är taget i bruk har ändrats och vid
registreringsbesiktningen är så bristfälligt att det inte kan
användas utan uppenbar fara för trafiksäkerheten, ska
besiktningsorganet meddela körförbud för det.
30 § Om ett fordon som är taget i bruk underkänns vid
registreringsbesiktningen ska besiktningsorganet, om
körförbud inte meddelas enligt 29 §, förelägga fordonsägaren
att inom en månad åter låta registreringsbesikta fordonet.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om kortare
inställelsetid i fall då ett fordon, utan att däremellan ha
godkänts, har underkänts vid registreringsbesiktning mer än
en gång.
Om fordonet inte har registreringsbesiktats inom förelagd tid
inträder körförbud för det.
31 § Ett körförbud som avses i detta kapitel gäller till dess
en ny registreringsbesiktning har genomförts.
Trots att körförbud gäller får fordonet användas för färd
kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har
utförts till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om
andra körförbud än enligt 29 § får fordonet också användas
för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad
för reparation. Detsamma gäller för en olastad släpvagn som
har meddelats körförbud enligt 29 § på grund av
bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med en
hastighet av högst 30 kilometer i timmen.
32 § Om körförbud meddelas vid en registreringsbesiktning,
ska besiktningsorganet förse fordonet med ett
körförbudsmärke.
Mopedbesiktning
Ansökan
33 § Mopedbesiktning utförs av ett besiktningsorgan enligt 4
kap. 2 och 2 a §§ fordonslagen (2002:574) vars ackreditering
omfattar fordonet, efter ansökan av fordonets ägare eller av
någon som agerar för ägarens räkning. Förordning (2010:75).
34 § Den som ställer in ett fordon till mopedbesiktning ska
lämna de uppgifter om fordonet som behövs för besiktningen.
På begäran ska han eller hon styrka uppgifterna.
Mopedbesiktning av en ändrad moped klass II
35 § Om en godkänd moped klass II har ändrats så att den inte
längre stämmer överens med uppgifterna i ett sådant typintyg
eller instrument över mopedbesiktning som har legat till
grund för godkännandet, får den inte användas förrän den har
godkänts vid en mopedbesiktning. Detsamma gäller om en moped
klass II, som är typgodkänd enligt EU-rättsakter på området,
har ändrats så att den inte längre stämmer överens med
intyget om överensstämmelse.
Trots första stycket får en moped klass II användas för färd
kortaste lämpliga väg till eller från ett besiktningsorgan
för besiktning. Detsamma gäller om mopeden används av en
person som yrkesmässigt eller i ett företag med egen verkstad
tillverkar eller reparerar mopeder, för provkörning i samband
med tillverkningen eller reparationen. Förordning (2015:933).
Villkor för godkännande
36 § En moped klass II ska godkännas vid mopedbesiktningen om
den uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och
utrustning.
Beteckning
37 § Om en moped klass II godkänns vid en mopedbesiktning,
ska besiktningsorganet tilldela den en beteckning som är
specifik för det fordonet.
5 kap. Lämplighetsbesiktning
Inledande bestämmelser
1 § Godkännande vid lämplighetsbesiktning krävs för att
1. en lätt lastbil ska få användas i taxitrafik,
2. en lastbil, ett släpfordon eller ett terrängmotorfordon, i
andra fall än som avses i 1, med förare och mot betalning ska
få ställas till allmänhetens förfogande för personbefordran,
3. en personbil ska få användas vid övningskörning i
trafikskola,
4. ett fordon som har kopplats till något annat motordrivet
fordon än en buss eller ett terrängmotorfordon ska få användas
för personbefordran,
5. en bil ska få registreras som utryckningsfordon enligt
2 kap. 11 § 1 förordningen (2019:383) om fordons registrering
och användning, och
6. ett fordon med en släpvagn, vilken är förbunden med
dragfordonet genom den gemensamma lasten, ska få framföras med
en hastighet av 50 kilometer i timmen enligt 4 kap. 20 § andra
stycket 4 trafikförordningen (1998:1276).
Förordning (2019:396).
2 § Ett fordon som inte har godkänts vid en
lämplighetsbesiktning får, trots det som anges i 1 § 4,
användas tillfälligt för personbefordran vid räddningstjänst av
en statlig myndighet eller av en kommunal organisation för
räddningstjänst. Ett fordon som har kopplats till en traktor
får också användas för personbefordran kortaste färd till eller
från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för
liknande ändamål. Förordning (2012:478).
Ansökan
3 § Lämplighetsbesiktning utförs av ett besiktningsorgan
enligt 4 kap. 2 och 2 a §§ fordonslagen (2002:574) vars
ackreditering omfattar fordonet, efter ansökan av fordonets
ägare eller av någon som agerar för ägarens räkning.
Förordning (2010:75).
4 § Den som ställer in ett fordon till lämplighetsbesiktning
ska lämna de uppgifter om fordonet som behövs för
besiktningen. På begäran ska han eller hon styrka
uppgifterna.
Villkor för godkännande
5 § Ett fordon ska godkännas vid lämplighetsbesiktningen, om
det uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och
utrustning för sådan användning som avses i 1 §.
Lämplighetsbevis
6 § Om ett fordon som inte är registreringspliktigt enligt
lagen (2019:370) om fordons registrering och användning
godkänns vid en lämplighetsbesiktning, ska besiktningsorganet
utfärda ett lämplighetsbevis. Om det föreskrivs villkor för
den avsedda användningen, ska detta anges i beviset.
Förordning (2019:396).
7 § Lämplighetsbeviset eller en bestyrkt avskrift av det ska
medföras vid sådan personbefordran som avses i 1 § 4 och visas
upp för en bilinspektör eller en polisman som begär det.
Handlingen ska vara i sådant skick att den kan läsas utan
svårighet. Förordning (2012:478).
6 kap. Löpande kontroll av fordon
Inledande bestämmelse
1 § Löpande kontroll av fordons beskaffenhet och utrustning
sker genom kontrollbesiktning och flygande inspektion.
Kontrollbesiktning utförs av ett besiktningsorgan enligt 4
kap. 2 och 2 a §§ fordonslagen (2002:574) vars ackreditering
omfattar fordonet. Förordning (2010:75).
1 a § Ett besiktningsorgan får medge att ett fordon som från
den 20 maj 2018 tillhör en besiktningspliktig fordonskategori
kontrollbesiktas under tiden 1 januari 2018–19 maj 2018 trots
att det under denna tid inte råder inställelse- eller
besiktningstermin för fordonet. Förordning (2017:840).
Kontrollbesiktning
Inledande bestämmelse
2 § Kontrollbesiktning kan ske som periodiskt återkommande
kontrollbesiktning eller efter föreläggande från
Transportstyrelsen, en polisman eller en bilinspektör.
Förordning (2016:1217).
Periodiskt återkommande kontrollbesiktning
3 § Periodiskt återkommande kontrollbesiktning ska ske av
fordon som avses i 5–7 och 9 §§.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om undantag från
kravet på periodiskt återkommande kontrollbesiktning av
fordon som används under speciella förhållanden, fordon som
aldrig eller praktiskt taget aldrig körs på vägar som
upplåtits för allmän trafik och fordon som uteslutande
används på små öar utan fast förbindelse med fastlandet.
Förordning (2016:1217).
4 § Har upphävts genom förordning (2016:1217).
5 § Periodisk kontrollbesiktning ska ske av bilar med en
totalvikt av högst 3,5 ton
– första gången senast tre år efter den månad då bilen första
gången togs i bruk,
– andra gången senast två år efter den månad då föregående
fullständiga kontrollbesiktning utfördes, och
– därefter senast fjorton månader efter den månad då
föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes.
Förordning (2016:1217).
6 § Periodisk kontrollbesiktning ska ske
– första gången senast ett år efter den månad då fordonet
första gången togs i bruk, och
– därefter senast ett år efter den månad då föregående
fullständiga kontrollbesiktning utfördes.
Periodisk kontrollbesiktning enligt första stycket ska ske
för fordon av följande slag:
1. Bilar, som inte är EG-mobilkranar, och bildragna
släpvagnar med en totalvikt över 3,5 ton.
2. Utryckningsfordon.
3. Registrerade motorfordon som används vid övningskörning i
en trafikskola.
4. Registrerade motorfordon som drivs med gas från gasverk på
fordonen eller på tillkopplade släpfordon, och registrerade
släpfordon på vilka ett sådant gasverk dras.
5. Registrerade bilar, släpvagnar och släpslädar som används
i yrkesmässig trafik för personbefordran eller taxitrafik.
6. Registrerade släpvagnar och släpslädar som är inrättade
för transport av sjuka och skadade.
7. Registrerade bilar som används i en uthyrningsrörelse.
8. Registrerade bilar som används för sådan skolskjutsning
enligt förordningen (1970:340) om skolskjutsning som inte är
yrkesmässig trafik eller taxitrafik.
9. Registrerade bussar.
10. Registrerade terrängmotorfordon och terrängsläp som, med
förare mot betalning, ställs till allmänhetens förfogande för
personbefordran, och registrerade terrängmotorfordon som
används i uthyrningsrörelse. Förordning (2016:1217).
7 § Periodisk kontrollbesiktning ska ske
– första gången senast fyra år efter den månad då fordonet
första gången togs i bruk, och
– därefter senast två år efter den månad då föregående
fullständiga kontrollbesiktning utfördes.
Periodisk kontrollbesiktning enligt första stycket ska ske
för fordon av följande slag:
1. Bildragna släpvagnar med en totalvikt av högst 3,5 ton.
2. Motorcyklar.
3. Motorredskap klass I, EG-mobilkranar och släpvagnar som
dras av sådana fordon.
4. Traktor b.
5. Motorredskap som utgörs av ombyggda bilar enligt
kungörelsen (1940:440) om hänförande av vissa automobiler
till fordonstypen motorredskap.
6. Traktorer som utgörs av ombyggda bilar.
Förordning (2016:1217).
8 § Har upphävts genom förordning (2016:1217).
9 § I stället för vad som anges i 5 § ska personbilar och
lätta lastbilar, från och med det kalenderår som infaller
trettio år efter fordonsåret, kontrollbesiktas senast två år
efter den månad då föregående fullständiga kontrollbesiktning
utfördes. Med fordonsår avses den uppgift i
vägtrafikregistret som anger ett fordons årsmodell eller, om
sådan uppgift saknas, tillverkningsår. Om båda uppgifterna
saknas i registret, avses med fordonsår det år när fordonet
första gången togs i bruk. Förordning (2016:1217).
10 § Har upphävts genom förordning (2016:1217).
11 § Har upphävts genom förordning (2016:1217).
11 a § Om ett fordon varit registrerat i en annan medlemsstat
inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och när det var
registrerat där godkändes vid en periodisk
trafiksäkerhetsprovning enligt Europaparlamentets och rådets
direktiv 2014/45/EU, i den ursprungliga lydelsen, ska
trafiksäkerhetsprovningen vid tillämpningen av 5–7 och 15 §§
jämställas med en kontrollbesiktning som har utförts i
Sverige. Förordning (2016:1217).
Kontrollbesiktning efter föreläggande av Transportstyrelsen
12 § Transportstyrelsen får, om det finns anledning att anta
att ett motordrivet fordon eller ett släpfordon är
bristfälligt, förelägga ägaren att inom en viss tid låta
fordonet genomgå en kontrollbesiktning. Om fordonet inte har
genomgått en besiktning inom föreskriven tid inträder
körförbud för det. I fråga om sådant förbud gäller 21 §
första stycket första meningen och andra stycket på
motsvarande sätt.
Villkor för godkännande vid kontrollbesiktning
13 § Ett fordon ska godkännas vid en kontrollbesiktning om det
1. är i trafiksäkert skick,
2. uppfyller tillämpliga krav i
a) avgasreningsförordningen (2011:345),
b) förordningen (2016:1128) om fluorerade växthusgaser, och
c) föreskrifter som har meddelats med stöd av dessa
förordningar, och
3. även i övrigt är godtagbart från miljösynpunkt.
Fordonet ska godkännas om det har brister som är av endast
ringa betydelse. Förordning (2019:396).
14 § Om ett fordon har underkänts vid en fullständig
kontrollbesiktning och en ny kontrollbesiktning sker inom två
månader därefter, får kontrollen begränsas till de delar som
tidigare har underkänts.
Körförbud samt förelägganden i övrigt
15 § Om ett fordon inte har genomgått en periodisk
kontrollbesiktning inom den tid som anges i 3, 5–7 och 9 §§,
inträder körförbud för det från och med kalendermånaden efter
den månad då det senast skulle ha genomgått en sådan
besiktning. Förordning (2016:1217).
16 § Om ett fordon vid en kontrollbesiktning är så
bristfälligt att det inte kan användas utan uppenbar fara för
trafiksäkerheten ska besiktningsorganet meddela körförbud för
det.
17 § Om ett fordon vid en kontrollbesiktning har sådana
brister att det inte kan godkännas, men körförbud inte
meddelas, ska fordonsägaren avhjälpa bristerna.
Besiktningsorganet ska förelägga ägaren att inom en viss tid
antingen låta fordonet genomgå en ny kontrollbesiktning eller
låta reparera och prova fordonet vid en verkstad som
ackrediterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning
(EG) nr 765/2008 och lagen (2011:791) om ackreditering och
teknisk kontroll eller av en verkstad som ackrediterats i
motsvarande ordning i något annat land inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet. Något föreläggande ska dock inte
utfärdas om bristerna endast är enkla och inte förekom vid den
senaste kontrollbesiktningen eller flygande inspektionen.
Om fordonet inte har genomgått en kontrollbesiktning eller
godkänts efter provning inom föreskriven tid, inträder
körförbud för det.
Den som ställer in ett fordon till reparation och provning vid
en ackrediterad verkstad enligt denna bestämmelse ska visa upp
föreläggandet.
Om fordonet uppfyller kraven vid provningen får verkstaden
utfärda ett intyg om att föreläggandet har följts.
Ackreditering enligt första stycket meddelas på grundval av
regler för sådana verkstäder i denna förordning och i
Transportstyrelsens föreskrifter som meddelats i anslutning
till förordningen. Förordning (2011:812).
18 § Om fordonet vid en fullständig kontrollbesiktning har
endast enkla brister som inte föranleder något föreläggande
enligt 17 § första stycket och fordonsägaren inom två månader
efter kontrollbesiktningen har låtit reparera och prova
fordonet vid en ackrediterad verkstad, får verkstaden utfärda
ett intyg om att detta har skett.
19 § Transportstyrelsen prövar om sådana intyg som avses i 17
och 18 §§ ska godtas. Om intyget godtas anses fordonet
godkänt.
20 § Om det vid en kontrollbesiktning visar sig att ett
fordon har ändrats på ett sådant sätt som avses i 4 kap. 20 §
första stycket, ska besiktningsorganet förelägga
fordonsägaren att inom en månad låta det genomgå en
registreringsbesiktning. Om fordonet inte har genomgått en
registreringsbesiktning inom förelagd tid inträder körförbud
för det.
21 § Ett körförbud enligt 15 eller 16 § gäller till dess en
kontrollbesiktning har genomförts. Ett körförbud enligt 17 §
andra stycket gäller till dess en kontrollbesiktning har
genomförts eller ett intyg efter provning vid en ackrediterad
verkstad har godtagits enligt 19 §. En provning vid en
verkstad måste dock göras inom en månad från det att förbudet
inträdde och inom två månader efter en fullständig
kontrollbesiktning. Ett körförbud enligt 20 § gäller till
dess en registreringsbesiktning har genomförts.
Trots att körförbud gäller får ett fordon användas för färd
kortaste lämpliga väg till ett besiktningsorgan för
besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 16 § får
fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till
en reparationsverkstad för reparation. Detsamma gäller för en
olastad släpvagn, som har meddelats körförbud enligt 16 § på
grund av bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med
en hastighet av högst 30 kilometer i timmen.
22 § Om körförbud meddelas vid en kontrollbesiktning ska
besiktningsorganet förse fordonet med ett körförbudsmärke.
Flygande inspektion
Tillämpningsområde
23 § Flygande inspektion får ske av motordrivna fordon,
släpfordon och efterfordon. Förordning (2010:75).
23 a § En sådan rapport från flygande inspektion som avses i
artikel 7 i Europaparlamentets och rådets direktiv
2014/47/EU, i den ursprungliga lydelsen, ska medföras i en
buss, en tung lastbil, ett släpfordon med en totalvikt över
3,5 ton eller en traktor b. Rapporten ska på begäran visas
upp för en bilinspektör eller polisman om den finns
tillgänglig och det inte är obehövligt.
Förordning (2016:1217).
24 § En buss, en tung lastbil eller ett släpfordon med en
totalvikt över 3,5 ton, som stoppas för en flygande
inspektion, ska inte kontrolleras om fordonets förare kan
visa att fordonet under de senaste tre månaderna har
genomgått
1. en fullständig kontrollbesiktning,
2. en flygande inspektion, eller
3. en obligatorisk trafiksäkerhetsprovning enligt
Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/45/EU, i den
ursprungliga lydelsen, i något annat land.
Första stycket gäller dock inte
1. om fordonet är uppenbart bristfälligt,
2. om kontrollen avser någon annan utrustning än den som
kontrollerades vid den tidigare flygande inspektionen,
eller
3. kontroll av att enkla brister har avhjälpts.
Förordning (2016:1217).
Förfarandet vid flygande inspektion
25 § Om det vid en flygande inspektion visar sig att ett
fordon har brister som är av endast ringa betydelse från
trafiksäkerhets- eller miljösynpunkt, ska förrättningsmannen
påpeka bristerna för fordonets förare.
26 § Om bristerna hos ett inspekterat fordon är så stora att
fordonet inte kan användas utan uppenbar fara för
trafiksäkerheten, ska förrättningsmannen meddela körförbud
för det.
27 § Om fordonet vid en flygande inspektion har endast enkla
brister som inte förekom vid den senaste kontrollbesiktningen
eller flygande inspektionen, ska fordonsägaren avhjälpa
bristerna. I sådant fall gäller vad som sägs i 18 och 19 §§
om reparationen och provningen sker inom två månader efter
inspektionen.
28 § Om fordonet vid en flygande inspektion har andra brister
än som avses i 25-27 §§, ska fordonsägaren avhjälpa dem och
förrättningsmannen förelägga denne att inom en viss tid
1. låta fordonet genomgå en kontrollbesiktning,
2. låta reparera och prova fordonet hos en ackrediterad
verkstad eller för ett besiktningsorgan visa att bristerna har
avhjälpts, eller
3. när det gäller ett fordon som inte är registreringspliktigt
enligt lagen (2019:370) om fordons registrering och
användning, genom ett intyg eller på något annat
tillförlitligt sätt styrka för Polismyndigheten att bristerna
har avhjälpts.
Om ett föreläggande enligt första stycket inte har följts
inträder körförbud för fordonet.
Vid provning och reparation hos en ackrediterad verkstad
gäller i fråga om intyg vad som sägs i 17 § tredje och fjärde
styckena samt 19 §. Förordning (2019:396).
29 § Om det vid en flygande inspektion visar sig att ett
fordon har ändrats på ett sådant sätt som avses i 4 kap. 20 §
första stycket ska förrättningsmannen förelägga fordonsägaren
att inom en månad låta det genomgå en
registreringsbesiktning.
Om fordonet inte har genomgått en registreringsbesiktning
inom förelagd tid inträder körförbud för det.
30 § Om körförbud meddelas vid en flygande inspektion ska
förrättningsmannen förse fordonet med ett körförbudsmärke.
31 § Om ett förbud eller föreläggande utfärdas ska
fordonsägaren underrättas om han eller hon inte är närvarande
vid den flygande inspektionen. I fråga om fordon som är
registrerade i vägtrafikregistret ska Transportstyrelsen
underrätta fordonsägaren. I fråga om andra fordon ska
förrättningsmannen göra det.
32 § Ett körförbud enligt 26 § gäller till dess en
kontrollbesiktning har genomförts. I andra fall gäller ett
körförbud som avses i detta kapitel till dess att
föreläggandet har följts.
Trots att körförbud gäller får fordonet användas för färd
kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har
utförts till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om
andra körförbud än enligt 26 § får fordonet också användas
för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad
för reparation. Detsamma gäller för en olastad släpvagn, som
har meddelats körförbud enligt 26 § på grund av
bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med en
hastighet av högst 30 kilometer i timmen.
7 kap. Anmälan av tekniska tjänster
Inledande bestämmelse
1 § Tekniska tjänster ska anmälas på det sätt som anges i
lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll, om
inte annat följer av bestämmelserna i detta kapitel.
Förordning (2011:812).
Tekniska tjänsters kompetens m.m.
2 § En teknisk tjänst ska ha den kompetens som behövs för den
uppgift anmälan avser och i övrigt vara lämplig för
uppgiften.
3 § En teknisk tjänst ska vara etablerad inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet (EES).
En teknisk tjänst som är etablerad i Sverige ska vara
ackrediterad enligt Europaparlamentets och rådets förordning
(EG) nr 765/2008 och lagen (2011:791) om ackreditering och
teknisk kontroll.
En teknisk tjänst som är etablerad i någon annan medlemsstat
inom EES ska vara
1. anmäld som teknisk tjänst av en behörig myndighet i en
medlemsstat inom EES, eller
2. ackrediterad av ett behörigt ackrediteringsorgan i en
medlemsstat inom EES.
En teknisk tjänst som är etablerad i någon annan medlemsstat
inom EES men som inte är anmäld eller ackrediterad i en
medlemsstat inom EES, ska på annat sätt visa
godkännandemyndigheten att den uppfyller kravet på nödvändig
kompetens och lämplighet för den uppgift anmälan avser.
Förordning (2019:118).
Ansökan
4 § En ansökan om att utses till organ som ska anmälas som
teknisk tjänst ska ges in till godkännandemyndigheten.
Om sökanden är etablerad i Sverige ska ett intyg om
ackreditering och en bedömningsrapport som avses i 6 § bifogas
ansökan.
Om sökanden är etablerad i någon annan medlemsstat inom
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), ska till ansökan
bifogas
1. en bedömningsrapport som har upprättats av en behörig
myndighet i en medlemsstat inom EES,
2. ett intyg om ackreditering som har utfärdats av ett
behörigt ackrediteringsorgan i en medlemsstat inom EES, eller
3. en bedömningsrapport som har upprättats enligt 6 § andra
stycket. Förordning (2019:118).
5 § Om en statlig myndighet begär att få bli organ som ska
anmälas som teknisk tjänst ska ansökan efter beredning
överlämnas till regeringen för beslut. En sådan ansökan ska
innehålla de uppgifter som anges i 9 § förordningen (2011:811)
om ackreditering och teknisk kontroll. Förordning (2011:812).
Bedömningsrapport
6 § Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll ska på
begäran av den som vill utses till organ som ska anmälas som
teknisk tjänst göra en bedömning av om sökanden uppfyller de
krav som anges i 2 §. Styrelsen ska redovisa sin bedömning i
en bedömningsrapport.
Om sökanden är etablerad i en annan medlemsstat inom
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och inte har bifogat
någon bedömningsrapport till sin ansökan, ska en
bedömningsrapport i stället upprättas av
godkännandemyndigheten.
Villkor för utseende och anmälan av tekniska tjänster
7 § Ett organ ska utses och anmälas som teknisk tjänst om det
uppfyller de krav som anges i 2 och 3 §§.
8 § Har upphävts genom förordning (2011:812).
8 kap. Övriga bestämmelser
Tillverkares tillhandahållande av information
1 § En tillverkare får inte förse användarna av ett fordon,
ett system, en komponent eller en separat teknisk enhet med
teknisk information som avviker från information som har
godkänts av godkännandemyndigheten.
2 § En innehavare av ett nationellt typgodkännande enligt
3 kap. 4 § 1 a ska förse tillverkare av komponenter eller
separata tekniska enheter till sådana fordon med alla
uppgifter som krävs för att tillverkarna ska kunna få
1. ett typgodkännande i enlighet med EU-rättsakter eller ett
ECE-typgodkännande för sina komponenter eller separata
tekniska enheter, eller
2. tillstånd att sälja fordonsdelar eller fordonsutrustning
som annars är förbjudna att sälja.
Av 2 kap. 4 a § fordonslagen (2002:574) framgår att
information som inte är allmänt tillgänglig inte behöver
lämnas ut om inte mottagaren av informationen förbinder sig
att hålla denna konfidentiell. Förordning (2020:739).
3 § Om en tillverkare av komponenter eller separata tekniska
enheter är innehavare av ett typgodkännandeintyg som
innefattar begränsningar för användningen eller särskilda
monteringskrav, ska han eller hon förse fordonstillverkaren
med all information om detta.
Ackrediterade besiktningsorgan
3 a § I 4 kap. 2 h § fordonslagen (2002:574) finns regler om
besiktningsorgans oberoende. Ett besiktningsorgans oberoende
ska dessutom säkerställas genom ackreditering som
kontrollorgan typ A enligt Styrelsens för ackreditering och
teknisk kontroll föreskrifter för kontrollorgan.
Förordning (2010:75).
3 b § En besiktningstekniker enligt 1 kap. 3 § fordonslagen
(2002:574) som utför besiktningar enligt samma lag ska ha den
utbildning och kompetens som krävs för att kunna utföra
besiktningarna.
En sådan besiktningstekniker ska vidare vara certifierad av
ett ackrediterat certifieringsorgan för personer enligt
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 och
lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll, eller
av ett certifieringsorgan som ackrediterats i motsvarande
ordning i något annat land inom Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet.
Certifiering meddelas på grundval av regler om utbildning och
kompetens för certifiering av besiktningstekniker i denna
förordning och i Transportstyrelsens föreskrifter som
meddelats i anslutning till förordningen. Certifieringen får
begränsas till att gälla vissa slag av fordon och
besiktningsformer.
Bestämmelser om tillfällig yrkesutövning och erkännande av
yrkeskvalifikationer som har förvärvats eller erkänts i en
annan stat än Sverige inom Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet eller i Schweiz finns i lagen (2016:145) om
erkännande av yrkeskvalifikationer och i de föreskrifter som
meddelas i anslutning till den lagen. Förordning (2016:174).
3 c § Vid besiktning ska besiktningsprotokoll föras. En kopia
av besiktningsprotokollet ska efter avslutad förrättning
överlämnas till fordonets förare. Vid beslut om körförbud
eller andra beslut som får överklagas enligt 5 kap. 4 och
5 §§ fordonslagen (2002:574) ska en underrättelse om hur man
överklagar beslutet biläggas protokollet och överlämnas till
fordonets förare.
Ett sådant besiktningsprotokoll som avses i artikel 7 i
Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/47/EU, i den
ursprungliga lydelsen, ska medföras i en buss, en tung
lastbil, ett släpfordon med en totalvikt över 3,5 ton eller
en traktor b. Protokollet ska på begäran visas upp för en
bilinspektör eller polisman om det finns tillgängligt och det
inte är obehövligt. Förordning (2016:1217).
3 d § Besiktningsorganet är skyldigt att anmäla till
Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll om någon av
de personer som lämplighetsprövningen ska avse enligt 4 kap.
2 e § fordonslagen (2002:574) byts ut. Detsamma gäller om
någon sådan person tillkommer. Förordning (2010:75).
3 e § Har upphävts genom förordning (2016:174).
3 f § Har upphävts genom förordning (2016:174).
3 g § Har upphävts genom förordning (2016:174).
Avgifter för vissa ärenden
4 § Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll får
meddela föreskrifter om avgifter för upprättande av
bedömningsrapporter enligt 7 kap. 6 §. Föreskrifterna meddelas
efter att Ekonomistyrningsverket har hörts.
Förordning (2010:1616).
Straff
5 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
lämnar oriktig uppgift
1. i en ansökan om typgodkännande,
2. i ett intyg om överensstämmelse eller i ett typintyg,
3. i ett typgodkännandemärke eller motsvarande märkning,
4. i samband med provning för ett enskilt godkännande,
registreringsbesiktning, mopedbesiktning eller
lämplighetsbesiktning, eller
5. i en ansökan om att bli utsedd till organ som ska anmälas
som teknisk tjänst.
Ansvar enligt första stycket inträder inte om den oriktiga
uppgiften saknat betydelse för frågan om godkännande eller om
uppgiften i övrigt inte varit ägnad att vilseleda.
Förordning (2020:739).
6 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet i
annat fall än som avses i 5 § bryter mot
1. bestämmelserna i 3 kap. 24, 26 eller 28 §, eller
2. föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning
för verkställigheten av 3 kap. 24, 26 eller 28 §.
7 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
bryter mot ett förbud enligt 2 kap. 12 § att sälja eller ta i
bruk fordon, system, komponenter eller separata tekniska
enheter.
8 § Till penningböter döms den som uppsåtligen eller av
oaktsamhet bryter mot bestämmelserna i 4 kap. 20 § om
registreringsbesiktning av ett ändrat fordon eller mot 5 kap.
7 § om medförande av lämplighetsbevis.
9 § Till penningböter döms ägaren av ett fordon om han eller
hon uppsåtligen eller av oaktsamhet har underlåtit att göra
vad som skäligen har kunnat krävas av honom eller henne för
att hindra att fordonet används i strid mot
1. körförbud,
2. bestämmelserna om fordons beskaffenhet och utrustning i
a) 2 kap. 1 §,
b) föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning,
3. bestämmelserna om mopedbesiktning i 2 kap. 2 § eller 4
kap. 35 §,
4. bestämmelserna om lämplighetsbesiktning i 5 kap. 1 § 1–4,
eller
5. bestämmelserna om medförande av dokument i 6 kap. 23 a §
eller 8 kap. 3 c § andra stycket.
Bestämmelserna i första stycket tillämpas även på föraren, om
denne har känt till hindret för att använda fordonet på det
sätt som har skett, samt på den som avses i 2 kap. 14 § andra
stycket. Förordning (2016:1217).
10 § Ansvar enligt 9 § första stycket 2 inträder inte om
bristfälligheten i fordonets beskaffenhet eller utrustning
var av ringa betydelse eller om användandet endast avsåg färd
till närmast belägna plats för att avhjälpa en skada som har
uppkommit under färden och fordonet kunde användas utan någon
uppenbar fara.
11 § Bestämmelserna i denna förordning eller i föreskrifter
som har meddelats med stöd av förordningen om ansvar för
ägare eller användare av fordon, tillämpas i fråga om ett
fordon som ägs eller används av staten eller en kommun på
förarens närmaste förman. Om denne har gjort vad som skäligen
har kunnat krävas av honom eller henne för att förebygga en
förseelse, en sådan ändå sker på grund av en överordnads
åtgärd eller vållande, tillämpas bestämmelserna om ansvar för
ägare eller användare på den överordnade.
I fråga om ett fordon som ägs eller används av ett oskiftat
dödsbo eller ett konkursbo tillämpas de bestämmelser om
ansvar som avses i första stycket på den eller dem som har
rätt att företräda boet.
I fråga om ett fordon som ägs eller används av ett bolag, en
förening, en stiftelse eller någon annan juridisk person
tillämpas de bestämmelser om ansvar som avses i första
stycket på den eller dem som har rätt att företräda den
juridiska personen eller på den som godkännandemyndigheten på
begäran har godtagit som ansvarig företrädare för denne.
12 § Ansvar enligt denna förordning inträder inte om straff
kan dömas ut enligt brottsbalken eller lagen (1951:649) om
straff för vissa trafikbrott.
Beslut genom automatiserad behandling av uppgifter
13 § Beslut i fråga om enskilt godkännande av fordon får
fattas genom automatiserad behandling av uppgifter.
Omprövning av beslut
14 § Transportstyrelsen får efter omprövning ändra ett beslut
som avses i 13 §, om det kan ske utan att det blir till
nackdel för någon enskild part. En begäran om omprövning ska
göras skriftligen, och ska ha kommit in till
Transportstyrelsen inom ett år från dagen för beslutet. Ett
beslut som avses i 13 § får också omprövas på initiativ av
Transportstyrelsen inom två månader från dagen för beslutet.
Överklagande
15 § I 5 kap. 4–6 §§ fordonslagen (2002:574) finns
bestämmelser om överklagande.
Ett beslut som avses i 13 § får inte överklagas innan det har
omprövats enligt 14 §. Ett överklagande av ett sådant beslut
innan det har omprövats ska anses som en begäran om
omprövning enligt nämnda bestämmelse.
Bemyndiganden m.m.
16 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
1. fordons beskaffenhet och utrustning,
2. omfattningen av den kontroll som avses i denna förordning,
3. omfattningen av de kontroller som avses i
2 kap. 11 och 12 §§ fordonslagen (2002:574),
4. utrustning som används vid den kontroll som avses i
2 kap. 10 § fordonslagen,
5. den utbildning och kompetens som krävs för polismän och
bilinspektörer som utför kontroller enligt 2 kap. 10 och 12 §§
fordonslagen,
6. den tekniska kompetensen och utrustningen samt
kvalitetssäkringen hos besiktningsorgan och provningsorgan
enligt fordonslagen samt sådana verkstäder som anges i
6 kap. 17 §,
7. certifiering av en besiktningstekniker och den utbildning
och kompetens som krävs för sådan certifiering,
8. tekniska tjänster,
9. tillsynen över efterlevnaden av fordonslagen, denna
förordning och föreskrifter som har meddelats med stöd av
denna förordning,
10. tillverkares tillhandahållande av information,
11. skyldighet för besiktningsorgan att rapportera
genomförande och utfall av fordonsbesiktningar och de
uppgifter som i övrigt behövs för fullgörande av tillsyn
enligt 5 kap. 3 a § fordonslagen,
12. avgifter för tillsyn enligt 5 kap. 3 a-3 c §§ fordonslagen
och ärendehandläggning enligt den lagen och enligt
föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen,
13. besiktningsorganens förande av protokoll och
dokumentationsskyldighet i fråga om fordonsbesiktning,
14. sådan underrättelseskyldighet för besiktningsorgan som
avses i 4 kap. 5 § fordonslagen,
15. besiktningsorganens insamling och hantering av sådana
uppgifter som avses i artikel 10 i kommissionens
genomförandeförordning (EU) 2021/392 av den 4 mars 2021 om
övervakning och rapportering av uppgifter om koldioxidutsläpp
från personbilar och lätta nyttofordon i enlighet med
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/631 och om
upphävande av genomförandeförordningarna (EU) nr 1014/2010,
(EU) nr 293/2012, (EU) 2017/1152 och (EU) 2017/1153,
16. insamling och hantering av fordonsägares vägran att göra
sådana uppgifter tillgängliga som avses i artikel 10 i
kommissionens genomförandeförordning (EU) 2021/392, och
17. avgifter för tillsyn och för ärendehandläggning enligt
- Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 167/2013 av
den 5 februari 2013 om godkännande och marknadskontroll av
jordbruks- och skogsbruksfordon,
- Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 168/2013 av
den 15 januari 2013 om godkännande av och marknadskontroll för
två- och trehjuliga fordon och fyrhjulingar, och
- Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858 av
den 30 maj 2018 om godkännande av och marknadskontroll över
motorfordon och släpfordon till dessa fordon samt av system,
komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för
sådana fordon, om ändring av förordningarna (EG) nr 715/2007
och (EG) nr 595/2009 samt om upphävande av direktiv
2007/46/EG.
Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om
verkställigheten av
- fordonslagen och denna förordning,
- Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 167/2013,
- Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 168/2013,
- Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858, och
- kommissionens genomförandeförordning (EU) 2021/392.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om att
1. vissa fordonsdelar eller fordonstillbehör får tas i bruk,
saluföras eller användas endast om de är märkta enligt
styrelsens föreskrifter eller är av en typ som har godkänts av
styrelsen eller någon annan myndighet,
2. förfarandet med nationellt typgodkännande under en
övergångsperiod får tillämpas även för andra fordon än sådana
som anges i 3 kap. 4 §, och
3. tekniska tjänster får vara etablerade i något land utanför
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Förordning (2023:129).
17 § Föreskrifter som avses i 16 § meddelas efter samråd
med
1. Arbetsmiljöverket i frågor som avser utrymmen för den
som färdas i lastbilar, traktorer eller motorredskap,
2. Försvarsmakten i frågor som avser fordon som brukas av
Försvarsmakten, Försvarets materielverk och Försvarets
radioanstalt,
3. Polismyndigheten i frågor som avser flygande inspektion
och sådan kontroll genom polisman som avses i 2 kap. 11 §
fordonslagen (2002:574),
4. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i frågor som
avser fordon som används av den kommunala organisationen för
räddningstjänst under utbildning eller höjd beredskap enligt
vägtrafikförordningen (1995:137) för den kommunala
organisationen för räddningstjänst under utbildning och höjd
beredskap. Förordning (2014:1282).
17 a § I förordningen (2011:811) om ackreditering och teknisk
kontroll finns bestämmelser om att myndigheter, som för
bedömning av överrensstämmelse eller annan teknisk kontroll
får meddela särskilda föreskrifter om ackreditering, ska
samråda med Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll.
Förordning (2011:812).
18 § Utöver vad som anges i 4 kap. 13 § får Transportstyrelsen
meddela föreskrifter om och i ett enskilt fall besluta om
undantag från bestämmelserna i denna förordning för
1. ett visst fordon,
2. en viss fordonstyp,
3. en viss grupp eller en viss kategori av fordon.
Undantag får föreskrivas eller beslutas om det
1. behövs med hänsyn till fordonets eller fordonens
konstruktion eller användning eller är motiverat av något
annat särskilt skäl,
2. kan ske utan fara för trafiksäkerheten och inte medför
någon väsentlig störning för omgivningen eller någon annan
avsevärd olägenhet, samt
3. är förenligt med tillämpliga EU-rättsakter, avtal om
ömsesidigt erkännande och reglementen.
Ett undantag enligt första stycket får förenas med villkor.
Förordning (2020:739).
19 § Socialstyrelsen får, efter samråd med
Transportstyrelsen, meddela föreskrifter om
sjukvårdsutrustning i utryckningsfordon för transport av
sjuka eller skadade.
20 § Transportstyrelsen får ingå en sådan internationell
överenskommelse som enbart berör styrelsens föreskrifter.
21 § Transportstyrelsen är nationell kontaktpunkt enligt
artikel 15 i Europaparlamentets och rådets direktiv
2014/45/EU, i den ursprungliga lydelsen, och enligt artikel
17 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/47/EU, i den
ursprunglig lydelsen.
Transportstyrelsen ska fullgöra de uppgifter som ankommer på
Sverige enligt artikel 17.1 och 18 i Europaparlamentets och
rådets direktiv 2014/47/EU, i den ursprungliga lydelsen, och
fullgöra den rapporteringsskyldighet och de uppgifter som
ankommer på Sverige enligt artikel 20.1 i direktivet, i den
ursprungliga lydelsen. Förordning (2016:1217).
Tillsyn m.m.
22 § Om inte annat föreskrivs, utövar Transportstyrelsen
tillsyn över efterlevnaden av fordonslagen (2002:574), denna
förordning och föreskrifter som har meddelats med stöd av
denna förordning.
23 § I fråga om tekniska tjänster som är etablerade utomlands
ska godkännandemyndigheten löpande förvissa sig om att
organet uppfyller de krav som anges i 7 kap. 2 och 3 §§.
Övergångsbestämmelser
2009:211
1. Denna förordning träder i kraft den 1 mars 2012 i fråga
om 2 kap. 3 och 4 §§ och i övrigt den 29 april 2009.
Förordning (2010:100).
2. För tiden till och med den 29 februari 2012 får
förfarandet med registreringsbesiktning tillämpas även i
fråga om andra nya EG-motorfordon och släpvagnar till sådana
fordon, än sådana som anges i 4 kap. 3 och 4 §§.
Förordning (2010:100).
3. Fordonsförordningen (2002:925) ska upphöra att gälla den
29 april 2009.
4. Föreskrifter som har meddelats med stöd av
fordonsförordningen (2002:925) ska vid tillämpningen av den
nya förordningen anses meddelade med stöd av motsvarande
bemyndigande i den nya förordningen.
5. Om en fordonstyp har godkänts vid typbesiktning enligt
bestämmelserna i den tidigare upphävda
terrängtrafikkungörelsen (1972:594) eller i den tidigare
upphävda fordonskungörelsen (1972:595) ska godkännandet anses
som ett meddelat nationellt typgodkännande enligt denna
förordning. Dock får nya intyg om överensstämmelse inte
utfärdas för sådana fordon.
6. För en moped som tagits upp i typintyg enligt 63 § i den
tidigare upphävda fordonskungörelsen (1972:595) i dess
lydelse före den 1 november 1998 eller godkänts vid
mopedbesiktning enligt 48–54 §§ fordonskungörelsen i dess
lydelse före den 1 november 1998 och därefter inte ändrats på
sådant sätt som anges i 50 § nämnda kungörelse, gäller vad
som sägs om mopeder klass II. Om en sådan moped har ändrats
på ett sådant sätt som anges i 50 § fordonskungörelsen och
därefter återställts får mopeden besiktas enligt 48–54 §§
fordonskungörelsen enligt dess lydelse före den 1 november
1998, varvid 17 § fordonskungörelsen får tillämpas i sin
lydelse före den 1 november 1998.
7. En teknisk tjänst som har utsetts och anmälts enligt 11
kap. 17 § fordonsförordningen (2002:925) ska anses ha utsetts
och anmälts enligt bestämmelserna i denna förordning.
2010:75
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2010.
2. Bemyndigandet i 8 kap. 16 § första stycket punkt 5 ska
inte gälla sådana besiktningsorgan som avses i punkt 2 i
övergångsbestämmelserna till lagen (2010:39) om ändring i
fordonslagen (2002:574).
3. Enskilt godkännande får fram till och med den 31 december
2010 även meddelas på grundval av provning som utförts av
sådana besiktningsorgan som avses i punkt 2 i
övergångsbestämmelserna till lagen (2010:39) om ändring i
fordonslagen (2002:574).
4. En besiktningstekniker enligt 1 kap. 3 § fordonslagen
(2002:574) som efter den 1 januari 2008 varit anställd för
att utföra besiktningar hos ett sådant besiktningsorgan som
avses i punkt 2 i övergångsbestämmelserna till lagen
(2010:39) om ändring i fordonslagen (2002:574) ska anses
behörig att utföra besiktningar i samma omfattning och lika
länge som han eller hon var behörig till det hos det
besiktningsorganet vid denna förordnings ikraftträdande.
2016:1217
1. Denna förordning träder i kraft den 20 maj 2017.
2. Förordningen tillämpas första gången för besiktningar och
flygande inspektioner som genomförs från den 20 maj 2018.
2020:739
1. Denna förordning träder i kraft den 1 september 2020.
2. För överträdelser som ägt rum före ikraftträdandet gäller
8 kap. 5 § i den äldre lydelsen.
2022:517
1. Denna förordning träder i kraft den 3 juni 2022.
2. Kravet i 2 kap. 3 a § tillämpas inte på fordon som släppts
ut på marknaden före den 21 december 2020.