Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
1996:381 ·
Visa register
Förordning (1996:381) med tingsrättsinstruktion
Departement: Justitiedepartementet DÅ
Utfärdad: 1996-05-23
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:1012
Ikraft: 1996-07-01 överg.best.
Organisation m.m.
1 § I varje tingsrätt finns en lagman som är administrativ
chef för tingsrätten. Lagmannen ansvarar för verksamheten och
ska se till att den bedrivs effektivt och enligt gällande rätt
och de förpliktelser som följer av Sveriges medlemskap i
Europeiska unionen samt att tingsrätten hushållar väl med
statens medel.
I tingsrätterna finns också chefsrådmän, rådmän, patentråd,
tekniska råd, assessorer, adjungerade råd, tingsfiskaler,
tingsnotarier, beredningsjurister och andra anställda.
Om inte något annat anges ska det som föreskrivs i denna
förordning om rådman också tillämpas på chefsrådman.
Med hovrätten avses i denna förordning den hovrätt som
tingsrätten hör under. Förordning (2019:366).
1 a § Lagmannen är skyldig att vid tingsrätten genomföra den
interna styrning och kontroll som Domstolsverket ansvarar för
enligt förordningen (2007:1073) med instruktion för
Domstolsverket. Förordning (2007:1088).
2 § Tingsrätten får besluta att domstolen ska vara indelad i
avdelningar. Chef för en avdelning är lagmannen eller en
chefsrådman. Om det på en avdelning som inte leds av
lagmannen finns flera chefsrådmän, bestämmer lagmannen vem av
chefsrådmännen som är chef. Chefen för avdelningen leder
arbetet på denna samt fördelar tjänstgöringen i rätten efter
samråd med domarna på avdelningen.
Tingsrätten får också besluta att domstolen ska vara indelad
i andra organisatoriska enheter än avdelningar. Uppgifter som
innefattar chefskap över ordinarie domare får dock utövas
endast av lagmannen eller en chefsrådman.
Förordning (2014:1406).
3 § Har upphävts genom förordning (2003:631).
4 § Har upphävts genom förordning (2010:990).
5 § Lagmannen ska se till att tingsfiskalerna i sin
tjänstgöring får en allsidig och utvecklande utbildning enligt
den utbildningsplan som Domstolsverket har beslutat i samråd
med hovrätterna. Lagmannen ska också ge vitsord över
tjänstgöringen.
Lagmannen ska se till att adjungerade råd som tjänstgör i
tingsrätten får en utvecklande och meriterande tjänstgöring
enligt den utbildningsplan som Domstolsverket har beslutat i
samråd med hovrätterna. Lagmannen ska också ge vitsord över
tjänstgöringen.
För varje tingsfiskal och adjungerat råd ska en ordinarie
domare utses som handledare. Den som utses till handledare ska
ha ett särskilt intresse och i övrigt vara lämplig för
uppdraget. Förordning (2019:366).
6 § Lagmannen ansvarar, med beaktande av Notarienämndens föreskrif-
ter om notarietjänstgöring, för att tingsnotarierna i sin
tjänstgöring får en allsidig och utvecklande utbildning.
6 a § En nämndeman som har utsetts för tjänstgöring i
domstolen ska genomgå introduktionsutbildning innan
tjänstgöringen påbörjas.
Om en nämndeman har genomgått introduktionsutbildningen ska
han eller hon genomgå repetitionsutbildning inom sex månader
efter tjänstgöringsperiodens början.
Lagmannen ska, efter samråd med Domstolsverket, ansvara för
att nämndemännen ges introduktions- och repetitionsutbildning
och regelbunden information. Förordning (2014:1356).
Myndighetsförordningens tillämpning
7 § Följande föreskrifter i myndighetsförordningen (2007:515)
tillämpas på tingsrätterna:
6 § om allmänna uppgifter,
8 § om arbetsgivarpolitik,
19 § om kostnadsmässiga konsekvenser, och
21 § om myndighetens beslut.
Bestämmelserna i 19 och 21 §§ gäller dock endast i fråga om
administrativa ärenden. Förordning (2007:1088).
Fördelningen av mål och ärenden m.m.
8 § Grunderna för fördelningen av arbetsuppgifterna och de övriga
bestämmelser som behövs för verksamheten i tingsrätten skall framgå
av arbetsordningen.
Domstolsverket meddelar allmänna råd om utformningen av
arbetsordningarna.
8 a § En tingsrätt får i arbetsordningen meddela föreskrifter
eller i ett enskilt fall besluta vem som får begära in
förklaringar, upplysningar eller yttranden i administrativa
ärenden. Förordning (2007:1088).
9 § Mål och ärenden ska fördelas mellan de
organisatoriska enheter som anges i arbetsordningen.
Kriterierna för fördelningen av mål och ärenden ska framgå av
arbetsordningen. Förordning (2018:430).
10 § Har upphävts genom förordning (2002:798).
11 § En tingsfiskal eller ett adjungerat råd får inte
tilldelas arbetsuppgifter i större omfattning än vad som är
lämpligt med hänsyn till fiskalens eller det adjungerade
rådets erfarenhet av arbete i domstol. En fiskal eller ett
adjungerat råd får inte tilldelas arbetsuppgifter som kräver
särskild erfarenhet. Vid tilldelningen av arbetsuppgifter ska
fiskalens eller det adjungerade rådets behov av att delta i
utbildning beaktas.
Vid sidan av lagmannen ansvarar handledaren för att
fördelningen av arbetsuppgifter till fiskalen eller det
adjungerade rådet sker på det sätt som anges i första stycket.
Förordning (2019:366).
12 § Lagmannen meddelar de riktlinjer som behövs för tillämpningen
av arbetsordningen.
13 § Lagmannen delar för en bestämd tid in domarna till
tjänstgöring inom tingsrätten.
Indelningen skall göras så att domarna får erfarenhet av olika
slag av mål och ärenden. Förordning (2003:631).
14 § Om det finns särskilda skäl, får lagmannen besluta om
tillfälliga avvikelser från vad som har beslutats med stöd av 8 eller
13 §.
Handläggningen av mål och ärenden
15 § /Upphör att gälla U:2025-02-01/
För varje mål och ärende skall det vid varje tidpunkt
finnas en ansvarig domare.
Första stycket gäller inte mål och ärenden som tingsnotarier,
notariemeriterade beredningsjurister eller andra anställda
handlägger med stöd av förordnanden enligt 17 och 18 §§. För
sådana mål eller ärenden ansvarar den förordnade.
Den närmare ansvarsfördelningen skall framgå av
arbetsordningen. Ansvarsfördelningen skall ordnas så att
ansvaret skall kunna utövas på ett effektivt sätt.
Förordning (2003:631).
15 § /Träder i kraft I:2025-02-01/
För varje mål och ärende ska det vid varje tidpunkt
finnas en ansvarig domare.
Första stycket gäller inte mål och ärenden som tingsnotarier,
notariemeriterade beredningsjurister eller andra anställda
handlägger med stöd av förordnanden enligt 17-19 §§. För
sådana mål eller ärenden ansvarar den förordnade.
Den närmare ansvarsfördelningen ska framgå av arbetsordningen.
Ansvarsfördelningen ska ordnas så att ansvaret ska kunna
utövas på ett effektivt sätt. Förordning (2024:1012).
15 a § Ett avräkningsunderlag enligt 16 § förordningen
(1996:271) om mål och ärenden i allmän domstol skall upprättas
av rättens ordförande. Förordning (2000:679).
16 § Lagmannen får förordna den som har tillräcklig kunskap
och erfarenhet och som är anställd vid en allmän domstol, en
allmän förvaltningsdomstol eller en hyresnämnd att på eget
ansvar vidta åtgärder för beredningen av mål och ärenden och
åtgärder som rätten är skyldig att utföra efter målets eller
ärendets avgörande.
Ett förordnande får dock inte avse uppgiften att
1. leda sammanträden,
2. besluta om att utfärda stämning i tvistemål där förlikning
om saken är tillåten eller i mål om enskilt åtal,
3. besluta i frågor om ställande av säkerhet för
rättegångskostnader,
4. besluta i frågor om inhibition,
5. besluta i frågor om intervention,
6. meddela interimistiska beslut,
7. besluta om inhämtande av annan personutredning i brottmål
än sådan som avses i 1 § lagen (1991:2041) om särskild
personutredning i brottmål, m.m., 5 kap. 9 § förordningen
(1998:642) om verkställighet av frivårdspåföljder samt 11 och
28 §§ lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga
lagöverträdare,
8. besluta om avvisning av bevisning eller av begäran om
inhämtande av utredning,
9. besluta om förordnande av medlare eller sakkunnig när
parterna inte är ense om att ett sådant förordnande ska ges,
10. besluta om ett föreläggande enligt 42 kap. 15 § eller om
ett meddelande enligt 42 kap. 15 a § rättegångsbalken,
11. besluta i fråga om hämtning,
12. besluta i fråga om undersökning enligt 3 kap. 4 § lagen
(2010:921) om mark- och miljödomstolar,
13. besluta i frågor om rättegångshinder eller jäv,
14. besluta i frågor enligt 49 kap. 4 § rättegångsbalken om
ett överklagande ska få ske särskilt eller inte,
15. meddela sådana beslut som går att överklaga särskilt på
annan grund än enligt 49 kap. 7 § rättegångsbalken, eller
16. vidta andra åtgärder som innefattar frågor som är svåra,
som av någon annan orsak kräver särskild erfarenhet eller som
i övrigt är av sådant slag att de bör förbehållas domare.
Begränsningen i andra stycket 2 gäller inte en tingsnotarie
eller en notariemeriterad beredningsjurist. Begränsningen i
andra stycket 15 gäller inte beslut om förordnande av
försvarare eller beslut i fråga om ersättning eller förskott
av allmänna medel till någon som har medverkat i målet eller
ärendet. Begränsningen i andra stycket 15 gäller inte en
tingsnotarie eller en notariemeriterad beredningsjurist i
fråga om beslut att bevilja en ansökan om rättshjälp eller, i
uppenbara fall, att avslå en sådan ansökan.
Om en fråga av sådant slag som avses i andra stycket 16
uppkommer, ska den som förordnats genast anmäla frågan för
den som ansvarar för målet eller ärendet.
Förordning (2017:550).
17 § Lagmannen får förordna en anställd vid tingsrätten som har
tillräcklig kunskap och erfarenhet att på eget ansvar
1. handlägga ärenden om avträdande av egendom till förvaltning
av boutredningsman samt förordnande av boutredningsman, dock
inte om ansökan har gjorts av någon annan än dödsbodelägare
eller testamentsexekutor,
2. handlägga ärenden om entledigande av boutredningsman sedan
denne slutfört sitt uppdrag, och
3. handlägga ärenden om förordnande av bodelningsförrättare
eller skiftesman vid arvskifte.
Förordnanden enligt första stycket får endast avse ärenden som
kan avgöras av en lagfaren domare. För andra anställda än
tingsnotarier eller notariemeriterade beredningsjurister medför
förordnanden enligt första stycket inte behörighet att till
boutredningsman, bodelningsförrättare eller skiftesman förordna
annan än den som är advokat eller den som genom tidigare
förordnanden har fått erfarenhet av och visat lämplighet för
sådana uppdrag.
Förordnanden enligt första stycket medför inte behörighet att
ompröva beslut enligt 34 § lagen (1996:242) om domstolsärenden
eller att meddela interimistiska beslut. För andra anställda än
tingsnotarier eller notariemeriterade beredningsjurister medför
förordnanden enligt första stycket inte heller behörighet att
avvisa ärenden.
Förordnanden för tingsnotarier eller notariemeriterade
beredningsjurister får inte avse ärenden som är omfattande
eller svåra eller som av någon annan orsak kräver särskild
erfarenhet. Förordnanden för övriga anställda får bara avse
enkla ärenden. Förordning (2011:985).
17 a § Har upphävts genom förordning (2002:798).
18 § Utöver vad som gäller enligt 17 § får lagmannen förordna
en tingsnotarie eller en notariemeriterad beredningsjurist
som har tillräcklig kunskap och erfarenhet att på eget
ansvar
1. handlägga mål om brott för vilket inte är föreskrivet
svårare straff än böter eller fängelse i högst sex månader,
om det inte finns anledning att döma till annan påföljd än
böter och det i målet inte är fråga om företagsbot,
2. besluta om avskrivning av brottmål när förundersökningen
eller åtalet har lagts ned,
3. meddela frikännande dom enligt 20 kap. 9 § andra stycket
rättegångsbalken,
4. handlägga sådana mål om äktenskapsskillnad och därmed
sammanhängande frågor samt sådana mål rörande vårdnad om
barn, barns boende och umgänge med barn som har inletts genom
gemensam ansökan, dock inte sådana mål som har blivit
tvistiga sedan ansökan gavs in,
5. handlägga konkursärenden enligt konkurslagen (1987:672),
6. handlägga ärenden enligt lagen (1976:206) om
felparkeringsavgift,
7. handlägga andra ärenden än sådana som avses i 6 enligt
lagen (1996:242) om domstolsärenden om ärendena kan avgöras
av en lagfaren domare och inte är tvistiga,
8. handlägga mål enligt 1 kap. 3 d § första stycket
rättegångsbalken
a) om målet avser kontrollavgift enligt lagen (1984:318) om
kontrollavgift vid olovlig parkering, trafikförsäkringsavgift
enligt trafikskadelagen (1975:1410) eller överlåtet krav
avseende trafikförsäkringspremie och självrisk, eller
b) om, vid delegation till en tingsnotarie, värdet av vad som
yrkas uppenbart inte överstiger en tiondel av prisbasbeloppet
enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken och, vid
delegation till en notariemeriterad beredningsjurist, värdet
av vad som yrkas uppenbart inte överstiger en fjärdedel av
samma belopp,
9. handlägga mål där förlikning om saken är tillåten vid
förberedelse och vid huvudförhandling enligt 42 kap. 20 §
andra stycket rättegångsbalken,
10. handlägga ärenden om bevisupptagning enligt 41 kap.
rättegångsbalken,
11. handlägga mål enligt 14 kap. 12 § äktenskapsbalken första
meningen,
12. avgöra mål enligt 42 kap. 18 § rättegångsbalken första
stycket 1 genom avskrivning samt 2–4, och
13. besluta om avvisning av tvistemål när ansökningsavgift
eller tilläggsavgift inte har betalats.
Förordnanden enligt första stycket 5 får inte avse konkurser
där beslut om bevakning har meddelats. Ett sådant förordnande
får inte heller avse frågor om häktning, utdelning eller, om
konkursen avslutats med utdelning, förvaltares
arvodesanspråk.
Förordnanden enligt första stycket medför inte behörighet att
ompröva beslut enligt 34 § lagen om domstolsärenden.
Förordnanden får inte avse mål eller ärenden som är
omfattande eller svåra eller som av någon annan orsak kräver
särskild erfarenhet.
När en tingsnotarie eller en notariemeriterad
beredningsjurist handlägger brottmål vid huvudförhandling ska
nämndemän alltid delta i avgörandet. Förordning (2016:247).
19 § Har upphävts genom förordning (2002:798).
19 § /Träder i kraft I:2025-02-01/
Lagmannen får förordna en tingsnotarie eller en
notariemeriterad beredningsjurist som har tillräcklig kunskap
och erfarenhet att på eget ansvar
1. handlägga mål som inleds vid domstolen genom en ansökan om
utdömande av vite enligt miljöbalken och plan- och bygglagen
(2010:900),
2. handlägga mål om överklagade beslut om miljösanktionsavgift
enligt 30 kap. miljöbalken,
3. handlägga mål om överklagade beslut om byggsanktionsavgift
enligt 11 kap. plan- och bygglagen,
4. handlägga mål om överklagade beslut om tillsynsavgift
enligt 27 kap. miljöbalken och avgift enligt 12 kap. 8 och
9 §§ plan- och bygglagen,
5. handlägga mål om brukningsavgifter för allmänna
vattentjänster enligt lagen (2006:412) om allmänna
vattentjänster, och
6. besluta om avskrivning av överklagade mål enligt
miljöbalken och plan- och bygglagen efter återkallelse.
Förordnanden enligt första stycket 1-5 gäller endast sådana
mål och ärenden som enligt 2 kap. 5 § lagen (2010:921) om
mark- och miljödomstolar kan avgöras av en lagfaren domare.
Förordnanden enligt första stycket 1-6 får inte avse mål som
är omfattande eller svåra eller som av någon annan orsak
kräver särskild erfarenhet.
Vid delegation till en tingsnotarie enligt första stycket 1-5,
får det belopp som domstolen ska pröva uppenbart inte
överstiga en tiondel av prisbasbeloppet enligt 2 kap. 6 och
7 §§ socialförsäkringsbalken. Vid sådan delegation till en
notariemeriterad beredningsjurist, får det belopp som
domstolen ska pröva uppenbart inte överstiga en fjärdedel av
samma belopp. Förordning (2024:1012).
20 § Har upphävts genom förordning (2002:798).
21 § /Upphör att gälla U:2025-02-01/
Förordnanden enligt 16-18 §§ skall fortlöpande omprövas.
Förordning (2002:798).
21 § /Träder i kraft I:2025-02-01/
Förordnanden enligt 16-19 §§ ska fortlöpande omprövas.
Förordning (2024:1012).
22 § När tingsrätten är domför med tre lagfarna domare gäller
följande.
Minst en av dem ska vara ordinarie domare i tingsrätt eller
hovrätt eller lagman eller chefsrådman i tingsrätt som har
anställts av regeringen för en viss tid.
Minst en ytterligare ledamot ska antingen
1. vara eller ha varit ordinarie domare,
2. vara eller ha varit lagman eller rådman som har anställts
av regeringen för en viss tid,
3. vara hyresråd,
4. vara hovrättsassessor eller kammarrättsassessor, eller
5. ha tjänstgjort som adjungerad ledamot i hovrätt eller
kammarrätt minst ett år och bedömts vara lämplig att anställas
som assessor.
En tingsfiskal eller ett adjungerat råd får delta i rätten, om
det inte är fråga om handläggning av sådana mål och ärenden
som kräver särskild erfarenhet. Förordning (2019:366).
23 § Om det behövs för att kunskaper om ett särskilt
rättsområde ska finnas i rätten får, utöver vad som gäller på
grund av andra bestämmelser i denna förordning, följande
personer förordnas för tjänstgöring vid en huvudförhandling
där flera lagfarna domare deltar:
1. den som är eller har varit ordinarie domare eller den som
är eller har varit lagman eller rådman som har anställts av
regeringen för viss tid,
2. den som har anställts som hovrättsfiskal eller
kammarrättsfiskal och som därefter har tjänstgjort under
sammanlagt minst ett år som tingsfiskal,
förvaltningsrättsfiskal, rådman eller lagman,
3. en åklagare,
4. en lagfaren professor eller docent i ett
rättsvetenskapligt ämne,
5. en ledamot av Sveriges advokatsamfund, eller
6. den som förut har varit adjungerad.
Förordning (2018:430).
24 § Lagmannen eller en chefsrådman bör delta när ett mål eller
ärende avgörs, om det finns särskilda skäl för det med hänsyn till
målets eller ärendets art.
Information om sammanträden m.m.
25 § För varje dag då det hålls sammanträde för
huvudförhandling eller andra sammanträden skall tingsrätten
upprätta en förteckning över de mål och ärenden som har utsatts
till förhandling (uppropslista).
På uppropslistan skall det för varje mål och ärende eller grupp
av mål eller ärenden anges när förhandlingen beräknas börja.
Under rättegångsdagen skall uppropslistan hållas tillgänglig på
tingsrättens kansli på samtliga kansliorter och vara anslagen
på lämplig plats i anslutning till den lokal där rätten
sammanträder. Om uppropslistan avser sammanträden för
huvudförhandling, skall den vara tillgänglig för allmänheten på
tingsrättens kansli på samtliga kansliorter senast den helgfria
dagen närmast före rättegångsdagen. Förordning (2001:75).
26 § Om det behövs, skall tingsrätten i förväg ge till känna
när sammanträden för huvudförhandling skall hållas på någon
annan ort än en kansliort. Förordning (2001:75).
27 § Har upphävts genom förordning (2008:178).
Handläggningen av administrativa ärenden
28 § Administrativa ärenden avgörs av lagmannen.
Lagmannen får hänskjuta ärenden till kollegium eller, vid en
tingsrätt som har plenum men inte kollegium, till plenum.
Plenum skall finnas i samtliga tingsrätter utom i Stockholms
tingsrätt.
Kollegium skall finnas i Göteborgs och Malmö tingsrätt.
Förordning (2004:1213).
29 § Plenum består av lagmannen som ordförande och alla som är
eller har en tidsbegränsad anställning som rådman, patentråd,
tekniskt råd, assessor, adjungerat råd eller tingsfiskal.
Förordning (2019:366).
30 § Kollegium består av lagmannen som ordförande, två eller tre
chefsrådmän samt chefen för den administrativa enheten.
För varje annan ledamot än lagmannen och chefen för den
administrativa enheten skall det finnas en personlig ersättare, som
träder in vid förfall för ledamoten. Ersättaren skall vara en
chefsrådman.
Ledamöterna och ersättarna utses av plenum. De skall vara anställda
hos och tjänstgöra i tingsrätten. De skall utses för högst ett år i
sänder. Förordning (1996:914).
31 § Administrativa ärenden skall avgöras med iakttagande av
den enskilde domarens självständighet i dömande och
rättstillämpande uppgifter.
Lagmannen skall samråda med kollegiet eller, vid en tingsrätt
som har plenum men inte kollegium, med plenum innan han eller
hon avgör ärenden som avser
1. viktigare frågor om tingsrättens organisation eller
arbetsformer, eller
2. arbetsordningen.
Förordning (2004:1213).
32 § Har upphävts genom förordning (2004:1213).
33 § Har upphävts genom förordning (2004:1213).
34 § Innan beslut om arbetsordningen fattas skall samråd ske
med den eller de åklagarkammare som berörs.
Förordning (2005:4).
35 § /Upphör att gälla U:2025-02-01/
Lagmannen får uppdra åt en avdelning eller någon som
är anställd vid en allmän domstol, en allmän
förvaltningsdomstol, en hyresnämnd eller
Rättshjälpsmyndigheten att i sitt ställe avgöra
administrativa ärenden.
Lagmannen får dock endast uppdra åt en chefsrådman att
meddela förordnanden enligt 16–18 och 21 §§. I de tingsrätter
som har flera kansliorter får lagmannen i stället utse en
rådman på varje kansliort där någon chefsrådman inte
tjänstgör att meddela sådana förordnanden.
Förordning (2018:430).
35 § /Träder i kraft I:2025-02-01/
Lagmannen får uppdra åt en avdelning eller någon som är
anställd vid en allmän domstol, en allmän förvaltningsdomstol,
en hyresnämnd eller Rättshjälpsmyndigheten att i sitt ställe
avgöra administrativa ärenden.
Lagmannen får dock endast uppdra åt en chefsrådman att meddela
förordnanden enligt 16-19 och 21 §§. I de tingsrätter som har
flera kansliorter får lagmannen i stället utse en rådman på
varje kansliort där någon chefsrådman inte tjänstgör att
meddela sådana förordnanden. Förordning (2024:1012).
36 § I administrativa ärenden som efter att ha hänskjutits av
lagmannen handläggs i plenum eller i kollegium är tingsrätten
beslutför när minst hälften av de ledamöter som skall delta är
närvarande. Förordning (2004:1213).
37 § Administrativa ärenden som handläggs i plenum eller i
kollegium avgörs efter föredragning om inte lagmannen bestämmer
något annat. Sådana ärenden föredras av den som lagmannen
utser. Förordning (2004:1213).
Anställningar m.m.
38 § Har upphävts genom förordning (2010:1804).
39 § Bestämmelser om utnämning av lagman, chefsrådman,
rådman, patentråd och tekniska råd finns i lagen (2010:1390)
om utnämning av ordinarie domare.
Tingsrätten ska anmäla till Domstolsverket när det finns en
ledig anställning som ordinarie domare som behöver
tillsättas.
Om en ordinarie domare har beviljats ledighet som beräknas
vara minst ett år i följd, anställs en vikarie genom beslut
av regeringen efter förslag av Domarnämnden. Detsamma gäller
om en sådan domare ska anställas för en begränsad tid för
något annat än vikariatsändamål.
Vid tidsbegränsad anställning som ordinarie domare gäller
inte 5 a § lagen (1982:80) om anställningsskydd.
Förordning (2016:1356).
40 § Tingsrätten utser vilka av de lagfarna domarna som ska
tjänstgöra i Patent- och marknadsdomstolen och mark- och
miljödomstolen. Förordning (2016:238).
41 § De tekniska råden anställs gemensamt för de tingsrätter
som är mark- och miljödomstol. Regeringen beslutar vid vilken
tingsrätt ett tekniskt råd företrädesvis ska ha sin
tjänstgöring förlagd. Domstolsverket beslutar vid vilka
tingsrätter det tekniska rådet därutöver ska tjänstgöra.
De tingsrätter som berörs bestämmer hur det tekniska rådets
tjänstgöring ska fördelas mellan tingsrätterna. Om
tingsrätterna inte kan enas, avgörs frågan av Svea hovrätt.
Om det finns särskilda skäl, får Domstolsverket besluta att
ett tekniskt råd ska tjänstgöra även vid andra tingsrätter.
Förordning (2010:990).
42 § Tingsfiskaler anställs genom beslut av hovrätten. Sådana
anställningar får ges till den som har tjänstgjort minst ett år
som hovrättsfiskal eller kammarrättsfiskal.
Domstolsverket bestämmer hur många tingsfiskaler som skall
finnas anställda vid en tingsrätt. Domstolsverket får överlämna
till hovrätten eller tingsrätten att besluta detta.
Vid anställning av tingsfiskaler tillämpas inte 6 och 7 §§
anställningsförordningen (1994:373). Förordning (2001:986).
42 a § En hovrätt får förordna ett adjungerat råd som har
tjänstgjort minst sex månader i den domstolen att tjänstgöra i
tingsrätten. Förordning (2019:366).
43 § Ett förordnande för en hovrättsassessor att utföra
domaruppgifter i en tingsrätt enligt 46 § andra stycket förordningen
(1996:379) med hovrättsinstruktion meddelas av hovrätten.
44 § Tingsnotarier anställs genom beslut av Domstolsverket enligt
föreskrifter i notarieförordningen (1990:469).
Endast den som är svensk medborgare får inneha eller utöva en
anställning som tingsnotarie.
45 § Andra anställningar beslutas av tingsrätten.
46 § Har upphävts genom förordning (1999:738).
47 § /Upphör att gälla U:2025-02-01/
Lagmannen ska ha en ställföreträdare. Han eller hon
utses av tingsrätten.
Om en rådman är ledig ska han eller hon i första hand
ersättas genom att arbetsuppgifterna omfördelas.
Som ersättare för lagmannen eller för en rådman får den
anlitas som är eller har varit ordinarie domare eller som är
eller har varit ledamot eller fiskal i hovrätt eller
kammarrätt eller som under minst sex månader har utfört en
hovrätts- eller kammarrättsfiskals arbetsuppgifter. Om det
inte finns någon med sådan behörighet att tillgå som
ersättare för lagmannen, får hovrätten förordna en
tingsnotarie som har haft förordnanden enligt 17 och 18 §§ i
sådan utsträckning att han eller hon kan antas ha fått
tillräcklig erfarenhet. Ett förordnande får dock inte
innefatta handläggning av mål eller ärenden som är omfattande
eller svåra eller som kräver särskild erfarenhet.
Om det inte är möjligt att lösa ersättarbehovet på det sätt
som anges i första–tredje styckena får tingsrätten anställa
en vikarie för lagmannen eller för en rådman, om vikariatet
kan beräknas vara högst ett år i följd.
Som vikarie för lagmannen eller för en rådman får den
anställas som är eller har varit ordinarie domare eller som
är hovrätts- eller kammarrättsassessor. Om det inte finns
någon med sådan behörighet att tillgå och om vikariatet
beräknas vara endast sex månader får som vikarie för en
rådman även den anställas som har varit ledamot eller fiskal
i hovrätt eller kammarrätt eller som under minst sex månader
har utfört en hovrätts- eller kammarrättsfiskals
arbetsuppgifter. Förordning (2013:396).
47 § /Träder i kraft I:2025-02-01/
Lagmannen ska ha en ställföreträdare. Han eller hon utses
av tingsrätten.
Om en rådman är ledig ska han eller hon i första hand ersättas
genom att arbetsuppgifterna omfördelas.
Som ersättare för lagmannen eller för en rådman får den
anlitas som är eller har varit ordinarie domare eller som är
eller har varit ledamot eller fiskal i hovrätt eller
kammarrätt eller som under minst sex månader har utfört en
hovrätts- eller kammarrättsfiskals arbetsuppgifter. Om det
inte finns någon med sådan behörighet att tillgå som ersättare
för lagmannen, får hovrätten förordna en tingsnotarie som har
haft förordnanden enligt
17-19 §§ i sådan utsträckning att han eller hon kan antas ha
fått tillräcklig erfarenhet. Ett förordnande får dock inte
innefatta handläggning av mål eller ärenden som är omfattande
eller svåra eller som kräver särskild erfarenhet.
Om det inte är möjligt att lösa ersättarbehovet på det sätt
som anges i första-tredje styckena får tingsrätten anställa en
vikarie för lagmannen eller för en rådman, om vikariatet kan
beräknas vara högst ett år i följd.
Som vikarie för lagmannen eller för en rådman får den
anställas som är eller har varit ordinarie domare eller som är
hovrätts- eller kammarrättsassessor. Om det inte finns någon
med sådan behörighet att tillgå och om vikariatet beräknas
vara endast sex månader, får som vikarie för en rådman även
den anställas som har varit ledamot eller fiskal i hovrätt
eller kammarrätt eller som under minst sex månader har utfört
en hovrätts- eller kammarrättsfiskals arbetsuppgifter.
Förordning (2024:1012).
48 § Om en lagman är förhindrad att utöva sin anställning och om
någon ersättare eller vikarie inte har utsetts eller anställts av
regeringen eller tingsrätten, skall hovrätten förordna en ersättare.
49 § Har upphävts genom förordning (2010:990).
50 § Vid tillfällig arbetsanhopning får tingsrätten anställa
den som är eller har varit ordinarie domare eller som är eller
har varit ledamot eller fiskal i hovrätt eller kammarrätt eller
som under minst sex månader har utfört en hovrätts- eller
kammarrättsfiskals arbetsuppgifter att för enstaka, kortvariga
perioder utföra domaruppgifter i tingsrätten.
Förordning (1998:1022).
50 a § Lagmannen får förordna en ordinarie domare i en
annan allmän domstol eller i en allmän förvaltningsdomstol
eller ett hyresråd att tjänstgöra vid tingsrätten, om han
eller hon samtycker. Ett förordnande ges för viss tid eller
för särskilt angivna uppgifter.
Lagmannen får förordna en icke ordinarie domare som tjänstgör
i en annan tingsrätt eller i en förvaltningsrätt att
tjänstgöra vid tingsrätten, om han eller hon samtycker. Ett
förordnande ges för viss tid eller för enstaka mål eller
ärenden. Förordning (2017:550).
50 b § Innan en nämndeman påbörjar en tjänstgöringsperiod i
domstolen ska tingsrätten inhämta uppgifter om honom eller
henne ur belastningsregistret enligt förordningen (1999:1134)
om belastningsregister, om det inte möter något hinder enligt
7 § lagen (1998:620) om belastningsregister.
Förordning (2014:909).
Tjänstgöringsskyldighet m.m.
51 § Ett förordnande enligt 14 § lagen (1994:261) om
fullmaktsanställning för en rådman att tjänstgöra i en annan
tingsrätt än den han eller hon hör till ges av hovrätten. Ett
sådant förordnande får inte avse tjänstgöring i större
utsträckning än som är lämpligt med hänsyn till domarens
arbetsuppgifter och arbetsbelastningen vid den tingsrätt han
eller hon hör till. Tjänstgöringen ska företrädesvis
förläggas till en tingsrätt i eller nära kansliorterna för
den tingsrätt som domaren hör till.
Innan ett sådant förordnande ges ska hovrätten samråda med
domaren och de tingsrätter som berörs. Förordning (2018:430).
52 § En tingsnotarie är skyldig att tjänstgöra som tingsnotarie vid
andra tingsrätter än den han eller hon hör till. I fråga om
förordnanden vid tingsrätter på annan ort är skyldigheten begränsad
till en tid av sammanlagt tre månader.
Sådana förordnanden ges av Domstolsverket. Innan ett förordnande ges
skall Domstolsverket samråda med tingsnotarien och de domstolar som
berörs.
52 a § En tingsnotarie är skyldig att tjänstgöra vid en
hyresnämnd på samma ort som tingsrätten. Skyldigheten är
begränsad till en tid av sammanlagt två månader.
Ett förordnande ges av lagmannen. Innan ett förordnande ges
skall lagmannen samråda med tingsnotarien och, såvitt avser
hyresnämnderna i Stockholm, Göteborg och Malmö, inhämta
samtycke från hyresnämnden. Förordning (2005:1099).
Ledigheter
53 § Om inte regeringen eller Domstolsverket enligt särskilda
föreskrifter om ledighet för domare skall besluta om ledigheten,
beslutar tingsrätten om ledighet för egen personal.
Förordning (1996:1123).
54 § har upphävts genom förordning (1996:1123).
Anställningars upphörande m.m.
55 § Frågor om anställningars upphörande enligt 6 § lagen
(1994:261) om fullmaktsanställning prövas av Domstolsverket.
När det gäller lagmän prövar Domstolsverket även i övrigt
frågor om anställnings upphörande. Domstolsverket utövar också
myndighetens befogenhet enligt 4 a § lagen (1982:80) om
anställningsskydd, när bestämmelsen är tillämplig i
förhållande till arbetstagare som anställs genom beslut av
regeringen. Förordning (2019:593).
56 § När det gäller frågor om anställning anses ett tekniskt
råd vara anställt i den tingsrätt där det tekniska rådets
tjänstgöring företrädesvis är förlagd. Förordning (2010:990).
57 § Statens ansvarsnämnd beslutar i frågor om
disciplinansvar, åtalsanmälan och avskedande när det gäller
icke ordinarie domare i tingsrätt.
Domstolsverket beslutar i sådana frågor när det gäller andra
anställda än domare. Notarienämnden beslutar dock när det
gäller tingsnotarier.
En anmälan till Statens ansvarsnämnd enligt 15 § första stycket
anställningsförordningen (1994:373) görs av tingsrätten när det
gäller andra domare än lagmän.
Av lagen (1975:1339) om Justitiekanslerns tillsyn och lagen
(1986:765) med instruktion för Riksdagens ombudsmän följer att
Justitiekanslern och Riksdagens ombudsmän har behörighet att
göra sådan anmälan när det gäller lagmän. Förordning (1999:738).
57 a § En ordinarie domare som vill vara kvar i anställningen
efter uppnådd ålder för avgångsskyldighet skall ansöka om detta
hos Domstolsverket. Ansökan skall ges in till Domstolsverket
senast fyra månader innan sökanden uppnår nämnda ålder. Om
Domstolsverket anser att ansökan inte bör beviljas, skall
ärendet överlämnas till regeringen. Förordning (2005:768).
58 § Frågor om bisyssla som avses i 7 a-7 d §§ lagen (1994:260)
om offentlig anställning handhas och prövas av Domarnämnden när
det gäller lagmän. Förordning (2008:425).
Överklagande av administrativa beslut
59 § Tingsrättens beslut i andra administrativa ärenden än
anställningsärenden får överklagas hos Domstolsverket, om inte
något annat är särskilt föreskrivet.
Tingsrättens beslut i fråga om vikariat för en ordinarie domare
får överklagas hos Domarnämnden. Nämndens beslut i sådana
ärenden får inte överklagas.
Beslut om indelningen av domare på organisatoriska enheter, om
att ett visst mål eller ärende ska tilldelas en viss
organisatorisk enhet samt om fördelningen av ansvar för ett
visst mål eller ärende får inte överklagas.
Förordning (2008:425).
Övergångsbestämmelser
1996:381
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1996.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (1979:572) med tings-
rättsinstruktion och förordningen (1989:851) om försöksverksamhet vid
Göteborgs tingsrätt med delegering av vissa arbetsuppgifter.
3. Äldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om mål om
betalningsföreläggande, lagsökning och handräckning där talan väckts
före den 1 januari 1992.
4. Äldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om
fastighetsregistermyndigheter som inrättats enligt lagen (1971:133)
om kommunal fastighetsbildningsmyndighet och
2001:430
Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2001. Äldre
bestämmelser gäller fortfarande för ärenden som har
anhängiggjorts hos tingsrätten före ikraftträdandet.
2011:985
1. Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 2011.
2. Äldre föreskrifter gäller för ärenden om dödande av handling
eller inteckning som har kommit in till tingsrätten före
ikraftträdandet.
2014:909
1. Denna förordning träder i kraft den 1 september 2014.
2. Bestämmelsen i 50 b § tillämpas första gången för de
nämndemän som utses 2014 för en tjänstgöringsperiod som
börjar den 1 januari 2015.
2014:1356
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2015.
2. Bestämmelsen i 6 a § första stycket tillämpas första
gången för de nämndemän vars tjänstgöringsperiod börjar den 1
januari 2016, även omvalda nämndemän.
3. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för de nämndemän
vars tjänstgöringsperiod upphör senast den 31 december 2015.
2014:1406
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2015.
2. För tingsrätter som före ikraftträdandet har utsett en
lagfaren domare som inte är lagman eller chefsrådman att
utöva chefskap över ordinarie domare gäller 2 § i den äldre
lydelsen, dock längst till och med utgången av 2017.