Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2000:281 ·
Visa register
Förordning (2000:281) om regionalt transportbidrag
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSL
Utfärdad: 2000-05-11
Ändring införd: t.o.m. SFS 2018:989
Ikraft: 2000-06-01 överg.best.
1 § För att kompensera för kostnadsnackdelar samt stimulera
till höjd förädlingsgrad i transportbidragsområdets
näringsliv får bidrag för transport av gods lämnas enligt
denna förordning.
Transportbidrag får lämnas till fysiska personer som bor i
Sverige och juridiska personer med produktionsverksamhet i
ett stödområde i Sverige.
Transportbidrag lämnas av Tillväxtverket i enlighet med
kapitel I och artiklarna 13 och 15 i kommissionens förordning
(EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa
kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden
enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, med de
begränsningar som följer av denna förordning.
Förordning (2015:432).
2 § Har upphävts genom förordning (2015:432).
3 § Stödområdet för transportbidraget är Västernorrlands,
Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. Området indelas
närmare enligt vad som framgår av 7 a och 10 §§.
Förordning (2007:953).
4 § Transportbidrag får lämnas som bidrag till
transportkostnaden för godstransporter inom Sveriges gränser på
järnväg, i yrkesmässig trafik på väg eller till sjöss.
För sjötransporter mellan hamnar i Sverige och Finland får
transportbidrag inte lämnas.
Om det finns synnerliga skäl får Tillväxtverket medge att
bidrag lämnas även för transportkostnader som inte är
hänförliga till transport i yrkesmässig trafik.
Förordning (2009:154).
5 § Med transportavstånd avses i denna förordning den
sammanlagda transportsträckan inom Sverige vid
landtransporter och sjötransporter.
Transportbidrag får för sjötransporter lämnas för sträckan
mellan hamn inom stödområde och hamn inom landet oavsett om
fartyget passerat gräns för svenskt territorialvatten. Om
fartyget har utländsk destination får transportbidrag lämnas
för sträckan mellan hamn inom stödområde och närmast belägna
inhemska hamn när fartyget anses slutligen lämna svenskt
territorialvatten. Vid intransporter får transportbidrag
lämnas för sträckan från närmast belägna inhemska hamn när
fartyget anses komma in på svenskt territorialvatten och till
hamn inom stödområde.
Transportbidrag får för sjötransporter, som utgör del av
transportsträcka som i övrigt är bidragsberättigad, lämnas
för transport på insjöar i enlighet med vad som gäller för
landtransporter. Förordning (2015:432).
6 § Med transportkostnad avses i denna förordning en sådan
skälig kostnad som anges i en fraktsedel eller motsvarande
handling och som är beroende av transportavståndet inom landet,
godsvikt och godsslag samt av frakttillägg och andra avgifter
som kan hänföras till själva transporten. Mervärdesskatt och
belopp som betalas tillbaka av transportföretaget som
återbäring får inte räknas in i transportkostnaden.
7 § Transportbidrag får lämnas för transporter från orter
inom stödområdet (uttransportbidrag), om godset utgörs av
sådana hel- eller halvfabrikat som har genomgått en betydande
bearbetning inom stödområdet. Förordning (2015:432).
7 a § Transportbidrag får lämnas för transporter av sågade
trävaror.
För transporter av sågade trävaror från Bodens, Luleå, Piteå,
Älvsbyns, Nordmalings, Robertsfors, Skellefteå, Umeå, Vännäs,
Kramfors, Härnösands, Timrå, Sundsvalls och Ånge kommuner samt
Örnsköldsviks kommun med undantag för f.d. Solbergs
kyrkobokföringsdistrikt och Sollefteå kommun med undantag för
Edsele, Junsele, Ramsele och Ådalslidens församlingar får
transportbidrag lämnas för högst 28 000 m3 per
produktionsställe och kalenderår. Förordning (2007:953).
8 § Transportbidrag får också lämnas för transporter till
orter inom stödområdet (intransportbidrag), om godset utgörs
av sådana råvaror och halvfabrikat som ska genomgå en
betydande bearbetning hos mottagaren. Förordning (2015:432).
9 § Har upphävts genom förordning (2015:432).
10 § Uttransportbidrag lämnas för transporter på sträckor som
överstiger 401 kilometer. Bidraget beräknas på grundval av
transportsträckan och en bidragssats i procent som beror på
produktionsställets belägenhet enligt vad som framgår av
följande tabell.
Belägenhet i Bidragssats i procent
Sundsvalls och Timrå kommuner 10
Härnösands, Ånge, Kramfors och
Härjedalens kommuner samt
Örnsköldsviks och Sollefteå
kommuner i de delar som inte
särskilt uppräknas nedan 15
Bräcke och Ragunda kommuner 20
Bergs, Nordmalings, Östersunds,
Krokoms, Umeå, Vännäs, Bjurholms,
Robertsfors och Åre kommuner 25
Åsele, Strömsunds, Vindelns,
Dorotea och Lycksele kommuner
samt Edsele, Junsele, Ramsele och
Ådalslidens församlingar i
Sollefteå kommun samt f.d.
Solbergs kyrkobokföringsdistrikt
i Örnsköldsviks kommun 30
Vilhelmina, Skellefteå, Piteå,
Luleå, Storumans, Norsjö och
Bodens kommuner 35
Älvsbyns, Malå, Kalix,
Arvidsjaurs, Haparanda, Sorsele,
Överkalix och Övertorneå kommuner 40
Arjeplogs, Jokkmokks, Pajala,
Gällivare och Kiruna kommuner 45
Förordning (2007:953).
11 § Intransportbidrag lämnas för transporter på sträckor som
överstiger 401 kilometer. Bidraget ska beräknas utifrån en
bidragssats för produktionsställets belägenhet som är fem
procentenheter lägre än vad som anges i 10 §.
Beräkningsgrunderna i övrigt ska vara desamma.
Förordning (2007:953).
11 a § Maximalt belopp för det totala transportbidrag som kan
beviljas per produktionsställe och kalenderår är 15 miljoner
kr. Förordning (2007:953).
12 § Om transportavståndet inte uppgår till 401 kilometer, men
transporten delvis har utförts inom finskt eller norskt område,
får den finska eller norska sträckan tillgodoräknas.
Transportbidrag får dock lämnas endast för den del av
transporten som har utförts inom svenskt område.
13 § Har upphävts genom förordning (2015:432).
14 § Ansökan om transportbidrag skall göras skriftligen hos
Tillväxtverket för varje kalenderhalvår och innehålla de
uppgifter som Tillväxtverket bestämmer.
Den som undertecknar ansökan skall försäkra riktigheten av de
uppgifter som lämnas.
Den som i ansökan uppsåtligen eller av grov oaktsamhet lämnar
oriktig uppgift döms till böter, om inte gärningen är belagd
med straff enligt brottsbalken. Förordning (2009:154).
15 § Ansökan om transportbidrag skall ha kommit in till
Tillväxtverket senast tre månader efter utgången av det
kalenderhalvår som ansökan gäller.
Om sökanden visar att ansökan inte har kunnat lämnas in inom
föreskriven tid på grund av synnerliga skäl, får ansökan tas
upp även om den har kommit in senare. Förordning (2009:154).
16 § Den som söker transportbidrag är skyldig att på begäran av
Tillväxtverket lämna de uppgifter som behövs för prövningen
av frågan om bidrag.
Lämnas inte begärda uppgifter får ansökan avslås.
Förordning (2009:154).
17 § Frågor om transportbidrag enligt denna förordning prövas
av Tillväxtverket för varje kalenderhalvår.
Förordning (2009:154).
18 § Har upphävts genom förordning (2015:432).
19 § Ett stöd enligt denna förordning får inte betalas ut
till ett företag som är föremål för betalningskrav på grund
av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett
stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.
Förordning (2015:432).
20 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser
om överklagande till allmän förvaltningsdomstol.
Förordning (2018:989).
21 § Tillväxtverket får meddela ytterligare föreskrifter om
tillämpningen av denna förordning. Förordning (2015:432).
22 § Tillväxtverket får föreskriva de avvikelser som behövs i
fråga om förfarandet i bidragsärenden enligt denna förordning.
Förordning (2009:154).
Övergångsbestämmelser
2000:281
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juni 2000.
Förordningen skall dock tillämpas för tid från och med den 1
januari 2000.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (1980:803) om
regionalpolitiskt transportbidrag.
3. Den upphävda förordningen gäller dock fortfarande för
ansökningar som avser tid före den 1 januari 2000.
2001:227
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2001.
Bestämmelserna i 7 a § tillämpas dock för tid från och med den
1 januari 2000, utom vad gäller transporter av oförädlade
trävaror från orter inom zon 2 och 4.
2. Ansökan om bidrag för perioden 1 januari 2000-30 juni 2001
skall ha kommit in till Verket för näringslivsutveckling senast
den 30 september 2001.
2006:211
Denna förordning träder i kraft den 18 april 2006. De nya
bestämmelserna skall dock tillämpas för tid från och med den 10
juli 2005.
2007:953
1. Denna förordning träder i kraft den 14 december 2007.
Förordningen ska dock tillämpas på ansökningar som avser
transporter som skett från och med den 1 januari 2007.
2. Ansökningar om transportbidrag för första kalenderhalvåret
2007 ska ha kommit in till Verket för näringslivsutveckling
senast den 31 januari 2008.
3. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för ansökningar som
avser transporter som skett före den 1 januari 2007.