Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
1998:1709 ·
Visa register
Förordning (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 1998-12-10
Ändring införd: t.o.m. SFS 2022:1159
Övrigt: Rättelseblad 2006:1139 och 2012:231 har iakttagits.
Ikraft: 1999-01-01 överg.best.
Allmänna bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller avgaskrav för
1. motorer som installeras i mobila maskiner som inte är
avsedda att användas för transporter på väg,
2. hjälpmotorer som monteras i fordon avsedda för passagerar-
eller godstransport på väg,
3. motorer avsedda för lokomotiv och motorvagnar,
4. utbytesmotorer för motorer som avses i 1–3, samt
5. motorer avsedda för traktorer.
Förordningen gäller inte motorer som driver motorfordon,
fartyg, luftfartyg och fritidsfordon såsom snöskotrar,
terrängmotorcyklar och terrängfordon. I förordningen finns
dock en bestämmelse om typgodkännande av motorer avsedda för
fartyg i inlandssjöfart.
I förordningen finns även bestämmelser som kompletterar
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 167/2013 av
den 5 februari 2013 om godkännande och marknadskontroll av
jordbruks- och skogsbruksfordon. Förordning (2015:930).
1 a § Denna förordning är meddelad med stöd av
- 1 § lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser
från mobila maskiner i fråga om 5 §,
- 4 § lagen om åtgärder mot buller och avgaser från mobila
maskiner i fråga om 3 och 3 a §§, 4 § tredje stycket, 5 a, 6,
7, 11 och 12 §§,
- 7 § lagen om åtgärder mot buller och avgaser från mobila
maskiner i fråga om 8 § första stycket andra meningen,
- 10 a § tredje stycket lagen om åtgärder mot buller och
avgaser från mobila maskiner i fråga om 8 a och 8 b §§,
- 12 § lagen om åtgärder mot buller och avgaser från mobila
maskiner i fråga om 9 § 1-3,
- 2 § lagen (2014:140) med bemyndigande att meddela vissa
föreskrifter om marknadskontroll av varor och annan
närliggande tillsyn i fråga om 9 § 4, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Förordning (2022:1159).
Uttryck i förordningen
2 § I denna förordning avses med
hjälpmotor: motor installerad i eller på ett motorfordon, men
som inte har att göra med framdrivningen av fordonet,
lokomotiv: självgående rälsfordon avsett att flytta eller
driva vagnar utformade för att transportera gods, passagerare
eller annan utrustning,
mobil maskin som inte är avsedd att användas för transporter
på väg: en mobil maskin, en transportabel industriell
utrustning eller ett mobilt fordon med eller utan karosseri
som drivs med hjälp av en förbränningsmotor enligt avsnitt
1.1 i bilaga 1 till denna förordning,
motorvagn: självgående rälsfordon särskilt avsett för
transport av passagerare eller gods,
traktor: traktor enligt definitionen i Europaparlamentets och
rådets direktiv 2003/37/EG av den 26 maj 2003 om
typgodkännande av jordbruks- eller skogsbrukstraktorer, av
släpvagnar och utbytbara dragna maskiner till sådana
traktorer samt av system, komponenter och separata tekniska
enheter till dessa fordon och om upphävande av direktiv
74/150/EEG, i lydelsen enligt kommissionens direktiv
2014/44/EU, eller enligt definitionen i förordning (EU) nr
167/2013, och
utbytesmotor: nybyggd motor avsedd att ersätta en motor i en
maskin, tillhandahållen endast för detta ändamål, och som
uppfyller de gränsvärden som den motor den ersätter skulle
uppfylla när den ursprungligen sattes på marknaden.
Förordning (2015:930).
2 a § Med handhållen motor avses i denna förordning en motor
som ska användas i utrustning som
1. bärs av operatören eller manövreras i skiftande lägen,
2. har en torrvikt som understiger 20 kilogram och som
används genom att operatören stödjer, bär eller
lägeskontrollerar utrustningen, eller
3. är en generator eller pump och hela enheten har en
torrvikt som understiger 20 kilogram. Förordning (2013:501).
2 b § I denna förordning avses med
motortyp: en kategori av motorer utan inbördes skillnader i
fråga om väsentliga motoregenskaper,
motorfamilj: en motortillverkares gruppering av två eller
flera motortyper vilka genom sin konstruktion förväntas ha
likartade egenskaper vad gäller avgasutsläpp och som var och
en uppfyller kraven i denna förordning,
små motorfamiljer: motorfamiljer med gnisttändning vars
sammanlagda årliga produktion uppgår till mindre än 5 000
motorer, och
traktortyp: traktorer som inte uppvisar några väsentliga
skillnader i fråga om egenskaper. Förordning (2013:501).
2 c § Med motorproduktionsdag avses i denna förordning den
dag när motorn går igenom den sista kontrollen efter det att
den lämnat produktionsbanan och är klar att levereras eller
att ställas i lager. Förordning (2013:501).
2 d § Med typgodkännande avses i denna förordning
1. ett förfarande genom vilket en medlemsstat intygar att en
förbränningsmotortyp eller en motorfamilj uppfyller de
relevanta kraven i Europaparlamentets och rådets direktiv
97/68/EG av den 16 december 1997 om tillnärmning av
medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot utsläpp av gas-
och partikelformiga föroreningar från förbränningsmotorer som
ska monteras i mobila maskiner som inte är avsedda att
användas för transporter på väg, i lydelsen enligt
kommissionens direktiv 2012/46/EU,
2. en handling genom vilken en medlemsstat intygar att en
motortyp eller en motorfamilj som en separat teknisk enhet
eller en traktortyp uppfyller de tekniska kraven i
Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/25/EG av den 22
maj 2000 om åtgärder mot utsläpp av gas- och partikelformiga
föroreningar från motorer avsedda för jordbruks- och
skogsbrukstraktorer och om ändring av rådets direktiv
74/150/EEG, i lydelsen enligt kommissionens direktiv
2014/43/EU, eller
3. ett förfarande genom vilket en godkännandemyndighet
intygar att en typ av fordon, system, komponent eller separat
teknisk enhet uppfyller de tilllämpliga administrativa
bestämmelserna och tekniska kraven i förordning (EU) nr
167/2013. Förordning (2015:930).
2 e § I denna förordning avses med
godkännandemyndighet: en behörig myndighet i en medlemsstat
som ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid
typgodkännande av en motor eller en motorfamilj, som har
behörighet att utfärda och återkalla intyg om typgodkännande
och att sköta dels kontakterna med godkännandemyndigheterna i
övriga medlemsstater, dels kontrollen av tillverkarens
åtgärder för att åstadkomma produktionsöverensstämmelse,
och
teknisk tjänst: en organisation eller ett organ som har
utsetts till provlaboratorium för att utföra provning eller
för att som organ för bedömning av överensstämmelse utföra
inledande bedömningar och andra provningar eller inspektioner
för godkännandemyndighetens räkning. Förordning (2015:930).
2 f § I denna förordning avses med
tillverkare: den fysiska eller juridiska person som inför
godkännandemyndigheten ansvarar för samtliga delar av
förfarandet vid typgodkännande och för kontroll av
produktionsöverensstämmelse, även om denna person inte är
direkt engagerad i samtliga stadier av motorns eller
traktortypens konstruktion,
utrustningstillverkare: tillverkaren av en typ av mobila
maskiner som inte är avsedda att användas på väg, och
små motortillverkare: tillverkare av motorer med
gnisttändning vars sammanlagda årliga produktion uppgår till
mindre än 25 000 motorer. Förordning (2013:501).
2 g § I denna förordning avses med
släppa ut på marknaden: att mot betalning eller kostnadsfritt
göra en motor tillgänglig på marknaden för första gången, för
distribution eller användning inom Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet, och
flexibelt system: ett förfarande som ger en
utrustningstillverkare möjlighet att under perioden mellan
två gränsvärdessteg släppa ut ett begränsat antal motorer på
marknaden som är avsedda att installeras i mobila maskiner
som inte är avsedda att användas på väg och som uppfyller
endast det föregående stegets utsläppsgränsvärden.
Förordning (2013:501).
2 h § I övrigt har ord och uttryck i denna förordning samma
betydelse som i lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och
avgaser från mobila maskiner. Förordning (2013:501).
Avgasreningskrav
3 § En motor i eller till en mobil maskin som inte är avsedd
att användas för transporter på väg eller en hjälpmotor i
eller till ett fordon som är avsett att användas för
transporter på väg, får släppas ut på marknaden endast om
motorn uppfyller kraven i bilaga 1 till denna förordning och
omfattas av ett giltigt typgodkännande som tillåter
användning i maskinen eller fordonet.
Första stycket gäller inte
1. utbytesmotorer,
2. motorer som ska användas för militära ändamål, eller
3. motorer som är avsedda för sjösättning eller upptagning av
räddningsbåtar eller båtar som sjösätts från stranden.
Förordning (2015:930).
3 a § För att en motor i eller till en traktor ska få tas i
bruk för första gången ska motorn uppfylla kraven i bilaga 1
till denna förordning och omfattas av ett giltigt
typgodkännande som tillåter användning i traktorn.
Första stycket gäller inte
1. motorer som ska användas för militära ändamål,
2. motorer som monteras i traktortyper avsedda för export
till tredjeland, eller
3. motorer som ska ersätta motorer i traktorer som är tagna i
bruk. Förordning (2015:930).
Förfarandet vid typgodkännande i Sverige
4 § Transportstyrelsen ska fullgöra uppgifter som
godkännandemyndighet enligt
1. förordning (EU) nr 167/2013, och
2. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/1628 av
den 14 september 2016 om krav för utsläppsgränser vad gäller
gas- och partikelformiga föroreningar samt typgodkännande av
förbränningsmotorer för mobila maskiner som inte är avsedda
att användas för transporter på väg, om ändring av
förordningarna (EU) nr 1024/2012 och (EU) nr 167/2013 samt om
ändring och upphävande av direktiv 97/68/EG.
Om Transportstyrelsen använder en teknisk tjänst för provning
och bedömning, ska den tekniska tjänsten utses och anmälas
enligt bestämmelserna om anmälda organ i lagen (2011:791) om
ackreditering och teknisk kontroll.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om förfarandet
för typgodkännanden. Förordning (2018:100).
5 § Vid prövningen av en fråga om ett typgodkännande ska
Transportstyrelsen typgodkänna en motortyp eller motorfamilj
om något eller några av följande krav är uppfyllda:
1. kraven i bilaga 1 till denna förordning,
2. kraven i direktiv 97/68/EG för typgodkännande av sådana
motorer avsedda för fartyg i inlandssjöfart som avses i
artikel 7a i direktivet om prövningen gäller ett sådant
typgodkännande, eller
3. kraven i förordning (EU) nr 167/2013.
Förordning (2015:930).
5 a § Förbränningsmotorer med kompressionständning som är
avsedda att användas för andra ändamål än framdrivning av
motorvagnar får släppas ut på marknaden inom ramen för ett
flexibelt system. Förordning (2012:231).
Märkning
6 § Den som tillverkar motorer som uppfyller kraven i
direktiv 97/68/EG och är typgodkända enligt det direktivet,
ska märka varje sådan motor på ett sätt som uppfyller kraven
i artikel 6 i direktiv 97/68/EG.
Bestämmelser om märkning av traktormotorer finns i förordning
(EU) nr 167/2013. Förordning (2015:930).
Marknadskontroll
7 § Transportstyrelsen är marknadskontrollmyndighet och utövar
marknadskontroll enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om
marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om
ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG)
nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 över att produkter
överensstämmer med kraven i förordning (EU) 2016/1628.
Bestämmelser om befogenhet för en marknadskontrollmyndighet
eller en myndighet som utför kontroll enligt förordning (EU)
2019/1020 att besluta om åtgärder enligt den förordningen
finns i lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser
från mobila maskiner. Förordning (2022:1159).
Tillsyn
8 § Transportstyrelsen ska utöva den centrala tillsynen över
efterlevnaden av denna förordning och föreskrifter som har
meddelats med stöd av förordningen. Den eller de kommunala
nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och
hälsoskyddsområdet ska utöva den lokala tillsynen i varje
kommun.
Tillsynsmyndigheterna ska vid behov samarbeta i
tillsynsarbetet. Förordning (2008:1197).
8 a § En kommunal nämnd enligt 8 § ansvarar också för kontroll
av att information om och märkning av mobila maskiner
uppfyller gällande krav när dessa saluförs lokalt i kommunen.
Vid kontrollen ska den kommunala nämnden ha det ansvar som en
marknadskontrollmyndighet har enligt artiklarna 11.1-11.3,
11.5-11.7 och 11.9, 16.1-16.5, 17-19 i förordning (EU)
2019/1020. Förordning (2022:1159).
8 b § En kommunal nämnd ska rådgöra med Transportstyrelsen
innan en åtgärd vidtas enligt artikel 16.5 eller 19 i
förordning (EU) 2019/1020.
När den kommunala nämnden har vidtagit åtgärder enligt
artikel 16 eller 19 i förordning (EU) 2019/1020 ska den
snarast möjligt informera Transportstyrelsen om åtgärden.
Förordning (2022:1159).
8 c § Om en kommunal nämnd i sin kontroll uppmärksammar en
omständighet som kan leda till åtgärder enligt förordning (EU)
2019/1020, ska den kommunala nämnden anmäla denna omständighet
till Transportstyrelsen. Förordning (2022:1159).
Avgifter
9 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om avgifter
för
1. prövning för typgodkännande,
2. ansökan om undantag,
3. tillsyn enligt lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och
avgaser från mobila maskiner och enligt föreskrifter som har
meddelats med stöd av lagen, och
4. marknadskontroll enligt förordning (EU) 2019/1020.
Förordning (2022:1159).
10 § Transportstyrelsen får bestämma att ett beslut om
betalning skall gälla omedelbart även om det överklagas. Ett
sådant beslut får verkställas enligt utsökningsbalken.
Förordning (2008:1197).
Bemyndiganden
11 § Transportstyrelsen får meddela de ytterligare föreskrifter
som behövs för att motorerna skall uppfylla de krav på
avgasrening och märkning som följer av denna förordning.
Förordning (2008:1197).
12 § Om det är av ringa betydelse från miljösynpunkt får
Transportstyrelsen föreskriva om undantag eller i det enskilda
fallet medge dispens från bestämmelserna i denna förordning
enligt de förutsättningar som anges i direktiv 97/68/EG.
Förordning (2008:1197).
Ansvar och överklagande
13 § Bestämmelser om ansvar på grund av överträdelse enligt
denna förordning eller föreskrifter som meddelats med stöd av
förordningen samt om överklagande av en förvaltningsmyndighets
beslut i enskilda fall finns i lagen (1998:1707) om åtgärder
mot buller och avgaser från mobila maskiner.
Övergångsbestämmelser
1998:1709
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1999. Motorer som
tillverkats före den 31 december 1998 behöver dock inte
omfattas av ett typgodkännande för att få registreras eller
släppas ut på marknaden före den 1 juli 1999.
2004:680
Denna förordning träder i kraft den 1 september 2004. Ärenden
om dispens enligt 12 § och ärenden som till följd av 4 § i dess
tidigare lydelse har handlagts av Naturvårdsverket men som inte
avgjorts före den 1 september 2004 skall fr.o.m. den 1
september 2004 handläggas av Vägverket enligt bestämmelsernas
nya lydelser.
Bilaga 1
Avgaskrav enligt 3 § förordningen (1998:1709) om avgaskrav för
vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
1 Tidpunkter för införande av avgasreningskrav
1.1 Mobila maskiner som inte är avsedda att användas för
transporter på väg och hjälpmotorer i fordon avsedda för
passagerar- eller godstransport på väg
För att villkoren i 3 § ska anses uppfyllda krävs att motorn
vid typgodkännande eller i samband med att motorn släpps ut på
marknaden uppfyller de angivna kraven i Europaparlamentets och
rådets direktiv 97/68/EG. I det följande redovisas de
tidpunkter som gäller för olika kravnivåer för de tre typer av
förbränningsmotorer som används i de aktuella mobila
maskinerna.
1.1.1 Förbränningsmotorer med kompressionständning med en
nettoeffekt på minst 19 kilowatt men högst 560 kilowatt och som
drivs vid varierande varvtal
Följande datum gäller för dessa motorer.
Kravnivå Motoreffekt Dag för nya Dag för registrering
P (kW) typgodkännandena eller utsläppande på
marknadenb
Steg Ic 130=P=560 30 juni 1998 31 december 1998
75=P<130 30 juni 1998 31 december 1998
37=P<75 30 juni 1998 31 mars 1999
Steg II 130=P=560 31 december 2000 31 december 2001
75=P<130 31 december 2001 31 december 2002
37=P<75 31 december 2002 31 december 2003
18=P<37 31 december 1999 31 december 2000
Steg III A 130<-P<-560 30 juni 2005 31 december 2005
75<-P<130 31 december 2005 31 december 2006
37<-P<75 31 december 2006 31 december 2007
19<-P<37 31 december 2005 31 december 2006
Steg III B 130<-P<-560 31 december 2009 31 december 2010
75<-P<130 31 december 2010 31 december 2011
56<-P<75 31 december 2010 31 december 2011
37<-P<56 31 december 2011 31 december 2012
Steg IV 130<-P<-560 31 december 2012 31 december 2013
56<-P<130 30 september 2013 30 september 2014
Steg III A P>130 30 juni 2005 31 december 2005
i motor-
vagnar
Steg III B P>130 31 december 2010 31 december 2011
i motor-
vagnar
Steg III A 130<-P<-560 31 december 2005 31 december 2006
i P>560 31 december 2007 31 december 2008
lokomotiv
Steg III B P>130 31 december 2010 31 december 2011
i
lokomotiv
a EG-typgodkännande får inte längre meddelas om inte
avgaskraven för aktuell kravnivå är uppfyllda.
b Registrering och utsläppande på marknaden av en motor eller
en maskin med sådan motor får enbart ske om avgaskraven för den
aktuella kravnivån är uppfyllda. För motorer tillverkade före
angivet datum ska avgaskraven för den aktuella kravnivån
skjutas upp med två år.
c Typgodkännanden enligt rådets direktiv 88/77/EEG av den 31
december 1987 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning
om åtgärder mot utsläpp av gasformiga föroreningar från
dieselmotorer som används i fordon, senast ändrat genom bilaga
II till anslutningsakten för Tjeckien m.fl., ska godkännas för
steg I. Denna giltighet ska dock upphöra med verkan från det
obligatoriska genomförandet av steg II.
1.1.2 Förbränningsmotorer med kompressionständning med en
nettoeffekt på minst 19 kilowatt men högst 560 kilowatt och som
drivs vid konstant varvtal
För dessa motorer gäller samma gränsvärden som för motorerna
under rubrik 1.1.1. Gränsvärdena ska dock tillämpas först från
och med den 31 december 2006. För steg III A ska följande datum
för typgodkännanden och datum för registrering eller
utsläppande på marknaden gälla.
Kravnivå Motoreffekt Dag för nya Dag för registrering
P (kW) typgodkännandena eller utsläppande på
marknadenb
Steg III A 130<-P<560 31 december 2009 31 december 2010
75<-P<130 31 december 2009 31 december 2010
37<-P<75 31 december 2010 31 december 2011
19<-P<37 31 december 2009 31 december 2010
a EG-typgodkännande får inte längre meddelas om inte
avgaskraven för aktuell kravnivå är uppfyllda.
b Registrering och utsläppande på marknaden av en motor eller
en maskin med sådan motor får enbart ske om avgaskraven för den
aktuella kravnivån är uppfyllda. För motorer tillverkade före
angivet datum ska avgaskraven för den aktuella kravnivån
skjutas upp med två år.
1.1.3 Bensindrivna förbränningsmotorer med gnisttändning med en
nettoeffekt på högst 19 kilowatt
Dessa förbränningsmotorer (S) delas in i två kategorier (H och
N). Kategori H utgörs av handhållna motorer. Kategori N utgörs
av icke handhållna motorer. Motorernas effekt framgår av
följande tabell.
Klass/kategori Cylindervolym (cm3)
SH:1 < 20
SH:2 = 20
< 50
SH:3 = 50
SN:1 < 66
SN:2 = 66
< 100
SN:3 = 100
< 225
SN:4 = 225
Följande datum gäller för motorerna i dessa två kategorier.
Kravnivå Motorklass Dag för nya Dag för registrering
typgodkännandena eller utsläppande på
marknadenb
Steg I SH:1, SH:2, 11 augusti 2004 11 februari 2005
SH:3, SN:1,
SN:2, SN:3
och SN:4
Steg II SN:1 och 1 augusti 2004 1 februari 2005
Steg II SN:1 och 1 augusti 2004 1 februari 2005
c,d,e,f,g SN:2
SN:4 1 augusti 2006 1 februari 2007
SH:1, SH:2 1 augusti 2007 1 februari 2008
och SN:3
SH:3 1 augusti 2008 1 februari 2009
a EG-typgodkännande får inte längre meddelas om inte
avgaskraven för aktuell kravnivå är uppfyllda.
b Registrering och utsläppande på marknaden av en motor eller
en maskin med sådan motor får enbart ske om avgaskraven för den
aktuella kravnivån är uppfyllda. Tidpunkten för registrering
eller utsläppande på marknaden får skjutas upp med två år för
de motorer som tillverkats före angivna datum.
c För små motortillverkare ska kraven på utsläppsgränsvärden
skjutas upp med tre år för respektive kategori.
d För handhållna motorsågar, handhållna borrar, handhållna
häcksaxar, handhållna häcktrimrar, handhållna skärmaskiner och
icke-handhållna motorer av klass SN:3 ska kraven på
utsläppsgränsvärden skjutas upp med tre år för respektive
kategori.
e För små motorfamiljer tillämpas kraven enligt steg I för upp
till och med högst 25 000 enheter förutsatt att de olika
berörda motorfamiljerna alla har olika cylindervolymer.
f De motortyper eller motorfamiljer som före de datum som anges
i tabellen uppfyller de i direktiv 97/68/EG angivna
gränsvärdena får märkas på sätt som visar att maskinerna i
fråga uppfyller gränsvärdena före fastställda datum.
g För maskiner med topphandtag för yrkesmässigt bruk,
handhållna flerlägeshäcktrimrar samt trädbeskärningsmotorsågar
med topphandtag på vilka motorerna i klasserna SH:2 och SH:3 är
monterade ska kraven på utsläppsgränsvärden skjutas upp till
och med den 31 juli 2013.
1.2 Traktorer
För att kraven i 3 a § ska anses uppfyllda från det datum som
anges i tidtabellen krävs att motortypen eller traktortypen vid
typgodkännande eller i samband med att motorn tas i bruk för
första gången uppfyller de angivna kravnivåerna enligt direktiv
2000/25/EG.
Kravnivå Motoreffekt Dag för nya Dag för registrering
P (kW) typgodkännandena eller utsläppande på
marknadenb
Steg Ic 130<_P<_560 30 juni 2001
75<_P<130 31 december 2000 30 juni 2001
37<_P<75 31 december 2000 30 juni 2001
Steg IId 130<_P<_560 31 december 2000 31 december 2001e
75<_P<130 31 december 2001 31 december 2002f
37<_P<75 31 december 2002 31 december 2003
18<_P<37 31 december 2000 31 december 2001
Steg III A 130<_P?560 31 december 2005 31 december 2005
75<_P<130 31 december 2005 31 december 2006
37<_P<75 31 december 2006 31 december 2007
19<_P<37 31 december 2005 31 december 2006
Steg III Bg 130<_P<_560 31 december 2009 31 december 2010
75<_P<130 31 december 2010 31 december 2011
56<_P<75 31 december 2010 31 december 2011
37<_P<56 31 december 2011 31 december 2012
Steg IVg 130<_P<_560 31 december 2012 31 december 2013
56<_P<130 30 september 2013 30 september 2014
a EG-typgodkännande får inte längre meddelas om inte
avgaskraven för aktuell kravnivå är uppfyllda.
b En motor eller traktor får registreras, säljas, tas i bruk
och användas endast om avgaskraven för aktuell kravnivå är
uppfyllda. För motorer tillverkade före angivet datum ska
avgaskraven för den aktuella kravnivån skjutas upp med två år.
c Typgodkännanden enligt direktiv 97/68/EG, enligt direktiv
88/77/EEG eller enligt FN-ECE:s föreskrifter nr 49.02 och nr
96, ska anses som likvärdiga. Denna giltighet ska dock upphöra
med verkan från det obligatoriska genomförandet av steg II.
d Typgodkännande enligt direktiv 97/68/EG, steg II, ska anses
som likvärdigt.
e För kompletta traktorer är tidpunkten den 30 juni 2002.
f För kompletta traktorer är tidpunkten den 30 juni 2003.
g För traktorer i kategorierna T2, T4.1 och C2, enligt
respektive definition i kapitel A punkt A.1 andra strecksatsen,
kapitel B tillägg 1 del I punkt 1.1 och kapitel A punkt A.2 i
bilaga II till direktiv 2003/37/EG, ska datumen för steg III B
och steg IV skjutas upp med tre år. Fram till dessa datum ska
de krav som anges i steg III A fortsätta att gälla.
2 Gränsvärden
2.1 Gränsvärden för motorer enligt 1.1.1, 1.1.2 och 1.2
Nedan angivna gränsvärden i gram per kilowattimme gäller vid de
tidpunkter som anges under 1.1.1, 1.1.2 och 1.2. Där två värden
anges i kolumnen för kolväten och kväveoxider avser det första
värdet kolväten och det andra värdet kväveoxider. Där endast
ett värde anges i kolumnen avser värdet summan av kolväten och
kväveoxider.
Kravnivå Motoreffekt Kolmonoxid Kolväten och Partiklar
P (kW) kväveoxider
Steg I 130<-P<-560 5,0 1,3 9,2 0,54
75<-P<130 5,0 1,3 9,2 0,70
37<-P<75 6,5 1,3 9,2 0,85
Steg II 130<-P<-560 3,5 1,0 6,0 0,2
75<-P<130 5,0 1,0 6,0 0,3
37<-P<75 5,0 1,3 7,0 0,4
18<-P<37 5,5 1,5 8,0 0,8
Steg III A 130<-P<-560 3,5 4,0 0,2
75<-P<130 5,0 4,0 0,3
37<-P<75 5,0 4,7 0,4
19<-P<37 5,5 7,5 0,6
Steg III B 130<-P<-560 3,5 0,19 2,0 0,025
75<-P<130 5,0 0,19 3,3 0,025
56<-P<75 5,0 0,19 3,3 0,025
37<-P<56 5,0 4,7 0,025
Steg IV 130<-P<-560 3,5 0,19 0,4 0,025
56<-P<130 5,0 0,19 0,4 0,025
Steg III A 130<-P<-560 3,5 4,0 0,2
lokomotiv
P>560 3,5 0,5 6,0 0,2
P>2000 och 3,5 0,4 7,4 0,2
slagvolym >
5 l /
cylinder
Steg III A 130<P 3,5 4,0 0,2
motorvagnar
Steg III B 130<P 3,5 4,0 0,025
lokomotiv
Steg III B 130<P 3,5 0,19 2,0 0,025
motorvagnar
2.2 Gränsvärden för motorer enligt 1.1.3
Nedan angivna gränsvärden i gram per kilowattimme gäller vid de
tidpunkter som anges under 1.1.3.
Kravnivå Klass Kolmonoxid Kolväten Kväveoxider Summan av
kolväten och
kväveoxider
Steg I SH:1 805 295 5,36
SH:2 805 241 5,36
SH:3 603 161 5,36
SN:1 519 50
SN:2 519 40
SN:3 519 16,1
SN:4 519 13,4
Steg IIa SH:1 805 10 50
SH:2 805 10 50
SH:3 603 10 72
SN:1 610 10 50,0
SN:2 610 10 40,0
SN:3 610 10 16,1
SN:4 610 10 12,1
a Utan hinder av definitionen av handhållna motorer i 2 §
förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa
förbränningsmotordrivna mobila maskiner behöver tvåtaktsmotorer
i snöslungor endast uppfylla kraven för klass SH:1, SH:2 eller
SH:3.
3 Provmetod
Proven skall stämma överens med de provförfaranden som
fastställts av Europeiska unionen för typgodkännandet.
4 Hållbarhetskrav
Motorn skall uppfylla hållbarhetskrav som stämmer överens med
de krav som fastställts i den ordning som sägs i 3.
Förordning (2012:231).
Bilaga 2 Har upphävts genom förordning (2015:930).