Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1998/99:49 ·
Hämta Doc ·
Säkerhetsrådgivare för transport av farligt gods m.m.
Ansvarig myndighet: Försvarsdepartementet
Dokument: Prop. 49
Regeringens proposition
1998/99:49
Säkerhetsrådgivare för transport av farligt gods m.m.
Prop.
1998/99:49
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 28 januari 1999
Göran Persson
Björn von Sydow
(Försvarsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa ändringar i lagen (1982:821) om transport
av farligt gods. Ändringarna syftar till att höja kompetensen och därmed
säkerhetsnivån hos dem som transporterar farligt gods och till att
genomföra rådets direktiv 96/35/EG om utnämning av och kompetens
hos säkerhetsrådgivare för transport av farligt gods på väg, järnväg eller
inre vattenvägar.
I lagen föreslås bestämmelser om krav på säkerhetsrådgivare för den
som bedriver verksamhet där det ingår att utföra transporter av farligt
gods eller att vara avsändare vid sådana transporter, oavsett transportslag.
Säkerhetsrådgivaren, som skall ha avlagt en särskild examen, skall ha till
uppgift att under verksamhetsledningens ansvar verka för att olyckor vid
transport av farligt gods förebyggs. Rådgivaren skall rapportera in-
träffade olyckor och tillbud till ledningen för verksamheten, som i sin tur
skall lämna upplysningar om händelsen till den myndighet som rege-
ringen bestämmer.
Vidare föreslås att lagens definition av farligt gods anpassas till de för-
ändringar som skett sedan lagens tillkomst i de internationella regel-
verken om transport av farligt gods.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 3
2 Förslag till lag om ändring i lagen (1982:821) om transport av
farligt gods 4
3 Ärendet och dess beredning 7
4 Bakgrund och utgångspunkter 8
4.1 Nuvarande förhållanden 8
4.1.1 Internationella bestämmelser och
organisationer 8
4.1.2 Den svenska regleringen 10
4.2 Reformbehovet 11
4.2.1 EG:s direktiv om säkerhetsrådgivare 11
5 Säkerhetsrådgivare 13
5.1 Ändringar i lagen (1982:821) om transport av
farligt gods 13
5.2 Utbildning och tillsyn m.m. 18
6 Övriga frågor 20
7 Kostnadskonsekvenser och ikraftträdande 22
8 Författningskommentar 23
Bilaga 1 Utredningens lagförslag 25
Bilaga 2 Förteckning över remissinstanser 29
Bilaga 3 Lagrådets yttrande 30
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 28 januari 1999 31
Rättsdatablad 32
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till lag om
ändring i lagen (1982:821) om transport av farligt gods.
2 Förslag till lag om ändring i lagen (1982:821)
om transport av farligt gods
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1982:821) om transport av
farligt gods
dels att 2, 4, 5 och 16 §§ skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall införas fyra nya paragrafer, 3 a, 10 a, 10 b och
10 c §§, samt närmast före 10 a § en ny rubrik av följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
2 §
Med farligt gods förstås i denna
lag gods som består av eller inne-
håller
explosiva varor,
komprimerade, kondenserade
eller under tryck lösta gaser,
brandfarliga vätskor,
brandfarliga fasta varor,
självantändande varor,
varor som utvecklar brandfarlig
gas vid kontakt med vatten,
oxiderande varor,
organiska peroxider,
giftiga varor,
vämjeliga varor,
varor med benägenhet att
orsaka infektioner,
radioaktiva varor,
frätande varor samt
magnetiskt material
och som på grund därav vid trans-
port kan medföra skador på
människor, djur, egendom eller i
miljön eller påverka transport-
medlets säkra framförande.
Med farligt gods förstås i denna
lag gods som består av eller inne-
håller
explosiva ämnen och föremål,
gaser,
brandfarliga vätskor,
brandfarliga fasta ämnen,
självantändande ämnen,
ämnen som utvecklar brand-
farlig gas vid kontakt med vatten,
oxiderande ämnen,
organiska peroxider,
giftiga ämnen,
smittförande ämnen,
radioaktiva ämnen,
frätande ämnen samt
övriga farliga ämnen och före-
mål som regeringen, eller den
myndighet som regeringen be-
stämmer, särskilt föreskriver
och som vid transport kan medföra
skador på människor, djur, egen-
dom eller i miljön eller påverka
transportmedlets säkra fram-
förande.
3 a §
Med avsändare förstås i denna
lag den som till någon annan läm-
nar farligt gods för transport eller
som för egen räkning transporte-
rar sådant gods.
4 §
I fråga om transport med svenska fartyg eller svenska luftfartyg gäller
denna lag även utom riket om inte detta strider mot främmande lag som
är tillämplig.
I fråga om örlogsfartyg och militära luftfartyg gäller denna lag endast
såvitt regeringen förordnar därom.
I fråga om radioaktiva varor
gäller denna lag endast i den mån
den är förenlig med lagen (1984:3)
om kärnteknisk verksamhet
respektive strålskyddslagen
(1988:220) och med stöd av dessa
lagar meddelade föreskrifter eller
villkor.
I fråga om radioaktiva ämnen
gäller denna lag endast i den mån
den är förenlig med lagen (1984:3)
om kärnteknisk verksamhet
respektive strålskyddslagen
(1988:220) och med stöd av dessa
lagar meddelade föreskrifter eller
villkor.
5 §
Regeringen eller myndighet som
regeringen bestämmer bemyndigas
att meddela föreskrifter om vilka
varor som skall anses utgöra far-
ligt gods enligt 2 § med hänsyn till
transportmedel, godsmängd eller
andra transportförhållanden.
Regeringen eller myndighet som
regeringen bestämmer bemyndigas
att meddela föreskrifter om vilka
ämnen och föremål som skall an-
ses utgöra farligt gods enligt 2 §
med hänsyn till transportmedel,
godsmängd eller andra transport-
förhållanden.
Säkerhetsrådgivare m.m.
10 a §
Den som bedriver verksamhet
där det ingår att utföra transporter
enligt denna lag eller att vara av-
sändare vid sådana transporter
skall ha en eller flera säkerhets-
rådgivare.
10 b §
Säkerhetsrådgivaren har till
uppgift att verka för att olyckor i
samband med transporterna före-
byggs. Om en olycka som inneburit
sådana skador som anges i 8 § eller
ett tillbud som inneburit en allvar-
lig risk för en sådan olycka in-
träffat, skall säkerhetsrådgivaren
upprätta och överlämna en rapport
till ledningen för verksamheten.
Ledningen skall lämna upplys-
ningar om händelsen i den omfatt-
ning och till den myndighet som
regeringen föreskriver.
Säkerhetsrådgivaren skall ha den
kompetens som är nödvändig för
uppgifterna.
10 c §
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela närmare föreskrifter om
krav på kompetens hos och uppgif-
ter för säkerhetsrådgivare.
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om undantag
från bestämmelserna i 10 a §.
16 §
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. föreskrifter som meddelats med stöd av 9 eller 10 §,
2. förelägganden eller förbud som meddelats med stöd av 13 §, dock
inte om föreläggandet eller förbudet omfattas av ett vitesföreläggande,
döms till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brott som sägs i första stycket med hänsyn till risken för skador på
liv eller egendom eller i miljön och övriga omständigheter att anse som
ringa döms till penningböter.
Ansvar enligt första eller andra
stycket inträder inte om ansvar för
gärningen kan ådömas enligt
brottsbalken.
Ansvar enligt första eller andra
stycket inträder inte om ansvar för
gärningen kan ådömas enligt
brottsbalken eller 29 kap. 1 eller
2 § miljöbalken.
Denna lag träder i kraft, i fråga om 10 a och 10 b §§ den 1 januari
2000, och i övrigt den 1 juli 1999.
3 Ärendet och dess beredning
Regeringen beslutade i december 1992 att en parlamentarisk kommitté
skulle tillkallas för att utreda påfrestningar och risker i det fredstida sam-
hället samt vissa frågor inom totalförsvarets civila del. Kommittén be-
nämnde sig Hot- och riskutredningen.
Hot- och riskutredningen lämnade i januari 1995 sitt huvudbetänkande
Ett säkrare samhälle (SOU 1995:19), vari bl.a. föreslogs hur den svenska
lagstiftningen skulle anpassas till ett – då endast föreslaget – EG-direktiv
om säkerhetsrådgivare för transport av farligt gods.
Hot- och riskutredningens betänkande remissbehandlades. Remissytt-
randena finns tillgängliga i Försvarsdepartementets ärende
FO/95/635/CIV.
Regeringen anförde i propositionen Beredskapen mot svåra påfrest-
ningar på samhället i fredstid (prop. 1996/97:11) att de förslag som Hot-
och riskutredningen lagt fram i bl.a. denna fråga var i behov av kom-
pletterande utredning.
Regeringen beslutade den 19 december 1996 att en särskild utredare
skulle klarlägga och lägga fram förslag till den lagstiftning som krävs
bl.a. med anledning av ett EG-direktiv om åtgärder för att förebygga och
begränsa följderna av allvarliga olyckshändelser där farliga ämnen ingår
och det antagna EG-direktivet om säkerhetsrådgivare för transport av
farligt gods. Utredaren fick också till uppgift att bl.a. behandla vissa
frågor om definition, tillsyn, utbildning och överklagande inom ramen
för lagen (1982:821) om transport av farligt gods. Utredningen antog
namnet Utredningen om kemikalieolyckor och avgav i januari 1998 sitt
slutbetänkande Säkrare kemikaliehantering (SOU 1998:13).
I denna proposition behandlas frågor som rör transport av farligt gods.
Utredningens förslag till ändring av lagen om transport av farligt gods
finns i bilaga 1.
Betänkandet har remissbehandlats. En förteckning över remissinstan-
serna finns i bilaga 2. Remissyttrandena finns tillgängliga i Försvars-
departementets ärende FO/98/54/CIV. En sammanställning över dem,
såvitt avser frågor om transport av farligt gods, finns i Försvars-
departementets ärende Fö99/1/RS.
Lagrådet
Regeringen beslutade den 10 december 1998 att inhämta Lagrådets
yttrande över förslaget till lag om ändring i lagen (1982:821) om
transport av farligt gods. Lagrådet har lämnat förslaget utan erinran.
Yttrandet finns i bilaga 3.
4 Bakgrund och utgångspunkter
4.1 Nuvarande förhållanden
Med farligt gods menas i transportsammanhang gods som innehåller
ämnen som på grund av sina inneboende egenskaper kan vålla skador i
sin omgivning. Eftersom det moderna industrisamhället inte kan undvara
farligt gods har transporter av godset inte förbjudits annat än undantags-
vis, trots de risker transporterna innebär. I stället har transporterna sedan
lång tid tillbaka kringgärdats av säkerhetsföreskrifter. Att öka säkerheten
vid transporter av farligt gods är en del av det samlade arbetet med att
förebygga kemikalieolyckor och att öka trafiksäkerheten. Inriktningen är
att eliminera den extra säkerhetsrisk som det farliga godset utgör i tra-
fiken.
4.1.1 Internationella bestämmelser och organisationer
FN-rekommendationerna
Bestämmelserna om farligt gods är i hög grad internationella. Reglerna är
i huvudsak inriktade på hur det farliga godset skall klassificeras, doku-
menteras i färdhandlingar, utmärkas, inneslutas och lastas.
FN:s ekonomiska och sociala råd tillsatte 1953 en expertgrupp be-
nämnd The Committee of Experts on the Transport of Dangerous Goods.
Denna expertgrupp ger ut rekommendationer för transport av farligt
gods. FN-rekommendationerna uppdateras kontinuerligt. Farligt gods
delas där in i nio klasser utifrån dess farliga egenskaper. Till klasserna
hör ämnesförteckningar som inte är uttömmande, men som täcker mer-
parten av de kommersiellt mest betydelsefulla ämnena med farliga egen-
skaper.
Rekommendationerna har blivit vägledande för allt internationellt
arbete med transport av farligt gods. Således följer de transportslags-
anknutna regelverken i huvudsak klassindelningen och andra föreskrifter
om förpackning m.m. som anges i rekommendationerna. Regelverken
innehåller dock även regler som är avhängiga de specifika krav som
ställs inom ett visst transportslag.
Järnvägstransporter
De internationella bestämmelserna om transport av farligt gods på järn-
väg finns i bilaga 1 till det internationella fördraget om godsbefordran på
järnväg (CIM). Denna bilaga benämns RID (Règlement Concernant le
Transport International Ferroviaire des Marchandises Dangereuses). CIM
är i sin tur en bilaga till fördraget den 9 maj 1980 om internationell järn-
vägstrafik (COTIF). RID utgör i första hand avtalsvillkor. Skall RID an-
vändas som en direkt tredjemansföreskrift krävs att detta föreskrivs i
nationell rätt.
RID delar in farligt gods i nio huvudklasser. Klassificeringen överens-
stämmer i princip med den i FN-rekommendationerna. RID består av tre
delar. Del I innehåller allmänna bestämmelser, del II innehåller ämnes-
förteckningar och bestämmelser om handhavandet av det farliga godset
vid transport och del III innehåller bestämmelser om provningsmetoder,
krav på förpackningar, tankar och tankcontainrar m.m.
RID utarbetas av OTIF som är ett organ under den internationella järn-
vägsunionen UIC.
Genom rådets direktiv 96/49/EG av den 23 juli 1996 om tillnärmning
av medlemsstaternas lagstiftning om transport av farligt gods på järnväg
(RID-direktivet, EGT L 235, 17.9.1996, s. 25, Celex 396L0049) har den
omfattande RID-överenskommelsen i huvudsak gjorts tillämplig på järn-
vägstransporter inom eller mellan medlemsstaterna i EU.
Vägtransporter
För vägtransporter gäller ADR (Accord Européen Relatif au Transport
International des Marchandises Dangereuses par Route), som är en själv-
ständig konvention om gemensam europeisk standard för vägtransport av
farligt gods. För närvarande är 35 länder anslutna till konventionen.
ADR har samma klassindelning som RID. Konventionstexten är kort-
fattad och tyngdpunkten är i stället lagd på två omfångsrika i huvudsak
tekniska bilagor, A och B. Bilaga A innehåller regler bl.a. om klassifi-
cering och förpackning av det farliga godset och vänder sig främst till
avsändaren. Bilaga B riktar sig framför allt till transportören med be-
stämmelser om bl.a. transportsätt, samlastning, förarutbildning och krav
på fordon.
Inom FN:s ekonomiska kommission för Europa (ECE) revideras fort-
löpande de tekniska bilagorna till ADR.
Genom rådets direktiv 94/55/EG av den 21 november 1994 om till-
närmning av medlemsstaternas lagstiftning om transport av farligt gods
på väg (ADR-direktivet, EGT L 319, 12.12.1994, s. 7, Celex 394L0055)
har ADR i huvudsak gjorts tillämplig på transport av farligt gods på väg
inom eller mellan EU:s medlemsstater. Rådet har dessutom antagit
direktiv 95/50/EG av den 6 oktober 1995 om enhetliga förfaranden för
kontroller av vägtransporter av farligt gods (EGT L 249, 17.10.1995,
s. 35, Celex 395L0050). Vidare finns förslag till nya direktiv som inne-
håller krav i samband med typgodkännande av fordon för transport av
farligt gods och regler för kontroll och godkännande av transportabla
tryckbärande anordningar.
Sjötransporter
Den internationella sjöfartsorganisationen IMO (International Maritime
Organisation) har sammanställt en enhetlig internationell kod för trans-
port av farligt gods till sjöss, IMDG-koden. Koden har endast status av
en samling av rekommendationer, men tillämpas av de flesta stora sjö-
fartsnationerna. Bestämmelserna omfattar inte transporter med fartyg
som är särskilt byggda eller helt ombyggda för transport av godset i
oförpackad form, t.ex. tankfartyg. För sådana s.k. bulktransporter har
IMO utarbetat särskilda koder. IMO har också utarbetat rekommendatio-
ner för hantering av farligt gods i hamnar.
Här kan också nämnas det avtal som slutits mellan kuststaterna vid
Östersjön, Östersjöavtalet. Detta avtal innebär i princip att transport av
farligt gods kan ske enligt bestämmelserna i ADR och RID inom de om-
råden som avtalet definierar och på sådana fartyg som godkänts för
ändamålet.
Klassindelningen i IMDG-koden överensstämmer med FN-rekommen-
dationerna. Klasserna innehåller förteckningar över de godsslag som får
transporteras sjöledes. Vidare finns bestämmelser om dokumentation,
märkning, förpackning och hantering samt särskilda bestämmelser om
brandskydd.
Inom ECE pågår ett arbete med att ta fram särskilda regler för trans-
porter på inre vattenvägar. I Sverige gäller dock för transporter på inre
vatten i detta avseende samma regler som för övrig sjöfart.
Flygtransporter
De grundläggande principerna för internationell transport av farligt gods
med flyg finns i bilaga 18 till konventionen om internationell luftfart
(Chicagokonventionen). Den närmare regleringen återfinns i de av den
internationella civila luftfartsorganisationen ICAO utgivna Technical
Instructions (ICAO-TI). Dessa är automatiskt bindande för de stater som
tillträtt Chicagokonventionen. Klassindelningen och förpackningsreg-
lerna följer FN-rekommendationerna.
Härutöver har flygbolagen i den internationella luftfartsassociationen
IATA utarbetat transportregler, Dangerous Goods Regulations (DGR),
helt baserade på ICAO-TI.
4.1.2 Den svenska regleringen
De grundläggande reglerna för transport av farligt gods – med alla trans-
portslag och alla kategorier gods – har samlats i en gemensam ramlag
och därtill hörande förordning, lagen (1982:821) om transport av farligt
gods och förordningen (1982:923) om transport av farligt gods. Endast
bulktransporter till sjöss har lämnats utanför. Merparten av reglerna åter-
finns dock, efter bemyndiganden i lagen och förordningen, i myndighets-
föreskrifter. Dessa föreskrifter är omfattande och detaljrika och för lek-
män relativt svårtillgängliga.
Lagen innehåller, förutom nämnda bemyndiganden för regeringen eller
myndighet som regeringen utser att meddela vidare föreskrifter, defini-
tioner som avgränsar lagens tillämpningsområde, en allmän säkerhetsbe-
stämmelse samt tillsyns- och ansvarsbestämmelser. Definitionen av far-
ligt gods bygger på FN-rekommendationerna.
Förordningen innehåller vissa materiella föreskrifter, överklagandebe-
stämmelser och vidare bemyndiganden för de tre transportmyndigheterna
Statens räddningsverk, Sjöfartsverket och Luftfartsverket.
I förordningen föreskrivs att RID och ADR skall gälla för internatio-
nella järnvägs- och vägtransporter. För nationella järnvägs- och väg-
transporter gäller Statens räddningsverks föreskrifter (RID-S respektive
ADR-S). Genom föreskrifterna har EU:s RID- respektive ADR-direktiv
genomförts även för de nationella transporterna, med godkända
nationella avvikelser.
Sjöfartsverket har föreskrivit att bestämmelserna i IMDG-koden skall
gälla för alla fartyg på svenskt farvatten och för svenska fartyg även när
de utnyttjas för sjöfart utanför svenskt vatten. Verket har också meddelat
föreskrifter om transport av farligt gods i hamnar och om bulktransporter
till sjöss.
Luftfartsverket har på liknande sätt satt ICAO-TI i kraft för civila luft-
fartyg vid start från, landning på eller överflygning av svenskt terri-
torium.
4.2 Reformbehovet
Lagen (1982:821) om transport av farligt gods har visat sig vara ända-
målsenlig. Det synsätt och den organisation som valts i Sverige har bl.a.
inneburit ett ansvar för transportsituationen hos särskilda transportmyn-
digheter, ett samordningsansvar hos Statens räddningsverk och en inte-
grering av frågor om farligt gods i arbetet för förebyggande av kemi-
kalieolyckor. Sedan tillkomsten av lagen har dock i FN-rekommendatio-
nerna och andra relevanta regelverk upptagits varor som inte omfattas av
lagens definition av farligt gods och klassindelningen förändrats. Detta
motiverar en modernisering av lagen.
4.2.1 EG:s direktiv om säkerhetsrådgivare
Europeiska unionens råd antog den 3 juni 1996 direktivet 96/35/EG om
utnämning av och kompetens hos säkerhetsrådgivare för transport av far-
ligt gods på väg, järnväg eller inre vattenvägar – säkerhetsrådgivardirek-
tivet.
Syftet med direktivet är att höja säkerheten vid transport av farligt
gods. Detta skall ske genom att säkerställa en godtagbar nivå av yrkes-
mässig kompetens i alla företag eller myndigheter som lastar, lossar eller
transporterar farligt gods. Därför skall en säkerhetsrådgivare med lämplig
utbildning utses i varje sådant företag.
Enligt artikel 1 i direktivet skall varje företag som i sin verksamhet ut-
för transport av farligt gods på väg, järnväg eller inre vattenvägar, eller
lastning eller lossning i samband med sådana transporter, senast den
31 december 1999 utse en eller flera säkerhetsrådgivare för transport av
farligt gods.
I artikel 2 definieras begreppen företag, säkerhetsrådgivare för trans-
port av farligt gods, farligt gods och berörda verksamheter. Med företag
avses inte endast bolag, utan varje juridisk eller fysisk person, inklusive
myndigheter, eller annan grupp av personer som, med eller utan vinst-
syfte transporterar, lastar eller lossar farligt gods.
Enligt artikel 3 får medlemsstaterna föreskriva undantag från direk-
tivets tillämpning på företag
– vars berörda verksamhet gäller transport av farligt gods med trans-
portmedel som tillhör militären eller som sker under militärens ansvar,
– vars berörda verksamhet gäller sådana begränsade kvantiteter per
transportenhet som understiger de mängder som fastställts i marginal-
numren 10010 och 10011 i bilaga B till ADR-direktivet (se avsnitt 4.1.1),
eller
– vars huvud- eller biverksamhet inte består av transport av farligt
gods eller lastning eller lossning i samband med sådan transport, men
som tillfälligt genomför nationell transport av farligt gods eller utför
lastning eller lossning i samband med sådan transport och där risken för
fara eller miljöförstöring är minimal.
Av artikel 4 framgår att rådgivarens huvuduppgift är att under före-
tagsledningens ansvar underlätta företagets verksamhet i enlighet med
tillämpliga bestämmelser och under bästa möjliga säkerhetsförhållanden.
Rådgivarens uppgifter anges närmare i bilaga I till direktivet. Om en
olycka som skadat människor, egendom eller miljön inträffat under
transport, lastning eller lossning av farligt gods som utförts av det be-
rörda företaget, skall säkerhetsrådgivaren enligt artikel 7 upprätta en
olycksrapport och lämna denna till företagsledningen, eller, i förekom-
mande fall, till en lokal myndighet.
En säkerhetsrådgivare skall enligt artikel 5 ha en särskild utbildning
som skall bekräftas med ett särskilt utbildningsintyg (EG-intyg). Utbild-
ningens syfte är att ge den blivande rådgivaren erforderliga kunskaper
om de risker som är förknippade med transport av farligt gods, om lagar,
förordningar och föreskrifter som är tillämpliga för det eller de berörda
transportslagen samt om de uppgifter som åligger en säkerhetsrådgivare.
För att erhålla intyget måste personen i fråga avlägga en examen som
godkänns av medlemsstatens behöriga myndighet. Intyget skall erkännas
av samtliga medlemsstater.
Intyget skall enligt artikel 6 vara giltigt i fem år. Därefter förlängs in-
tyget automatiskt med fem år i taget om innehavaren genomgår repeti-
tionsutbildning eller godkänns vid ett prov.
Rådet har den 17 juni 1998 – i avvaktan på Europaparlamentets ytt-
rande över ett förslag från Europeiska gemenskapernas kommission om
ett direktiv om harmonisering av examineringskraven för säkerhetsråd-
givare för transport av farligt gods på väg, järnväg eller inre vattenvägar
– nått politisk enighet om innehållet i en gemensam ståndpunkt be-
träffande förslaget. Enligt detta dokument, som i vissa avseenden avviker
från kommissionens förslag, anger förslaget minimikrav för att exa-
minera säkerhetsrådgivare. Medlemsstaterna skall ömsesidigt erkänna
utbildningsbevis som utfärdats enligt direktivet. Examineringen skall ske
dels i form av ett skriftligt prov som skall bestå av frågor som måste
täcka vissa angivna ämnesområden, dels i form av en fallstudie. En exa-
men får begränsas till att avse endast visst farligt gods. Detta skall tydligt
anges i EG-intyget. Om medlemsstaterna inte själva, genom en behörig
myndighet, ansvarar för genomförandet av examinering skall de enligt
rådets yttrande utse examineringsorgan, som skall vara fristående från
alla som anställer säkerhetsrådgivare. Enligt rådets yttrande skall direk-
tivet vara genomfört i nationell lagstiftning senast den 31 december
1999.
5 Säkerhetsrådgivare
5.1 Ändringar i lagen (1982:821) om transport av farligt
gods
Regeringens förslag: Den som bedriver verksamhet där det ingår att
utföra transporter av farligt gods eller att vara avsändare vid sådana
transporter skall ha en eller flera säkerhetsrådgivare med nödvändig
kompetens. Kravet gäller samtliga transportslag. Termen avsändare
definieras i lagen. Säkerhetsrådgivaren verkar under verksamhetsled-
ningens ansvar för att förebygga olyckor och rapporterar till ledningen
om inträffade olyckor eller tillbud. Regeringen, eller den myndighet
som regeringen bestämmer, bemyndigas att meddela föreskrifter om
kraven på kompetens hos och uppgifterna för säkerhetsrådgivaren och
medge de undantag som är befogade. Den som är skyldig att utse
säkerhetsrådgivare är också skyldig att rapportera olyckor och tillbud
till ansvarig myndighet.
Regeringens bedömning: Bestämmelserna om säkerhetsrådgivare
bör inte omfattas av straffbestämmelserna i lagen om transport av far-
ligt gods.
Utredningens förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens.
Någon definition av avsändare föreslås dock inte av utredningen.
Remissinstanserna: Samtliga remissinstanser som har yttrat sig i
frågan tillstyrker att ett krav på säkerhetsrådgivare införs. Flera uttrycker
sin tillfredsställelse över de säkerhetshöjande effekter detta kommer att
få. Flertalet remissinstanser, bl.a. Statens räddningsverk, Sjöfartsverket,
Luftfartsverket, Svenska åkeriförbundet och Statens järnvägar, ansluter
sig till uppfattningen att alla transportslag skall omfattas. Sveriges
Transportindustriförbund, Svenska åkeriförbundet och Statens järnvägar
påpekar särskilt det angelägna i att även avsändare av farligt gods om-
fattas. Sveriges Kemiska Industrikontor (Kemikontoret) har dock, med
instämmande av Sveriges Industriförbund, AB Skogsindustrierna i
Sverige och Svenska Arbetsgivareföreningen, motsatt sig att krav på
säkerhetsrådgivare införs för fler grupper än de som omfattas av säker-
hetsrådgivardirektivet. Hamn- och Stuveriförbundet anser att reglerna
måste vara flexibla med hänsyn till företagens storlek och att flera små
företag bör kunna utnyttja samma säkerhetsrådgivare. Några remissin-
stanser påpekar behovet av att kunna ge dispenser från kravet på säker-
hetsrådgivare, bl.a. för företag som transporterar farligt gods i be-
gränsade mängder. Försvarsmakten menar att militära transporter bör
undantas från kravet på säkerhetsrådgivare. Statens räddningsverk anser
det mycket värdefullt att en skyldighet att rapportera olyckor och tillbud
införs, medan Sveriges Transportindustriförbundet och Svenska åkeri-
förbundet anser att tillbud inte skall omfattas av rapporteringsskyldig-
heten och att en samordning måste ske med andra i dag gällande system
för rapportering till polis, räddningstjänst etc.
Skälen för regeringens förslag
Bestämmelserna om transport av farligt gods finns i svensk lagstiftning i
lagen (1982:821) och förordningen (1982:923) om transport av farligt
gods samt därtill knutna myndighetsföreskrifter. Den svenska regleringen
om säkerhetsrådgivare bör ske inom ramen för denna lagstiftning. I lagen
om transport av farligt gods bör införas rambestämmelser som anger
kravet på att säkerhetsrådgivare finns, dennes huvudsakliga uppgift och
att rådgivaren har för uppgiften nödvändig kompetens.
Tillämpningsområde
Säkerhetsrådgivardirektivet är begränsat till att gälla för transport av far-
ligt gods på väg, järnväg och inre vattenvägar, medan lagen om transport
av farligt gods omfattar samtliga transportslag. Det finns dock inget i
direktivet som hindrar att medlemsstaterna i den nationella lagstiftningen
låter reglerna om säkerhetsrådgivare omfatta även sjö- och lufttranspor-
ter.
I Sverige finns inte någon särskild reglering för inre vattenvägar.
Transporter på inre vatten regleras vad avser farligt gods här på samma
sätt som övriga sjötransporter. Det förhållandet att direktivet omfattar
inre vattenvägar talar således för att även låta sjötransporter omfattas av
kravet.
Det främsta skälet till att låta samtliga transportslag omfattas är dock
att det är angeläget att höja kompetensen och därmed säkerheten hos alla
som avsänder och transporterar farligt gods, oavsett på vilket sätt det
transporteras. Därmed uppnås också fördelen av konkurrensneutralitet
mellan transportslagen. De förhållandena att Sverige i detta avseende kan
komma att gå före vissa europeiska länder och att en stor del av trans-
porterna som genomförs i Sverige kommer från avsändare i andra länder
utgör inte tillräckliga skäl för att utesluta sjö- och lufttransporter från
kravet på säkerhetsrådgivare. De svenska reglerna om säkerhetsrådgivare
bör således ha samma tillämpningsområde som lagen om transport av
farligt gods i övrigt.
Vem skall ha säkerhetsrådgivare?
Med transport förstås, enligt lagen om transport av farligt gods, förflytt-
ning av farligt gods med transportmedel samt sådan lastning, lossning,
förvaring och annan hantering av det farliga godset som utgör ett led i
förflyttningen. I lagen bör nu införas ett krav på den som bedriver verk-
samhet som inkluderar sådana transporter att ha säkerhetsrådgivare.
Kravet omfattar varje fysisk och juridisk person, inklusive myndigheter,
som bedriver sådan verksamhet. Kravet bör inte gälla för den som be-
driver verksamhet som normalt inte berör farligt gods, utan endast till-
fälligtvis utför en transport där riskerna är små. Se vidare om detta
nedan.
Rådgivarens åligganden kan utföras av någon som är särskilt anställd
för detta ändamål. För större företag kan det finnas anledning att utse
flera rådgivare. Uppgifterna kan också utföras av företagsledaren själv,
av en person som har andra uppgifter i företaget eller av en person som
inte tillhör företaget, allt under förutsättning att personen i fråga verk-
ligen kan utföra rådgivarens uppgifter. Enmansföretag och andra små-
företag har alltså möjlighet att köpa tjänsten externt. Flera små företag
inom samma region kan ha en gemensam rådgivare.
Avsändare
Den gällande lagen har i vissa sammanhang kritiserats för att avsända-
rens ansvar inte betonats tillräckligt. Det kan synas oklart i vilken om-
fattning en avsändare, som inte själv utför någon lastning eller tar någon
annan del i själva förflyttningen av godset, träffas av lagens bestämmel-
ser. I förordningen om transport av farligt gods riktas dock vissa be-
stämmelser direkt mot avsändaren, såsom att godsdeklarationen för varje
transport bl.a. skall innehålla ett intyg från avsändaren att godset får
transporteras enligt lagen om transport av farligt gods samt med stöd
därav meddelade föreskrifter. Förordningen innehåller också en defini-
tion av begreppet avsändare.
Avsändaren är en mycket viktig länk i transportkedjan då dennes val
av förpackning, klassificering av godset, märkning, emballering etc. är av
stor betydelse för transportsäkerheten. Det är därför riktigt att, som ut-
redningen föreslagit, tydliggöra avsändarens ansvar genom att särskilt
ange att den som är avsändare vid transporter enligt lagen omfattas av
kravet på säkerhetsrådgivare. Då termen ”avsändare” används i lagen bör
också definitionen av avsändare flyttas från förordningen till lagen.
Säkerhetsrådgivarens uppgifter och kompetens
Säkerhetsrådgivaren skall under företagsledningens ansvar tillse att åt-
gärder vidtas så att transporter och därmed sammanhängande lastning
och lossning kan ske under bästa möjliga säkerhetsförhållanden. I huvud-
sak skall säkerhetsrådgivarens uppgifter vara av övervakande och råd-
givande karaktär. Rådgivaren skall dock inte främst övervaka enskilda
transporter utan snarare se till att rutiner och instruktioner för de före-
byggande åtgärderna upprättas. Rådgivaren skall övervaka efterlevnaden
av bestämmelser för transport av farligt gods, ge företaget råd i fråga om
farligt gods i verksamheten och lämna en årlig rapport till företagsled-
ningen om verksamheten såvitt gäller transport av farligt gods. Om en
olycka, som inneburit att det farliga godset skadat människor, djur, egen-
dom eller miljön, inträffat skall rådgivaren upprätta en olycksrapport och
överlämna den till företagsledningen. Även tillbud som inneburit en all-
varlig risk för en sådan olycka skall rapporteras.
Enligt säkerhetsrådgivardirektivet måste säkerhetsrådgivaren ha avlagt
en särskild examen och inneha ett intyg som visar att han tillgodogjort
sig den utbildning som krävs.
Bemyndiganden och undantag
I lagen om transport av farligt gods bör som nämnts endast anges den
grundläggande skyldigheten att ha säkerhetsrådgivare, dennes uppgifter i
huvudsak och att rådgivaren skall ha nödvändig kompetens för sina upp-
gifter. Övriga bestämmelser i anledning av säkerhetsrådgivardirektivet
och dess bilagor kan ges i förordning och myndighetsföreskrifter. Lagens
rambestämmelser bör därför innehålla ett bemyndigande för regeringen
eller den myndighet regeringen bestämmer att meddela närmare före-
skrifter om krav på kompetens och uppgifter beträffande säkerhetsråd-
givare.
Enligt säkerhetsrådgivardirektivet finns möjlighet att göra undantag
från direktivets tillämpning beträffande företag vars verksamhet gäller
transporter med transportmedel som tillhör militären eller som sker under
militärens ansvar, eller vars verksamhet gäller kvantiteter som på visst
sätt är begränsade per transportenhet (se avsnitt 4.2.1). Vidare kan med-
lemsstaterna föreskriva undantag från direktivets tillämpning på företag
vars huvud- eller biverksamhet inte består av transport av farligt gods
men som tillfälligt genomför nationell transport av farligt gods eller last-
ning eller lossning i samband med sådan transport och där risken för fara
eller miljöförstöring är minimal.
Enligt regeringens mening bör det vara möjligt att utnyttja de undantag
som anges i direktivet. Inte minst är det angeläget att inte tvinga företag
vars verksamhet normalt inte omfattar transport av farligt gods att bygga
upp en säkerhetsrådgivarorganisation för någon enstaka transport där
riskerna är små. I 6 § lagen om transport av farligt gods finns visserligen
en möjlighet för regeringen att meddela undantag från lagens tillämpning
på vissa transporter. Regeringen får också överlåta åt myndighet att göra
detta. Det lagrummet kan dock knappast utnyttjas för att befria vissa
företag från en skyldighet enligt lagen. Därför bör det införas ett bemyn-
digande för regeringen, eller den myndighet som regeringen bestämmer,
att föreskriva om undantag från lagen.
Rapporteringsskyldighet
En tillförlitlig statistik över olyckor och tillbud vid transporter av farligt
gods är av stort värde. Med hjälp av en sådan kan industri- och transport-
näringen få underlag för att justera sina system och höja säkerheten på
svaga punkter. För samhällsplaneringen är det också värdefullt att känna
till hur resurserna för säkerhetsarbetet kan inriktas mot de svaga punk-
terna i systemet. För att förbättra underlaget för denna statistik bör, som
utredningen föreslagit, en skyldighet införas för den som transporterar
farligt gods att rapportera olyckor vid transporter och tillbud som inne-
burit en allvarlig risk för sådana olyckor till den myndighet som rege-
ringen bestämmer. En sådan skyldighet bör dock endast avse olyckor och
tillbud som är relaterade till skador som kan inträffa på grund av det far-
liga godset och inte till trafikolyckor eller andra olyckor i allmänhet. Se
närmare om detta i författningskommentaren.
Straffansvar
Lagen om transport av farligt gods innehåller dels, i 9 och 10 §§, bemyn-
diganden för regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer att i
olika avseenden meddela föreskrifter för transport av farligt gods, dels, i
13 §, bemyndiganden för tillsynsmyndigheterna att i särskilda fall med-
dela de förelägganden eller förbud som uppenbart behövs för att lagen
skall efterlevas. I förordningen om transport av farligt gods har rege-
ringen bemyndigat transportmyndigheterna, var och en inom sitt område,
att meddela föreskrifter enligt 9 och 10 §§ lagen om transport av farligt
gods. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot de föreskrifter
som regeringen eller myndigheter meddelat med stöd av 9 och 10 §§ eller
förelägganden eller förbud som meddelats med stöd av 13 § lagen om
transport av farligt gods, döms enligt 16 § nämnda lag till böter eller
fängelse i högst ett år. Har ett föreläggande eller förbud förenats med vite
kan den som bryter mot föreläggandet eller förbudet inte fällas till
ansvar.
Självfallet måste det av den normgivning som stöder sig på ovan
nämnda bemyndiganden gå att utläsa om en föreskrift riktar sig mot av-
sändaren, fraktföraren eller någon annan som har med transporten att
göra. Detta är en förutsättning för en tillämpning av straffbestämmelsen.
Säkerhetsrådgivaren skall vara ett medel för att åstadkomma hög
säkerhet i samband med transport av farligt gods, men inte ett medel för
företagsledningen att befria sig från ansvar för hanteringen. Säkerhets-
rådgivarens uppgifter enligt lagen om transport av farligt gods eller enligt
föreskrifter som meddelats med stöd av bestämmelserna om säkerhets-
rådgivare i lagen bör därför inte omfattas direkt av ansvarsbestämmelsen
i 16 § lagen om transport av farligt gods. Rådgivaren arbetar under före-
tagsledningens ansvar. Att rådgivaren inte är straffrättsligt ansvarig för
att företaget där han verkar bryter mot säkerhetsbestämmelser hindrar
inte att rådgivaren, om denne agerar på sådant sätt att han uppsåtligen
eller av oaktsamhet bryter mot en föreskrift som meddelats med stöd av
9 § lagen om transport av farligt gods, kan fällas till ansvar enligt 16 §
samma lag.
En underlåtenhet att utse säkerhetsrådgivare bör inte heller omfattas
direkt av ansvarsbestämmelsen i 16 § lagen om transport av farligt gods.
I stället kan tillsynsmyndigheten enligt 13 § samma lag meddela ett
föreläggande att utse säkerhetsrådgivare. Ett sådant föreläggande kan
förenas med vite. Förenas föreläggandet inte med vite kan den som upp-
såtligen eller av oaktsamhet bryter mot föreläggandet fällas till ansvar
enligt 16 §.
5.2 Utbildning och tillsyn m.m.
Regeringens bedömning: Statens räddningsverk bör bli ansvarig myn-
dighet för att fastställa kunskapskraven och krav på examen för säker-
hetsrådgivare samt utfärda utbildningsintyg. Verket bör också kunna
handha examinationen och utse andra examineringsorgan. Några krav på
hur kunskaperna skall inhämtas bör inte uppställas.
Statens räddningsverk bör också vara ansvarigt för att närmare före-
skriva vilka uppgifter säkerhetsrådgivarna skall ha och vara tillsynsmyn-
dighet beträffande säkerhetsrådgivare.
Utredningens förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens
bedömning. Utredningen har dock inte närmare berört frågan om tillsyn.
Remissinstanserna: Statens räddningsverk och Sveriges Kemiska
Industrikontor (Kemikontoret) tillstyrker att verket blir ansvarig myndig-
het för att fastställa kunskapskraven och förrätta examination av säker-
hetsrådgivare samt utfärda utbildningsintyg. Statens räddningsverk ser
helst att verket har dessa uppgifter för samtliga transportslag. Även
Luftfartsverket anser att Statens räddningsverk bör hantera
utbildningsfrågor för samtliga transportslag. Sveriges Transportindustri-
förbund, Svenska åkeriförbundet och Farligt gods Center AB tillstyrker
att Statens räddningsverk bär det samlade ansvaret för utfärdande av be-
stämmelser för säkerhetsrådgivare m.m. och föreslår att verket också blir
tillsynsmyndighet för säkerhetsrådgivarna.
Skälen för regeringens bedömning
Ansvaret för transport av farligt gods är uppdelat på Statens räddnings-
verk (Räddningsverket), Sjöfartsverket och Luftfartsverket. Som flera
remissinstanser påpekat är det dock lämpligt att en myndighet bär det
samlade ansvaret för säkerhetsrådgivarna. Räddningsverket har ett tydligt
mandat att samordna säkerhetsföreskrifterna för de olika transportslagen,
det svenska arbetet inom olika internationella organ och transportmyn-
digheternas arbete i övrigt inom området transport av farligt gods. Det är
därför naturligt att Räddningsverket också blir den myndighet som tar ett
samlat ansvar för frågor rörande säkerhetsrådgivarna.
Uppgifter och kompetens
I säkerhetsrådgivardirektivet stadgas som nämnts (se avsnitt 4.2.1) att
rådgivaren skall ha ett utbildningsintyg och dessförinnan ha avlagt en
examen som godkänts av medlemsstatens behöriga myndighet. Det bör
således föreskrivas beträffande säkerhetsrådgivarens nödvändiga kom-
petens att denne måste ha avlagt föreskriven examen och inneha
utbildningsintyg.
Till Räddningsverket är två samarbetsorgan knutna; Rådet för transport
av farligt gods, där Räddningsverket, Sjöfartsverket och Luftfartsverket
deltar, och delegationen för transporter av farligt gods, som består av
myndigheter och näringslivsorganisationer som arbetar med transport av
farligt gods. Det finns således instrument utvecklade för att möjliggöra
den nödvändiga samordningen mellan transportslagen som Räddnings-
verket måste åstadkomma beträffande säkerhetsrådgivare.
Vad gäller kompetenskraven har Räddningsverket också erfarenhet av
utbildning av förare av transporter av farligt gods och har dessutom
under åren 1997–1998 genomfört provutbildning för säkerhetsrådgivare
och även utbildat lärare.
Räddningsverket bör således bli ansvarigt för att utfärda bestämmelser
angående kompetens hos rådgivarna och närmare föreskrifter om den
examen de skall ha avlagt. Räddningsverket bör också vara behörigt att
utfärda det utbildningsintyg som krävs enligt säkerhetsrådgivardirektivet.
Den möjlighet som direktivet ger att utse andra examineringsorgan än
den behöriga myndigheten bör utnyttjas. Dessa organ bör utses på grund-
val av bl.a. de kriterier som anges i det kommande direktivet om harmo-
nisering av examineringskraven för säkerhetsrådgivare, nämligen
organets kompetens, hur organet specificerat sina examineringsformer,
vidtagna åtgärder för att säkerställa opartiskhet vid examineringen och
organets oberoende gentemot varje fysisk eller juridisk person som
anställer säkerhetsrådgivare. Det bör dock betonas att innehållet i det
kommande direktivet ännu inte helt bestämts (se avsnitt 4.2.1).
Några särskilda krav på hur kunskaperna skall inhämtas bör dock inte
meddelas. Det väsentliga är att de som utses till säkerhetsrådgivare kan
visa att de har erforderliga kunskaper. Ingenting hindrar således själv-
studier eller att privata organisationer anordnar utbildning för blivande
säkerhetsrådgivare.
Tillsyn m.m.
Enligt säkerhetsrådgivardirektivet skall medlemsstaterna vidta nödvän-
diga åtgärder för att varje företag som utför transport av farligt gods utser
en eller flera säkerhetsrådgivare. Direktivet förutsätter alltså att med-
lemsstaterna aktivt övervakar att direktivets krav uppfylls.
Tillsyn över efterlevnaden av bestämmelser om transport av farligt
gods utövas enligt förordningen om transport av farligt gods av Sjöfarts-
verket, Luftfartsverket, polismyndigheterna, Sprängämnesinspektionen,
tullmyndigheterna, Banverket och Kustbevakningen. Räddningsverket
har ingen formell tillsynsroll enligt förordningen, men skall enligt sin
instruktion samordna tillsynsmyndigheternas verksamhet i fråga om
landtransporter av farligt gods. För att underlätta samordningen har
verket bildat SAMTILL-gruppen. I denna grupp ingår, utöver företrädare
för tillsynsmyndigheter för landtransporter, även tillsynsansvariga för
sjö- och lufttransporter.
Tillsynen kommer att skilja sig från den tillsyn som redan sker, genom
att den kommer att rikta sig mot företag som kan bedriva verksamhet
avseende flera transportslag. Dessutom kommer tillsynen inte att rikta sig
mot enskilda transporter som den nuvarande gör. I stället kommer den att
rikta sig mot företagens och myndigheternas verksamhet i allmänhet.
Bland annat av dessa skäl torde inte det mest ändamålsenliga vara att låta
de nuvarande tillsynsmyndigheterna utföra även denna tillsyn. Som
angetts i det föregående är det också lämpligt att en myndighet har ett
samlat ansvar för säkerhetsrådgivarna. Räddningsverket bör således
också ha tillsynsansvaret.
Räddningsverket bör naturligen också vara den myndighet till vilken
lämnas de rapporter angående olyckor och tillbud som verksamhets-
utövaren är skyldig att göra.
6 Övriga frågor
Regeringens förslag: Definitionen och klassindelningen av farligt gods i
lagen (1982:821) om transport av farligt gods ändras så att de överens-
stämmer med FN:s rekommendationer.
Lagens straffbestämmelse anpassas till att vissa brott som angetts i
brottsbalken flyttas över till miljöbalken.
Utredningens förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens.
Utredningen har därutöver föreslagit att lagen om transport av farligt
gods kompletteras med ett bemyndigande om att föreskriva krav på ut-
bildning och att bestämmelser om överklagande flyttas från förordningen
om transport av farligt gods till lagen.
Remissinstanserna: Samtliga remissinstanser som uttalat sig i frågan
har i huvudsak tillstyrkt utredningens förslag om ändring av lagens
definitioner av farligt gods.
Skälen för regeringens förslag
Definitioner
Sedan tillkomsten av lagen om transport av farligt gods har i FN:s
rekommendationer (se avsnitt 4.1.1) och i andra relevanta internationella
regelverk upptagits varor som inte omfattas av lagens definition. Defini-
tionen i lagen täcker endast delvis klass 9 i FN-rekommendationerna –
”övriga ämnen och föremål”. Övriga transportanknutna internationella
regelverk har också öppna klasser för övriga farliga ämnen. Transport-
myndigheternas föreskrifter, som i praktiken i huvudsak utgörs av dessa
regelverk, omfattar därmed fler farliga ämnen än lagen.
Detta är en olycklig ordning. Den svenska lagen bör därför anpassas
till FN-rekommendationerna i dess nuvarande utformning både språkligt
och i sak.
En sådan anpassning innebär att uttrycket explosiva varor byts ut mot
explosiva ämnen och föremål; att komprimerade, kondenserade eller
under tryck lösta gaser byts ut mot gaser samt att vämjeliga varor och
varor med benägenhet att orsaka infektioner byts mot smittförande
ämnen. Vidare bör utöver de upprepade klasserna anges övriga farliga
ämnen och föremål som regeringen, eller myndighet som regeringen be-
stämmer, särskilt föreskriver. Det nuvarande särskilda angivandet av
magnetiskt material skulle därmed inte behövas.
Beträffande vämjeliga varor och varor med en benägenhet att orsaka
infektioner är det endast fråga om en språklig modernisering och ingen
ändring i sak. Vidare bör uttrycket ”varor” bytas ut mot ”ämnen och
föremål”, som bättre svarar mot engelskans ”substances and articles”.
Genom att ge regeringen eller myndighet viss rätt att föreskriva vilka
övriga ämnen och föremål som skall anses vara farligt gods kan sådant
som i dag inte omfattas av lagen men av FN-rekommendationerna och
andra relevanta regelverk inbegripas, såsom polyklorerade och polyhalo-
generade bifenyler (PCB) och asbest. Gränserna för bemyndigandet
anges genom att det i lagen stadgas att det skall vara gods som består av
farliga ämnen eller föremål och som vid transport kan medföra skador på
människor, djur, egendom eller i miljön eller påverka transportmedlets
säkra framförande.
Bemyndigande angående utbildning
I 9 § lagen om transport av farligt gods bemyndigas regeringen eller
myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om klassi-
ficering av farligt gods, om transportmedel och andra transportanord-
ningar, märkning, uppgiftsplikt, säkerhetsutrustning, lastning, lossning,
förvaring och annan hantering av farligt gods samt om försiktighetsmått
och åtgärder i övrigt, allt i den utsträckning som krävs från transport-
säkerhetssynpunkt.
För vissa transporter av farligt gods krävs att föraren har viss utbild-
ning. Utredningen har föreslagit att 9 § lagen om transport av farligt gods
kompletteras med att även krav om utbildning får föreskrivas, med hän-
syn till bestämmelsens höga detaljeringsgrad i övrigt. Enligt regeringens
mening är dock inte tillägget påkallat, med hänsyn till att bemyndigandet
omfattar försiktighetsmått och åtgärder i övrigt som krävs från transport-
säkerhetssynpunkt.
Överklagande- och straffbestämmelser
Utredningen har föreslagit att överklagandebestämmelserna i förord-
ningen om transport av farligt gods flyttas över till lagen om transport av
farligt gods. Sedan utredningen lade sitt förslag har emellertid i förvalt-
ningslagen (1986:223) införts en ny allmän och kompletterande bestäm-
melse (22 a §) om domstolsprövning av förvaltningsbeslut. Vidare har i
förordningen om transport av farligt gods införts en hänvisning till 22 a §
förvaltningslagen. Därmed har syftet med utredningens förslag – att före-
skrifter om domstolarnas rättskipningsuppgifter skall anges i lag och inte
i förordning – redan uppnåtts.
I andra stycket i 16 § lagen om transport av farligt gods anges att
ansvar enligt lagen inte inträder om ansvar för gärningen kan ådömas
enligt brottsbalken. Eftersom de mest närliggande brottsbalksbrotten,
miljöförstöring och vållande till miljöförstöring, den 1 januari 1999
flyttas över till miljöbalken bör lagrummet kompletteras med en hänvis-
ning till de brotten.
7 Kostnadskonsekvenser och ikraftträdande
Regeringens förslag beträffande säkerhetsrådgivare är till största delen en
anpassning till EG-direktiv. Det innebär till viss del ökade ambitioner
vad gäller säkerheten och kan orsaka kostnader som i dag inte belastar
dem som transporterar farligt gods. Företagen måste utse särskilda befatt-
ningshavare som skall erhålla utbildning och examineras.
Förslaget att det skall finnas en säkerhetsansvarig vid företag som är
berörda av transporter av farligt gods har dock länge bedömts som ange-
läget både i Sverige och på andra håll. Redan 1993 anmälde Sveriges
Industriförbund, Sveriges Kemiska Industrikontor (Kemikontoret),
Kemisk-Tekniska leverantörsförbundet och Svenska Petroleum Institutet
i en gemensam skrivelse, som även Svenska åkeriförbundet ställde sig
bakom, att det borde införas ett krav på att det skall finnas en ansvarig
tjänsteman på alla företag som avsänder och/eller transporterar farligt
gods. Organisationerna sade sig vara övertygade om att detta ytterligare
skulle minska sannolikheten för olyckor vid transport av farligt gods. Det
finns således i branschen ett önskemål om säkerhetsrådgivare.
De kostnader som ett tillsynsansvar skulle innebära för Statens rädd-
ningsverk skall rymmas inom befintliga ramar.
Med hänsyn till den tid som behövs för att informera om bestämmel-
serna och för att utbilda säkerhetsrådgivarna bör lagändringarna såvitt
avser kravet på att ha en säkerhetsrådgivare träda i kraft först den
1 januari 2000. Bemyndigandet till regeringen eller den myndighet som
regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om kunskapskrav och
vilken examen som säkerhetsrådgivaren skall ha bör dock, just med hän-
syn till att rådgivarna skall vara utbildade till den 1 januari 2000, träda i
kraft tidigare. Sistnämnda bestämmelse, liksom lagen i övrigt, bör därför
träda i kraft redan den 1 juli 1999.
8 Författningskommentar
2 §
Den nationella lagstiftningen bör i möjligaste mån harmonisera med de
internationella reglerna. I detta avseende är bestämningen av begreppet
farligt gods central.
Ändringarna innebär att lagen anpassas till FN:s rekommendationer för
transport av farligt gods (se avsnitt 4.1.1) i deras nuvarande utformning.
Förutom en språklig modernisering införs ett bemyndigande för rege-
ringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att särskilt före-
skriva vilka ämnen och föremål som, utöver de som räknats upp, skall
anses vara farligt gods i lagens mening. Bemyndigandet innebär att lagen
kan omfatta alla de ämnen och föremål som anges i FN-rekommendatio-
nerna och andra internationella regelverk. Föreskriftsrätten begränsas till
att avse farliga ämnen eller föremål som vid transport kan medföra
skador på människor, djur, egendom eller i miljön eller påverka trans-
portmedlets säkra framförande. Bestämmelsen beskrivs närmare i av-
snitt 6.
3 a §
Paragrafen är ny. Motsvarande bestämmelse finns för närvarande i för-
ordningen (1982:923) om transport av farligt gods. Eftersom termen
”avsändare” nu kommer att användas i lagen (se 10 a §) bör termen också
definieras i lagen. Se vidare avsnitt 5.1.
10 a §
Genom paragrafen, som är ny, anges kravet på säkerhetsrådgivare. Alla
som bedriver verksamhet där det ingår att utföra transporter av farligt
gods eller att vara avsändare vid sådana transporter skall ha en eller flera
säkerhetsrådgivare. Beträffande de undantag som kan komma ifråga, se
kommentaren till 10 c §.
Reglerna om säkerhetsrådgivare har samma tillämpningsområde som
lagen i övrigt. I 1 § första stycket anges att med transport avses förflytt-
ning av farligt gods med transportmedel samt sådan lastning, lossning,
förvaring och annan hantering av det farliga godset som utgör ett led i
förflyttningen. Kravet på säkerhetsrådgivare gäller för alla dessa
moment. I 1 § andra stycket anges dock att förflyttning som endast sker
inom ett område där tillverkning, lagring eller förbrukning av farligt gods
äger rum inte anses som transport. Vidare framgår av 3 § 4 att fartyg
omfattas av lagen i den utsträckning som det i dem transporteras gods i
förpackad form, i containrar, flyttbara tankar, väg- eller terrängfordon
eller järnvägsvagnar och andra spårbundna fordon.
Bestämmelsen behandlas i avsnitt 5.1.
10 b §
Paragrafen är ny. I första stycket anges säkerhetsrådgivarens uppgifter i
stort – att verka för att olyckor förebyggs. Närmare bestämmelser, bl.a. i
anledning av säkerhetsrådgivardirektivet och dess bilagor, bör anges i
förordning och myndighetsföreskrifter. Har något av det som lagen avser
att förhindra, dvs. skador på människor, djur, egendom eller i miljön,
ändå inträffat, skall säkerhetsrådgivaren upprätta en rapport om detta till
ledningen för verksamheten. Denna skall i sin tur lämna upplysningar om
händelsen i den omfattning och till den myndighet som regeringen före-
skriver. Samma förfarande gäller för tillbud som inneburit en allvarlig
risk för en sådan olycka.
Genom att det hänvisas till sådana skador som anges i 8 § klargörs att
det skall vara fråga om skador som det farliga godset orsakat. Någon
skyldighet att rapportera trafikolyckor, arbetsolyckor etc. eller tillbud till
sådana, där farligt gods visserligen funnits i bilden men inte haft någon
betydelse för skadorna eller risken för skador, är alltså inte avsedd.
Säkerhetsrådgivardirektivet stadgar att rådgivaren måste ha en viss
kunskapsnivå och ha genomgått en särskild examen. I andra stycket
anges därför att säkerhetsrådgivaren måste besitta nödvändig kompetens
för sina uppgifter. De närmare kraven på rådgivarens kunskaper och
examen kan därefter anges i förordning och föreskrifter.
Reglerna behandlas närmare i avsnitt 5.1.
10 c §
Paragrafen är ny. I första stycket delegeras till regeringen eller myndighet
som regeringen utser, rätten och skyldigheten att meddela de föreskrifter
för säkerhetsrådgivare som behövs för att kraven i 10 b § och säkerhets-
rådgivardirektivet skall vara uppfyllda. Genom förordning och föreskrif-
ter kan t.ex. närmare anges vilka kunskapskrav rådgivaren skall uppfylla
och vilken examen och vilket intyg som krävs.
Det är ofrånkomligt att situationer kan uppstå där det måste anses be-
fogat att göra undantag från kravet på säkerhetsrådgivare. Exempelvis
bör kravet på säkerhetsrådgivare gälla för sådana företag och myndig-
heter där transport av farligt gods ingår som en naturlig del av verksam-
heten. Den som endast tillfälligt utför en transport där riskerna är små bör
inte behöva bygga upp en säkerhetsrådgivarorganisation för en enstaka
transport. Även en sådan transport skulle givetvis omfattas av övriga
säkerhetsbestämmelser om transport av farligt gods. Möjlighet till att
undanta vissa verksamheter från kravet på säkerhetsrådgivare finns också
enligt säkerhetsrådgivardirektivet. Regeringen eller myndighet som rege-
ringen bestämmer ges därför i andra stycket möjlighet att förordna om
undantag från bestämmelserna i 10 a §. Angående vilka undantag som
kan göras enligt direktivet och förhållandet till undantag enligt 6 §, se
avsnitt 5.1.
16 §
Ändringen utgör en konsekvensändring av att vissa brott flyttas från
brottsbalken till miljöbalken, se avsnitt 6.
Utredningens lagförslag
Förslag till lag om ändring av lagen (1982:821) om transport
av farligt gods
Härigenom föreskrivs dels att 2, 4, 5 och 9 §§ skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall införas sex nya paragrafer, 8 a, 8 b och 18–21 §§
med följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
2 § Med farligt gods förstås i
denna lag gods som består av eller
innehåller
explosiva varor, komprimerade,
kondenserade eller under tryck
lösta gaser, brandfarliga vätskor,
brandfarliga fasta varor, själv-
antändande varor, varor som ut-
vecklar brandfarlig gas vid kontakt
med vatten, oxiderande varor,
organiska peroxider, giftiga varor,
vämjeliga varor, varor med be-
nägenhet att orsaka infektioner,
radioaktiva varor, frätande varor
samt magnetiskt material och som
på grund därav vid transport kan
medföra skador på människor,
djur, egendom eller i miljön eller
påverka transportmedlets säkra
framförande.
2 § Med farligt gods förstås i
denna lag gods som består av eller
innehåller
explosiva ämnen och föremål,
gaser, brandfarliga vätskor, brand-
farliga fasta ämnen, självantän-
dande ämnen, ämnen som utveck-
lar brandfarlig gas vid kontakt
med vatten, oxiderande ämnen,
organiska peroxider, giftiga
ämnen, smittförande ämnen,
radioaktiva ämnen, frätande
ämnen samt övriga farliga ämnen
och föremål som regeringen eller
myndighet som regeringen be-
stämmer särskilt föreskriver och
som vid transport kan medföra
skador på människor, djur, egen-
dom eller i miljön eller påverka
transportmedlets säkra fram-
förande.
4 § I fråga om transport med svenska fartyg eller svenska luftfartyg
gäller denna lag även utom riket om inte detta strider mot främmande lag
som är tillämplig.
I fråga om örlogsfartyg och militära luftfartyg gäller denna lag endast
såvitt regeringen förordnar därom.
I fråga om radioaktiva varor gäller
denna lag endast i den mån den är
förenlig med lagen (1984:3) om
kärnteknisk verksamhet respektive
strålskyddslagen (1988:220) och
med stöd av dessa lagar meddelade
föreskrifter eller villkor.
I fråga om radioaktiva ämnen
gäller denna lag endast i den mån
den är förenlig med lagen (1984:3)
om kärnteknisk verksamhet
respektive strålskyddslagen
(1988:220) och med stöd av dessa
lagar meddelade föreskrifter eller
villkor.
5 § Regeringen eller myndighet
som regeringen bestämmer be-
myndigas att meddela föreskrifter
om vilka varor som skall anses
utgöra farligt gods enligt 2 § med
hänsyn till transportmedel, gods-
mängd eller andra transportför-
hållanden.
5 § Regeringen eller myndighet
som regeringen bestämmer be-
myndigas att meddela föreskrifter
om vilka ämnen och föremål som
skall anses utgöra farligt gods en-
ligt 2 § med hänsyn till transport-
medel, godsmängd eller andra
transportförhållanden.
8 a § Varje företag eller myndig-
het som regelmässigt utför trans-
port enligt denna lag eller är av-
sändare vid sådana transporter
skall ha en eller flera säkerhets-
rådgivare.
Säkerhetsrådgivaren har till upp-
gift att verka för att förebygga
olyckor i samband med transport,
lastning och lossning av farligt
gods samt vid sådan olycka eller
tillbud upprätta och överlämna en
rapport till företagsledningen eller
ledningen för myndigheten.
Regeringen eller myndighet som
regeringen bestämmer bemyndigas
att meddela närmare föreskrifter
om säkerhetsrådgivare.
8 c § Företag eller myndighet som
avses i 8 a § skall efter en olycka
eller ett tillbud i samband med
transport enligt denna lag lämna
upplysningar om händelsen i den
omfattning och till den myndighet
som regeringen föreskriver.
9 § Regeringen eller myndighet
som regeringen bestämmer be-
myndigas att meddela föreskrifter
om klassificering av farligt gods,
om transportmedel och andra
transportanordningar, märkning,
uppgiftsplikt, säkerhetsutrustning,
lastning, lossning, förvaring och
annan hantering av farligt gods
samt om försiktighetsmått och
åtgärder i övrigt, allt i den ut-
sträckning som krävs från trans-
portsäkerhetssynpunkt.
9 § Regeringen eller myndighet
som regeringen bestämmer be-
myndigas att meddela föreskrifter
om klassificering av farligt gods,
om transportmedel och andra
transportanordningar, märkning,
uppgiftsplikt, säkerhetsutrustning,
lastning, lossning, förvaring och
annan hantering av farligt gods
samt om krav på utbildning och
om försiktighetsmått och åtgärder i
övrigt, allt i den utsträckning som
krävs från transportsäkerhetssyn-
punkt.
Regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer bemyndigas att
föreskriva att transportmedel och andra transportanordningar får använ-
das vid transport endast om de är provade och godkända.
Överklagande
18 § En polismyndighets beslut
enligt denna lag eller enligt före-
skrifter som meddelats med stöd
av lagen får överklagas hos läns-
styrelsen. Beslut av annan
tullmyndighet än Generaltull-
styrelsen får överklagas hos
styrelsen.
19 § Beslut som en länsstyrelse
eller annan central förvaltnings-
myndighet än Statens kärnkraft-
inspektion meddelat enligt denna
lag eller enligt föreskrifter som
meddelats med stöd av lagen får
överklagas hos allmän förvalt-
ningsdomstol. Prövningstillstånd
krävs vid överklagande till
kammarrätten.
Beslut som Statens kärnkrafts-
inspektion meddelat enligt denna
lag eller enligt föreskrifter som
har meddelats med stöd av lagen
får överklagas hos regeringen.
20 § Generaltullstyrelsen får
överta annan tullmyndighets upp-
gift enligt 7 a § förvaltnings-
processlagen (1971:291) att i
länsrätt och kammarrätt föra det
allmännas talan. Generaltull-
styrelsen för det allmännas talan i
Regeringsrätten.
2 § En myndighet får förordna att
dess beslut enligt denna lag eller
med stöd av lagen meddelade före-
skrifter skall gälla omedelbart
även om beslutet har överklagats.
_____________
Denna lag träder i kraft den 1 februari 1999.
Bestämmelserna i 8 a § samt föreskrifter som meddelats med stöd av
denna bestämmelse skall från och med nämnda datum endast tillämpas
såvitt avser utbildning av säkerhetsrådgivare. I övrigt träder bestämmel-
sen i kraft den 1 augusti 1999.
Förteckning över remissinstanser
Remissyttrande över slutbetänkandet Säkrare kemikaliehantering (SOU
1998:13) har avgetts av Svea hovrätt, Justitiekanslern, Rikspolisstyrel-
sen, Vänersborgs tingsrätt, Umeå tingsrätt, Kammarrätten i Sundsvall,
Länsrätten i Stockholms län, Försvarsmakten, Generalläkaren vid För-
svarsmakten, Kustbevakningen, Statens räddningsverk, Statens järn-
vägar, Banverket, Vägverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Statskon-
toret, Generaltullstyrelsen, Riksrevisionsverket, Juridiska fakulteten vid
Uppsala universitet, Arbetarskyddsstyrelsen, Närings- och teknikutveck-
lingsverket, Boverket, Sprängämnesinspektionen, Länsstyrelsen i Skåne
län, Länsstyrelsen i västra Götalands län, Länsstyrelsen i Dalarnas län,
Länsstyrelsen i Västernorrlands län, Naturvårdsverket, Kemikalieinspek-
tionen, Helsingborgs kommun, Göteborgs stad, Stenungsunds kommun,
Karlskoga kommun, Ånge kommun, Skellefteå kommun, Svenska kom-
munförbundet, Landstingsförbundet, Sveriges Industriförbund, Svenska
Petroleum Institutet, Tjänstemännens Centralorganisation (TCO), Lands-
organisationen i Sverige (LO), Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF),
Sveriges Kemiska Industrikontor (Kemikontoret), Svenska åkeriförbun-
det, Sveriges hamn- och stuveriförbund, Sveriges Transportindustriför-
bund, Miljöbalksutredningen (M 1993:04), Tunnel-kommissionen
(M 1997:04), AB Skogsindustrierna i Sverige, Svenska Gasföreningen,
Svenska Flygbranschens Riksförbund, ILO-kommittén, Farligt Gods
Center AB och Karin Mannerstedt.
Tjänstemännens Centralorganisation (TCO) har bifogat ett yttrande av
Tull-Kust, Förbundet för anställda i tullverket och kustbevakningen.
Sveriges Akademikers Centralorganisation (SACO) har översänt
yttranden från Agrifack och Sveriges läkarförbund, Svensk Yrkes- och
Miljömedicinsk Förening.
Lagrådets yttrande
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1998-12-15
Närvarande: f.d. justitierådet Staffan Vängby, justitierådet Gertrud
Lennander, regeringsrådet Kjerstin Nordborg.
Enligt en lagrådsremiss den 10 december 1998 (Kommunikations-
departementet) har regeringen beslutat inhämta Lagrådets yttrande över
förslag till lag om ändring i lagen (1982:821) om transport av farligt
gods.
Förslaget har inför Lagrådet föredragits av hovrättsassessorn Jan
Stålhandske.
Lagrådet lämnar förslaget utan erinran.
Försvarsdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 28 januari 1999
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden Hjelm-
Wallén, Freivalds, Åsbrink, Schori, Winberg, Ulvskog, Lindh, Sahlin,
von Sydow, Klingvall, Pagrotsky, Östros, Messing, Engqvist, Rosengren,
Wärnersson, Lejon, Lövdén
Föredragande: statsrådet von Sydow
Regeringen beslutar proposition 1998/99:49 Säkerhetsrådgivare för
transport av farligt gods m.m.
Rättsdatablad
Författningsrubrik
Bestämmelser som
inför, ändrar, upp-
häver eller upprepar
ett normgivnings-
bemyndigande
Celexnummer för
bakomliggande EG-
regler
Lag om ändring i lagen
(1982:821) om transport
av farligt gods
2, 5, 10 b, 10 c §§
396L0035
Jfr rådets direktiv 96/35/EG av den 3 juni 1996 om utnämning av och kompetens hos
säkerhetsrådgivare för transport av farligt gods på väg, järnväg eller inre vattenvägar (EGT
L 145, 19.6.1996, s. 10, Celex 396L0035).
Senaste lydelse 1988:222.
Senaste lydelse 1992:593.
1
Prop. 1998/99:49
2
Prop. 1998/99:49
2
32
Prop. 1998/99:49
Prop. 1998/99:49
Bilaga 1
Prop. 1998/99:49
Bilaga 1
Prop. 1998/99:49
Bilaga 2
Prop. 1998/99:49
Bilaga 3
Prop. 1998/99:49