Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
1991:149 ·
Visa register
/r1/ Förordning (1991:149)
om allmänna förutsättningar för statligt stöd vid ny- och
ombyggnad av bostäder;
Departement: Bostadsdepartementet
Utfärdad: 1991-03-26
Ikraft: 1992-01-01 överg.best.
Författningen har upphävts genom: SFS1991:1933
Upphävd: 1992-01-01
/r3/ Inledande bestämmelser
1 § I denna förordning finns bestämmelser om allmänna förutsättningar
för statligt stöd vid ny- och ombyggnad av bostäder i form av
investeringsbidrag, räntebidrag och kreditgarantier.
I förordningen finns också bestämmelser om förfarandet i ärenden om
investerings- och räntebidrag.
Ytterligare bestämmelser om investerings- och räntebidrag samt
kreditgarantier finns i
1. förordningen (1991:150) om beräkning av statligt investeringsbidrag
för ny- och ombyggnad av bostäder,
2. förordningen (1991:151) om beräkning av statligt räntebidrag för ny-
och ombyggnad av bostäder och
3. förordningen (1991:1271) om statlig kreditgaranti för bostäder.
Förordning (1991:1286).
2 § I fråga om sådant stöd som avses i 1 § används följande ord och
uttryck i angiven betydelse.
Småhus En- och tvåbostadshus som är friliggande eller
sammanbyggda till rad- eller kedjehus.
Flerbostadshus Andra byggnader än småhus, om byggnaderna
innehåller bostadsutrymmen eller lokaler för
boendeservice.
Egnahem Småhus som ägs av fysisk person.
Säljarbyggt
egnahem Egnahem som uppförts för försäljning.
Låntagarbyggt
egnahem Egnahem som ägaren för egen räkning har
uppfört eller låtit uppföra.
Hyres- och
bostadsrättshus Flerbostadshus och andra småhus än
egnahem.
Bostäder Bostadslägenheter och följande utrymmen som hör till
lägenheterna, nämligen trapphus och andra
kommunikationsutrymmen, utrymmen med anordningar för
värme, varmvatten och tvätt, förråd samt utrymmen för
sophantering. Till bostäder hänförs också dels
parkeringsutrymmen och gemensamma utrymmen för samvaro,
hobby och lek, om de årliga kostnaderna för utrymmena
betalas av de boende, dels sådana anordningar utomhus
som är gemensamma för de boende.
Nybyggnad Uppförande av hus och tillbyggnad av flerbostadshus,
om tillbyggnaden medför en väsentlig ökning av
bruksarean.
Ombyggnad Alla åtgärder i eller i anslutning till hus som utan att
vara nybyggnad utgör nyinvesteringar samt sådant
underhåll av hus och tomt som kan beräknas ha en
varaktighet av minst 30 år och inte utgör förtida
underhåll.
/r3/ Allmänna förutsättningar för stöd
/r4/ Bostäder för permanent bruk m. m.
3 § Bostäderna i byggnadsprojektet skall vara avsedda för permanent bruk
och självständigt boende. I fråga om bostäder som skall upplåtas med
hyresrätt skall det självständiga boendet garanteras genom hyresavtal av
normalt slag. Mindre avsteg från kraven får göras i fråga om bostäder
som är avsedda för speciella ändamål eller om det annars finns särskilda
skäl.
Lägenheterna skall uppfylla de grundläggande krav på utrymmes- och
utrustningsstandard som följer av bestämmelserna i plan- och bygglagen
(1987:10). Kraven skall anses vara uppfyllda om bygglov har lämnats för
projektet.
I fråga om särskilda boendeformer för äldre får en lägenhet bestå av ett
rum och kokskåp, utrymme med toalett och dusch samt entréutrymme under
förutsättning att
1. lägenheten har en sådan storlek och utformning att den kan användas
av en rullstolsbunden person och
2. den lägre standarden i lägenheten kompenseras av gemensamma utrymmen
för matlagning, måltider och samvaro och av den utrustning som finns
där.
Kravet på köksutrustning i bostadslägenheterna enligt tredje stycket
behöver inte vara uppfyllt i fråga om gruppbostäder för åldersdementa.
Boverket får meddela ytterligare föreskrifter för tillämpningen av denna
paragraf. Förordning (1991:1286).
/r4/ Bygglov
4 § För byggnadsprojekt som innefattar bygglovspliktiga åtgärder skall
bygglov finnas.
/r4/ Fastighetsinnehav
5 § Den fastighet där byggnadsprojektet skall utföras skall innehas med
äganderätt eller tomträtt av sökanden. Undantag från detta krav får
göras om fastigheten ägs av staten eller kyrkan eller om det annars
finns särskilda skäl.
/r4/ Särskilda krav om fastigheten inte har förvärvats från kommunen
6 § Om den fastighet där byggnadsprojektet skall utföras inte har
förvärvats från kommunen för genomförande av projektet, krävs att
kommunen medger att stöd lämnas. Som villkor för ett sådant medgivande
får kommunen ställa de krav på projektet som behövs för att främja
kommunens mål för bostadsförsörjningen.
Kommunens medgivande krävs inte i fråga om sådana byggnadsprojekt som
skall utföras på en fastighet som
1. tilldelats sökanden vid exploateringssamverkan eller
2. överlåtits till en bostadsrättsförening från den riksorganisation
föreningen tillhör eller från en annan förening inom organisationen, om
överlåtaren av fastigheten förvärvat den från kommunen för att genomföra
byggnadsprojektet.
I fråga om låntagarbyggda egnahem krävs kommunens medgivande endast om
sökandens köp av fastigheten är förenat med villkor som binder denne
till viss byggintressent vid upphandling av material eller
byggnadsarbeten.
Om en fastighet har förvärvats från kommunen för genomförande av
byggnadsprojektet och om den efter det förvärvet övergår till en ny
ägare, krävs inte något nytt medgivande av kommunen, om den nye ägaren
avser att genomföra projektet och han har förvärvat fastigheten
1. på exekutiv auktion,
2. genom arv, gåva, testamente eller bodelning eller
3. genom fusion eller genom förvärv som med hänsyn till parternas
inbördes förhållande bör jämställas med fusion.
7 § Vid tillämpning av 6 § skall med förvärv från kommunen jämställas
förvärv från
1. landstingskommunen eller
2. ett aktiebolag som helt ägs av kommunen eller landstingskommunen och
vars verksamhet uteslutande består i att förvärva eller förvalta mark.
Med förvärv av fastighet enligt 6 § jämställs förvärv eller upplåtelse
av tomträtt.
/r4/ Kommunal bostadsanvisningsrätt
8 § Om byggnadsprojektet avser ett flerbostadshus med minst fyra
bostadslägenheter eller ett enbostadshus som är avsett att upplåtas
varaktigt med hyres- eller bostadsrätt, skall sökanden, om kommunen
begär det, lämna en sådan utfästelse om anvisningsrätt som avses i 2§
lagen (1987:1274) om kommunal bostadsanvisningsrätt.
Avser byggnadsprojektet ett egnahem, skall sökanden medverka till att
kommunen får rätt att förmedla den bostad som sökanden och dennes familj
lämnar i samband med inflyttningen i huset, om
1. bostaden upplåts med hyres- eller bostadsrätt och
2. kommunen begär det.
Undantag från första eller andra stycket får göras, om kommunens begäran
med hänsyn till förhållandena i det enskilda fallet är oskälig mot
sökanden eller det annars finns särskilda skäl för att inte godta
kommunens begäran.
/r4/ Upphandling av byggnadsarbeten vid nybyggnad
9 § I fråga om byggnadsprojekt som avser nybyggnad av hyres- eller
bostadsrättshus eller nybyggnad av säljarbyggda egnahem krävs, om inte
annat följer av 10 §, att byggnadsarbetena upphandlas genom att anbud
infordras samt prövas och antas utan föregående förhandling med
anbudsgivare. För projektet får inte antas anbud som är påtagligt sämre
än annat anbud, om det innebär att den vars anbud antagits otillbörligt
gynnas framför andra anbudsgivare.
Om kommunen har tillstyrkt att stöd lämnas för projektet, skall
länsbostadsnämnden pröva om hinder för stöd föreligger på grund av att
ett otillbörligt gynnande skett, om sådan prövning begärts av
anbudsgivare vars anbud inte antagits eller om det annars finns
anledning till det. Har kommunen avstyrkt stöd på grund av otillbörligt
gynnande, får kommunens bedömning frångås endast om det finns särskilda
skäl.
10 § Även byggnadsprojekt för vilka byggnadsarbetena har upphandlats på
annat sätt än som anges i 9 § eller där sådana arbeten utförs av
sökanden eller sökandens anställda (egenregibygge) får godtas, om
1. upphandlingen kan antas vara minst lika fördelaktig som en
upphandling enligt 9 § eller, i fråga om egenregibygge, om kostnaderna
för projektet bedöms inte överstiga kostnadsnivån vid en upphandling
enligt 9 §, och
2. upphandlingen även i övrigt är lämplig eller, i fråga om
egenregibygge, om ett sådant bygge med hänsyn till omständigheterna i
det särskilda fallet kan anses vara en lämplig produktionsform.
Kommunens bedömning av lämplighetsfrågorna i första stycket 2 får inte
frångås.
/r4/ Hyresgästinflytande vid ombyggnad
11 § I fråga om projekt som avser ombyggnad av hyreshus krävs att en
organisation av hyresgäster har getts tillfälle att yttra sig över
ombyggnadens art och omfattning.
Har organisationen framfört invändningar mot ombyggnadsåtgärder och
därvid gjort gällande att husets kvaliteter inte tas till vara i skälig
omfattning får stöd för dessa åtgärder lämnas endast om
1. organisationens invändningar har prövats i ärende enligt 2 a §
bostadssaneringslagen (1973:531), eller
2. det annars finns särskilda skäl.
Med organisation av hyresgäster avses en organisation som är part enligt
gällande förhandlingsordning för huset eller, om förhandlingsordning
inte gäller, en riksorganisation eller en förening som är ansluten till
en sådan riksorganisation och inom vars verksamhetsområde huset är
beläget.
/r4/ Areagräns för småhus
12 § Om projektet avser nybyggnad av småhus eller sådan ombyggnad av
småhus som medför att husets area ökar, krävs att bruksarean i huset i
färdigt skick inte överstiger 180 kvadratmeter för ett enbostadshus
eller för någon av lägenheterna i ett tvåbostadshus. För utrymmen i
källare skall endast hälften av arean räknas.
Större area än som anges i första stycket får godtas, om sökanden
behöver särskilt stor bostad på grund av stort hushåll eller om det
annars finns särskilda skäl.
Boverket får meddela ytterligare föreskrifter om beräkning av arean vid
olika utföranden på huset.
/r4/ Konsumentskydd vid nybyggnad av vissa småhus
13 § I fråga om projekt som avser nybyggnad av egnahem eller nybyggnad
av småhus som upplåts med bostadsrätt krävs att det till skydd för
husägaren finns
1. en betryggande garanti för att huset uppförs och färdigställs i
enlighet med vad den som skall uppföra huset har åtagit sig i avtal
(produktionsgaranti) och
2. ett betryggande åtagande att avhjälpa sådana väsentliga skador på
huset som består i eller är en följd av fel eller brister i
konstruktion, utförande eller material och som upptäcks och anmäls under
tiden från utgången av den garantitid som anges i köpe- eller
entreprenadavtalet till dess tio år har gått, räknat från dagen för
slutbesiktningen.
För egnahem som uppförs i annan ordning än på total- eller
generalentreprenad får garanti och åtagande enligt första stycket
begränsas till sådana grundläggningsarbeten, byggnadsdelar och
installationer som utförs enligt avtal med husleverantör eller
entreprenör.
För egnahem krävs dessutom att husägaren tillförsäkras ett skydd i
avtalsförhållandet med säljaren eller entreprenören som är
tillfredsställande med hänsyn till allmänna konsumentintressen.
/r4/ Produktionskostnaden
14 § Den beräknade kostnaden för byggnadsprojektet, inklusive kostnaden
för mark, får inte överstiga vad som kan anses skäligt med hänsyn till
projektets storlek, produktionsförhållandena och projektets allmänna
kvalitet. Vid bedömningen skall dock beaktas sådana extra kvaliteter i
förhållande till jämförbara projekt som medför bättre bostadsfunktioner
eller som minskar de framtida drifts- och underhållskostnaderna. Vidare
skall beaktas om det för projektet i annat avseende gäller särskilda
förhållanden.
/r3/ Förfarandet i bidragsärenden
/r4/ Allmänt
15 § Ärenden om investerings- och räntebidrag handläggs av boverket,
länsbostadsnämnderna och kommunerna.
Boverket har tillsyn över bidragsverksamheten och får meddela
föreskrifter för verksamheten i de avseenden som anges i denna
förordning och de förordningar som anges i 1 §. Verket sköter även
utbetalningen av investerings- och räntebidrag.
Länsbostadsnämnderna prövar ärenden om bidrag.
Kommunen förmedlar bidrag, avger yttrande till länsbostadsnämnden och
utför besiktning och kontroll för nämndens räkning.
/r4/ Ansökningsförfarandet
16 § Ansökan om bidrag lämnas in till kommunen.
Ansökan skall göras enligt formulär som fastställs av boverket.
Boverket får meddela föreskrifter om de handlingar och den övriga
utredning som skall bifogas ansökan.
17 § Sökanden skall förbinda sig att på begäran av länsbostadsnämnden
lämna nämnden en fullständig redovisning av kostnaderna för
byggnadsprojektet. Sökanden skall också förbinda sig att hålla byggnaden
tillgänglig för besiktning enligt 25 §.
Om ansökan avser ett nybyggnadsprojekt med minst tio bostadslägenheter,
skall sökanden dessutom förbinda sig att i god tid före färdigställandet
lämna den information om bostäderna i projektet (bofakta) som de
bostadssökande behöver. Boverket får meddela föreskrifter om hur bofakta
skall utformas.
18 § Kommunen granskar ansökningshandlingarna och skall, om de är
ofullständiga, ge sökanden tillfälle att avhjälpa bristerna. Kommunen
skall därefter sända handlingarna med eget yttrande till
länsbostadsnämnden för beslut.
I de fall som avses i 9 § andra stycket första meningen skall kommunen
ge anbudsgivare vars anbud inte antagits tillfälle att begära en sådan
prövning som anges där.
/r4/ Beslut och utbetalning
19 § Länsbostadsnämnden beslutar i frågor om bidrag.
Länsbostadsnämnden skall på begäran meddela ett särskilt beslut om
huruvida ett projekt uppfyller de allmänna förutsättningarna för
statligt stöd enligt 3--14 §§.
20 § Bidrag betalas ut sedan projektet färdigställts och slutbesiktats.
Boverket får meddela närmare föreskrifter om när ett projekt skall anses
färdigställt.
Länsbostadsnämnden beslutar om utbetalning av bidrag.
/r4/ Återkallelse av beslut
21 § Beslut enligt 19 § skall återkallas helt eller delvis, om
1. projektet när det färdigställts inte uppfyller de förutsättningar som
låg till grund för beslutet eller
2. det senare görs sådana ändringar i fråga om fastigheten eller
byggnadens användningssätt som innebär att nämnda förutsättningar inte
längre uppfylls.
/r4/ Återkrav av bidrag
22 § Länsbostadsnämnden skall besluta om återkrav av utbetalat bidrag,
helt eller delvis, om
1. villkor för bidraget åsidosätts,
2. bidragsberättigande utrymmen i huset helt eller delvis används för
annat ändamål än som förutsattes när bidraget beviljades,
3. mottagaren av bidraget genom oriktiga uppgifter eller på något annat
sätt har orsakat att bidrag har lämnats felaktigt eller med för högt
belopp,
4. bidrag i något annat fall lämnats felaktigt eller med för högt belopp
och mottagaren skäligen borde ha insett detta.
I fråga om återkrav av investeringsbidrag får vad som föreskrivs i
första stycket 2 tillämpas endast om de utrymmen för vilka bidrag har
lämnats används för annat ändamål före utgången av den tid som anges i 6
§ förordningen (1991:150) om beräkning av statligt investeringsbidrag
för ny- och ombyggnad av bostäder. Om mottagaren av bidraget har
överlåtit det hus eller den anläggning som innehåller dessa utrymmen,
får bidraget återkrävas endast om mottagaren insett eller borde ha
insett att utrymmena skulle användas för annat ändamål.
Beslutas om återkrav av räntebidrag, skall boverket besluta att det vid
senare utbetalning av räntebidrag till mottagaren av det återkrävda
bidraget skall hållas inne skäligt belopp i avräkning på det belopp som
återkravet avser. Om återbetalningen inte kan fullgöras på detta sätt,
skall nämnden vidta de åtgärder som behövs för att driva in fordringen.
23 § Boverket får helt eller delvis efterge återbetalningsskyldighet
enligt 22 §, om det finns särskilda skäl med hänsyn till
omständigheterna bakom den felaktiga utbetalningen eller till
bidragsmottagarens ekonomiska situation.
/r3/ Övriga bestämmelser
/r4/ Kontrolluppgifter
24 § Har räntebidrag beviljats för ombyggnad av en fastighet som utgör
näringsfastighet enligt 5 § kommunalskattelagen (1928:370) och som ägs
av någon som inte är schablonbeskattad för inkomst av sådan fastighet,
skall länsbostadsnämnden lämna uppgift om beslutet och om storleken på
bidragsunderlaget till länsskattemyndigheten i länet.
/r4/ Besiktning och kontroll
25 § När projektet har färdigställts skall huset besiktas genom
kommunens försorg. Boverket får meddela närmare föreskrifter om sådan
besiktning.
Under bidragstiden skall kommunen kontrollera husets användning i den
omfattning som länsbostadsnämnden bestämmer.
/r4/ Överklagande
26 § Länsbostadsnämndens beslut att avslå en bidragsansökan eller att
återkalla ett bidragsbeslut får inte överklagas, om avslaget eller
återkallelsen grundas på att
1. kommunen inte lämnat ett sådant medgivande som avses i 6 § första
stycket, eller
2. nämnden inte får frångå kommunens bedömning i en sådan fråga som
avses i 10 §.
Andra beslut av nämnden enligt denna förordning får överklagas hos
boverket.
Boverkets beslut i fråga om eftergift enligt 23 § får överklagas hos
regeringen. Andra beslut av boverket får inte överklagas.
27 § Har kommunen avgett yttrande i fråga som avses i 8 och 9 §§ eller
10 § första stycket 1, får kommunen överklaga beslut som innebär att
dess bedömning frångås.
Övergångsbestämmelser
1991:149
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1992.
2. Förordningen tillämpas med undantag för bestämmelserna i 16--18 §§
även i frå ga om ett byggnadsprojekt för vilket bostadslån och
räntebidrag enligt nybyggnadslåneförordningen för bostäder (1986:692)
eller ombyggnadslåneförordningen för bostäder (1986:693) eller
motsvarande äldre bestämmelser har sökts eller beviljats före den 1
januari 1992, om bostadslånet inte har betalats ut vid denna tidpunkt.