Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2004:660 ·
Visa register
Vattenförvaltningsförordning (2004:660)
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2004-06-17
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:135
Övrigt: Bilaga 2 är inte med här.
Ikraft: 2004-08-01
1 kap. Bestämmelser för förordningens tillämpning
1 § Denna förordning gäller förvaltningen av kvaliteten på
vattenmiljön enligt 5 kap. miljöbalken.
Förordningen är meddelad med stöd av
- 5 kap. 1 § miljöbalken i fråga om 4 kap. 1-10 §§,
- 5 kap. 6 § miljöbalken i fråga om 4 kap. 11-13 §§,
- 5 kap. 6 c § miljöbalken i fråga om 4 a kap. 2 §,
- 5 kap. 10 § första stycket miljöbalken i fråga om 6 kap.
4 §,
- 5 kap. 10 § andra stycket miljöbalken i fråga om 6 kap. 1-3,
5-8 och 10 §§,
- 5 kap. 15 § miljöbalken i fråga om 3 kap. 1-4 §§, 4 kap.
14 §, 5 kap. 1-5 och 7 §§, 6 kap. 1-3, 5-8 och 10 §§ samt
7 kap. 1 och 2 §§, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Förordning (2024:135).
Definitioner
2 § Med miljökvalitetsnorm, åtgärdsprogram, vattendistrikt och
avrinningsområde avses i denna förordning detsamma som i 5 kap.
miljöbalken.
Med badvatten avses i denna förordning detsamma som i
badvattenförordningen (2008:218). Förordning (2008:219).
3 § I denna förordning avses med
akvifer: lager av geologiska material som är tillräckligt
porösa och genomsläppliga för att medge ett betydande flöde
eller uttag av grundvatten,
delavrinningsområde: avrinningsområde inom ett
huvudavrinningsområde från vilket all ytvattenavrinning
strömmar till en viss punkt i ett vattendrag,
direktiv 2000/60/EG: Europaparlamentets och rådets direktiv
2000/60/EG av den 23 oktober 2000 om upprättande av en ram för
gemenskapens åtgärder på vattenpolitikens område, i lydelsen
enligt kommissionens direktiv 2014/101/EU,
direktiv 2006/118/EG: Europaparlamentets och rådets direktiv
2006/118/EG av den 12 december 2006 om skydd för grundvatten
mot föroreningar och försämring, i lydelsen enligt
kommissionens direktiv 2014/80/EU,
direktiv 2008/105/EG: Europaparlamentets och rådets direktiv
2008/105/EG av den 16 december 2008 om miljökvalitetsnormer
inom vattenpolitikens område och ändring och senare upphävande
av rådets direktiv 82/176/EEG, 83/513/EEG, 84/156/EEG,
84/491/EEG och 86/280/EEG, samt om ändring av
Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/60/EG, i lydelsen
enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/39/EU,
direktiv (EU) 2020/2184: Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2020/2184 av den 16 december 2020 om kvaliteten
på dricksvatten, i den ursprungliga lydelsen,
grundvatten: allt vatten som finns under markytan i den
mättade zonen,
grundvattenförekomst: avgränsad volym grundvatten i en eller
flera akviferer,
huvudavrinningsområde: avrinningsområde med en areal som är
minst 200 kvadratkilometer uppströms mynningen i havet,
inlandsvatten: allt vatten på markytan undantaget vatten i
övergångszon och därutöver allt grundvatten på landsidan av
baslinjerna enligt lagen (2017:1272) om Sveriges
sjöterritorium och maritima zoner,
internationellt avrinningsdistrikt: vattendistrikt som
omfattar flera staters territorium,
internationellt avrinningsområde: huvudavrinningsområde i
vilket ingår del av annan stats territorium, om den andra
staten tillämpar direktiv 2000/60/EG,
kustområde: landområde vid kusten som inte kan hänföras till
ett visst huvudavrinningsområde,
kustvatten: vatten som finns från kusten till de särskilda
avgränsningslinjerna en nautisk mil räknat från baslinjerna
enligt lagen (2017:1272) om Sveriges sjöterritorium och
maritima zoner, undantaget vatten i övergångszon och
grundvatten,
skyddade områden: områden som har fastställts för skydd enligt
bestämmelser grundade på den gemenskapslagstiftning som avses
i bilaga IV till direktiv 2000/60/EG,
vatten i övergångszon: ytvatten i närheten av flodutlopp som
delvis är av salthaltig karaktär till följd av närheten till
kustvatten men som på ett väsentligt sätt påverkas av
sötvattenströmmar,
ytvatten: inlandsvatten utom grundvatten, vatten i
övergångszon samt kustvatten (när det gäller kemisk status
även territorialvatten), och
ytvattenförekomst: en avgränsad och betydande förekomst av
ytvatten såsom t.ex. en sjö, en å, älv eller kanal, ett vatten
i övergångszon eller ett kustvattenområde.
Förordning (2024:135).
4 § Vid tillämpning av denna förordning för kvaliteten på
ytvatten avses med
ytvattenstatus: det tillstånd en ytvattenförekomst har och
som bestäms av vattenförekomstens ekologiska status eller
kemiska status, beroende på vilken av dessa som är sämst,
ekologisk status: kvaliteten på strukturen och funktionen hos
akvatiska ekosystem som är förbundna med ytvatten,
klassificerad i enlighet med bilaga V i direktiv 2000/60/EG
och uttryckt såsom "hög", "god", "måttlig",
"otillfredsställande" eller "dålig",
kemisk ytvattenstatus: den kemiska kvaliteten hos en
ytvattenförekomst, klassificerad i enlighet med bilaga V i
direktiv 2000/60/EG och artikel 3, 4 och 6 samt bilaga I i
direktiv 2008/105/EG och uttryckt såsom "god" eller "uppnår
ej god",
ekologisk potential: tillståndet hos en kraftigt modifierad
eller konstgjord ytvattenförekomst, klassificerad i enlighet
med bilaga V i direktiv 2000/60/EG och uttryckt såsom
"maximal", "god", "måttlig", "otillfredsställande" eller
"dålig". Förordning (2009:1108).
5 § Vid tillämpning av denna förordning för kvaliteten på
grundvatten avses med
grundvattenstatus: det tillstånd en grundvattenförekomst har
och som bestäms av vattnets kvantitativa status eller kemiska
status, beroende på vilken av dessa som är sämst,
kvantitativ status: ett tillstånd relaterat till direkta och
indirekta vattenuttags påverkan på en grundvattenförekomst,
klassificerat i enlighet med bilaga V i direktiv 2000/60/EG och
uttryckt såsom "god" eller "otillfredsställande", och
kemisk grundvattenstatus: den kemiska sammansättningen hos en
grundvattenförekomst, klassificerad i enlighet med bilaga V i
direktiv 2000/60/EG och bilagorna I-IV i direktiv 2006/118/EG
samt uttryckt såsom "god" eller "otillfredsställande".
Förordning (2008:983).
2 kap. Vattendistrikt och vattenmyndigheter
Avgränsning av vattendistrikt
1 § De vattendistrikt som avses i 5 kap. 13 § miljöbalken
är avgränsade enligt följande.
Bottenvikens vattendistrikt omfattar huvudavrinningsområdena
från och med Torneälven till och med Öreälven, mellanliggande
kustområden samt områden mellan Bottenvikens och Bottenhavets
vattendistrikt som dränerar direkt till Örefjärden eller
Österfjärden.
Bottenhavets vattendistrikt omfattar huvudavrinningsområdena
från och med Leduån till och med Dalälven, inklusive Vefsna,
mellanliggande kustområden samt områden mellan Bottenvikens
och Bottenhavets vattendistrikt som dränerar direkt till
Nordmalingsfjärden eller Yttre Nordmalingsfjärden och områden
mellan Bottenhavets och Norra Östersjöns vattendistrikt som
dränerar direkt till Skutskärsfjärden eller Gävlebuktens
utsjövatten.
Norra Östersjöns vattendistrikt omfattar
huvudavrinningsområdena från och med Tämnarån till och med
Kilaån, mellanliggande kustområden samt områden mellan
Bottenhavets och Norra Östersjöns vattendistrikt som dränerar
direkt till Lövstabukten eller Karlsholmsfjärden och områden
mellan Norra Östersjöns och Södra Östersjöns vattendistrikt
som dränerar direkt till Stadsfjärden, Mellanfjärden,
Sjösafjärden, Örsbaken, Aspafjärden, Ålöfjärden eller
Furöområdet.
Södra Östersjöns vattendistrikt omfattar
huvudavrinningsområdena från och med Motala ström till och
med Råån, Gotland, Gotska Sandön, mellanliggande och
anslutande kustområden samt områden mellan Norra Östersjöns
och Södra Östersjöns vattendistrikt som dränerar direkt till
Inre Bråviken, Mellersta Bråviken, Yttre Bråviken, Bråvikens
kustvatten, Sillöfjärden eller Marsviken och områden mellan
Södra Östersjöns och Västerhavets vattendistrikt som dränerar
direkt till Norra mellersta Öresunds kustvatten eller Norra
Öresunds kustvatten.
Västerhavets vattendistrikt omfattar huvudavrinningsområdena
från och med Vege å till och med Enningdalsälven,
mellanliggande kustområden samt områden mellan Södra
Östersjöns och Västerhavets vattendistrikt som dränerar
direkt till Skälderviken.
Den närmare gränsdragningen samt övriga områdens fördelning
mellan vattendistrikten framgår av kartor i bilaga 2 till
denna förordning. Förordning (2018:2103).
Vattenmyndigheter
2 § Av 5 kap. 13 § första stycket miljöbalken framgår att
för förvaltningen av kvaliteten på vattenmiljön ska Sveriges
landområden och kustvattenområden delas in i fem
vattendistrikt.
För varje vattendistrikt ska i enlighet med 5 kap. 14 §
miljöbalken en länsstyrelse vara vattenmyndighet med ansvar
för den förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön i
distriktet som avses i denna förordning.
De länsstyrelser som ska vara vattenmyndigheter är
1. Länsstyrelsen i Norrbottens län för Bottenvikens
vattendistrikt,
2. Länsstyrelsen i Västernorrlands län för Bottenhavets
vattendistrikt,
3. Länsstyrelsen i Västmanlands län för Norra Östersjöns
vattendistrikt,
4. Länsstyrelsen i Kalmar län för Södra Östersjöns
vattendistrikt, och
5. Länsstyrelsen i Västra Götalands län för Västerhavets
vattendistrikt. Förordning (2018:2103).
3 § Vattenmyndigheten ska på lämpligt sätt dela in distriktet
i delområden. Innan en sådan indelning görs ska
vattenmyndigheten samråda med de övriga länsstyrelser som
berörs. Förordning (2017:873).
3 a § Av 15 § förordningen (2017:868) med
länsstyrelseinstruktion framgår att det inom de länsstyrelser
som är vattenmyndigheter ska finnas en vattendelegation, som
är ett särskilt beslutsorgan.
Bestämmelser om vattendelegationerna finns i förordningen
(2017:872) om vattendelegationer. Förordning (2017:873).
Samverkan
4 § Vattenmyndigheterna skall planera sitt arbete enligt denna
förordning så att det möjliggör och uppmuntrar till deltagande
av alla som berörs av förvaltningen av kvaliteten på
vattenmiljön. Innan vattenmyndigheten fattar beslut om
kvalitetskrav, förvaltningsplaner och åtgärdsprogram eller i
övrigt handlägger frågor enligt denna förordning av större
betydelse skall myndigheten samråda med de myndigheter,
kommuner, organisationer, verksamhetsutövare och enskilda som
berörs av beslutet.
3 kap. Kartläggning och analys
1 § Varje vattenmyndighet ska se till att det för
vattendistriktet görs
1. en beskrivning och analys av distriktet i enlighet med
artikel 5 och bilaga II i direktiv 2000/60/EG,
2. en kartläggning av mänsklig verksamhets påverkan på
ytvattnets och grundvattnets tillstånd som ska utföras i
enlighet med artikel 5 och bilaga II i direktiv 2000/60/EG
och särskilt beakta sådana ämnen som anges i bilaga I i
direktiv 2008/105/EG, och
3. en ekonomisk analys av vattenanvändningen i enlighet med
artikel 5 och bilaga III i direktiv 2000/60/EG.
Beskrivningen, kartläggningen och analyserna ska revideras
löpande och vara så uppdaterade att de kan beaktas i arbetet
med åtgärdsprogram senast den 22 december 2009 och vid de
tidpunkter som följer av artikel 5 i direktiv 2000/60/EG.
Förordning (2009:1108).
2 § Varje vattenmyndighet ska se till att det för
vattendistriktet finns register över skyddade områden i
enlighet med artikel 6 i direktiv 2000/60/EG och utsläpp och
spill enligt artikel 5 i direktiv 2008/105/EG.
Ett register som avses i första stycket ska hållas
uppdaterat. Förordning (2009:1108).
3 § Om vattenmyndigheten begär det, skall kommuner ge in
underlag som de innehar och som vattenmyndigheten behöver för
att fullgöra sina uppgifter enligt 1 och 2 §§.
Bemyndiganden
4 § Havs- och vattenmyndigheten och Sveriges geologiska
undersökning får inom sina ansvarsområden meddela närmare
föreskrifter om hur och när de uppgifter som avses i 1 och
2 §§ ska utföras och redovisas. Förordning (2011:634).
4 kap. Miljökvalitetsnormer
Fastställande av kvalitetskrav för vattendistrikt
1 § Varje vattenmyndighet skall fastställa kvalitetskrav för
ytvattenförekomster, grundvattenförekomster och skyddade
områden i vattendistriktet.
Krav på icke-försämring
2 § Kvalitetskraven för ytvatten och grundvatten ska
fastställas så att tillståndet i vattenförekomsterna inte
försämras. Förordning (2015:516).
Konstgjorda eller kraftigt modifierade ytvattenförekomster
3 § Vattenmyndigheten ska förklara en ytvattenförekomst
som konstgjord eller kraftigt modifierad, om den har skapats
genom mänsklig verksamhet eller på grund av mänsklig
verksamhet har ändrat sin fysiska karaktär på ett väsentligt
sätt och
1. de hydromorfologiska förändringar som behövs för att
vattenförekomsten ska uppnå god ekologisk status kan antas på
ett betydande sätt negativt påverka
a) miljön i stort,
b) sjöfart eller hamnanläggning,
c) rekreationsintressen,
d) kraftproduktion, dricksvattenförsörjning, bevattning eller
annan verksamhet som vatten lagras för,
e) verksamhet eller åtgärd för skydd mot översvämning,
markavvattning eller annan vattenreglering, eller
f) annan verksamhet av väsentlig betydelse från allmän
synpunkt, och
2. det av tekniska skäl eller på grund av höga kostnader inte
är rimligt att på något annat sätt som är ett väsentligt
bättre alternativ för miljön åstadkomma den nytta som följer
av att vattenförekomsten är konstgjord eller kraftigt
modifierad. Förordning (2018:2103).
Krav för ytvatten
4 § Kvalitetskraven för ytvatten ska
1. fastställas så att ytvattenförekomsterna senast den 22
december 2015 uppnår en sådan god ytvattenstatus som enligt
bilaga V till direktiv 2000/60/EG samt artiklarna 3, 4 och 6
i och bilaga I till direktiv 2008/105/EG ska ha nåtts vid den
tidpunkten,
2. senast den 22 december 2015 fastställas så att
ytvattenförekomsterna i fråga om ämnena 2, 5, 15, 20, 22, 23
och 28 i del A i bilaga I till direktiv 2008/105/EG senast
den 22 december 2021 uppnår en sådan god kemisk
ytvattenstatus som enligt direktivet ska ha nåtts vid den
tidpunkten, och
3. senast den 22 december 2018 fastställas så att
ytvattenförekomsterna i fråga om ämnena 34–45 i del A i
bilaga I till direktiv 2008/105/EG senast den 22 december
2027 uppnår en sådan god kemisk ytvattenstatus som enligt
direktivet ska ha nåtts vid den tidpunkten.
Första stycket 1 gäller inte ytvattenförekomster som har
förklarats som konstgjorda eller kraftigt modifierade.
Förordning (2015:516).
Krav för konstgjorda och kraftigt modifierade ytvatten
4 a § Kvalitetskraven för konstjorda och kraftigt modifierade
ytvattenförekomster ska fastställas så att de senast den 22
december 2015 uppnår en sådan god ekologisk potential och god
kemisk ytvattenstatus som enligt bilaga V till direktiv
2000/60/EG samt artiklarna 3, 4 och 6 i och bilaga I till
direktiv 2008/105/EG ska ha nåtts vid den tidpunkten.
Förordning (2015:516).
Krav för grundvatten
5 § Kvalitetskraven för grundvatten ska fastställas så att
alla grundvattenförekomster senast den 22 december 2015
uppnår god grundvattenstatus enligt bestämmelserna i bilaga V
till direktiv 2000/60/EG och bilagorna I–IV till direktiv
2006/118/EG. Förordning (2015:516).
Krav för skyddade områden
6 § Kvalitetskraven för skyddade områden skall fastställas så
att alla normer och mål uppfylls senast den 22 december 2015,
om inte annat följer av den lagstiftning enligt vilken de
skyddade områdena har fastställts.
6 a § Kvalitetskraven för skyddade områden ska i fråga om
badvatten fastställas så att
1. badvattnet senast den 22 december 2015 har en sådan
tillfredsställande kvalitet som avses i 7 §
badvattenförordningen (2008:218), och
2. andelen badvatten i vattendistriktet som har en sådan bra
eller utmärkt kvalitet som avses i 7 § badvattenförordningen
ökar, om ökningen kan åstadkommas med åtgärder som är rimliga,
proportionella och lämpliga. Förordning (2008:219).
Strängaste kravet gäller
7 § Om en vattenförekomst i ett visst avseende omfattas av
olika stränga kvalitetskrav enligt 2-6 a §§ eller andra
bestämmelser, ska det strängaste kravet gälla.
Förordning (2008:983).
Bemyndiganden
8 § Havs- och vattenmyndigheten får meddela föreskrifter om
hur kvalitetskraven för ytvatten ska bestämmas enligt detta
kapitel och bilaga V och X till direktiv 2000/60/EG samt
artiklarna 3 och 4 i och bilaga I till direktiv
2008/105/EG. Förordning (2015:516).
8 a § Sveriges geologiska undersökning får meddela
föreskrifter om hur kvalitetskraven för grundvatten ska
bestämmas enligt detta kapitel, bilaga V till direktiv
2000/60/EG och bilagorna I–IV till direktiv 2006/118/EG.
Förordning (2011:634).
8 b § Vattenmyndigheten får meddela närmare föreskrifter om
de kvalitetskrav som ska gälla i vattendistriktet.
Kvalitetskrav som avser kemisk ytvattenstatus är
miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. 2 § första stycket 1
miljöbalken. Förordning (2015:516).
Avvikelser, undantag och ändringar för att möjliggöra rimliga
och ändamålsenliga miljövillkor
9 § Vattenmyndigheten ska besluta att kvalitetskraven ska
uppfyllas vid en senare tidpunkt än vad som följer av 2–6 §§,
om
1. syftet är att vattenmiljön stegvis ska förbättras så att
kvalitetskraven blir uppfyllda vid den senare tidpunkten,
2. det inte är möjligt av tekniska skäl eller med rimliga
kostnader att åstadkomma de förbättringar av vattenmiljön som
behövs för att uppfylla kvalitetskraven inom den tid som
anges i 2–6 §§, och
3. vattnets kvalitet inte riskerar att försämras
ytterligare.
Ett beslut enligt första stycket får innebära att
kvalitetskraven blir uppfyllda senare än den 22 december
2027, endast om det på grund av naturliga förhållanden är
omöjligt att åstadkomma förbättringarna dessförinnan.
Förordning (2018:2103).
10 § Vattenmyndigheten ska för en viss vattenförekomst
besluta om mindre stränga kvalitetskrav än vad som följer av
2–6 §§, om
1. det på grund av sådan mänsklig verksamhets påverkan som
avses i 3 kap. 1 § första stycket 2 eller på grund av
vattenförekomstens naturliga tillstånd är omöjligt eller
skulle medföra orimliga kostnader att uppnå de strängare
kraven,
2. de miljömässiga eller samhällsekonomiska behov som
verksamheten fyller inte utan orimliga kostnader kan
tillgodoses på ett sätt som är väsentligt bättre för
miljön,
3. alla möjliga åtgärder vidtas för att med hänsyn
till verksamhetens karaktär eller vattenförekomstens
naturliga tillstånd uppnå
a) bästa möjliga ekologiska och kemiska status, om
vattenförekomsten är ett ytvatten, och
b) bästa möjliga status, om vattenförekomsten är ett
grundvatten, och
4. vattnets kvalitet inte riskerar att försämras
ytterligare. Förordning (2018:2103).
11 § Trots 5 kap. 4 § miljöbalken får en myndighet eller
kommun tillåta en verksamhet eller åtgärd som
1. ändrar en ytvattenförekomsts fysiska karaktär eller en
grundvattenförekomsts nivå, eller
2. medför en risk att en ytvattenförekomsts kvalitet
försämras från hög status till god status och verksamheten
eller åtgärden är en hållbar mänsklig
utvecklingsverksamhet. Förordning (2018:2103).
12 § En verksamhet eller åtgärd får tillåtas enligt 11 §
endast om
1. verksamheten eller åtgärden
a) behöver vidtas för att tillgodose ett allmänintresse av
större vikt, eller
b) innebär att dess fördelar för människors hälsa och
säkerhet eller för hållbar utveckling uppväger nackdelarna
med en sådan ändring eller försämring som avses i 11 §,
2. det av tekniska skäl eller på grund av orimliga kostnader
inte är möjligt att uppfylla syftet med verksamheten eller
åtgärden på något annat sätt som är väsentligt bättre för
miljön, och
3. alla genomförbara åtgärder vidtas för att mildra de
negativa konsekvenserna för vattenförekomstens status.
Förordning (2018:2103).
13 § Den myndighet eller kommun som prövar en fråga om att
tillåta en verksamhet eller åtgärd enligt 11 § ska
1. ge vattenmyndigheten i det vattendistrikt där verksamheten
ska bedrivas eller åtgärden vidtas tillfälle att yttra sig
innan frågan avgörs, och
2. om verksamheten eller åtgärden tillåts, snarast informera
vattenmyndigheten om detta. Förordning (2018:2103).
14 § När vattenmyndigheten har tagit del av en sådan
utredning som avses i 22 kap. 13 § första stycket 1
miljöbalken eller informerats om att en verksamhet eller
åtgärd har tillåtits enligt 11 §, ska vattenmyndigheten fatta
de beslut om förvaltningen av vattenmiljön som utredningen
eller tillåtandet föranleder.
Om vattenmyndigheten finner att det inte finns
förutsättningar för att ändra en miljökvalitetsnorm i
enlighet med en sådan redogörelse som avses i 22 kap. 13 §
andra stycket miljöbalken, ska vattenmyndigheten
1. anmäla detta till regeringen och i anmälan redovisa sin
bedömning, det som kommit fram i ändringsfrågan och de skäl
som talar för respektive emot en ändring,
2. informera den som har begärt vattenmyndighetens yttrande
om att ändringsfrågan har anmälts till regeringen, och
3. avvakta med sitt slutliga yttrande till dess regeringen
har beslutat i ändringsfrågan. Förordning (2018:2103).
15 § Om en vattenförekomsts kvalitet försämras tillfälligt
av exceptionella naturliga orsaker eller av naturliga orsaker
som inte rimligen hade kunnat förutses eller till följd av
olyckor som inte rimligen hade kunnat förutses, ska
vattenmyndigheten
1. besluta de åtgärder som, utan att äventyra återställandet
av vattenförekomstens kvalitet när orsaken till försämringen
inte längre föreligger, behöver vidtas för att förebygga
ytterligare försämringar av kvaliteten eller för att inte
äventyra uppnåendet av kvalitetskraven för andra
vattenförekomster, och
2. årligen se över effekterna och, om förhållandena inte är
sådana som avses i 9 §, se till att alla genomförbara
åtgärder vidtas för att återställa vattenförekomstens
kvalitet som den var innan försämringen inträffade.
Förordning (2018:2103).
16 § Tillämpningen av 3, 9, 10, 11, 12, 13 eller 15 § får
inte permanent hindra eller äventyra uppfyllandet av
kvalitetskraven för andra vattenförekomster inom
vattendistriktet. Förordning (2018:2103).
4 a kap. Tillrinningsområden för uttag av dricksvatten
Bedömning av risker för dricksvatten
1 § Varje vattenmyndighet ska se till att det görs en
riskbedömning avseende de tillrinningsområden för
uttagspunkter för dricksvatten som finns inom
vattendistriktet.
Riskbedömningen ska för varje sådant tillrinningsområde
omfatta
1. karakterisering i enlighet med artikel 8.2 a i direktiv
(EU) 2020/2184,
2. identifiering av faror och farliga händelser och en
bedömning av den risk som de kan utgöra för kvaliteten på
dricksvatten i enlighet med artikel 8.2 b i direktiv (EU)
2020/2184, och
3. lämplig övervakning av relevanta parametrar, ämnen eller
förorenande ämnen i ytvatten och grundvatten samt i råvatten i
enlighet med artikel 8.2 c och 8.6 i direktiv (EU) 2020/2184.
Förordning (2024:135).
2 § Om vattenmyndigheten begär det, ska en kommun ge in det
underlag som den innehar och som vattenmyndigheten behöver för
att utföra riskbedömningen enligt 1 §. Förordning (2024:135).
3 § Vattenmyndigheten ska se till att den som producerar
dricksvatten eller tillhandahåller det från en
distributionsanläggning har tillgång till riskbedömningen
enligt 1 §. Förordning (2024:135).
Hantering av risker för dricksvatten
4 § Vattenmyndigheten ska på grundval av resultatet av
riskbedömningen enligt 1 §
1. ta fram och besluta om förslag till förebyggande och
begränsande åtgärder i tillrinningsområdena för uttagspunkter
för dricksvatten, och
2. se till att det finns och genomförs övervakning av
parametrar, ämnen eller förorenande ämnen i ytvatten eller
grundvatten, eller både och, i tillrinningsområdena för
uttagspunkter för dricksvatten. Förordning (2024:135).
Översyn av riskbedömningen och riskhanteringen
5 § Riskbedömningen enligt 1 § och den riskhantering som
bedömningen medför enligt 4 § ska ses över minst vart sjätte
år och uppdateras vid behov. Förordning (2024:135).
Bemyndiganden
6 § Havs- och vattenmyndigheten och Sveriges geologiska
undersökning får inom sina ansvarsområden meddela föreskrifter
om
1. vad riskbedömningen enligt 1 § ska omfatta och hur den ska
göras, och
2. sådana undantag från kravet på riskbedömning enligt 1 § som
är förenliga med artikel 3 i direktiv (EU) 2020/2184.
Innan föreskrifter om undantag enligt första stycket 2
meddelas, ska Livsmedelsverket ges tillfälle att yttra sig.
Förordning (2024:135).
7 § Havs- och vattenmyndigheten och Sveriges geologiska
undersökning får inom sina ansvarsområden meddela föreskrifter
om
1. förebyggande och begränsande riskhanteringsåtgärder enligt
artikel 8.4 a och b i direktiv (EU) 2020/2184, och
2. övervakning enligt artikel 8.4 c i direktiv (EU) 2020/2184.
Förordning (2024:135).
5 kap. Förvaltningsplaner
1 § Varje vattenmyndighet skall besluta en förvaltningsplan för
vattendistriktet. Förvaltningsplanen skall innehålla en
sammanfattande redogörelse för vattenförhållandena och
förvaltningen av kvaliteten på vattenmiljön i distriktet.
Förvaltningsplanen skall utformas på det sätt som är lämpligt
med hänsyn till förhållandena i olika avrinningsområden inom
distriktet.
Förvaltningsplanen för distriktet skall innehålla den
information som anges i bilaga 1 till denna förordning och vara
färdig senast den 22 december 2009. Planen skall därefter
revideras minst vart sjätte år.
2 § Om det behövs får vattenmyndigheten besluta
delförvaltningsplaner för avrinningsområde, sektor, fråga eller
vattentyp som beaktar särskilda aspekter på
vattenmiljöförvaltningen. En delförvaltningsplan skall på
lämpligt sätt tas in i förvaltningsplanen för distriktet.
Delförvaltningsplaner skall innehålla den information som
vattenmyndigheten finner lämplig.
3 § Innan förvaltningsplanen för distriktet beslutas eller
revideras skall vattenmyndigheten
1. senast tre år före den period som planen avser, upprätta en
tidtabell och ett arbetsprogram för utarbetandet av planen samt
en redogörelse för vilka samråd som planeras,
2. senast två år före den period som planen avser, upprätta en
preliminär översikt över väsentliga frågor som rör
förvaltningen av kvaliteten på vattenmiljön, samt
3. senast ett år före den period som planen avser, upprätta ett
förslag till förvaltningsplan.
De handlingar som avses i första stycket skall hållas
tillgängliga hos vattenmyndigheten och samtliga länsstyrelser
och kommuner inom distriktet.
4 § Vattenmyndigheten skall genom kungörelse i ortstidning ge
myndigheter, kommuner, organisationer, verksamhetsutövare,
allmänhet och övriga som berörs tillfälle att under minst sex
månader lämna synpunkter på de handlingar som anges i 3 §. Av
kungörelsen skall det framgå var handlingarna finns
tillgängliga samt inom vilken tid, på vilket sätt och till vem
synpunkter kan lämnas.
Efter samråd enligt första stycket skall vattenmyndigheten i en
särskild sammanställning redovisa de synpunkter som har lämnats
och hur de har beaktats. Sammanställningen skall fogas till
handlingarna i ärendet.
5 § När förvaltningsplanen för distriktet har beslutats skall
vattenmyndigheten snarast kungöra detta i ortstidning. Av
kungörelsen skall det framgå var förvaltningsplanen finns
tillgänglig.
En förvaltningsplan skall finnas tillgänglig för allmänheten
hos vattenmyndigheten och samtliga länsstyrelser och kommuner
inom distriktet.
6 § Bestämmelser om kungörande finns i lagen (1977:654) om
kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m.
Bemyndiganden
7 § Havs- och vattenmyndigheten och Sveriges geologiska
undersökning får inom sina ansvarsområden meddela närmare
föreskrifter om hur förvaltningsplaner ska redovisas.
Förordning (2011:634).
6 kap. Åtgärdsprogram
1 § Vattenmyndigheten ska upprätta förslag till och fastställa
ett åtgärdsprogram för vattendistriktet och i det arbetet
beakta
1. de beskrivningar, kartläggningar och analyser som avses i
3 kap.,
2. den riskbedömning och det förslag till
riskhanteringsåtgärder som avses i 4 a kap., och
3. artikel 11.3 och 11.4 i direktiv 2000/60/EG.
Åtgärdsprogrammet ska ange de åtgärder som behöver vidtas för
att miljökvalitetsnormerna som avses i 4 kap. ska kunna
uppfyllas eller för att i övrigt skydda kvaliteten på
dricksvatten.
I 5 kap. 7-11 §§ miljöbalken finns bestämmelser om
åtgärdsprogram. Förordning (2024:135).
2 § De åtgärder som anges i ett åtgärdsprogram som har
omprövats enligt 5 kap. 9 § tredje stycket miljöbalken ska ha
vidtagits senast tre år efter det att programmet omprövades
och fastställdes. Förordning (2018:2103).
2 a § Vattenmyndigheten ska senast den 22 december 2018
fastställa ett åtgärdsprogram som anger de åtgärder som
enligt myndighetens bedömning behöver vidtas för att följa de
miljökvalitetsnormer som har fastställts enligt 4 kap. 4 §
första stycket 3. Vattenmyndigheten ska därefter ompröva
programmet och fastställa det omprövade programmet senast den
22 december 2021. Åtgärderna ska vara vidtagna senast den 22
december 2024. Förordning (2015:516).
3 § Om det behövs får vattenmyndigheten fastställa
delåtgärdsprogram för delar av vattendistriktet där speciella
åtgärder behövs eller för sektor, fråga eller vattentyp som
beaktar särskilda aspekter på vattenmiljöförvaltningen. Ett
delåtgärdsprogram skall på lämpligt sätt tas in i
åtgärdsprogrammet för distriktet.
Fastställandet av delåtgärdsprogram inskränker inte
skyldigheten att i ett åtgärdsprogram för vattendistriktet ange
den information som följer av 5 och 6 §§.
4 § Vattenmyndigheten ska ge regeringen möjlighet att pröva
ett förslag till åtgärdsprogram om
1. det rör ett annat allmänt intresse av synnerlig vikt än ett
sådant som avses i 1 kap. 1 § miljöbalken,
2. Havs- och vattenmyndigheten eller Sveriges geologiska
undersökning har funnit att förslaget allvarligt avviker från
denna förordning eller direktiv 2000/60/EG och senast vid
samrådstidens utgång begärt att regeringen ges möjlighet att
pröva förslaget, eller
3. en annan myndighet eller en kommun har funnit att de
åtgärder som den föreslås vidta strider mot annan lagstiftning
eller allvarligt avviker från bestämmelserna i denna
förordning eller i direktiv 2000/60/EG och senast vid
samrådstidens utgång begärt att regeringen ges möjlighet att
pröva förslaget i denna del.
Vattenmyndigheten ska lämna en begäran enligt 2 eller 3 till
regeringen senast en vecka efter samrådstidens utgång.
Förordning (2011:634).
Åtgärdsprogrammens innehåll
5 § Ett åtgärdsprogram för vattendistrikt ska bland annat
innehålla
1. åtgärder för inrättande av vattenskyddsområden eller för att
på annat sätt skydda dricksvatten,
2. åtgärder för att i den mån det är behövligt åstadkomma
omprövning av tillstånd till eller villkor för miljöfarlig
verksamhet och vattenverksamhet,
3. åtgärder för att upptäcka och beivra brott mot bestämmelser
till skydd för vatten,
4. åtgärder för att hindra eller reglera diffusa utsläpp av
förorenande ämnen,
5. åtgärder för att förebygga eller begränsa att föroreningar
indirekt tillförs grundvatten,
6. åtgärder för att motverka alla andra betydande negativa
konsekvenser för vattenmiljön, särskilt de åtgärder som behövs
för att nödvändig ekologisk status eller god ekologisk
potential ska kunna nås när det gäller vattenförekomsters
hydromorfologiska förhållanden, och
7. de föreskrifter eller förslag till föreskrifter som behövs
för att övriga åtgärder ska kunna genomföras.
Åtgärdsprogrammet ska därutöver innehålla sådana åtgärder och
hänvisningar till övrig lagstiftning som avses i artikel 11.3,
11.4 och 11.6 i direktiv 2000/60/EG.
Förordning (2008:983).
6 § En sådan analys av åtgärdsprogrammets konsekvenser som
avses i 5 kap. 6 § andra stycket 6 miljöbalken ska innehålla
en bedömning av såväl de ekonomiska som de miljömässiga
konsekvenserna av åtgärderna, varvid kostnader och nytta ska
kvantifieras. Förordning (2015:516).
Åtgärdsprogrammens upprättande och tillkännagivande
7 § Vid samråd enligt 5 kap. 7 § tredje stycket
miljöbalken ska den tid under vilken synpunkter kan lämnas på
förslaget till åtgärdsprogram för ett vattendistrikt vara
minst sex månader och bestämmas så att det efter
samrådstidens utgång finns skälig tid för en sådan prövning
som avses i 4 §.
Av kungörelsen av förslaget till åtgärdsprogram ska det
framgå var handlingarna finns tillgängliga samt inom vilken
tid och till vem synpunkter ska lämnas.
Förslaget till åtgärdsprogram ska finnas tillgängligt för
allmänheten hos vattenmyndigheten och samtliga länsstyrelser
och kommuner inom det område som programmet omfattar.
Förordning (2018:2103).
8 § När ett åtgärdsprogram har fastställts skall
vattenmyndigheten snarast kungöra detta i ortstidning. Av
kungörelsen skall det framgå var åtgärdsprogrammet finns
tillgängligt.
Ett åtgärdsprogram skall finnas tillgängligt för allmänheten
hos vattenmyndigheten och samtliga kommuner inom det område som
programmet omfattar.
9 § Bestämmelser om kungörande finns i lagen (1977:654) om
kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m.
Bemyndiganden
10 § Havs- och vattenmyndigheten och Sveriges geologiska
undersökning får inom sina ansvarsområden meddela närmare
föreskrifter om hur åtgärdsprogram ska redovisas.
Förordning (2011:634).
7 kap. Övervakning
1 § Varje vattenmyndighet ska se till att program för
övervakning av vattnets tillstånd i vattendistriktet finns och
genomförs enligt artikel 8 i direktiv 2000/60/EG och artikel 3
i direktiv 2008/105/EG. Övervakning enligt 4 a kap. 4 § 2 ska
ingå i programmet om vattenmyndigheten finner att det är
lämpligt i enlighet med föreskrifter som avses i 4 a kap. 7 §
2. Ett övervakningsprogram ska revideras minst vart sjätte år.
Vattenmyndigheten ska se till att övervakningsprogrammet
senast den 22 december 2018 omfattar ämnena 34-45 i del A i
bilaga I till direktiv 2008/105/EG.
När vattenmyndigheten genomför programmen ska det ske i
samverkan med de myndigheter, kommuner, organisationer och
övriga som vattenmyndigheten finner lämpligt.
Förordning (2024:135).
Bemyndiganden
2 § Havs- och vattenmyndigheten och Sveriges geologiska
undersökning får inom sina ansvarsområden meddela närmare
föreskrifter om programmens innehåll och genomförande.
Förordning (2011:634).
3 § Havs- och vattenmyndigheten får meddela föreskrifter om
sådan mindre intensiv övervakning som avses i artikel 8a.2 i
direktiv 2008/105/EG. Förordning (2015:516).
8 kap. Internationell vattenförvaltning
1 § I Bottenvikens, Bottenhavets och Västerhavets
vattendistrikt finns internationella avrinningsområden som är
gemensamma med Norge. Dessa vattendistrikt är därför sådana
internationella vattendistrikt som avses i artikel 3.3 i
direktiv 2000/60/EG.
I fråga om det internationella avrinningsområde som är
gemensamt för Finland och Sverige gäller särskilda
bestämmelser enligt lagen (2010:897) om
gränsälvsöverenskommelse mellan Sverige och Finland.
Förordning (2010:1099).
2 § Vattenmyndigheterna i de internationella vattendistrikten
ansvarar för den samordning som föreskrivs i 3 §.
Förordning (2010:1099).
3 § Innan vattenmyndigheten beslutar de kvalitetskrav,
förvaltningsplaner och åtgärdsprogram för vattendistrikt som
avses i denna förordning för ett internationellt
vattendistrikt, ska myndigheten samråda med den eller de
myndigheter i Norge som har motsvarande uppgifter i de
internationella avrinningsområden som omfattas av distriktet.
Samrådet ska syfta till att i hela avrinningsområdet
åstadkomma en enhetlig tillämpning av de norska och svenska
regler som har införts för genomförandet av direktiv
2000/60/EG.
Vattenmyndigheten ska lämna de upplysningar som sådana
myndigheter i Norge som avses i första stycket behöver för
att fullgöra uppgifter i enlighet med direktiv 2000/60/EG
samt bistå dessa myndigheter vid samråd i Sverige som följer
av samma direktiv. Förordning (2010:1099).
4 § Om en vattenmyndighet finner att en fråga som har
konsekvenser för förvaltningen av kvaliteten på vattenmiljön i
distriktet även berör annan stat på sätt som avses i artikel 12
i direktiv 2000/60/EG, skall vattenmyndigheten underrätta
regeringen om detta.
5 § När ett avrinningsområde har gränsöverskridande påverkan på
ett badvatten ska vattenmyndigheterna i sådana frågor om
badvatten som regleras i denna förordning eller
badvattenförordningen (2008:218) eller i föreskrifter som
meddelats med stöd av förordningarna genom informationsutbyte,
samordnade insatser eller på annat lämpligt sätt samarbeta med
den eller de myndigheter som har motsvarande uppgifter i de
andra berörda länderna. Förordning (2008:219).
6 § Om god kemisk ytvattenstatus enligt 4 kap. 4 och 4 a §§
inte kan uppnås trots effektiva åtgärder enligt 6 kap. 1 §
och det beror på att ett ämne som anges i bilaga I till
direktiv 2008/105/EG kommer från en föroreningskälla utanför
Sverige, ska vattenmyndigheten underrätta regeringen om
detta.
Innan vattenmyndigheten underrättar regeringen ska den
genomföra ett sådant samråd som avses i 3 § med den eller de
berörda myndigheterna i de internationella vattendistrikten
och, i tillämpliga fall, besluta om sådana kvalitetskrav som
avses i 4 kap. 9 och 10 §§, eller fastställa och vidta sådana
åtgärder som avses i 4 kap. 12 §. Förordning (2015:516).
9 kap. Rapportering
1 § Havs- och vattenmyndigheten ska inom sitt och Sveriges
geologiska undersöknings ansvarsområden fullgöra de uppgifter
i fråga om information och rapportering till Europeiska
kommissionen som följer av direktiv 2000/60/EG, direktiv
2006/118/EG och direktiv 2008/105/EG. Förordning (2011:634).
2 § Havs- och vattenmyndigheten ska inom sitt och Sveriges
geologiska undersöknings ansvarsområden fullgöra de uppgifter
i fråga om rapportering till Europeiska kommissionen,
Europeiska miljöbyrån och Europeiska centrumet för
förebyggande och kontroll av sjukdomar som följer av
artikel 18.1 b i direktiv (EU) 2020/2184.
Rapporteringen ska inte omfatta säkerhetsskyddsklassificerade
uppgifter enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) eller
uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och
sekretesslagen (2009:400). Förordning (2024:135).
Bemyndiganden
3 § Vattenmyndigheterna ska till Havs- och vattenmyndigheten
lämna de förvaltningsplaner, de åtgärdsprogram, de
riskbedömningar och förslag till riskhanteringsåtgärder för
dricksvatten och de andra uppgifter som Havs- och
vattenmyndigheten behöver för sin rapportering enligt 1 och
2 §§ detta kapitel eller 20 § badvattenförordningen
(2008:218). Förordning (2024:135).
Bemyndiganden
4 § Havs- och vattenmyndigheten och Sveriges geologiska
undersökning får inom sina ansvarsområden meddela föreskrifter
om hur och när de uppgifter som avses i 3 § ska redovisas.
Förordning (2024:135).
Övergångsbestämmelser
2009:1108
1. Denna förordning träder i kraft den 7 december 2009.
2. En förvaltningsplan som enligt 5 kap. 1 § har beslutats
senast den 22 december 2009 får kompletteras med sådan
information som följer av direktiv 2008/105/EG, om beslutet
att komplettera förvaltningsplanen har föregåtts av ett
sådant samråd som avses i 5 kap. 4 § och beslutet kungörs i
enlighet med 5 kap. 5 §.
2024:135
1. Denna förordning träder i kraft den 1 april 2024.
2. Riskbedömning och riskhantering enligt 4 a kap. 1 och 4 §§
ska göras första gången senast den 12 juli 2027.
Bilaga 1
Information i förvaltningsplaner för vattendistrikt
1. En allmän beskrivning av vattendistriktet i enlighet med 3
kap. 1 § som
a) för ytvatten innehåller
– en kartläggning av ytvattenförekomsternas lokalisering och
gränser,
– en kartläggning av ekoregioner och typer av
ytvattenförekomster,
– en beskrivning av referensförhållanden för typer av
ytvattenförekomster, och
b) för grundvatten innehåller en kartläggning av
grundvattenförekomsternas lokalisering och gränser.
2. En sammanfattning av betydande påverkan och effekter på
ytvattnets och grundvattnets tillstånd orsakade av mänsklig
verksamhet, såsom
a) en uppskattning av föroreningar från punktkällor,
b) en uppskattning av föroreningar från diffusa källor,
inbegripet en sammanfattning av markanvändning,
c) en uppskattning av påverkan på vattenmängden, inbegripet
uttag, och
d) en analys av andra konsekvenser som mänsklig verksamhet
har för vattnets tillstånd.
3. En redovisning av register över skyddade områden samt
utsläpp och spill i enlighet med 3 kap. 2 §.
4. En karta över de nätverk för övervakning som upprättas för
de syften som anges i 7 kap. och en redovisning i kartform
över resultaten av de övervakningsprogram som genomförts i
enlighet med dessa bestämmelser när det gäller tillståndet
för ytvatten (ekologisk och kemisk status), grundvatten
(kemisk och kvantitativ status) och skyddade områden.
5. En redovisning av
a) de kvalitetskrav som har fastställts enligt 4 kap. för
ytvatten, grundvatten och skyddade områden, inbegripet de
fall då ytvattenförekomster förklarats som konstgjorda eller
kraftigt modifierade eller då undantagsreglerna i 4 kap. 9–12
§§ tillämpats,
b) skälen för att ytvattenförekomster förklarats som
konstgjorda eller kraftigt modifierade eller att
undantagsreglerna i 4 kap. 9–12 §§ tillämpats, och
c) den information som i övrigt krävs enligt 4 kap.
6. Information om hur riktvärden för grundvatten har
fastställts och hur riskbedömningen har gjorts samt den
information som i övrigt krävs enligt bilaga II del C i
direktiv 2006/118/EG.
7. Information om blandningszoner enligt artikel 4 i direktiv
2008/105/EG, om direktivets bestämmelser om sådana zoner har
tillämpats.
8. En sammanfattning av den ekonomiska analys av
vattenanvändningen som har utförts i enlighet med 3 kap. 1 §.
9. En sammanfattning av
a) det eller de åtgärdsprogram som har fastställts i enlighet
med 6 kap., inklusive en beskrivning av hur åtgärderna avser
att bidra till att kvalitetskraven i 4 kap. uppnås, och
b) om kvalitetskraven ska uppfyllas vid en senare tidpunkt
enligt 4 kap. 9 §, de åtgärder som anses nödvändiga för att
stegvis förbättra vattenförekomsternas status, anledningarna
till varje betydande försening med genomförandet av dessa
åtgärder och den förväntade tidtabellen för åtgärdernas
genomförande.
10. En sammanfattning av de åtgärder som har vidtagits enligt
8 kap. 6 § andra stycket med anledning av gränsöverskridande
föroreningar.
11. En sammanfattning av de åtgärder som behövs för att
genomföra gemenskapslagstiftningen för vattenskydd.
12. En rapport om vilka praktiska åtgärder som har vidtagits
för att tillämpa principen om återvinning av kostnaderna för
vattenanvändning i artikel 9 i direktiv 2000/60/EG.
13. En sammanfattning av de åtgärder som har vidtagits för
att uppfylla kraven i fråga om uttag av dricksvatten i
artikel 7 i direktiv 2000/60/EG.
14. En sammanfattning av regleringar för uttag och uppdämning
av vatten, inklusive hänvisning till de register och
redovisning av sådana undantag som avses i artikel 11.3 e i
direktiv 2000/60/EG.
15. En sammanfattning av de regleringar som har fastställts
för punktkälleutsläpp och annan verksamhet som inverkar på
vattentillståndet och som avses i artikel 11.3 g respektive
11.3 i i direktiv 2000/60/EG.
16. En redovisning av de fall då direkta utsläpp till
grundvattnet har tillåtits.
17. En sammanfattning av de miljökvalitetsnormer och andra
åtgärder som har beslutats beträffande sådana prioriterade
ämnen som avses i artikel 16 i direktiv 2000/60/EG.
18. En tabell över kvantifieringsgränserna för de
analysmetoder som används och information om dessa metoders
prestanda i förhållande till minimikriterierna i artikel 4 i
kommissionens direktiv 2009/90/EG av den 31 juli 2009 om
bestämmelser, i enlighet med Europaparlamentets och rådets
direktiv 2000/60/EG, om tekniska specifikationer och
standardmetoder för kemisk analys och övervakning av
vattenstatus, i den ursprungliga lydelsen.
19. De uppgifter som följer av artikel 3.5 b i direktiv
2008/105/EG, i de fall artikel 3.3 i samma direktiv har
tillämpats.
20. En motivering för den övervakningsfrekvens som tillämpas
i enlighet med artikel 3.4 i direktiv 2008/105/EG, om
övervakningsfrekvensen är längre än ett år.
21. En sammanfattning av de åtgärder som har vidtagits för
att hindra eller minska konsekvenserna av oavsiktliga
föroreningsincidenter.
22. En sammanfattning av de åtgärder som har vidtagits när
övervakningsdata eller andra data indikerat att det är
osannolikt att de kvalitetskrav som fastställts enligt 4 kap.
kommer att uppfyllas.
23. Uppgifter om kompletterande åtgärder som har befunnits
nödvändiga för att de kvalitetskrav som har fastställts för
vattendistriktet ska kunna uppfyllas.
24. Uppgifter om de åtgärder som har vidtagits för att
undvika ökad förorening av marina vatten och som avses i
artikel 11.6 i direktiv 2000/60/EG.
25. En sammanfattning av den information till allmänheten som
har lämnats, de samråd som har genomförts och hur samråden
har redovisats.
26. Uppgifter om
a) vattenmyndighetens officiella namn och adress,
b) vattendistriktets geografiska omfattning, inklusive namnen
på de viktigaste avrinningsområdena och en detaljerad
beskrivning av distriktets gränser, och
c) en beskrivning av vattenmyndighetens rättsliga ställning
samt dess rättsliga och administrativa ansvar.
27. Information om var och hur man kan få tillgång till
a) sådana handlingar som avses i 5 kap. 3 §,
b) detaljer om regleringar som har beslutats för
punktkälleutsläpp och annan verksamhet som inverkar på
vattentillståndet, och
c) sådana övervakningsdata som samlats in enligt 7 kap.
28. Om förvaltningsplanen är reviderad:
a) en sammanfattning av alla förändringar och revideringar
som har gjorts sedan den föregående versionen, inklusive en
sammanfattning av de revideringar som har genomförts i
enlighet med 3 kap. och 4 kap. 9 §,
b) en bedömning av framstegen vad gäller uppfyllande av
kvalitetskraven, inklusive en redovisning i kartform av
resultaten av övervakningen och en förklaring till varför ett
eller flera kvalitetskrav inte har uppfyllts,
c) en sammanfattning av, och förklaring till, varje åtgärd
som planerats i den tidigare versionen av förvaltningsplanen
men som inte har vidtagits, och
d) en sammanfattning av varje ytterligare övergångsåtgärd som
i enlighet med 22 har fastställts sedan den senaste versionen
av förvaltningsplanen. Förordning (2016:734).
/Bilaga 2 är inte med här./