Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
1996:382 ·
Visa register
Förordning (1996:382) med förvaltningsrättsinstruktion
Departement: Justitiedepartementet DÅ
Utfärdad: 1996-05-23
Ändring införd: t.o.m. SFS 2019:594
Ikraft: 1996-07-01 överg.best.
1 § I varje förvaltningsrätt finns en lagman som är
administrativ chef för förvaltningsrätten. Lagmannen ansvarar
för verksamheten och ska se till att den bedrivs effektivt och
enligt gällande rätt och de förpliktelser som följer av
Sveriges medlemskap i Europeiska unionen samt att
förvaltningsrätten hushållar väl med statens medel.
I förvaltningsrätterna finns också chefsrådmän, rådmän,
assessorer, adjungerade råd, förvaltningsrättsfiskaler,
förvaltningsrättsnotarier och andra anställda.
Om inte något annat anges ska det som föreskrivs i denna
förordning om rådman också tillämpas på chefsrådman.
Med kammarrätten avses i denna förordning den kammarrätt som
förvaltningsrätten hör under. Förordning (2019:367).
1 a § Lagmannen är skyldig att vid förvaltningsrätten genomföra
den interna styrning och kontroll som Domstolsverket ansvarar
för enligt förordningen (2007:1073) med instruktion för
Domstolsverket. Förordning (2009:885).
2 § Förvaltningsrätten får besluta att domstolen ska vara
indelad i avdelningar. Chef för en avdelning är lagmannen
eller en chefsrådman. Om det på en avdelning som inte leds av
lagmannen finns flera chefsrådmän, bestämmer lagmannen vem av
chefsrådmännen som är chef. Chefen för avdelningen leder
arbetet på denna samt fördelar tjänstgöringen i rätten efter
samråd med domarna på avdelningen.
Förvaltningsrätten får också besluta att domstolen ska vara
indelad i andra organisatoriska enheter än avdelningar.
Uppgifter som innefattar chefskap över ordinarie domare får
dock utövas endast av lagmannen eller en chefsrådman.
Förordning (2014:1407).
3 § Vid förvaltningsrätterna i Stockholm, Malmö och Göteborg
finns en administrativ enhet, som leds av en chef.
Förordning (2009:885).
4 § Lagmannen ska se till att förvaltningsrättsfiskalerna i
sin tjänstgöring får en allsidig och utvecklande utbildning
enligt den utbildningsplan som Domstolsverket har beslutat i
samråd med kammarrätterna. Lagmannen ska också ge vitsord över
tjänstgöringen.
Lagmannen ska se till att adjungerade råd som tjänstgör i
förvaltningsrätten får en utvecklande och meriterande
tjänstgöring enligt den utbildningsplan som Domstolsverket har
beslutat i samråd med kammarrätterna. Lagmannen ska också ge
vitsord över tjänstgöringen.
För varje förvaltningsrättsfiskal och adjungerat råd ska en
ordinarie domare utses som handledare. Den som utses till
handledare ska ha ett särskilt intresse och i övrigt vara
lämplig för uppdraget. Förordning (2019:367).
5 § Lagmannen ansvarar, med beaktande av Notarienämndens
föreskrifter om notarietjänstgöring, för att
förvaltningsrättsnotarierna i sin tjänstgöring får en
allsidig och utvecklande utbildning. Förordning (2009:885).
5 a § En nämndeman som har utsetts för tjänstgöring i
domstolen ska genomgå introduktionsutbildning innan
tjänstgöringen påbörjas.
Om en nämndeman har genomgått introduktionsutbildningen ska
han eller hon genomgå repetitionsutbildning inom sex månader
efter tjänstgöringsperiodens början.
Lagmannen ska, efter samråd med Domstolsverket, ansvara för
att nämndemännen ges introduktions- och repetitionsutbildning
och regelbunden information. Förordning (2014:1357).
Myndighetsförordningens tillämpning
6 § Följande föreskrifter i myndighetsförordningen (2007:515)
tillämpas på förvaltningsrätterna:
6 § om allmänna uppgifter,
8 § om arbetsgivarpolitik,
19 § om kostnadsmässiga konsekvenser, och
21 § om myndighetens beslut.
Bestämmelserna i 19 och 21 §§ gäller dock endast i fråga om
administrativa ärenden. Förordning (2009:885).
Fördelningen av mål m.m.
7 § Grunderna för fördelningen av arbetsuppgifterna och de
övriga bestämmelser som behövs för verksamheten i
förvaltningsrätten skall framgå av arbetsordningen.
Domstolsverket meddelar allmänna råd om utformningen av
arbetsordningarna. Förordning (2009:885).
7 a § En förvaltningsrätt får i arbetsordningen meddela
föreskrifter eller i ett enskilt fall besluta vem som får
begära in förklaringar, upplysningar eller yttranden i
administrativa ärenden. Förordning (2009:885).
8 § Mål ska fördelas mellan de organisatoriska enheter
som anges i arbetsordningen.
Kriterierna för fördelningen av mål ska framgå av
arbetsordningen. Förordning (2018:431).
9 § Har upphävts genom förordning (2003:327).
10 § En förvaltningsrättsfiskal eller ett adjungerat råd får
inte tilldelas arbetsuppgifter i större omfattning än vad som
är lämpligt med hänsyn till fiskalens eller det adjungerade
rådets erfarenhet av arbete i domstol. En fiskal eller ett
adjungerat råd får inte tilldelas arbetsuppgifter som kräver
särskild erfarenhet. Vid tilldelningen av arbetsuppgifter ska
fiskalens eller det adjungerade rådets behov av att delta i
utbildning beaktas.
Vid sidan av lagmannen ansvarar handledaren för att
fördelningen av arbetsuppgifter till fiskalen eller det
adjungerade rådet sker på det sätt som anges i första stycket.
Förordning (2019:367).
11 § Lagmannen meddelar de riktlinjer som behövs för tillämpningen
av arbetsordningen.
12 § Lagmannen delar för en bestämd tid in domarna till
tjänstgöring inom förvaltningsrätten.
Indelningen skall göras så att domarna får erfarenhet av olika slag
av mål. Förordning (2009:885).
13 § Om det finns särskilda skäl, får lagmannen besluta om
tillfälliga avvikelser från vad som har beslutats med stöd av 7 eller
12 §.
Handläggningen av mål
14 § För varje mål ska det vid varje tidpunkt finnas en
ansvarig domare.
Första stycket gäller inte mål som förvaltningsrättsnotarier
handlägger med stöd av förordnanden enligt 20–21 §§. För
sådana mål ansvarar den förordnade.
Den närmare ansvarsfördelningen ska framgå av
arbetsordningen. Ansvarsfördelningen ska ordnas så att
ansvaret ska kunna utövas på ett effektivt sätt.
Förordning (2009:885).
15 § Om nämndemän deltar i avgörandet, avgörs ett mål eller en
fråga som har kommit upp i ett mål efter föredragning.
Har målet eller frågan gåtts igenom i sin helhet vid en
muntlig förhandling, får målet eller frågan avgöras utan
föredragning, om avgörandet meddelas senast fyra veckor efter
den dag förhandlingen avslutades. Förordning (2003:327).
16 § Målen bereds till avgörande av personal som har utsetts
därtill.
Beredningen av mål som avses i 16 § skattebrottslagen
(1971:69) leds alltid av en ordinarie domare, en assessor
eller en förvaltningsrättsfiskal.
Ett mål eller en fråga som har kommit upp i ett mål ska
genast anmälas till den ansvarige domaren, om målet eller
frågan kräver skyndsamt avgörande. Förordning (2009:885).
17 § Ett mål skall avgöras så snart det kan ske. Ett mål eller en
fråga som har kommit upp i ett mål skall handläggas med förtur, om
målet eller frågan av någon särskild anledning bör avgöras skyndsamt.
Vilka mål som är förtursmål bestäms i arbetsordningen.
18 § En dom eller ett annat beslut skall meddelas så snart det
kan ske och senast fyra veckor efter den dag då föredragningen
avslutades. Om förvaltningsrätten avgör ett mål efter en
muntlig förhandling, räknas tiden från den dag då förhandlingen
avslutades.
Kan domen eller beslutet inte meddelas inom fyra veckor med
hänsyn till målets eller frågans art eller på grund av något
annat särskilt skäl, får förvaltningsrätten bestämma att domen
eller beslutet skall meddelas senast inom viss angiven tid.
Denna får inte vara längre än vad som är oundgängligen
nödvändigt. Förordning (2009:885).
19 § Lagmannen får förordna den som har tillräcklig kunskap
och erfarenhet och som är anställd vid en allmän
förvaltningsdomstol, en allmän domstol eller en hyresnämnd
att på eget ansvar
1. i den utsträckning lagmannen bestämmer sköta sådan
skriftväxling som följer av föreskrifter i lagar eller andra
författningar,
2. underteckna och expediera kallelser, förelägganden,
förordnanden och andra meddelanden,
3. fullgöra förvaltningsrättens eller domarens uppgifter i
samband med delgivningar,
4. underteckna och expediera skrivelser, underrättelser,
kungörelser och uppgifter som förvaltningsrätten eller
domaren ska utfärda eller avge i samband med domar eller
beslut,
5. ta emot överklaganden av förvaltningsrättens domar eller
beslut och pröva om överklagandet har kommit in i rätt tid
och, om så är fallet, vidta de åtgärder som behövs,
6. förordna tolk,
7. besluta i fråga om ersättning eller förskott av allmänna
medel till någon som har medverkat i målet eller ärendet,
och
8. i den utsträckning lagmannen bestämmer utföra andra
arbetsuppgifter som inte enligt lag eller annan författning
måste utföras av någon som är lagfaren.
Ett förordnande enligt första stycket 4 för någon som inte är
lagfaren får inte innefatta arbetsuppgifter som enligt
särskilda bestämmelser ska utföras av någon som är lagfaren.
Förordning (2017:551).
20 § Lagmannen får förordna en förvaltningsrättsnotarie som
har tjänstgjort minst ett år samt bedöms ha tillräcklig
erfarenhet och i övrigt vara lämplig att på eget ansvar
1. handlägga mål om återkallelse av körkort, körkortstillstånd
eller traktorkort enligt körkortslagen (1998:488),
2. handlägga mål om återbetalning av studiemedel och studielån
enligt studiestödslagen (1973:349) eller studiestödslagen
(1999:1395),
3. handlägga mål om bistånd enligt socialtjänstlagen
(1980:620) eller socialtjänstlagen (2001:453),
4. handlägga mål som avser en fråga av betydelse för
inkomstbeskattningen, dock endast om värdet av vad som yrkas i
målet uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet
enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken,
5. handlägga mål enligt lagen (2001:82) om svenskt
medborgarskap, och
6. handlägga mål om saken är uppenbar.
Förordnanden enligt första stycket får endast avse mål av
enkel beskaffenhet som inte kräver särskild erfarenhet. Den
ansvarige domaren eller den domare han eller hon utser ska
efter prövning i varje enskilt fall avgöra om målet är av
sådan art att det kan handläggas av en notarie.
När en notarie handlägger tvistiga mål ska nämndemän alltid
delta i avgörandet. Förordning (2010:1696).
20 a § Lagmannen får förordna en förvaltningsrättsnotarie som
har tjänstgjort minst ett år samt bedöms ha tillräcklig
erfarenhet och i övrigt vara lämplig att på eget ansvar utan
medverkan av nämndemän handlägga mål enligt lagen (2004:629)
om trängselskatt. Förordning (2009:885).
21 § Lagmannen får förordna en förvaltningsrättsnotarie som
har tjänstgjort minst ett år och sex månader samt bedöms ha
tillräcklig erfarenhet och i övrigt vara lämplig att, utöver
vad som anges i 20 och 20 a §§, på eget ansvar handlägga mål
av enkel beskaffenhet som inte kräver särskild erfarenhet.
I fråga om uppgifter som avses i första stycket ska den
ansvarige domaren eller den domare han eller hon utser efter
prövning i varje enskilt fall avgöra om målet är av sådan art
att det kan handläggas av en notarie.
När en notarie handlägger mål efter ett förordnande enligt
första stycket ska nämndemän alltid delta i avgörandet.
Förordning (2009:885).
22 § Har upphävts genom förordning (1997:1118).
23 § Förordnanden enligt 20–21 §§ ska fortlöpande omprövas.
Vid tillämpningen av 20, 20 a eller 21 § eller 41 § femte
stycket ska notarietjänstgöring enligt notarieförordningen
(1990:469) räknas som tjänstgöring som
förvaltningsrättsnotarie även om den inte har fullgjorts vid
en förvaltningsrätt. En förvaltningsrättsnotarie får dock
inte förordnas enligt någon av dessa paragrafer innan han
eller hon genom tjänstgöring vid en förvaltningsrätt har
vunnit tillräcklig erfarenhet av det område som förordnandet
avser. Förordning (2009:885).
24 § Lagmannen eller en chefsrådman bör delta när ett mål avgörs, om
det finns särskilda skäl för det med hänsyn till målets art.
Information om muntliga förhandlingar
25 § För varje dag då det hålls sammanträde för muntlig
förhandling skall förvaltningsrätten upprätta en förteckning
över de mål som har utsatts till förhandling (uppropslista).
På uppropslistan skall det för varje mål eller grupp av mål
anges när förhandlingen beräknas börja.
Under sammanträdesdagen skall uppropslistan hållas tillgänglig
på rättens kansli och vara anslagen på lämplig plats i
anslutning till den lokal där förhandlingen äger rum.
Uppropslistan skall vara tillgänglig för allmänheten på rättens
kansli senast den helgfria dagen närmast före
sammanträdesdagen. Förordning (2009:885).
Handläggningen av administrativa ärenden
26 § Administrativa ärenden avgörs av lagmannen.
Lagmannen får hänskjuta ärenden till kollegium eller, vid en
förvaltningsrätt som har plenum men inte kollegium, till
plenum.
Kollegium ska finnas i förvaltningsrätterna i Stockholm,
Malmö och Göteborg. Förordning (2009:885).
27 § Plenum består av lagmannen som ordförande och alla som är
eller har en tidsbegränsad anställning som rådman, assessor,
adjungerat råd eller förvaltningsrättsfiskal.
Förordning (2019:367).
28 § Kollegium består av lagmannen som ordförande, en eller
två chefsrådmän samt chefen för den administrativa enheten.
För varje annan ledamot än lagmannen och chefen för den
administrativa enheten skall det finnas en personlig ersättare,
som träder in vid förfall för ledamoten. Ersättaren skall vara
en chefsrådman.
Ledamöterna och ersättarna utses av plenum. De skall vara
anställda hos och tjänstgöra i förvaltningsrätten. De skall
utses för högst ett år i sänder. Förordning (2009:885).
29 § Administrativa ärenden skall avgöras med iakttagande av
den enskilde domarens självständighet i dömande och
rättstillämpande uppgifter.
Lagmannen skall samråda med kollegiet eller, vid en
förvaltningsrätt som har plenum men inte kollegium, med plenum
innan han eller hon avgör ärenden som avser
1. viktigare frågor om förvaltningsrättens organisation eller
arbetsformer, eller
2. arbetsordningen. Förordning (2009:885).
30 § Har upphävts genom förordning (2004:1214).
31 § Har upphävts genom förordning (2004:1214).
32 § Lagmannen får uppdra åt en avdelning eller någon som är
anställd vid en allmän förvaltningsdomstol, en allmän
domstol, en hyresnämnd eller Rättshjälpsmyndigheten att i
sitt ställe avgöra administrativa ärenden.
Lagmannen får dock endast uppdra åt en chefsrådman att avgöra
sådana ärenden som avses i 19–21 och 23 §§.
Förordning (2017:551).
33 § I administrativa ärenden som efter att ha hänskjutits av
lagmannen handläggs i plenum eller i kollegium är
förvaltningsrätten beslutför när minst hälften av de ledamöter
som skall delta är närvarande. Förordning (2009:885).
34 § Administrativa ärenden som handläggs i plenum eller i
kollegium avgörs efter föredragning om inte lagmannen bestämmer
något annat. Sådana ärenden föredras av den som lagmannen
utser. Förordning (2004:1214).
Anställningar m.m.
35 § Har upphävts genom förordning (2010:1805).
36 § Bestämmelser om utnämning av lagman, chefsrådman och
rådman finns i lagen (2010:1390) om utnämning av ordinarie
domare.
Förvaltningsrätten ska anmäla till Domstolsverket när det
finns en ledig anställning som ordinarie domare som behöver
tillsättas.
Om en ordinarie domare har beviljats ledighet som beräknas
vara minst ett år i följd, anställs en vikarie genom beslut
av regeringen efter förslag av Domarnämnden. Detsamma gäller
om en sådan domare ska anställas för en begränsad tid för
något annat än vikariatsändamål.
Vid tidsbegränsad anställning som ordinarie domare gäller
inte 5 a § lagen (1982:80) om anställningsskydd.
Förordning (2016:1357).
37 § Förvaltningsrättsfiskaler anställs genom beslut av
kammarrätten. Sådana anställningar får ges till den som har
tjänstgjort minst ett år som kammarrättsfiskal eller
hovrättsfiskal.
Domstolsverket beslutar hur många förvaltningsrättsfiskaler
som ska finnas anställda vid en förvaltningsrätt.
Domstolsverket får överlämna till kammarrätten eller
förvaltningsrätten att besluta detta.
Vid anställning av förvaltningsrättsfiskaler tillämpas inte 6
och 7 §§ anställningsförordningen (1994:373).
Förordning (2009:885).
37 a § En kammarrätt får förordna ett adjungerat råd som har
tjänstgjort minst sex månader i den domstolen att tjänstgöra i
förvaltningsrätten. Förordning (2019:367).
38 § Ett förordnande för en kammarrättsassessor att fullgöra
domaruppgifter i en förvaltningsrätt enligt 45 § andra stycket
förordningen (1996:380) med kammarrättsinstruktion meddelas av
kammarrätten. Förordning (2009:885).
39 § Förvaltningsrättsnotarier anställs genom beslut av
Domstolsverket enligt föreskrifter i notarieförordningen
(1990:469).
Endast den som är svensk medborgare får inneha eller utöva en
anställning som förvaltningsrättsnotarie.
Förordning (2009:885).
40 § Andra anställningar beslutas av förvaltningsrätten.
Förordning (2009:885).
41 § Lagmannen ska ha en ställföreträdare. Han eller hon
utses av förvaltningsrätten.
Om en rådman är ledig ska han eller hon i första hand
ersättas genom att arbetsuppgifterna omfördelas.
Som ersättare för lagmannen eller för en rådman får den
anlitas som är eller har varit ordinarie domare eller som är
eller har varit ledamot eller fiskal i kammarrätt eller
hovrätt eller som under minst sex månader har utfört en
kammarrätts- eller hovrättsfiskals arbetsuppgifter. Om det
inte finns någon med sådan behörighet att tillgå som
ersättare för lagmannen, får kammarrätten förordna en
förvaltningsrättsnotarie som har tjänstgjort sammanlagt minst
ett år och sex månader och som under den tiden har haft
förordnanden enligt 20–21 §§ i sådan utsträckning att han
eller hon kan antas ha fått tillräcklig erfarenhet. Ett
förordnande får dock inte innefatta handläggning av mål eller
ärenden som är omfattande eller svåra eller som kräver
särskild erfarenhet.
Om det inte är möjligt att lösa ersättarbehovet på det sätt
som anges i första–tredje styckena får förvaltningsrätten
anställa en vikarie för lagmannen eller för en rådman, om
vikariatet beräknas vara högst ett år i följd.
Som vikarie för lagmannen eller för en rådman får den
anställas som är eller har varit ordinarie domare eller som
är kammarrätts- eller hovrättsassessor. Om det inte finns
någon med sådan behörighet att tillgå och om vikariatet
beräknas vara endast sex månader får som vikarie för en
rådman även den anställas som har varit ledamot eller fiskal
i kammarrätt eller hovrätt eller som under minst sex månader
har utfört en kammarrätts- eller hovrättsfiskals
arbetsuppgifter. Förordning (2013:397).
42 § Om en lagman är förhindrad att utöva sin anställning och
om någon ersättare eller vikarie inte har utsetts eller
anställts av regeringen eller förvaltningsrätten, skall
kammarrätten förordna en ersättare. Förordning (2009:885).
43 § Vid tillfällig arbetsanhopning får förvaltningsrätten
anställa den som är eller har varit ordinarie domare eller som
är eller har varit ledamot eller fiskal i kammarrätt eller
hovrätt eller som under minst sex månader har utfört en
kammarrätts- eller hovrättsfiskals arbetsuppgifter att för
enstaka, kortvariga perioder utföra domaruppgifter i
förvaltningsrätten. Förordning (2009:885).
43 a § Lagmannen får förordna en ordinarie domare i en annan
allmän förvaltningsdomstol eller i en allmän domstol eller
ett hyresråd att tjänstgöra vid förvaltningsrätten, om han
eller hon samtycker. Ett förordnande ges för viss tid eller
för särskilt angivna uppgifter.
Lagmannen får förordna en icke ordinarie domare som tjänstgör
i en annan förvaltningsrätt eller i en tingsrätt att
tjänstgöra vid förvaltningsrätten, om han eller hon
samtycker. Ett förordnande ges för viss tid eller för enstaka
mål eller ärenden. Förordning (2017:551).
43 b § Innan en nämndeman påbörjar en tjänstgöringsperiod i
domstolen ska förvaltningsrätten inhämta uppgifter om honom
eller henne ur belastningsregistret enligt förordningen
(1999:1134) om belastningsregister, om det inte möter något
hinder enligt 7 § lagen (1998:620) om belastningsregister.
Förordning (2014:910).
Ledigheter
44 § Om inte regeringen eller Domstolsverket enligt särskilda
föreskrifter om ledighet för domare skall besluta om ledigheten,
beslutar förvaltningsrätten om ledighet för egen personal.
Förordning (2009:885).
45 § har upphävts genom förordning (1996:1124).
Anställningars upphörande m.m.
46 § Frågor om anställningars upphörande enligt 6 § lagen
(1994:261) om fullmaktsanställning prövas av Domstolsverket.
När det gäller lagmän prövar Domstolsverket även i övrigt
frågor om anställnings upphörande. Domstolsverket utövar också
myndighetens befogenhet enligt 4 a § lagen (1982:80) om
anställningsskydd, när bestämmelsen är tillämplig i
förhållande till arbetstagare som anställs genom beslut av
regeringen. Förordning (2019:594).
47 § Statens ansvarsnämnd beslutar om disciplinansvar,
åtalsanmälan och avskedande när det gäller icke ordinarie
domare i förvaltningsrätt.
Domstolsverket beslutar i sådana frågor när det gäller andra
anställda än domare. Notarienämnden beslutar dock när det
gäller förvaltningsrättsnotarier.
En anmälan till Statens ansvarsnämnd enligt 15 § första
stycket anställningsförordningen (1994:373) görs av
förvaltningsrätten när det gäller andra domare än lagmän.
Av lagen (1975:1339) om Justitiekanslerns tillsyn och lagen
(1986:765) med instruktion för Riksdagens ombudsmän följer
att Justitiekanslern och Riksdagens ombudsmän har behörighet
att göra sådan anmälan när det gäller lagmän.
Förordning (2009:885).
47 a § En ordinarie domare som vill vara kvar i anställningen
efter uppnådd ålder för avgångsskyldighet skall ansöka om detta
hos Domstolsverket. Ansökan skall ges in till Domstolsverket
senast fyra månader innan sökanden uppnår nämnda ålder. Om
Domstolsverket anser att ansökan inte bör beviljas, skall
ärendet överlämnas till regeringen. Förordning (2005:769).
48 § Frågor om bisyssla som avses i 7 a-7 d §§ lagen (1994:260)
om offentlig anställning handhas och prövas av Domarnämnden när
det gäller lagmän. Förordning (2008:426).
Överklagande av administrativa beslut
49 § Förvaltningssrättens beslut i andra administrativa ärenden
än anställningsärenden får överklagas hos Domstolsverket, om
inte något annat är särskilt föreskrivet.
Förvaltningsrättens beslut i fråga om vikariat för en ordinarie
domare får överklagas hos Domarnämnden. Nämndens beslut i
sådana ärenden får inte överklagas.
Beslut om indelningen av domare på organisatoriska enheter, om
att ett visst mål eller ärende ska tilldelas en viss
organisatorisk enhet samt om fördelningen av ansvar för ett
visst mål eller ärende får inte överklagas.
Förordning (2009:885).
Övergångsbestämmelser
1996:382
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1996.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (1979:573) med
länsrättsinstruktion.
3. Länsrätten får förordna en länsrättsassessor att utföra
domaruppgifter som avses i 20-21 §§. Förordning (2007:648).
4. På länsrättsassessorer som har förordnats att fullgöra en
länsrättsfiskals uppgifter tillämpas 12 och 41 §§ samt 47 § första
stycket.
5. Vid handläggningen av mål som avser 1991 och tidigare års
taxeringar skall bestämmelserna i 21 § förordningen (1979:573) med
länsrättsinstruktion i sin lydelse före den 1 juli 1992 fortfarande
tillämpas. I mål om förseningsavgift skall dock de nya bestämmelserna
tillämpas vid handläggning av mål som avser 1991 års taxering.
6. Hänvisningen i 20 § första stycket 1 till 35 kap. 4 §
fastighetstaxeringslagen (1979:1152) tillämpas första gången i mål
som avser fastighetstaxering år 1996.
1997:1118
Denna förordning träder i kraft den 1 februari 1998. I fråga om
förordnanden som meddelats före ikraftträdandet gäller 20 § i
sin äldre lydelse intill utgången av augusti 1998.
2014:910
1. Denna förordning träder i kraft den 1 september 2014.
2. Bestämmelsen i 43 b § tillämpas första gången för de
nämndemän som utses 2014 för en tjänstgöringsperiod som
börjar den 1 januari 2015.
2014:1357
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2015.
2. Bestämmelsen i 5 a § första stycket tillämpas första
gången för de nämndemän vars tjänstgöringsperiod börjar den 1
januari 2016, även omvalda nämndemän.
3. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för de nämndemän
vars tjänstgöringsperiod upphör senast den 31 december 2015.
2014:1407
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2015.
2. För förvaltningsrätter som före ikraftträdandet har utsett
en lagfaren domare som inte är lagman eller chefsrådman att
utöva chefskap över ordinarie domare gäller 2 § i den äldre
lydelsen, dock längst till och med utgången av 2017.