Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
1993:80 ·
Visa register
Förordning (1993:80) om gruppundantag enligt 17 §
konkurrenslagen (1993:20) för kedjor i detaljhandeln
Departement: Näringsdepartementet
Utfärdad: 1993-02-04
Ändring införd: t.o.m. SFS 1999:244
Ikraft: 1993-07-01
Tidsbegränsad: 2001-07-01
Undantag för mindre kedjor
1 § För detaljhandelsföretag som samarbetar i en kedja gäller under
de förutsättningar som anges i denna förordning undantag enligt 17 §
konkurrenslagen (1993:20) från förbudet i 6 § samma lag för avtal som
omfattar ett eller flera av följande slag av överenskommelser,
nämligen om
1. inköpssamarbete,
2. gemensam marknadsföring,
3. samarbete vid bestämmande av priser i den gemensamma
marknadsföringen,
4. kalkyleringshjälp,
5. rätt att förbehålla avtalsparterna rätten att sälja de gemensamt
inköpta varorna,
6. samarbete om butiksetablering, finansiella och administrativa
tjänster samt tjänster för butiks- och personalutveckling.
De slag av överenskommelser som anges i första stycket får endast
förekomma i kedjor där samarbetet omfattar mindre än 20 procent av
tillförseln till den svenska marknaden inom de produktområden där
kedjan säljer. Förordning (1996:368).
Undantag för större kedjor
2 § Om samarbetet i en sådan kedja som avses i 1 § första stycket,
omfattar 20 procent eller mer men mindre än 35 procent av tillförseln
till den svenska marknaden inom de produktområden där kedjan säljer,
gäller undantag enligt 17 § konkurrenslagen (1993:20) för sådant
samarbete som anges i 1 § första stycket, punkterna 1, 2, 5 och 6.
Vid sådant samarbete om priser och kalkylering gäller sådana undantag
bara för
1. prissamarbete, som utgör ett led i en gemensam marknadsföring av
gemensamt inköpta produkter, där priset framträder som ett avgörande
motiv för köp av den marknadsförda varan eller tjänsten, och
2. kalkyleringsstöd, som underlättar för medlemmarna att
självständigt kalkylera sina priser och som inte innehåller något
inslag som kan verka uniformerande på sådana delar i priskalkylen som
är beroende av de individuella förutsättningarna i detaljiströrelsen.
Förordning (1996:368).
Beräkningsregler
3 § En kedjas andel av tillförseln till den svenska marknaden får
beräknas som summan av kedjans andelar av tillförseln till den
svenska marknaden inom de olika produktområden där kedjan
säljer. Vid sammanräkningen av de olika andelarna av tillförseln
inom de skilda produktområdena skall varje andel ges det värde
som erhålls genom att andelen multipliceras med produktområdets
andel av kedjans totala försäljning.
4 § Vad som medges i fråga om omfattningen av tillåtet
konkurrensbegränsande samarbete i 1 och 2 §§ skall gälla för en
kedja även om samarbetet inom kedjan under två år i följd med
högst två procentenheter överstiger den i respektive paragraf
angivna maximala andelen av tillförseln till den svenska
marknaden inom de produktområden där kedjan säljer.
Övriga bestämmelser
5 § Avtal om sådana överenskommelser som avses i 1 och 2 §§ skall
vara skriftliga.
6 § Ett prissamarbete får inte vara bindande. Vid all gemensam
marknadsföring av priser skall framgå att priset får underskridas.
7 § Ett avtal mellan medlemmar i en och samma kedja kan inte dra
fördel av en kombination av bestämmelserna i denna förordning
och bestämmelserna i en annan gruppundantagsförordning.
8 § Detta gruppundantag berör endast avtal mellan medlemmar av
en och samma kedja.