Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
1997:1137 ·
Visa register
Lag (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
Departement: Finansdepartementet S2
Utfärdad: 1997-12-04
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:293
Ikraft: 1998-01-01 överg.best.
Inledande bestämmelser
1 § Vägavgift skall betalas till staten enligt denna lag.
2 § Fordons- och viktbegreppen i denna lag har samma betydelse
som i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, om inte annat
sägs. Lag (2001:570).
2 a § /Upphör att gälla U:den dag som regeringen bestämmer/
Med fordonsår avses den uppgift i vägtrafikregistret som
anger ett fordons årsmodell eller, om sådan uppgift saknas,
tillverkningsår. Om båda uppgifterna saknas i registret avses
med fordonsår det år under vilket fordonet första gången togs i
bruk. Lag (2006:474).
2 a § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
I denna lag avses med
- eurovinjettdirektivet: Europaparlamentets och rådets
direktiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgifter på fordon
för användningen av väginfrastrukturer, i lydelsen enligt
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/362,
- euro-utsläppsklass: sådan utsläppsklass som anges i bilaga 0
till eurovinjettdirektivet,
- koldioxidutsläppsklass: sådan utsläppsklass som anges i 9 §
lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i
koldioxidutsläppsklasser, eller motsvarande utsläppsklass för
utländskt fordon,
- fordonsgrupp: detsamma som i 1 § lagen om indelning av tunga
fordon i koldioxidutsläppsklasser,
- undergrupp av fordon: detsamma som i 1 § lagen om indelning
av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser,
- fordonsår: den uppgift i vägtrafikregistret som anger ett
fordons årsmodell eller, om sådan uppgift saknas,
tillverkningsår, eller, om båda uppgifterna saknas i
registret, det år under vilket fordonet första gången togs i
bruk. Lag (2024:292).
Beskattningsmyndighet m.m.
3 § Beskattningsmyndighet i fråga om vägavgift är
Skatteverket. Lag (2003:721).
4 § Skatteverket är central förvaltningsmyndighet i fråga
om vägavgift. Lag (2003:721).
Avgiftspliktiga fordon
5 § /Upphör att gälla U:den dag som regeringen bestämmer/
För fordon som är eller bör vara registrerat i det svenska
vägtrafikregistret (svenskt fordon), och som inte är avställt
eller tillfälligt registrerat, betalas vägavgift för rätten att
använda det svenska vägnätet. För utländskt fordon betalas
vägavgift för rätten att använda motorvägar och de vägar som
anges i bilaga 1.
Avgiftsplikt gäller för motorfordon eller ledad
motorfordonskombination med en totalvikt på minst 12 000
kilogram om fordonet är avsett uteslutande för godstransport på
väg.
För svenskt fordon med draganordning grundas avgiftsplikten på
den högsta tillåtna totalvikt som fordonskombinationen kan ha.
Lag (2001:570).
5 § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
För fordon som är eller bör vara registrerat i det svenska
vägtrafikregistret (svenskt fordon), och som inte är avställt
eller tillfälligt registrerat, betalas vägavgift för rätten
att använda det svenska vägnätet. För utländskt fordon betalas
vägavgift för rätten att använda motorvägar och de vägar som
anges i bilaga 1.
Avgiftsplikt gäller för motorfordon eller ledad
motorfordonskombination med en totalvikt på minst
12 000 kilogram om fordonet är avsett för eller används för
godstransport på väg.
För svenskt motorfordon med draganordning grundas
avgiftsplikten på den högsta tillåtna totalvikt som
motorfordonskombinationen kan ha. Lag (2024:292).
5 § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
För fordon som är eller bör vara registrerat i det svenska
vägtrafikregistret (svenskt fordon), och som inte är avställt
eller tillfälligt registrerat, betalas vägavgift för rätten
att använda det svenska vägnätet. För utländskt fordon betalas
vägavgift för rätten att använda motorvägar och de vägar som
anges i bilaga 1.
Avgiftsplikt gäller för motorfordon med en totalvikt som
överstiger 3 500 kilogram eller motorfordonskombination med
sådant fordon, om fordonet är avsett för eller används för
godstransport på väg.
Avgiftsplikt gäller även för motorfordonskombination med
motorfordon med en totalvikt på högst 3 500 kilogram med
anordning för påhängsvagn, om fordonet är avsett för eller
används för godstransport på väg och
motorfordonskombinationens totalvikt överstiger
3 500 kilogram. För svenskt motorfordon med en totalvikt på
högst 3 500 kilogram med anordning för påhängsvagn grundas
avgiftsplikten dock på den högsta tillåtna totalvikt som
motorfordonskombinationen kan ha. Lag (2024:293).
6 § /Upphör att gälla U:den dag som regeringen bestämmer/
Avgiftsplikt gäller inte för fordon som tillhör
1. Försvarsmakten,
2. Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen,
3. staten, en kommun eller någon annan och fordonet är avsett
att användas för räddningstjänst, och
4. väghållningen.
En förutsättning för undantag enligt första stycket är att
fordonet bär yttre kännetecken som visar att fordonet tillhör
någon av de angivna kategorierna.
Avgiftsplikt gäller inte heller för fordon vars ålder,
beräknad som skillnaden mellan fordonsåret och innevarande
kalenderår, är trettio år eller äldre och som inte används i
yrkesmässig trafik som avses i Europaparlamentets och rådets
förordning (EG) nr 1071/2009 av den 21 oktober 2009 om
gemensamma regler beträffande de villkor som ska uppfyllas av
personer som bedriver yrkesmässig trafik och om upphävande av
rådets direktiv 96/26/EG eller yrkestrafiklagen (2012:210).
För fordonskombinationer är det motorfordonet som är
avgörande för om kombinationen är undantagen från
avgiftsplikt. Lag (2014:669).
6 § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Avgiftsplikt gäller inte för fordon som tillhör
1. Försvarsmakten,
2. Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen,
3. staten, en kommun eller någon annan och fordonet är avsett
att användas för räddningstjänst, eller
4. väghållningen.
En förutsättning för undantag enligt första stycket är att
fordonet bär yttre kännetecken som visar att fordonet tillhör
någon av de angivna kategorierna.
Avgiftsplikt gäller inte heller för
1. fordon vars ålder, beräknad som skillnaden mellan
fordonsåret och innevarande kalenderår, är trettio år eller
äldre och som inte används i yrkesmässig trafik som avses i
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1071/2009 av
den 21 oktober 2009 om gemensamma regler beträffande de
villkor som ska uppfyllas av personer som bedriver yrkesmässig
trafik och om upphävande av rådets direktiv 96/26/EG eller
yrkestrafiklagen (2012:210), eller
2. utsläppsfritt fordon enligt artikel 2.1.29 i
eurovinjettdirektivet, om fordonet har en totalvikt på högst
4 250 kilogram.
För fordonskombinationer är det motorfordonet som är avgörande
för om kombinationen är undantagen från avgiftsplikt.
Lag (2024:293).
Avgiftsskyldiga
7 § Avgiftsskyldig för svenskt fordon är ägaren.
Som ägare anses den som är eller bör vara antecknad i
vägtrafikregistret som ägare. Lag (2006:236).
8 § Avgiftsskyldig för ett utländskt fordon är den som vid
tidpunkten för användningen av de i 5 § första stycket andra
meningen nämnda vägarna äger eller för fordonet eller beslutar
om användningen av fordonet eller har nyttjanderätt till det.
Om det finns flera avgiftsskyldiga, är de solidariskt ansvariga
för den vägavgift som skall betalas.
Avgiftspliktens inträde
9 § Avgiftsplikt för svenskt fordon inträder när fordonet
införs i vägtrafikregistret eller, om fordonet samtidigt
avställs, då avställningen upphör. Om fordonet är avställt på
ägarens begäran, inträder avgiftsplikt då avställningen upphör.
För icke avgiftspliktigt fordon som ändras till avgiftspliktigt
fordon inträder avgiftsplikten när fordonet tas upp i
vägtrafikregistret som avgiftspliktigt, eller om det samtidigt
avställs, då avställningen upphör. För fordon som tillhör någon
av de i 6 § angivna kategorierna inträder avgiftsplikt när
fordonet överlåts till annan, eller om fordonet är avställt
eller ställs av vid överlåtelsen, då avställningen upphör.
Avgiftsplikt för utländskt fordon inträder när fordonet används
på motorvägar och de vägar som anges i bilaga 1. Lag (2001:570).
Avgiftsperioder
10 § För svenskt fordon betalas vägavgift för en avgiftsperiod
om ett år.
För utländskt fordon betalas vägavgift för kalenderdag, vecka,
månad eller år. Längsta avgiftsperiod är ett år.
Vägavgiftens storlek
11 § /Upphör att gälla U:den dag som regeringen bestämmer/
Vägavgift tas ut enligt följande, med olika belopp
beroende på antal axlar och vilka krav på utsläpp av
föroreningar som ett fordons motor uppfyller, i enlighet med
sådan EURO-utsläppsklass för ett fordon som
- när det gäller klasserna 0-V, avses i bilaga 0 till
Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG av den
17 juni 1999 om avgifter på tunga godsfordon för användningen
av vissa infrastrukturer, i lydelsen enligt Europaparlamentets
och rådets direktiv 2011/76/EU och
- när det gäller klass VI, avses i bilaga I till
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 av
den 18 juni 2009 om typgodkännande av motorfordon och motorer
vad gäller utsläpp från tunga fordon (Euro 6) och om tillgång
till information om reparation och underhåll av fordon samt om
ändring av förordning (EG) nr 715/2007 och direktiv 2007/46/EG
och om upphävande av direktiven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och
2005/78/EG, i lydelsen enligt kommissionens förordning (EU)
nr 133/2014.
Högst 3 axlar
EURO-klass Avgift Avgift Avgift Avgift
per år per månad per vecka per dag
i euro i euro i euro i euro
0 1 407 140 37 12
I 1 223 122 32 12
II 1 065 106 28 12
III 926 92 24 12
IV 842 84 22 12
V 796 79 21 12
VI
eller renare 750 75 20 12
Minst 4 axlar
EURO-klass Avgift Avgift Avgift Avgift
per år per månad per vecka per dag
i euro i euro i euro i euro
0 2 359 235 62 12
I 2 042 204 54 12
II 1 776 177 47 12
III 1 543 154 41 12
IV 1 404 140 37 12
V 1 327 132 35 12
VI
eller renare 1 250 125 33 12
Vägavgift för fordon som inte uppfyller de utsläppskrav som
anges i bilaga 0 till direktiv 1999/62/EG tas ut i enlighet
med EURO-klass 0.
Vägavgift för sådant EEV-fordon som avses i bilaga 0 till
direktiv 1999/62/EG tas ut i enlighet med EURO-klass V.
För ett svenskt fordon med draganordning bestäms vägavgiften
efter det största möjliga antalet axlar som en
fordonskombination kan ha. Lag (2019:155).
11 § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Vägavgift tas ut enligt följande, med olika belopp
beroende på antal axlar och vilka krav som ett fordons motor
uppfyller avseende koldioxidutsläppsklass samt, i förekommande
fall, euro-utsläppsklass.
Högst 3 axlar
Kol- Eurout- Avgift Avgift Avgift Avgift
dioxid- släpps- per år per per per dag
utsläpps- klass i euro månad vecka i euro
klass i euro i euro
1 0 1 434 143 50 14
I 1 246 124 44 12
II 1 085 108 38 11
III 944 94 33 9
IV 858 85 30 9
V 811 81 28 8
VI
eller
renare 764 76 27 8
2 688 68 24 7
3 592 59 21 6
4 459 45 16 5
5 191 19 7 2
Minst 4 axlar
Kol- Eurout- Avgift Avgift Avgift Avgift
dioxid- släpps- per år per per per dag
utsläpps- klass i euro månad vecka i euro
klass i euro i euro
1 0 2 404 240 84 24
I 2 081 208 73 21
II 1 810 181 63 18
III 1 572 157 55 16
IV 1 431 143 50 14
V 1 352 135 47 14
VI
eller
renare 1 274 124 45 13
2 1 146 114 40 12
3 987 98 35 10
4 764 76 27 8
5 319 31 12 4
Vägavgift för fordon som inte uppfyller de utsläppskrav som
anges i bilaga 0 till eurovinjettdirektivet tas ut i enlighet
med euro-utsläppsklass 0.
Vägavgift för sådant EEV-fordon som avses i bilaga 0 till
eurovinjettdirektivet tas ut i enlighet med euro-utsläppsklass
V.
För ett svenskt motorfordon med draganordning bestäms
vägavgiften efter det största möjliga antalet axlar som en
motorfordonskombination kan ha. Lag (2024:292).
11 § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Vägavgift tas ut enligt följande, om inte annat anges i
11 a §, med olika belopp beroende på antal axlar och vilka
krav som ett fordons motor uppfyller avseende
koldioxidutsläppsklass samt, i förekommande fall,
euro-utsläppsklass.
Högst 3 axlar
Kol- Eurout- Avgift Avgift Avgift Avgift
dioxid- släpps- per år per per per dag
utsläpps- klass i euro månad vecka i euro
klass i euro i euro
1 0 1 434 143 50 14
I 1 246 124 44 12
II 1 085 108 38 11
III 944 94 33 9
IV 858 85 30 9
V 811 81 28 8
VI
eller
renare 764 76 27 8
2 688 68 24 7
3 592 59 21 6
4 459 45 16 5
5 191 19 7 2
Minst 4 axlar
Kol- Eurout- Avgift Avgift Avgift Avgift
dioxid- släpps- per år per per per dag
utsläpps- klass i euro månad vecka i euro
klass i euro i euro
1 0 2 404 240 84 24
I 2 081 208 73 21
II 1 810 181 63 18
III 1 572 157 55 16
IV 1 431 143 50 14
V 1 352 135 47 14
VI
eller
renare 1 274 124 45 13
2 1 146 114 40 12
3 987 98 35 10
4 764 76 27 8
5 319 31 12 4
Lag (2024:293).
11 a § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
För motorfordon och motorfordonskombination med en
totalvikt som understiger 12 000 kilogram tas vägavgift ut
enligt följande, med olika belopp beroende på antal axlar och
vilka krav som ett fordons motor uppfyller avseende
koldioxidutsläppsklass samt, i förekommande fall,
euro-utsläppsklass.
Högst 3 axlar
Kol- Eurout- Avgift Avgift Avgift Avgift
dioxid- släpps- per år per per per dag
utsläpps- klass i euro månad vecka i euro
klass i euro i euro
1 0 956 95 33 10
I 831 83 29 8
II 723 72 25 7
III 629 62 22 6
IV 572 57 20 6
V 541 54 19 5
VI
eller
renare 510 51 18 5
2 459 45 16 4
3 395 39 14 4
4 306 30 11 3
5 130 13 5 2
Minst 4 axlar
Kol- Eurout- Avgift Avgift Avgift Avgift
dioxid- släpps- per år per per per dag
utsläpps- klass i euro månad vecka i euro
klass i euro i euro
1 0 1 603 160 56 16
I 1 387 138 49 14
II 1 206 120 42 12
III 1 048 104 37 10
IV 954 95 33 10
V 901 90 32 9
VI
eller
renare 849 84 30 8
2 764 76 27 7
3 658 65 23 6
4 510 51 18 5
5 213 21 8 2
Lag (2024:293).
11 b § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Vägavgift för fordon som inte uppfyller de utsläppskrav
som anges i bilaga 0 till eurovinjettdirektivet tas ut i
enlighet med euro-utsläppsklass 0.
Vägavgift för sådant EEV-fordon som avses i bilaga 0 till
eurovinjettdirektivet tas ut i enlighet med euro-utsläppsklass
V.
För ett svenskt motorfordon med draganordning bestäms
vägavgiften efter den högsta tillåtna totalvikt och det
största möjliga antal axlar som motorfordonskombinationen kan
ha. Lag (2024:293).
Beslut om vägavgift m.m. för svenskt fordon
12 § I fråga om vägavgift skall bestämmelserna i 4 kap. och 5
kap. 7 § vägtrafikskattelagen (2006:227) gälla i tillämpliga
delar. Därvid förstås med
beskattningsmyndighet: Skatteverket,
skattskyldig: avgiftsskyldig,
skatteperiod: avgiftsperiod,
skattskyldighet: avgiftsskyldighet,
skattebelopp: avgiftsbelopp.
Vid tillämpningen av denna lag görs efterprövning i stället för
efterbeskattning. Lag (2006:236).
Betalning och återbetalning m.m.
Svenskt fordon
13 § /Upphör att gälla U:den dag som regeringen bestämmer/
Vägavgift skall betalas under kalendermånaden före den
månad då avgiftsperioden börjar om inte annat följer av andra
eller tredje stycket.
När avgiftsplikt inträder skall vägavgift betalas senast tre
veckor efter avgiftspliktens inträde.
Om ett fordons beskaffenhet ändras så att vägavgift skall tas
ut med annat belopp skall ny vägavgift beslutas. Vägavgift
skall betalas senast tre veckor efter utgången av den
kalendermånad under vilken registreringsbesiktningen skedde
eller senast skulle ha skett.
13 § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Vägavgift ska betalas under kalendermånaden före den
månad då avgiftsperioden börjar om inte annat följer av andra
eller tredje stycket eller av 17 b §.
När avgiftsplikt inträder ska vägavgift betalas senast tre
veckor efter avgiftspliktens inträde.
Om ett fordons beskaffenhet ändras så att vägavgift ska tas ut
med annat belopp ska ny vägavgift beslutas. Vägavgift ska
betalas senast tre veckor efter utgången av den kalendermånad
under vilken registreringsbesiktningen skedde eller senast
skulle ha skett. Lag (2024:292).
14 § Vägavgift skall betalas av,
1. den som är eller bör vara registrerad som ägare i
vägtrafikregistret vid ingången av kalendermånaden före
avgiftsperioden,
2. när avgiftsplikt inträder, den som är eller bör vara
registrerad som ägare i vägtrafikregistret vid avgiftspliktens
inträde,
3. när ett fordons beskaffenhet ändras så att vägavgift tas ut
med ett annat belopp, den som är registrerad som ägare i
vägtrafikregistret när registreringsbesiktningen skedde eller
senast skulle ha skett. Lag (2001:570).
15 § Vägavgiften skall betalas genom att sättas in på ett
särskilt konto.
Betalningen anses ha skett den dag då den har bokförts på
kontot. Lag (2006:236).
16 § Har upphävts genom lag (2008:478).
17 § Vägavgift ska betalas tillbaka om
1. avgiftsplikt upphör för ett fordon under tid för vilken
vägavgift har betalats, eller
2. ett fordons beskaffenhet ändras så att vägavgift ska tas ut
med annat belopp.
I fall som avses i första stycket 1 återbetalas överskjutande
belopp till den som var avgiftsskyldig när avgiftsplikten
upphörde. Vägavgiften betalas tillbaka med ett belopp som
motsvarar avgiften för antalet återstående dagar för vilka
avgift har betalats, räknat från och med den dag då
avgiftsplikten upphörde. Från det belopp som ska återbetalas
dras en avgift på 25 euro.
I fall som avses i första stycket 2 återbetalas överskjutande
belopp till den som var avgiftsskyldig när
registreringsbesiktning skedde. Återbetalning ska ske med ett
belopp som motsvarar avgiften för antalet återstående dagar
för vilka avgift har betalats, räknat från och med den dag
registreringsbesiktning skedde.
Avgiften för varje återstående dag utgör 1/360 av vägavgiften
för ett helt år. Lag (2012:410).
17 a § Har avgiftsplikten upphört innan avgiften är betald
eller har ett fordons beskaffenhet ändrats så att vägavgift
ska tas ut med annat belopp, får avgiften sättas ned.
Beslut enligt första stycket fattas genom automatiserad
behandling med stöd av uppgifter i vägtrafikregistret, i
enlighet med vad som anges i 17 § andra–fjärde styckena.
Om avgiften sätts ned på grund av att avgiftsplikten har
upphört, ska samma avgift tas ut som enligt 17 § andra
stycket. Lag (2012:410).
17 b § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Om ett fordons koldioxidutsläppsklass ändras till en
lägre klass efter en omprövning enligt 10 § första stycket 1
lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i
koldioxidutsläppsklasser, ska det påverka fordonets vägavgift
först för avgiftsperioder som påbörjas på eller efter den dag
då den nya klassificeringen börjar gälla.
Om en vägavgift redan har beslutats för ett sådant fordon, ska
skillnaden mellan den beslutade avgiften och den nya högre
vägavgiften (tillkommande avgift) betalas.
Tillkommande avgift ska betalas senast 30 dagar efter beslutet
om tillkommande avgift. Lag (2024:292).
17 c § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Om ett fordons koldioxidutsläppsklass ändras efter en
ny bedömning enligt 11 § lagen (2024:173) om indelning av
tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser, ska skillnaden mellan
den beslutade avgiften och en ny lägre vägavgift
(överskjutande avgift) återbetalas.
Återbetalning ska ske med ett belopp som motsvarar den
överskjutande avgiften för antalet dagar för vilka avgift har
betalats, räknat från och med den dag då avgift för den nya
koldioxidutsläppsklassen ska tillämpas för den fordonsgrupp
eller undergrupp av fordon som fordonet tillhör. Varje dag ska
anses utgöra 1/360 av ett helt år.
Om överskjutande avgift ska återbetalas och vägavgift för den
period som den överskjutande avgiften avser ännu inte har
betalats, får vägavgiften sättas ned. Sådant beslut fattas
genom automatiserad behandling med stöd av uppgifter i
vägtrafikregistret. Lag (2024:292).
17 d § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Tillkommande avgift enligt 17 b § eller överskjutande
avgift enligt 17 c § ska betalas av eller återbetalas till den
som är eller bör vara registrerad som ägare i
vägtrafikregistret vid den tidpunkt från vilken avgift för den
nya koldioxidutsläppsklassen ska tillämpas. Lag (2024:292).
18 § Dröjsmålsavgift skall tas ut, om vägavgiften inte betalas
inom den tid och i den ordning som har bestämts enligt denna
lag.
Dröjsmålsavgiften tas ut enligt bestämmelserna i lagen
(1997:484) om dröjsmålsavgift.
Beskattningsmyndigheten får medge befrielse helt eller delvis
från skyldigheten att betala dröjsmålsavgift, om det finns
särskilda skäl. Bestämmelserna om beslut om vägavgift i denna
lag gäller även beslut om sådan befrielse.
19 § Vid beräkning av vägavgift eller dröjsmålsavgift enligt
18 § andra stycket som ska påföras eller återbetalas ska
beloppet avrundas till närmast lägre hela krontal.
Belopp under 50 kronor ska inte återbetalas.
Lag (2012:410).
Utländskt fordon
20 § Har upphävts genom lag (2008:478).
21 § /Upphör att gälla U:den dag som regeringen bestämmer/
Vägavgift ska inte betalas för fordonet för den tid som
motsvarande avgift enligt det i Bryssel den 9 februari 1994
underskrivna avtalet om uttag av en avgift för tunga fordon
som använder vissa vägar och det i Bryssel den 18 september
1997 underskrivna protokollet avseende Sveriges anslutning
till avtalet, betalats i annat land. Avtalet har ändrats genom
de i Bryssel den 22 mars 2000, 21 oktober 2010 och 6 december
2017 underskrivna ändringsprotokollen. Avtalet och protokollen
publiceras i Sveriges internationella överenskommelser (SÖ).
Lag (2019:155).
21 § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Vägavgift ska inte betalas för fordonet för den tid som
motsvarande avgift enligt det i Bryssel den 9 februari 1994
underskrivna avtalet om uttag av en avgift för tunga fordon
som använder vissa vägar och det i Bryssel den 18 september
1997 underskrivna protokollet avseende Sveriges anslutning
till avtalet, betalats i annat land. Avtalet har ändrats genom
de i Bryssel den 22 mars 2000, 21 oktober 2010, 6 december
2017 och 29 mars 2023 underskrivna ändringsprotokollen.
Avtalet och protokollen publiceras i Sveriges internationella
överenskommelser (SÖ). Lag (2024:292).
22 § Beskattningsmyndigheten ska efter ansökan besluta om
återbetalning av vägavgift som betalats i Sverige. Vägavgiften
betalas tillbaka med ett belopp som motsvarar avgiften för
antalet återstående dagar för vilka avgift har betalats,
räknat från och med den dag ansökan kom in.
Avgiften för varje återstående dag utgör 1/360 av vägavgiften
för ett helt år.
Från det belopp som ska återbetalas dras en avgift på 25 euro.
Lag (2012:410).
Reglering av vägavgiften enligt euro-kursen
23 § /Upphör att gälla U:den dag som regeringen bestämmer/
Vägavgiften ska betalas i svenska kronor. De belopp i euro
som anges i 11, 17 och 22 §§ omräknas till svenska kronor för
varje kalenderår.
Omräkning sker enligt den kurs i svenska kronor av euro som
gällde den första vardagen i oktober året innan och som
offentliggörs i Europeiska unionens officiella tidning. Om ett
belopp som beräknas för ett visst år före avrundning avviker
från föregående års belopp med mindre än 5 procent, ska
föregående års belopp fortsätta att gälla.
Regeringen fastställer före november månads utgång de omräknade
belopp som enligt denna lag ska tas ut under påföljande
kalenderår. Beloppen avrundas nedåt till närmaste lägre hela
krontal. Lag (2008:478).
23 § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Vägavgiften ska betalas i svenska kronor. De belopp i
euro som anges i 11, 11 a, 17 och 22 §§ omräknas till svenska
kronor för varje kalenderår.
Omräkning sker enligt den kurs i svenska kronor av euro som
gällde den första vardagen i oktober året innan och som
offentliggörs i Europeiska unionens officiella tidning. Om ett
belopp som beräknas för ett visst år före avrundning avviker
från föregående års belopp med mindre än 5 procent, ska
föregående års belopp fortsätta att gälla.
Regeringen fastställer före november månads utgång de
omräknade belopp som enligt denna lag ska tas ut under
påföljande kalenderår. Beloppen avrundas nedåt till närmaste
lägre hela krontal. Lag (2024:293).
23 a § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Om resultatet av en omräkning enligt 23 § av ett belopp
i 11 § överstiger de gränser som gäller enligt artikel 7a.2
första stycket i eurovinjettdirektivet, ska det omräknade
beloppet i stället fastställas till det högsta belopp i
svenska kronor som är tillåtet enligt artikeln.
Om resultatet av en omräkning enligt 23 § av ett belopp i 11 §
för koldioxidutsläppsklass 2-5 innebär en lägre procentuell
nedsättning än den lägsta procentsatsen i det intervall i
artikel 7ga.3 första stycket i eurovinjettdirektivet som är
tillämpligt, ska det omräknade beloppet i stället fastställas
till det högsta belopp i svenska kronor som är tillåtet enligt
artikeln.
Om ett belopp ska justeras enligt såväl första som andra
stycket, ska beloppet fastställas till det lägsta av beloppen.
Lag (2024:292).
23 a § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Om resultatet av en omräkning enligt 23 § av ett belopp
i 11 eller 11 a § överstiger de gränser som gäller enligt
artikel 7a.2 första stycket i eurovinjettdirektivet, ska det
omräknade beloppet i stället fastställas till det högsta
belopp i svenska kronor som är tillåtet enligt artikeln.
Om resultatet av en omräkning enligt 23 § av ett belopp i
11 eller 11 a § för koldioxidutsläppsklass 2-5 innebär en
lägre procentuell nedsättning än den lägsta procentsatsen i
det intervall i artikel 7ga.3 första stycket i
eurovinjettdirektivet som är tillämpligt, ska det omräknade
beloppet i stället fastställas till det högsta belopp i
svenska kronor som är tillåtet enligt artikeln.
Om ett belopp ska justeras enligt såväl första som andra
stycket, ska beloppet fastställas till det lägsta av beloppen.
Lag (2024:293).
Betalning av vägavgift för utländska fordon
24 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela ytterligare föreskrifter om betalning av vägavgift
för utländska fordon. Lag (2008:478).
Användningsförbud
25 § /Upphör att gälla U:den dag som regeringen bestämmer/
Ett avgiftspliktigt fordon får inte användas, om
föreskriven vägavgift inte har betalats.
Första stycket skall inte tillämpas om ett betalningsuppdrag
avseende vägavgiften har lämnats till en bank eller liknande
betalningsförmedlare, även om vägavgiften inte har hunnit
bokföras på det sätt som föreskrivs i 15 § andra stycket.
Lag (2006:236).
25 § /Träder i kraft I:den dag som regeringen bestämmer/
Ett avgiftspliktigt fordon får inte användas, om
föreskriven vägavgift inte har betalats. I fråga om
tillkommande avgift enligt 17 b § gäller detta dock först
efter att den tid inom vilken avgiften skulle ha betalats har
löpt ut.
Första stycket ska inte tillämpas om ett betalningsuppdrag
avseende vägavgiften har lämnats till en bank eller liknande
betalningsförmedlare, även om vägavgiften inte har hunnit
bokföras på det sätt som föreskrivs i 15 § andra stycket.
Lag (2024:292).
Indrivning av vägavgift för svenskt fordon
26 § Om vägavgift inte betalas i rätt tid skall avgiften lämnas
för indrivning. Regeringen får föreskriva att indrivning inte
behöver begäras för ringa belopp. Bestämmelser om indrivning
finns i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar
m.m. Vid indrivning får verkställighet enligt utsökningsbalken
ske.
Kontrollbestämmelser
27 § Ägaren av ett fordon är skyldig att se till att fordonet
inte används i strid mot bestämmelserna i denna lag eller
bestämmelser som har meddelats med stöd av denna lag.
Lag (2008:478).
Straffbestämmelser m.m.
28 § Brukas ett fordon i strid mot 25 §, ska en polisman
eller bilinspektör ta hand om fordonets
registreringsskyltar.
Den polisman eller bilinspektör som har tagit hand om
registreringsskyltar får medge att fordonet förs till
närmaste lämpliga avlastningsplats eller
uppställningsplats. Lag (2014:1414).
29 § Ägaren av ett fordon som brukas i strid mot 25 § sedan
fordonets registreringsskyltar har tagits om hand enligt 28 §
döms till böter eller fängelse i högst sex månader, om han
uppsåtligen eller av oaktsamhet har underlåtit att göra vad som
har ankommit på honom för att hindra att fordonet brukades.
Ägaren av ett fordon som på annat sätt brukas i strid mot 25 §,
döms till penningböter, om han uppsåtligen eller av oaktsamhet
underlåtit att göra vad som ankommit på honom för att hindra
att fordonet brukades.
30 § Den som brukar någon annans fordon utan lov har samma
skyldigheter som ägaren enligt 27 § och döms i ägarens ställe
enligt 29 §. Detsamma gäller den som innehar fordonet med
nyttjanderätt och har befogenhet att bestämma vem som får föra
fordonet eller anlitar någon annan förare än den ägaren har
utsett.
31 § I de fall som avses i 29 § döms även föraren till samma
straff, om han kände till att fordonet inte fick brukas. Detta
gäller dock inte när fordonet provkörs vid kontroll, prövning,
tillsyn eller haveriundersökning enligt 3 kap. 4 § fordonslagen
(2002:574). Lag (2002:579).
32 § I fråga om fordon som tillhör eller brukas av dödsbo,
aktiebolag, ekonomisk förening eller annan juridisk person,
skall ansvarsbestämmelserna tillämpas på den eller dem som har
rätt att företräda den juridiska personen. Om Transportstyrelsen
på begäran av en juridisk person godtagit en viss fysisk person
som bärare av ägares ansvar, skall dock bestämmelserna i
stället gälla denne.
Ansvarsbestämmelserna för ägare eller brukare av fordon som är
eller bör vara registrerat i det svenska vägtrafikregistret och
inte är avställt skall i fråga om fordon som tillhör eller brukas
av staten eller kommun tillämpas på förarens närmaste förman. Om
denne har gjort vad som ankommer på honom för att hindra att
ett brott mot lagen begås men detta ändå sker på grund av en
överordnads åtgärd eller vållande, tillämpas
ansvarsbestämmelserna i stället på den överordnade.
Lag (2008:1368).
33 § Har upphävts genom lag (2008:478).
34 § Bestämmelserna i skatteförfarandelagen (2011:1244) om
betalningssäkring ska tillämpas på avgift enligt denna lag.
Lag (2011:1389).
Överklagande
35 § I fråga om vägavgift skall bestämmelserna om överklagande
i 7 kap. och 8 kap. 3 § vägtrafikskattelagen (2006:227) gälla i
tillämpliga delar. Därvid förstås med
skatteperiod: avgiftsperiod,
efterbeskattning: efterprövning,
skattskyldig: avgiftsskyldig,
skattebelopp: avgiftsbelopp.
Beslut enligt 22 § får inte överklagas. Lag (2006:236).
Övergångsbestämmelser
1997:1137
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1998.
2. Bestämmelserna i 8, 20-22 och 24-35 §§, samt bestämmelserna
i 5 och 9-10 §§, såvitt avser utländska fordon, tillämpas först
från och med den 1 februari 1998.
3. För svenskt fordon som är avgiftspliktigt vid
ikraftträdandet skall den första avgiftsperioden vara den 1
februari 1998 - den 31 januari 1999 och vägavgiften skall
betalas senast den 20 januari 1998.
4. För svenskt fordon som blir avgiftspliktigt under januari
månad 1998 skall den första avgiftsperioden vara den 1 februari
1998 - den 31 januari 1999 och vägavgiften skall betalas senast
tre veckor efter avgiftspliktens inträde.
5. För svenskt fordon för vilket avgiftsplikt upphör under
januari månad 1998 återbetalas erlagd vägavgift utan avdrag av
den avgift som anges i 17 §.
2000:487
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2000.
2. Vid återbetalning enligt 17 § tillämpas bestämmelsen i dess
äldre lydelse om avgiftsplikten upphört eller fordonets
beskaffenhet ändrats före ikraftträdandet.
3. Bestämmelsen i 17 a § tillämpas inte när avgiftsplikt
upphört eller fordonets beskaffenhet ändrats före
ikraftträdandet.
2000:1431
1. Denna lag träder i kraft såvitt avser 11, 17, 21, 22 och 23 §§
den dag regeringen bestämmer och i övrigt den 1 januari
2001.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande i fråga om
förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
3. Har vägavgift beslutats före ikraftträdandet enligt äldre
föreskrifter skall skillnaden mellan den beslutade och en ny,
högre vägavgift enligt 11 § i dess nya lydelse (tillkommande
avgift) betalas för tiden från och med ikraftträdandet till
utgången av avgiftsperioden. För kalendermånad utgör avgiften
1/12 och för dag 1/360 av vägavgiften för helt år.
4. Den som är avgiftsskyldig vid ikraftträdandet skall betala
tillkommande avgift.
5. Tillkommande avgift skall betalas senast en månad efter
ikraftträdandet.
6. Tillkommande avgift som understiger 300 kronor behöver inte
betalas.
7. Brukandeförbudet i 25 § skall för tillkommande avgift gälla
först efter sista betalningsdag.
2003:550
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2004.
2. Äldre bestämmelser tillämpas i de fall 11 §
förmånsrättslagen (1970:979), i sin lydelse enligt lagen
(1975:1248) om ändring i nämnda lag, tillämpas.
2006:236
Denna lag träder i kraft den 1 maj 2006. Äldre föreskrifter
gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden
före ikraftträdandet.
2008:478
Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer. Äldre
föreskrifter gäller fortfarande i fråga om förhållanden som
hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
2011:1389
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2012.
2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som
hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
2012:410
1. Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande i fråga om
förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
2019:155
1. Denna lag träder i kraft den dag som regeringen bestämmer.
2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som
hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
3. Om lagen träder i kraft före den 1 januari 2020 gäller för
utsläppsklass EURO V från ikraftträdandet och till utgången av
2019 äldre bestämmelser om avgift per år, månad och vecka.
Dessa bestämmelser ska för samma period tillämpas också i
fråga om EEV-fordon som avses i 11 § tredje stycket i nya
lydelsen.
4. De belopp i euro som anges i 11 § i den nya lydelsen ska
räknas om till svenska kronor. Vid omräkningen ska den kurs i
svenska kronor av euro som avses i 23 § användas och
avrundning ska ske nedåt till närmaste lägre hela krontal. De
omräknade beloppen fastställs av regeringen inför
ikraftträdandet och gäller till utgången av det kalenderår
ikraftträdandet sker.
5. Har en vägavgift beslutats före ikraftträdandet enligt
äldre bestämmelser ska skillnaden mellan den beslutade
vägavgiften och en ny, högre vägavgift enligt 11 § i den nya
lydelsen (tillkommande avgift) betalas för tiden från och med
ikraftträdandet till utgången av avgiftsperioden. För
kalendermånad utgör avgiften 1/12 och för dag 1/360 av
vägavgiften för helt år.
6. Den som är avgiftsskyldig vid ikraftträdandet ska betala en
tillkommande avgift.
7. En tillkommande avgift ska betalas senast en månad efter
ikraftträdandet.
8. En tillkommande avgift som understiger 300 kronor behöver
inte betalas.
9. Användningsförbudet i 25 § ska tillämpas först efter den
sista betalningsdagen för en tillkommande avgift.
2024:292
1. Denna lag träder i kraft den dag som regeringen bestämmer.
2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som
hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av
fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a-d i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den
20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp
från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och
rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och
rådets direktiv 96/53/EG, i den ursprungliga lydelsen,
tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och
med den dag då en utsläppsminskningskurva för den grupp eller
undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring
av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av
fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a-d i förordning (EU)
2019/1242, i den ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för
koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att
referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller
undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en
genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i
eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som
bestäms av regeringen.
5. De belopp i euro som anges i 11 § i den nya lydelsen ska
räknas om till svenska kronor. Vid omräkningen ska den kurs i
svenska kronor av euro som avses i 23 § användas och
avrundning ska ske nedåt till närmaste lägre hela krontal. Vid
behov ska sådan justering av det omräknade beloppet som följer
av 23 a § göras. De omräknade beloppen fastställs av
regeringen inför ikraftträdandet och gäller till utgången av
det kalenderår ikraftträdandet sker.
6. Har en vägavgift beslutats före ikraftträdandet ska
mellanskillnaden mellan den beslutade vägavgiften och en ny
högre vägavgift respektive en ny lägre avgift enligt 11 § i
den nya lydelsen betalas eller återbetalas för tiden från
ikraftträdandet till utgången av avgiftsperioden. Varje
kalendermånad ska anses utgöra 1/12 och varje dag 1/360 av ett
helt år.
7. Mellanskillnaden ska betalas av, eller återbetalas till,
den som är avgiftsskyldig vid ikraftträdandet.
8. Mellanskillnaden behöver inte återbetalas om den
understiger 50 kronor.
9. Om mellanskillnaden ska återbetalas och den vägavgift som
beslutades enligt 11 § i den äldre lydelsen ännu inte har
betalats, får vägavgiften sättas ned i stället för att
mellanskillnaden återbetalas. Beslut om nedsättning fattas
genom automatiserad behandling med stöd av uppgifter i
vägtrafikregistret.
10. Mellanskillnaden ska betalas senast 30 dagar efter
ikraftträdandet.
11. Mellanskillnaden behöver inte betalas om den understiger
300 kronor.
12. Förbudet mot att använda ett avgiftspliktigt fordon i 25 §
i den nya lydelsen ska för mellanskillnaden tillämpas först
efter den sista betalningsdagen.
2024:293
1. Denna lag träder i kraft den dag som regeringen bestämmer.
2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som
hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av
fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a-d i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den
20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp
från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och
rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och
rådets direktiv 96/53/EG, i den ursprungliga lydelsen,
tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och
med den dag då en utsläppsminskningskurva för den grupp eller
undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring
av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av
fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a-d i förordning (EU)
2019/1242, i den ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för
koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att
referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller
undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en
genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i
eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som
bestäms av regeringen.
5. De belopp i euro som anges i 11 a § ska räknas om till
svenska kronor. Vid omräkningen ska den kurs i svenska kronor
av euro som avses i 23 § i den nya lydelsen användas och
avrundning ska ske nedåt till närmaste lägre hela krontal. Vid
behov ska sådan justering av det omräknade beloppet som följer
av 23 a § i den nya lydelsen göras. De omräknade beloppen
fastställs av regeringen inför ikraftträdandet och gäller till
utgången av det kalenderår ikraftträdandet sker.
6. För svenskt fordon som vägavgift ska betalas för enligt
11 a § vid ikraftträdandet påbörjas den första avgiftsperioden
samma dag som ikraftträdandet. Vägavgift för sådant fordon ska
betalas senast 30 dagar efter ikraftträdandet. Vägavgiften ska
betalas av den som är avgiftsskyldig vid ikraftträdandet.
7. Förbudet mot att använda ett avgiftspliktigt fordon i 25 §
ska tillämpas först efter den sista betalningsdagen för avgift
som ska betalas enligt 11 a § vid ikraftträdandet.
Bilaga 1 till lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa
tunga fordon.
Kartorna är inte med.
Väg Från Till
nr
E 4 Uppsala (Gnista trafikplats) Finska gränsen
E 10 Töre Norska gränsen
E 12 Holmsund Norska gränsen
E 14 Sundsvall Norska gränsen
E 22 Karlskrona (Vedeby trafikplats) Norrköping (Skälvs
trafikplats)
E 65 Svedala (Svedala trafikplats) Ystad (hamnen)