Post 1 av 1 träffar
                
                
                        
                                
                                Föregående
                        
                        
                        ·
                        
                        
                                Nästa
                                
                        
                        
                    
                    SFS-nummer ·
                    1994:2029 ·
                    
                        Visa register
                    
                
                
                
                    Förordning (1994:2029) om tekniska regler
                
                
                
                    Departement: Utrikesdepartementet
                
                
                
                    Utfärdad: 1994-12-20
                
                
                
                    Omtryck: SFS 1999:652
                
                
                
                    Ändring införd: t.o.m. SFS 2019:230
                
                
                
                    Ikraft: 1995-01-01
                
                
                
Tillämpningsområde m.m.
1 § I denna förordning finns föreskrifter som statliga 
myndigheter under regeringen ska iaktta när det gäller 
tekniska regler om varor, föreskrifter om 
informationssamhällets tjänster och datalokaliseringskrav. 
Föreskrifterna ansluter till Sveriges internationella 
förpliktelser enligt 
1. Världshandelsorganisationens (WTO) avtal om tekniska 
handelshinder, 
2. WTO:s avtal om sanitära och fytosanitära åtgärder, 
3. Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1535 av 
den 9 september 2015 om ett informationsförfarande beträffande 
tekniska föreskrifter och beträffande föreskrifter för 
informationssamhällets tjänster, och
4. i fråga om datalokaliseringskrav, Europaparlamentets och 
rådets förordning (EU) 2018/1807 av den 14 november 2018 om en 
ram för det fria flödet av andra data än personuppgifter i 
Europeiska unionen. Förordning (2019:230).
1 a § Förordningen gäller inte föreskrifter för 
informationssamhällets tjänster som avser ljudradio- eller 
televisionssändningar som är riktade till allmänheten. 
Undantaget för televisionssändningar gäller dock inte sådana 
kommunikationstjänster som tillhandahåller data eller andra 
meddelanden och som efterfrågas individuellt, t.ex. telefax, 
databaser och andra liknande tjänster. Förordning (2019:230).
2 § I denna förordning avses med: 
1. tekniska regler: 
a) föreskrifter eller andra bestämmelser som utgörs av eller 
hänvisar till tekniska specifikationer eller andra krav och 
som är rättsligt eller faktiskt tvingande vid saluföring eller 
användning av en vara, 
b) föreskrifter om informationssamhällets tjänster som är 
rättsligt eller faktiskt tvingande vid tillhandahållande, 
etablering eller användande av sådana tjänster, 
c) föreskrifter som förbjuder tillverkning, import, saluföring 
eller användning av en vara. 
Till tekniska regler som är faktiskt tvingande räknas bland 
annat frivilliga överenskommelser som en myndighet träffar och 
enligt vilka tekniska specifikationer eller andra krav eller 
föreskrifter om informationssamhällets tjänster ska uppfyllas, 
med undantag av specifikationer för anbud vid offentlig 
upphandling, 
2. tekniska specifikationer: specifikationer intagna i ett 
dokument och som fastställer de egenskaper som krävs av en 
vara, t.ex. kvalitetsnivåer, prestanda, säkerhet eller 
dimensioner, inbegripet krav på varan som avser 
varubeteckning, terminologi, symboler, provning och 
provningsmetoder, förpackning, märkning eller etikettering och 
förfaranden för bedömning av överensstämmelse. Som tekniska 
specifikationer räknas också krav på processer och 
tillverkningsmetoder, 
3. andra krav: krav som inte är tekniska specifikationer och 
som ställs på en vara och påverkar varans livscykel efter det 
att den har släppts ut på marknaden, t.ex. villkor för 
användning, återvinning, återanvändning eller omhändertagande, 
om dessa krav på ett väsentligt sätt kan påverka varans 
sammansättning, natur eller saluföringen av den, 
4. föreskrifter om informationssamhällets tjänster: krav av 
allmän art rörande tillträde till och utövande av verksamhet 
med informationssamhällets tjänster, särskilt bestämmelser om 
dem som tillhandahåller tjänster, tjänster och 
tjänstemottagare, med undantag för föreskrifter som inte sär-
skilt avser informationssamhällets tjänster eller som endast 
indirekt träffar sådana tjänster, 
5. varor: alla industriellt framställda produkter och alla 
jordbruksprodukter, inklusive fiskprodukter, 
6. informationssamhällets tjänster: tjänster som vanligtvis 
utförs mot ersättning under förutsättning att tjänsterna 
tillhandahålls 
a) utan att parterna är närvarande samtidigt (på distans), 
b) genom att sändas vid utgångspunkten och tas emot vid 
slutpunkten med hjälp av utrustning för elektronisk behandling 
och lagring av uppgifter, och som i sin helhet sänds, 
befordras och tas emot genom tråd, radio, optiska medel eller 
andra elektromagnetiska medel (på elektronisk väg), och 
c) genom överföring av uppgifter på individuell begäran av en 
tjänstemottagare.
En vägledande förteckning över sådana tjänster som inte anses 
utgöra informationssamhällets tjänster finns i bilaga I till 
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1535.
Förordning (2019:230).
Utformning och samråd
3 § När en myndighet utarbetar en teknisk regel ska den se 
till att regeln utformas så att den 
1. inte hindrar handeln med andra länder mer än vad som behövs 
för att tillgodose syftet med regeln, och 
2. säkerställer att sådana varor eller informationssamhällets 
tjänster som uppfyller likvärdiga krav enligt regler som 
gäller i något annat land inom Europeiska ekonomiska 
samarbetsområdet, eller i Turkiet när det gäller industriellt 
utformade produkter, inte hindras tillträde till den svenska 
marknaden. Förordning (2019:230).
4 § En myndighet som avser att ändra eller upphäva en teknisk
regel eller utarbeta en ny, skall undersöka om det finns en
internationell eller europeisk standard på området samt utreda
möjligheten att anpassa regeln till den. Det som nu sagts
gäller också förslag till sådana standarder. Myndigheten bör i
ett sådant fall utforma regeln så att den är förenlig med
standarden.
5 § Myndigheten ska samråda med Kommerskollegium om 
utformningen av en teknisk regel. Förordning (2019:230).
Underrättelser för anmälan
6 § Om en myndighet avser att fatta beslut om en teknisk regel 
eller ett datalokaliseringskrav som ska anmälas till 
Europeiska kommissionen eller WTO-sekretariatet, ska 
myndigheten i god tid underrätta Kommerskollegium om det 
förslag den har utarbetat. 
En förnyad underrättelse enligt första stycket ska ske, om 
myndigheten ändrar sitt förslag på ett sätt som i väsentlig 
grad förändrar regelns tillämpningsområde, förkortar den tid 
som ursprungligen tänkts för genomförandet, lägger till 
specifikationer eller andra krav eller skärper dessa. 
En myndighet ska underrätta Kommerskollegium, om den har 
lämnat uppdrag till ett standardiseringsorgan att utarbeta 
tekniska specifikationer eller en standard för särskilda 
produkter, i syfte att införa en teknisk regel för sådana 
produkter. Myndigheten ska även ange skälen för införandet av 
den tekniska regeln. Förordning (2019:230).
7 § En underrättelse enligt 6 § skall innehålla texten till den
föreslagna regeln samt, om det behövs för att bedöma förslagets
innebörd, texten till sådana bakomliggande lagar och andra
föreskrifter som är av betydelse, liksom andra uppgifter som
Kommerskollegium bestämmer med hänsyn till förpliktelserna
enligt 1 §.
8 § När myndigheten underrättar Kommerskollegium enligt 6 §,
skall den särskilt ange i vilken utsträckning den föreslagna
regeln innebär någon avvikelse från sådana standarder eller
förslag som avses i 4 § och redovisa skälen för avvikelsen.
9 § Myndigheten ska underrätta Kommerskollegium om sitt beslut 
i ärendet och lämna in antagna föreskrifter avseende tekniska 
regler och datalokaliseringskrav till Kommerskollegium.
Förordning (2019:230).
Kommerskollegiums åtgärder
10 § När Kommerskollegium har tagit emot en underrättelse 
enligt 6 §, ska Kommerskollegium i anslutning till de 
internationellt överenskomna procedurerna anmäla den 
föreslagna regeln till övriga berörda parter genom meddelanden 
till WTO-sekretariatet samt Europeiska kommissionen.
Kommerskollegium ska hålla regeringen och berörda myndigheter 
underrättade om meddelanden och kommentarer som kommit in till 
Kommerskollegium med anledning av en anmälan. 
Kommerskollegium ska dessutom lämna regeringen underlag för 
svar till andra parter i de internationella överenskommelserna 
och sända iväg de svar som regeringen beslutar samt ombesörja 
publicering av notiser och sköta annan informationsverksamhet. 
Förordning (2019:230).
11 § En anmälan till Europeiska kommissionen enligt 10 § 
första stycket behöver inte göras, om underrättelsen till 
Kommerskollegium avser förslag till regler som 
1. avser att uppfylla skyldigheter som följer av 
internationella avtal som leder till att enhetliga tekniska 
specifikationer eller föreskrifter om informationssamhällets 
tjänster införs inom EU, 
2. innebär att skyddsklausuler i bindande unionsrättsakter 
utnyttjas, 
3. enbart genomför bindande unionsrättsakter,
4. avser att uppfylla skyldigheter som följer av en dom som 
har meddelats av Europeiska unionens domstol, 
5. bara ändrar en befintlig teknisk regel för att på begäran 
av Europeiska kommissionen undanröja ett handelshinder eller, 
när det gäller föreskrifter om informationssamhällets 
tjänster, ett hinder för den fria rörligheten för sådana 
tjänster, eller
6. utgör ett led i en åtgärd som på förslagsstadiet ska 
överlämnas till Europeiska kommissionen enligt en annan 
unionsrättsakt, förutsatt att det formellt anges att denna 
anmälan också avser Europaparlamentets och rådets direktiv 
(EU) 2015/1535. Förordning (2019:230).
12 § Om Kommerskollegium finner att en föreslagen regel skulle 
inverka störande på Sveriges handelspolitiska förbindelser, 
ska Kommerskollegium snarast anmäla det till regeringen. 
Förordning (2019:230).
13 § Har upphävts genom förordning (1998:1470).
Begränsningar i rätten att besluta tekniska regler m.m.
14 § En myndighet får inte fatta beslut om en teknisk regel 
eller ett datalokaliseringskrav förrän tre månader har 
förflutit från den dag då Europeiska kommissionen mottog en 
anmälan enligt 10 § första stycket, om inte annat följer av 17 
eller 18 §. 
Den i första stycket angivna tiden ska i stället vara 
1. fyra månader, om Europeiska kommissionen eller någon 
medlemsstat avgivit ett detaljerat utlåtande i fråga om en 
sådan frivillig överenskommelse som avses i 2 § 1 andra 
stycket, 
2. fyra månader, om Europeiska kommissionen eller någon 
medlemsstat avgivit ett detaljerat utlåtande i fråga om 
föreskrifter om informationssamhällets tjänster, 
3. sex månader, om Europeiska kommissionen eller någon 
medlemsstat avgivit ett detaljerat utlåtande i fråga om en 
teknisk regel som inte är en frivillig överenskommelse och som 
inte avser föreskrifter om informationssamhällets tjänster, 
4. tolv månader, om Europeiska kommissionen har lämnat en 
förklaring att den ämnar föreslå eller anta ett direktiv, en 
förordning eller ett beslut inom området, 
5. tolv månader, om Europeiska kommissionen har lämnat en 
förklaring att den anmälda regeln gäller ett område som 
omfattas av ett förslag till ett direktiv, en förordning eller 
ett beslut som har lagts fram inför Europeiska unionens råd, 
och
6. arton månader, om Europeiska unionens råd i fall som avses 
i 4 eller 5 har antagit en gemensam ståndpunkt. 
Vad som sägs i andra stycket 4 gäller inte föreskrifter om 
informationssamhällets tjänster. Förordning (2019:230).
15 § Myndigheten skall på begäran överlämna ett underlag till
Kommerskollegium för besvarande av kommentarer. Om ett
detaljerat utlåtande har avgetts skall underlag alltid lämnas.
Förordning (1995:1022).
16 § Den i 14 § andra stycket 4-6 angivna skyldigheten att 
avvakta med att fatta beslut om den tekniska regeln 
bortfaller, om Europeiska kommissionen meddelar att 
1. den inte längre avser att lägga fram ett förslag om 
direktiv, förordning eller beslut inom området, 
2. den avser att dra tillbaka sitt förslag om direktiv, 
förordning och beslut inom området, eller 
3. det har antagits en bindande unionsrättsakt inom området. 
Förordning (2019:230).
17 § Bestämmelserna i 14 § gäller inte
1. om det är fråga om en teknisk regel som avser ett förbud mot
tillverkning och som inte hindrar varors fria rörlighet, eller
2. om det är fråga om tekniska specifikationer eller andra krav
som hänger samman med skattemässiga eller finansiella åtgärder
som påverkar konsumtionen av en vara eller en
informationssamhällets tjänst genom att främja efterlevnaden av
dessa krav. Förordning (1999:652).
18 § En myndighet får fatta beslut utan att föreskrifterna i
5, 14 och 19 §§ har följts, om det föreligger brådskande skäl
på grund av
1. allvarliga och oförutsedda händelser som rör
- skyddet för folkhälsan eller allmän säkerhet, djurskyddet
eller skyddet av växter och som kräver att en teknisk regel
omedelbart måste antas och sättas i kraft,
- skyddet för den allmänna ordningen, särskilt skyddet av
minderåriga, och som kräver att en föreskrift om
informationssamhällets tjänster omedelbart måste antas och
sättas i kraft, eller
2. en allvarlig situation som rör skyddet för det finansiella
systemets säkerhet och integritet, särskilt skyddet för
sparare, investerare och försäkringstagare, och som kräver att
en föreskrift om informationssamhällets tjänster omedelbart
måste antas och sättas i kraft.
I underrättelsen enligt 6 § skall myndigheten noga ange skälen
för att de ifrågavarande åtgärderna brådskar. Förordning
(1999:652).
19 § Myndigheten skall inhämta regeringens godkännande innan en
teknisk regel beslutas, om regeln avviker från vad som
internationellt tillämpas på ett sådant sätt att handeln mellan
Sverige och andra länder försvåras eller regeln på annat sätt
kan störa Sveriges handelspolitiska förhållande till något
annat land eller någon mellanfolklig organisation.
Om det är fråga om ett sådant fall som avses i 18 §, skall
godkännande enligt första stycket begäras så snart det kan ske.
Tillsyn
20 § Kommerskollegium skall följa myndigheternas tillämpning av
denna förordning.
Kollegiet får meddela de föreskrifter som behövs för
verkställigheten av förordningen.
                