Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
1994:2029 ·
Visa register
Förordning (1994:2029) om tekniska regler
Departement: Utrikesdepartementet
Utfärdad: 1994-12-20
Omtryck: SFS 1999:652
Ändring införd: t.o.m. SFS 2019:230
Ikraft: 1995-01-01
Tillämpningsområde m.m.
1 § I denna förordning finns föreskrifter som statliga
myndigheter under regeringen ska iaktta när det gäller
tekniska regler om varor, föreskrifter om
informationssamhällets tjänster och datalokaliseringskrav.
Föreskrifterna ansluter till Sveriges internationella
förpliktelser enligt
1. Världshandelsorganisationens (WTO) avtal om tekniska
handelshinder,
2. WTO:s avtal om sanitära och fytosanitära åtgärder,
3. Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1535 av
den 9 september 2015 om ett informationsförfarande beträffande
tekniska föreskrifter och beträffande föreskrifter för
informationssamhällets tjänster, och
4. i fråga om datalokaliseringskrav, Europaparlamentets och
rådets förordning (EU) 2018/1807 av den 14 november 2018 om en
ram för det fria flödet av andra data än personuppgifter i
Europeiska unionen. Förordning (2019:230).
1 a § Förordningen gäller inte föreskrifter för
informationssamhällets tjänster som avser ljudradio- eller
televisionssändningar som är riktade till allmänheten.
Undantaget för televisionssändningar gäller dock inte sådana
kommunikationstjänster som tillhandahåller data eller andra
meddelanden och som efterfrågas individuellt, t.ex. telefax,
databaser och andra liknande tjänster. Förordning (2019:230).
2 § I denna förordning avses med:
1. tekniska regler:
a) föreskrifter eller andra bestämmelser som utgörs av eller
hänvisar till tekniska specifikationer eller andra krav och
som är rättsligt eller faktiskt tvingande vid saluföring eller
användning av en vara,
b) föreskrifter om informationssamhällets tjänster som är
rättsligt eller faktiskt tvingande vid tillhandahållande,
etablering eller användande av sådana tjänster,
c) föreskrifter som förbjuder tillverkning, import, saluföring
eller användning av en vara.
Till tekniska regler som är faktiskt tvingande räknas bland
annat frivilliga överenskommelser som en myndighet träffar och
enligt vilka tekniska specifikationer eller andra krav eller
föreskrifter om informationssamhällets tjänster ska uppfyllas,
med undantag av specifikationer för anbud vid offentlig
upphandling,
2. tekniska specifikationer: specifikationer intagna i ett
dokument och som fastställer de egenskaper som krävs av en
vara, t.ex. kvalitetsnivåer, prestanda, säkerhet eller
dimensioner, inbegripet krav på varan som avser
varubeteckning, terminologi, symboler, provning och
provningsmetoder, förpackning, märkning eller etikettering och
förfaranden för bedömning av överensstämmelse. Som tekniska
specifikationer räknas också krav på processer och
tillverkningsmetoder,
3. andra krav: krav som inte är tekniska specifikationer och
som ställs på en vara och påverkar varans livscykel efter det
att den har släppts ut på marknaden, t.ex. villkor för
användning, återvinning, återanvändning eller omhändertagande,
om dessa krav på ett väsentligt sätt kan påverka varans
sammansättning, natur eller saluföringen av den,
4. föreskrifter om informationssamhällets tjänster: krav av
allmän art rörande tillträde till och utövande av verksamhet
med informationssamhällets tjänster, särskilt bestämmelser om
dem som tillhandahåller tjänster, tjänster och
tjänstemottagare, med undantag för föreskrifter som inte sär-
skilt avser informationssamhällets tjänster eller som endast
indirekt träffar sådana tjänster,
5. varor: alla industriellt framställda produkter och alla
jordbruksprodukter, inklusive fiskprodukter,
6. informationssamhällets tjänster: tjänster som vanligtvis
utförs mot ersättning under förutsättning att tjänsterna
tillhandahålls
a) utan att parterna är närvarande samtidigt (på distans),
b) genom att sändas vid utgångspunkten och tas emot vid
slutpunkten med hjälp av utrustning för elektronisk behandling
och lagring av uppgifter, och som i sin helhet sänds,
befordras och tas emot genom tråd, radio, optiska medel eller
andra elektromagnetiska medel (på elektronisk väg), och
c) genom överföring av uppgifter på individuell begäran av en
tjänstemottagare.
En vägledande förteckning över sådana tjänster som inte anses
utgöra informationssamhällets tjänster finns i bilaga I till
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1535.
Förordning (2019:230).
Utformning och samråd
3 § När en myndighet utarbetar en teknisk regel ska den se
till att regeln utformas så att den
1. inte hindrar handeln med andra länder mer än vad som behövs
för att tillgodose syftet med regeln, och
2. säkerställer att sådana varor eller informationssamhällets
tjänster som uppfyller likvärdiga krav enligt regler som
gäller i något annat land inom Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet, eller i Turkiet när det gäller industriellt
utformade produkter, inte hindras tillträde till den svenska
marknaden. Förordning (2019:230).
4 § En myndighet som avser att ändra eller upphäva en teknisk
regel eller utarbeta en ny, skall undersöka om det finns en
internationell eller europeisk standard på området samt utreda
möjligheten att anpassa regeln till den. Det som nu sagts
gäller också förslag till sådana standarder. Myndigheten bör i
ett sådant fall utforma regeln så att den är förenlig med
standarden.
5 § Myndigheten ska samråda med Kommerskollegium om
utformningen av en teknisk regel. Förordning (2019:230).
Underrättelser för anmälan
6 § Om en myndighet avser att fatta beslut om en teknisk regel
eller ett datalokaliseringskrav som ska anmälas till
Europeiska kommissionen eller WTO-sekretariatet, ska
myndigheten i god tid underrätta Kommerskollegium om det
förslag den har utarbetat.
En förnyad underrättelse enligt första stycket ska ske, om
myndigheten ändrar sitt förslag på ett sätt som i väsentlig
grad förändrar regelns tillämpningsområde, förkortar den tid
som ursprungligen tänkts för genomförandet, lägger till
specifikationer eller andra krav eller skärper dessa.
En myndighet ska underrätta Kommerskollegium, om den har
lämnat uppdrag till ett standardiseringsorgan att utarbeta
tekniska specifikationer eller en standard för särskilda
produkter, i syfte att införa en teknisk regel för sådana
produkter. Myndigheten ska även ange skälen för införandet av
den tekniska regeln. Förordning (2019:230).
7 § En underrättelse enligt 6 § skall innehålla texten till den
föreslagna regeln samt, om det behövs för att bedöma förslagets
innebörd, texten till sådana bakomliggande lagar och andra
föreskrifter som är av betydelse, liksom andra uppgifter som
Kommerskollegium bestämmer med hänsyn till förpliktelserna
enligt 1 §.
8 § När myndigheten underrättar Kommerskollegium enligt 6 §,
skall den särskilt ange i vilken utsträckning den föreslagna
regeln innebär någon avvikelse från sådana standarder eller
förslag som avses i 4 § och redovisa skälen för avvikelsen.
9 § Myndigheten ska underrätta Kommerskollegium om sitt beslut
i ärendet och lämna in antagna föreskrifter avseende tekniska
regler och datalokaliseringskrav till Kommerskollegium.
Förordning (2019:230).
Kommerskollegiums åtgärder
10 § När Kommerskollegium har tagit emot en underrättelse
enligt 6 §, ska Kommerskollegium i anslutning till de
internationellt överenskomna procedurerna anmäla den
föreslagna regeln till övriga berörda parter genom meddelanden
till WTO-sekretariatet samt Europeiska kommissionen.
Kommerskollegium ska hålla regeringen och berörda myndigheter
underrättade om meddelanden och kommentarer som kommit in till
Kommerskollegium med anledning av en anmälan.
Kommerskollegium ska dessutom lämna regeringen underlag för
svar till andra parter i de internationella överenskommelserna
och sända iväg de svar som regeringen beslutar samt ombesörja
publicering av notiser och sköta annan informationsverksamhet.
Förordning (2019:230).
11 § En anmälan till Europeiska kommissionen enligt 10 §
första stycket behöver inte göras, om underrättelsen till
Kommerskollegium avser förslag till regler som
1. avser att uppfylla skyldigheter som följer av
internationella avtal som leder till att enhetliga tekniska
specifikationer eller föreskrifter om informationssamhällets
tjänster införs inom EU,
2. innebär att skyddsklausuler i bindande unionsrättsakter
utnyttjas,
3. enbart genomför bindande unionsrättsakter,
4. avser att uppfylla skyldigheter som följer av en dom som
har meddelats av Europeiska unionens domstol,
5. bara ändrar en befintlig teknisk regel för att på begäran
av Europeiska kommissionen undanröja ett handelshinder eller,
när det gäller föreskrifter om informationssamhällets
tjänster, ett hinder för den fria rörligheten för sådana
tjänster, eller
6. utgör ett led i en åtgärd som på förslagsstadiet ska
överlämnas till Europeiska kommissionen enligt en annan
unionsrättsakt, förutsatt att det formellt anges att denna
anmälan också avser Europaparlamentets och rådets direktiv
(EU) 2015/1535. Förordning (2019:230).
12 § Om Kommerskollegium finner att en föreslagen regel skulle
inverka störande på Sveriges handelspolitiska förbindelser,
ska Kommerskollegium snarast anmäla det till regeringen.
Förordning (2019:230).
13 § Har upphävts genom förordning (1998:1470).
Begränsningar i rätten att besluta tekniska regler m.m.
14 § En myndighet får inte fatta beslut om en teknisk regel
eller ett datalokaliseringskrav förrän tre månader har
förflutit från den dag då Europeiska kommissionen mottog en
anmälan enligt 10 § första stycket, om inte annat följer av 17
eller 18 §.
Den i första stycket angivna tiden ska i stället vara
1. fyra månader, om Europeiska kommissionen eller någon
medlemsstat avgivit ett detaljerat utlåtande i fråga om en
sådan frivillig överenskommelse som avses i 2 § 1 andra
stycket,
2. fyra månader, om Europeiska kommissionen eller någon
medlemsstat avgivit ett detaljerat utlåtande i fråga om
föreskrifter om informationssamhällets tjänster,
3. sex månader, om Europeiska kommissionen eller någon
medlemsstat avgivit ett detaljerat utlåtande i fråga om en
teknisk regel som inte är en frivillig överenskommelse och som
inte avser föreskrifter om informationssamhällets tjänster,
4. tolv månader, om Europeiska kommissionen har lämnat en
förklaring att den ämnar föreslå eller anta ett direktiv, en
förordning eller ett beslut inom området,
5. tolv månader, om Europeiska kommissionen har lämnat en
förklaring att den anmälda regeln gäller ett område som
omfattas av ett förslag till ett direktiv, en förordning eller
ett beslut som har lagts fram inför Europeiska unionens råd,
och
6. arton månader, om Europeiska unionens råd i fall som avses
i 4 eller 5 har antagit en gemensam ståndpunkt.
Vad som sägs i andra stycket 4 gäller inte föreskrifter om
informationssamhällets tjänster. Förordning (2019:230).
15 § Myndigheten skall på begäran överlämna ett underlag till
Kommerskollegium för besvarande av kommentarer. Om ett
detaljerat utlåtande har avgetts skall underlag alltid lämnas.
Förordning (1995:1022).
16 § Den i 14 § andra stycket 4-6 angivna skyldigheten att
avvakta med att fatta beslut om den tekniska regeln
bortfaller, om Europeiska kommissionen meddelar att
1. den inte längre avser att lägga fram ett förslag om
direktiv, förordning eller beslut inom området,
2. den avser att dra tillbaka sitt förslag om direktiv,
förordning och beslut inom området, eller
3. det har antagits en bindande unionsrättsakt inom området.
Förordning (2019:230).
17 § Bestämmelserna i 14 § gäller inte
1. om det är fråga om en teknisk regel som avser ett förbud mot
tillverkning och som inte hindrar varors fria rörlighet, eller
2. om det är fråga om tekniska specifikationer eller andra krav
som hänger samman med skattemässiga eller finansiella åtgärder
som påverkar konsumtionen av en vara eller en
informationssamhällets tjänst genom att främja efterlevnaden av
dessa krav. Förordning (1999:652).
18 § En myndighet får fatta beslut utan att föreskrifterna i
5, 14 och 19 §§ har följts, om det föreligger brådskande skäl
på grund av
1. allvarliga och oförutsedda händelser som rör
- skyddet för folkhälsan eller allmän säkerhet, djurskyddet
eller skyddet av växter och som kräver att en teknisk regel
omedelbart måste antas och sättas i kraft,
- skyddet för den allmänna ordningen, särskilt skyddet av
minderåriga, och som kräver att en föreskrift om
informationssamhällets tjänster omedelbart måste antas och
sättas i kraft, eller
2. en allvarlig situation som rör skyddet för det finansiella
systemets säkerhet och integritet, särskilt skyddet för
sparare, investerare och försäkringstagare, och som kräver att
en föreskrift om informationssamhällets tjänster omedelbart
måste antas och sättas i kraft.
I underrättelsen enligt 6 § skall myndigheten noga ange skälen
för att de ifrågavarande åtgärderna brådskar. Förordning
(1999:652).
19 § Myndigheten skall inhämta regeringens godkännande innan en
teknisk regel beslutas, om regeln avviker från vad som
internationellt tillämpas på ett sådant sätt att handeln mellan
Sverige och andra länder försvåras eller regeln på annat sätt
kan störa Sveriges handelspolitiska förhållande till något
annat land eller någon mellanfolklig organisation.
Om det är fråga om ett sådant fall som avses i 18 §, skall
godkännande enligt första stycket begäras så snart det kan ske.
Tillsyn
20 § Kommerskollegium skall följa myndigheternas tillämpning av
denna förordning.
Kollegiet får meddela de föreskrifter som behövs för
verkställigheten av förordningen.