Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2008:1002 ·
Visa register
Förordning (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Departement: Försvarsdepartementet
Utfärdad: 2008-11-20
Ändring införd: t.o.m. SFS 2023:919
Ikraft: 2009-01-01
Uppgifter
Verksamhetsområde
1 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har ansvar för
frågor om skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar,
i den utsträckning inte någon annan myndighet har ansvaret.
Ansvaret avser åtgärder före, under och efter en olycka, kris,
krig eller krigsfara.
Myndigheten ska
1. utveckla och stödja arbetet med civilt försvar,
2. utveckla och stödja samhällets beredskap mot olyckor och
kriser och vara pådrivande i arbetet med förebyggande och
sårbarhetsreducerande åtgärder,
3. arbeta med och verka för samordning mellan berörda
samhällsaktörer för att förebygga och hantera olyckor, kriser
och konsekvenser av krig och krigsfara,
4. samordna kommunerna på nationell nivå och stödja dem med
råd och information i deras verksamhet enligt lagen (2003:778)
om skydd mot olyckor samt utföra tillsyn enligt samma lag,
5. bidra till att minska konsekvenser av olyckor, kriser, krig
och krigsfara,
6. följa upp och utvärdera samhällets arbete med krisberedskap
och civilt försvar,
7. se till att utbildning och övningar kommer till stånd inom
myndighetens ansvarsområde, och
8. företräda det civila försvaret på central nivå i frågor som
har betydelse för avvägningen mellan civila och militära behov
av samhällets resurser om inte något annat följer av annan
författning. Förordning (2020:885).
1 a § Myndigheten är beredskapsmyndighet och sektorsansvarig
myndighet enligt förordningen (2022:524) om statliga
myndigheters beredskap. Förordning (2022:541).
Förebyggande och förberedande arbete
2 § Myndigheten ska i samverkan med myndigheter, kommuner,
regioner, organisationer och företag identifiera och analysera
sådana sårbarheter, hot och risker i samhället som kan anses
vara särskilt allvarliga. Myndigheten ska vidare tillsammans
med de ansvariga myndigheterna genomföra en övergripande
planering av åtgärder som bör vidtas. Myndigheten ska värdera,
sammanställa och rapportera resultatet av arbetet till
regeringen.
Myndigheten ska senast vid utgången av april månad varje udda
årtal lämna en nationell risk- och sårbarhetsbedömning till
regeringen. I arbetet ska myndigheten beakta de risk- och
sårbarhetsbedömningar som beredskapsmyndigheter lämnar enligt
19 § förordningen (2022:524) om statliga myndigheters
beredskap. Myndigheten ska genomföra bedömningen såväl på en
övergripande samhällsnivå som beredskapssektorsvis. Av
bedömningen ska särskilt allvarliga hot, risker och
sårbarheter samt vidtagna och planerade åtgärder framgå.
Förordning (2022:1004).
3 § Myndigheten ska, i enlighet med de föreskrifter som gäller
för området skydd mot olyckor, samordna och utveckla
verksamheten inom räddningstjänsten och när det gäller olycks-
och skadeförebyggande åtgärder.
Myndigheten ska samordna arbetet för barns och ungas säkerhet,
när det gäller att motverka olycksfall som leder till
personskador.
Myndigheten ska vidare verka för att förebyggande åtgärder mot
naturolyckor vidtas.
4 § Myndigheten ska utveckla och stärka samhällets förmåga att
förebygga och hantera oönskade händelser där farliga ämnen
ingår. Myndigheten har, i enlighet med de föreskrifter som
gäller för varje område, ansvar för uppgifter inom områdena
brandfarliga och explosiva varor, transporter på land av
farligt gods, åtgärder för att förebygga och begränsa följderna
av allvarliga kemikalieolyckor samt sanering efter utsläpp av
radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning.
5 § Myndigheten ska se till att utbildning inom
krisberedskap och för civilt försvar tillhandahålls.
Myndigheten ska dessutom genomföra övningar inom sitt
ansvarsområde. Myndigheten ska vid behov stödja
Regeringskansliet i dess utbildnings- och övningsverksamhet
inom krisberedskap och för civilt försvar.
Vidare ska myndigheten se till att ledningsmetoder och
stödsystem för räddningstjänst, krishantering och civilt
försvar samt materiel för räddningstjänst och krishantering
utvecklas och tillhandahålls. Förordning (2018:1518).
6 § Har upphävts genom förordning (2010:1901).
6 § Myndigheten ska stödja berörda aktörer i planeringen
för civilt försvar. Myndigheten ska särskilt verka för att
aktörerna samordnar planeringen samt för att samordning sker
i förhållande till det militära försvaret.
Myndigheten ska se till att nödvändiga åtgärder vidtas inom
befolkningsskyddet. Förordning (2018:1518).
Samordning och stöd vid olyckor och kriser samt vid höjd
beredskap
7 § Myndigheten ska stödja berörda myndigheters samordning av
åtgärder vid en kris eller vid höjd beredskap. Myndigheten ska
se till att berörda aktörer under sådana förhållanden, när det
gäller krishantering och civilt försvar, får tillfälle att
1. samordna åtgärder,
2. samordna information till allmänhet och medier,
3. effektivt använda samhällets samlade resurser och
internationella förstärkningsresurser, och
4. samordna stödet till centrala, regionala och lokala organ i
fråga om information och lägesbilder.
Myndigheten ska bistå Regeringskansliet med underlag och
information av betydelse för myndighetens ansvarsområde i
samband med allvarliga olyckor och kriser samt under höjd
beredskap. Förordning (2022:541).
7 a § Myndigheten ska utifrån en nationell riskbild
upprätthålla beredskap med stödresurser för att kunna bistå i
samband med allvarliga olyckor och kriser och vid höjd
beredskap.
Myndigheten ska även kunna prioritera och fördela tillgängliga
förstärkningsresurser enligt 6 kap. 8 a § lagen (2003:778) om
skydd mot olyckor. Förordning (2020:885).
7 b § Myndigheten ska samordna och utveckla systemet för
varning och information till allmänheten enligt lagen
(2023:407) om viktigt meddelande till allmänheten.
Myndigheten ska även förvalta och utveckla systemet för
utomhusvarning. Förordning (2023:582).
8 § Myndigheten ska kunna medverka med insatser i Sveriges
internationella humanitära verksamhet och får delta i
räddnings- och katastrofinsatser vid katastrofer i andra
länder som kräver omedelbara åtgärder. Myndigheten ska även
kunna stödja biståndsinsatser som avser humanitär
minhantering, stärkande av katastrofberedskap och tidig
återuppbyggnad efter katastrofer. Vidare ska myndigheten i
samverkan med andra berörda myndigheter och organisationer
förbereda så att myndigheten, i en situation då många svenska
medborgare eller personer med hemvist i Sverige drabbas av en
allvarlig olycka eller katastrof utanför Sverige, med kort
varsel i ett inledande skede kan stödja utlandsmyndigheter och
de nödställda.
Myndigheten får besluta om insatser enligt första stycket
endast under förutsättning att insatserna finansieras av någon
annan än myndigheten. Myndigheten ska före beslut om insats
informera Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) om de
åtgärder myndigheten avser att vidta. Vid insatser som rör
bistånd ska myndigheten dessutom samråda med Styrelsen för
internationellt utvecklingssamarbete (Sida).
Myndigheten ska på regeringens uppdrag kunna stödja
internationella insatser inom civil krishantering och
fredsfrämjande. Förordning (2023:582).
9 § Myndigheten ska i förhållande till Europeiska kommissionen
vara Sveriges kontaktpunkt och behörig myndighet för
tillämpningen av Europaparlamentets och rådets beslut
1313/2013/EU av den 17 december 2013, Europaparlamentets och
rådets beslut (EU) 2019/420 av den 13 mars 2019 om ändring av
beslut nr 1313/2013/EU om en civilskyddsmekanism för unionen
samt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/836 av
den 20 maj 2021 om ändring av beslut nr 1313/2013/EU om en
civilskyddsmekanism för unionen. Myndigheten ska ansvara för
de uppgifter som Sverige har och ska samordna det nationella
arbetet med att bygga upp och upprätthålla en insatsberedskap
enligt beslutet, med undantag för att fastställa moduler och
annan insatskapacitet som Sverige ställer till förfogande för
den europeiska insatskapaciteten vid nödsituationer.
Myndigheten får i förhållande till de länder som deltar i
samarbetet inom ramen för Europaparlamentets och rådets beslut
1. begära bistånd som rör räddningstjänst,
2. begära bistånd som rör annat än räddningstjänst om
biståndet finansieras av någon annan än myndigheten, eller
3. lämna bistånd, om biståndet finansieras av någon annan än
myndigheten.
Innan myndigheten beslutar om en insats enligt andra stycket
ska myndigheten informera Regeringskansliet
(Försvarsdepartementet) om de åtgärder som myndigheten avser
att vidta.
När det gäller miljöräddningstjänst till sjöss är det enligt
13 § förordningen (2019:84) med instruktion för
Kustbevakningen i stället Kustbevakningen som ska begära
bistånd från och lämna bistånd till de länder som deltar i
samarbetet inom ramen för beslutet. Förordning (2023:582).
9 a § Myndigheten får inom sitt verksamhetsområde ingå en
internationell överenskommelse
1. med en utländsk myndighet, en mellanfolklig organisation
eller ett EU-organ om projektsamarbete som helt eller delvis
finansieras av medel ur Europeiska unionens gemensamma budget,
2. med anledning av behov direkt hänförliga till genomförandet
av en sådan internationell insats som avses i 8 och 9 §§ och
som myndigheten deltar i, och
3. med anledning av behov som är direkt hänförliga till
genomförandet av en utbildning eller övning som syftar till
att stärka myndighetens insatsberedskap.
En överenskommelse enligt första stycket får inte ingås av
myndigheten om överenskommelsen kräver riksdagens eller
Utrikesnämndens medverkan. Innan en överenskommelse enligt
första stycket 1 ingås ska Regeringskansliet
(Försvarsdepartementet) underrättas. Förordning (2023:582).
Uppföljning, utvärdering och lärande
10 § Myndigheten ska beredskapssektorsvis, geografiskt
områdesvis och på en övergripande samhällsnivå följa upp och
utvärdera krisberedskap och civilt försvar och bedöma om
vidtagna åtgärder fått önskad effekt.
Myndigheten ska kunna göra en samlad bedömning av
olycksutvecklingen och det säkerhetsarbete som är kopplat till
denna. Förordning (2022:541).
11 § Myndigheten ska se till att erfarenheter tas till vara
från inträffade olyckor och kriser. Till stöd för detta ska
myndigheten tillhandahålla tvärsektoriella och samlade bilder
och bedömningar samt utveckla kompetens och metodik inom
området som tillgodoser nationella, regionala och lokala behov.
Informationssäkerhet
11 a § Myndigheten ska stödja och samordna arbetet med
samhällets informationssäkerhet samt analysera och bedöma
omvärldsutvecklingen inom området. I detta ingår att lämna råd
och stöd i fråga om förebyggande arbete till andra statliga
myndigheter, kommuner och regioner samt företag och
organisationer.
Myndigheten ska årligen lämna en rapport till regeringen med
en sammanställning av de incidenter som rapporterats in till
myndigheten enligt 14 § förordningen (2022:524) om statliga
myndigheters beredskap. Inför arbetet med att sammanställa
rapporten ska myndigheten inhämta upplysningar från
Säkerhetspolisen och Försvarsmakten om de incidenter som
rapporterats in till de myndigheterna enligt 2 kap. 4 § första
stycket 2 säkerhetsskyddsförordningen (2021:955).
Myndigheten ska även rapportera till regeringen om
förhållanden på informationssäkerhetsområdet som kan leda till
behov av åtgärder på olika nivåer och områden i samhället.
Förordning (2022:1004).
11 b § Myndigheten ska ansvara för att Sverige har en
nationell funktion med uppgift att stödja samhället i arbetet
med att förebygga och hantera it-incidenter. Myndigheten ska
1. agera skyndsamt vid it-incidenter genom att sprida
information samt vid behov arbeta med samordning av åtgärder
och medverka i det arbete som krävs för att avhjälpa eller
lindra effekter av det inträffade,
2. återrapportera till berörda aktörer i samband med att en
it-incident har rapporterats,
3. samverka med myndigheter med särskilda uppgifter inom
informationssäkerhetsområdet, och
4. vara Sveriges kontaktpunkt gentemot motsvarande funktioner
i andra länder samt utveckla samarbetet och
informationsutbytet med dessa. Förordning (2015:1065).
11 c § Myndigheten ska vara nationellt samordningscenter
enligt artikel 6 i Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) 2021/887 av den 20 maj 2021 om inrättande av Europeiska
kompetenscentrumet för cybersäkerhet inom näringsliv, teknik
och forskning och av nätverket av nationella
samordningscentrum. Förordning (2022:123).
Forskning och utveckling
12 § Myndigheten ska beställa, kvalitetssäkra och förmedla
forskning och utvecklingsarbete för skydd mot olyckor,
krisberedskap och civilt försvar.
Jämställdhet
13 § Myndigheten ska säkerställa att ett
jämställdhetsperspektiv integreras i verksamhetsplanering,
genomförande, uppföljning och rapportering av verksamheten
och verka i enlighet med Förenta nationernas säkerhetsråds
resolutioner 1325 (2000) och 1820 (2008) om kvinnor, fred och
säkerhet. Resolutionerna och jämställdhetsperspektivet ska
särskilt beaktas vid utbildnings- och övningsverksamhet
enligt 5 § samt vid planering, genomförande och utvärdering
av insatser enligt 7 och 8 §§. Förordning (2018:1518).
13 a § Myndigheten ska stödja kommunerna i deras arbete med
jämställdhet och mångfald i kommunernas organisationer för
utförande av uppgifterna enligt lagen (2003:778) om skydd mot
olyckor. Förordning (2020:885).
Särskilda uppgifter
14 § Myndigheten ska, förutom genom insatser som avses i 8 §
första stycket tredje meningen, på regeringens uppdrag kunna
stödja personer med hemvist i Sverige som drabbats av en
större katastrof utomlands. Myndigheten ska i det
sammanhanget särskilt underlätta kontakterna mellan enskilda
och myndigheter, verka för samordning av myndigheters,
organisationers och övriga aktörers åtgärder, verka för
samordning av den offentliga informationen om den reglering
som har betydelse för dem som drabbats samt identifiera behov
av särskilda insatser. Förordning (2009:611).
14 a § Myndigheten ska upprätthålla en beredskap för att
besluta om och genomföra luftburna sjuktransporter med Svenska
nationella ambulansflyget.
Myndigheten får, i samråd med Socialstyrelsen, besluta om
insatser med Svenska nationella ambulansflyget endast under
förutsättning att dessa finansieras av någon annan än
myndigheten och att nödvändiga resurser inte finns att tillgå
på annat sätt. Innan myndigheten beslutar om en insats ska
myndigheten informera Regeringskansliet
(Försvarsdepartementet) om de åtgärder som myndigheten avser
att vidta. Förordning (2023:582).
15 § Myndigheten ska tillsammans med andra berörda aktörer
verka för att skapa en sammanhållen information om skydd mot
olyckor, krisberedskap och totalförsvar samt om
säkerhetspolitik. Myndigheten ska vidare stärka samhällets
förmåga att hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig
och krigsfara genom samverkan med organisationer som har
uppgifter inom krisberedskapsområdet och civilt försvar.
Myndigheten ska stödja medieföretagens beredskapsplanering.
Förordning (2018:1518).
16 § Myndigheten ska införa, förvalta och utveckla
radiokommunikationssystemet för skydd och säkerhet (Rakel-
systemet).
16 a § Myndigheten ska förvalta, utveckla och tillhandahålla
den nationella kommunikationstjänsten Swedish Government
Secure Intranet (SGSI). Tjänsten ska tillhandahållas statliga
myndigheter, kommuner och regioner. Tjänsten ska också
tillhandahållas andra aktörer som enligt författning eller
genom avtal har ålagts ett särskilt ansvar för beredskap vid
olyckor, kriser eller höjd beredskap. Förordning (2021:280).
17 § Myndigheten utför de uppgifter som följer av förordningen
(2016:157) om erkännande av yrkeskvalifikationer.
Förordning (2016:160).
17 a § Myndigheten ska vara Sveriges kontaktpunkt för skydd
av europeisk kritisk infrastruktur enligt artikel 10.1 i
rådets direktiv 2008/114/EG av den 8 december 2008 om
identifiering av, och klassificering som, europeisk kritisk
infrastruktur och bedömning av behovet att stärka skyddet av
denna. Förordning (2009:611).
17 b § Myndigheten ska vara behörig myndighet för frågor
enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/60/EG av
den 23 oktober 2007 om bedömning och hantering av
översvämningsrisker och ska ansvara för rapportering till
Europeiska gemenskapens kommission enligt artikel 15 i
direktivet. Förordning (2009:957).
18 § Myndigheten ska samordna deltagande för de svenska
myndigheter som bedriver verksamhet inom ramen för den civila
beredskapsdelen inom Nato/Partnerskap för fred-samarbetet.
18 a § Myndigheten ska verka för att det generationsmål för
miljöarbetet och de miljökvalitetsmål som riksdagen har
fastställt nås och ska vid behov föreslå åtgärder för
miljöarbetets utveckling.
Myndigheten ska rapportera till Naturvårdsverket och samråda
med verket om vilken rapportering som behövs.
Förordning (2011:482).
18 b § Myndigheten ska vara nationell kontaktpunkt för
Galileosystemets larmkedja i Sverige.
Förordning (2018:1518).
18 c § Myndigheten ska vara nationell kontaktpunkt i
Sverige enligt Unescos mellanstatliga oceanografiska
kommissions tsunamiprogram (Tsunami National Contact).
Myndigheten ska samordna sitt arbete med Sveriges
meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI).
Förordning (2018:1518).
18 d § Myndigheten ska utöva tillsyn över och kontroll av
att åtagandena i alarmeringsavtalet mellan staten och SOS
Alarm Sverige AB uppfylls. Myndigheten ska årligen lämna en
rapport till regeringen där det utförda tillsyns- och
kontrollarbetet redovisas. Förordning (2018:1518).
18 e § Myndigheten ska stödja kommunerna i deras arbete med
personalförsörjningen av deltidsanställda brandmän.
Myndigheten ska även utföra utredningar om personliga
förhållanden, enligt 2 kap. 1 § lagen (1994:1809) om
totalförsvarsplikt, för totalförsvarspliktiga som med stöd av
3 kap. 4 § samma lag ska skrivas in för civilplikt inom sådan
räddningstjänst som kommunerna ansvarar för. Myndigheten ska
även göra framställningar om krigsplacering enligt 3 kap. 15 §
samma lag för dessa totalförsvarspliktiga.
Förordning (2023:919).
18 f § Bestämmelser om myndighetens uppgift som
marknadskontrollmyndighet enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om
marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om
ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG)
nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 finns i
- förordningen (2006:311) om transport av farligt gods,
- förordningen (2010:1075) om brandfarliga och explosiva
varor,
- miljötillsynsförordningen (2011:13), och
- förordningen (2018:1179) med kompletterande bestämmelser
till EU:s förordning om gasanordningar.
Förordning (2022:1167).
18 g § Myndigheten ska vara nationell kontaktpunkt enligt
artikel 8 i rådets beslut (Gusp) 2021/698 av den 30 april 2021
om säkerheten i de system och tjänster som har byggts ut,
tagits i drift och använts inom ramen för unionens rymdprogram
som kan påverka säkerheten i unionen och om upphävande av
beslut 2014/496/Gusp. Förordning (2022:1703).
18 h § Myndigheten ska vara behörig myndighet för den
offentligt reglerade tjänsten (PRS) inom det europeiska
satellitnavigeringsprogrammet (Galileo) i enlighet med
Europaparlamentets och rådets beslut 1104/2011/EU av den
25 oktober 2011 om närmare föreskrifter för tillträde till den
offentliga reglerade tjänst som erbjuds via det globala system
för satellitnavigering som inrättats genom Galileoprogrammet.
Myndigheten ska ha en samordnande roll och uppdraget avgränsas
till de uppgifter i rådets beslut som inte är reglerade i lag
eller uppdrag. Förordning (2022:1703).
18 i § Myndigheten ska vara behörig myndighet för Govsatcom
inom Europeiska unionens rymdprogram, enligt artikel 68 i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/696 av den
28 april 2021 om inrättande av unionens rymdprogram och
Europeiska unionens rymdprogrambyrå och om upphävande av
förordningarna (EU) nr 912/2010, (EU) nr 1285/2013 och (EU)
nr 377/2014 och beslut nr 541/2014/EU. Myndigheten ska ha en
samordnande roll och uppdraget avgränsas till de uppgifter i
Europaparlamentets och rådets förordning som inte är
reglerade i lag eller uppdrag. Förordning (2022:1703).
18 j § Myndigheten ska vara svensk teknisk kontaktpunkt för
Organisationen för säkerhet och samarbete i Europas (OSSE)
verksamhet på cyberområdet. Innan svar på
informationsförfrågningar lämnas ska myndigheten informera
Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
Förordning (2022:1703).
18 k § Myndigheten ska när det gäller krisberedskapsåtgärder
avseende kärnteknisk verksamhet redovisa
1. hur myndigheten och länsstyrelserna har använt medlen och
hur medlen har fördelats mellan aktörerna, och
2. bedömda effekter av den genomförda verksamheten.
Myndigheten ska även senast den 20 februari varje år
rapportera utfallet av verksamheten samt lämna en prognos för
de kommande tre åren till Strålsäkerhetsmyndigheten.
Förordning (2022:1703).
18 l § Myndigheten ska ha beredskap att kunna bistå regeringen
med att kungöra författningar genom att de publiceras på
webbplatsen msb.se. Författningar ska kunna publiceras där om
regeringen inte kan publicera författningar på Svensk
författningssamlings webbplats. Förordning (2022:1703).
Myndighetsledning
19 § Myndigheten leds av en myndighetschef.
20 § Vid myndigheten ska det finnas ett insynsråd som består av
högst tio ledamöter.
Särskilda organ
21 § Inom myndigheten finns en nämnd som ska pröva de frågor
om disciplinära åtgärder och avskiljande som regleras i
förordningen (2003:477) om utbildning i skydd mot olyckor.
Nämnden består av myndighetschefen, chefen för den enhet som
berörs, en företrädare för de anställda lärarna vid
myndigheten samt rättschefen. De studerande har rätt att vara
representerade i nämnden med en ledamot. Den ledamot som
företräder lärarna ska utses och entledigas av den
arbetstagarorganisation som är den största med hänsyn till
antalet medlemmar bland den personalkategorin. Ledamoten ska
utses för två år. Den ledamot som representerar de studerande
ska utses för ett år.
Myndighetschefen är nämndens ordförande. Nämnden är beslutsför
när ordföranden och minst tre andra ledamöter, varav
rättschefen ska vara en, är närvarande. Förordning (2020:885).
Anställningar och uppdrag
22 § Generaldirektören är myndighetschef.
23 § Vid myndigheten finns en överdirektör.
Personalansvarsnämnd
24 § Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd.
Tillämpligheten av vissa förordningar
25 § Myndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen
(1987:1101) och internrevisionsförordningen (2006:1228).
Avgifter
26 § Myndigheten ska ta ut avgifter för grundabonnemang och
tilläggstjänster som avser det gemensamma
radiokommunikationssystemet för skydd och säkerhet (Rakel-
systemet).
Regeringen beslutar om avgifternas storlek när det gäller
grundabonnemang för de myndigheter som är
beredskapsmyndigheter enligt förordningen (2022:524) om
statliga myndigheters beredskap. Myndigheten beslutar om
övriga avgifters storlek. Förordning (2022:541).
26 a § Myndigheten ska ta ut avgifter för tillhandahållandet
av den kommunikationstjänst som avses i 16 a §. Myndigheten
beslutar om avgifternas storlek. Förordning (2021:280).
27 § Myndigheten får åta sig att mot avgift utveckla och
förvalta tekniskt stöd åt andra myndigheter samt åt kommuner
och regioner. Myndigheten beslutar om avgifternas storlek.
Förordning (2019:1070).
28 § Myndigheten får ta ut avgifter för utbildningar som
myndigheten bedriver. Avgifter får inte tas ut för sådana
utbildningar som anges i 1 § förordningen (2003:477) om
utbildning i skydd mot olyckor, utbildningar som anpassats för
deltidsanställda brandmän eller utbildning som ger behörighet
att vara räddningsledare enligt 3 kap. 9 § förordningen
(2003:789) om skydd mot olyckor. Myndigheten beslutar om
avgifternas storlek.
29 § Myndigheten får, om verksamheten har anknytning till
myndighetens uppgifter, mot avgift tillhandahålla
1. internat- och restaurangtjänster,
2. konferenslokaler, och
3. boende för studerande inom myndighetens
utbildningsverksamhet.
Myndigheten beslutar om avgifternas storlek.
30 § Inkomsterna från avgifter enligt 26-29 §§ disponeras av
myndigheten.