Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
1996:1118 ·
Visa register
Lag (1996:1118) om marknadsföring av kristallglas
Departement: Finansdepartementet KO
Utfärdad: 1996-11-21
Ändring införd: t.o.m. SFS 2022:1113
Ikraft: 1997-01-01
Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller näringsidkares marknadsföring av sådana
produkter av glas som omfattas av nummer 7013 i Europeiska
unionens tulltaxa i bilaga 1 till rådets förordning (EEG) nr
2658/87 av den 23 juli 1987 om tulltaxe- och
statistiknomenklaturen och om Gemensamma tulltaxan.
5Lag (2011:1212).
Beteckningar på och symboler för kristallglas
2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om beteckningar och symboler som skall vara
skyddade i marknadsföringen av sådana produkter som avses i 1 § och
om förutsättningarna för att de skall få användas.
Kompletterande information i vissa fall
3 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om hur en framställning med ett varumärke som
innehåller en sådan beteckning som avses i 2 § skall kompletteras så
att det inte uppstår missförstånd om egenskaperna hos den vara som
marknadsförs. Detsamma gäller om varumärket innehåller en beteckning
som kan förväxlas med en beteckning som avses i 2 §.
Det som sägs om varumärke skall också gälla ett företagsnamn eller
annan text som används i marknadsföringen av sådana produkter som
avses i 1 §.
Analysmetoder
4 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om hur en analys skall genomföras för att
fastställa om förutsättningarna är uppfyllda för att en produkt skall
få bära beteckningar och symboler av det slag som avses i 2 §.
Marknadskontroll och sanktioner
5 § Bestämmelser om marknadskontroll finns i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1020 av den
20 juni 2019 om marknadskontroll och överensstämmelse för
produkter och om ändring av direktiv 2004/42/EG och
förordningarna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011.
Den myndighet som regeringen bestämmer är
marknadskontrollmyndighet.
Marknadskontrollmyndigheten ska se till att föreskrifter som
har meddelats med stöd av denna lag följs. Lag (2022:1113).
6 § Vid marknadskontroll enligt förordning (EU) 2019/1020 har
marknadskontrollmyndigheten befogenhet
1. att enligt artikel 14.4 a-14.4 c kräva att ekonomiska
aktörer ska tillhandahålla handlingar, specifikationer, data
eller uppgifter,
2. att enligt artikel 14.4 d utföra oanmälda inspektioner på
plats och fysiska kontroller av produkter,
3. att enligt artikel 14.4 e få tillträde till lokaler, mark
eller transportmedel,
4. att enligt artikel 14.4 f inleda undersökningar på eget
initiativ,
5. att enligt artikel 14.4 g kräva att ekonomiska aktörer ska
vidta lämpliga åtgärder för att få en bristande
överensstämmelse att upphöra eller att eliminera en risk,
6. att enligt artikel 14.4 h själv vidta åtgärder,
7. att enligt artikel 14.4 j införskaffa, inspektera och
demontera varuprover, och
8. att enligt artikel 14.4 k kräva att innehåll på ett
onlinegränssnitt ska avlägsnas, att en varning ska visas eller
att åtkomsten ska begränsas.
Marknadskontrollmyndigheten får införskaffa ett varuprov under
dold identitet enligt artikel 14.4 j i förordning (EU)
2019/1020 endast om det är nödvändigt för att syftet med
kontrollen ska uppnås. Myndigheten ska underrätta den
ekonomiska aktören om att införskaffandet har skett under dold
identitet, så snart det går utan att syftet med åtgärden går
förlorat.
Befogenheten enligt första stycket 8 gäller inte i fråga om
databaser som omfattas av tryckfrihetsförordningens eller
yttrandefrihetsgrundlagens skydd.
När ändrade förhållanden ger anledning till det, ska
marknadskontrollmyndigheten besluta att en sådan skyldighet
som avses i första stycket 8 inte längre ska gälla.
Lag (2022:1113).
7 § Marknadskontrollmyndigheten får besluta de förelägganden
som behövs för att förordning (EU) 2019/1020 ska följas.
Lag (2022:1113).
8 § Ett beslut om föreläggande enligt 6 eller 7 § får förenas
med vite. Lag (2022:1113).
9 § Marknadskontrollmyndigheten får, när den fattar beslut
enligt 6 eller 7 §, bestämma att beslutet ska gälla
omedelbart. Lag (2022:1113).
10 § Polismyndigheten ska på begäran av
marknadskontrollmyndigheten lämna den hjälp som behövs för att
marknadskontrollmyndigheten ska kunna vidta åtgärder enligt
6 §.
Hjälp enligt första stycket får begäras endast om
1. det på grund av särskilda omständigheter kan befaras att
åtgärden inte kan utföras utan att en polismans särskilda
befogenheter enligt 10 § polislagen (1984:387) behöver
tillgripas, eller
2. det annars finns synnerliga skäl.
Lag (2022:1113).
11 § Den som har tagit befattning med ett ärende som gäller
marknadskontroll enligt denna lag får inte obehörigen röja
eller utnyttja vad denne har fått veta om någons affärs- eller
driftförhållanden.
I det allmännas verksamhet tillämpas i stället bestämmelserna
i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lag (2022:1113).
12 § Vid en prövning av om föreskrifter som har meddelats med
stöd av denna lag har överträtts tillämpas marknadsföringslagen
(2008:486), med undantag av bestämmelserna i 29-36 §§ om
marknadsstörningsavgift. Lag (2022:1113).
Överklagande
13 § Marknadskontrollmyndighetens beslut enligt denna lag får
överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Lag (2022:1113).